Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 13:05

Jasmijn, zou u alstublieft de discussie opzich verder kunnen laten gaan het het onderwerp van beeldmateriaal laten rusten.

Ik heb de hulpen voor achterwaards eigenlijk nooit uitgelegt gekregen, maar zal eens kijken wat ik kan beredeneren.
Vanuit halt het paard met een halve ophouding attent maken en verzamelen. Dan het boven lichaam iets naar voren, en met lichte kuitdruk op de singel en halve ophoudingen het paard achterui vragen? (been naar achteren leggen voelt onlogisch, en je moet toch verschil tussen voor en achteruit aangeven, vandaar bovenlichaam iets naar voren?)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 13:08

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 13:09

ik heb het ook nooit helder gehad ( slecht eingelijk)
ik geef een halve ophouding met been zodat energie en nageefelijkheid behouden blijft , mimiek dan met mijn zit de achterwaartse beweging en het paard komt met mij mee , wil ik meer energie in het achterwaarts gebruik ik daar mijn beenhulpen voor of recht achterwaarts blijven gaan.

dit is hoe ik het doe of het kant nog wal slaat weet ik werkelijk niet , dom zeg nu ik daar zo over nadenk, maar het werkt wel.

ben wel heel benieuwd wat andere mensen hierop zeggen.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 13:15

Airborn schreef:
Jasmijn, zou u alstublieft de discussie opzich verder kunnen laten gaan het het onderwerp van beeldmateriaal laten rusten.

Nee. De interesse in de visie van een aantal instructeurs hier is bij bij dusdanig gewekt dat ik daar echt heel graag wat beelden bij wil zien. Beeldmateriaal is van onmiskenbaar belang bij het etaleren van hun visie. Het zou mij echt teleur stellen als het er niet komt.

@ Nombrado: je maakt mij blij met een dode mus. Jammer.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 13:18

jasmijn78 schreef:
Nee. De interesse in de visie van een aantal instructeurs hier is bij bij dusdanig gewekt dat ik daar echt heel graag wat beelden bij wil zien. Beeldmateriaal is van onmiskenbaar belang bij het etaleren van hun visie. Het zou mij echt teleur stellen als het er niet komt.

@ Nombrado: je maakt mij blij met een dode mus. Jammer.

je kan beelden en foto's zien van anderen wat je wilt
of ze hetgeen ook goed over kunnen dragen, is een ander ding.
lesgeven is wel wat anders dan zelf rijden......

je zou ze ook prive kunnen mailen/bellen, voor meer info en beeldmateriaal
dat doe je toch niet via een forum?
dan kunnen we hier weer on topic *\o/*

liberty22

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 13:20

dirft niemand zijn visie op achteraarts te geven , ik ga ws ook al af als een gieter dusz kan best

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 13:22

liberty22 schreef:
ik geef een halve ophouding met been zodat energie en nageefelijkheid behouden blijft , mimiek dan met mijn zit de achterwaartse beweging en het paard komt met mij mee , wil ik meer energie in het achterwaarts gebruik ik daar mijn beenhulpen voor of recht achterwaarts blijven gaan.

dit is hoe ik het doe of het kant nog wal slaat weet ik werkelijk niet , dom zeg nu ik daar zo over nadenk, maar het werkt wel.

Sinds kort :+ houdt ik met min handen licht contact met de mond. Geef een hele kleine halve ophouding om het paard attent te makenIk blijf rechtop zitten en denk achterwaarts, leg mijn onderbenen een klein beetje naar achter en geef een drijvende hulp en direct been er weer af dus nietblijven drijven.
Paard is al voorwaarts gericht in het halthouden en zal ook voorwaarts achterwaarts gaan. Hierbij is geen druk in de mond.

Om weer vw te gaan, been terug op de plek, hand openen, naar voren denken.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 13:23

liberty22 schreef:
dirft niemand zijn visie op achteraarts te geven , ik ga ws ook al af als een gieter dusz kan best

Ik was nog bezig :o

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 13:24

nombrado schreef:

Nou, dat jullie het kunnen overdragen dat hebben jullie wel bewezen hier in dit topic :D En ik neem aan dat jullie van jezelf ook vinden dat jullie het kunnen overdragen, anders biedt je jezelf niet aan als instructeur neem ik aan.

nombrado schreef:

Klopt. Maar als je niet kunt rijden zou je in mijn ogen zeker geen les moeten geven. Practice what you preach :D
Dat is voor mij de reden waarom ik geen les geef.

nombrado schreef:

Jullie etaleren jullie kennis en kunde toch ook via het forum? Hier komen we elkaar toch tegen? Dan lijkt dit mij toch wel de juiste plaats om hier om te vragen. Ik ben tenslotte niet de enige met die interesse, dus voor jullie ook veel praktischer.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 13:25

Zooist schreef:
liberty22 schreef:

Sinds kort :+ houdt ik met min handen licht contact met de mond. Geef een hele kleine halve ophouding om het paard attent te makenIk blijf rechtop zitten en denk achterwaarts, leg mijn onderbenen een klein beetje naar achter en geef een drijvende hulp en direct been er weer af dus nietblijven drijven.
Paard is al voorwaarts gericht in het halthouden en zal ook voorwaarts achterwaarts gaan. Hierbij is geen druk in de mond.

Om weer vw te gaan, been terug op de plek, hand openen, naar voren denken.

ja idd de intentie erachter ook heel belangerijk

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 13:32

jasmijn78 schreef:
nombrado schreef:

Nou, dat jullie het kunnen overdragen dat hebben jullie wel bewezen hier in dit topic :D En ik neem aan dat jullie van jezelf ook vinden dat jullie het kunnen overdragen, anders biedt je jezelf niet aan als instructeur neem ik aan.

nombrado schreef:

Klopt. Maar als je niet kunt rijden zou je in mijn ogen zeker geen les moeten geven. Practice what you preach :D
Dat is voor mij de reden waarom ik geen les geef.

nombrado schreef:

Jullie etaleren jullie kennis en kunde toch ook via het forum? Hier komen we elkaar toch tegen? Dan lijkt dit mij toch wel de juiste plaats om hier om te vragen. Ik ben tenslotte niet de enige met die interesse, dus voor jullie ook veel praktischer.

als ik op zoek zou gaan naar een instructeur, zou ik dat echt niet via bokt doen.
mocht ik toch iemand tegenkomen hier op bokt? dan benader ik zon persoon persoonlijk.
ik neem aan, dat jij alleen voor jezelf kan spreken en niet voor anderen.
maar goed
rijd jij klassiek? heb je daar momenteel onderricht in? wat ervaar je voor verschil met de andere methode?
(om maar weer even ontopic te gaan)

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 13:40

jasmijn78 schreef:
Jammer dat je met dit mooie initiatief van Moll de draak steekt. Ik had van jou meer niveau verwacht. Jij noemt het gekscherend naakt, en misschien voelt het voor jou als naakt om iets van jezelf te laten zien (de meeste mensen schamen zich toch in hun nakie, nietwaar?)

Humor tussen mij en Moll bestaat er gelukkig en hij weet dat ook te waarderen.

jasmijn78 schreef:
Hoe ziet het achterwaarts gaan er bij jou uit proffessor? Kun je dat laten zien?

Moet werkelijk enorm lachen, steeds een vraag refecteren meer is niet wat u kunt.
En dat laten zien ja komt u voorbij, elke dag kunt u dat bij mijn ruiters waarnemen, maar wat u daar ziet kunt u niet zien omdat de hulpen zo klein gegeven worden dat u daar ook niets aan heeft.

En weer maakt u en nombrada en cherie hier een discussie kapot, en weet niet dat de anderen humor ook hebben helaas u van uw kant niet.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 13:56

Zo en nu de vraag hoe zijn de hulpen die men geeft bij het achterwaarts gaan?
En hoe corrigeert men het uitbreken van de achterhand?

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 13:58

liberty22 schreef:

beenhulpen voor het uitbreken

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 13:58

De hulpen heb ik hierboven al vermeld professor :j

Corrigeren doe ik middels mijn hand opzij te zetten, let wel, dit zonder druk. Gaat de achterhand naar rechts, dan bemerk ik dat met mijn zit en doordat ik dan mijn rechterhand opzij breng stuur ik de achterhand weer terug.

(ben benieuwd)

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 13:59

liberty22 schreef:

Dat is een verschil :j

Ben benieuwd :D

MoniqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 14:00

Ik heb in de loop der jaren kennisgemaakt met het op 2 manieren geven van de achterwaartse hulpen. (Overigens ben ik een voorstander om het paard eerst dmv grondwerk achterwaarts te leren gaan, vervolgens met ruiter en iemand vanaf de grond en dan pas met ruiter.)

het gaat mij om de verschillende posities van het bovenlichaam. Licht voorover, met zitbeenknobbels nog wel belast of schouders naar achteren laten afhangen en eigen bekken achterwaarts kantelen. Wat is jullie kijk hierop?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 14:01

Nog even terug komend op het rechtrichten en in balans laten lopen van het paard. Op dit moment ben ik vooral bezig om mezelf "recht te richten" via de sportschool. Door rug klachten zo ontdekte mijn instructrice is mijn linker been erg zwak geworden vergeleken met het rechter en moet ik echt veel aandacht besteden aan goed in balans op mijn paard zitten. Als je zelf gaat sporten maak je sterk wat zwak is. Mijn sport instructeur laat me op een grote bal zitten en dan allemaal oefeningen doen. Ik krijg van haar feed back of ik wel of niet goed de oefeningen doe. Dit opdat mijn eigen balans optimaal wordt. Ik voel me weer een achtjarig kind die een half jaar aan de longe moest zitten op het paard zonder beugels en allemaal oefeningen moest doen in stap draf en galop om een onafhankelijk zit te verkrijgen :+
Vergeleken met gewone vrouwen van mijn leeftijd is mijn balans zeker niet slecht, dat komt door het paardrijden, maar voor het paardrijden van mijn gevoelig jonge paard is het niet goed genoeg en ben ik het aan het verbeteren.
Hierdoor kan ik beter paardrijden heb ik ontdekt aan mijn paard.

Het achterwaarts gaan hebben we nog op mijn jonge paard niet veel gedaan bij deze nieuwe instructrice. Dus laat ik het even hierbij.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 14:01

Zooist schreef:
liberty22 schreef:

Dat is een verschil :j

Ben benieuwd :D

hehe ik ook , als ik er zo over nadenl dat ik me dr nooit beter in verdiept heb trouwens vind ik wel een beetje dom of schaamtelijk welk woord je er maar voor gebruiken wilt

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 14:02

[pien_2010] schreef:
Nog even terug komend op het rechtrichten en in balans laten lopen van het paard. Op dit moment ben ik vooral bezig om mezelf "recht te richten" via de sportschool. Door rug klachten zo ontdekte mijn instructrice is mijn linker been erg zwak geworden vergeleken met het rechter en moet ik echt veel aandacht besteden aan goed in balans op mijn paard zitten. Als je zelf gaat sporten maak je sterk wat zwak is. Mijn sport instructeur laat me op een grote bal zitten en dan allemaal oefeningen doen. Ik krijg van haar feed back of ik wel of niet goed de oefeningen doe. Dit opdat mijn eigen balans optimaal wordt. Ik voel me weer een achtjarig kind die een half jaar aan de longe moest zitten op het paard zonder beugels en allemaal oefeningen moest doen in stap draf en galop om een onafhankelijk zit te verkrijgen :+
Vergeleken met gewone vrouwen van mijn leeftijd is mijn balans zeker niet slecht, dat komt door het paardrijden, maar voor het paardrijden van mijn gevoelig jonge paard is het niet goed genoeg en ben ik het aan het verbeteren.
Hierdoor kan ik beter paardrijden heb ik ontdekt aan mijn paard.

Het achterwaarts gaan hebben we nog op mijn jonge paard niet veel gedaan bij deze nieuwe instructrice. Dus laat ik het even hierbij.

ik heb het afgelopen weekeinde ook allemaal moeten doen op de opleiding en vernam dat me stabiliteit echt groter werd met name door de fijne motoriek die je hierdoor oefend

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 14:05

Welke opleiding volg je Liberty22?

Ik ben zelf ook zoekende naar "iets" om mijn eigen lichaam in betere conditie (niet alleen uithoudingsvermogen) te krijgen voor het paardrijden.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 14:06

u het een pb tje

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 14:07

Zooist, ook al vraag je het niet aan mij (terecht want ik volg geen opleiding) ik doe gewoon "hart for her". Sport formule voor vrouwen. Een half uurtje per dag is genoeg. Dus er blijft genoeg over om met de paarden bezig te zijn en met werken.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 14:07

Professor schreef:
En dat laten zien ja komt u voorbij, elke dag kunt u dat bij mijn ruiters waarnemen, maar wat u daar ziet kunt u niet zien omdat de hulpen zo klein gegeven worden dat u daar ook niets aan heeft.

Als ik weet wie jou leerlingen zijn dan kan ik die eens gaan bekijken. Kun je een paar namen noemen? Rij je zelf soms niet meer?
En naar mensen kijken die alles tot in perfectie beheersen is altijd leerzaam nietwaar?

Professor schreef:
Enorme onderbouwde zinnen die echt hier het topic verreiken

Weet je wat het topic pas eens zou verreiken?...... }>

Professor schreef:
Zo en nu de vraag hoe zijn de hulpen die men geeft bij het achterwaarts gaan?

ehhh... Onzichtbaar???

Professor schreef:
En hoe corrigeert men het uitbreken van de achterhand?

Niet. Als je je hulpen perfect en onzichtbaar geeft, zoals bij jou leerlingen, dan hoeft er toch niets gecorrigeerd te worden?
Ja, je doet het natuurlijk OF meteen goed, of anders helemaal niet.

Zo, en nu stop ik er weer even mee. Kunnen jullie lekker verder keuvelen. Ik wacht nog even op Moll (en hopelijk nog enkele anderen) die hun visie gaan illustreren met interessant beeldmateriaal :D

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 14:09

perfectie is iets wat nagetreefd dient te worden maar men ws nooit berreikt toch jasmijn