Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
S_en_Z schreef:Heb nog een film van een clinic, waar ik voor het eerst ooit "leerde" travers rijden.
In dit geval was dat goed je binnenhand vasthouden en hem tikken als hij zijn kont niet opzij deed. Ik hing goed naar buiten. Ik was 15 (dus 10 jaar terug). Ik had geen idee wat ik aan het doen was.. alleen dat de instructrice het goed vond wat ik deed. 2x komt paard met hoofd omhoog. Ik leerde toen dat hij gewoon "stout" was en dat hij "straf" verdiende met de zweep. Een intructrice die jonge paarden opleidde en veel les gaf... en die ECHT zegt "goed blijven inwerken met je binnenhand zodat hij niet vast kan pakken" en "goedzo" roepen op een travers waarbij het paard zich volledig blokkeert in zijn lijf en geen idee heeft waar hij zijn benen neer moet zetten. Voelde ik toen niet
Achteraf weet ik nu hoe het er uit hoort te zien. Uiteindelijk is de travers goedgekomen. Nu weet ik welke hulp ik moet geven en wanneer en dat dwang helemaal niet nodig is om een paard iets aan te leren. Nu zie ik pas echt wat ik toen allemaal fout heb aangepakt.
Zo vreselijk zonde van al die tijd dat het paard iets MOEST wat hij niet kon bolwerken. Geen blij paard, geen blije ruiter. Gevecht.
Schouderbinnenwaarts wou hij niet.. nou.. dan maar draven en galoperen en in die gangen wijken op de volte. Kaak vasthouden? Terugtrekken en goed stelling er in. Hij moet en zal loslaten, geeft hij op.. dan mag hij rechtuit.
Oke, hij liep niet zo verschrikkelijk als het topic hierboven. Ik reed hier al M1 met nette punten. (achteraf vraag ik me af hoe ze gepunt hebben.. ik had echt veeel strenger geweest)
Ben nu aan het uploaden.. maar kan hem alleen in het topic zetten als "zo moet het dus NIET."
S_en_Z schreef:Mizsz_Kitty schreef:Ben benieuwd naar je filmpje S_en_Z
Nou ik schaam me dood.. als ik mezelf les had moeten geven had ik mezelf al 10x van het paard getrokken.. en dat in een 8 minuten durend filmpje.. moet je nagaan dat de clinic 45 minuten lang zo ging.
Arm beest..
_Esther_87_ schreef:Ik ben begonnen op een groene C pony, niet ideaal kan ik je vertellen. Ik had gelukkig wel veel en redelijk goede begeleiding. Eerste halfjaar kon ik er niets mee, lag er vaker langs dan dat ik bleef zitten, daarna ging het eigenlijk best ok. Maar op een gegeven moment moest ik M1 gaan rijden. Toen zat daar nog SB, travers en wending om de achterhand in. Met name de travers kreeg ik dus echt niet voor elkaar, totdat ik een pony van een clubgenootje mocht lenen. Was echt een superpony, liep al een hele tijd Z en kon echt alle oefeningen op zijn dooie gemakje. Pas toen ik eenmaal gevoeld had hoe het moest, kreeg ik het min of meer zelf ook voor elkaar. Vind travers nog altijd een van de moeilijkere oefeningen, maar weet sindsdien wel dat het echt 100x moeilijker is om iets te leren wat je nog nooit hebt gevoeld. Ben dan ook heel erg voor het inzetten van de leerpaarden ook al heb ik die zelf dus niet echt gehad.
S_en_Z schreef:Mizsz_Kitty schreef:Ben benieuwd naar je filmpje S_en_Z
Nou ik schaam me dood.. als ik mezelf les had moeten geven had ik mezelf al 10x van het paard getrokken.. en dat in een 8 minuten durend filmpje.. moet je nagaan dat de clinic 45 minuten lang zo ging.
Arm beest..
S_en_Z schreef:Zyalda is heel fijn, ons eerste travertje in draf gereden onder de loep van Agossie.
Te weinig lb nog natuurlijk (het was onze eerste draf. Maar geen getrek, geen getrap.. geen gedwing) maar gewoon een paard dat probeert uit te vogelen wat hij moet met de hulp van de ruiter. In stap is ze mooi tactzuiver en travers pakt ze zo op als ze fijn voelt. Krijg dan ook meer lb..
Ja idd.. naar buitenteugel toerijden. Binnenhand vrij.. op de juiste plek zitten en niet teveel doen... en NIET je paard met zn hoofd in de bakrand forceren om hem te dwingen te wijken.
_Esther_87_ schreef:Ik ben begonnen op een groene C pony, niet ideaal kan ik je vertellen. Ik had gelukkig wel veel en redelijk goede begeleiding. Eerste halfjaar kon ik er niets mee, lag er vaker langs dan dat ik bleef zitten, daarna ging het eigenlijk best ok. Maar op een gegeven moment moest ik M1 gaan rijden. Toen zat daar nog SB, travers en wending om de achterhand in. Met name de travers kreeg ik dus echt niet voor elkaar, totdat ik een pony van een clubgenootje mocht lenen. Was echt een superpony, liep al een hele tijd Z en kon echt alle oefeningen op zijn dooie gemakje. Pas toen ik eenmaal gevoeld had hoe het moest, kreeg ik het min of meer zelf ook voor elkaar. Vind travers nog altijd een van de moeilijkere oefeningen, maar weet sindsdien wel dat het echt 100x moeilijker is om iets te leren wat je nog nooit hebt gevoeld. Ben dan ook heel erg voor het inzetten van de leerpaarden ook al heb ik die zelf dus niet echt gehad.
Yamcha schreef:S_en_Z schreef:
Arm beest..
Je wist toch niet beter meis![]()
Ik heb ook dingen gedaan waar ik nu spijt van.heb, heb wakker gelegen, vol schuldgevoelens, en soms mezelf in slaap gehuild van spijt.......
Je kunt alleen maar het beter doen. En je kennis uitdragen, zodat een ander niet die fouten maakt. En zelf ervan leren.
_Esther_87_ schreef:Sjolvir; Ach joh...dat soort typetjes wil je toch niet als verzorgster denk ik.
Maar echt he, dat was zo'n openbaring...Ik was toen pas 12 geloof ik en op die pony heb ik voor het eerst een klein beetje kunnen proeven aan het dressuur rijden. Er zouden veel meer van dat soort pony's moeten zijn en ze zouden veel meer ingezet moeten worden voor de jonge ruiters. Dat zou zo veel ruk- en plukwerk schelen...Bij ons op de ponyclub was het normaal en zelfs knap als je met een jonge pony begon..Ik wist niet beter en heb ook nooit anders gehad. Maar echt, ik zou het zo niet meer aanraden nu...zo zonde.
S_en_Z; dat is precies waarom jij zo'n fijn paard hebt volgens mij...Ze wil het voor je proberen. Ook al snapt ze het niet, ze probeert toch iets. Daar kan je iets mee, zelfs al doet ze het nog helemaal verkeerd, je kan altijd werken met zo'n paard. En dat is ook precies wat het soms bij die van mij zo verdraaide moeilijk maakt. Die heeft geleerd zich af te sluiten als hij het niet snapt. En heel, heel soms komt ie daar al een beetje uit. Maar meestal niet, meestal gaat ie verschrikkelijk op slot als het moeilijk wordt.
Leuk om nog even te vertellen trouwens, ik heb gewoon zonder sporen gereden vandaag! Heb nieuwe laarzen, doen zo al pijn genoeg zonder dat ik er sporen om hang, dacht ik probeer het gewoon. Kon vrijwel gewoon rijden! Was echt een verrassing, zelfs in de zijgangen merkte ik nauwelijks verschil...Weet zeker dat dit een jaar geleden niet had gekund zo, ben er ook heel blij mee want het betekent gewoon dat hij toch nog weer een stukje gevoeliger is geworden en dat wil echt iets zeggen bij hem.