Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
xDebora schreef:Hij heeft 3 voeten van de vloer, ik zie het. Met het rijden vind ik het niet zo voelen, maar ik zal er de volgende keer op letten.
Vind ik nog erg lastig, moet ik eerlijk bekennen pien_2010. Ik probeer thuis er veel aan te denken, bekken kantelen (dus 'in' paard zitten) en mijn handen. Het is al veel beter dan eerst, maar ik blijf steeds het los-vast met de mond houden... Ook het op de zit terug rijden, thuis gaat het veel beter, op wedstrijd is er toch wat spanning van beide kanten. Maar ik zal de punten die je zegt meenemen in de training. Dat scheve heb ik nog niet echt gemerkt met het trainen, hier in de baan wel. Misschien komt dat ook omdat ik altijd in een bak met omheining rijd, dus nooit op het gras of tussen lage hekjes. Maar ik zal ook dit thuis meenemen en er extra op letten.
Van de aanleuning klopt, dit komt deels door mij, HANDEN STILHOUDEN! Vind het, zoals ik al zei, heel lastig en ben er al tijden mee aan het oefenen, maar het zit er nog niet helemaal in, zoals je ziet... Maar Alamo is ook best lastig met de aanleuning. Eerste kwartier gaat zijn hoofd soms om de 10 seconden omhoog, omdat hij iets ziet of hoort. Hij vind het dan denk ik lastig om zijn aandacht bij mij te houden? Maar dan is het ook best lastig om nog een fijne aanleuning te houden, als zijn hoofd steeds naar andere dingen zit te kijken.
Dus de punten waar ik op moet letten zijn in het kort;
'in' het paard zitten, handen stil, op zit rijden en rechtrichten...
Dan zal ik daar aan proberen te werken, weet je ook nog specifieke oefeningen daarvoor?
Snackie schreef:Nu wilde ik het bij mezelf ook wel proberen.
Vaak zit ik op mn paard en denk ik lekker te rijden, zie ik de foto's of t filmpje, en dan klopt mn gevoel niet bij t beeld.
zo ook 3 Januari :
[ Afbeelding ]
Een fijn moment denk ik zelf.
Hij lijkt mij aardig actief, maar meestal is hij in die hoek rennerig. de eerste keer dat ik ging schakelen.
Ik moet gaan leren om mn handen bij elkaar te houden en hem niet meer de bocht om te 'trekken'. te vaak heb ik te veel druk,en dan weer niks in mn handen, echt een losvast contact.
Hij mag hier meer zakken in zijn hals. En ik rechterop zitten plus handen naar voren.
Uit diezelfde dag :
[ Afbeelding ]
Ik was ontzettend blij met dit beeld. hij zakt mooi, licht contact in de hand. mag nog actiever.
Nu ik er meer van weet zie ik duidelijk dat hij achter de teugel kruipt. Maar hij voelt daar dus ontzettend fijn. Typisch he.
Daarom wil ik ook de foto's van gister er bij zetten.
Ik heb even willekeurige momenten proberen te kiezen uit de still van het filmpje ( deze : http://youtu.be/cLGs5B9llCE & http://youtu.be/YJwbS0MzTlg _
http://i1072.photobucket.com/albums/w36 ... 6ee757.jpg
Deze is donker, maar ik ben al blij dat ik nu ongeveer weet waar hij wel moet lopen qua halshouding.
Het was erg wennen om het te voelen, ik heb t idee dat ik geen contact heb met zn mond. en hij word onrustig.
Wederom proberen om rechtop te zitten,en een stille verbinding met mn hand te hebben.
[ Afbeelding ]
Puur gekeken naar het achterbeen. ik vind hem hier vooruit gegaan, hij pakt zijn achterhandje mooi mee, maar zou een fractie actiever mogen.
Waarschijnlijk kwam hij hier iets druk ivm het wenden wat hij erg moeillijk vind. En dat hij daarom ook tegen de hand komt.
Heb ik het goed, of heb ik het fout?
Dankjewel! nu ga ik weer in bijleesmodus, op naar nog 250 pagina's bijlezen
mang schreef:xDebora schreef:Hij heeft 3 voeten van de vloer, ik zie het. Met het rijden vind ik het niet zo voelen, maar ik zal er de volgende keer op letten.
Vind ik nog erg lastig, moet ik eerlijk bekennen pien_2010. Ik probeer thuis er veel aan te denken, bekken kantelen (dus 'in' paard zitten) en mijn handen. Het is al veel beter dan eerst, maar ik blijf steeds het los-vast met de mond houden... Ook het op de zit terug rijden, thuis gaat het veel beter, op wedstrijd is er toch wat spanning van beide kanten. Maar ik zal de punten die je zegt meenemen in de training. Dat scheve heb ik nog niet echt gemerkt met het trainen, hier in de baan wel. Misschien komt dat ook omdat ik altijd in een bak met omheining rijd, dus nooit op het gras of tussen lage hekjes. Maar ik zal ook dit thuis meenemen en er extra op letten.
Van de aanleuning klopt, dit komt deels door mij, HANDEN STILHOUDEN! Vind het, zoals ik al zei, heel lastig en ben er al tijden mee aan het oefenen, maar het zit er nog niet helemaal in, zoals je ziet... Maar Alamo is ook best lastig met de aanleuning. Eerste kwartier gaat zijn hoofd soms om de 10 seconden omhoog, omdat hij iets ziet of hoort. Hij vind het dan denk ik lastig om zijn aandacht bij mij te houden? Maar dan is het ook best lastig om nog een fijne aanleuning te houden, als zijn hoofd steeds naar andere dingen zit te kijken.
Dan zal ik daar aan proberen te werken, weet je ook nog specifieke oefeningen daarvoor?
Dat los-vast is denk ik een wisselwerking met je paard. Deze loopt namelijk achter de teugel en neemt zelf geen verbinding met het bit. Ik vind zijn (haar?) hals ook erg strak ogen. Een zekere spanning is natuurlijk goed, maar ik zie hier echt een flink gespannen hals.
Wel vind ik je houding en handgebruik erg netjes! Mooi stil en rustig in je houdingEn erg gave pony!
xDebora schreef:mang schreef:
Dat los-vast is denk ik een wisselwerking met je paard. Deze loopt namelijk achter de teugel en neemt zelf geen verbinding met het bit. Ik vind zijn (haar?) hals ook erg strak ogen. Een zekere spanning is natuurlijk goed, maar ik zie hier echt een flink gespannen hals.
Wel vind ik je houding en handgebruik erg netjes! Mooi stil en rustig in je houdingEn erg gave pony!
Bedankt.
Klopt, dat is het woord (wisselwerking), kwam er even niet op. Van zijn gespannen hals; Alamo heeft van zichzelf een hele opgekropte houding en is daar ook wel lastig uit te rijden. Ik ben dan vooral bezig om hem naar mijn hand toe te rijden dmv tempowisselingen. En als ik het filmpje zie, is de bovenste nekspier toch aangespannen? Ik heb geleerd dat dat een goed 'teken' is en dus ook zijn rug gebruikt?
Even voor de indruk hoe we er een dik jaar geleden bij reden (hier had ik hem net een week), ik heb dus al aardig veel verbeterd aan mijn
houding, maar we zijn er nog lang niet! http://i45.tinypic.com/2je73mr.jpg
xDebora schreef:.
_iDj_ schreef:Je hebt al heel wat tips gehad, maar ik wil nog iets toevoegen. Als ik de filmpjes bekijk (en luister, maar ik heb ze niet helemaal afgespeeld) dan ben je nu je paard aan het leren op de voorhand te lopen. Hij loopt te snel. Natuurlijk moet hij actief lopen, maar je paard heeft geen tijd om goed onder te treden met zijn achterhand. In stapfilmpje zie je ook dat hij soms neigt naar lateraal stappen. Daarom is dat koppie omlaag (wat de stem blijkbaar graag wil) ook zo moeilijk. Als het paard in deze toestand zijn hoofd naar beneden doet, dan valt hij op zijn snuit. De momenten waarop de stem "jaa" zegt, zou ik juist iets terug rijden in tempo. Ik vind dus zeker niet dat je paard slomer moet lopen, maar het aantal km/uur mag wat mij betreft wel wat naar beneden.
Is de juf van handen breed zetten dezelfde als de stem in de filmpjes?
xDebora schreef:Hij heeft 3 voeten van de vloer, ik zie het. Met het rijden vind ik het niet zo voelen, maar ik zal er de volgende keer op letten.
Snackie schreef:_iDj_ schreef:Je hebt al heel wat tips gehad, maar ik wil nog iets toevoegen. Als ik de filmpjes bekijk (en luister, maar ik heb ze niet helemaal afgespeeld) dan ben je nu je paard aan het leren op de voorhand te lopen. Hij loopt te snel. Natuurlijk moet hij actief lopen, maar je paard heeft geen tijd om goed onder te treden met zijn achterhand. In stapfilmpje zie je ook dat hij soms neigt naar lateraal stappen. Daarom is dat koppie omlaag (wat de stem blijkbaar graag wil) ook zo moeilijk. Als het paard in deze toestand zijn hoofd naar beneden doet, dan valt hij op zijn snuit. De momenten waarop de stem "jaa" zegt, zou ik juist iets terug rijden in tempo. Ik vind dus zeker niet dat je paard slomer moet lopen, maar het aantal km/uur mag wat mij betreft wel wat naar beneden.
Is de juf van handen breed zetten dezelfde als de stem in de filmpjes?
Danku, ja dat is dezelfde.
Dat filmpje is puur om aan te geven waar hij moet zijn met zijn hoofd, ik loop daar verder niet in te plukken, geef wel been als hij te diep komt.
We waren die dag aan het activeren, het geen wat ik veel hoor is doorademen en langzaam lichtrijden, maar het paard moet eerst naar voor gereden worden voor je hem kunt gaan verzamelen. dus eerst maak je hem wakker, en dan kan hij terug in tempo.
Echter is de mijne een turbotinker, en heeft hij enorme loop en werk lust (heerlijk) en dus heeeel lastig terug te rijden, hij begint nu te snappen als ik langzamer ga lichtrijden dat hij langzamer gaat draven. maar na 2x kun je nog niet verwachtten dat het soepeltjes gaat natuurlijk.
En daarbij ook nog eens de activiteit behoudt, maar we trainen, dus dat komt vanzelf goed![]()
Thanks!
Snackie schreef:Eigenlijk is het heel veel wat je tegelijk moet doen, houding en zit, hulpen, je paard, je eigen evenwicht. voorheen reed ik veel makkelijker, maar er komt steeds meer bij. zo lastig!
Sjolvir schreef:Inderdaad, eerst zelf commentaar geven.
Iemand hier wel eens clinic van Hamminga gereden?
Kan binnenkort ergens meedoen, maar ahum 75 euro met 2 man een uur is niet echt goedkoop,
dus alleen leuk als het ook echt de moeite waard is.
Mloulou schreef:Twee vraagjes
Hij is al eens eerder gesteld, maar hoe zie je of de staart ontspannen of gespannen is? Is een gedragen staart altijd gespannen?
En, ik heb ook last van bakkabouters, fietsers, wandelaars, alles is interessant en mogelijk eng waardoor het paard snel afgeleidt is tijdens het rijden. Ze gooit dan haar hoofd omhoog en staat ineens stil, helemaal gespannen. Hoe kan je dit voorkomen? Wat kan je doen om op dat moment toch weer de aandacht te krijgen en de ontspanning weer op te zoeken?
S_en_Z schreef:Sjolvir schreef:Inderdaad, eerst zelf commentaar geven.
Iemand hier wel eens clinic van Hamminga gereden?
Kan binnenkort ergens meedoen, maar ahum 75 euro met 2 man een uur is niet echt goedkoop,
dus alleen leuk als het ook echt de moeite waard is.
Ik, was op zich wel leuk. Had wel wat aan de commentaren.. maar eh.. twas idd wel erg prijzig.. en veel dingen waren niet echt nieuw... wel een hele fijne man.. dat wel.. vond het wel leuk een keer mee te maken.