Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
suikermeisje schreef:Even een vraagje hier. Vraag me namelijk iets af.
Een paard moet naar mate je hoger in de dressuur komt meer gaan buigen. Even er vanuit gaan dat het paard ook gewoon de buitenhand als begrenzing kent.
Toch ben ik van mening dat ene paard stelling in zijn hals nodig heeft om met zijn lijf te kunnen buigen (denk aan schouderbinnenwaarts of travers). Er zijn hier vast mensen die mij kunnen uitleggen of dat klopt of niet en waarom dat dan zo is.
Ken namelijk iemand en die wil dat het paard recht blijft in z'n hals, minimaal stelling maar wel dat hij gaat buigen in z'n lijf.
Mijn instructeur geeft me les ahv wat ik zelf denk dat ook goed is (onze visies komen daarin overeen).
sanne83 schreef:suikermeisje schreef:Even een vraagje hier. Vraag me namelijk iets af.
Een paard moet naar mate je hoger in de dressuur komt meer gaan buigen. Even er vanuit gaan dat het paard ook gewoon de buitenhand als begrenzing kent.
Toch ben ik van mening dat ene paard stelling in zijn hals nodig heeft om met zijn lijf te kunnen buigen (denk aan schouderbinnenwaarts of travers). Er zijn hier vast mensen die mij kunnen uitleggen of dat klopt of niet en waarom dat dan zo is.
Ken namelijk iemand en die wil dat het paard recht blijft in z'n hals, minimaal stelling maar wel dat hij gaat buigen in z'n lijf.
Mijn instructeur geeft me les ahv wat ik zelf denk dat ook goed is (onze visies komen daarin overeen).
Ik weet natuurlijk niet wat jou instructeur bedoeld of wanneer hij dit precies vraagt, maar in sommige situaties doe ik dit zelf ook wel.
Deels inderdaad omdat iedereen geneigd is om problemen met de hand op te lossen en altijd teveel halsbuiging te vragen. Voor je gevoel is het dus vaak prima om de hals recht ervoor te houden (of zelfs wat naar buiten gebogen) en alleen vanuit het lijf te rijden.
Het is soms nuttiger om de schouder voor het paard te stellen (en dat kan soms makkelijker met de hals iets naar buiten gebogen) en op die manier balans te krijgen, zodat het paard uiteindelijk de balans heeft om te buigen in het lijf. De halsbuiging komt dan vaak vanzelf.
Ik maak wel een onderscheid tussen stelling (zijdelingse buiging tussen achterhoofd en eerste halswervel), halsbuiging en buiging in het lijf. Ik zorg wel dat ik in ieder geval in stilstand duidelijkheid heb wat de hulp is voor stelling en halsbuiging en dat het paard dat in stilstand ook gewoon kan beide kanten op.
knollentuin schreef:Verhaal van sanne sluit mooi aan bij jouw verhaal sinne, zoals ik het lees.
Ik gebruik dit ook in m'n rijden, paarden worden er los en evenwichtig van
sanne83 schreef:FCSA schreef:Iets anders: hebben jullie ervaring met paarden met zwakke knieën? Ik heb soms het idee dat de mijne daar last van heeft. Moeite met ondertreden, zeer moeilijk kunnen gaan liggen/rollen (buigen door achterbenen lukt vrijwel niet, hij gaat door zijn voorbenen en laat zich dan vallen), na het werk leunt hij in de stal vaak met zijn billen tegen de muur, en bij het spelen/steigeren viel hij laatst om. Hij springt dan weer wel met zeer goede techniek en met weinig probleem.
Ben benieuwd naar jullie ervaringen/meningen!
Waarom denk je precies aan zwakke knieën?
Welk onderdeel van je paard precies het probleem is, is heel moeilijk zo te zeggen. De symptomen die je noemt kunnen uit de onderrug, si-gewrichten, overgang van bekken-onderrug, heupen, knieën of sprong komen. Een goed klinisch onderzoek met buigproeven zal daar misschien duidelijkheid over geven. Kan je natuurlijk ook prima laten doen door een dierenarts die ook osteopaat of chiropractor is![]()
Wel bijzonder dat je eigenlijk verder met springen niets merkt, maar ik zou het zeker verder onderzoeken. Vooral het niet kunnen liggen, vind ik wel zorgelijk.
Het leunen tegen de muur, kan nog alleen vermoeidheid zijn (ontlasting van de broekspieren), maar dan zou ik in ieder geval sowieso het werk lichter maken.
pol1 schreef:Sanne 83.. Heb jij het in jou verhaal over Contra stelling? ( even voor mijn eigen beeldvorming ).
suikermeisje schreef:Mijn vraag ging niet over m'n instructeur maar dat ter zijde
Die laat me juist stelling vragen 'achter z'n oren'. Terwijl die andere persoon dus nauwelijks stelling of halsbuiging wil en daar ging mijn vraag dus over. Ging niet over enkele keren maar over vrijwel altijd.
Als oefening kan ik het begrijpen en klinkt logisch wat je noemt. Hiermee begrens je idd die buitenschouder die ze graag eruit drukken. Snap het nu beter. Toch als je buiging in het lijf wil gaat dat niet lukken imo met een rechte hals of buiten gebogen. Wel kun je hiermee de schouder naar binnen zetten. Hiermee heb je nog geen buiging. Het ging mij in dit geval wel echt specifiek om de buiging. Wel goed om te lezen dat er dus wel andere dingen mee getraind worden.
FCSA schreef:Ik had wat gegoogled op de symptomen en kwam toen bij zwakke knieën uit. Ik train hem niet zo zwaar/veel, een keer of 4 in de week en zelden heel intensief. Hij leunt ook bv. na een stukje op de trailer staan.
Ik ga het liggen/rollen op video proberen te krijgen!
_Marinke_ schreef:Om even een toevoeging te geven op de vraag over het stelling en buiging verhaal. Inprincipe werken stelling en buiging met elkaar samen, de stelling helpt het paard om ook correct in het lijf te buigen en de mate van stelling is de mate dat het paard lichamelijk ook aankan. Toch heb ik een aantal jaar terug eens een discussie gehad over dat stelling en buiging verhaal en ben er toen helemaal ingedoken. Ik weet daaruit nog dat het ook kan voorkomen dat je gebruik maakt van contrastelling, dit had te maken met de belasting van de achterbenen (nu weet ik alleen niet meer of dat nou om het binnen of buiten achterbeen ging, iemand die dit wel weet?). Maar dit pas je pas toe bij paarden die al enorm ver in hun opleiding /trainig zijn en die belasting ook aan kunnen. Paarden die al verzamelen. Het had ook te maken dat dit nuttig kan zijn voor de verzameling volgens mij. Nu kan ik het wel terug zoeken hoe dit ook al weer precies zat.
sanne83 schreef:O sorry, zie nu dat ik het verkeerd las. Ik dacht dat het over je eigen instructeur ging.
Ik zie die balans wel als voorwaarde voor uiteindelijke (correcte) buiging, dus uiteindelijk wel nodig voor buiging in het lijf. Plus dat ik het wel gebruik voor paarden die moeite hebben met buiging en stijf zijn, door mensen met hun been te laten werken (aan ondertreden binnenachterbeen) en vooral van die beperkende binnenteugel af te blijven(vrij vaak dus
).
Bij paarden die prima kunnen buigen zonder gebruik van de binnenteugel is het inderdaad niet nodig
sanne83 schreef:Het is soms nuttiger om de schouder voor het paard te stellen (en dat kan soms makkelijker met de hals iets naar buiten gebogen)
FCSA schreef:sanne83 schreef:Het is soms nuttiger om de schouder voor het paard te stellen (en dat kan soms makkelijker met de hals iets naar buiten gebogen)
Ik lees dit idd ook als contrastelling > rechtstellen (schouder voor het lijf) dmv stelling naar buiten, zoals vaak bij jonge of scheve paarden wordt gebruikt. Of bedoel je het op een andere manier?
suikermeisje schreef:Trouwens nog een vraag aangezien jullie zeker wel zinnige antwoorden geven.
Ik rij een paard (niet van mezelf) die een handje ervan heeft om zijn kont linksom naar binnen te drukken als hij spanning heeft. Thuis dus niet. Op wedstrijd wel. We hebben het hier over contrastelling maar dat werkt bij dit paard dus niet. Dan moet ik z'n hoofd naar buiten trekken en dat gaat dus totaal niet werken. Door het stellen wordt het juist een plank waardoor hij dus nog schever gaat lopen.
Enige wat helpt is hem constant schoudervoor te laten lopen. Laat mijn linkerbeen nou wat zwakker zijn omdat ik een dubbele beenbreuk heb gehad 1,5 jaar geleden waardoor ik de kracht mis in m'n been het paard op deze wijze door de ring te kunnen rijden.
suikermeisje schreef:Trouwens nog een vraag aangezien jullie zeker wel zinnige antwoorden geven.
Ik rij een paard (niet van mezelf) die een handje ervan heeft om zijn kont linksom naar binnen te drukken als hij spanning heeft. Thuis dus niet. Op wedstrijd wel. We hebben het hier over contrastelling maar dat werkt bij dit paard dus niet. Dan moet ik z'n hoofd naar buiten trekken en dat gaat dus totaal niet werken. Door het stellen wordt het juist een plank waardoor hij dus nog schever gaat lopen.
Enige wat helpt is hem constant schoudervoor te laten lopen. Laat mijn linkerbeen nou wat zwakker zijn omdat ik een dubbele beenbreuk heb gehad 1,5 jaar geleden waardoor ik de kracht mis in m'n been het paard op deze wijze door de ring te kunnen rijden.