[FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Silkaay

Re: [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 10:21

Hmm ik ben in twijfel..

Afbeelding

Hoe vinden jullie hem hier lopen?
Zelf vind ik z'n halshouding wel goed, maar hij moet net nog iets meer zakken.
Z'n achterhand moet er ook nog een tikkeltje meer onder.

Afbeelding
Hier vind ik z'n houding beter

Afbeelding
Hier vind ik hem weer redelijk strak in z'n nek en achterhand is nog niet voldoende mee..

Bovenste 3 kan ik dus zeggen, dat hij redelijk strak loopt, net niet genoeg erdoor.

Afbeelding
Dit beeld vind ik wel net :)

dyoka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 10:25

hierboven, het ziet er allemaal een beetje gespannen en stijfjes uit naar mijn idee. ik denk dat je helemaal moet ontspannen, dan volgt hij je hand vanzelf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 12:29

Silkaay: vallen jou dingen op aan je eigen houding? Noem eens wat puntjes? Wat zou dat voor invloed kunnen hebben op je paard?

Silkaay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 12:35

Ik moet een meer aansluitende houding hebben, benen meer langs het paard en rug minder hol maken.
Meer op m'n kont gaan zitten en schouders meer open.
Voor de rest, ben ik wel tevreden met m'n hand-armhouding, ik zie (meestal) een rechte lijn met het contact in de mond, soms moet ik wel nog iets meer loslaten in m'n polsen.

Dat is hetgeen ik zie :)

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 17:23

Ik durf zelf echt niet op andere foto's te reageren, dus maar gelijk mijn eigen foto's :o

Afbeelding

Deze foto is recent. Ik heb van de een op de andere dag een enorm probleem met mijn handen. Ik hou namelijk mijn rechterhand 20 cm hoger als mijn linker := Geen idee waar dat ineens vandaan komt, ik doe het op ieder paard. Als ik mijn handen evenhoog houd voelt het ook ineens enorm onnatuurlijk? Maar ik rijd nu bijna alleen als mijn moeder erbij is zodat ze elke keer kan roepen HANDEN!! Zodat ik erop blijf letten en ze uiteindelijk weer fatsoenlijk kan houden...

Ik ben Preza nog aan het opbouwen na een hoop blessure en ellende. De fijnste periode die ik met haar heb gehad is augustus 2011, foto van toen:

Afbeelding

Deze foto vind ik dus ook fijner en daar was mijn houding ook beter, dus ik hoop binnenkort weer zo te kunnen rijden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 19:55

Silkaay schreef:
Ik moet een meer aansluitende houding hebben, benen meer langs het paard en rug minder hol maken.
Voor de rest, ben ik wel tevreden met m'n hand-armhouding, ik zie (meestal) een rechte lijn met het contact in de mond, soms moet ik wel nog iets meer loslaten in m'n polsen.

Mee eens, vind ook dat je mag loslaten in je rug en heupen, zachte billen :D

Wat voor invloed zou dat hebben op je paard?

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 21:25

Mooi ontspannen dier....Neusje op plaats. Jij ook onstpannen....Ja heel fijn om te zien.

Vast ook erg licht in de hand

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 21:29

maralyn schreef:
Mooi ontspannen dier....Neusje op plaats. Jij ook onstpannen....Ja heel fijn om te zien.

Vast ook erg licht in de hand

Gaat dit over mij?

Zo ja, op de 2e foto, van vorig jaar is ze inderdaad heel fijn licht in de hand. De recente foto ook, maar de laatste tijd heeft ze weer meer moeite met balans en daardoor wil ze weer wel eens gaan hangen (dacht dat dat er inmiddels wel uit was maar helaas)

Bedankt in ieder geval! (als het over mij gaat dan he :P )

jes_sam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 21:35

Heb het topic net ontdekt :D dat was een goede ontdekking, haha. Ik ga alles bijlezen, heb nog behoorlijk wat te gaan.. een kleine 80 bladzijden -_-" maar het is behoorlijk leerzaam! Ik ben zelf niet zo goed in het commentaar of tips geven voor iemand anders, maar dit wil ik leren! En met zoveel mensen hier die er volgens mij behoorlijk wat van afweten, kunnen jullie mij een beetje hierin helpen :D.
Laat ik dus dan maar meteen beginnen met het paardje hierboven mij :P
Volgens mij loopt ze met haar hoofdje goed maar wel wat op de voorhand heb ik het idee, probeer de achterhand wat meer te activeren zodat die er wat meer gewicht gaat dragen. (Girls correct me if I'm wrong! dat is wederom een leerproces voor mij :D)

Silkaay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 21:48

Yamcha schreef:
Silkaay schreef:

Mee eens, vind ook dat je mag loslaten in je rug en heupen, zachte billen :D

Wat voor invloed zou dat hebben op je paard?

Dat hij zelf ook losser wordt vanachter en meer over de rug gaat lopen?

Moet wel zeggen dat ik van nature uit beetje zo'n houding heb, dus bv. op de laatste foto zit ik totaal niet gespannen, maar lijkt zo.
Het is natuurlijk wel mogelijk dat ik mij (onbewust) vastzet in de rug en heupen :)

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 22:09

Mang, ja dat was inderdaad voor jou

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 08:23

@ Silkaay: ik denk dat dat het geval is, idd, ik zie dat ook bij je paard terug.

:D dus nu kun je ander commentaar bij je foto's zetten :D

Doe eens?

Silkaay

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 10:45

Oei oei :=

foto 1:
paard moet meer over de rug en losser in de achterhand lopen. Zelf mag ik me niet vastzetten?

foto2
Net hetzelfde, al denk ik dat hij iets losser is vanvoor.

foto3:
daar loopt hij weer te vast in de rug en achterhand, omdat ik mezelf ook (duidelijk) vastzet.
Hij loopt ook niet ontspannen in de nek?

foto4:
Is hij ook wat losser in de rug en achterhand?

Oké, zo ben ik echt een leek in commentaar _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 12:30

Nee, is leuk juist. Jij hebt als ruiter zoveel invloed op je paard, dat jij ook degene ben die de houding van je paard dramatisch kan veranderen door juist aan je eigen houding te werken :)

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 12:41

Ik doe ook weer eens een poging!

Silkaay heb je moeite om hem uit te zitten? Zie dat je je bovenlichaam iets te ver naar voren buigt,
Dat zorgt ervoor dat je dus in galop niet netjes op je billen blijft.
In je paard zie ik wat spanning, op de eerste foto lijkt het alsof er teveel spanning staat op je buitenteugel.
Misschien wat zitlessen? Of een keer rijden zonder beugels?

Mang ziet er ontspannen uit! Wel lijkt het alsof hij op de eerste foto wat korte passen maakt, op de tweede foto lijkt hij wat ruimer te lopen :) wel misschien iets langer in de hals, maar dat geeft haar ook de ruimte. Maar erg netjes hoor, je hebt een mooie zit!

Nu ik weer, heb uit een reeks foto's van de fotograaf de volgende foto's gekozen, kan de rest ook niet laten zien. Ik laat mu dus foto's zien die er in een reeks foto's het netst waren. Toch zou ok het fijn vinden als jullie er eens heel kritisch naar kijken :)

Afbeelding

Afbeelding

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 12:53

Ben benieuwd wat jullie hier van vinden. Dit was de eerste keer dat ik op dit paard reed < van een vriendin..
Zelf ben ik niet zo goed in oordelen. :3

Afbeelding

Kentiapalm

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 13:03

@ mang, Je paardje lijkt lekker te lopen. Ik zie ontspanning en hij lijkt licht in de mond.

Zelf kun je nog wel wat aan je houding veranderen. Dat je je handen ongelijk houdt lijkt vooral vanuit je schouder en elleboog te komen. Laat je armen zakken ( schouders niet optrekken) en je hand in een rechte lijn de mond volgen. ( goed voelen) dan zul je merken dat je minder moeite hebt om je handen gelijk te houden. Op de foto's lijkt ht alsof je iets inknikt met je rechterheup. ( je lichaam is wat naar rechts gedraaid) Is dat vaker zo?
Verder heb je je voeten iets naar voren en zit je achterop je lepel, hierdoor ga je met je bovenlichaam weer naar voren om in balans te blijven. Zou je je beugels een gaatje langer kunnen doen en dan wat dieper in het zadel zitten?

@eesieblue. Je hebt best een mooie zit. Je zit mooi rechtop en in balans. Het enige wat me opvalt is dat je niet helemaal in het diepste punt van het zadel zit. Het lijkt erop dat je wat spanning hebt in je bovenbenen, waardoor je iets naar achteren zit en een holle rug moet trekken om netjes rechtop te zitten. Herken je dat? Verder prima beeld hoor. Misschien eens foto's plaatsen waarop wat meer is aan te merken? ;)

Kentiapalm

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 13:07

@change3, wat vind je er zelf van? Zat je prettig? Hoe liep je paard?

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 13:13

Dat klopt! Goed gezien, hij gooit erg hoog op, en vond dit zadel altijd erg fijn op mijn pony met vlakke gangen, maar met dit paard vind ik 'm echt niet fijn. Ga ook snel te ver achterop het zadel zitten, ook een resultaat van spanning in mn bovenbenen. Dankjewel!

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 13:15

Toen ik op een ander zadel reed, met meer wrong, deed ik gelijk de beugels een gat langer.
Ben ook wel op zoek naar een ander zadel :)

carmenbrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 13:20

Vinden jullie dat een pony die in mei 3 is geworden en sindsdien 2 a 3x per week een kwartiertje wordt gereden aan de teugel moet lopen? Hebben jullie verder nog tips voor mij?

Afbeelding
2e x erop draven
Afbeelding
Wat later.

Silkaay

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 13:32

Yamha, dat is waar! :)
Essie_Blue, hij heeft een hele hoge draf en ook nogal veel sprong in z'n galop (veel kracht) waardoor ik hem teveel wil tegenhouden en mezelf naar voor ga brengen.
Wat uiteraard verkeerd is, want zo creëer je het omgekeerde effect.
Foto's zijn wel van tijdje terug al.
Ik let er nu echt op om te gaan zitten, maar ben er nog lang niet.
Ik ben ook opzoek achter een goeie lesgeefster :)

Ik ga een poging doen om jou foto's te beoordelen O:)
Ik vind je paard netjes lopen, jijzelf hebt ook een mooie houding.
Maar ik heb de indruk dat je meer 'staat' dan zit in je zadel (als je mij snapt)
Je paard heeft ook de indruk om ietsje meer op de voorhand te vallen en achteraan wat te stuwen.

carmenbrum
een paard dat nog maar net is opgeleerd moet niet 'aan de teugel' lopen.
Zoiets komt voort uit ontspanning en activiteit in de achterhand. :)

Correct me if I'm wrong O:)

carmenbrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 13:43

Silkaay schreef:
carmenbrum
een paard dat nog maar net is opgeleerd moet niet 'aan de teugel' lopen.
Zoiets komt voort uit ontspanning en activiteit in de achterhand. :)

Correct me if I'm wrong O:)

Ja dat snap ik, maar ik vroeg het me af.. Sommige paarden doen het nl al vanzelf..

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 13:47

Op die bonte, vind ik ook dat het zadel te ver naar voren licht.

carmenbrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 13:49

maralyn schreef:
Op die bonte, vind ik ook dat het zadel te ver naar voren licht.

Ja heb je gelijk in. Daarom heb ik ook een zadel met verwisselbare boom gekocht (zadel is sowieso veel aan te passen). Omdat ie natuurlijk elke keer wat groeit. Ik wil ook binnenkort even het zadel aan laten passen zodat hij weer verder kan groeien ;)