[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 19:03

pien_2010 schreef:
ravvie schreef:
kalina is een paardje met gebruiksaanwijzing :+ ze zit lekker vast in haar rug. houd niet van poetsen, heeft zadelnijd en trapt gericht als je even niet oppast.
nu kan dit mij natuurlijk niet tegenhouden en zijn we druk met haar aan het oefenen. opzadelen gaat steeds sneller en soepeler. het opstappen moet zo snel mogenlijk anders word ze nijdig haha :3 al met al als je er op zit is het een schat van een paard :) dit was de derde keer dat ik erop zat.

ze zit dus beetje vast in der rug wat op bok partijtjes kan lijden op het moment dat ik aan wil draven. daarom gaat ze eerst in de stapmolen, daarna stap ik ook nog iets van een kwartiertje in. in draf rijd ik veel achtjes, voltes en tempowisselingen om haar wat losser te maken. totnutoe is dit het resultaat

OK Ravvie. Je andere post net gelezen en ik begrijp dat je het niet bedoelt zoals ik oppikte. Ik zat net aan tafel en ik vroeg me af, "waarom ben ik eigenlijk nu zo boos over die post"? Waarom reageerde ik daarom op die manier? En ik weet het nu en heb de tekst hierboven gekopieerd.
Het zit hem ik "ze zit LEKKER vast, heeft zadelnijd en trapt gericht, ....ANDERS WORDT ZE NIJDIG HAHA :+ " als ik dit lees en ik zie jouw paard dan denk ik "a cherm, dat beestje verrekt van de rugpijn. Daarom zit ze vast, daarom houdt ze niet van poetsen, daarom heeft ze zadelnijd en daarom wil ze vluchten met opstappen en wordt ze nijdig.
Met andere woorden Ravvie jouw paardje is een stakker, vertelt jouw precies wat er aan de hand is en jij lijkt dat grappig te vinden. Uit je tweede post begrijp ik dat het wellicht je jeugd is en het wat genuanceerder ligt, maar er is veel werk aan de winkel.
Ostheopaat? Zaadel goed? En goed les paard met echt loswerkende oefeningen los werken in stap. En niets draven voorlopig, jouw paard heeft pijn.
Je ziet het ook aan de scheve staart en andere zaken.

Ravvie ik ben niet meer boos hoor. Dan wacht ik altijd even een half uurtje, maar ik vind het wel ernstig gesteld met je paardje. Dus ga serieus desnoods met dierenarts hier actie op ondernemen.

Dat ben ik wel met je eens. Een paard wat slaat op poetsen is niet pijnvrij.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 19:18

Saintelette schreef:
Joolien schreef:
Saintelette, over oefeningen, lange teugelen kan best goed werken. Maar daar zou je eens een lesje in moeten nemen want dat is best lastig :P

Ben al zon 3 jaar bezig met dubbele lijnen lessen ;) dus dat zit wel goed..

Maar was meer benieuwd naar of jullie specifieke dingen konden noemen om die achterhand sterker te krijgen?

Het is niet je eigen paard, maar ik zou er voordat ik er wat voor werk dan ook mee deed, toch wel zeker van willen zijn
dat ze niets mankeerd dat met werken kan verergeren.

Sjolvir

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 19:22

ravvie, dat een paard zo heftig reageerd op poetsen en zadelen etc. is niet normaal.
Ik weet natuurlijk niet hoe ze liep toen je haar net ging rijden, maar nu loopt ze echt met haar neus de grond in.
Zou toch er voor kiezen teugels stuk korter te nemen, met je teugelvoering en hand houding zoals je die nu hebt gaat ze niet minder hangen.
Zelf netjes recht op je paard gaan zitten, ik zit ook scheef en die van mij merk ik direct aan als ik recht erop zit of niet, omdat hij simpelweg dan beter respectievelijk slechter gaat lopen.
Beugels gaatje langer? Dan minder stoelzit en zit je minder ver achterop de lepel van het zadel, wat me zeker voor een paard met eventueel rugproblemen wel prettig lijkt.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 19:40

_Marinke_ schreef:
Maar als ze zo hevige reactie geeft op het vast zitten in de rug zou ik wel even nadenken of het niet handig is om er iemand bij te halen die haar daarin los kan maken? Met alleen rijden ga je het denk ik niet helemaal op kunnen lossen want ze bokt imo niet voor niets. Ookal gaat het op deze manier wel beter ik denk (juist door die hevige reactie) dat ze echt behoorlijk vast zit en dan is het voor beide partijen veel prettiger als ze door fysio/osteopaat(?) even goed nagekeken word en los gemaakt. Vanuit daar kun je dan onder het zadel ook weer verder aan de slag om de rug losser te maken en te houden.

ravvie schreef:
Osteopaat is al een keer geweest en komt binnekort gelukkig nog een keertje langs :)

Ik ga hier zeker wat mee doen . Ik zal morgen ook even wat fotootjes maken en hier neerplaatsen.

Wat fijn! :) Er word dus in elk geval wat aan / mee gedaan.

Succes met je les btw! En we zijn zeker benieuwd hier naar vorderingen die een combinatie maakt, daarnaast is het ook voor je zelf erg leerzaam om die vorderingen te analyseren. Als je dus 'oude' foto's terug kijkt en gaat zien wat daar mis ging, vervolgens nadenkt hoe je met die werkpuntjes die je ziet in die foto's aan de slag bent gegaan en dan de 'nieuwe' foto's ziet en dan gaat kijken wat je ziet. Is er vooruitgang? Klopt het allemaal met mijn gevoel? Loopt ze bv. inderdaad minder op de voorhand? Erg leerzaam en bovenal super leuk! :)

Maar voor nu echt het belangrijkste, los maken dat paardje en daarna pijnvrij met plezier samen aan het werk!

Ik las hier van ? (ff kwijt wie dat ook al weer zei, Jolien?) denk aan Anky! En dat vind ik een hele goede tips, visualiseren noemen we dat en dat helpt echt om beter te gaan rijden. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 20:02

Idd dat was ik. Gebruik dat als geintje in mijn lessen maar t werkt wel :D

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 20:46

Hehe, eindelijk weer een beetje bijgelezen. Liep ruim 20 pagina's achter, en ik wil alle posters hier even bedanken voor de dingen die ik onderhand al van Bokt heb geleerd. Veel geleerd wat ik kan toepassen op/met m'n pony, ik heb steeds beter door wat ik wel en wat ik niet moet doen, op z'n rug maar ook d'r naast. Hij begint nu echt heerlijk te lopen, ik begrijp waardoor die bepaalde dingen doet of juist niet (en dat is 99/100 mijn fout :o) en ondanks dat 'ie al 25 jaar is leren we nog elke training bij en ben ik nog nooit zo gemotiveerd geweest.
Dank _/-\o_

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 21:48

Ik ben nog druk (gaat van mijn bokttijd af) met mijn anatomiestukje hoor Annemieke!

_Marinke_ schreef:
bertine37 schreef:
Ik vind dit altijd fijne filmpjes, misschien dat jullie er wat aan hebben?
http://youtube.com/watch?feature=relmfu&v=cs52Q49IKg8

En misscien is dit iets om aan te werken als je er niet op kunt zitten?
http://youtube.com/watch?v=nj5fhwHaHyE&feature=fvwrel

Wat is het nut in dat eerste filmpje van die handhouding van de ruiter? Die valt mij zo gigantisch op...
Ze brengt haar buitenhand behoorlijk over de manenkam heen naar binnen toe en de binnenhand doet ze wat opzij maar vooral ook omhoog? Naar mijn mening begrens je juist wanneer je de hand naar boven toe beweegt. Ik zou het dus veel logischer vinden als ze haar buitenhand op de plek houd en wellicht wat naar boven toe en de binnenhand op de zelfde hoogte (misschien iets lager) van de hals af...?

Maar ik kan het ook helemaal verkeerd hebben, snap hier alleen de werking niet echt van. En dat tweede filmpje is me ook niet geheel duidelijk?

Ik denk dat die hoge handhouding vooral wegkomt uit "Antoine De Bodt"-rijstijl en het idee dat ruiter door hoge handhouding de hand niet kan vastzetten. Neem aan dat ze het schouder meer naar binnen wil zetten met die buitenhand tegen (/over) de hals.

ravvie schreef:
ik rijd nu sinds vorige week een hele leuke poolse warmbloed die jumping gedaan heeft in belgie. liefst zou ik volgend jaar SGW met haar willen starten maar er is nog veel wer aan de winkel :)
deze is van een paar pensionklant bij mij op stage.

kalina is een paardje met gebruiksaanwijzing :+ ze zit lekker vast in haar rug. houd niet van poetsen, heeft zadelnijd en trapt gericht als je even niet oppast.
nu kan dit mij natuurlijk niet tegenhouden en zijn we druk met haar aan het oefenen. opzadelen gaat steeds sneller en soepeler. het opstappen moet zo snel mogenlijk anders word ze nijdig haha :3 al met al als je er op zit is het een schat van een paard :) dit was de derde keer dat ik erop zat.

ze zit dus beetje vast in der rug wat op bok partijtjes kan lijden op het moment dat ik aan wil draven. daarom gaat ze eerst in de stapmolen, daarna stap ik ook nog iets van een kwartiertje in. in draf rijd ik veel achtjes, voltes en tempowisselingen om haar wat losser te maken. totnutoe is dit het resultaat

[ Afbeelding ]
op deze foto is ze wel rustig maar nog niet helemaal ontspannen ( te zien aan haar staart) ze loopt ruim maar nog wel op de voorhand denk ik.
over mijzelf . ik mag mijn hakken meer uitdrukken en wat rechter zitten

[ Afbeelding ]
deze vind ik voor haar doen nog best prettig ogen. ze hangt wel een beetje maar mijn teugels vind ik zelf dan ook wat kort
mijn handen mag ik wat hoger dragen en meer bij elkaar. en mijn been wat minder naar achter.

ben beniwud naar jullie meningen en tips :)

Ben het zeker eens met voorgaande reacties. Maar ik ben eigenlijk ook wel benieuwd naar foto's in de stap en ook naar foto's de andere kant om.
Op bovenstaande foto's loopt paard scheef, zie je dat ravvie?
Hoe is ze aan de longeerlijn?

Team_Sublime

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 22:36

Even wat meer informatie . Het is dus NIET mijn eigen paard en kan hier dus vrij weinig over zeggen. Ik snap dat het niet normaal is dat ze slaat. Enige wat ik weet is dat het een paard is met een verleden. Zodra je haar aanraakt op haar borst ofso legt ze de oren plat en trapt ze. Ze is nagekeken door de dierenarts en verder is er dus vrij weinig. DAarom laten de eigenaren regelmatig de osteopaat komen.

En nee ik vind het niet grappig, had ik mischien anders moeten verwoorden. Maar dit is mijn manier van er mee omgaan. Nee tuurlijk is het niet leuk voor der. Maar ik kan ook helemaal pessimistisch overdoen wat geen zin heeft. Waarom ze trapt kan dus door de rug komen. Maar ook gewoon nijdigheid zijn er word wat ,ee gedaan. Eenmaal onder het zadel doet ze vrij weinig op afentoe een bokpartijtje. Er word hier natuurlijk wel wat aangedaan maar we weten dus gewoon niet waardoor het komt en dit is in onderzoek. Maar van osteopaat en DA mag ze gewoon gereden worden en die zeggen dat dit juist goed voor der is

Hoe ze aan de longe is weet ik niet want datheb ik nog nooit gezien, mij is slechts gevraagd haar te rijden en meer niet. En tijdens het poetsen slaat ze niet. Dit doet ze afentoe als je niet oplet. Niet zo zeer op het poetsen, soms kan ik namelijk best ff een tijdje met der tutten als ze er zin in heeft

Ik snap dat de reacties zo zijn hoor begrijp me niet verkeerd. Maar de eigenaren van dit paard zijn er mee bezig, die hebben haar nog niet zo lang. Enige wat ik te horen heb gekregen is is dat ze ondervoed was en vermoedelijk mishandeld. Ze zijn ook eerst tijden bezig geweest met grondwerk omdat ze je het hele terrein over sleepte. Maar zoals ik al zei het is niet mijn paard dus ik kan er vrij weinig aandoen en ik weet van die eigenaren dat hun er mee bezig zijn.

Ik snap al jullie bezorgde reacties :) ik was ook bezorgd op het begin. Maar het word al steeds beter en dat is ook de bedoeling, vooruitgangen zien is positief en die zien we zowel in omgang als met rijden :)

Daarom raadpleeg ik jullie ook. Ik geef eerlijk toe dat ik er niet zoveel verstand van de echte theorie er van heb. En daarom wil ik graag de vooruitgangen met jullie samen beoordelen

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 23:45

Joolien schreef:

Ik krijg tijdens de crosslessen nou juist te horen dat ik niet als Anky moet rijden :')
He, de smileys doen het niet allemaal, mis die ene lachtende die met handje op de tafel slaat.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 23:50

Sjolvir schreef:
Joolien schreef:

Ik krijg tijdens de crosslessen nou juist te horen dat ik niet als Anky moet rijden :')
He, de smileys doen het niet allemaal, mis die ene lachtende die met handje op de tafel slaat.

hahahaha jij schrijft op wat ik dacht. Maar ik vond het niet netjes om het op te schrijven. :o

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 23:59

_Marinke_ schreef:
Links onderin zie je staan; "Zoek naar: " als je daar iets intypt zoek je binnen het topic naar dat onderwerp. :)

Ik heb even snel gezocht en volgens mij is er ergens wel eens geschreven waardoor een paard gaat hangen en hoe je dat op kunt lossen maar kan het zo snel even niet vinden. Sorry!

Ik ben het eens dat je de teugels korter mag pakken je laat het paard nu echt uit elkaar vallen. Je zegt dat ze gaat hangen in je teugel en dat je als dat bij andere paarden gebeurt je de teugel gewoon even los gooit maar dat dat hierbij niet kan omdat je ze al zo lang hebt? Naar mijn idee gaat een paard hangen als het te veel op de voorhand loopt en de achterhand er niet bij is. Als het paard dus echt 'borend' loopt (neus naar de grond, alsof het een boor is die schuins naar beneden een gat wil boren in de grond). Je paard actiever maken op achteren helpt je om het hangen te voorkomen. Zo gauw jij namelijk de achterhand aan het werk gaat zetten dan moet je paard wel meer op die achterhand komen waardoor het van voor i.p.v. boort juist gaat opstijgen als het ware, zodat je meer een horizontale balans krijgt (over 4 benen gelijk gewicht) en later in de hogere dressuur zelfs zo dat er meer gewicht op de achterhand komt.

Dus ik zou voor nu vooral die teugels even wat korter pakken, eraan gaan rijden met je been, overgangen maken (even paar pasjes voorwaarts en dan weer terug op je zit). Niet gaan trekken aan je teugels.... Ik denk dat je ook met die losmaak oefeningen in draf al goed bezig ben maar zou daarbij ook proberen om haar dus wat actiever op het achterbeen te krijgen als je dat voor elkaar krijgt zal het hangen ook minder worden. :)

Maar als ze zo hevige reactie geeft op het vast zitten in de rug zou ik wel even nadenken of het niet handig is om er iemand bij te halen die haar daarin los kan maken? Met alleen rijden ga je het denk ik niet helemaal op kunnen lossen want ze bokt imo niet voor niets. Ookal gaat het op deze manier wel beter ik denk (juist door die hevige reactie) dat ze echt behoorlijk vast zit en dan is het voor beide partijen veel prettiger als ze door fysio/osteopaat(?) even goed nagekeken word en los gemaakt. Vanuit daar kun je dan onder het zadel ook weer verder aan de slag om de rug losser te maken en te houden.

Lees bv. de berichten van Joolien is na, die heeft daar hele goede tips voor! ;)
Ook staat er in de berichten van pien_2010, S_en_Z en Bertie hele nuttige theorie!!

Gaat om het stukje dat ik even dik gemaakt heb..
Dit klopt! Was geloof ik eind vorige week! (pagina of.. 10? Terug..?)
Was op een van mijn vragen.
Mijn vriendin kende iemand die haar paard met elastiek rijd, maar paard gaat in het elastiek hangen, en we hebben toen samen even naar wat handige goede tips gezocht/ besproken!

Edit: GEVONDEN! Lees vanaf pagina 88! :) *\o/*

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 00:34

Ik wil Anky dr zit van nu ook niet hoor.... Dan neem ik toch liever Charlotte (again) als voorbeeld. :)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 09:44

Of Helen Langenhanenberg.

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-13 10:55

Ik wil hun fingerspitzengefühl wel :Y)

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 11:08

_iDj_ schreef:
Ik ben nog druk (gaat van mijn bokttijd af) met mijn anatomiestukje hoor Annemieke!

Toppie....Heb liever dat je er lekker veel tijd in stopt dat we veel informatie hebben.

Ik heb nu van Jolien een mooi stuk ontvangen.
S_en_Z is ook druk bezig...
en...
[pien_2010] schreef:
Weet je Ravvie. Als ik jouw post lees dan denk ik : "goh, het is net of we niet al 400 bladzijde over aan de teugel gaan en hoe je dat doet hebben neergepend. Het is net of er geen goede tips zijn langs gekomen. Net alsof er niet heel veel theorie en praktijk ervaringen zijn neergepend en we iedere keer weer vanaf nul gaan beginnen". Ik voel nu dus ook dat ik er even helemaal geen zin in heb.
Veel schrijvers binnen dit topic waaronder ik, hebben echt ons best gedaan om zaken uit te leggen toe te lichten en op te schrijven. Wellicht dat je eens kunt terug scrollen binnen de vier topics over dit onderwerp. :+

[pien_2010] is het ook zat en ik denk dat ze ook graag een boekje wilt hebben waar je naartoe kan verwijzen :D :D
Dacht ik zo..( ?? )
Dus.. Piendutje.. wat zeg je er van...stukkie schrijven voor in het boekkie :) evt met quotes uit het topic etc...

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 11:15

Anne_mieke88 schreef:
_iDj_ schreef:

Toppie....Heb liever dat je er lekker veel tijd in stopt dat we veel informatie hebben.

Ik heb nu van Jolien een mooi stuk ontvangen.
S_en_Z is ook druk bezig...
en...
[pien_2010] schreef:
Weet je Ravvie. Als ik jouw post lees dan denk ik : "goh, het is net of we niet al 400 bladzijde over aan de teugel gaan en hoe je dat doet hebben neergepend. Het is net of er geen goede tips zijn langs gekomen. Net alsof er niet heel veel theorie en praktijk ervaringen zijn neergepend en we iedere keer weer vanaf nul gaan beginnen". Ik voel nu dus ook dat ik er even helemaal geen zin in heb.
Veel schrijvers binnen dit topic waaronder ik, hebben echt ons best gedaan om zaken uit te leggen toe te lichten en op te schrijven. Wellicht dat je eens kunt terug scrollen binnen de vier topics over dit onderwerp. :+

[pien_2010] is het ook zat en ik denk dat ze ook graag een boekje wilt hebben waar je naartoe kan verwijzen :D :D
Dacht ik zo..( ?? )
Dus.. Piendutje.. wat zeg je er van...stukkie schrijven voor in het boekkie :) evt met quotes uit het topic etc...

Waahh ik voel me buitengesloten -O-
Ik weet dat IEMAND een boekje bijhoud met boeiende dingen in het topic, maar mag ik vragen waar het over gaat? :o ;(

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 11:16

Er zijn er meerdere overigens! :)

Doel is om er uiteindelijk een soort bokt-boekje van te maken. Staat helemaal in geschreven hoe het aan de teugel rijden moet en problemen waar je tegen aan kan lopen etc. etc.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 11:17

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 11:18

_Marinke_ schreef:
Er zijn er meerdere overigens! :)

Doel is om er uiteindelijk een soort bokt-boekje van te maken. Staat helemaal in geschreven hoe het aan de teugel rijden moet en problemen waar je tegen aan kan lopen etc. etc.

Aahh, dus ook andere problemen waar je tegenaan loopt met het rijden, oa?

Edit: Ik ga kijken!!
Laatst bijgewerkt door LoveUggs op 22-03-13 11:20, in het totaal 2 keer bewerkt

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 11:20

Nou neem bijvoorbeeld dingen als waarom gaat een paard hangen? Waarom word een paard rennerig? Waarom blijft een paard zijn onderhals erop zetten? ;)

Het heeft wel weer allemaal met elkaar te maken, maar ik geloof dat hij zeer uitgebreid gaat worden en ben benieuwd naar het eind resultaat. :)

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 11:21

Wat handig! Is het niet leuker om zoiets op een pc bij te houden? Dat je foto's kan invoegen, tekst blijft leesbaar. Vroeg of laat is het geen 'boekje' meer, maar een heel boekwerk, met allemaal tips..!
Dus Ympi houd dat boekje bij? Als ik het goed begrijp? =P

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 11:23

Nee, Ympi is er toen mee begonnen en toen kwam het idee om een z.g.n. 'bokt-boekje' te maken. Zoals jij al zegt, digitaal dan dus! :) Er zijn verschillende hier uit het topic die eraan werken en Annemieke neemt volgens mij een beetje de leiding daarin in. :P

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-13 11:25

Nee, er zijn meerdere die stukjes bijhouden, die later worden samen gebonden ;)

Gaan we het boekje een naam geven? "DE BLIJE RUITER RIJKUNST?"
Kunnen we er geld uitkloppen, zoals alle andere commerciele dingen. :+

Oh en damens niet vergeten, iemand moet al een het volgende deel beginnen! Iemand was al bezig zeker met quotes te verzamelen?
Wat gaat het snel *\%/* :oo
Laatst bijgewerkt door SheeNegro op 22-03-13 11:26, in het totaal 1 keer bewerkt

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 11:26

Okee! Nou, als ik nog wat boeiends tegen kom, laat ik het weten! =D

SheeNegro, wat dacht je gewoon van: BLIJ rijden is FIJN rijden?

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-13 11:28

Aah dat is zoals het boekje: Als fluisteren niet helpt :=