Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
jannico schreef:Simpelman schreef:Alles is gerelateerd aan de vraagsteller @Jannico.
In dit geval hadden we te maken met een vluchtend paard dat bij het neerwaarts zal stoppen met vluchten.
Dat is voor veel mensen een grote overgang, ze moeten nu echt gaan drijven.
Tevens gaat het ongeoefende paard zich op een andere wijze bewgen en "dat gaat zomaar niet".
Zo een paard heeft vaak een paar maanden nodig om om te schakelen.
Ok, in deze context gaat het dus om een paard wat uberhaubt nooit voorwaarts geweest is, laat staan een educatie van de beenhulp gehad heeft. Pas als het paard dan stopt met vluchten komt de werkelijke opleidingsgraad (met betrekking tot het voorwaarts) naar boven
Starbreeze schreef:@Jannico, de Duitse manier past beter omdat er bij Frans gezegd wordt dat het paard met een zweep bijgetikt wordt. Dan stopt mijn paard dus echt nooit met rennen. Hij was altijd vreselijk drammerig en voor een zweep rent hij weg, dan kan ik hem niet laten ontspannen.
Wat Simpelman hier dus al aangeeft wordt een vluchterig paard rustig door vwnw te rijden. Dat zijn we gaan doen en voila, een heel ander paard. Nu kan ik er aan gaan rijden
Starbreeze schreef:Oja nog een andere vraag over zweepgebruik, wordt je paard dan niet 'voor de zweep' ipv aan het been? En hoe bereik je dat?
Jennyxx schreef:Simpelman schreef:Het is inzicht dat je het geduld aanreikt.![]()
Volg één bewezen systeem, maar doe het dan ook helemaal.
Dat helemaal is waar het het meeste aan schort, heel veel mensen beginnen en modderen door vanuit "het midden".
Dat denk ik ook.
Mijn paard is zoveel beter geworden door terug te gaan naar de eerste stap: eerst een paar weken neerwaarts-voorwaarts te longeren.
Misschien ook een idee voor jou, Kesje?
Milkberry schreef:Maar hoe zorg je er voor dat hij ruimer wordt, en niet sneller.
Als ik been geef, verruimt hij een paar stappen en dan komt hij weer terug. Waardoor ik dus continu been bij blijf geven. Maar als ik de zweep gebruik, gaat hij van die snelle mini pasjes zetten. Dat is ook niet wat ik bedoel
SheeNegro schreef:Kun je niet gewoon de zweep erbij pakken tijdens het rijden? Je starts bv zonder zweep alles is goed, je pakt je zweep erbij en de eerste ontspannende reactie die je krijgt vanaf dat moment is super beloning voor je paard, belonen en afstappen. Een beetje zoals Simpelman zijn halthouden heeft geoefend. Ontspannen met zweep=feest.
Wanneer je volledig ontspannen kunt rijden met het zweepje in je hand is het tijd voor de volgende stap. Maar dan zou je wel bv op de grond moeten leren dat een aanraking van de zweep=voorwaarts