[FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 22:47

Dit is echt een heel informatief topic!! Ik lees al een tijdje mee en ik vind het razend interessant.
Aanleuning/aan de teugel vind ik echt het moeilijkste wat er is. Hoe bereik je het, hoe behoudt je het en hoe los je problemen daarin op. Volgens mij is aanleuning het moeilijkste puzzelstukje uit de dressuur, vind ik zelf.
Ik ben in ieder geval nog lang niet uitgeleerd wbt dit onderwerp!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 22:49

S_en_Z schreef:
Heb nog een film van een clinic, waar ik voor het eerst ooit "leerde" travers rijden.

In dit geval was dat goed je binnenhand vasthouden en hem tikken als hij zijn kont niet opzij deed. Ik hing goed naar buiten. Ik was 15 (dus 10 jaar terug). Ik had geen idee wat ik aan het doen was.. alleen dat de instructrice het goed vond wat ik deed. 2x komt paard met hoofd omhoog. Ik leerde toen dat hij gewoon "stout" was en dat hij "straf" verdiende met de zweep. Een intructrice die jonge paarden opleidde en veel les gaf... en die ECHT zegt "goed blijven inwerken met je binnenhand zodat hij niet vast kan pakken" en "goedzo" roepen op een travers waarbij het paard zich volledig blokkeert in zijn lijf en geen idee heeft waar hij zijn benen neer moet zetten. Voelde ik toen niet :n

Achteraf weet ik nu hoe het er uit hoort te zien. Uiteindelijk is de travers goedgekomen. Nu weet ik welke hulp ik moet geven en wanneer en dat dwang helemaal niet nodig is om een paard iets aan te leren. Nu zie ik pas echt wat ik toen allemaal fout heb aangepakt.

Zo vreselijk zonde van al die tijd dat het paard iets MOEST wat hij niet kon bolwerken. Geen blij paard, geen blije ruiter. Gevecht.

Schouderbinnenwaarts wou hij niet.. nou.. dan maar draven en galoperen en in die gangen wijken op de volte. Kaak vasthouden? Terugtrekken en goed stelling er in. Hij moet en zal loslaten, geeft hij op.. dan mag hij rechtuit.

Oke, hij liep niet zo verschrikkelijk als het topic hierboven. Ik reed hier al M1 met nette punten. (achteraf vraag ik me af hoe ze gepunt hebben.. ik had echt veeel strenger geweest)

Ben nu aan het uploaden.. maar kan hem alleen in het topic zetten als "zo moet het dus NIET."

Ik had geluk, manege waar ik leerde rijden, kwamen wel eens hele leuke handelspaarden langs en lucky me,
mocht daar nog wel eens op (ik was 18 de rest stuk ouder, dus iets minder in voor het onbekende).
Resultaat, soms vliegles.... soms heerlijk rijden, op heel fijn paard wat van alles kon, nadeel.. die waren vaak
de week erna ook alweer verkocht :( maar je had het dan een keer gevoeld!
(instructie die het ook leuk vond om mensen stapje verder te helpen, maar op eerlijke manier! Wij waren toen
de enigste niet gehandicapten les die ze gaf, alweer lucky me!)

En Sjol tja, als er een paard zijgangen heeft uitgevonden, dan is het Sjol.
Specialiteit was in de kindermanegeles bij de radio loodrecht links of rechts af.
Op de middenlijn stilgaan staan en kijken naar het kind dat op de hoefslag lag (want die lagen er bij de eerste pas
zijwaarts af). Dat deed ze bij mij niet, maar die korte rotpootjes kunnen onvoorstelbaar scharen!
Heb stiekum in de paddock les gehad van andere fjorden eigenaar en daar heel veel geleerd.
Haar fjord (ook lespaard) was ons grote voorbeeld! Gunther was namelijk Z!!! en dus fjord.

Toobs vind zijgangen zoooooveeeeel moeilijker, dat ik het me bijna niet kan voorstellen.
En ik blij ben dat ik Sjol heb gehad die het me geleerd heeft, anders was ik nu ondertussen gek geworden geloof ik.

S_en_Z

Re: [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 22:51

Kan het me goed voorstellen.

Mizsz_Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 22:52

Ben benieuwd naar je filmpje S_en_Z

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 22:54

Ik ook! (ondertussen gaan we vrolijk door naar p100.)
Ben trouwens ziek... ^)
Moet morgen beter zijn, want dan heb ik weer les!

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 22:55

Ik ben begonnen op een groene C pony, niet ideaal kan ik je vertellen. Ik had gelukkig wel veel en redelijk goede begeleiding. Eerste halfjaar kon ik er niets mee, lag er vaker langs dan dat ik bleef zitten, daarna ging het eigenlijk best ok. Maar op een gegeven moment moest ik M1 gaan rijden. Toen zat daar nog SB, travers en wending om de achterhand in. Met name de travers kreeg ik dus echt niet voor elkaar, totdat ik een pony van een clubgenootje mocht lenen. Was echt een superpony, liep al een hele tijd Z en kon echt alle oefeningen op zijn dooie gemakje. Pas toen ik eenmaal gevoeld had hoe het moest, kreeg ik het min of meer zelf ook voor elkaar. Vind travers nog altijd een van de moeilijkere oefeningen, maar weet sindsdien wel dat het echt 100x moeilijker is om iets te leren wat je nog nooit hebt gevoeld. Ben dan ook heel erg voor het inzetten van de leerpaarden ook al heb ik die zelf dus niet echt gehad.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 22:55

Nu past je boktnaam wel heel goed...
Agossieeeee :(:) beterschap.

Is de blz al vol? :')

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 22:56

Mizsz_Kitty schreef:

Nou ik schaam me dood.. als ik mezelf les had moeten geven had ik mezelf al 10x van het paard getrokken.. en dat in een 8 minuten durend filmpje.. moet je nagaan dat de clinic 45 minuten lang zo ging.

Arm beest..

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 22:58

Tja, S_Z, je wist gewoon niet beter en vertrouwde helemaal op de instructie. Gelukkig heb je "het licht" gezien en door die ervaring kun je wel veel mensen juist helpen.

Mizsz_Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 22:59

Ik vind heel veel filmpjes en fotos geen fijn beeld geven.

Heb dat ook met stukken in eigen filmpjes, reageer soms net niet goed en werk soms zelf te hard(wat weer kan tegenwerken). Terugkijken, beseffen en weer doorrijden helpt

Agossie

Dank je Sjol... Was op mijn werk vanochtend, maar hondsberoerd. Baas heeft me naar huis gestuurd. Hoop echt dat het morgen beter gaat.

0000

S_en_Z schreef:
Mizsz_Kitty schreef:

Nou ik schaam me dood.. als ik mezelf les had moeten geven had ik mezelf al 10x van het paard getrokken.. en dat in een 8 minuten durend filmpje.. moet je nagaan dat de clinic 45 minuten lang zo ging.

Arm beest..

In plaats van je er voor schamen, mag je denk ik best trots zijn dat je nu beter weet en ervan hebt geleerd! Iedereen maakt toch fouten...Ik heb ook dingen geleerd waar ik achteraf echt niet blij mee ben en heb me ook weleens laten overtuigen dingen te doen waar ik eigenlijk niet echt achter stond. Dat gebeurt iedere jongere, in ons geval zijn er paarden bij betrokken en dat is heel jammer en maakt het ook lastiger te 'vergeten'. Maar goede bedoelingen staan voor mij nog altijd voorop.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 23:00

_Esther_87_ schreef:
Ik ben begonnen op een groene C pony, niet ideaal kan ik je vertellen. Ik had gelukkig wel veel en redelijk goede begeleiding. Eerste halfjaar kon ik er niets mee, lag er vaker langs dan dat ik bleef zitten, daarna ging het eigenlijk best ok. Maar op een gegeven moment moest ik M1 gaan rijden. Toen zat daar nog SB, travers en wending om de achterhand in. Met name de travers kreeg ik dus echt niet voor elkaar, totdat ik een pony van een clubgenootje mocht lenen. Was echt een superpony, liep al een hele tijd Z en kon echt alle oefeningen op zijn dooie gemakje. Pas toen ik eenmaal gevoeld had hoe het moest, kreeg ik het min of meer zelf ook voor elkaar. Vind travers nog altijd een van de moeilijkere oefeningen, maar weet sindsdien wel dat het echt 100x moeilijker is om iets te leren wat je nog nooit hebt gevoeld. Ben dan ook heel erg voor het inzetten van de leerpaarden ook al heb ik die zelf dus niet echt gehad.

Zyalda is heel fijn, ons eerste travertje in draf gereden onder de loep van Agossie.

Afbeelding

Te weinig lb nog natuurlijk (het was onze eerste draf. Maar geen getrek, geen getrap.. geen gedwing) maar gewoon een paard dat probeert uit te vogelen wat hij moet met de hulp van de ruiter. In stap is ze mooi tactzuiver en travers pakt ze zo op als ze fijn voelt. Krijg dan ook meer lb.. Hier mocht mijn binnenhand iets meer opzij en wat meer toestaan. Ik controleer haar wat teveel.. maar sinds die 1e x hebben we hem niet meer gereden.

(hij is op 28%)

Ik blijf dit wbt nageeflijkheid en blij paard blije ruiter een leuke foto vinden. (ik heb een paar voltes zo rondgereden := )

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 20-02-12 23:09, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 23:03

S_en_Z schreef:
Mizsz_Kitty schreef:

Arm beest..

Je wist toch niet beter meis :(:)
Ik heb ook dingen gedaan waar ik nu spijt van.heb, heb wakker gelegen, vol schuldgevoelens, en soms mezelf in slaap gehuild van spijt.......
Je kunt alleen maar het beter doen. En je kennis uitdragen, zodat een ander niet die fouten maakt. En zelf ervan leren.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 23:04

S_en_Z schreef:
Zyalda is heel fijn, ons eerste travertje in draf gereden onder de loep van Agossie.

Te weinig lb nog natuurlijk (het was onze eerste draf. Maar geen getrek, geen getrap.. geen gedwing) maar gewoon een paard dat probeert uit te vogelen wat hij moet met de hulp van de ruiter. In stap is ze mooi tactzuiver en travers pakt ze zo op als ze fijn voelt. Krijg dan ook meer lb..

Ja idd.. naar buitenteugel toerijden. Binnenhand vrij.. op de juiste plek zitten en niet teveel doen... en NIET je paard met zn hoofd in de bakrand forceren om hem te dwingen te wijken.

Lekker is dat he. Ik rijd ook nog een merrie, dat paard heeft werkelijk waar nog nooit moeite gehad met een zijgang. Loopt net zo makkelijk SB, travers, appuyement of gewoon rechtuit. Heb het haar een keer uitgelegd, daarna wat finetunen qua buiging enzo, maar moeite heeft ze er nooit mee gehad. In tegenstelling tot mijn eigen paard die er dus overduidelijk wel moeite mee heeft. Het is ook zoo veel gemakkelijker stil- en meezitten op een paard dat gemakkelijk door een zijgang heenloopt...Terwijl juist het paard wat het moeite kost meer hinder ondervind van de ruiter als die tegenzit.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 23:05

_Esther_87_ schreef:

Reden dat Sjol af en toe afgepoetst wordt en uitgeleend.

Ben trouwens weer lichtelijk pissed. (aan de andere kant kan ik zo iemand missen als kiespijn)
Zocht verzorger, iemand had advertentie op bokt, zocht paard om te rijden.
Maar moest wel echt sportpaard zijn (amazone, nog nooit wat gepresteerd, reed gewoontjes, maar dat vind ik geen probleem)
Nou ja, ik dacht nooit geschoten altijd mis, verkeerd gedacht...
Fjord sluit niet aan op haar sport ambities.. zucht...
Die heeft duidelijk geen idee, wat ze nog kan leren van die fjord.
Ik zou zeggen kijk wat je kan leren en geniet en als je dan uitgekeken bent, zoek je wat anders.
Maar fjord sloot niet aan op haar ambities.

travers en Toobs :+ hilarische combi..
Travers op de rechter hand vooral, hij weet het altijd zo te spelen dat hij dan niet hoeft te buigen om mijn binnenbeen,
doordat hij het voor elkaar krijgt dat ik met mijn binnenhand vast ga pakken, waarop hij nog meer stelling en buiging naar BUITEN!
neemt en ik dus fijn het nakijken heb. :+ :D grapjas..
Links gaat stuk beter.
Rechts ook wel, als ik er aan denk op rechts te blijven zitten, niet rechts vast te pakken, hem laat buigen om rechter been en en en en.
En dan stink ik er weer in. 8-) :(

S_Z, tja, ik heb ook wel vreselijke, oooh!!!! heb ik dat gedaan momenten..
Maar blijkbaar zijn die helaas nodig in het leerproces.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 23:08

Buigen vind ze wel moeilijk hoor, ook nog op voltes. Maar de wil om te werken is er. Ik moet haar alleen een zetje de goede richting ingeven zonder zich te forceren.. en dat betekent gymnastiseren.. maar ik wil pas de moeilijkheidsgraad omhoog gooien als de basis gewoon echt zo fijn is dat ik iedereen er mee weg kan laten rijden. Op voltes buigen en etc. moet ze uiteraard wel volgen.. maar echt bij elkaar komen EN ontspannen-aanspannen EN lengtebuiging geven EN basis ondersteunen.. nee.. dat is nog teveel.

Maar we spelen wel een beetje met de oefeningen, zodat ze het leuk gaat vinden :j

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 23:14

Op voltes buigen, oohhh, dat vind Toobs ook zo moeilijk!
Vooral links om.
Dan doet hij zijn uiterste best om of naar buiten te vallen, of zijn schouder eruit te drukken.
Je moet dan ook weer opletten niet te veel te vragen, want dat kan hij nog niet bolwerken,
maar na aantal voltes wordt hij losser en kan je iets verder gaan.
(als je hem rechter houdt, kan hij ruimer lopen dan als je hem meer buigt, wordt overigens steeds beter)

En oei oei, wat een verschil als je van de L naar R hand gaat!
Hij gaat dan veel ruimer lopen, alleen is op de een of andere manier buigen naar rechts ook iets waar je
als paard eerst paar rondjes in moet komen, als hij eenmaal rechts los is,
is het echt genieten, paard met veertje (waar ik dan weer overnieuw op moet leren zitten :+ )

Leuke en fijne aan Toobs is, dat dat veertje en die overduidelijk voelbare lossigheid in zijn lijf er pas is,
als hij eehehhhhhhh, ik bedoel ik!!! echt los kan laten en hij lekker door de kaak is uit ontspanning.
Dan kan je echt met grijns van oor tot oor in de rondte rijden en ahum..
dan kan hij ook ineens travers best acceptabel.
Helaas zijn deze momentjes nog maar momentjes... Vooral realiseerbaar op de volte, stuk rechtdoor en dan
ben ik als ik niet oplet het weer kwijt. (omdat ik dan stiekum toch weer iets meer druk op rechts zet!)
Toobs leert zijn mens nog wel rijden!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 23:14

Yamcha schreef:
S_en_Z schreef:

Arm beest..

Je wist toch niet beter meis :(:)
Ik heb ook dingen gedaan waar ik nu spijt van.heb, heb wakker gelegen, vol schuldgevoelens, en soms mezelf in slaap gehuild van spijt.......
Je kunt alleen maar het beter doen. En je kennis uitdragen, zodat een ander niet die fouten maakt. En zelf ervan leren.

Ik heb 1 x echt keihard staan huilen op de manege dat iedereen me kei dom aankeek...

Ik had les gehad.. weer zo'n prutsles.. ik stapte na een uur vechten en goedzo aanhoren van mijn paard.. had hij aan 1 kant een bloedende wond van het doortrappen met mijn sporen.

Mijn hart brak.. echt.. op die dag heb ik ook mijn sporen afgetrokken en 1,5 jaar zonder sporen, zonder les lekker geprutst. Mezelf voorgenomen iedere dag niets te willen en te verwachten..

Voelde me zo verschrikkelijk tegenover mijn paard toen ik dat zag.. (ik was 18 of 19 max.)

Uiteindelijk is hij daar zoveel vrolijker en fijner van geworden.. en van al dat zelf kijken naar videos. Luisteren naar andere instructrices.. kijken naar andere combinaties.. zelf veel leren voelen.. logisch leren nadenken.. heb ik zoveel van hem geleerd.
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 20-02-12 23:16, in het totaal 1 keer bewerkt

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 23:15

Sjolvir; Ach joh...dat soort typetjes wil je toch niet als verzorgster denk ik.

Maar echt he, dat was zo'n openbaring...Ik was toen pas 12 geloof ik en op die pony heb ik voor het eerst een klein beetje kunnen proeven aan het dressuur rijden. Er zouden veel meer van dat soort pony's moeten zijn en ze zouden veel meer ingezet moeten worden voor de jonge ruiters. Dat zou zo veel ruk- en plukwerk schelen...Bij ons op de ponyclub was het normaal en zelfs knap als je met een jonge pony begon..Ik wist niet beter en heb ook nooit anders gehad. Maar echt, ik zou het zo niet meer aanraden nu...zo zonde.

S_en_Z; dat is precies waarom jij zo'n fijn paard hebt volgens mij...Ze wil het voor je proberen. Ook al snapt ze het niet, ze probeert toch iets. Daar kan je iets mee, zelfs al doet ze het nog helemaal verkeerd, je kan altijd werken met zo'n paard. En dat is ook precies wat het soms bij die van mij zo verdraaide moeilijk maakt. Die heeft geleerd zich af te sluiten als hij het niet snapt. En heel, heel soms komt ie daar al een beetje uit. Maar meestal niet, meestal gaat ie verschrikkelijk op slot als het moeilijk wordt.
Leuk om nog even te vertellen trouwens, ik heb gewoon zonder sporen gereden vandaag! Heb nieuwe laarzen, doen zo al pijn genoeg zonder dat ik er sporen om hang, dacht ik probeer het gewoon. Kon vrijwel gewoon rijden! Was echt een verrassing, zelfs in de zijgangen merkte ik nauwelijks verschil...Weet zeker dat dit een jaar geleden niet had gekund zo, ben er ook heel blij mee want het betekent gewoon dat hij toch nog weer een stukje gevoeliger is geworden en dat wil echt iets zeggen bij hem.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 23:18

Die van mij sluit/sloot zich ook liever af.. heeft me een hele tijd gekost haar uit haar schulpje te krijgen. ALs ze ook maar iets aanleuning voelde krulde ze op, sloot zich af en ging op de handrem draven. Ze begint nu eindelijk een beetje te ondernemen. Die momentjes van afsluiten komen gelukkig niet zo veel meer voor.. Ze wordt ook nieuwsgieriger in de omgang, komt een knuffeltje halen... Terwijl ze echt heel lang liever haar hoofd voor me wegdraaide. Mocht haar niet rosborstelen...

Inmiddels staan we elkaar te kroelen en vind ze bijna alles heerlijk. Paardrijden is zoveel meer dan enkel op een paard zitten.. we moeten meer naar ze leren luisteren.. dat is de belangrijkste les die ik geleerd heb..

Als een paard niet mee werkt is dat niet omdat hij niet wil maar omdat hij het niet kan verwerken. Je hebt er natuurlijk ook een enkele luie donder tussen zitten.. maar als je de enthousiasme snaar weet te raken kun je veel bereiken met weinig.
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 20-02-12 23:22, in het totaal 1 keer bewerkt

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 23:21

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 23:37

_Esther_87_ schreef:
Sjolvir; Ach joh...dat soort typetjes wil je toch niet als verzorgster denk ik.

Maar echt he, dat was zo'n openbaring...Ik was toen pas 12 geloof ik en op die pony heb ik voor het eerst een klein beetje kunnen proeven aan het dressuur rijden. Er zouden veel meer van dat soort pony's moeten zijn en ze zouden veel meer ingezet moeten worden voor de jonge ruiters. Dat zou zo veel ruk- en plukwerk schelen...Bij ons op de ponyclub was het normaal en zelfs knap als je met een jonge pony begon..Ik wist niet beter en heb ook nooit anders gehad. Maar echt, ik zou het zo niet meer aanraden nu...zo zonde.

S_en_Z; dat is precies waarom jij zo'n fijn paard hebt volgens mij...Ze wil het voor je proberen. Ook al snapt ze het niet, ze probeert toch iets. Daar kan je iets mee, zelfs al doet ze het nog helemaal verkeerd, je kan altijd werken met zo'n paard. En dat is ook precies wat het soms bij die van mij zo verdraaide moeilijk maakt. Die heeft geleerd zich af te sluiten als hij het niet snapt. En heel, heel soms komt ie daar al een beetje uit. Maar meestal niet, meestal gaat ie verschrikkelijk op slot als het moeilijk wordt.
Leuk om nog even te vertellen trouwens, ik heb gewoon zonder sporen gereden vandaag! Heb nieuwe laarzen, doen zo al pijn genoeg zonder dat ik er sporen om hang, dacht ik probeer het gewoon. Kon vrijwel gewoon rijden! Was echt een verrassing, zelfs in de zijgangen merkte ik nauwelijks verschil...Weet zeker dat dit een jaar geleden niet had gekund zo, ben er ook heel blij mee want het betekent gewoon dat hij toch nog weer een stukje gevoeliger is geworden en dat wil echt iets zeggen bij hem.

Esther, ook jij weer overwinning behaald lees ik! gewoon kunnen rijden, geen verschil.. heerlijk!!

Afsluiten, dat vind ik het moeilijkste van Toobs.. op stal etc. schatje! Echt broekzak paard.
En in de wei, heet hij niet voor niets stroopwafel! Het is gewoon net of je stroop aan je achterste hebt,
waar jij gaat, is hij ook, soort schaduw.
Maar hij sluit zich af als hij iets niet kent, vreemd vind of anderzijds apart.
Als ik met een ander het bos in ga is hij helemaal de man, voorop niets aan de hand, kom ik op vreemd terein,
alleen, dan sluipt hij zo ongeveer over het terein en is het heel moeilijk om contact te krijgen.
Dat probleem ook gehad met laden en lossen (probleem met lossen en later laden is voortgekomen uit valpartij)
thuis ging hij wel, maar op vreemd terein terug, kreeg je geen contact en dan kan je niet laden.
Oplossing was simpel....
Geduld.. bind je paard aan de trailer geef water en wat te knabbellen, na tijdje zag je intresse in de wereld weer in zijn
oogjes komen en kreeg je weer contact, dan kon je hem ook gewoon laden.
Vond dat wel lastig om mee om te gaan, ben hele dominante zelfverzekerde kan de hele wereld aan merrie gewend
en dan zo'n stoer domininant watje!! op vreemd terein.
Maar je leert elkaar kennen! (ben maar wat blij dat ik hem nooit de trailer heb opgetimmerd of gesleurd, wat velen
gesuggereerd hebben)
Wat was ik vorig jaar hier blij mee! (in de winter 2 maand niet kunnen rijden, dus me maar anders vermaakt!)
Helemaal in zijn uppie de trailer op! En zo gaan we tegenwoordig op stap, erger nog!
Moet soms opletten dat hij niet al binnen is.

Laden en lossen, niet alleen aan de teugel is van belang in een paardenleven, je wilt of moet ook wel eens ergens heen.
En ook dat kan je respectvol bereiken.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 23:43

JEhhh, blz 100!!!

Hebben we dan ook wel ernstig ons best voor gedaan vanavond!

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 23:43

:D

gaaf filmpje +:)+