[FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel III

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 20:52

Inderdaad, eerst zelf commentaar geven.

Iemand hier wel eens clinic van Hamminga gereden?
Kan binnenkort ergens meedoen, maar ahum 75 euro met 2 man een uur is niet echt goedkoop,
dus alleen leuk als het ook echt de moeite waard is.

DaisyB94

Re: [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 20:54

Ik doe mee dominique, ik heb goede verhalen over hem gehoord dusja ik waag het erop

xDebora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 21:11

Alweer een tijdje mee gelezen, nu toch zelf maar weer wat plaatsen. Voor degene die vergelijkingsmateriaal willen zien; op bladzijde 71 heb ik voor het eerst (en laatst) gepost.

Gister heb ik mijn 3e L2 wedstrijd gereden & het was ook nog het Fries Kampioenschap. Onze punten waren van de C jury 183 en van de H jury 188, percentage 61,83%. Uiteindelijk 6e van de 16 geworden.

Voor mijn gevoel ging het echt heel, heel lekker! Ik kwam met een super gevoel de baan weer uit, daar doe ik het voor!

http://youtu.be/5VXXjhf-g1E

Het galop gedeelte moet beter, de voltes gaan nog wel, maar de rest 'moet' nog verbeterd worden. Aanspringen komt hij altijd een stukje omhoog, misschien zie je het niet zo duidelijk op het filmpje. Dan komt de volte 15 meter, die vind ik persoonlijk goed gaan. Dan komt de middengalop, voor mijn gevoel ging die best lekker, maar op het filmpje zie ik dat hij eventueel meer kan. Dan het wenden en overgang naar de draf.... Dat gaat dus niet zo goed -O- Het wenden viel hij de eerste keer door mijn been (okee, kan gebeuren) maar hij valt altijd in draf. Thuis oefen ik het meestal op de (kleine) volte, maarja, op wedstrijd moet het natuurlijk zo. Dus aan de galop gaan we nog hard werken!

Stilstaan en achterwaarts. Ik ben super trots! Met het rijden thuis gaat het nooit zo hele soepel, hij loopt dan ook niet diagonaal achterwaarts. Maar nu, in de proef, diagonaal *\o/* Alleen komt hij te diep, iemand daar tips voor? Ook zie ik dat ik veeeeeeeeeeeeeeeel te vroeg stilsta (moest op D), dat kost me dus gauw 1 punt...

Wijken, voor het rechterbeen vond ik het lekker gaan, misschien mocht hij iets actiever. Linksom was de inzet niet goed, hij heeft dan soms de neiging om juist de rechterstelling aan te nemen. Dus zie je daarmee dat hij in het begin zijn achterhand voordoet en later wat onrustig in de hoofdhouding wordt.

Voor de rest ben ik zeeer tevreden, de puntjes die ik hierboven noem zijn we al druk mee aan het oefenen. Zelf moet ik de puntjes iets meer op de I zetten, kleine maar simpele dingen. Bijv. OP de a-c lijn binnenkomen en niet ernaast elke proef staat het er weer op xD, stilstaan op D en niet ervoor. En nog een paar dingen die ik in andere proeven soms wat slordig maak. Thuis oefen ik de punten hierboven, zoals ik al zei. Voor de rest trainen we al een beetje voor de volgende klasse. Soms wat schouderbinnenwaarts mee pakken of aanspringen op X, B of E.

& nog een foto van gisteren
Afbeelding

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 21:36

Ik zie wat in de foto....
Wat iemand anders ook misschien wel ziet.

En dat heeft te maken met de tact.
Met op de voorhand.

carmenbrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 21:43

Gokje..
Bedoel je dat de driehoeken van voor en achterbenen niet gelijk zijn..?

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 21:48

Het aantal voeten aan de vloer :j

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 21:49

Je filmpje bekeken Debora. Deel opvatting van Maralyn dat hij boort en dat je aanleuning niet prettig is en wat onrustig. Ik vind dat je OP je paard zit. Ik denk als je meer IN (als het ware) je paard gaat zitten, dus voel je zitbeen knobbels, je beugels wat korter doet en je onderbenen naar achteren legt en hakken naar beneden uitdrukt dat je dan wel meer met zit en been hulp kunt gaan rijden. Dat zou het rijden gemakkelijker maken. Ik vind dat je teveel op je hand rijdt waarbij ik je wel een gevoelvolle ruiter vindt. Je loopt dus niet te trekken of zo. Helemaal niet zelfs! Als je kijkt naar het filmpje hiervoor van de Belgische dan zie je dat zij echt paard kan terug rijden met haar zit. Mag jij ook meer gaan doen.
Het los vast van de teugelvoering is niet prettig voor je paard en kun je hem ook niet aan één stuk houden.
Als je goed naar je filmpjes kijkt dan zie je dat hij behoorlijk scheef is (achter loopt niet in het spoor van voren). Ga dus recht richten, rijd schouder voor waardoor hij wel recht in spoor moet gaan.
Jij als gevoel volle ruiter kunt veel beter gaan rijden. Succes ermee.

xDebora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 22:08

Hij heeft 3 voeten van de vloer, ik zie het. Met het rijden vind ik het niet zo voelen, maar ik zal er de volgende keer op letten.

Vind ik nog erg lastig, moet ik eerlijk bekennen pien_2010. Ik probeer thuis er veel aan te denken, bekken kantelen (dus 'in' paard zitten) en mijn handen. Het is al veel beter dan eerst, maar ik blijf steeds het los-vast met de mond houden... Ook het op de zit terug rijden, thuis gaat het veel beter, op wedstrijd is er toch wat spanning van beide kanten. Maar ik zal de punten die je zegt meenemen in de training. Dat scheve heb ik nog niet echt gemerkt met het trainen, hier in de baan wel. Misschien komt dat ook omdat ik altijd in een bak met omheining rijd, dus nooit op het gras of tussen lage hekjes. Maar ik zal ook dit thuis meenemen en er extra op letten.
Van de aanleuning klopt, dit komt deels door mij, HANDEN STILHOUDEN! Vind het, zoals ik al zei, heel lastig en ben er al tijden mee aan het oefenen, maar het zit er nog niet helemaal in, zoals je ziet... Maar Alamo is ook best lastig met de aanleuning. Eerste kwartier gaat zijn hoofd soms om de 10 seconden omhoog, omdat hij iets ziet of hoort. Hij vind het dan denk ik lastig om zijn aandacht bij mij te houden? Maar dan is het ook best lastig om nog een fijne aanleuning te houden, als zijn hoofd steeds naar andere dingen zit te kijken.

Dus de punten waar ik op moet letten zijn in het kort;
'in' het paard zitten, handen stil, op zit rijden en rechtrichten...
Dan zal ik daar aan proberen te werken, weet je ook nog specifieke oefeningen daarvoor?

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 22:11

xDebora schreef:
Hij heeft 3 voeten van de vloer, ik zie het. Met het rijden vind ik het niet zo voelen, maar ik zal er de volgende keer op letten.

Vind ik nog erg lastig, moet ik eerlijk bekennen pien_2010. Ik probeer thuis er veel aan te denken, bekken kantelen (dus 'in' paard zitten) en mijn handen. Het is al veel beter dan eerst, maar ik blijf steeds het los-vast met de mond houden... Ook het op de zit terug rijden, thuis gaat het veel beter, op wedstrijd is er toch wat spanning van beide kanten. Maar ik zal de punten die je zegt meenemen in de training. Dat scheve heb ik nog niet echt gemerkt met het trainen, hier in de baan wel. Misschien komt dat ook omdat ik altijd in een bak met omheining rijd, dus nooit op het gras of tussen lage hekjes. Maar ik zal ook dit thuis meenemen en er extra op letten.
Van de aanleuning klopt, dit komt deels door mij, HANDEN STILHOUDEN! Vind het, zoals ik al zei, heel lastig en ben er al tijden mee aan het oefenen, maar het zit er nog niet helemaal in, zoals je ziet... Maar Alamo is ook best lastig met de aanleuning. Eerste kwartier gaat zijn hoofd soms om de 10 seconden omhoog, omdat hij iets ziet of hoort. Hij vind het dan denk ik lastig om zijn aandacht bij mij te houden? Maar dan is het ook best lastig om nog een fijne aanleuning te houden, als zijn hoofd steeds naar andere dingen zit te kijken.

Dan zal ik daar aan proberen te werken, weet je ook nog specifieke oefeningen daarvoor?

Dat los-vast is denk ik een wisselwerking met je paard. Deze loopt namelijk achter de teugel en neemt zelf geen verbinding met het bit. Ik vind zijn (haar?) hals ook erg strak ogen. Een zekere spanning is natuurlijk goed, maar ik zie hier echt een flink gespannen hals.
Wel vind ik je houding en handgebruik erg netjes! Mooi stil en rustig in je houding :) En erg gave pony!

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 22:12

Ik kom ook weer even uit de meeleesstand, beetje druk gehad :):)

Snackie schreef:
Nu wilde ik het bij mezelf ook wel proberen.
Vaak zit ik op mn paard en denk ik lekker te rijden, zie ik de foto's of t filmpje, en dan klopt mn gevoel niet bij t beeld.

zo ook 3 Januari :

[ Afbeelding ]
Een fijn moment denk ik zelf.
Hij lijkt mij aardig actief, maar meestal is hij in die hoek rennerig. de eerste keer dat ik ging schakelen.
Ik moet gaan leren om mn handen bij elkaar te houden en hem niet meer de bocht om te 'trekken'. te vaak heb ik te veel druk,en dan weer niks in mn handen, echt een losvast contact.
Hij mag hier meer zakken in zijn hals. En ik rechterop zitten plus handen naar voren.

Uit diezelfde dag :
[ Afbeelding ]
Ik was ontzettend blij met dit beeld. hij zakt mooi, licht contact in de hand. mag nog actiever.
Nu ik er meer van weet zie ik duidelijk dat hij achter de teugel kruipt. Maar hij voelt daar dus ontzettend fijn. Typisch he.

Daarom wil ik ook de foto's van gister er bij zetten.
Ik heb even willekeurige momenten proberen te kiezen uit de still van het filmpje ( deze : http://youtu.be/cLGs5B9llCE & http://youtu.be/YJwbS0MzTlg _

http://i1072.photobucket.com/albums/w36 ... 6ee757.jpg
Deze is donker, maar ik ben al blij dat ik nu ongeveer weet waar hij wel moet lopen qua halshouding.
Het was erg wennen om het te voelen, ik heb t idee dat ik geen contact heb met zn mond. en hij word onrustig.
Wederom proberen om rechtop te zitten,en een stille verbinding met mn hand te hebben.

[ Afbeelding ]
Puur gekeken naar het achterbeen. ik vind hem hier vooruit gegaan, hij pakt zijn achterhandje mooi mee, maar zou een fractie actiever mogen.
Waarschijnlijk kwam hij hier iets druk ivm het wenden wat hij erg moeillijk vind. En dat hij daarom ook tegen de hand komt.

Heb ik het goed, of heb ik het fout?

Dankjewel! nu ga ik weer in bijleesmodus, op naar nog 250 pagina's bijlezen

Je hebt al heel wat tips gehad, maar ik wil nog iets toevoegen. Als ik de filmpjes bekijk (en luister, maar ik heb ze niet helemaal afgespeeld) dan ben je nu je paard aan het leren op de voorhand te lopen. Hij loopt te snel. Natuurlijk moet hij actief lopen, maar je paard heeft geen tijd om goed onder te treden met zijn achterhand. In stapfilmpje zie je ook dat hij soms neigt naar lateraal stappen. Daarom is dat koppie omlaag (wat de stem blijkbaar graag wil) ook zo moeilijk. Als het paard in deze toestand zijn hoofd naar beneden doet, dan valt hij op zijn snuit. De momenten waarop de stem "jaa" zegt, zou ik juist iets terug rijden in tempo. Ik vind dus zeker niet dat je paard slomer moet lopen, maar het aantal km/uur mag wat mij betreft wel wat naar beneden.

Is de juf van handen breed zetten dezelfde als de stem in de filmpjes?

xDebora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 22:19

mang schreef:
xDebora schreef:

Dat los-vast is denk ik een wisselwerking met je paard. Deze loopt namelijk achter de teugel en neemt zelf geen verbinding met het bit. Ik vind zijn (haar?) hals ook erg strak ogen. Een zekere spanning is natuurlijk goed, maar ik zie hier echt een flink gespannen hals.
Wel vind ik je houding en handgebruik erg netjes! Mooi stil en rustig in je houding :) En erg gave pony!

Bedankt.
Klopt, dat is het woord (wisselwerking), kwam er even niet op. Van zijn gespannen hals; Alamo heeft van zichzelf een hele opgekropte houding en is daar ook wel lastig uit te rijden. Ik ben dan vooral bezig om hem naar mijn hand toe te rijden dmv tempowisselingen. En als ik het filmpje zie, is de bovenste nekspier toch aangespannen? Ik heb geleerd dat dat een goed 'teken' is en dus ook zijn rug gebruikt?

Even voor de indruk hoe we er een dik jaar geleden bij reden (hier had ik hem net een week), ik heb dus al aardig veel verbeterd aan mijn
houding, maar we zijn er nog lang niet! http://i45.tinypic.com/2je73mr.jpg

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 22:27

Pagina 100 *\o/*

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 22:27

xDebora schreef:
mang schreef:

Bedankt.
Klopt, dat is het woord (wisselwerking), kwam er even niet op. Van zijn gespannen hals; Alamo heeft van zichzelf een hele opgekropte houding en is daar ook wel lastig uit te rijden. Ik ben dan vooral bezig om hem naar mijn hand toe te rijden dmv tempowisselingen. En als ik het filmpje zie, is de bovenste nekspier toch aangespannen? Ik heb geleerd dat dat een goed 'teken' is en dus ook zijn rug gebruikt?

Even voor de indruk hoe we er een dik jaar geleden bij reden (hier had ik hem net een week), ik heb dus al aardig veel verbeterd aan mijn
houding, maar we zijn er nog lang niet! http://i45.tinypic.com/2je73mr.jpg

Aanspannen en gespannen is een verschil. Het is inderdaad de juiste spier zo te zien, maar ik vind hem wel erg strak ogen.

Klopt hoor, jij doet het zo te zien erg netjes. Je paard kropt zich inderdaad erg op en loopt in een eigen houding, maar jij gaat daar goed mee om! Ik wil je aanraden om thuis in de training veel te gaan oefenen met dat beeld richting halsstrekken. Daar wordt hij namelijk wel heel fijn losjes, dat zie je ook direct terug in zijn beenwerk. Nu hoef je natuurlijk niet zo laag te gaan, maar een wat lagere losse houding zou hem op lange termijn erg helpen denk ik.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 22:28

xDebora schreef:
.

Lichte stelling rijden op de hoefslag, schouder voor in de hoeken, SB en natuurlijk overal wijken. Deze oefeningen eerst doen onder begeleiding zodat je weet dat je ze goed rijdt. Op zit rijden ogen dicht houden en doorzitten en je zitbeen knobbels voelen onder je. Mijn computer moet aan de stroom dus ik moet stoppen nu er is al vaker over geschreven ook binnen dit topic.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 22:32

Nefertarie schreef:
Pagina 100 *\o/*
En hoeveel lerende meelezers .... een gokkie.... ? > 100 X 3 delen = ????
Mooi draadje dit, op naar 4e deel _/-\o_

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 22:35

_iDj_ schreef:
Je hebt al heel wat tips gehad, maar ik wil nog iets toevoegen. Als ik de filmpjes bekijk (en luister, maar ik heb ze niet helemaal afgespeeld) dan ben je nu je paard aan het leren op de voorhand te lopen. Hij loopt te snel. Natuurlijk moet hij actief lopen, maar je paard heeft geen tijd om goed onder te treden met zijn achterhand. In stapfilmpje zie je ook dat hij soms neigt naar lateraal stappen. Daarom is dat koppie omlaag (wat de stem blijkbaar graag wil) ook zo moeilijk. Als het paard in deze toestand zijn hoofd naar beneden doet, dan valt hij op zijn snuit. De momenten waarop de stem "jaa" zegt, zou ik juist iets terug rijden in tempo. Ik vind dus zeker niet dat je paard slomer moet lopen, maar het aantal km/uur mag wat mij betreft wel wat naar beneden.

Danku, ja dat is dezelfde.
Dat filmpje is puur om aan te geven waar hij moet zijn met zijn hoofd, ik loop daar verder niet in te plukken, geef wel been als hij te diep komt.
We waren die dag aan het activeren, het geen wat ik veel hoor is doorademen en langzaam lichtrijden, maar het paard moet eerst naar voor gereden worden voor je hem kunt gaan verzamelen. dus eerst maak je hem wakker, en dan kan hij terug in tempo.
Echter is de mijne een turbotinker, en heeft hij enorme loop en werk lust (heerlijk) en dus heeeel lastig terug te rijden, hij begint nu te snappen als ik langzamer ga lichtrijden dat hij langzamer gaat draven. maar na 2x kun je nog niet verwachtten dat het soepeltjes gaat natuurlijk.
En daarbij ook nog eens de activiteit behoudt, maar we trainen, dus dat komt vanzelf goed :j

Thanks!

KarmaWitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 22:43

Wie opent deel 4?

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 22:47

(Mijn opmerkingen zijn overigens als aanvulling en betekend niet dat ik het niet met de andere eens ben.)

xDebora schreef:

Als je naar de middendraf rijdt, probeer je paard dan in eerste instantie iets meer bij je te houden. Dus voor je gevoel niet in eerste instantie 'helemaal gaan', maar aanvoelen hoe ver je kan gaan voordat hij op de voorhand valt. Dat zijn eerst kleine stukjes, omdat hij sterker moet worden in zijn achterhand.
Een beetje been geven, zodra hij naar voren 'valt', rijd je iets terug.

Wat mij het meest opvalt, is dat ik je heel eerlijk vindt rijden *\o/*
Dat gevoelige en eerlijke verdwijnt iets zodra jij iets wil van je paard. Bij wendingen, overgangen en wijken blokkeer je in je "aanleuning" (daar is hier weinig sprake van). Probeer gevoelig te blijven.
Ik zeg altijd: Paardrijden is het leren gevoeliger worden, zodra je dat bent, is het een eitje :Y) (Paarden zijn veel gevoeliger dan de mens, een paard geeft continu signalen. Als je die signalen goed meekrijgt, interpreteert en daarop reageert, leert je paard je wel hoe je moet rijden. Als jij verkeerd interpreteert en reageert, geeft je paard direct weer een signaal af dat het op zo'n manier niet lukt.)

Voor je zit zou ik voornamelijk gaan oefenen om op de binnenkant van je been te zitten en niet op de achterkant. Je kan in het halthouden je been anders neerleggen. Ik denk dat jouw eigen benen eerst langer om het lijf je paard moeten, voordat je: je handen kan stil houden, kan voelen wanneer je paard scheef loopt, "in" je paard kunt zitten. Ik wil niet zeggen dat je dit niet zou kunnen met korte beugels/benen, maar ik denk dat dat het wel makkelijker wordt met langere benen/beugels.
Waarom? Vanwege je been-heup-schouder-lijn (die géén rechte lijn is :P maar wel zou moeten zijn om als ruiter goed in evenwicht te zitten/staan). Met kortere benen/beugels zou je veel meer moeten hoeken bij je enkels, knieën, en lies hebben; dat is voor je spieren een behoorlijke klus en dat hou je denk ik dus niet vol (naast dat je wellicht door spierpijn/kramp niet in deze rechte lijn kán blijven zitten). Voor die lange benen én evenwicht zou ik de sta-zit-sta-sta-zit oefening doen, die ik eerder ook al genoemd heb. Ook in stap en galop proberen om zomaar ineens te gaan staan (zonder aanloop, niet de pas daarvoor al voorbereiden). Als je namelijk op elk willekeurig moment kan gaan staan, zit/sta je dus ook op elk willekeurig moment in evenwicht.

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 23:12

Snackie schreef:
_iDj_ schreef:

Danku, ja dat is dezelfde.
Dat filmpje is puur om aan te geven waar hij moet zijn met zijn hoofd, ik loop daar verder niet in te plukken, geef wel been als hij te diep komt.
We waren die dag aan het activeren, het geen wat ik veel hoor is doorademen en langzaam lichtrijden, maar het paard moet eerst naar voor gereden worden voor je hem kunt gaan verzamelen. dus eerst maak je hem wakker, en dan kan hij terug in tempo.
Echter is de mijne een turbotinker, en heeft hij enorme loop en werk lust (heerlijk) en dus heeeel lastig terug te rijden, hij begint nu te snappen als ik langzamer ga lichtrijden dat hij langzamer gaat draven. maar na 2x kun je nog niet verwachtten dat het soepeltjes gaat natuurlijk.
En daarbij ook nog eens de activiteit behoudt, maar we trainen, dus dat komt vanzelf goed :j

Thanks!

Ik geloof zeker dat je niet aan het plukken bent hoor!
Maar ik vroeg me af wat de intenties van je instructeur zijn.

Het activeren zou ik proberen kleiner te houden. Ik verwacht niet dat hij meteen kan verzamelen, maar in de filmpjes en op de foto's loopt hij zichzelf voorbij. Dat is dus ook letterlijk ZICHzelf, gezien hij zo turbo is :D
Ik zou meer op het tempo gaan focussen dan de plaats van zijn hoofd. Het hoofd draagt het paard uit zichzelf wel op een plek die handig is. Als dat te diep is, geef jij hem waarschijnlijk te weinig ruimte om zijn hals lang genoeg te maken om goed in evenwicht te kunnen lopen. Soms is het wellicht wel nodig om hem die "te weinig ruimte met de hand" te geven, maar vergeet dan niet om gelijk daarna weer wél die lengte te geven *\o/*

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 23:28

Het loslaten is idd heel moeilijk.
Hoofd is zeker niet belangrijk, maar met de snoet in de lucht ook niet.
Eigenlijk is het heel veel wat je tegelijk moet doen, houding en zit, hulpen, je paard, je eigen evenwicht. voorheen reed ik veel makkelijker, maar er komt steeds meer bij. zo lastig!

Activeren doen we telkens maar kleine stukken,naar voor rijden en meteen weer terug, en dat zo tig keren. bijna stappen en daarna even een middendrafje, en dan duurt het weer twee min voor meneer weer rustig draaft, maar we komen dr wel.
Ben een beetje aan het rondkijken voor een geschikt iemand, maar das zo lastig.

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 23:53

Snackie schreef:
Eigenlijk is het heel veel wat je tegelijk moet doen, houding en zit, hulpen, je paard, je eigen evenwicht. voorheen reed ik veel makkelijker, maar er komt steeds meer bij. zo lastig!

Daarom zijn er ook zoveel stallen waar je je paard kan laten beleren en doorrijden :P of het dan daadwerkelijk goed wordt gedaan is een tweede, maar ok.

Ik zou niet helemaal naar een middendraf rijden, want dan valt hij juist op de voorhand. Dat bedoelde ik met activeren kleiner houden, een klein beetje naar voren is al genoeg. Als je helemaal naar de middendraf rijdt, rijd je hem eerst helemaal uit elkaar en op de voorhand en dan bij het terugrijden wil je dan dat hij meer op de achterhand komt. Dan maak je het jezelf en paard wel moeilijk. Door ietsjepietsje naar voren te rijden, leer hem wel te reageren op je beenhulpen en actiever te worden, zonder dat je hem meteen helemaal uit elkaar laat vallen. Dat hélémaal uit elkaar voorwaarts lopen, is volgens mij nergens nuttig voor. Hooguit bij een oersloom en doof paard om de benen eens te laten wapperen, maar zeker niet om een paard te leren om in evenwicht te lopen. Natuurlijk kan je je paard eens uitdagen door iets meer voorwaarts te vragen dan waar hij makkelijk bij loopt, maar dan moet je wel een goed basistempo hebben waar je op kan terugvallen (waar je paard dus inderdaad makkelijk bij loopt: waar hij tempo zelf, constant!, kan handhaven).

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 08:15

Sjolvir schreef:

Kan binnenkort ergens meedoen, maar ahum 75 euro met 2 man een uur is niet echt goedkoop,

Ik, was op zich wel leuk. Had wel wat aan de commentaren.. maar eh.. twas idd wel erg prijzig.. en veel dingen waren niet echt nieuw... wel een hele fijne man.. dat wel.. vond het wel leuk een keer mee te maken.

Mloulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 09:18

Twee vraagjes ;-)

Hij is al eens eerder gesteld, maar hoe zie je of de staart ontspannen of gespannen is? Is een gedragen staart altijd gespannen?

En, ik heb ook last van bakkabouters, fietsers, wandelaars, alles is interessant en mogelijk eng waardoor het paard snel afgeleidt is tijdens het rijden. Ze gooit dan haar hoofd omhoog en staat ineens stil, helemaal gespannen. Hoe kan je dit voorkomen? Wat kan je doen om op dat moment toch weer de aandacht te krijgen en de ontspanning weer op te zoeken?

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 13:48

Mloulou schreef:
Twee vraagjes ;-)

Hij is al eens eerder gesteld, maar hoe zie je of de staart ontspannen of gespannen is? Is een gedragen staart altijd gespannen?

En, ik heb ook last van bakkabouters, fietsers, wandelaars, alles is interessant en mogelijk eng waardoor het paard snel afgeleidt is tijdens het rijden. Ze gooit dan haar hoofd omhoog en staat ineens stil, helemaal gespannen. Hoe kan je dit voorkomen? Wat kan je doen om op dat moment toch weer de aandacht te krijgen en de ontspanning weer op te zoeken?

Een ontspannen staart volgt ongeveer de lijn van de lendenen en billen van je paard (dus een vloeiende lijn van lendenen, rug naar (bovenkant) staart, de staart volgt zowel links/rechts als hoog/laag die lijn; je kan buiging dus ook enigszins terug zien in de staart). Een aangeknepen staart of een zwiepende staart is uiteraard niet ontspannen, maar een hoog gedragen staart (vaak) ook niet. Als de lendenen en rug van het paard al strak zijn, wordt de staart hoger gedragen. De onderste helft van de staartwortel moet een beetje afhangen, bij spanning zie je vaak dat (bijna) de gehele staartwortel omhoog gebracht wordt.

Als je al stil staat, ben je eigenlijk al te laat en heb je voorgaande signalen gemist. In eerste instantie zou ik de plekken waar de bakkabouters zitten, mijden, zodat je kan werken aan een constante aanleuning. Zodra die goed is, ga je steeds een stukje dichter naar de kabouters en steeds weer de aanleuning corrigeren als de aandacht richting kabouter gaat. Dat corrigeren doe je door op dat moment de lichte spanning weg te halen door zelf te ontspannen (maar niet alles losgooien!). Als er al sprake is van hevige spanning ben je waarschijnlijk alweer te laat.
Conclusie: het paard moet vertrouwen in jou krijgen, doordat jij meteen bij lichte spanning reageert, je paard "gerust stelt" en jij het niet uit de hand laat lopen richting méér spanning. Pas als je in staat bent die lichte spanning (gedachte van paard gaat richting iets in de omgeving, te voelen aan je aanleuning; aan je teugels, je benen en je zit voel je dat je paard (aan één kant) strakker/slomer loopt, minder reageert op een hulp of iets scheef hangt) weg te halen, maak je kans extreme spanning (ineens stilstaan) weg te halen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 19:15

S_en_Z schreef:
Sjolvir schreef:

Ik, was op zich wel leuk. Had wel wat aan de commentaren.. maar eh.. twas idd wel erg prijzig.. en veel dingen waren niet echt nieuw... wel een hele fijne man.. dat wel.. vond het wel leuk een keer mee te maken.

Ga vanavond dan maar eens kijken hoe vol het al is, hoop stiekum dat het vol is, dan ben ik van het probleem kiezen of ik mee ga doen af
en ga ik gewoon kijken, ook heel leerzaam. Krijg toch nog huiswerk zat van mijn eigen instr. dus vervelen doe ik me voorlopig toch nog niet.