[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 10:54

Fry schreef:
Haaai!

Ik kruip onder mijn steen vandaan. Er is zoveel gebeurd maar met resultaat dat ik nu een nieuw verzorgpaardje heb waar ik kan rijden hoe ik wil. <3
Daar hoort natuurlijk een foto bij! Dit is de 3e keer op haar, een elegante dame van 14 jaar die net een rottijd achter haar rug heeft gehad (ze was erg ziek).

Ik kom elke dag steeds iets meer over haar te weten, en het is een geweldig en eigenwijs dier die absoluut met respect moet worden behandeld.

Mijn eigen commentaar op de foto:
Actiever zou wel mogen :) Al is deze dame een slome trien ben ik wel trots dat ze soms helemaal haar beentjes los gooit :D!
Mijn zit: minder achter in het zadel zitten

Verder zie ik er niet zoveel aan.
[ Afbeelding ]

Een iets onduidelijkere foto:

[ Afbeelding ]

Tips heb ik graag :)

Amiigo

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 12:52

fry:
Je pony valt op de voorhand voor zover ik t kan zien op de foto.
Hij mag er voor ook wat meer doorheen, probeer druk uit te oefenen (dus niet trekken maar weerstand bieden) en als die zakt met zijn hoofd ontspan jij je hand maar gooi de teugels niet los, dan ben je alles weer kwijt. Zorg wel dat die ten alle tijden actief blijft.
Komt die weer wat omhoog met z'n hoofd, herhaal je t weer.
Als je wat verder bent word die een stuk fijner in de hand en kun je proberen of hij je hand volgt, dan kun je hem wat meer uitschuiven zodat die z'n ontspant.
Heb je ook les?

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 15:17

Ja ik heb les. Alleen na omstandigheden heb ik nu al ruim 3 maanden niet gelest.
Nu heb ik een nieuwe instructrice en de les is gepland :)

Bedankt :)!

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 15:19

Ik had ook al een stukje voor je getypt hoor Fry ;) :o

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 16:23

Saintelette schreef:
Ik had ook al een stukje voor je getypt hoor Fry ;) :o

Helemaal overheen gelezen :oo

Bedankt :)!
We zijn nu idd bezig met meer overgangen rijden. Alleen wanneer je zegmaar tegendruk geeft zoals die tip hierboven gaat ze juist als een kameel rennen... dus daar moeten we even een balans tussen vinden.
Ik neem de tips allemaal mee voor de volgende keer :)!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 19:09

Hi Michelle, leuk om te zien dat je weer zo lekker aan het rijden bent. Ik vind dat je een hele leuke Fries hebt.
Je ziet dat ze je lekker meeneemt naar voren, maar probeer rechtop te blijven zitten (er niet in te hangen). Mooi zweefmoment (een teentje op de grond)

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 23:29

Fry, ziet er leuk uit hoor! Van een foto vind ik het moeilijk te beoordelen, maar het lijkt alsof het fijner zou zijn als je paard wat losser in de rug zou zijn, hij ziet er vrij stijf uit. Wel goed dat je hem lekker een beetje met het neusje eruit laat lopen! Probeer het op te lossen met tempowisselingen, zodat hij fijn naar je luistert, rechtrichten en buigen naar links en naar rechts om hem een beetje te stretchen. Leuk paardje :).

Ik heb nergens kunnen vinden of filmpjes ook mogen. In topic 1 was ik heel actief, maar jullie gaan zo snel! In mijn onderschrift heb ik namelijk een topic staan van mijn paardje, met kissing spines, waarvan ik graag zou weten of jullie hem fijn aan de teugel vinden lopen. Goed gebruik van haar rug is namelijk erg belangrijk voor haar :)

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 23:53

Even snel in je topic gespiekt, en volgens mij krijg je daar al heel goed commentaar! Heb maar even kort het filmpje doorgekeken om even je vraag te beantwoorden: Kort gezegd loopt ze aan de teugel: ja. Loopt ze in constante verbinding? Nee. Ze is heel onrustig in haar aanleuning (dwz: hoofd steeds op een andere plaats, veel bewegen met het hoofd). Vooral in draf zie ik jou zelf nogal veel 'plukken' aan je teugels. Dit kan zijn doordat je bijvoorbeeld niet goed door je handen licht rijdt, dat kan ik niet zo goed beoordelen. Verder viel me op dat je in stap haar op de volte rond de camerapersoon heen rijdt, je daar je hand erg naar je bovenbeen haalt om stelling te vragen. Werk altijd voor en opzij, als je naar je been vraagt (schuin naar achter) trek je vaak alleen het hoofd scheef en neem je de schouder niet goed me.
Over het algemeen vind ik haar goed lopen, zeker voor een paard met ks! Ik zou nu, zoals in het topic wordt besproken, ookeen lesje nemen. Werken aan wat meer van die voorhand af en iets meer bij elkaar lopen, ik denk dat jullie daar wel al aan toe zijn!

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 23:56

Dank je wel voor je snelle reactie Saintelette. Je hebt helemaal gelijk natuurlijk. Verbinding is inderdaad niet zo constant, ik denk dat ik overcompenseer voor het hangen dat ze normaal doet (en dus nu niet meer). Steeds als ze begint te hangen breng ik mijn binnenhand iets naar voren (dat is dat 'plukken' zodat ze niet kan gaan hangen. Maar dat moet natuurlijk niet!

_Michelleee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 18:41

Ik heb Elina vandaag gereden en daarna heb ik haar hoofdstel afgedaan en haar halster + touw omgedaan. Heb haar zo in stap en draf gereden. Ze was heel braaf en erg rustig. Dat is al een vooruitgang.
Toch zakt ze hier ook niet met haar hoofd en houdt ze haar hoofd hoog. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 18:43

Geef het ook de tijd :) Niet te snel willen en met kleine stukjes(4 passen) genoeg nemen :)

_Michelleee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 18:46

Joolien schreef:
Geef het ook de tijd :) Niet te snel willen en met kleine stukjes(4 passen) genoeg nemen :)

Ik moet wel zeggen dat ik haar dan wel vrolijker vind lopen... :)

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-13 19:16

Hoi allemaal.
Wil jullie graag deze foto van gister laten zien:
Afbeelding

Vorige keer heb ik wat foto's laten zien waarbij Amira heel erg op de voorhand viel. Werd erg zwaar in de hand, en ging hangen. Gister heb ik de hele tijd geoefend met voorwaarts op kuit, en vooral schakelen.
Hier op deze foto zie je toch wel dat ze een stuk meer van de voorhand af is. Verder weer m'n handen..

Afbeelding
Hier nog een op de andere hand. Ik blijf mijn handjes opnoemen.. Moet ik echt weer op gaan letten. Ben van plan 1x in de maand les met haar te nemen.

En hieronder nog een stap foto van veraf.
Afbeelding
Hier wel op de voorhand maar ik pakte haar hier net op.

En hier even in een linkje van vorige keer, even om te vergelijken.
http://i43.tinypic.com/2lw9kdh.jpg

cathyenbeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 18:27

Hooi,,

Ik ben al een hele tijd een stille meelezer, en heb het altijd erg handig gevonden de tips die gegeven werden aan mensen. Ik heb een pony, waarmee M1 startgerechtig ben, maar 2 jaar terug op deze foto´s rij ik L1 dressuur. Wat ik er zelf van vind;

Afbeelding, ik vind dit mn pony een beetje op de voorhand loopt,

Afbeelding
dit vind ik zelf wel een mooi beeld.

Ik vind het wel moeilijk om over mezelf te oordelen

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 18:56

Hoi Cathy,
Volgens mij heb jij best een hele goede pony onder je kont! Is het dezelfde als uit je profiel? Zo op de foto ziet het er goed uit hoor. Je hebt een mooie houding, handen op de goede plek, schouders en ellebogen voor zover ik kan zien losjes en je pony lijkt het naar de zin te hebben. Heb je ook een filmpje?

_Michelleee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 20:04

Ik heb daarstraks na het rijden met touw en halster eens geprobeerd om op neckrope te rijden.
Ze was verbazingwekkend rustig. Alleen weet ik niet goed hoe ik haar moet sturen :)

Zien jullie al iets verschillend aan haar hoofd/houding/lichaam tegenover met bit?

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 20:29

LU, ik vind dat er al verschil te zien is! fijn zeg!
Voelde ze ook lichter na de overgangen?

Cathy, ik zou liever foto's van nu willen zien.

Zondag wedstrijd gehad.
En ik weet niet hoe het kwam, maar ik reed helemaal niet fijn.
Met losrijden was er 1 die aan het jagen was met dr zweep en de mijne ging daar van over de zeik.
Dus 1 en al spanning.
Mijn proef voelde vreselijk, het juryhok was eng, hij was snel, ik steek mn voeten even lekker af, ene moment los, andere moment te vast. zit te rukken.
De moed zakte me in de schoenen, en ik gokte op 150 punten, zo'n gevoel had ik echt.
Toen ik het filmpje zag(later bij de prijsuitreiking), schaamde ik me best wel. Had ik nou eens losgelaten was het een heel ander gezicht geweest. 176 punten is ook zeker niet slecht!

2eproef ging beter, meer loslaten, meer rijden. resulteerde in 184, dus winst. Het was zo lastig die dag, doorzitten op de volte is een crime, en hij heeft ontzettend lekker gebokt.

Ik vind het zeer lastig te zeggen wat goed is, teugels kort op t 2e leertje, of los op het 3e, wat een klapper contact heeft.

Op het protocol van de eerste proef stond "probeer aan ontspanning tijdens de proef te werken".

En bij de 2e dat ik meer lossigheid moet laten zien, werken aan stelling en buiging, en overgangen rijden voor een sterker achterbeen.
Dat schreef ik ook in t tinkertopic, en toen kreeg ik nog pb van die jury, en heb heel wat nuttige tips gehad! heel erg fijn!
En dat de jury van de 1e proef vond dat ik zo fijn kon meezitten met mijn paard.
Al met al, heel leuk!

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-13 20:31

Zeker snackie! Fijn dat het dus niet tussen m'n oren zit! Haha
Ga het gewoon volhouden en hopelijk met meer resultaat!

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 20:38

LoveUggs schreef:
Zeker snackie! Fijn dat het dus niet tussen m'n oren zit! Haha
Ga het gewoon volhouden en hopelijk met meer resultaat!

Tuurlijk!

Waarom film je jezelf niet met je mobieltje? doe ik ook, zet ik hem op de bakrand neer en richt ik hem op het grootste deel van de bak.
Ideaal om terug te kijken

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-13 20:40

Mijn iPhone valt denk ik om haha.. We hebben alleen een soort plat tafeltje om op te zitten dus ook niks om hem tegen aan te zetten..

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 20:53

borstel meenemen?

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-13 20:58

Waarom ben ik daar zelf niet op gekomen... Ik ga zondag eens kijken!

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 21:11

ik heb een flipcase op mn mobiel, ideaal als steuntje

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 23:14

Oh die filmpjes maken mij een soort van jaloers Snackie! :P
Aangezien wij aardig gelijk op lopen met de paardjes, jij bent begin dit jaar toch ook begonnen met wedstrijden? En zie veel dingen waar ik zelf ook tegen aan loop bij jou ook weer terug. :+

Maar goed, waarom maken deze filmpjes mij jaloeres? Nou omdat Disco het de laatste tijd zo gigantisch fijn deed! In september hebben we onze laatste wedstrijd gereden waar we 3e werden met 192pnt. :D :D Hij is een kleine drie weken geleden verhuisd en toen die na 2 weekjes echt gewend begon te raken begon die ook enorm fijn te lopen, eindelijk een fijne stille aanleuning en wat moeilijk te omschrijven is, maar echt het gevoel dat een zachte paardenmond zich heel voorzichting in jou hand legt en echt wacht op jouw aanwijzingen. Ook het moment dat ik er écht fijn aan kan gaan rijden, goed de achterhand erbij kan krijgen en hij soms echt aan voelt als een soort veertje en ik eindelijk een heel rondje kon doorzitten. :+ Kortom, super happy dus!

Aankomende week zouden we mee doen aan een meerdaagse wedstrijd, voor het eerst keer wat vaker achter elkaar starten (max was 1 dag en dan 2 proefjes), eerder vond ik dat voor ons nog te hoog / te veel gegrepen. Ik was erg benieuwd hoe hij het deze week aan zou pakken en ook hoe ik er zelf op zou reageren (ben zelf nog erg gespannen op wedstrijd). En aangezien hij afgelopen week super fijn liep had ik er ook volle vertrouwen in en enorm veel zin, we zouden gaan knallen voor mijn gevoel. :)

Maar helaas, maandagavond toen hij nog geen halfuurtje op stal stond en nog goed van de weide kwam trok ik hem ook zo kreupel van stal af. :\ Hij loopt echt op 3 benen.... Hebben te kampen met een hoefzweer die niet echt op een fijne plek zit (erg lastig bij te komen), verder open snijden is niet mogelijk aangezien je dan in het leven moet gaan snijden. Het is wachten tot hij er zelf via de kroonrand uit komt.. Meneer heeft er wel echt enorm veel last van, zo sneu! :'(

Kwestie van tijd en veel weken en hopen dat het snel over is, volgens DA moest het er met 7 a 10 dagen wel echt uit zijn. Maar voorlopig kan ik dus even niks met hem qua training, alleen maar weken weken en nog eens weken. :\

Ben zelf dus enorm aan het balen, begon spieren te zien komen op de bovenhals, hij begon echt fijn te lopen en dan nu dit.. Zul je altijd zien, dan ook nog eens op echt een rot plek waar ze niet veel mee kunnen. Als hij nou wat meer in de hoef echt zat was het kwestie van uitsnijden en was hij er met een paar dagen maximaal van af. Nu staat hij al 3 dagen echt te strompelen. Arm beest...
Laatst bijgewerkt door _Marinke_ op 23-10-13 23:30, in het totaal 1 keer bewerkt

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 23:22

Ah nee. Wat een naar iets is dat zeg! Ik hoop dat het gauw beter met hem gaat. Veel beterschap!
Ik.had t precies eender. IN juni liep hij fantastich. Plots 6 weken zwaar en zwaar ziek. Weg alle training.

Febr. Hadden wij idd onze eerste wedstrijd. 2x slecht gereden en daarna 3 wps in 3 wedstrijden