Waar is het gebleven?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-13 19:56

Ailill schreef:
nombrado schreef:

Klopt
de rugspier is een bewegingspier. En toch, kan deze spier "vastgereden" zijn, hard en niet meer soepel.
Je kan je eens afvragen waar dat oa door komt bv.
Is het veroorzaakt door rijden? dan rijd de ruiter met een te vaste hand, geeft het paard niet de kans zijn balans te houden door het hoofd teveel af te dwingen ( vaak onbewust overigens), waardoor de rug strak wordt en verkort.

Zo ook bij mensen
de rugspier kan verkort zijn, door oa verkeerde houding/beweging waardoor de rugspier hard voelt en het skelet/fundament uit zijn vorm trekt.
Door het doen van ontspanningsoefeningen krijg je weer ontspannen spieren.

Maar zo'n spierblessure kan vele oorzaken hebben, al moet men die vaak bij de ruiter zoeken. Zo moest ik afgelopen zomer een springpaard longeren met bijzet, en daarna langzaam aan het rijden weer oppakken. Ik vroeg wat er mis was met het paard, linkerhand ging prima, rechts niet. Bleek dat de aanhechting van een spier was gescheurd, zoonlief wilde een snel parcours rijden en had de bochten te kort gereden.

Dan is er sprake van een trauma , al dan niet veroorzaakt door de ruiter (met te strenge hand)
Dit springpaard had echt zelf de keuze niet gemaakt deze bocht zo kort te maken waardoor er een aanhechting scheurt.

Ailill

Re: Waar is het gebleven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 19:57

Dat zei ik ook, zoonlief wilde een snel parcours rijden en reed de bochten veels te scherp/kort.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-13 20:00

Ailill schreef:
Dat zei ik ook, zoonlief wilde een snel parcours rijden en reed de bochten veels te scherp/kort.

Dat kan een oorzaak zijn idd
maar het ging hier om de rug bewegingspier , die net zo goed verkort gereden kan worden. Door langdurig verkeerd rijden.
Terwijl professor de rug niet meeneemt in het geheel.
Je kan de rugspier niet trainen , maar hij kan dus wel verkort (en strak) gereden worden, waardoor het paard niet meer soepel beweegt.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 20:19

Citaat:

Dat is een veronderstelling, maar de rug kan men niet verkorten. Dat is optisch bedrog.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 20:21

nombrado schreef:
Ailill schreef:

Dat kan een oorzaak zijn idd
maar het ging hier om de rug bewegingspier , die net zo goed verkort gereden kan worden. Door langdurig verkeerd rijden.
Je kan de rugspier niet trainen , maar hij kan dus wel verkort (en strak) gereden worden, waardoor het paard niet meer soepel beweegt.

Professor zegt nergens dat hij de rugspier niet mee neemt in het geheel. Je moet juist kijken naar het gehele paard ipv naar één spier zoals bij LDR ruiters, die leggen de focus op alleen de rugspier maar dat is onzin.
Je moet het hele paard trainen, iedere spier en niet je blind staren op een spiergroep want dat is onmogelijk. Als je een paard traint moet je rekening houden met het geheel want een paard is een paard, een heel paard en niet onderverdeeld in stukjes.

Daarom is LDR trainen ook niet correct want je focust je op de bovenlijn waardoor de achterhand vergeten wordt. Als je een paard van achter naar voren rijdt train je dus van achter naar voren en dus het hele paard.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 20:30

Citaat:
de rugspier is een bewegingspier. En toch, kan deze spier "vastgereden" zijn, hard en niet meer soepel.
Je kan je eens afvragen waar dat oa door komt bv.
Is het veroorzaakt door rijden? dan rijd de ruiter met een te vaste hand, geeft het paard niet de kans zijn balans te houden door het hoofd teveel af te dwingen ( vaak onbewust overigens), waardoor de rug strak wordt en verkort.

Zo ook bij mensen
de rugspier kan verkort zijn, door oa verkeerde houding/beweging waardoor de rugspier hard voelt en het skelet/fundament uit zijn vorm trekt.
Door het doen van ontspanningsoefeningen krijg je weer ontspannen spieren.

Denk dat uw denken erg symplistisch is, het is complexer, en een gescheurde rugspier sorry nog nooit meegemaakt bij mijn leerlingen hun paarden en die gaan echt heel kort door de wending, maar alles over de achterhand gereden. En die springen toch ook over S parcoursen.
Wanneer men paarden goed traint en weet welke spieren ingezet moeten worden bij bepaalde oefeningen kan men paarden hun spieren zo sterken dat al die spier toestanden niet gebeuren.
Het belangrijkste is het losrijden dus wat wij noemen de losmakende en ontspannende oefeningen.
Spier scheuringen ontstaan door verkeerd trainen b.v. overbelasting en vooral niet genoeg rekken en strekken, daar zijn oefeningen voor velen die men eerst in stap rijdt, eerst losmaken en opwarmen eerst later. Maar men begint te vroeg in een hogere gang te rijden, rijdt meestal een veel te hoog tempo, net of ze de laatste bus nog moeten halen ze ik altijd.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 20:33

Het gevaar van steeds maar voorwaarts neerwaarts rijden is dat men de hals- en rugband strekt, en deze is als een dik elastiek en dient nooit in 1 houding gereden worden, wanneer men elastiek steeds rekt dan gaat de rek eruit.
Daarom dat overdreven vwnw rijden is gewoon een paard eenzijdig trainen, men dient alle spieren te "bewerken" en dat door vele soorten van oefeningen, wanneer men dat geleerd heeft waarom men bepaalde oefeningen rijdt bij bepaalde "problemen" dan vermijdt men onnodige blessures.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 23:14

xmarliez schreef:
Nou hier even wat ik bedoel. Ga me niet verdedigen, dit zijn ondertusen al oudere foto's en schaam me hier niet voor. Paard is/was mega overbouwd en verkeerd gespierd en ik moest heel veel leren en moet nog steeds veel leren wat we met veel plezier doen.

Hier een paard wat in arbeidsstap gaat, van achter naar voren. Gewicht nog wat op de voorhand maar begint al aardig in evenwicht te gaan.
Lengte in de hals is hier prima, hier op de volte. Op de rechte lijn is er vaak nog wat meer lengte.
[ Afbeelding ]

Hier hetzelfde paard wat net uit een keertwending komt en na de oefening halt gezet wordt
[ Afbeelding ]
Staat redelijk in evenwicht, kauwt gecontroleerd op het bit, ruiter (ik dus) zit nog wat passief. Lengte in de hals is korter omdat het net uit een oefening komt waarbij de achterhand gewicht op moest nemen, staat nu dus ook beter in evenwicht dan op de bovenste foto.

Dit bedoel ik met lengte verschil in de houding, waaraan je de lengte van de teugels moet aanpassen.

ik lees hier al een heel poosje mee ,reageer eigenlijk nooit,maar wil op deze fotos dus wel even reageren.
ik vind het zadel hier op beide fotos niet goed liggen en het verwonderd me dat er niemand over begonnen is uitgezonderd nombrado.
je zit heel ver achterin, het helt achterover en op beide fotos liggen je onderbenen te ver naar voren, dit komt door dat achteroverhellen van je zadel.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-13 23:21

Professor schreef:
Het gevaar van steeds maar voorwaarts neerwaarts rijden is dat men de hals- en rugband strekt, en deze is als een dik elastiek en dient nooit in 1 houding gereden worden, wanneer men elastiek steeds rekt dan gaat de rek eruit.
Daarom dat overdreven vwnw rijden is gewoon een paard eenzijdig trainen, men dient alle spieren te "bewerken" en dat door vele soorten van oefeningen, wanneer men dat geleerd heeft waarom men bepaalde oefeningen rijdt bij bepaalde "problemen" dan vermijdt men onnodige blessures.

hahaha , kdenk dat spieren toch wel anders werken professor
rek eruit? hahahaaha
grappig :+
zelf wel eens gesport professor? dan leer je namelijk hoe je op de juiste manier je spieren sterk maar ook lenig houd. Dat is dus het losrijden / en de cool down.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 23:23

Professor schreef:

Het paard dat op de juiste manier met gestrekte hals voorwaarts-neerwaarts wordt gereden, is in staat om, alleen door middel van de trekkracht van het bovenste contractie-systeem, het gewicht van de romp samen met dat van de ruiter te dragen.
Op die manier wordt de lange rugspier (dat inderdaad een bewegingsspier is) niet misbruikt om primair het gewicht van de ruiter te dragen.
Maar het is niet de bedoeling om dit bij (een ongetraind) paard te lang te doen, dan ontstaat altijd spierpijn.

Inderdaad is er bij het paard nooit één spiergroep afzonderlijk te trainen omdat door bindweefselverbindingen de individuele spieren tot één geheel verbonden worden.

Dus bij voorwaarts-neerwaarts kan de lange rugspier ontspannen zijn werk doen waarvoor die dient.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-13 23:28

knollentuin schreef:
xmarliez schreef:
Nou hier even wat ik bedoel. Ga me niet verdedigen, dit zijn ondertusen al oudere foto's en schaam me hier niet voor. Paard is/was mega overbouwd en verkeerd gespierd en ik moest heel veel leren en moet nog steeds veel leren wat we met veel plezier doen.

Hier een paard wat in arbeidsstap gaat, van achter naar voren. Gewicht nog wat op de voorhand maar begint al aardig in evenwicht te gaan.
Lengte in de hals is hier prima, hier op de volte. Op de rechte lijn is er vaak nog wat meer lengte.
[ Afbeelding ]

Hier hetzelfde paard wat net uit een keertwending komt en na de oefening halt gezet wordt
[ Afbeelding ]
Staat redelijk in evenwicht, kauwt gecontroleerd op het bit, ruiter (ik dus) zit nog wat passief. Lengte in de hals is korter omdat het net uit een oefening komt waarbij de achterhand gewicht op moest nemen, staat nu dus ook beter in evenwicht dan op de bovenste foto.

Dit bedoel ik met lengte verschil in de houding, waaraan je de lengte van de teugels moet aanpassen.

ik lees hier al een heel poosje mee ,reageer eigenlijk nooit,maar wil op deze fotos dus wel even reageren.
ik vind het zadel hier op beide fotos niet goed liggen en het verwonderd me dat er niemand over begonnen is uitgezonderd nombrado.
je zit heel ver achterin, het helt achterover en op beide fotos liggen je onderbenen te ver naar voren, dit komt door dat achteroverhellen van je zadel.

Gelukkig..kben niet de enige die het ziet. :o
En het is jammer, want dit kan mede de reden zijn, dat het paard op deze wijze gaat stilstaan en de ruiter teveel achterover hangt.(in de rug drukt) Wat ook niet anders kan als het zadel achterover helt. Het verkrijgen van een onafhankelijke zit is in dit zadel en hoe het ligt niet voor elkaar te krijgen. (door niemand!)

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 23:51

Maar met rek en strek oefeningen (bv na het hardlopen of aerobics) houd je de rek altijd maar circa 12 seconden vast, omdat je anders wel risico op spierscheuringen loopt. En een beschadigde spier, daar gaat de rek uit!

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-13 23:54

ja, en niet veren....dat heeft geen zin

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 09:08

Oh daarom gaan er dus bosjes wijze atleten kapot? Nee denk dat u niet begrijpt waarom dressuur ontstaan is juist voor de houdbaarheid van de paarden, en daarom zijn al die oefeningen ontstaan, om de spieren eerst los te maken dan rekken en te strekken en dan de uitvoerende oefeningen te rijden. En dat het maar een paar minuten aanhoudt, dat klopt volkomen maar dan heeft men tussen door weer enkele oefeningen om het verhaal weer rond te maken, en echt werken met een paard doet men eigenlijk een paar minuten, de rest is juist losmakende oefeningen en ontspannings oefeningen.
Heb jaren lang halve marathon gelopen, volleybal gespeeld en geschaatst sorry maar ik heb 1 keer in mijn leven een zweepslag gehad, en dat gebeurde doordat ik uitgleed op straat.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 09:19

Spieren zijn gewoon lui, dus die dien je constant met pause te laten werken, en wanneer men dan weet hoe je het hele lichaam van het paard kunt "bewerken" met bepaalde oefeningen.
En ik had het over de hals- en rugband en die werkt niet zoals een spier en die mag men niet constant in de rekhouding benutten, helaas haalt men die weleens door elkaar de lange rugspier en de hals- en rugband.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 09:58

Professor schreef:
En ik had het over de hals- en rugband en die werkt niet zoals een spier en die mag men niet constant in de rekhouding benutten

Hoe zit het dan met paarden in de wei, die rekken hun rug en nekband de hele tijd met hun hoofd naar beneden om te eten?

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 10:02

Die vraag je niet daarbij het gewicht op de achterhand te houden, maar mogen lekker leunen op de voorhand. Dat is gewoon een natuurlijk houding. Zodra je dat evenwicht gaat veranderen komt er extra rek op te staan.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 10:19

setteke schreef:
Professor schreef:
En ik had het over de hals- en rugband en die werkt niet zoals een spier en die mag men niet constant in de rekhouding benutten

Hoe zit het dan met paarden in de wei, die rekken hun rug en nekband de hele tijd met hun hoofd naar beneden om te eten?

Doen ze niet vaak in een beweging sneller als kruipen in plaatst van snel voorbewegen, denkt u daar eens over na......

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 12:06

Professor schreef:

Doen ze niet vaak in een beweging sneller als kruipen in plaatst van snel voorbewegen, denkt u daar eens over na......

Ik begrijp niet wat u zegt met deze zin, kunt u dat uitleggen?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 12:18

Dat paarden niet stappen, draven, laat staan galopperen in de lage hoofdhouding die ze tijdens het grazen aannemen. Gangen die ruiters uiteraard wel van hun paard verlangen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-13 12:27

nou, hier doen ze dat wel...vanuit zichzelf, draven en zelfs galopperen met de neus over de grond.., leuke sliding stop en omdraaien , in hun spel 8-)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 12:52

Gini schreef:
Dat paarden niet stappen, draven, laat staan galopperen in de lage hoofdhouding die ze tijdens het grazen aannemen. Gangen die ruiters uiteraard wel van hun paard verlangen.

OK bedankt voor de uitleg. Mijn paarden draven en galopperen meestal met hoofd omhoog en als ze spelen met elkaar dan dansen ze als het ware zo mooi om te zien, maar ben het met NOmbrado eens ik zie toch ook wel eens (niet vaak) dat de koppies heel laag gaan over de grond en dan maken ze er meestal een bepaald geluid bij. Ga er eens meer op letten komend jaar.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 12:56

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 13:14

Een jong of onervaren paard drukt de rug omhoog, vooral met de bovenste spanning(hals- en rugband). Tijdens de training echter, ontwikkelen de spieren in de nek en hals, die de nek-halsband hierbij ondersteunen. Een van de belangrijk spieren is de "Muskulus serratus" dat de driehoek tussen de doornuitsteeksels van de cervicale wervelkolom en schoft, samen met een aantal andere spieren vult. Neemt het paard het hoofd lager zoals bij vwnw, is deze spier uitgerekt en krijgt de doornuitsteeksels van de schoft naar voren - de achterhand wordt verhoogd. Hier is het belangrijk om te weten dat het zwaarder is voor een spier om te verlengen dus wat bij vwnw rijden gebeurt, als dat het zich te samen moet trekken. Omdat de serratus Muskulus bij het jonge paard nog maar net ontwikkeld, kan het niet zo lang in de vwnw beweging gaan. De spier vermoeid snel, en doet naar een korte tijd zeer. Het paard zal dan het hoofd vanzelf hoog nemen, zodat de spieren weer te samen trekken kunnen. Hier is men in feite al veel te lang bezig met 1 oefening, en daarom is vwnw van korte duur wat ik dus niet langer doe dan op de grote volte 1 ronde.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-13 13:41

Gini schreef:
Jullie bedoelen zo? http://www.eigenpaard.nl/Portals/18/images/125-draf.jpg
Waarbij de hals nog iets gezakt kan worden.
Maar hier zie je dan toch een perfect stuwende achterhand en bijgevolg geen rekking/strekking van de rug?

nee, neus over de grond...
ff zoeken of ik er een foto van heb in mijn bestand