[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 23:33

Bertine, geen een van je linken levert bij mij een filmpje op.

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 23:40

Oh, wat raar, bij mij werkt tie wel. Ik weet niet waar het aan ligt helaas.
Bij de 1e kun je denk ik toetsen bij youtube: de werking van de lange rugspier.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 23:43

Bij mij ook als ik mobiel kijk.

De m. Moet ervantussen

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 23:49

Snackie schreef:
Bij mij ook als ik mobiel kijk.

De m. Moet ervantussen

Aangepast, doet tie het nu ?

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-13 08:26

Ik zie de filmpjes ;) heb voor nu de eerste maar bekeken en eigenlijk het enigste wat ik kwijt wil is dat ze optisch bedriegen. Het eerste filmpje rijden ze op de rechterhand, waarschijnlijk haar moeilijke kant. En na 4 weken training laten ze een filmpje zien op de andere kant. Persoonlijk vind ik dat geen referentie.
De opzet is duidelijk dat wel.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 09:23

SheeNegro schreef:
Ik zie de filmpjes ;) heb voor nu de eerste maar bekeken en eigenlijk het enigste wat ik kwijt wil is dat ze optisch bedriegen. Het eerste filmpje rijden ze op de rechterhand, waarschijnlijk haar moeilijke kant. En na 4 weken training laten ze een filmpje zien op de andere kant. Persoonlijk vind ik dat geen referentie.
De opzet is duidelijk dat wel.

Helemaal mee eens SheeNegro.

Ik krijg al de hik van de titel "atletische rijkunst". Wat is dat? We hebben correcte en geen correcte rijkunst. Dat vind ik weer een titel die goed klinkt voor de commercie.

Vervolgens wordt er helemaal niet losgewerkt of gegymnastiseerd. Paard wordt over het tempo gereden, heeft geen aanleuning want de teugel hangt helemaal los, is niet correct dus door de nek en er gebeurd als het gaat om corrigeren heel weinig. Althans op dit filmpje laten ze weinig zien hoe ze corrigeren en wat ze nu precies gedaan hebben de afgelopen weken.

Ik ben het wel eens dat als je dit paard gaat corrigeren dat je hem probeert door de nek te stellen met hoofdhouding waarmee hij wat langer kan worden. Als hij in elkaar is getrokken dan is het goed m.i. om het meer ruimte te geven maar wel correct loswerken van nek en kaak want zonder dat kan de rug niet gaan ontspannen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 09:58

LoveUggs. Qua leeftijd van dravers is die van jullie idd al op leeftijd maar dravers worden wel vaker zo oud hoor. Ze zijn alleen vaker kapot omdat ze niet op tijd van de baan gehaald worden als ze wat mankeren. Is niet altijd zo natuurlijk ;) Maar 16 is niet een gemiddelde leeftijd hoor. :) Ik denk dat dit beslag iets meer steun geeft bij het neerzetten maar dat weet ik niet zeker :)

Saintelette, over oefeningen, lange teugelen kan best goed werken. Maar daar zou je eens een lesje in moeten nemen want dat is best lastig :P

Visible, het enige wat je paard doet op de foto met je zusje is zijn hoofd omloog maar verder kan ik dit niet aan de teugel of nageven noemen omdat hij in deze hoofdhalshouding meer zou moeten ondertreden en echt opwaarts dragend zou moeten zijn of hij zou zijn hals moeten laten vallen en zo de rug los te laten. Ook is er geen contact met de teugels dus geeft het paard nergens op na :)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 10:06

Joolien schreef:
[
Voorwaartse drang moet je omzetten in impuls idd, zelf doe ik dat dmv een ophouding in de hand maar ook vooral met veel zit. Door je zit te gebruiken hoef je zelf niet teveel terug te werken met de hand en kun je het paard veel beter de gelegenheid geven om achter wat door te treden.
Wat een goede oefening is om op de lange zijde 2 keer weg te rijden. Dus 3 passen weg en duidelijk weer terug, zwaar maken en hand sluiten, daarna weer 3 passen weg en weer duidelijk terug. Bij het verruimen is het terugrijden eigenlijk nog het meest belangrijk :)
Je kunt dit ook toepassen in galop al zou ik het dan op de 2e helft van de lange zijde doen en hem in de hoek terugnemen. Dat is voor de paarden vaak makkelijker.
Je kunt je zithulp mede aanwennen door langzamer te gaan lichtrijden. En druk je zitknobbels in het zadel. Volgens mij doe ik iets mn bekken kantelen maar dat weet ik niet zeker :P
Eerst doe je de zithulp in combinatie met hand maar als het paard hier aan wendt kan de handhulp steeds kleiner worden :)

Uiteraard inclusief zit. In de hoek terug laten komen is een fijne oefening, omdat paarden zich zelf al wat terugkomen in een wending. Verruimen en verkorten kun je ook heel goed in stap doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 10:10

laetitia98 schreef:
Ik ga weer een poging wagen om hier mijn foto's te droppen ;)
(foto's zijn van na het opwarmen begin van losrijden)

1:[ Afbeelding ]
Wat ik zie:
Weinig achterbeen gebruik, mag veel meer er onder komen (hier werken we aan)
Wel mooie ontspanne binnen hand maar bij het paard veel spanning in kaak en nek ...

2: [ Afbeelding ]
Hier duiken we gezellig samen op de voorhand -O-
Veder zie ik iets meer been gebruik en wat meer ontspanning maar paard loopt wel iets achter LL eigelijk een hele foute foto maar we hebben les en werken om alles te verbeteren (was hier aan het opwarmen om de activiteit er in te rijden)

3: [ Afbeelding ]
netjes been gebruik maar mag meer er van achter onderkomen, veder een redelijk strenge binnenhand die wel wat losser zou mogen. paard op LL maar nog te gespannen in kaak en nek.

Xx. graag opbouwend comentaar

Ik doe t weer even per foto :)

Foto 1:
Ik zie een afwachtende ruiter die wat scheef lijkt te zitten doordat je hoofd naar links is. Paard houd kaak niet vast maar komt juist wat achter de teugel omdat er geen verbinding is. Ik zie ook een paard wat zijn hoofd kantelt dus probeert om het contact te ontlopen.

Ga meer rechtop zitten, kijk waar je heen gaat en begin eerst met je paard actief maken. Als ik ga warmrijden maak ik me vaak nog niet echt druk om het hoofd, ik wil eerst mijn paard goed aan het been krijgen en activeren alvorens ik aan de voorkant ga beginnen.

Foto 2:
Zoals je zelf als zegt zijn jullie beide compleet op de voorhand en loopt het paard de grond in als t ware. Je kunt ook duidelijk zijn dat hij helemaal van de achterhand af is, hij drukt zijn kont als het ware naar achteren weg en hij zet zijn achterbeen totaal niet ver genoeg onder want hij komt niet in het spoor van zijn voorbeen. Jij bent helemaal voorover en het lijkt alsof t paard niet aan het been is doordat je zoveel met je lijf moet doen. Hij is stug in het lijf en recht in de hals.

Ook hier geldt, activeren. Eerst voorwaarts dan neerwaarts. Als het paard actief is heb je aan de voorkant ook iets om aan te rijden. Ga zelf goed terug zitten en voel wat er onder je gebeurd. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan en is ook het beste aan te leren door hulp vanaf de grond, iemand die aangeeft wat er gebeurd zodat je het gevoel ook kunt plaatsen :)

Foto 3.
Paard laat in het bekken iets los maar is nog lang niet actief. Is van voren niet nageeflijk en nog steeds wat recht in de hals. Jij bent idd sterk met je hand en te los in je buitenhand, je handen moeten echt gelijk zijn al mag je je binnenhand wel naar binnen halen als je stelling of buiging wilt.

Eigenlijk geldt hetzelfde voor deze foto, activiteit :)

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 10:40

Joolien schreef:
Saintelette, over oefeningen, lange teugelen kan best goed werken. Maar daar zou je eens een lesje in moeten nemen want dat is best lastig :P

Ben al zon 3 jaar bezig met dubbele lijnen lessen ;) dus dat zit wel goed..

Maar was meer benieuwd naar of jullie specifieke dingen konden noemen om die achterhand sterker te krijgen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 10:45

Saintelette schreef:
Joolien schreef:

Maar was meer benieuwd naar of jullie specifieke dingen konden noemen om die achterhand sterker te krijgen?

Ohhh :P Nja ik vraag me af of het puur daarmee te maken heeft. Ik zou eerder denken aan een scheef bekken of iets en dan kun je beter eens een osteopaat erbij laten komen.

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 11:31

Saintelette schreef:
Joolien schreef:

Ohhh :P Nja ik vraag me af of het puur daarmee te maken heeft. Ik zou eerder denken aan een scheef bekken of iets en dan kun je beter eens een osteopaat erbij laten komen.

Daar zijn we ook voor aan het kijken :) alleen het is zo lastig, iedereen denkt en adviseert iets anders..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 11:32

Logisch dat het lastig is :) Tja het makkelijkst zou zijn om een kreupelheidsonderzoek te doen bij een dierenarts, die kijkt echt naar alles. Hoeft de wereld niet te kosten.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 11:53

Joolien schreef:
LoveUggs. Qua leeftijd van dravers is die van jullie idd al op leeftijd maar dravers worden wel vaker zo oud hoor. Ze zijn alleen vaker kapot omdat ze niet op tijd van de baan gehaald worden als ze wat mankeren. Is niet altijd zo natuurlijk ;) Maar 16 is niet een gemiddelde leeftijd hoor. :) Ik denk dat dit beslag iets meer steun geeft bij het neerzetten maar dat weet ik niet zeker :)

Visible, het enige wat je paard doet op de foto met je zusje is zijn hoofd omloog maar verder kan ik dit niet aan de teugel of nageven noemen omdat hij in deze hoofdhalshouding meer zou moeten ondertreden en echt opwaarts dragend zou moeten zijn of hij zou zijn hals moeten laten vallen en zo de rug los te laten. Ook is er geen contact met de teugels dus geeft het paard nergens op na :)

Ahh, tsja.. T is ook maar wat ik te horen krijg.. := We mogen al in onze handjes klappen dat we nog met hem kunnen rijden (als hij niet met een dik been staat)!
Zijn eigenaresse gaat vandaag kijken hoe hij in draf loopt. Ook zijn nieuwe ijzers zijn natuurlijk wennen voor hem.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 13:57

bertine37 schreef:
Ik vind dit altijd fijne filmpjes, misschien dat jullie er wat aan hebben?
http://youtube.com/watch?feature=relmfu&v=cs52Q49IKg8

En misscien is dit iets om aan te werken als je er niet op kunt zitten?
http://youtube.com/watch?v=nj5fhwHaHyE&feature=fvwrel

Wat is het nut in dat eerste filmpje van die handhouding van de ruiter? Die valt mij zo gigantisch op...
Ze brengt haar buitenhand behoorlijk over de manenkam heen naar binnen toe en de binnenhand doet ze wat opzij maar vooral ook omhoog? Naar mijn mening begrens je juist wanneer je de hand naar boven toe beweegt. Ik zou het dus veel logischer vinden als ze haar buitenhand op de plek houd en wellicht wat naar boven toe en de binnenhand op de zelfde hoogte (misschien iets lager) van de hals af...?

Maar ik kan het ook helemaal verkeerd hebben, snap hier alleen de werking niet echt van. En dat tweede filmpje is me ook niet geheel duidelijk?

Team_Sublime

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 17:18

ik rijd nu sinds vorige week een hele leuke poolse warmbloed die jumping gedaan heeft in belgie. liefst zou ik volgend jaar SGW met haar willen starten maar er is nog veel wer aan de winkel :)
deze is van een paar pensionklant bij mij op stage.

kalina is een paardje met gebruiksaanwijzing :+ ze zit lekker vast in haar rug. houd niet van poetsen, heeft zadelnijd en trapt gericht als je even niet oppast.
nu kan dit mij natuurlijk niet tegenhouden en zijn we druk met haar aan het oefenen. opzadelen gaat steeds sneller en soepeler. het opstappen moet zo snel mogenlijk anders word ze nijdig haha :3 al met al als je er op zit is het een schat van een paard :) dit was de derde keer dat ik erop zat.

ze zit dus beetje vast in der rug wat op bok partijtjes kan lijden op het moment dat ik aan wil draven. daarom gaat ze eerst in de stapmolen, daarna stap ik ook nog iets van een kwartiertje in. in draf rijd ik veel achtjes, voltes en tempowisselingen om haar wat losser te maken. totnutoe is dit het resultaat

Afbeelding
op deze foto is ze wel rustig maar nog niet helemaal ontspannen ( te zien aan haar staart) ze loopt ruim maar nog wel op de voorhand denk ik.
over mijzelf . ik mag mijn hakken meer uitdrukken en wat rechter zitten

Afbeelding
deze vind ik voor haar doen nog best prettig ogen. ze hangt wel een beetje maar mijn teugels vind ik zelf dan ook wat kort
mijn handen mag ik wat hoger dragen en meer bij elkaar. en mijn been wat minder naar achter.

ben beniwud naar jullie meningen en tips :)

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 17:27

Ik zou beginnen met je eigen houding..
Je mag veeeeel meer achterover gaan zitten, en je drukt je tenen uit ipv je hakken.
Naar mijn idee mogen je beugels ook wat langer. Ook moet je je handen een stuk meer gaan dragen.

Je zegt dat je teugels kort zijn, maar die vind ik juist echt veeel te lang. Die mag je echt een halve meter (miss wat overdreven) korter nemen, ze gaat zo namelijk VEEL te diep lopen. We praten wel altijd over ruimte geven, maar jij geeft te veel ruimte :+ ik denk dat dit al een goed begin voor jou is, en aangezien je paard blijkbaar ook nog veel moet leren, zou ik eerst daarmee beginnen. Qua loswerken in die rug vind ik dat je goed bezig bent :j

Team_Sublime

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 17:37

dat ik mijn teugels korter moet nemen ben ik volledig met je eens . maar de reden dat ik langere teugels wil is omdat ik er neit tegen kan als er geen 'flapje ' teugels naast de schouder hangt. geen idee waarom.. maar kan daar heel slecht tegen, als ze dus zo gaat hangen heb ik niks om 'los 'te laten wat ik bij andere paarden wel is doe zodat ze niet meer gaan hangen. maar dat is dus moeilijk met deze teugels want dan moet ik ze echt helemaal los laten. en dan heb ik niks meer om aan vast te houden.. maar al heeft iemand nog meer tips dat ze niet gaat hangen ga ik dit zeker proberen :)

ja houding ben ik nu veel mee bezig ook met fysio therapie etc omdat ik zelf reuma heb is dit soms nog al moeilijk :)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 17:58

Weet je Ravvie. Als ik jouw post lees dan denk ik : "goh, het is net of we niet al 400 bladzijde over aan de teugel gaan en hoe je dat doet hebben neergepend. Het is net of er geen goede tips zijn langs gekomen. Net alsof er niet heel veel theorie en praktijk ervaringen zijn neergepend en we iedere keer weer vanaf nul gaan beginnen". Ik voel nu dus ook dat ik er even helemaal geen zin in heb.
Veel schrijvers binnen dit topic waaronder ik, hebben echt ons best gedaan om zaken uit te leggen toe te lichten en op te schrijven. Wellicht dat je eens kunt terug scrollen binnen de vier topics over dit onderwerp. :+

Team_Sublime

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 18:01

oh sorry zo bedoelde ik het niet hoor. ik heb best veel terug gelezen. maar ik kon niet echt zo snel iets terug vinden over het hangen in de teugels. dus vandaar dat ik gewoon naar tips vroeg vroeg hierover . ( kan je ook binnen een topic op onderwerp zoeken ?)

de tips die hier over het algemeen gegeven worden met de uitleggen erbij vind ik erg helpvol hoor en ik lees het dan ook graag :)

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 18:15

Links onderin zie je staan; "Zoek naar: " als je daar iets intypt zoek je binnen het topic naar dat onderwerp. :)

Ik heb even snel gezocht en volgens mij is er ergens wel eens geschreven waardoor een paard gaat hangen en hoe je dat op kunt lossen maar kan het zo snel even niet vinden. Sorry!

Ik ben het eens dat je de teugels korter mag pakken je laat het paard nu echt uit elkaar vallen. Je zegt dat ze gaat hangen in je teugel en dat je als dat bij andere paarden gebeurt je de teugel gewoon even los gooit maar dat dat hierbij niet kan omdat je ze al zo lang hebt? Naar mijn idee gaat een paard hangen als het te veel op de voorhand loopt en de achterhand er niet bij is. Als het paard dus echt 'borend' loopt (neus naar de grond, alsof het een boor is die schuins naar beneden een gat wil boren in de grond). Je paard actiever maken op achteren helpt je om het hangen te voorkomen. Zo gauw jij namelijk de achterhand aan het werk gaat zetten dan moet je paard wel meer op die achterhand komen waardoor het van voor i.p.v. boort juist gaat opstijgen als het ware, zodat je meer een horizontale balans krijgt (over 4 benen gelijk gewicht) en later in de hogere dressuur zelfs zo dat er meer gewicht op de achterhand komt.

Dus ik zou voor nu vooral die teugels even wat korter pakken, eraan gaan rijden met je been, overgangen maken (even paar pasjes voorwaarts en dan weer terug op je zit). Niet gaan trekken aan je teugels.... Ik denk dat je ook met die losmaak oefeningen in draf al goed bezig ben maar zou daarbij ook proberen om haar dus wat actiever op het achterbeen te krijgen als je dat voor elkaar krijgt zal het hangen ook minder worden. :)

Maar als ze zo hevige reactie geeft op het vast zitten in de rug zou ik wel even nadenken of het niet handig is om er iemand bij te halen die haar daarin los kan maken? Met alleen rijden ga je het denk ik niet helemaal op kunnen lossen want ze bokt imo niet voor niets. Ookal gaat het op deze manier wel beter ik denk (juist door die hevige reactie) dat ze echt behoorlijk vast zit en dan is het voor beide partijen veel prettiger als ze door fysio/osteopaat(?) even goed nagekeken word en los gemaakt. Vanuit daar kun je dan onder het zadel ook weer verder aan de slag om de rug losser te maken en te houden.

Lees bv. de berichten van Joolien is na, die heeft daar hele goede tips voor! ;)
Ook staat er in de berichten van pien_2010, S_en_Z en Bertie hele nuttige theorie!!
Laatst bijgewerkt door _Marinke_ op 21-03-13 18:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 18:16

Ik ben het eigenlijk eens met pien_2010... ik bedoel leuk ravvie dat je hier al tevreden mee bent maar als je je maar een klein beetje in de theorie verdiept dan kan je zelf ook wel zien dat dit absoluut niet lijkt op rijden met een goede aanleuning. Je paard is zo een duikboot en gebruikt je hand als steun... met al haar chagerijnige gedoe kan ze misschien ook wel bedoelen dat ze gewoon pijn in haar lijf heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 18:16

Idd eerst zelf lekker gaan zitten Ravvie. Je hangt op de 2e foto helemaal naar links. Ga zitten, maak je lang. Denk Anky :D Druk je hakken uit en maak je paard aan het been zodat je niet zoveel met je hak hoeft te drijven maar gewoon met je kuit kunt drijven.
Teugels te kort of te lang? Als je maar een fijn contact hebt en je handen netjes voor je lichaam draagt.

Het hangen betekend dat je paard de rug niet loslaat en de achterhand niet goed gebruikt. Ga schakelen in je tempo en zodra ze begint te hangen geef je hand iets lucht en been maar goed opvangen met je zit. Je wilt dat ze actiever wordt en zo niet meer op je hand gaat hangen.

Team_Sublime

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 18:33

Hmm bedankt voor tips :) morgen heb ik waarschijnlijk weer les op haar en ga ik het hier ook even over hebben. En als ik geen les heb ( ligt aan mijn stage begeleider) zal ik zelf eens eventjes kijken. Teugels wat korter pakken en actiever maken dus.

En marinke ja dat klinkt inderdaad heel logisch ja. Ik ga het is proberen. Osteopaat is al een keer geweest en komt binnekort gelukkig nog een keertje langs :)

En evelijn ik bedoelde niet dat ik er al tevreden mee ben. Maar dat het voor haar doen een stuk beter is dan eerst en dat ik dus tevreden ben met het stapje vooruit.

Ik ga hier zeker wat mee doen . Ik zal morgen ook even wat fotootjes maken en hier neerplaatsen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 19:01

ravvie schreef:
kalina is een paardje met gebruiksaanwijzing :+ ze zit lekker vast in haar rug. houd niet van poetsen, heeft zadelnijd en trapt gericht als je even niet oppast.
nu kan dit mij natuurlijk niet tegenhouden en zijn we druk met haar aan het oefenen. opzadelen gaat steeds sneller en soepeler. het opstappen moet zo snel mogenlijk anders word ze nijdig haha :3 al met al als je er op zit is het een schat van een paard :) dit was de derde keer dat ik erop zat.

ze zit dus beetje vast in der rug wat op bok partijtjes kan lijden op het moment dat ik aan wil draven. daarom gaat ze eerst in de stapmolen, daarna stap ik ook nog iets van een kwartiertje in. in draf rijd ik veel achtjes, voltes en tempowisselingen om haar wat losser te maken. totnutoe is dit het resultaat

OK Ravvie. Je andere post net gelezen en ik begrijp dat je het niet bedoelt zoals ik oppikte. Ik zat net aan tafel en ik vroeg me af, "waarom ben ik eigenlijk nu zo boos over die post"? Waarom reageerde ik op die manier? En ik weet het nu en heb de tekst hierboven gekopieerd.
Het zit hem in "ze zit LEKKER vast, heeft zadelnijd en trapt gericht, ....ANDERS WORDT ZE NIJDIG HAHA :+ " als ik dit lees en ik zie jouw paard dan denk ik "a cherm, dat beestje verrekt van de rugpijn. Daarom zit ze vast, daarom houdt ze niet van poetsen, daarom heeft ze zadelnijd en daarom wil ze vluchten met opstappen en wordt ze nijdig.
Met andere woorden Ravvie jouw paardje is een stakker, vertelt jouw precies wat er aan de hand is en jij lijkt dat grappig te vinden. Uit je tweede post begrijp ik dat het wellicht je jeugd is en het wat genuanceerder ligt, maar er is veel werk aan de winkel.
Ostheopaat? Zadel goed? En goed lessen met paard met echt loswerkende oefeningen los werken in stap. En niets draven voorlopig, jouw paard heeft pijn.
Je ziet het ook aan de scheve staart en andere zaken.

Ravvie ik ben niet meer boos hoor. Dan wacht ik altijd even een half uurtje, maar ik vind het wel ernstig gesteld met je paardje. Dus ga serieus desnoods met dierenarts hier actie op ondernemen.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 21-03-13 19:04, in het totaal 2 keer bewerkt