Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 11:49

@ Quadriceps: jij biedt je ook aan als instructie:
http://www.hippike.nl/

Je hebt een eigen site en je plaatst deze foto daar op:

http://www.hippike.nl/images/draflinksom_vw1.JPG

Is dit hoe dressuur er uit moet zien?

Moll: aan jou dezelfde vraag... Jij biedt je ook aan als instructie.

http://vandelupinehof.webklik.nl/page/home

Ben jij dit en is dit hoe dressuur er uit moet zien?
http://www.webklik.nl/user_files/2010_0 ... _condo.jpg

Nombrado: jouw site:
http://www.andalusiers.info/lessen.html

Maar ik kan zo snel geen rij foto's van jou vinden? Bewuste keuze? Want als je je via een site aanbied als dressuurinstrcutie dan wil je toch je kennis en kunde zo optimaal mogelijk in de etalage zetten?

Woodstock: Jouw site:

http://www.vanruiternaartrainer.nl/

Je wilt via je site een goede indruk geven van wie je bent, wat je doet en waar je voor staat. Slechts een foto te vinden van jou op een paard in actie. Is dat een indicatie van wat een leerling van jou met jou hulp kan bereiken?

A;s ik jullie sites vergelijk is er voor mij eentje die er uitspringt:
http://www.noorhorses.com/page/home-nl
Deze site geeft mij uitgebreide info over de persoonlijke kennis en kunde van de instructie. En dat is info die ik graag wil weten als ik op zoek ben naar een goede instructie. Dan wil ik vooral weten en kunnen zien wat diegene zelf kan en gepresteerd heeft. Waarom ontbreekt deze info bij jullie?

Jullie sites zijn vooral doorspekt van theorie en jullie filosofie op rijden. Ik, en ik denk vele andere die altijd zoekend zijn naar goede dressuurinstructie, vindt het belangrijk dat instructie vooral ook van het principe is: practice what you preach.

Aangezien jullie je hier in dit topic vooral manifesteren als dressuurexperts... Laat eens wat van jezelf zien! Jullie hebben mij en anderen wel heel nieuwschierig gemaakt.

nombrado schreef:
ik kan alleen zelf voelen als ik rijd.

Hoe breng je dan jouw gevoel op je leerlingen over?

Moll schreef:
filmpje dan?

Ja graag!!!! Ik denk dat dit topic een heel goed podium is voor jullie als dressuurinstructie om jezelf eens goed in de etalage te zetten. Allemaal oprechte dressuurliefhebbers hier die continu op zoek zijn naar wegen om hun eigen kunde ook weer naar een hoger level te tillen!!!

Airborn schreef:
Denk dat dat ook beetje is wat men hier graag wil zien, hoe uw paarden er van gaan lopen.
.

Precies: Als we het eindresultaat van jullie filosofie kunnen zien, dan kunnen we ook beoordelen of dat strookt met wat wij willen nastreven. Als ik een goed voorbeeld zie, dan heb je mijn respect en interesse gewekt! Zonder meer.

Zooist schreef:
Ja, en van een filmpje valt zoveel af te lezen

Het zegt meer dan 1000 woorden en 100 pagina's :D

liberty22 schreef:
ja maar hoe moeilijk is het om koren van het kaf te scheidden , helemaal als iedereen roept dat ie het wel weet?

This is when the man are seperated from the boys :D

xmarliez schreef:
Dus het enige waar u mee rijdt is met gevoel? Zonder verder contact/hulpen wat zichtbaar is op een filmpje. Natuurlijk moet je de hulpen 'onzichtbaar' geven maar ik denk dat we heel wat kunnen met een duidelijk filmpje.

Hoeft van mij nog geen eens. Ik vind het juist altijd interessant om te zien hoe problemen worden opgelost. Dus perfect hoeft het zeker niet te zijn.

nombrado schreef:
ik ben hier niet gekomen om te promoten.

Nee? Waarom staat je site dan in je onderschrift?

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 11:51

gelukkig zijn er een aantal in dit topic die weten waar ik sta in mijn denkwijze en les geven

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 11:52

Moll schreef:
het frapante is dat ik niks terug kan vinden van uw trainingswijze dat men er over spreekt zonder uw aanwezigheid en het positief is, of ik zoek niet goed, maar dan word ik er vast op gewezen hier op bokt, er is geen foto, film of wat ook te vinden hier op bokt. op uw site wel, en daar heb ik me bedenking bij, zoals u ongetwijfeld hebt bij die van mij, want dat heeft u bij ieder ander.

Dat hoeft ook niet
de leerlingen hebben echt geen behoefte hier op bokt te uiten wat ze ervaren en hoe ze het vinden.
die zijn veel te druk met zichzelf bezig en met hun paard.
echter als je het hen zou vragen, krijg je vermoedelijk wel een eerlijk antwoord.
Ik ben geen 'meester" wat ik al eerder schreef, ik ben een aangever.......
de paarden zijn de meesters , die geven erg duidelijk aan, wat een ruiter wel of niet goed doet.
meer is het niet.
ik zet dus het paard neer als "instructeur" . Ik maak alleen de vertaalslag .
alle ruiters en ook instucteurs blijven hun levenlang leerling :+
je bent met paardrijden nooit uitgeleerd.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 11:55

Heel leerzaam maar ik denk dat mocht zoiets georganisert worden er HEEL goed moet worden opgelet dat men niet terplekke in discussie gaat, maar dat men enkel info van de ander ter ore neemt. Discussie zou dan op een later moment wel gevoert kunnen worden.

Nombrado, 1 op 1 kun je de meeste info doorgeven idd, maar mijn idee was dan ook dat de experts zelf rijden, hun ding doen, en uitleggen tijdens het rijden wat ze doen, zonder discussie. Puur informatie overdragen. Men zou dan zelf de verschillen kunnen zien. Daarom voor een groep, zodat mensen terplekke, op 1 dag, verschillende methodes kunnen zien, en kunnen vergelijken. Je kan dan met eigen ogen zien wat hulpen doen of niet doen en hoe paarden er op reageren.
Realistisch gezien, denk ik niet dat zoiets te realiseren is eigenlijk, maar het idee blijft leuk.

Ben het er overigens mee eens dat veel sites van instrcutrices en instructeurs onduidelijk zijn, en dat die van Noor verre weg het mooist is opgezet met duidelijke informatie over hoe zij rijd met beeld materiaal. (van dat oogpunt uit trouwens een tip: als je een goede site wil, vraag dan een willekeurige diehard computer nerd om hulp, krijg je vaak goede sites van)

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 11:56

Jasmijn :oo

Respect! :j Wat knap onder elkaar gezet.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 11:57

Airborn schreef:
Nombrado, 1 op 1 kun je de meeste info doorgeven idd, maar mijn idee was dan ook dat de experts zelf rijden, hun ding doen, en uitleggen tijdens het rijden wat ze doen, zonder discussie. Puur informatie overdragen. Men zou dan zelf de verschillen kunnen zien. Daarom voor een groep, zodat mensen terplekke, op 1 dag, verschillende methodes kunnen zien, en kunnen vergelijken. Je kan dan met eigen ogen zien wat hulpen doen of niet doen en hoe paarden er op reageren.
Realistisch gezien, denk ik niet dat zoiets te realiseren is eigenlijk, maar het idee blijft leuk.

Ik vind het een knettergoed idee :j

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 11:59

Moll schreef:
gelukkig zijn er een aantal in dit topic die weten waar ik sta in mijn denkwijze en les geven

Je denkwijze kan ik hier en op je zite ook lezen. Maar waarom wil je de rest (je kunnen en hoe het er uit ziet) dan niet delen met degene die dat nog niet weten? Wat is je angst daarvoor? Zo kritisch ben ik nu ook weer niet hoor, ik vind het als snel mooi. (en dat meen ik serieus)

nombrado schreef:
Ik ben geen 'meester" wat ik al eerder schreef, ik ben een aangever.......

Wat geef je aan dan?

nombrado schreef:
de paarden zijn de meesters , die geven erg duidelijk aan, wat een ruiter wel of niet goed doet.
meer is het niet.

Nu raak ik in de war: geeft het paard het nu aan? Of geef jij het nu aan? En als het paard het al aangeeft, waar hebben je leerlingen jou dan nog voor nodig?

Moll

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 12:05

ik deel alles en alles is te vinden, ook op me site en heb ook fotos geplaats dus ik ben er niet bang voor.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 12:14

Moll schreef:
deel alles en alles is te vinden, ook op me site en heb ook fotos geplaats dus ik ben er niet bang voor.

Ik zie maar 1 foto van jou OP je paard... Is dat alles wat jij van je eigen rijden kunt laten zien? Kom op, er zal vast veel meer zijn!

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 12:17

Kunnen we misschien weer terug naar de discussie? Paar bladzijden vol verzoeken om fotos en of filmpjes lijkt me uiteindelijk niets toevoegen. Het is duidelijk dat beeld materiaal opprijs word gestelt, maar er herhaarlijk om vragen zal daar vast niet bij helpen.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 12:20

@ Moll: er staat een film op je site, maar dat is van Richard Heinrichs of zo? Kom jij daar in voor? Op welk moment?

Airborn schreef:
Kunnen we misschien weer terug naar de discussie? Paar bladzijden vol verzoeken om fotos en of filmpjes lijkt me uiteindelijk niets toevoegen.

Ik denk dat het de discussie zal verrijken als bepaalde mensen hier hun visie kunnen onderbouwen met foto's en/of film van zichzelf, want met alleen tekst lijken we er niet uit te komen hoe de goede dressuur die zijn prediken er nu uit moet zien.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 12:21

Nee, maar dat is onderhand wel duidelijk, mensen geven niet gehoor aan dat verzoek, en er verder om vragen helpt daarbij echt niet, en verder vragen staat nu naar mijn idee de voortzetting van een interesante discussie in de weg.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 12:22

"jasmijn78
dat heb je mooi onder elkaar gezet
ik zou zeggen, kies er 1 waarin je jezelf het meeste kan vinden.
dan gaat het vast goed komen.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 12:25

Waarom is het onmogelijk om alleen met de zit te rijden?
Waarom hebben wij dan de teugelhulpen?
Stel deze vragen niet omdat ik ze niet weet, of wat ik erover weet door mijn leermeesters en dat zijn of waren geen onbekenden, maar stel de vraag omdat het beter is even een richting aan te geven en dat wij weer normaal in een discussie gaan, en die echt Dressuur willen rijden met de grondvesten van de Klassieke dressuur er eens over nadenken, en dat velen niet alleen mee lezen maar hun problemen of het niet zeker weten eens naar voren brengen, en wij niet in endeloos lege discussies raken.
En ik hoop dat er nu weer eens onderbouwd geantwoord word en niet nietus wellus en ook geen kreten die in water verdrinken.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 12:28

omdat je dan alles in het luchtledige stopt , het paard dient gekadert te worden
Laatst bijgewerkt door liberty22 op 23-02-11 12:31, in het totaal 1 keer bewerkt

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 12:31

een mens word ook gekadert en ook jij kadert je paarden , of lopen ze niet achter stroomdraad omdat dat beter is daar ze tussen het verkeer niet echt funcioneren?
ik kader mijn paarden omdat ik wil dat ze verantwoord mijn gewicht kunnen dragen

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 12:34

jasmijn78 schreef:
Moll schreef:
deel alles en alles is te vinden, ook op me site en heb ook fotos geplaats dus ik ben er niet bang voor.

Ik zie maar 1 foto van jou OP je paard... Is dat alles wat jij van je eigen rijden kunt laten zien? Kom op, er zal vast veel meer zijn!

zal binnen kort weer eens nieuwe plaatsen, ze zijn in de maak

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 12:34

@jasmijn, je hebt mijn andere site gemist, daarop staat een groot weblog met uitleg en veel foto's. :D

en ik doe ook nergens geheimzinnig over. mijn werkwijze staat onder de link 'Skala der Ausbildung' op de voorpagina. mijn site is expres niet zo uitgebreid meer als een paar maanden geleden, omdat ik mezelf niet overal op internet hoef tegen te komen.

ik heb in dit topic een heel duidelijke theoretische onderbouwing gegeven van hoe ik mijn paarden opleid/heb opgeleid/ga opleiden (afhankelijk van over welk paard ik spreek) en hoe ik daarover denk. dat is in elke les die ik geef terug te vinden. ik heb tot nu toe van de mensen die dit topic volgen en die les hebben bij mij, nog niet gehoord: goh, dat zeg je nou nooit tijdens de les of goh, je doet jezelf hier heel anders voor dan tijdens de les.

en ik wil niet doen aan klanten trekken via internet. ik geef niet om commerciele redenen les, ik geef les omdat het mij aan het hart gaat dat zoveel goedwillende mensen zo slecht les krijgen en daarmee onbedoeld hun paarden de vernieling in rijden. Ik pretendeer daarbij niet een hoog niveau te hebben, maar ik weet wel heel goed hoe de basis in elkaar zit en dat is voor de meeste mensen het hoogst haalbare. daarbij heb ik les van GP trainers/klassieke ruiters (ik hoef echter niet zo nodig met dure namen rond te strooien, ik denk niet dat die mensen daarop zitten te wachten.) en ben zelf met mijn huidige paard wel verder dan het niveau waarop ik les geef, omdat ik zelf ambitieus ben, maar ook omdat ik het allemaal nog beter wil begrijpen zodat ik dat weer terug kan geven aan mijn lesklanten. daarbij leer je zelf ook als je lesgeeft.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 12:39

nombrado schreef:
jasmijn78

Voor mij als dressuurleek schiet de aangeboden info tekort om een weloverwogen keuze te maken. Het feit dat jij niets van jezelf kunt laten zien en elke concrete vraag over jouw eigen rijderij ontwijkt zegt mij genoeg. En hopelijk vele andere ook. Het doet de paardensport geen goed dat er zoveel kaf onder het koren is.

Airborn schreef:
Nee, maar dat is onderhand wel duidelijk, mensen geven niet gehoor aan dat verzoek, en er verder om vragen helpt daarbij echt niet, en verder vragen staat nu naar mijn idee de voortzetting van een interesante discussie in de weg.

De discussie verlies echt aan waarde en geloofwaardigheid als degene die hier het hoogste woord voeren hun visie verder niet met beeld/film kunnen onderbouwen. Misschien HET moment voor diegene om een toontje lager te gaan zingen?

Professor schreef:
Stel deze vragen niet omdat ik ze niet weet, of wat ik erover weet door mijn leermeesters en dat zijn of waren geen onbekenden, maar stel de vraag omdat het beter is even een richting aan te geven en dat wij weer normaal in een discussie gaan, en die echt Dressuur willen rijden met de grondvesten van de Klassieke dressuur er eens over nadenken, en dat velen niet alleen mee lezen maar hun problemen of het niet zeker weten eens naar voren brengen, en wij niet in endeloos lege discussies raken.

Precies. De discussie is leeg. Prof: wat kun jij van jezelf laten zien. Als ik jou goole kom ik alleen een foto van je tegen op linked in. Hoe ziet jou rijderij er uit? Geef de discussie hier eens wat kleur! Wees eens zo vriendelijk om jouw uitberiede ervaring met ons te delen! Onderbouw je visie eens met beeld. Dan weten we tenminste waar we het over hebben.

Moll schreef:

FIJN! :D Leuk, dapper en interessant. Ik wacht het vol belangstelling af.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 12:41

Moll schreef:

Moll doe dat ons niet aan *\o/* al die naakt foto´s.... _/-\o_

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 12:43

jasmijn78 schreef:
nombrado schreef:
jasmijn78

Voor mij als dressuurleek schiet de aangeboden info tekort om een weloverwogen keuze te maken. Het feit dat jij niets van jezelf kunt laten zien en elke concrete vraag over jouw eigen rijderij ontwijkt zegt mij genoeg. En hopelijk vele andere ook. Het doet de paardensport geen goed dat er zoveel kaf onder het koren is.

.

nogmaals, kies waarbij je jezelf het meeste in kan vinden
ik denk dat je bij mij niet op je plek zit.
en daar is niks mis mee

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 12:45

Heb je ze al gezien dan dat je weet dat we dat niet aankunnen Professor? :P

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 12:56

Heb een vraagje want wij zijn nu wel rechtgebogen op dit topic, zoniet is krom weer recht en recht weer krom. *\o/*

Serieus, hoe geeft u de hulpen voor het achterwaartsgaan en waarom?
En vur ik weet het antwoord op deze vraag.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 13:00

Professor schreef:
Moll doe dat ons niet aan al die naakt foto´s....

Jammer dat je met dit mooie initiatief van Moll de draak steekt. Ik had van jou meer niveau verwacht. Jij noemt het gekscherend naakt, en misschien voelt het voor jou als naakt om iets van jezelf te laten zien (de meeste mensen schamen zich toch in hun nakie, nietwaar?)

Ik vind het alleen maar dapper als je je hier en zeker in dit forum, met al deze kritiche mensen, je kwetbaar op duft te stellen door iets van jezelf te laten zien. Dus respect voor een ieder die dit reeds gedaan heeft, of dit nog gaat doen. Alhoewel ik kritisch kan zijn, zal ik bij deze, op voorhand, plechtig beloven respectvol te reageren op het geplaatste beeldmateriaal.

Hopelijk kan ik met deze belofte toch nog enkele andere instructeurs/trices en trainers in dit topic overhalen wat van zichzelf te laten zien.

Professor schreef:
Serieus, hoe geeft u de hulpen voor het achterwaartsgaan en waarom?

Hoe ziet het achterwaarts gaan er bij jou uit proffessor? Kun je dat laten zien?

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 13:02

achterwaards is voorwaards gereden