Waar is het gebleven?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 17:24

nombrado schreef:
Ik zie dus liever de eerst foto dan de laatste.
daarin zie je dat het paard in afgedwongen houding staat , niet omdat hij achter zo krachtig is, dat deze halsvorm zo gekregen is.
Je had in dit geval heel mooi met je bovenbeen de ophouding kunnen maken om je paar "vanzelf" in de halshouding te krijgen die je wilt (en de achterhand er meer bij)
Overigens vind ik dit wel een lastig voorbeeld. Het is voor dit paard bijna onmogelijk om met dit zadel mooi gedragen halt te houden.

Het is een zij, en ze is nog niet krachtig genoeg inderdaad, dat begint nu te komen. De halsvorm is niet afgedwongen, mijn paard heeft van nature een mooie korte hals, dat is ook het enige wat mooi was qua bouw want de rest was niet veel soeps. Ik zeg er ook bij dat mijn houding hier nog te passief is, mijn zit had er veel meer 'aan' moeten zijn en ik had wat meer kunnen nageven in mijn hand.
En klachten over het zadel, yeah right, niet iedereen wil in de rondte hobbelen met een spaans zadel :+ ik hou het liever bij een normaal, goed passend zadel waar je zit niet in gedwongen wordt. Zo moet ik zelf een onafhankelijke zit ontwikkelen zonder te veel steun van het zadel. Deze wintec ligt prima, en gaat alleen maar beter liggen nu mijn paard lichamelijk steeds beter wordt.
Maargoed, aan jouw mening hecht ik dan ook niet zo veel waarde.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 17:47

Hoe kan de rugspier soepel en lenig blijven, het is een bewegingspier, die niet veel doet en waar zit die spier? En voorwaarts neerwaarts is een gevolg van en niet een oefening op zichzelf.
En bij een dieper ingesteld paard kan ik van mijn levensdagen er niet voor zorgdragen dat het gewicht niet naar voren gaat, dat is onmogelijk. Een verandering van de hoofdhouding veroorzaakt een ander evenwicht, de hals en het hoofd is de balans stok voor het paard, er word zo makkelijk gesproken over stuw en draagkracht maar voor een beetje duidelijkheid kijkt u naar de volgende plaatjes, die allemaal van echte paarden opnamen stammen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-13 18:22

Professor schreef:
Hoe kan de rugspier soepel en lenig blijven, het is een bewegingspier, die niet veel doet en waar zit die spier? En voorwaarts neerwaarts is een gevolg van en niet een oefening op zichzelf.
En bij een dieper ingesteld paard kan ik van mijn levensdagen er niet voor zorgdragen dat het gewicht niet naar voren gaat, dat is onmogelijk. Een verandering van de hoofdhouding veroorzaakt een ander evenwicht, de hals en het hoofd is de balans stok voor het paard, er word zo makkelijk gesproken over stuw en draagkracht maar voor een beetje duidelijkheid kijkt u naar de volgende plaatjes, die allemaal van echte paarden opnamen stammen.

:wow:
Nou breekt mijn klomp <<)
We gaan in discussies toch al heel wat jaren terug professor
Ik kan me nog heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel goed herinneren dat de dikgedrukte zin door mij vaak gebruikt werd (en door Cherie) en je altijd tegensprak en daarover kleinerende opmerking maakte.
Vanwaar die ommekeer? :D :+

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-13 18:26

xmarliez schreef:
En klachten over het zadel, yeah right, niet iedereen wil in de rondte hobbelen met een spaans zadel :+ ik hou het liever bij een normaal, goed passend zadel waar je zit niet in gedwongen wordt. Zo moet ik zelf een onafhankelijke zit ontwikkelen zonder te veel steun van het zadel. Deze wintec ligt prima, en gaat alleen maar beter liggen nu mijn paard lichamelijk steeds beter wordt.

Een wintec heeft echt niet de breedte voor haar rug. (is vaak het probleem bij de rondgeribte types)
maar goed.
Ik rijd gewoon op een dressuurzadel hoor :+
Momenteel 1 met wél een diepe zit.
Wat overigens alleen wordt aanbevolen aan ruiters die al een onafhankelijke zit hebben
anders kan je er idd niet in rijden.
Een onafhankelijke zit ontwikkelen doe je idd met een vlakker zadel (maar wel goedliggend) of zonder zadel (nog altijd het beste voor je zit)

Oliefanter

Re: Waar is het gebleven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 18:30

Professor: Bent u dan uiteindelijk voor of tegen voorwaarts-neerwaarts en waarom? Ik vind dat niet helemaal duidelijk is uit uw post...

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 18:48

Oliefanter schreef:
Professor: Bent u dan uiteindelijk voor of tegen voorwaarts-neerwaarts en waarom? Ik vind dat niet helemaal duidelijk is uit uw post...

Als controle maar niet te lang rijden hoogstens een grote volte lang.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 20:27

Er staat een artikel in de Paard en Sport welke vanochtend is bezorgd over Ingrid Klimke. Heel mooi artikel en duidelijk een vakvrouw. Ook heel leuk dat zij openbare trainingen geeft eens per maand waarbij iedere geïnteresseerde bij haar op stal haar trainingen mag volgen. Ze is duidelijk heel open minded, ook gezien het feit dat ze een van haar paarden ook wel eens met een halsring rijdt. Zij geeft heel duidelijk aan in het artikel dat het paard het tempo van de africhting bepaald. Even later zegt zij echter dat als een paard op 7 jarige leeftijd geen fatsoenlijke galopwissel kan springen en duidelijk iets mis is in de africhting. Zij geeft ook aan dat een paard tussen 4 en 6 jaar het meest ontvankelijk is voor training en dit de belangrijkste periode is. Dus blijkbaar hanteert zij toch wel een bepaald niveau gekoppeld aan de leeftijd? Hoe denken jullie daarover?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 21:13

Interessante post van ieder hierboven. Met belangstelling bij gelezen.

Vandaag een jonge amazone die gevoelvol rijdt in het moderne systeem, les laten krijgen op mijn paard van mijn instructrice. Fem wilde zo graag voelen het verschil tussen modern en klassiek rijden want ze overweegt om over te stappen van instructie zodra ze eigen paard heeft. Zij rijdt modern maar mijn paardje is al aardig thuis in het klassieke rijden dus vandaar dat ze op Polie mocht. Ik had paard twee dagen geleden heel goed gereden en goed voor haar weggezet. Dat was zichtbaar toen ze weg reed. Paard vertrok goed. Fem volgde aanwijzingen instructrice goed op, had de theorie over de halve ophouding van te voren goed doorgenomen en het verhaal over in evenwicht gaan van het paard en andere theorie vanuit de klassieke leer zodat ze gelijk aan het werk kon en kon gaan rijden.

Het was zo mooi om te zien dat als ze de HO goed gaf paardje mooi van achteren bleef gaan en als ze te veel aan de voorkant rommelde paardje begon te schudden met hoofd en zelfs op de voorhand viel wat zich ook weer goed liet corrigeren als ze kuit hulp mooi gedoceerd gaf en met zit en vriendelijke hand opving. Het was hard werken voor haar het andere rijden en natuurlijk kon ze paardje niet gelijk goed rijden, maar ze was veelbelovend en er zaten goede stukjes tussen en Murphy hielp haar goed met de aanwijzingen vanaf de kant. Je kon als het ware vanaf de kant per stukje zien of HO wel of niet goed doorkwam. Vond ik een bijzondere ervaring. Want paard herkende de correcte hulp of herkende het niet en ging dan ook niet.

Mooi om te zien hoe eenvoudig paardrijden kan zijn. Paardje werd wat loperig b.v. , Fem kreeg opdracht om uit te ademen en paardje kwam terug. Mooi om te zien de reactie van dit gevoelige paardje dat als hulp ietwat te ruw werd gegeven paard gelijk bam stilstond (Fem dat vroeg je toch?) of naar voren vloog. Of zoals eerder in dit topic werd geschreven, als een paard goed gaat (brug gesloten) dan kun je heel licht de hulpen geven want alles komt goed door maar moet je niet te zwaar de hulpen geven. Mooi om te zien hoe Fem eerst zoals veel moderne ruiters ietwat te veel naar achteren zat en benen ietwat teveel naar voren waardoor paard niet begreep wat ze wilde. Ze was enthousiast over de enorme reactie die ze kreeg toen ze benen mooi naar achteren wist te leggen met hak naar beneden. Daardoor kon ze zachtjes met kuiten inwerken en zichtbaar was de werking hiervan bij paardje en dus de brede glimlach van Fem.

Toch kon Fem niet voorkomen dat paardje wat op voorhand viel, dus na haar les zelf even er nog opgeklommen zodat paardje goed weggezet werd. Moeder van Fem was zo enthousiast hoe ze kon zien door correct van achter naar voren te rijden (ik ken paardje natuurlijk heel goed) dat paardje van de voorhand af ging en mooi in evenwicht ging lopen met vallende stelling hals. Precies zoals xMarliez goed beschreven heeft. Ik laat haar ook altijd korte stukjes hals strekken op de manier zoals xMarliez beschreef. Achteraf dacht ik we hadden moeten filmen want theorie vanuit dit topic klopte gewoon met wat we in de praktijk zagen. En Fem en haar moeder waren zo enthousiast en blij, Fem vond het rijden heerlijk op die soepele pony zoals ze aangaf en heel bijzonder met hoe weinig moeite paardje zich liet rijden als ze het goed deed.

Hopelijk Jasmijn heeft Ingrid Klimke niet helemaal gelijk dat de galop wissel met zeven jaar er al op moet zitten want dan ben ik er met mijn acht jarige blijkbaar te laat mee. Maar ja ik ben dan ook niet zo’n goede ruiter als zij (helaas). Vind het een leuke vraag van je. Ben benieuwd naar het antwoord.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 21:30

jasmijn78 schreef:
Er staat een artikel in de Paard en Sport welke vanochtend is bezorgd over Ingrid Klimke. Heel mooi artikel en duidelijk een vakvrouw. Ook heel leuk dat zij openbare trainingen geeft eens per maand waarbij iedere geïnteresseerde bij haar op stal haar trainingen mag volgen. Ze is duidelijk heel open minded, ook gezien het feit dat ze een van haar paarden ook wel eens met een halsring rijdt. Zij geeft heel duidelijk aan in het artikel dat het paard het tempo van de africhting bepaald. Even later zegt zij echter dat als een paard op 7 jarige leeftijd geen fatsoenlijke galopwissel kan springen en duidelijk iets mis is in de africhting. Zij geeft ook aan dat een paard tussen 4 en 6 jaar het meest ontvankelijk is voor training en dit de belangrijkste periode is. Dus blijkbaar hanteert zij toch wel een bepaald niveau gekoppeld aan de leeftijd? Hoe denken jullie daarover?

Zo is dat mij ook geleerd(door haar en mijn leermeester), zij bedoeld daarmee dat men op die leeftijd eigenlijk alles aan het paard kan leren, en later gaat men het bevestigen zodat het paard later het zeker kan omzetten, alles met mate kan men gewoon leren aan een paard het is de dosering die het hem doet, daarom altijd paard gericht.
Een paard van 4 jaar kan al een changement, dat is niets onnatuurlijk een wissel is veel onnatuurlijker, eerst het changement leren en daarna veel later de veel zwaardere Contra galop.
Een jong paard verleerd eigenlijk onder de ruiter door te programmeren het gevoel voor het changement, en pien_2010 er zitten geen knopjes op het paard en er zit ook niets op buiten de ruiter. _/-\o_ *\o/*

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 21:35

nombrado schreef:
Ik kan me nog heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel goed herinneren dat de dikgedrukte zin door mij vaak gebruikt werd (en door Cherie) en je altijd tegensprak en daarover kleinerende opmerking maakte.

Zo ziet u dat u mij steeds verkeerd begrepen en overlezen heeft wat ik schreef jammer voor u.
Heb nooit iets anders beweerd.
Citaat:
En bij een dieper ingesteld paard kan ik van mijn levensdagen er niet voor zorgdragen dat het gewicht niet naar voren gaat, dat is onmogelijk. Een verandering van de hoofdhouding veroorzaakt een ander evenwicht, de hals en het hoofd is de balans stok voor het paard, er word zo makkelijk gesproken over stuw en draagkracht
.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 21:39

Xmarlies u heeft alles duidelijk verwoord, en knap dat u bereid was uw foto´s te laten zien, heel knap hoe u zich ontwikkeld heeft, chapeau.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 21:46

nombrado schreef:
xmarliez schreef:

Een wintec heeft echt niet de breedte voor haar rug. (is vaak het probleem bij de rondgeribte types)
maar goed.
Ik rijd gewoon op een dressuurzadel hoor :+
Momenteel 1 met wél een diepe zit.
Wat overigens alleen wordt aanbevolen aan ruiters die al een onafhankelijke zit hebben
anders kan je er idd niet in rijden.
Een onafhankelijke zit ontwikkelen doe je idd met een vlakker zadel (maar wel goedliggend) of zonder zadel (nog altijd het beste voor je zit)

Het scheelt dat ik een aantal mensen heb waar ik veel van kan leren dus heb ik van jou geen commentaar op mijn rijden of zadel nodig :+

De foto's waren bedoeld om te laten zien wat ik met verschil in halshouding bedoel, niet om rijtechnisch commentaar op te hebben of wat dan ook. Ik krijg meer dan goed les en we zijn er nog láng niet, maar dat is niet erg. Ik vind het leuk om te leren samen met mijn super paard(en).

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-13 21:53

xmarliez schreef:
Het scheelt dat ik een aantal mensen heb waar ik veel van kan leren dus heb ik van jou geen commentaar op mijn rijden of zadel nodig :+

De foto's waren bedoeld om te laten zien wat ik met verschil in halshouding bedoel, niet om rijtechnisch commentaar op te hebben of wat dan ook. Ik krijg meer dan goed les en we zijn er nog láng niet, maar dat is niet erg. Ik vind het leuk om te leren samen met mijn super paard(en).

Is ook zo
het ging hier over de halshouding
dan nog, vind ik foto 2 niet goed. Enige is dat zij :+ vierkant staat.
en foto 1 beter....
Dit komt puur, omdat de achterhand en voor geen zuivere verbinding is
dit is op de eerste foto wel.
Tuurlijk is leren leuk...en helemaal op je eigen paard (en maakt echt niet uit welk paard)
Daar leer je nog het meeste van.
Laatst bijgewerkt door nombrado op 03-01-13 22:27, in het totaal 1 keer bewerkt

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 22:01

nombrado schreef:
xmarliez schreef:

Is ook zo
het ging hier over de halshouding
dan nog, vind ik foto 2 niet goed. Enige is dat hij vierkant staat.
en foto 1 beter....
Dit komt puur, omdat de achterhand en voor geen zuivere verbinding is
dit is op de eerste foto wel.
Tuurlijk is leren leuk...en helemaal op je eigen paard (en maakt echt niet uit welk paard)
Daar leer je nog het meeste van.

Mijn paard is een zij. Daar laat ik het maar bij :roll:

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 22:23

Professor schreef:
Zo is dat mij ook geleerd(door haar en mijn leermeester), zij bedoeld daarmee dat men op die leeftijd eigenlijk alles aan het paard kan leren, en later gaat men het bevestigen zodat het paard later het zeker kan omzetten, alles met mate kan men gewoon leren aan een paard het is de dosering die het hem doet, daarom altijd paard gericht.
Een paard van 4 jaar kan al een changement, dat is niets onnatuurlijk een wissel is veel onnatuurlijker, eerst het changement leren en daarna veel later de veel zwaardere Contra galop.

Dus kunnen we dan zeggen dat zij met een 4-6 jarige in basis alles van het skala aansnijdt? En als we dat moeten vertalen naar niveau's dan is dat B tm Z2 niveau? (en dan ven los van hoe het gejureerd wordt, maar gericht op de verrichtingen die worden verlangd in de proeven) Want in mijn ogen is de basis B tm Z2 niveau. Als het paard dat beheerst ga je dat verder uitbouwen en perfectioneren...

Daar ben ik wel benieuwd naar want er lijkt altijd wel het idee te heersen dat veel mensen 6 jaar/z-niveau te veel vinden voor een jong paard....

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 22:41

Jasmijn, wat Professor bedoeld te zeggen, is dat een jong paard van nature heel gemakkelijk kan changeren, dus dat dat eigenlijk helemaal niets bijzonders is.
Wat Ingrid Klimke doet is daar gebruik van maken, zonder dat er ook maar iets van verzameling aan te pas komt.
Een jong paard biedt dat aan en zeker Ingrid Klimke die veel balkenwerk en terreinwerk doet met haar (jonge) paarden benut dus gewoon wat een paard van nature al heel goed kan en aanbiedt.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 22:51

murphy102 schreef:
asmijn, wat Professor bedoeld te zeggen, is dat een jong paard van nature heel gemakkelijk kan changeren, dus dat dat eigenlijk helemaal niets bijzonders is.
Wat Ingrid Klimke doet is daar gebruik van maken, zonder dat er ook maar iets van verzameling aan te pas komt.

Dat begrijp ik, en daar maak ik bij mijn paarden ook altijd gebruik van als zij jong zijn. Dan kunnen ze iid heel vanzelfsprekend een wissel aanbieden. En het is makkelijker dat ze dat kunnen voordat je contragalop gaat trainen.

Waar het mij om gaat is dat je volgens mij ook heel prima op z2 niveau dressuur kan rijden met een 6 jarige door enkel gebruik te maken van wat hij van nature aanbiedt. Zeker met een paard wat dressuurmatig wat potentie heeft en met een ruiter die dat zonder druk heel handig tot zijn recht weet te laten komen. En er gaan hier nogal wat discussies over leeftijd versus niveau.

Het wordt natuurlijk een ander verhaal als een ruiter zelf het rijden van bijvoorbeeld een wissel nog onder de knie moet krijgen. Dat kun je niet eindeloos gaan oefenen op een jong paard en dan gaat het mis.

Dat zij veel balkenwerk en terreinwerk doet, daar kunnen een hoop dressuurruiters een voorbeeld aan nemen.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 23:01

Wissel = galop-stap-galop
Changement is wel wat anders.
Wat Ingrid Klimke gezegd heeft daar ben ik volkomen mee eens, kan ook niet anders omdat ik van haar vader en haar leermeester les gehad heb.
Niveau kennen wij in Duitsland niet wel Ausbildungsstand (De graad van africhting) en wij gaan daarvan uit dat een gezond paard makkelijk zoals murphy al schreef zonder enige vorm van verzameling een changement kan uitvoeren, dat doen trouwens springpaarden op de zelfde leeftijd in het parcour ook.
Bevestigen wil zeggen meer kunnen verzamelen het verfijnen en wat het paard grof kan verfijnen, wat veel zwaarder is.
In doorsnee gaat in Duitsland een 7 jarig paard een M dressuur en daar is al een changement en zelfs ook een contragalop. Alleen de verzamelingsgraad is nog niet zo hoog.
Een uitgestrekte draf maakt meer kapot aan een paard op die leeftijd als een changement.
Snap niet waar over wij ons druk maken Totilas ging met 9 jaar internationaal, en de Duitse paarden worden in doorsnee ouder dan de Nederlandse paarden in de sport.
Belangrijk is dat men weet waar men mee bezig is, dat men vooral het paard psychisch niet te zwaar belast, en dat men het spelende aard moet doen, de dosering dat is n.l. kunde. Het aanvoelen hoe ver kan en mag men gaan.
Een 7 jarig paard is volkomen uitgegroeid in pezen banden en karkas, alleen de psyche is nog erg zwak, maar in wezen te vergelijken met een 21 jarige.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 23:20

Professor schreef:
nombrado schreef:

Zo ziet u dat u mij steeds verkeerd begrepen en overlezen heeft wat ik schreef jammer voor u.
Heb nooit iets anders beweerd.
Citaat:
En bij een dieper ingesteld paard kan ik van mijn levensdagen er niet voor zorgdragen dat het gewicht niet naar voren gaat, dat is onmogelijk. Een verandering van de hoofdhouding veroorzaakt een ander evenwicht, de hals en het hoofd is de balans stok voor het paard, er word zo makkelijk gesproken over stuw en draagkracht
.

Als je nooit iets anders beweerd hebt, waarom wil jij dan als ruiter de hoofd/halshouding bepalen door het paard in de hand te stellen en op die manier het paard juist zijn balansstok te ontnemen?

Ik heb trouwens gezocht naar nog een citaat waarin dit naar voor kwam.
Zegge en schrijven zijn dat er maar 2 in alle discussie's over "klassieke" dressuur of nageeflijkheid etc

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 23:38

Professor schreef:
Wissel = galop-stap-galop
Changement is wel wat anders.

Ik bedoelde het changement. Bij een eenvoudige wissel komt aardig wat verzameling kijken...

Professor schreef:
In doorsnee gaat in Duitsland een 7 jarig paard een M dressuur en daar is al een changement en zelfs ook een contragalop. Alleen de verzamelingsgraad is nog niet zo hoog.
Een uitgestrekte draf maakt meer kapot aan een paard op die leeftijd als een changement.

Dus vergelijkbaar met de nederlandse Z1/Z2 proeven. Daar wordt wel verzameling gevraagd, maar als je kijkt hoe dat in de basiswedstrijdsport doorgaans beoordeeld wordt valt het wel mee met de mate van verzameling die je moet laten zien om voldoende te scoren.

Professor schreef:
en de Duitse paarden worden in doorsnee ouder dan de Nederlandse paarden in de sport.

Dat vind ik altijd uitspraken die slecht te onderbouwen zijn, wat je ook verder niet doet... Er zijn maar weinig objectieve gegevens voor handen over leeftijd in sport en als die er al zijn is het heel moeilijk te achterhalen of paarden uit de sport gehaald worden door daadwerkelijk blessures door overbelasting.

Professor schreef:
Belangrijk is dat men weet waar men mee bezig is, dat men vooral het paard psychisch niet te zwaar belast, en dat men het spelende aard moet doen, de dosering dat is n.l. kunde. Het aanvoelen hoe ver kan en mag men gaan.

Klopt. En goede begeleiding is daarin heel belangrijk. Toch, als je je eerste paarden gaat opleiden is dat ook iets wat je toch ook een klein beetje moet ondervinden. Thuis kan het namelijk wel fantastisch gaan, maar als je dan een keer op een wedstrijd komt, kan het zomaar ineens heel erg tegenvallen. Als je dat een paar keer overkomt, leer je toch weer kritischer naar je eigen voorbereiding kijken. Daarom vind ik wedstrijden altijd heel leerzaam en een ijkpunt in je training.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 00:00

Citaat:
Klopt. En goede begeleiding is daarin heel belangrijk. Toch, als je je eerste paarden gaat opleiden is dat ook iets wat je toch ook een klein beetje moet ondervinden. Thuis kan het namelijk wel fantastisch gaan, maar als je dan een keer op een wedstrijd komt, kan het zomaar ineens heel erg tegenvallen. Als je dat een paar keer overkomt, leer je toch weer kritischer naar je eigen voorbereiding kijken. Daarom vind ik wedstrijden altijd heel leerzaam en een ijkpunt in je training.

Beetje moeilijk te begrijpen wat u hier schrijft, wanneer men op dat niveau rijdt dan kan men al veel, men is geen beginner bovendien heeft men altijd begeleiding van onderaf nodig, of men nu Olympisch kampioen is of een b l of m ruiter.
Bovendien bevestigt u hiermee wat ik al eerder op dit forum geschreven heb, dat met dat gevoel, zijn eigen gevoel is niet altijd het juiste gevoel.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 00:24

Eenvoudige galopwissel komt geen enkele verzameling kijken sorry, maar in de A dressuur mag geen verzameling gevraagd worden komt dus geen verzamelde oefening in voor en daar heeft men hier al een eenvoudige galopwissel, eerst in de L dressuur (contra galop, volte 8 meter, achterwaarts direct voorwaarts, verz draf) komt verzameling voor.
Vanuit stap naar galop en omgekeerd is geen verzameling nodig, vanuit het achterwaartsgaan direct voorwaarts gaan daar zijn minimaal de eerst 2 galoppassen verzameld.

Dat is weer eens opvallend dat men het verschil steeds weer verwisseld tussen verzameld en losmakende oefeniningen (ontspannende oefeningen).
Wijken voor de eenzijdige kuitdruk is ook een losmakende (ontspannings oefening) die men paarden leert heel vroeg in de africhting fase, om ze zoals het woord zegt sensibel te maken voor de eenzijdige kuitdruk. Dus hebben eigenlijk in de L of M niks te zoeken maar horen in de B.
E (Einsteiger) stap draf en galop op de rechtelijn en op de grote volte. (doorzitten hoogstens 40 m lichtrijden)
A geen verzamelde oefeningen( doorzitten hoogstens 40 meter lichtrijden)
L licht verzamelde oefeningen (zie B)
M de verzameling iets verzwaard (doorzitten)
S de zwaarder verzamelende oefeningen.(doorzitten)

En dat is wat in Nederland fout gegaan is, ze halen alles door elkaar met basis proeven enz.
Gewoon E, B, L,M en Z en geen zgn basis proeven wie niet voldoet aan de eisen die krijgt gewoon geen punten. Thuis oefenen tot dat men op wedstrijd niveau is.
En de E wedstrijden zijn voor de bloed jonge (geen leeftijd) beginners van wedstrijden.
En deze verdeling in springen dito.
Wanneer men dat zou doen, dan gaat de kwaliteit omhoog en de kwantiteit is weg.
Niet iedereen kan doordringen tot M en S, maar dat is niet erg dat is in elke sport, niet iedereen haalt het 1e elftal, of team of wat dan ook, maar het is voor iedereen veel plezieriger.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 00:40

nombrado schreef:
paard en mens heeft een skelet
en spieren om dit in beweging te zetten
dat is dus vergelijkbaar! WB de training van spieren, is dit identiek aan de mens

Het skelet is al totaal anders, laat staan het bekken, sorry tussen de mens en de aap is al een groot verschil van bekken, dus vergelijkt u maar rustig deze twee totaal anders bewegende zoogdieren, helaas bent u dan op een verkeerd spoor.
Het spier gebruik en de ligging van de spieren is ook niet identiek, waarom omdat de rug totaal anders gebruikt wordt.
Daarom parallel vergelijken lopen altijd spaak.
Bovendien korter maken van de hals daar word geheel niet gesproken, Xmarlies bedoeld dat in elke oefening in elke gang het frame korter of langer is, en dat zij geleerd heeft net zo als Ingrid Klimke en vele klassiek geschoolde dressuur ruiters dit aan te passen met de lengte van de teugel.
Wanneer u dus de hals laat strekken laat u de teugel dus niet vieren?
Wanneer u een verzamelde draf rijdt is de teugel gelijk met die van een uitgestrekte galop?
U doet net of dat paard van xmalies in elkaar getrokken vierkant staat, wanneer een in de hand gesteld paard vierkant halthoud is het fram korter als in de gewone stap ( wat tegenwoordig foutief arbeidsstap heet). Heeft u weleens opgelet dat in de ring tijden de GP de ruiters constant hun teugel lengte veranderen of verkorten de LDR ruiters daar gelaten?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-13 19:46

Professor schreef:

Klopt
de rugspier is een bewegingspier. En toch, kan deze spier "vastgereden" zijn, hard en niet meer soepel.
Je kan je eens afvragen waar dat oa door komt bv.
Is het veroorzaakt door rijden? dan rijd de ruiter met een te vaste hand, geeft het paard niet de kans zijn balans te houden door het hoofd teveel af te dwingen ( vaak onbewust overigens), waardoor de rug strak wordt en verkort.

Zo ook bij mensen
de rugspier kan verkort zijn, door oa verkeerde houding/beweging waardoor de rugspier hard voelt en het skelet/fundament uit zijn vorm trekt.
Door het doen van ontspanningsoefeningen krijg je weer ontspannen spieren.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 19:50

nombrado schreef:
Professor schreef:

Klopt
de rugspier is een bewegingspier. En toch, kan deze spier "vastgereden" zijn, hard en niet meer soepel.
Je kan je eens afvragen waar dat oa door komt bv.
Is het veroorzaakt door rijden? dan rijd de ruiter met een te vaste hand, geeft het paard niet de kans zijn balans te houden door het hoofd teveel af te dwingen ( vaak onbewust overigens), waardoor de rug strak wordt en verkort.

Zo ook bij mensen
de rugspier kan verkort zijn, door oa verkeerde houding/beweging waardoor de rugspier hard voelt en het skelet/fundament uit zijn vorm trekt.
Door het doen van ontspanningsoefeningen krijg je weer ontspannen spieren.

Maar zo'n spierblessure kan vele oorzaken hebben, al moet men die vaak bij de ruiter zoeken. Zo moest ik afgelopen zomer een springpaard longeren met bijzet, en daarna langzaam aan het rijden weer oppakken. Ik vroeg wat er mis was met het paard, linkerhand ging prima, rechts niet. Bleek dat de aanhechting van een spier was gescheurd, zoonlief wilde een snel parcours rijden en had de bochten te kort gereden.