Waar is het gebleven?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-13 13:17

loriene schreef:
Gister naar de Bittalentendag geweest.Moest onze dochter ook rijden.
Groepje voor haar reed een amazone haar paard los haast alleen op de stang,paard liep constant veel te diep.
Zodra hij het hoofd iets omhoog bracht kwam ze hard in met haar hand en hup..hoofd weer diep.Bah,zit me nog steeds dwars.

precies,
dat zie je dus in die filmpjes ook
op het moment dat een paard te diep gereden wordt, lijken ze zich wel sterker te maken als ze "hoger"ingesteld worden.
Vooral op het filmpje van Anky op Bonfire, kom je dit soort trek gedoe niet tegen
Je ziet wel dat Bonfire op de wedstrijd zich iets meer verstrakt, maar het zijn niet van die surfhangpraktijken die je tegenwoordig ziet.

Oliefanter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 13:23

Ansie schreef:
Professor schreef:
De tekening is officieel van de F.E.I. in deze houding mag maximaal 10 minuten gereden worden.

En zo word er gerommeld bij de warming up en dan worden de paarden "lekker los in hun lijf" sorry de paarden worden gewoon geknecht en kunnen geen boe of bah meer heeft niets met losgelassenheit o. Dürchlässigkeit te doen dat mode woord los door zijn lijf ook zo vreemd, het heet los in zijn lichaam maar waarschijnlijk stamt het af van keurslijf.
[ Afbeelding ][/url]

Dat zijn plaatjes die vaker voorbij zijn gekomen op Bokt. Ik heb op Bokt ook al eens aangedragen dat bovenstaande plaatjes, hetgeen 10 min toegestaan is tijdens losrijden, echt een heel ander beeld tonen dan de foto's, genomen tijdens het losrijden. En wat wordt er dan gezegd? Dat die onderstaande foto's momentopnames zijn..
Waarom zou men niet gewoon toegeven dat onderstaande foto's de praktijk is en dus verboden.. omdat het nog steeds onder het mom van LDR gebeurt terwijl het hyperflexie is.

Mag voor 80% van de mensen ook verboden worden volgens mij, maar helaas zijn deze 80% vaak niet de mensen die zelf zo rijden of op dat niveau uitkomen en er iets te betekenen hebben, waardoor er niemand is die er écht iets aan doet... Enige oplossing is via de jury's werken en de ruiters en amazones die dit doen op deze manier afstraffen, ook al betekent dit dat het 'niveau van de sport' (er kan geen 80% meer gereden worden) er onderuit gaat voor een tijdje, waarna het op de juiste manier terug kan opgebouwd worden...

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-13 14:06

Vera schreef:
Val zomaar even binnen en heb het filmpje van Anky en LDR gekeken.
Ik ben als ex-westernruiter 17 jaar uit 'de dressuur' geweest en nu in een PRE heb rij ik weer in een dressuurzadel :)

Wat ik al een tijdje zeer opvallend vind als ik nu naar dressur kijk, in vergelijking tot 17 jaar geleden, is dat de paarden tegenwoordig uit drie delen lijken te bestaan tijdens het rijden; verheven voorhand, hol middellijf en erachteraankomende achterhand. Is dit nieuw?
Verder lijkt het ook mode dat je stang praktisch horizontaal moet staan. Vroeger was het een 'hulpteugel' maar nu zie ik het alleen nog maar gebruikt worden als 'hoofdteugel'.
Aan iemand mij uitleggen waarom of zie ik iets totaal verkeerd :?

Goed gezien Vera
Dit is idd het moderne rijden
men wijkt eigenlijk af van de reglementen opgesteld door de FEI
Het is net of de verbinding van achter naar voor op 2 punten onderbroken wordt. Bij de achterhand en de schoft.
De paarden laten daardoor de achterhand meer achter de beweging (ze kunnen niet anders omdat ze voor zo diep moeten) Je krijgt dan wel een spektakel voorbeen, maar van het verbinden achter voor is er geen sprake meer.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 14:42

Mensen, bedankt voor de tips/reactie's. Ik ben nog volop aan het mailen, zal jullie zeker op te hoogte houden wat betreft vorderingen.

Nu eerst een rustig bijlezen :)

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 14:57

Oliefanter schreef:
lienbono schreef:
Even een vraagje, zoals dat 3e, mag je dan zo ook maar 10 min losrijden? Ik rij m'n paard zo nl. altijd los, probeer dan wel het neusje nog meer eruit te doen dan op het plaatje.

Ik doe hetzelfde... Ook met een jong paard net onder het zadel is dit en zelfs nog een iets lagere houding juist waarnaar ik streef en wat er mij ook geleerd is, in functie van de anatomie van het paard. Je gaat namelijk op zijn rug zitten, en om dat gewicht te kunnen dragen vraag je hem op die manier (door de hand te volgen en het hoofd te laten zakken in een voorwaarts-neerwaartse houding) om zijn buikspieren aan te spannen (kort maken) en de rug te ontspannen (lang maken), waardoor hij leert het ruitergewicht te dragen. Door je paard op die manier te kunnen laten zakken heb je ook altijd in geval van onrust of spanning een manier achter de hand om hem terug te doen ontspannen, eenmaal ze geleerd hebben te zakken met het hoofd dus... Is dat dan volgens de klassieke manier verkeerd? Wat ik op de foto's zie is gewoon afschuwelijk en onbegrijpelijk dat een paard dit kan toelaten. Dit heeft niets te maken met het aan of ontspannen van rug en buikspieren, dus daar wil ik verder ook geen vergelijk mee maken...

Maar als je een paard zo lang en dieper in stelt dan komt het toch veel te veel op de voorhand? Ik ben nu ook met mijn jonge paard aan de slag gegaan, na eerst een tijd gelongeerd te hebben met de dubbele longe. En tuurlijk is haar halshouding langer dan die van mijn andere paard. Logisch, mijn andere paard heeft een hele andere aanzet en vorm van hals en is daarnaast veel meer getraind en wordt veel zwaarder getraind, dat paard heeft veel meer kracht en ontwikkelde spieren. Maar ik laat mijn jonge paard niet te diep komen of te lang worden. Niet lager dan de boeg ongeveer, anders voel je gewoon dat gewicht naar voren komt. Ik wil haar vanaf het begin af naar van achter naar voren rijden zodat ze ook vanaf het begin af aan in evenwicht gereden wordt. Als je ze lager insteld komen ze ook weer dieper, dan kun je het paard ook niet echt van achter naar voren rijden.
Het enige wat ik nu doe is stelling geven, in de houding stellen (durchs genick) en naar het bit toe rijden. Met de lengte in de hals die het nodig heeft, dus zolang dat de hals is, ik ga deze niet langer 'maken'. Veel rechtuit, overgangen, wendingen, grote voltes, wijken etc.
Als je de bovenlijn te lang maakt zorg je er op ten duur voor dat de 'rek' er uit gaat, door constant lang en laag of voorwaarts-neerwaarts, we willen een paard dat gewicht op de achterhand neemt op ten duur dus moeten we daar constant mee bezig zijn, in evenwicht rijden. En als je een paard dan te lang laat worden aan de voorkant dan wordt dan gewicht naar voren geplaatst, hoe je het wend of keert.
Daarnaast kan een paard dan lang en laag gesteld wordt nooit de achterhand goed gebruiken dus worden de buikspieren niet getraind. Misschien wel aangespannen (ze moeten de ruiter immers dragen) maar ze moeten ook sterker gemaakt worden en dat kan naar mijn idee alleen als je het paard in evenwicht rijdt en van achter naar voren.

Maargoed, ik ben pas net met haar bezig dus ben wel benieuwd waarom mensen juist wel voor lang en laag kiezen ten opzichte van gewoon in de houding, dus de lengte van het paard aanhouden en niet de hals nog langer maken/dieper instellen.

Lieuwkje_90

Re: Waar is het gebleven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 15:05

Waarom kan een paard dat lang en laag is zijn achterhand niet goed gebruiken? Mij lijkt net van wel.. Zo kan je paard z'n achterbeen toch net makkelijker onder de massa zetten? (Ik kan het natuurlijk ook wel fout hebben hoor :P) Maar ik heb het zo toch altijd geleerd.. Als een paard correct lang en laag loopt (niet diep, neus naar voor), komt de rug omhoog en hierdoor kan het achterbeen makkelijker onder de massa. (Schiet me aub niet af voor de uitdrukking 'komt de rug omhoog' ik krijg het even niet anders verwoord, ik veronderstel dat jullie wel begrijpen wat ik bedoel :P)

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 15:30

lienbono schreef:
Waarom kan een paard dat lang en laag is zijn achterhand niet goed gebruiken? Mij lijkt net van wel.. Zo kan je paard z'n achterbeen toch net makkelijker onder de massa zetten? (Ik kan het natuurlijk ook wel fout hebben hoor :P) Maar ik heb het zo toch altijd geleerd.. Als een paard correct lang en laag loopt (niet diep, neus naar voor), komt de rug omhoog en hierdoor kan het achterbeen makkelijker onder de massa. (Schiet me aub niet af voor de uitdrukking 'komt de rug omhoog' ik krijg het even niet anders verwoord, ik veronderstel dat jullie wel begrijpen wat ik bedoel :P)

De achterhand wordt sterk door er voor te zorgen dat de spieren en gewrichten los gemaakt worden, door het paard in evenwicht te rijden (gewicht verdelen over alle 4 de benen/rijkunstig evenwicht) en oefeningen rijden waarbij het paard meer gewicht naar achter moet verplaatsen om de oefening uit te kunnen voeren (evenwicht op de achterhand).
Als een paard meer gewicht naar achter verplaatst wordt het automatisch korter in de houding, omdat er buiging is in de spieren en gewrichten in de achterhand. Hierdoor richt het paard zich op (hoeft niet altijd veel te zijn, in stap wordt het paard ook al korter in de oefeningen, puur omdat het gewicht verdeeld wordt en de gewrichten in de achterhand dan ook moeten buigen, in de draf en galop kun je dankzij het zweefmoment de zijgangen verzameld rijden maar in stap werk je met de zijgangen los en moet het paard ook al buigen in de gewrichten en de spieren worden daarbij getraind, losser gemaakt en in de draf en galop sterker).
Kortom, laat je het paard te lang worden aan de voorkant is er geen horizontaal evenwicht meer en treden de achterbenen wel onder maar nemen ze geen gewicht op. Met alleen ondertreden train je die spieren nog niet. Eigenlijk maak je alle spieren langer terwijl wij korte spieren willen want korte spieren zijn krachtig en wat willen we? Een paard dat sterk is, maar daarnaast ontzettend licht in de hand. En dat creeer je alleen door het paard van achter naar voren te rijden en in de houding te rijden, dus niet langer laten dan nodig is, de lengte van de hals aanhouden en dat wil dus ook zeggen dat je de teugels in de oefeningen verkort omdat de halslengte dan korter wordt en als je het paard naar weer laat stappen worden de teugels weer wat langer. En het paard niet dieper instellen dan de boeg, dan komt het hoe dan ook achter de loodlijn en achter de teugel, dan verlies je contact met de achterhand en krijg je dus het in delen rijden effect, dan bestaat een paard uit 3 delen waarbij de focus komt te liggen op het eerste deel, de voorhand terwijl wij juist het hele paard willen trainen met als doel meer gewicht op de achterhand.

Maargoed, ik ben nog hard lerende, dit is zoals ik het nu zie ik word vanzelf gecorrigeerd als ik het niet goed zie of uitleg. Ik zal eens kijken of ik foto's heb om het een en ander duidelijk te maken.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-13 15:32

Lang en laag is niet erg, wel belangrijk erop te letten dat het paard niet op de voorhand komt en mooi over 4 benen blijft bewegen. Tempo is dus van belang
Ik zie vaak dat het tempo te hoog wordt, waardoor je de achterhand lekker laat stuwen en het paard teveel op de voorhand krijgt.
Je ziet een paard in de natuur echt niet met zijn neus over de grond en dan enorm hoog tempo
dan gaat echt wel zijn neus meer omhoog, hals erop, om de achterhand er meer onder te krijgen
Het lang en laag is een mooie ontspanningsoefening.
een rugspier moet los soepel en lenig blijven.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 15:40

Ik blijf het verbazingwekkend vinden, xmarliez, dat je je zoveel met de hals bezighoudt en bepaalt hoe lang of kort die hals moet zijn.

Een paard heeft zijn hals nodig om zelf ervoor te zorgen dat de achterhand eronder KAN komen enz
Iets wat Nombrado ook al schrijft.

Door minder aan de hals te frutselen en frummelen, krijgt men veel meer belangrijke informatie door.

Problemen in achterhand bv uitten zich heel vaak in de hals.
Ooit wel eens iemand nagedacht WAAROM dit zo is?

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 15:43

nombrado schreef:
Lang en laag is niet erg, wel belangrijk erop te letten dat het paard niet op de voorhand komt en mooi over 4 benen blijft bewegen. Tempo is dus van belang
Ik zie vaak dat het tempo te hoog wordt, waardoor je de achterhand lekker laat stuwen en het paard teveel op de voorhand krijgt.
Je ziet een paard in de natuur echt niet met zijn neus over de grond en dan enorm hoog tempo
dan gaat echt wel zijn neus meer omhoog, hals erop, om de achterhand er meer onder te krijgen

Ja, hier ben ik het helemaal mee eens!

xmarliez, ik doe dit ook enkel maar de eerste 10 min, zo krijg ik m'n paard helemaal ontspannen zoals nombrado zegt. En op het einde laat ik haar zo ook nog even 'uitdraven'. Maar ik zeg er ook wel even bij, neus gaat dan helemaal niet tot op de grond hoor. Laagste is volgens mij kniehoogte. Als ik eenmaal oefeningen ga rijden pak ik haar op. Snapje?
Ik begrijp je hele uitleg van hierboven wel, klinkt voor mij ook logisch. Enkel het deeltje ivm de spieren (korte/lange spieren) kan ik niet zo goed volgen :D Maar eerlijk is eerlijk, daar ken ik niet veel (niet genoeg misschien) van.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 15:47

cherie78 schreef:
Ik blijf het verbazingwekkend vinden, xmarliez, dat je je zoveel met de hals bezighoudt en bepaalt hoe lang of kort die hals moet zijn.

Een paard heeft zijn hals nodig om zelf ervoor te zorgen dat de achterhand eronder KAN komen enz

Door minder aan de hals te frutselen en frummelen, krijgt men veel meer belangrijke informatie door.

Wat is dit nou weer voor verdraaing van woorden? Ik zeg dat je de teugellengte aan moet passen aan de halslengte van je paard. Je kunt wel willen dat je paard meer gewicht gaat dragen met de achterhand maar als je het paard lang insteld is dit onmogelijk dus dat verwacht je het onmogelijke van je paard.
Als het paard meer gewicht neemt op de achterhand dan wordt de hele houding verkort (vanuit het paard) en aanleuning moet je toch houden dus zullen je teugels korter gemaakt moeten worden.
Dit lijkt me gewoon logisch hoor :roll:

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 15:51

lienbono schreef:
nombrado schreef:

Ja, hier ben ik het helemaal mee eens!

xmarliez, ik doe dit ook enkel maar de eerste 10 min, zo krijg ik m'n paard helemaal ontspannen zoals nombrado zegt. En op het einde laat ik haar zo ook nog even 'uitdraven'. Maar ik zeg er ook wel even bij, neus gaat dan helemaal niet tot op de grond hoor. Laagste is volgens mij kniehoogte. Als ik eenmaal oefeningen ga rijden pak ik haar op. Snapje?
Ik begrijp je hele uitleg van hierboven wel, klinkt voor mij ook logisch. Enkel het deeltje ivm de spieren (korte/lange spieren) kan ik niet zo goed volgen :D Maar eerlijk is eerlijk, daar ken ik niet veel (niet genoeg misschien) van.

Waarom kan de rugspier niet ontspannen als je het paard gewoon van achter naar voren rijdt? Ik zie het probleem niet. Je wilt toch juist dat het paard licht is in de aanleuning en dat je fijn in draf kunt doorzitten. Dit kan alleen als het paard schwung toont in de draf en galop en dus de rug ontspant. Dit heeft niets te maken met lang en laag maar met gewoon van achter naar voren rijden en oefeningen rijden waardoor het paard losser en sterkt wordt. Hierdoor gaat het paard regelmatig stappen en worden de passen langer, het paard gaat dan in de juiste takt.

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 15:54

Ik zeg toch ook niet dat dat niet mogelijk is? Ik zeg gewoon dat ik mijn paard zo rij de eerste tien minuten om haar te laten ontspannen.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 15:57

lienbono schreef:
Ik zeg toch ook niet dat dat niet mogelijk is? Ik zeg gewoon dat ik mijn paard zo rij de eerste tien minuten om haar te laten ontspannen.

Ik reageerde op de post van Nombrado en jouw 'Ja hier ben ik het helemaal mee eens', niet op je onderste gedeelte. Sorry had het beter moeten quoten.

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 15:58

xmarliez schreef:
lienbono schreef:

Ik reageerde op de post van Nombrado en jouw 'Ja hier ben ik het helemaal mee eens', niet op je onderste gedeelte. Sorry had het beter moeten quoten.

Oké, nu snap ik hem. Excuses ;)

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 15:59

Nou hier even wat ik bedoel. Ga me niet verdedigen, dit zijn ondertusen al oudere foto's en schaam me hier niet voor. Paard is/was mega overbouwd en verkeerd gespierd en ik moest heel veel leren en moet nog steeds veel leren wat we met veel plezier doen.

Hier een paard wat in arbeidsstap gaat, van achter naar voren. Gewicht nog wat op de voorhand maar begint al aardig in evenwicht te gaan.
Lengte in de hals is hier prima, hier op de volte. Op de rechte lijn is er vaak nog wat meer lengte.
Afbeelding

Hier hetzelfde paard wat net uit een keertwending komt en na de oefening halt gezet wordt
Afbeelding
Staat redelijk in evenwicht, kauwt gecontroleerd op het bit, ruiter (ik dus) zit nog wat passief. Lengte in de hals is korter omdat het net uit een oefening komt waarbij de achterhand gewicht op moest nemen, staat nu dus ook beter in evenwicht dan op de bovenste foto.

Dit bedoel ik met lengte verschil in de houding, waaraan je de lengte van de teugels moet aanpassen.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 16:02

xmarliez schreef:
cherie78 schreef:

Wat is dit nou weer voor verdraaing van woorden? Ik zeg dat je de teugellengte aan moet passen aan de halslengte van je paard. Je kunt wel willen dat je paard meer gewicht gaat dragen met de achterhand maar als je het paard lang insteld is dit onmogelijk dus dat verwacht je het onmogelijke van je paard.
Als het paard meer gewicht neemt op de achterhand dan wordt de hele houding verkort (vanuit het paard) en aanleuning moet je toch houden dus zullen je teugels korter gemaakt moeten worden.

Zoals je zelf inderdaad ook schrijft, bepaalt de achterhand de (zelf)houding van de hals.
Ik ga er dan ook vanuit dat het paard de hals heel goed ZELF kan dragen.
Dan ben ik liever niet continue in de weer om mijn teugels te verkorten of te verlengen.

Om ook nog even op je verhaal terug te komen over "korte spieren"
Als één spiergroep kortgesloten is, is een andere spiergroep langgesloten.
We kunnen er dus nooit voor zorgen dat alle spieren alleen maar kort of lang zijn.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 16:03

cherie78 schreef:
xmarliez schreef:

Zoals je zelf inderdaad ook schrijft, bepaalt de achterhand de (zelf)houding van de hals.
Dan ben ik liever niet continue in de weer om mijn teugels te verkorten of te verlengen.

We kunnen er dus nooit voor zorgen dat alle spieren alleen maar kort of lang zijn.

Ohnee, wacht jullie rijden zonder aanleuning en halve ophoudingen. Zucht die discussie ga ik met jullie niet eens aan :)

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 16:15

xmarliez schreef:
cherie78 schreef:

Ohnee, wacht jullie rijden zonder aanleuning en halve ophoudingen. Zucht die discussie ga ik met jullie niet eens aan :)

Ik rijd niet zonder aanleuning ;) en halve ophoudingen ;)
Alleen gebruik ik geen teugelhulpen voor die halve ophouding ;)
Alleen neemt het paard bij mij zelf de aanleuning en hoef ik daarom niet te frutselen en friemelen met teugellengte ;)

Dus je hoeft inderdaad geen discussie te voeren daarover ;)

Als men zich verdiept in de anatomie van het paard, is het wel duidelijk waarom de teugel zoveel (vaak negatieve) invloed heeft op het paard.
In feite dwingen we het paard hiermee en vergeten dat de aanleuning en het nageeflijke van het paard niet van de ruiter, maar van het paard moet komen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-13 16:17

xmarliez schreef:
Waarom kan de rugspier niet ontspannen als je het paard gewoon van achter naar voren rijdt? Ik zie het probleem niet. Je wilt toch juist dat het paard licht is in de aanleuning en dat je fijn in draf kunt doorzitten. Dit kan alleen als het paard schwung toont in de draf en galop en dus de rug ontspant. Dit heeft niets te maken met lang en laag maar met gewoon van achter naar voren rijden en oefeningen rijden waardoor het paard losser en sterkt wordt. Hierdoor gaat het paard regelmatig stappen en worden de passen langer, het paard gaat dan in de juiste takt.

Ja, dat kan zeker
maar aangezien het merendeel van de ruiters nog steeds teveel met hand oplost, gaat er echt geen ontspanning in de rug komen.
Bovendien, als er verzamel oefeningen gereden zijn, en je hebt dus veel op het "achterbeen" spieren getraind, dan is het lekker om de hele bovenlijn even te strekken, dat is dan én de rug, maar ook de draagspieren van de achterhand.
Als je altijd maar je paard verzameld zou rijden, krijg je bodybuilders :D ;)
Dat zijn korte krachtige spieren
Wil je een balletdanser/danser, dan zal je altijd moeten blijven stretchen om de spieren weer ontspannen en lang te krijgen.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 16:36

nombrado schreef:
xmarliez schreef:

Ja, dat kan zeker
maar aangezien het merendeel van de ruiters nog steeds teveel met hand oplost, gaat er echt geen ontspanning in de rug komen.
Bovendien, als er verzamel oefeningen gereden zijn, en je hebt dus veel op het "achterbeen" spieren getraind, dan is het lekker om de hele bovenlijn even te strekken, dat is dan én de rug, maar ook de draagspieren van de achterhand.
Als je altijd maar je paard verzameld zou rijden, krijg je bodybuilders :D ;)
Dat zijn korte krachtige spieren
Wil je een balletdanser/danser, dan zal je altijd moeten blijven stretchen om de spieren weer ontspannen en lang te krijgen.

Dan laat je het paard de teugels uit de hand kauwen, voorwaarts neerwaarts strekken. Dan komt het hoofd niet lager dan de boeg en niet dieper dan de loodlijn. En terwijl je dit doet moet je paard in evenwicht blijven gaan. Dat wil dus zeggen dat je het paard niet losgooit maar nog steeds in de houding laat gaan met de juiste stelling. Dan strekt het paard de neus voorwaarts neerwaarts en houdt het paard de lengte aan die hij heeft, dus niet nog langer willen maken net zoals bij laag, lang en diep instellen. De passen worden hierdoor ook ruimer dus het hele paard wordt wat langer maar niet ronder/dieper of lager. En dit is een ontspanningshouding, voor even, deze houding moet je niet langer dan een halve/driekwart hoefslag vol houden want kan komt het gewicht weer op de voorhand. Het paard moet, in welke houding dan ook wel altijd voorwaarts neerwaarts willen strekken wanneer de ruiter dit vraagt, dat is een teken van een eelijke aanleuning.

Ik denk niet dat die vergelijking echt op gaat, ik wil geen ballet danser en geen bodybuilder. De een is niet sterk genoeg en de ander is niet sensibel genoeg. Ik wil een sterk, sensibel, gevoelig maar krachtig paard wat zelfvertrouwen, elegantie en trots uitstraalt.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-13 16:57

een balletdanser niet sterk??????
Heb je wel eens de beenspieren bekeken van een balletdanser? en een danser een andere danser zien liften?
niet sterk?
krachtige lenige lange spieren
korte (verkorte) spieren zorgen voor minder beweging (korter bewegen) en minder lenigheid.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 16:59

nombrado schreef:
een balletdanser niet sterk??????
Heb je wel eens de beenspieren bekeken van een balletdanser? en een danser een andere danser zien liften?
niet sterk?
krachtige lenige lange spieren
korte (verkorte) spieren zorgen voor minder beweging (korter bewegen) en minder lenigheid.

Tuurlijk zijn ze wel sterk maar niet te vergelijken met de krachten van een bodybuilder. Dus zoek ik eerder een middenweg. Maargoed ik vind paarden niet te vergelijken met mensen dus dat ga ik ook niet doen. Daarnaast zullen we het toch niet eens worden :)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-13 17:05

paard en mens heeft een skelet
en spieren om dit in beweging te zetten
dat is dus vergelijkbaar! WB de training van spieren, is dit identiek aan de mens

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-13 17:08

xmarliez schreef:
Nou hier even wat ik bedoel. Ga me niet verdedigen, dit zijn ondertusen al oudere foto's en schaam me hier niet voor. Paard is/was mega overbouwd en verkeerd gespierd en ik moest heel veel leren en moet nog steeds veel leren wat we met veel plezier doen.

Hier een paard wat in arbeidsstap gaat, van achter naar voren. Gewicht nog wat op de voorhand maar begint al aardig in evenwicht te gaan.
Lengte in de hals is hier prima, hier op de volte. Op de rechte lijn is er vaak nog wat meer lengte.
[ Afbeelding ]

Hier hetzelfde paard wat net uit een keertwending komt en na de oefening halt gezet wordt
[ Afbeelding ]
Staat redelijk in evenwicht, kauwt gecontroleerd op het bit, ruiter (ik dus) zit nog wat passief. Lengte in de hals is korter omdat het net uit een oefening komt waarbij de achterhand gewicht op moest nemen, staat nu dus ook beter in evenwicht dan op de bovenste foto.

Dit bedoel ik met lengte verschil in de houding, waaraan je de lengte van de teugels moet aanpassen.

Ik zie dus liever de eerst foto dan de laatste.
daarin zie je dat het paard in afgedwongen houding staat , niet omdat hij achter zo krachtig is, dat deze halsvorm zo gekregen is.
Je had in dit geval heel mooi met je bovenbeen de ophouding kunnen maken om je paar "vanzelf" in de halshouding te krijgen die je wilt (en de achterhand er meer bij)
Overigens vind ik dit wel een lastig voorbeeld. Het is voor dit paard bijna onmogelijk om met dit zadel mooi gedragen halt te houden.