Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Iris_Femke schreef:ik ben er achter gekomen dat bijna alles mij verkeerd is aangeleerd
dus ik hou dit topic goed in de gaten
annnepannne schreef:ik had nog wel 2 vraagjes:
hoe kun je zien dat de kaak ontspannen/gespannen is?
en hoe zie je dat het paard zich in de rug ontspant?
pien_2010 schreef:annnepannne schreef:ik had nog wel 2 vraagjes:
hoe kun je zien dat de kaak ontspannen/gespannen is?
en hoe zie je dat het paard zich in de rug ontspant?
Als je er op zit kun je dat niet zien maar wel voelen. B.v. als ik voel dat mijn paard kaak vast houdt dan doe ik losmakende oefeningen als wending om de voorhand en wijken. Onmiddellijk begint paard dan te kauwen op het bit. Als je als toeschouwer kijkt en ziet een klein schuimrandje en af en toe kauwende mond van het paard, dan weet je dat kaak los is en paard bit aan neemt. Bij mijn paard zie je ook als je erop zit dat ze b.v. rechts vaak wat moeilijker bit aanneemt. Links is schuimrandje rechts b.v. niet. Na oefeningen rijden zodat ze echt op twee teugels gaat dan voel ik dat ze rechts aanneemt maar ik zie het ook daar schuimrandje ontstaat. Oefeningen als linksom rijden in SB e.a. oefeningen helpen haar dan om rechts beter aan te nemen.
Het ontspannen in de rug dan voel je namelijk je kunt heerlijk "in" je paard door zitten op een swingende onderrug. Als je aan de kant staat zie je die bewegende ontspannende rug. Vaak zie je ook aan de ruiter dat deze gewoon fijn kan doorzitten. Dat laatste is niet altijd een check want er zijn paarden met een goede ontspannen rug en goed rug gebruik die gewoon zo verschrikkelijk hoog opgooien dat je wel van hele goede huizen moet komen om goed door te kunnen zitten. Maar ook dat kun je waarnemen vanaf de kant.
annnepannne schreef:en nog een vraagje (ik ben lastig, sorry!)
hoe zorg je ervoor dat zijn rug ontspannen is? en moet hij eerst netjes aan de teugel lopen of eerst ontspannen zijn in zijn rug?
met longeren zie ik dat verschil inderdaad wel! (helaas niet vaak want meneer ziet altijd bakkabouters als hij net netjes loopt..)