Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 17:43

En als ik dit dan allemaal lees dan denk ik terug aan Bertie.
"Wees blij, rij blij." Dat Klinkt dan zoveel simpeler.

De rijkunst voor een gewone recreatieveling gaat zo ver terug in de tijd, je zou je erin kunnen verdiepen. Maar waarom? Het is en blijft onze hobby, we moeten het leuk houden voor mens en dier en er bestaat gewoon geen goed of fout systeem. Wie denkt in systemen is zijn weg allang kwijt.
Genieten van het samen rijden is denk ik het beste wat we allemaal kunnen en moeten doen. Vanuit welke stroming komend ook..

terpentijn

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 17:52

Precies, je hoeft niet allemaal hoogleraar in het een of ander te zijn, om plezier in je tak van bezigheid te kunnen beleven.
Er ligt echter wél een extra verantwoordelijkheid qua zelf-educatie, en het je verdiepen in de biomechanische werking van een paard, zodra je die bezigheid met een levend wezen wil gaan uitvoeren, zodat het niet door onwetendheid ten kóste gaat van dat levende wezen.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 17:53

jannico schreef:
Simpelman schreef:
Alles is gerelateerd aan de vraagsteller @Jannico.
In dit geval hadden we te maken met een vluchtend paard dat bij het neerwaarts zal stoppen met vluchten.

Dat is voor veel mensen een grote overgang, ze moeten nu echt gaan drijven.
Tevens gaat het ongeoefende paard zich op een andere wijze bewgen en "dat gaat zomaar niet".
Zo een paard heeft vaak een paar maanden nodig om om te schakelen.

Ok, in deze context gaat het dus om een paard wat uberhaubt nooit voorwaarts geweest is, laat staan een educatie van de beenhulp gehad heeft. Pas als het paard dan stopt met vluchten komt de werkelijke opleidingsgraad (met betrekking tot het voorwaarts) naar boven

@Jannico, de Duitse manier past beter omdat er bij Frans gezegd wordt dat het paard met een zweep bijgetikt wordt. Dan stopt mijn paard dus echt nooit met rennen. Hij was altijd vreselijk drammerig en voor een zweep rent hij weg, dan kan ik hem niet laten ontspannen.

Wat Simpelman hier dus al aangeeft wordt een vluchterig paard rustig door vwnw te rijden. Dat zijn we gaan doen en voila, een heel ander paard. Nu kan ik er aan gaan rijden :)

jannico

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 17:55

Prima stuk XavierB

Met name het vergelijk wat je wil trekken tussen de Vaquero en hedendaagse dressuur. Mijn ervaring daarin (ik ben in Florida bij Martin Black geweest) is dat men hip control behoorlijk hoog op de lijst hebben staan. de controle van de heup los van de buiging in de hals wordt al vroeg bijgebracht en gebruikt om galopswissels te bewerkstelligen. Ze zoeken echter snel naar een paard wat van de hand af blijft, de wijze waarop de pol ook gesloten wordt zorgt in veel gevallen voor een pol die te veel zakt en een paard wat heel rap 4 sporen pakt. Vanuit problem solving kan ik er een hoop mee. Maar helemaal correct vanuit een hedendaagse dressuur opvatting is het resultaat niet.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 17:57

Vandaag dubbele lijnen met obstakels.
Hele tijd in stap.met de neus naar de grond.
Ik vraag niets... enkel figuren en balkjes lopen.
Ze doet dit makkelijker dan met de chambon.
Vandaag ook niks nul nada noppes qua schrikken... erg fijn!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 18:00

Nuttige post XavierB +:)+

Als ik een bepaald boek echt nuttig vind voor de biomechanica is het: Equine Locomotion van Clayten en Back. Maar ik moet wel zeggen dat dit wetenschappenlijk geschreven is, daarbij vergeleken is Steinbrecht een romannetje kwa schrijfstijl :P

Ik heb beide met plezier gelezen overig.
Ik kan juist weer weinig met dat boek van de Wispelaere, te weinig 'inhoud'.

Overigens vind ik het geen verplichting om zulke dingen allemaal te lezen of te weten. Sommige mensen vinden dat nou eenmaal leuk :D

jannico

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 18:05

Starbreeze schreef:
@Jannico, de Duitse manier past beter omdat er bij Frans gezegd wordt dat het paard met een zweep bijgetikt wordt. Dan stopt mijn paard dus echt nooit met rennen. Hij was altijd vreselijk drammerig en voor een zweep rent hij weg, dan kan ik hem niet laten ontspannen.

Wat Simpelman hier dus al aangeeft wordt een vluchterig paard rustig door vwnw te rijden. Dat zijn we gaan doen en voila, een heel ander paard. Nu kan ik er aan gaan rijden :)

Ok ik snap je oplossing, in mijn optiek ontwijk je daarmee echter een gat in de opleiding, zoals XavierB al aangeeft : het correcte gebruik van de zweep, en hierbij de correcte respons aanleren aan het paard.

In de franse school wordt de zweep ook niet gebruikt bij een vluchtend paard. Een vluchtend paard is dan ook niet "echt" voorwaarts.

Nogmaals je hebt iets gevonden wat werkt, en dat is de beste graadmeter. Maar dit is slechts mijn optiek

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 18:07

Kunnen we stellen dat er zowel bij de Franse als Duitse methode niets afgedwongen wordt? En dat de moderne dressuur dat wel doet (rollkur)?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 18:08

Nee dat kun je niet zo stellen.
Het is de ruiter die dwingt, niet de stijl.

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 18:10

De discussie is inderdaad interessant, maar het gaat mij te ver om het helemaal uit te spitten. Mijn hoofddoel is plezier. En zoals Terpentijn beaamt hebben we de verplichting naar ons paard toe om hem correct te rijden, maar als je deze discussie volgt. Welk systeem is dan correct? ;)
We kunnen alleen maar uitgaan van ervaringen die we lezen, horen en zelf voelen, dit gebeurt allemaal in het nu. Uit het verleden kunnen we leren, maar dat doen we toch allemaal ook? Van persoon tot persoon is de informatie tot vandaag overgedragen. Maar er is de dag van vandaag soms te veel informatie voor handen, dat we de weg kwijt geraken en het belangrijkste vergeten. We rijden paard met liefde en plezier, dat hebben deze meesters ook gedaan. Uit liefde voor het paard en de kunst om het te berijden.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 18:11

Ik ben het volledig met je eens Jannico, ik ben wel benieuwd hoe ik mijn paard de zweep kan leren accepteren. En nee, een vluchtend paard is níet aan het been. Helaas maar al te waar. Daar werken we nu dus aan. Niet dat het echt drama is hoor, hij is absoluut geen dooie trapzak en wil altijd voor je werken maar ik zou meer reactie op minder been willen. Punt waar ik tegenaan loop is dat meneer dus weer gaat vluchten als ik met een zweepje corrigeer (lees: gewoon de zweep tegen hem aan leg) en van een correctie met spoor bozig wordt en dat uit zich dus ook in vluchtgedrag. Ik ga na dit weekend eens zonder sporen rijden, kijken hoe dat gaat. En als je tips hebt om de zweep te accepteren, graag :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 18:16

Je kan je paard leren de zweep te targetten of zelfs voor je op te rapen. Je kunt met de achterkant lekker op de schouder jeuken, etc
Ik moet zeggen dat ik standaard de slag van longeerzweep over het paard zwieper bij kantwissel om als controle middel dat het paard niet gestressed is, maar afwachtend.

Het heeft trouwens weinig nut om slechts een boekenruiter te zijn, afgezien van geschiedenis docenten wellicht.
Genoeg mensen die alles weten, maar het niet in de praktijk kunnen brengen omdat lezen je van kennis maar niet van ruitergevoel voorziet.
Daar is iemand die niets gelezen heeft maar wel jarenlang zonder zadel en hoofdstel op zijn pony gecrossed heeft beter voorbereid.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 18:18

Oja nog een andere vraag over zweepgebruik, wordt je paard dan niet 'voor de zweep' ipv aan het been? En hoe bereik je dat?

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 18:19

Ik heb met plezier Xaviers post gelezen! Nuttig stuk geschiedenis. En een boel kritische vragen. Dit maakt de discussie nog interessanter.

Of je nou met drijven of met een zweep het paard ruimer laat lopen. Wordt een paard daar echt blijvend voorwaarts van? Of blijf je eigenlijk een niet voorwaarts paard houden, die naar voren en groter gedreven wordt?

Door deze posts krijg ik door dat ik eigenlijk een vluchtend paard had, en helemaal geen voorwaarts paard. Goed om in te zien! Maakt ruimte voor verbetering

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 18:20

@Sizzle, zweep oppakken kan ie al, heeft ie ooit al geleerd :) hij is er zo ook niet bang voor. Maar als ik hem met rijden erbij neem gaat alles een versnelling hoger. Ik kan hem er nog wel mee gaan kriebelen, zou dat werken?

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 18:20

Ik geloof dat Starbreeze en ik in hetzelfde schuitje zitten ;)

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 18:21

:D

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 18:24

Starbreeze schreef:
Oja nog een andere vraag over zweepgebruik, wordt je paard dan niet 'voor de zweep' ipv aan het been? En hoe bereik je dat?

Door de zweep als verduidelijking te gebruiken.
Je moet de zweep zien als een extra woordenboek als je elkaars taal nog niet volledig snapt.
De zweep kan achter de schouder, tegen de hals, achter kuit en op de croupe ingezet worden.
Als het paard de boodschap begrepen heeft wordt hij immers steeds sneller in de reactie en wordt de zweep vanzelf overbodig argezien van honden wegjagen, dazen verjagen, op het knopje van het stoplicht drukken en takken voor je gezicht weren :D

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 18:26

Kun je niet gewoon de zweep erbij pakken tijdens het rijden? Je starts bv zonder zweep alles is goed, je pakt je zweep erbij en de eerste ontspannende reactie die je krijgt vanaf dat moment is super beloning voor je paard, belonen en afstappen. Een beetje zoals Simpelman zijn halthouden heeft geoefend. Ontspannen met zweep=feest.

Wanneer je volledig ontspannen kunt rijden met het zweepje in je hand is het tijd voor de volgende stap. Maar dan zou je wel bv op de grond moeten leren dat een aanraking van de zweep=voorwaarts

Kesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 18:28

Jennyxx schreef:
Simpelman schreef:
Het is inzicht dat je het geduld aanreikt. ;)
Volg één bewezen systeem, maar doe het dan ook helemaal.
Dat helemaal is waar het het meeste aan schort, heel veel mensen beginnen en modderen door vanuit "het midden".

Dat denk ik ook.

Mijn paard is zoveel beter geworden door terug te gaan naar de eerste stap: eerst een paar weken neerwaarts-voorwaarts te longeren.

Misschien ook een idee voor jou, Kesje?

Ja, voorlopig werken we aan het voorwaarts-neerwaarts :j

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 18:30

Maar hoe zorg je er voor dat hij ruimer wordt, en niet sneller.
Als ik been geef, verruimt hij een paar stappen en dan komt hij weer terug. Waardoor ik dus continu been bij blijf geven. Maar als ik de zweep gebruik, gaat hij van die snelle mini pasjes zetten. Dat is ook niet wat ik bedoel

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 18:33

Milkberry schreef:
Maar hoe zorg je er voor dat hij ruimer wordt, en niet sneller.
Als ik been geef, verruimt hij een paar stappen en dan komt hij weer terug. Waardoor ik dus continu been bij blijf geven. Maar als ik de zweep gebruik, gaat hij van die snelle mini pasjes zetten. Dat is ook niet wat ik bedoel

Het is geen wonderoplossing, maar (en dit komt van antonio uit portugal ;) ) met je zit kan je ook veel tempo beïnvloeden. Het gemakkelijkst kan je bv lichtrijden en benen geven, maar met je zit het ritme laag (of liever gelijk) houden. Nu kan het wel zijn dat dit je 'schwung' waar je nu met stretchen zo naar streeft in de weg zit, dus het is maar een idee.
Laatst bijgewerkt door SinneJ op 20-08-15 18:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Starbreeze

SheeNegro schreef:
Kun je niet gewoon de zweep erbij pakken tijdens het rijden? Je starts bv zonder zweep alles is goed, je pakt je zweep erbij en de eerste ontspannende reactie die je krijgt vanaf dat moment is super beloning voor je paard, belonen en afstappen. Een beetje zoals Simpelman zijn halthouden heeft geoefend. Ontspannen met zweep=feest.

Wanneer je volledig ontspannen kunt rijden met het zweepje in je hand is het tijd voor de volgende stap. Maar dan zou je wel bv op de grond moeten leren dat een aanraking van de zweep=voorwaarts

Gaat niet werken, hij heeft meteen door als ik hem heb en dan is het gedaan met de ontspanning.

Kesje

Ik heb een keer een clinic van Linda Parelli gezien waarbij ze de paarden vooral lieten draven totdat ze vanzelf een fijn tempo gingen lopen. Dan bedoel ik niet eindeloos drijven, maar aangezien je zegt dat de zweep toch al voor een hogere versnelling zorgt. Van daaruit gingen ze verder werken. Misschien een idee om met de zweep te rijden en dan gewoon de voorkant loslaten (of licht contact) en dan gewoon wachten tot hij rustig draaft?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 18:38

Dat soort dingen ook eerst vanaf de grond doen.
Direct ermee rijden is een te grote stap.
Neem bijv een bezem en oefen daarmee tot je hem probleemloos over je paard heen en weer kan zwaaien en je paard ermee kunt aaien.
Neem vervolgens een gekleurde stok of tak of wat dan ook, doe hetzelde. En vervolgens een zweep.
Daarna ge je dingen aanwijzen met de zweep, gewoon tegen zijn flank leggen en 'om' zeggen. Dat soort dingen.
Simpel beginnen.