[FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel III

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

TurboTinker

Re: [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 20:24

Wat is dan wel correct? want plaatjes op internet laten altijd een volgroeid paard zien.
Maar dat kan nooit in de begin stadiA

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 20:25

Denk dat een paar pagina's terug er wel een pony stond die aardig in de richting kwam, ben even de naam kwijt, misschien weet iemand die nog?

Gevonden!
bokker Yoekie, oke, ook hier is allicht nog wat aan te poetsen, maar dit is hier een B/L combinatie, dus dit is dan wel heel netjes!
Afbeelding

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 20:41

dat is zeker en prettig plaatje!

Stffi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 00:31

Wat een super topic!!!!
Heb zelf al vanaf pagina 64 alles gelezen en ga nu maar eens beginnen vanaf pagina 1.

Ik heb vroeger altijd gesprongen met mijn pony's/paarden, helaas ben ik op 14jarige leeftijd gestopt met rijden (6jaar geleden). Ik heb beslist om dit jaar terug te beginnen (eens het in je bloed zit...ik heb het ELKE dag gemist!) en terug m'n eigen paard te kopen en VOOR HET EERST in mijn leven ben ik geïnteresseerd in dressuur! Allemaal door DIT topic...! Chapeau voor jullie want ik had nooit gedacht dat dat nog eens ging gebeuren in mijn leven!

Ik ga wel een paard kopen om voornamelijk te springen hoor (wedstrijd gericht), dat zal er nooit uit gaan haha! Maar ik ga deze keer ook echt zeker wel op de dressuur letten! Iets wat me nooit echt is aangeleerd en waar eigenlijk ook helemaal geen aandacht aan besteed werd, helaas (zo blijkt)!

Voor nu ga ik terug in de mee-lees modus, als jullie nog tips of referenties hebben voor goede spring gerichte paarden waarbij ook de dressuur oké is, ik hoor het graag!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 10:43

Snackie vraagt wat is dan correct? Daantje had het over ik vind dit bijna perfect.

Het is moeilijk om in een land waar bijna iedereen van voor naar achteren rijdt (dus niet correct verre van perfect) om correcte laat staan bijna perfecte plaatjes te vinden. Zelf heb ik ze ook niet want ik heb bijna geen foto's van de laatste tijd na de omscholing van paardje en mij. Filmpje van Solvir zag ik graag. Daar wordt m.i. correct van achter naar voren gereden ook al is het nog niet perfect. Maar dat hoeft ook niet. Ik rijd ook nog lange na niet perfect (helaas) en zal dat ook nooit doen.
Dus gezocht en gevonden een kür die onlangs terecht m.i. de eerste prijs heeft verdiend met een amazone die bijna perfect rijdt in mijn ogen. Paard is nog jong dus als het gaat om "gaan zitten, "hackenbiegung" , zit er nog groei in. Ik volg deze amazone al jaren, vanaf dat ze binnen kwam en ze groeit gestaagd. Zij rijdt Duits klassiek, heeft getraind bij Ingrid Klimke de dochter van "de" Klimke en ik vind haar heel goed en fijn rijden. Want zelfs op het hoogste niveau vind ik het moeilijk om de bijna perfectie te vinden. Dan kom ik toch weer bij de Weense rijschool uit.
Dus hier een filmpje van het bijna perfecte gereden in mijn ogen: http://www.topdressage.tv/phpBB3/viewto ... 190&t=6232.
In het boek van Radke, klassieke dressuur van € 7,-- staan veel foto's van jongere paarden die correct gereden worden. Ik ben niet zo handig met uploaden enz.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 03-02-13 10:47, in het totaal 2 keer bewerkt

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 10:45

Helaas doet de link het niet. Kun je die maken?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 10:48

Volgens mij doet hij het nu wel Aleeneh. Deze amazone is mijn voorbeeld als ik aan het rijden ben en in mijn hoofd probeer juiste plaatje te vinden van houding enz. met name als het niet goed gaat. Dan denk ik aan haar en alle tips van mijn instructrice en ga er voor. Mij helpt dat in het oplossen van wat ik op dat moment tegen kom.

Iris_Femke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 10:57

ik wil nu ook meer in de dressuur verder
ik ben er achter gekomen dat bijna alles mij verkeerd is aangeleerd
dus ik hou dit topic goed in de gaten

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 11:06

Iris_Femke schreef:
ik ben er achter gekomen dat bijna alles mij verkeerd is aangeleerd
dus ik hou dit topic goed in de gaten

+1
ik lees nu al een tijdje mee en in die paar weken heb ik meer geleerd dan in die bijna 10 jaar op de manege.
echt complimenten voor dit topic!

ik had nog wel 2 vraagjes:
hoe kun je zien dat de kaak ontspannen/gespannen is?
en hoe zie je dat het paard zich in de rug ontspant?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 11:54

annnepannne schreef:

Als je er op zit kun je dat niet zien maar wel voelen. B.v. als ik voel dat mijn paard kaak vast houdt dan doe ik losmakende oefeningen als wending om de voorhand en wijken. Onmiddellijk begint paard dan te kauwen op het bit. Als je als toeschouwer kijkt en ziet een klein schuimrandje en af en toe kauwende mond van het paard, dan weet je dat kaak los is en paard bit aan neemt. Bij mijn paard zie je ook als je erop zit dat ze b.v. rechts vaak wat moeilijker bit aanneemt. Links is schuimrandje rechts b.v. niet. Na oefeningen rijden zodat ze echt op twee teugels gaat dan voel ik dat ze rechts aanneemt maar ik zie het ook daar schuimrandje ontstaat. Oefeningen als linksom rijden in SB e.a. oefeningen helpen haar dan om rechts beter aan te nemen.
Het ontspannen in de rug dat voel je want dan kun je heerlijk "in" je paard door zitten op een swingende rug. Als je aan de kant staat zie je die bewegende ontspannende rug. Vaak zie je ook aan de ruiter dat deze gewoon fijn kan doorzitten. Dat laatste is niet altijd een check want er zijn paarden met een goede ontspannen rug en goed rug gebruik die gewoon zo verschrikkelijk hoog opgooien dat je wel van hele goede huizen moet komen om goed door te kunnen zitten. Maar ook dat kun je waarnemen vanaf de kant.
Wat ook een check kan zijn voor ontspannen rug is als je er naast staat en je ziet dat paard ontwikkelde onder hals heeft dan weet je al voordat je dat paard ooit een stap hebt zien lopen dat het hele foute boel is en dat je heel voorzichtig moet zijn met de rug omdat deze waarschijnlijk helemaal strak en gespannen is. Dat voelt aan als een plank en voor jezelf maar ook voor paard heel pijnlijk. Deze paarden lopen vaak met hoofd omhoog waardoor rug weggedrukt wordt. (wij zeggen dan onderling hij legt hoofd op tafel bij onze lieve heer).
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 03-02-13 12:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 12:00

pien_2010 schreef:
annnepannne schreef:

Als je er op zit kun je dat niet zien maar wel voelen. B.v. als ik voel dat mijn paard kaak vast houdt dan doe ik losmakende oefeningen als wending om de voorhand en wijken. Onmiddellijk begint paard dan te kauwen op het bit. Als je als toeschouwer kijkt en ziet een klein schuimrandje en af en toe kauwende mond van het paard, dan weet je dat kaak los is en paard bit aan neemt. Bij mijn paard zie je ook als je erop zit dat ze b.v. rechts vaak wat moeilijker bit aanneemt. Links is schuimrandje rechts b.v. niet. Na oefeningen rijden zodat ze echt op twee teugels gaat dan voel ik dat ze rechts aanneemt maar ik zie het ook daar schuimrandje ontstaat. Oefeningen als linksom rijden in SB e.a. oefeningen helpen haar dan om rechts beter aan te nemen.
Het ontspannen in de rug dan voel je namelijk je kunt heerlijk "in" je paard door zitten op een swingende onderrug. Als je aan de kant staat zie je die bewegende ontspannende rug. Vaak zie je ook aan de ruiter dat deze gewoon fijn kan doorzitten. Dat laatste is niet altijd een check want er zijn paarden met een goede ontspannen rug en goed rug gebruik die gewoon zo verschrikkelijk hoog opgooien dat je wel van hele goede huizen moet komen om goed door te kunnen zitten. Maar ook dat kun je waarnemen vanaf de kant.

bedankt voor je duidelijke uitleg!
ik zal er eens op gaan letten als ik weer serieus ga rijden (heb 4 maanden niet gereden ivm slecht weer en het duurt lang voor ze de bak gaan aanleggen..)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 12:03

Heb nog een stukje aangevuld Annepanne. Ik ben altijd van "de pieker en denk denk" voordat ik echt tevreden ben vandaar dat ik vaak nog later wat aanvul. Graag gedaan.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 12:14

Annnepannne, mbt de rug, let maar eens op de rug van je paard als je aan het longeren bent. Stel, hij ziet 'iets engs' en gooit in draf een paar passen zijn kop in de lucht, wat zie je dan aan zijn rug? En, wat zie je wanneer hij ontspannen met zijn hoofd laag loopt? Ook met een zadel op kan je dit zien, als anderen bijvoorbeeld aan het rijden zijn, bij het stukje net achter het dekje. Zie je de rugspieren 'flubberen' of is alles strak?

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 12:18

en nog een vraagje (ik ben lastig, sorry!)
hoe zorg je ervoor dat zijn rug ontspannen is? en moet hij eerst netjes aan de teugel lopen of eerst ontspannen zijn in zijn rug?

met longeren zie ik dat verschil inderdaad wel! (helaas niet vaak want meneer ziet altijd bakkabouters als hij net netjes loopt..)

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 12:26

Hallo, ik lees al een tijdje mee. Wij zijn ook bezig met een ontspannen rug en ondertreden. Aan de longe gaat hij steeds meer " stofzuigen " en dat lijkt me een goed teken voor een ontspannen rug. Bij aandraven gooit hij aan de longe nog wel steeds een moment zijn hoofd omhoog. Hoe kan ik dat voorkomen? Ik longeer liever niet met hulpteugels. Bedankt

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 14:36

annnepannne schreef:
en nog een vraagje (ik ben lastig, sorry!)
hoe zorg je ervoor dat zijn rug ontspannen is? en moet hij eerst netjes aan de teugel lopen of eerst ontspannen zijn in zijn rug?

met longeren zie ik dat verschil inderdaad wel! (helaas niet vaak want meneer ziet altijd bakkabouters als hij net netjes loopt..)

Je stelt leuke vragen Annepanne.

Volgens mij is het zo dat je door de nek rijdt: van achteren naar voren rijden met been, zit en hand waardoor paard de "brug gesloten" kan houden en de hulpen goed door kunnen komen. Het ontspannen zijn in de rug bereik je door de brug gesloten te houden (dus paard in één stuk te rijden en niet zoals je zo vaak ziet op de foto dat het lijkt alsof je paard in twee of zelfs drie stukjes kunt knippen) en door de basis goed te bevestigen dus door de losmakende oefeningen. Eerst in stap dan in draf.
Namelijk door de losmakende oefeningen laat paard los in kaak, nek en rug. Maar een rug die erg vast is gereden die is niet in één keer los te rijden. Corrigeren heeft tijd nodig. Dat kan wel een jaar duren door een verreden paard weer goed te krijgen.
Als paard goed in de hand is gesteld dan krijg je op den duur door maar bezig te blijven met basis - basis - basis de verzameling cadeau. Mijn mening is dat door de basis oefeningen tot in de n treuren aan te bieden aan je paard (basisoefeningen zoals wending om de voorhand, wijken, schouder binnenwaarts, later travers, appuyementen, wending om de achterhand) paard goed losgewerkt wordt, recht gericht voorwaarden om steeds meer in evenwicht te gaan met gewicht op achteren (verzameling). Voor het jone paard of de wat onervaren ruiter betekent dat dus wijken - wijken - wijken met een licht vallende stelling hals.

Mijn oudste paard dat veel buiten wordt gereden door beginners pak ik zelf af en toe buiten voor twee uur, en dan begin ik met een wending om de voorhand en af en toe pasje wijken (twee stapjes en weer rechtuit). Hem werk ik juist los door heel veel berg op waarts te laten galopperen (in frankrijk hebben we veel heuvels) als hij goed op gewarmd is in verlichtte zit om zijn rug te ontlasten zoveel mogelijk. Na zo'n rit twee dagen na elkaar voelt hij zo fijn aan in de rug en is het weer heerlijk door zitten. Dus het is ook per paard verschillend hoe je de rug los krijgt. De jongste is erg heet dus kan ik veel in stap werken, de oudste is veel flegmatieker dus rijdt ik ook heel anders en hem altijd buiten.

Vanwege mijn ernstige rugklachten kan ik niet stilstaan dus over longeren zul je van mij nooit iets lezen want dat mag ik niet en heb ik dus geen ervaring mee. Wel weet ik dat goed longeren met dubbele lijnen een vak apart is.

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 14:47

bedankt voor je uitleg! :)

KarmaWitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 17:06

Ik heb een heel mooi voorbeeldje van een paard dat altijd verkeerd is gereden en hoelang het duurt.

Ik had een leasepony die altijd door beginners werd gereden. Madame had een onderhals van heb ik jou daar. Heb haar maar een halfjaar geleased doordat ze daarna ging verhuizen. Maar toen ze wegging zei eigenaresse van haar van: Jemig ze is een stuk losser! vond ik fijn om te horen. Bij haar werkte dus heeeeeeeeeeel veel wendingen, voltes etc te rijden. Eerst in stap, dan goed actief maken aan been, door klein stukje galop te doen, dan weer draven en verder gaan met de figuren. Hele les door...

RivaldoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 17:29

Wat een leuk leerzaam topic.
Ben benieuwd naar jullie mening over mijn paardjes.

M'n jonkie van 3,5. Net 3 maandjes aan het werk met hem.
Afbeelding
Afbeelding

En m'n wat verder geleerde paard. Met hem vind ik het erg lastig om ontspanning te bewaren met oefeningen of met spannende dingen. Hij wilt zich graag geheel vastzetten
Afbeelding
Afbeelding

KarmaWitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 17:36

Eerst zelf even commentaar geven op jezelf?

DaisyB94

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 17:45

ik vind je jonkie een erg fijn beeld geven bij je schimmel zie ik een gespannen staart en mag hij nog meer dragen

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 18:18

Ben benieuwd wat je er zelf van vind! Per foto!

Vorige week is mijn nieuwe zadel gekomen, een Stubben Maestoso. Ik zit echt direct een stuk fijner.
Ik hoop dat Maestro er ook content mee is :D

Vandaag een poging gedaan in de regen en wind.
Ik heb er ook een filmpje van gemaakt, om te kijken hoe het eruit ziet.
Halverwege was de camera omgevallen :=
Over het algemeen best tevreden met het beeld.

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 20:41

Maestoso, mijn vorig zadel. Ik heb nu de Juventus, ben helemaal weg van stubben zadels :D

Ik heb een paar filmpjes van vorige week, ze staan ook al op haw, geef jullie mening :j

In stap heb ik een enorme wiebelkont, het is niet mijn intensie om te duwen ik schommel eigenlijk lekker mee. Tijdens het verzamelen in stap mag hij actiever blijven stappen, de draf begint stijfjes.
In de overgangen komt hij nog wel wat omhoog, maar dan hou ik teveel tegen of hij is dan net eventjes zichzelf aan het oppiepen.

Ik moet opletten dat hij niet kantelt, zelf had ik altijd het gevoel dat hij echt wel sneller draafde, soms durf ik hem wel eens over tempo te laten lopen, ben dus eigenlijk wel blij dat het tempo zo op film wel goed is. Variëren in tempo in draf heb ik van de week erbij gepakt, we zijn nog niet lang terug bezig.

Galop is wel altijd een spanning moment ik probeer mij dan vooral op de 4 punten van de cirkel te concentreren anders loopt het zeker radicaal fout.

Qua aanleuning vind ik hem niet makkelijk in de zin van hij kruipt een beetje zelf omhoog, ik kan hem er dan wel uitrijden maar dan krijg ik zo'n venijnige knauw op het bit, voor de rest is hij lekker licht vanvoor en meestal op 2 vingertjes te rijden.

Zo, veel plezier :D
Laatst bijgewerkt door SheeNegro op 03-02-13 20:51, in het totaal 1 keer bewerkt

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 20:48

Geef je eerst zelf even aan wat je op het filmpje ziet? :D

Ik vind hem trouwens niet helemaal rad, rechtsachter is hij stijver en korter.

Edit: Hoow of ik heb niet opgelet of je hele post is verandert :') Zie ook ineens veel meer filmpjes dus ik zal er eens goed voor gaan zitten :+
Laatst bijgewerkt door mang op 03-02-13 21:00, in het totaal 1 keer bewerkt

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 20:51

Was nog aan het veranderen :P hele boterham, eerst testen of het filmpje werkt