Volg één bewezen systeem, maar doe het dan ook helemaal.
Dat helemaal is waar het het meeste aan schort, heel veel mensen beginnen en modderen door vanuit "het midden".
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Simpelman schreef:@Ansie,
In de topics waarop ik actief was heb ik uit en ten treure argumenten aangevoerd waarom de kaders van het Skala logisch zijn.
Mogelijk heb je die allemaal gemist.
Jij geeft overigens nooit antwoord op gestelde vragen als, hoe wil je een paard in balans brengen wanneer het niet losgelaten is?
Recht richten zonder nageeflijkheid?
En dan blijven binnen de ethiek van FEI art 401?
Zie boven voor meer.
(aldus het Skala)Citaat:Als je werkt aan de zuivere takt in het begin, stel je het paard in staat om in balans te gaan onder de ruiter.
Simpelman schreef:De houding waarin je je paard vraagt is NEERWAARTS.
Heb je het neerwaarts eenmaal bevestigd dan loopt hij niet meer weg, integendeel je zult stevig voorwaarts moeten drijven om hem gaande te houden.
Simpelman schreef:Om te beginnen zijn er geen stappen maar verglijdende fases.
Dat er verschillen zijn dat wordt er vooral beweerd.
Maar wanneer we "hoogestegen" ruiters observeren tijdens hun werk dat zien we niet zoveel verschil.
Er zijn voornamelijk verschillende technieken om hetzelfde doel te bereiken.
jannico schreef:Simpelman schreef:De houding waarin je je paard vraagt is NEERWAARTS.
Heb je het neerwaarts eenmaal bevestigd dan loopt hij niet meer weg, integendeel je zult stevig voorwaarts moeten drijven om hem gaande te houden.
Als we dan toch graag de verschillen willen benoemen:
Vanuit de Franse school is dit dus niet de bedoeling. er dient 1 lichte beenhulp gegeven te worden waar het paard direct op reageert en hij zal het gevraagde tempo vasthouden zonder ondersteuning, vertraagt het paard is het de secundaire hulp (= zweep) die ondersteunend werkt en met licht ritmisch tikken (tot dat er reactie is) het paard terug naar het eerdere tempo vraagt.
Starbreeze schreef:jannico schreef:
Als we dan toch graag de verschillen willen benoemen:
Vanuit de Franse school is dit dus niet de bedoeling. er dient 1 lichte beenhulp gegeven te worden waar het paard direct op reageert en hij zal het gevraagde tempo vasthouden zonder ondersteuning, vertraagt het paard is het de secundaire hulp (= zweep) die ondersteunend werkt en met licht ritmisch tikken (tot dat er reactie is) het paard terug naar het eerdere tempo vraagt.
Dan past het Duitse systeem het beste bij mijn paard wat dit betreftalhoewel ik ook wel eens een zijgangetje meeneem hoor, maar ook in het vwnw. Juist nu ben ik ook met lossigheid achter de kaak en op het lijf bezig.
Ansie schreef:Simpelman schreef:Om te beginnen zijn er geen stappen maar verglijdende fases.
Dat er verschillen zijn dat wordt er vooral beweerd.
Maar wanneer we "hoogestegen" ruiters observeren tijdens hun werk dat zien we niet zoveel verschil.
Er zijn voornamelijk verschillende technieken om hetzelfde doel te bereiken.
Dat is toch ook wat ik probeer aan te stippen. Het doel is gelijk, de weg er naar toe is verschillend, maar dat komt juist door het verschil in accenten die gelegd worden op de begrippen, losstaand en in samenhang met elkaar.
Dat heb ik gepoogd toe te lichten in een voorgaande post:
"Maar waar het hier mogelijk al spaak loopt in de discussie is de manier van opbouw van training. En wel precies om het verschil in opvattingen. Waarbij vanuit het skala vooral gewerkt wordt in het iets meer op tempo (zonder hard te gaan) rijden om te zorgen voor balans en ook het doel om tot een constante aanleuning te komen is al heel anders dan de Franse opvatting. Volgens mij heeft Jannico hier in het topic ook al eens aangekaart dat zijgangen heel waardevol zijn. Volg je het Skala dan is het bijna verboden om vroegtijdig al een zijgang mee te pakken, terwijl vanuit de Franse optiek de zijgangen juist gebruikt worden als losmakende oefeningen, waarbij je juist ook merkt dat het paard de kaak los laat. Aanleuning is ook al een verschil, bij de Fransen is meer sprake van los/vast en gaan daarbij overigens ook nog veel meer uit van de zelfhouding van het paard. Dan is er nog het verschil dat er in de Franse rijstijl ook veel vanuit stilstand wordt gedaan, en daarin ook 'gespeeld' wordt met de balans. In Duitse optiek is dat haast onmogelijk omdat balans vanuit de beweging ontstaat. Enz."
Ook al moet het Skala niet als stappenplan geïnterpreteerd worden, dan nog is er sprake van een opbouw die in een andere school anders gaat. Waarbij wel hetzelfde doel nagestreefd wordt.
Simpelman schreef:Het is inzicht dat je het geduld aanreikt.![]()
Volg één bewezen systeem, maar doe het dan ook helemaal.
Dat helemaal is waar het het meeste aan schort, heel veel mensen beginnen en modderen door vanuit "het midden".
Ansie schreef:Omdat het rechtrichtende oefeningen zijn. Dit betekent, volgens het Skala, dat al het voorgaande toch op z'n minst bevestigd moet zijn. Terwijl in andere scholen deze oefeningen in vroeg stadium van de opleiding (ook/juist in stap) gebruikt worden als losmakende oefeningen.
Het is mooi als je je niet laat belemmeren maar ik heb wel mensen gesproken die daar heel anders over dachten
En zo kan ik nog wel verder gaan in de cirkelredenatie van het Skala. In stap zou je dan dus ook geen zijgang kunnen rijden als rechtrichtende oefening, want de rechtrichtende oefeningen zijn verzamelend en verzameling kan weer niet zonder swung. Stap is een swungloze gang volgens het skala.. enz.
Waarbij de kanttekening gemaakt moet worden dat het woord 'swung' op diverse manieren uitgelegd wordt in de geschiedenis, evenals 'verzameling'.
Simpelman schreef:De aanleuning die men in het "Duitse systeem" nastreeft is ontspannen en ultralicht, maar wel constant, 4 teugels in één hand aan een afhangende arm, een telefoonlijn.
Dit komt voort vanuit hervonden evenwicht, losgelatenheid, tact en regelmaat, een permanente drang voorwaarts en recht gerichtheid.
Simpelman schreef:De houding waarin je je paard vraagt is NEERWAARTS.
Simpelman schreef:Alles is gerelateerd aan de vraagsteller @Jannico.
In dit geval hadden we te maken met een vluchtend paard dat bij het neerwaarts zal stoppen met vluchten.
Dat is voor veel mensen een grote overgang, ze moeten nu echt gaan drijven.
Tevens gaat het ongeoefende paard zich op een andere wijze bewgen en "dat gaat zomaar niet".
Zo een paard heeft vaak een paar maanden nodig om om te schakelen.