[FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel III

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 22:57

Snackie schreef:
Ik rij ook gewoon met storm hoor, worden ze makkelijk van.

Ja ik ook. Vooral de 24/7 buitenpaarden moeten leren dat ze ook in regen enzo gewoon moeten luisteren en niet hun kont in de wind moeten proberen te draaien. Op wedstrijd zullen ze het ook gewoon moeten kunnen :j

TurboTinker

Re: [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 22:58

idd

Benno08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 01:14

Snackie schreef:
Nu wilde ik het bij mezelf ook wel proberen.
Vaak zit ik op mn paard en denk ik lekker te rijden, zie ik de foto's of t filmpje, en dan klopt mn gevoel niet bij t beeld.

zo ook 3 Januari :

http://i1072.photobucket.com/albums/w369/snackie86/2%20januari%20springen/DSC04949_640x360_zps8f2cf50c.jpg
Een fijn moment denk ik zelf.
Hij lijkt mij aardig actief, maar meestal is hij in die hoek rennerig. de eerste keer dat ik ging schakelen.
Ik moet gaan leren om mn handen bij elkaar te houden en hem niet meer de bocht om te 'trekken'. te vaak heb ik te veel druk,en dan weer niks in mn handen, echt een losvast contact.
Hij mag hier meer zakken in zijn hals. En ik rechterop zitten plus handen naar voren.

Uit diezelfde dag :
http://i1072.photobucket.com/albums/w369/snackie86/2%20januari%20springen/DSC04944_640x360_zpsa5421017.jpg
Ik was ontzettend blij met dit beeld. hij zakt mooi, licht contact in de hand. mag nog actiever.
Nu ik er meer van weet zie ik duidelijk dat hij achter de teugel kruipt. Maar hij voelt daar dus ontzettend fijn. Typisch he.

Daarom wil ik ook de foto's van gister er bij zetten.
Ik heb even willekeurige momenten proberen te kiezen uit de still van het filmpje ( deze : http://youtu.be/cLGs5B9llCE & http://youtu.be/YJwbS0MzTlg _

http://i1072.photobucket.com/albums/w36 ... 6ee757.jpg
Deze is donker, maar ik ben al blij dat ik nu ongeveer weet waar hij wel moet lopen qua halshouding.
Het was erg wennen om het te voelen, ik heb t idee dat ik geen contact heb met zn mond. en hij word onrustig.
Wederom proberen om rechtop te zitten,en een stille verbinding met mn hand te hebben.

http://i1072.photobucket.com/albums/w369/snackie86/20130130_222622_640x480_zps6412227c.jpg
Puur gekeken naar het achterbeen. ik vind hem hier vooruit gegaan, hij pakt zijn achterhandje mooi mee, maar zou een fractie actiever mogen.
Waarschijnlijk kwam hij hier iets druk ivm het wenden wat hij erg moeillijk vind. En dat hij daarom ook tegen de hand komt.

Heb ik het goed, of heb ik het fout?

Dankjewel! nu ga ik weer in bijleesmodus, op naar nog 250 pagina's bijlezen

AWWw :\ Zie ik het verkeerd of heb je je handen echt bijna tot je knieen :?
Het ziet er uit alsof je hem gewoon naar beneden trekt, lijkt me niet fijn (zacht uitgedrukt) voor je paardje zijn mond :x

Ik ben ook vaak nog wat te streng met mijn handen hoor, maar ik bedoel.. Ik begrijp niet goed waarom je hem zo in de krul trekt?
je handen horen gewoon boven de schoft,en als je paard zijn bit vb 13cm is, hoort er gewoon 13cm tussen je beide handen te zitten.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 09:17

Dat is het hem juist, ik heb totaal niks in mijn handen.
Ik moest eerst leren met brede handen rijden,om te leren voelen wat je lichaam doet, dus ellebogen tegen je lijf,en fietsten, je weet hoe je fiets stuur werkt? nou op die manier dus je lichaam draaien en door dat te doen, geef je zo de hulpen.

Ik trek hem niet bewust naar beneden, hij duikt zelf enorm, het is of hoog met de kin tegen de borst, of laag met zn kin tegen zijn borst.
En dan had ik niks in mijn handen, ik dacht dat het goed was, tot ik gefilmd werd en foto's gemaakt werden.
Van de week had ik hulp, die ook de onderste filmpjes gemaakt heeft, en daarin heb ik leren voelen waar hij moet lopen,en het voelt vreemd aan! maar nu ik de filmpjes heb gezien, vind ik hem fijner lopen.
Dus nu gaan we daar mee aan de slag. niet duiken maar halsje recht.
Naar mn hand toe rijden,zodat hij wel zijn neus er uit moet lopen, schakelen is lastig, maar het is wel een stapje weer in de goeie richting.

Ik ben ook maar een mens, en ik moet ook alles leren ;)
En dat gaat niet in 1 dag.

Benno08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 14:13

hmm ik vind het maar raar hoor,
Natuurlijk moet je met je zit leren rijden, maar ik begrijp niet waarom je je zit beter zou voelen als je je teugels daar houd..
Af en toe zitles met je paard aan de longe, geen teugels en handen gewoon langs het lichaam heb ik ook wel eens.
Ik vind het maar een rare methode zo van je instructeur(?)..
Dat hij zo beter loopt en minder opkropt lijkt mij dan zo 'probleemontwijkend' .

Ik vraag me af wat de andere in dit topic te zeggen hebben, ik ben ook maar een leek hoor, maar een instructeur die mij zou zeggen zo te rijden zou ik niet volgen :o

ik heb het filmpje trouwens niet gezien, lukt niet op mijn computer (ligt aan mijn computer, niet aan je filmpje :+ )

en over dat laatste: uiteraard, ik zeg ook altijd 'rome is niet in één dag gebouwd' :Y)

DaisyB94

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 14:49

Filmpje niet gezien

Ik ben het eens met Benno, ik vind het een rare methode van je instructeur. Ik heb nooit geleerd om mijn handen zo laag en breed te doen en altijd onder het mom van als hij niet nageeft benen erbij want het moet komen van achter.

Je hebt gelijk veranderen is moeilijk en kost tijd maar we proberen hier elkaar tips te geven.

Ik vind het moeilijk om over anderen te oordelen zeker omdat ik zelf nog vaak genoeg teveel fouten maakt.
maar ik ga het proberen:
Je foto's
Foto 1 krijg ik het beeld dat hij niet helemaal wil loslaten klopt dit? en je handen maar dat zei je zelf ook al
foto 2 lijtk alsof hij hang waardoor hij gaat keepen waardoor hij juist meer op de voorhand gaat lopen
Foto 3 vind ik een mooie foto qua aanleuning goed op de loodlijn
Foto 4 drukt zijn rug weg + ik zie een ruiter die teveel via de voorkant wil bewerken ipv achter het probleem zoekt...

Ik denk dat je zelf heel goed weet wat je moet veranderen en daarmee ook bezig bent. Ga gewoon lekker door met trainen.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 15:50

Snackie : m.i. is het juist de kunst om met je zit en voldoende aanleuing / ontspanning te rijden, niet met je handen :) En dan zeker niet met brede handen. Hoe breder jij je handen zet, hoe meer jij hem vastzet, je hebt namelijk een grotere cirkel om spanning op uit te oefenen.
Je lichaam draaien doe je vanuit je heupen, niet vanuit je handen. Je wil je complete paard mee hebben de bocht door en niet enkel de voorkant, iets wat overduidelijk op de 2e foto naar voren komt, een compleet op de voorhand gekukeld paard :)
Ik snap eerlijk gezegd wel wat Benno bedoeld, wanneer je namelijk naar je handhouding kijkt, je draagt ze erg laag, of je nu wat in je handen hebt of niet, waarom zou je ze laag dragen? Vanuit dat punt krijg je namelijk de touwtjestrekreactie, wat bij Jaron resulteert in het naar voren vallen.

3e foto is al een stuk meer waar je m zou moeten willen, ik zie alleen niet meer dan de contouren van je paard, dus meer dan dat kan ik er ook niet over zeggen ;)

Als ik je wat tips mag meegeven, focus veel minder op die voorkant, dat aan de teugel lopen komt wel, zodra die dat lijf eens correct gaat gebruiken. Ga op je kont zitten, beter en rechter in het zadel en beweeg jouw paard vanuit jou. Niet vanuit je handen. Het is logisch dat als je de voorkant omstelt dat de rest volgt, dat zit namelijk aan elkaar vast :D
Ga is lekker zitten, centrum (heupen) in het zadel en vanuit daar bewegen. Heupen draaien in het zadel, binnenbeen zwaar maken en gebruiken als pilaar waar hij zich om heen kan bewegen, zo geef je hem steun van achter om ook achter onder te treden en zijn rug correct te gebruiken :)

Hoop dat je er wat aan hebt :D

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 16:00

Ik had ook nog even een vraagje aan jullie.
Heb mijn filmpje hier al eens eerder gepost en ik moet zeggen dat ik opzich wel content ben met hoe het rijden gaat, alleen heb ik 1 maar. Mijn paard is koningin hangen :D
Wat kan ik daar aan doen?
Even filmpje ter beeld vorming:

Ik moet zeggen dat ik een (h)eerlijk paard heb om te rijden, ze bouwt niet veel spanning op en we zijn in goede staat om die spanning er zo snel mogelijk uit te rijden mocht die een keer om de hoek kijken.
Daarnaast is ze iets wat sloom, ze mag wat vlotter, ben ik me van bewust, maar dat hangt dus samen met ons probleem. Aan de teugel lopen (in een krulletje) hoeft van mij niet, ontspannen en rug gebruiken wel. Het is een beetje een lantefant, ontspannen doet ze wel maar ze doet liever minder dan weinig :D
Nu dus ons probleem ; het hangen. Dit doet ze eigenlijk vooral in draf. Ze gaat in zo'n mate hangen dat ze je gewoon het zadel uit trekt. Mijn CR instructie heeft me toen als tip meegegeven om vanuit het centrum te reageren, meer kracht te halen uit mijn heupen, wil tot nu toe nog niet zo werken :+

1:02 bijvoorbeeld, ze begint wat met zakken, prima, maar dat zakt door en door tot 1:11 en uiteindelijk 1:23 waarin ik haar amper nog vooruit krijg :D Ze gaat heel fijn op mijn energie lopen, de lieverd!
Het is echt een wisselwerking van kop in de lucht en hangen, vervolgens weer fijn ontspannen aan de voorkant.
Rug is nagekeken, zadel is nagekeken.... Ik weet t niet meer....

Wel even erbij vermelden dat dit hetgeen is waar we vandaan komen:
Afbeelding

Afbeelding

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 16:57

Ik heb nog niet het hele filmpje bekeken, maar ik heb het gevoel alsof je er heel gespannen op zit, het kan vertekenen door je jas, maar volgens mij val je een beetje voorover in draf. Volgens mij mag het aandraven ook nog wel wat actiever, pas aan het eind van de bak is ze redelijk actief, waarna ze dus gaat hangen en weer terugkomt. Ik denk dat je haar dan van voor gewoon los moet laten (ze heeft dan immers niks om op te hangen) en gewoon bijdrijven. Geen reactie is een tik met de zweep.
Nu ik dit heb getypt bedenk ik me dat ze dus ook niet echt scherp genoeg aan de hulpen staat. Hier zou je dus ook aan kunnen werken. Veel overgangen. En heel consequent zijn in het reactie krijgen.

Overigens is dit de eerste keer dat ik commentaar geef, dus het kan best zo zijn dat ik het niet goed heb hoor.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 17:41

Benno,ik denk dat wat ik zelf zie vanaf boven dat dat er beter uit leek te zien dan wanneer ik dat zelf op film zie,
waarom denk je dat ik precies de slechtste momenten laat zien?
Als ik de goeie momenten laat zien, dan leer ik er ook niets van.

Hij loopt overigens niet beter zo, dat gevoel had ik. tot ik voelde hoe het aanvoelde als hij zijn hals wel op de juiste plaats had met zijn neusje eruit.Dat voelt beter, maar is wennen.
Omdat je in je oude gewoonte zit. (overigens nageven is er pas bij sinds dec. in januari begon hij zo te duiken, doordat ik hem te veel doorvroeg,en dat hij zo dus licht in mijn hand werd (ofwel, ontduikt de teugel)
Nu moet ik hem meer activeren (heb ook niet elke dag les he!)en komt hij wat omhoog, loopt hij zijn neus er wat meer uit.

Niks negatiefs over mijn juf, die leert mij om met mijn lichaam te sturen, ellebogen aan het lijf, en draaien met je bovenkant, dus het fiets idee.
Als jij linksaf gaat met de fiets, wat doet jou lichaam? inderdaad, je linkerarm komt naar je toe, en je rechterarm gaat iets naar voren. door dat je draait, draaien ook je heupen.
Waardoor je je benen ook een paar cm verlegd, je binnenbeen op de singel en je buitenbeen iets naar achter.
Dat doet je lijf ook als je gewoon staat, dus op je paard ook.
Dat is het idee van fietsen. Zelf ga ik breed zitten, is een fout van mezelf, en ook vandaag is daar weer hard aan gewerkt.

DaisyB94 schreef:
Filmpje niet gezien

Ik ben het eens met Benno, ik vind het een rare methode van je instructeur. Ik heb nooit geleerd om mijn handen zo laag en breed te doen en altijd onder het mom van als hij niet nageeft benen erbij want het moet komen van achter.

Je hebt gelijk veranderen is moeilijk en kost tijd maar we proberen hier elkaar tips te geven.

Ik vind het moeilijk om over anderen te oordelen zeker omdat ik zelf nog vaak genoeg teveel fouten maakt.
maar ik ga het proberen:
Je foto's
Foto 1 krijg ik het beeld dat hij niet helemaal wil loslaten klopt dit? en je handen maar dat zei je zelf ook al
foto 2 lijtk alsof hij hang waardoor hij gaat keepen waardoor hij juist meer op de voorhand gaat lopen
Foto 3 vind ik een mooie foto qua aanleuning goed op de loodlijn
Foto 4 drukt zijn rug weg + ik zie een ruiter die teveel via de voorkant wil bewerken ipv achter het probleem zoekt...

Ik denk dat je zelf heel goed weet wat je moet veranderen en daarmee ook bezig bent. Ga gewoon lekker door met trainen.

Foto 1, klopt, hij komt daar tegen de hand.op dat punt in de bak loopt de bak vanaf de hoek tot de M wat naar beneden.
Hij raakt daar zijn balans kwijt, en gaat rennen om zijn balans te behouden. Hier ben ik waarschijnlijk hem al aan het terug nemen voordat hij dus gaat rennen.

Intussen laat ik hem daar al los en het hem zelf uitzoeken in die zin, van raak je balans kwijt, we draaien de volte door, ik ga langzamer lichtrijden en hij komt vanzelf terug.
Dat is dus wat ik hierboven op Benno dr post uitleg. ik heb het idee dat hij daar fijn loopt. Voorheen was hij echt meer tegen de hand, hier begon hij in mijn hand te komen,en te diep te zakken.
Echter, ook daar heb ik niks in mijn hand, gewoon omdat hij te veel kropt. dat weet ik nu, maar dat wist ik 3 weken geleden nog niet.
Ik dacht echt, dit is een fijn plaatje, niet met de kop in de lucht en gaan, maar ondermij ,en gezakt. Ik probeer namelijk niet te veel (of niet bewust) te vragen naar beneden te komen.

foto 4, afwenden is moeilijk, mag ook, hij moet het allemaal leren. hoofd omhoog is omdat hij het moeilijk vind, en moeten wenden en nageven is niet makkelijk tegelijk.
Ik zie daar niet een paard wat enorm tegen gehouden word, ik kan hem daar wel even vooruit rijden, maar dan steekt er een ander probleempje de kop op, over de buitenschouder wegvallen.
Gebeurt heel veel, dus daarin hield ik hem tegen.

Bedankt voor jou visie ook :j

Mallow schreef:
Snackie : m.i. is het juist de kunst om met je zit en voldoende aanleuing / ontspanning te rijden, niet met je handen :) En dan zeker niet met brede handen. Hoe breder jij je handen zet, hoe meer jij hem vastzet, je hebt namelijk een grotere cirkel om spanning op uit te oefenen.
Je lichaam draaien doe je vanuit je heupen, niet vanuit je handen. Je wil je complete paard mee hebben de bocht door en niet enkel de voorkant, iets wat overduidelijk op de 2e foto naar voren komt, een compleet op de voorhand gekukeld paard :)
Ik snap eerlijk gezegd wel wat Benno bedoeld, wanneer je namelijk naar je handhouding kijkt, je draagt ze erg laag, of je nu wat in je handen hebt of niet, waarom zou je ze laag dragen? Vanuit dat punt krijg je namelijk de touwtjestrekreactie, wat bij Jaron resulteert in het naar voren vallen.

3e foto is al een stuk meer waar je m zou moeten willen, ik zie alleen niet meer dan de contouren van je paard, dus meer dan dat kan ik er ook niet over zeggen ;)

Als ik je wat tips mag meegeven, focus veel minder op die voorkant, dat aan de teugel lopen komt wel, zodra die dat lijf eens correct gaat gebruiken. Ga op je kont zitten, beter en rechter in het zadel en beweeg jouw paard vanuit jou. Niet vanuit je handen. Het is logisch dat als je de voorkant omstelt dat de rest volgt, dat zit namelijk aan elkaar vast :D
Ga is lekker zitten, centrum (heupen) in het zadel en vanuit daar bewegen. Heupen draaien in het zadel, binnenbeen zwaar maken en gebruiken als pilaar waar hij zich om heen kan bewegen, zo geef je hem steun van achter om ook achter onder te treden en zijn rug correct te gebruiken :)

Hoop dat je er wat aan hebt :D

Je hebt gelijk, handen breed zetten betekend meer kracht uitoefenen. Echter op t filmpje ook vast te zien heb ik een enorm slecht contact met de mond, los vast, vaker te los dan te vast.
Door zijn over de schouder willen vallen probleem (of ons probleem, al klinkt probleem wel echt ernstig) ga ik hem dus door de bocht begeleiden, mijn hand opzij zetten om te zeggen van "kom maar, we gaan deze kant op"
Hou ik mijn handen bij me, en wijs ik hem niet aan, loopt meneer gewoon rechtuit.
Zondoende zijn we ook begonnen met een pasje wijken voor het been, en dan niet wijken als in zijwaarts, maar wijken als in, ik leg mn been aan, en daarmee duw ik jou naar buiten, of andersom meestal, naar binnen.
Ik rij bijv. de volte op, ik 'steek'mn hand uit, we gaan naar rechts, leg ik mijn linkerteugel tegen de hals aan,en mijn linkerbeen duw ik hem mee naar binnen. al is dat geen duwen, maar gewoon drijven.
Foto 3 is van deze week, daar zijn we duidelijk bezig met idd, hoofd wat te diep komt, dus we activeren hem , waardoor ik meer rechtop ga zitten, hij actief word, en idd weer terug mijn hand op zoekt, ipv er onder door duikt.

Zoals ik al zei, ik probeer de voorkant het minst belangrijkste te vinden. Ik rij al een jaar met lange/losse teugel.
Nu mag hij aan het werk, en dat probeer ik zo goed mogelijk te doen uiteraard.
Hij doet iig stinkend zijn best, en accepteerd mijn tekortkomingen, en ik ben zoo blij met zo'n lief werkwillig paard :+:

Danku!

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 17:42

En nu als de donders het huis gaan doen, ik kijk straks jou filmpje even :D

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 18:08

Snackie schreef:
Nu wilde ik het bij mezelf ook wel proberen.
Vaak zit ik op mn paard en denk ik lekker te rijden, zie ik de foto's of t filmpje, en dan klopt mn gevoel niet bij t beeld.

Heb ik het goed, of heb ik het fout?

Dankjewel! nu ga ik weer in bijleesmodus, op naar nog 250 pagina's bijlezen

Ik zeg niet snel, je hebt het fout. Maar jou gevoel zit er wel erg naast. En dat word een beetje versterkt door de persoon in het midden. Die zit er namelijk ook wel erg vaak naast met ja goed roepen.

Wat jij doet is nog niet aan de teugel rijden. Jij bent alleen nog maar contact aan het zoeken. Aan de teugel betekend dat zowel jij als het paard contact met elkaar hebben.
jou teugels zijn vrijwel overal te lang om goed contact te hebben. Soms pak je ze op. Dan knikt ie door naar beneden. Vervolgens laat jij weer los, en hij gooit weer omhoog.
Jou armen zijn eigenlijk steeds te recht, dat beinvloed de manier waarop je mee kan bewegen met je paard. Maar ook je voel vermogen. Je armen moeten een zacht knikje hebben en 1 lijn vormen met de mond van het paard.

Het feit dat hij snel is, maar achter de loodlijn loopt. Komt omdat hij eigenlijk z'n achterbeen niet echt lekker mee neemt. Dat zie je vrij duidelijk in de gebroken lijnen (hele foute oefening voor dit paard). Hij loopt op z'n voorbeen (daar rij jij ook op licht,dus dat voelt snel). En jij gaat er in mee, je leunt naar voren zodra hij ook maar iets verpast.

Leer jezelf dragen. Dan kun je vandaar wel het paard gaan rijden. Als je zelf niet meer op de voorhand leunt en verbinding constant hebt. Dan kun je je paard soepel gaan maken en gaan rechtrichten (want je paard is ongelooflijk scheef). Zodra je daar een beetje inzit, dan komt aan de teugel vanzelf wel.

En dit klinkt heel banketstaaf (sorry). Maar ik twijfel ernstig of deze instructeur wel de juiste voor jullie is...

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 18:29

Hm ik heb juist geleerd het tegenovergestelde te doen van het fietsidee. Als je namelijk rijdt zoals je ook een fiets gebruikt, ben je veel te streng met je binnenhand terwijl je je buitenhand weggeeft. Dat is geen manier om een goede verbinding te krijgen.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 18:35

Aleeneh schreef:
Hm ik heb juist geleerd het tegenovergestelde te doen van het fietsidee. Als je namelijk rijdt zoals je ook een fiets gebruikt, ben je veel te streng met je binnenhand terwijl je je buitenhand weggeeft. Dat is geen manier om een goede verbinding te krijgen.

Ben ik het mee eens, daarbij, als je niet begrenst met je buitenteugel (die steek je immers naar voren) dan krijgt het paard alle ruimte om over de buitenschouder weg te lopen, terwijl je juist met je buitenteugel moet begrensen om de juiste buiging te krijgen. Zegt mijn instructrice in ieder geval tegen me :P

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 18:47

Veulen84 schreef:
Ik zeg niet snel, je hebt het fout. Maar jou gevoel zit er wel erg naast. En dat word een beetje versterkt door de persoon in het midden. Die zit er namelijk ook wel erg vaak naast met ja goed roepen.

Wat jij doet is nog niet aan de teugel rijden. Jij bent alleen nog maar contact aan het zoeken. Aan de teugel betekend dat zowel jij als het paard contact met elkaar hebben.
jou teugels zijn vrijwel overal te lang om goed contact te hebben. Soms pak je ze op. Dan knikt ie door naar beneden. Vervolgens laat jij weer los, en hij gooit weer omhoog.
Jou armen zijn eigenlijk steeds te recht, dat beinvloed de manier waarop je mee kan bewegen met je paard. Maar ook je voel vermogen. Je armen moeten een zacht knikje hebben en 1 lijn vormen met de mond van het paard.

Het feit dat hij snel is, maar achter de loodlijn loopt. Komt omdat hij eigenlijk z'n achterbeen niet echt lekker mee neemt. Dat zie je vrij duidelijk in de gebroken lijnen (hele foute oefening voor dit paard). Hij loopt op z'n voorbeen (daar rij jij ook op licht,dus dat voelt snel). En jij gaat er in mee, je leunt naar voren zodra hij ook maar iets verpast.

Leer jezelf dragen. Dan kun je vandaar wel het paard gaan rijden. Als je zelf niet meer op de voorhand leunt en verbinding constant hebt. Dan kun je je paard soepel gaan maken en gaan rechtrichten (want je paard is ongelooflijk scheef). Zodra je daar een beetje inzit, dan komt aan de teugel vanzelf wel.

En dit klinkt heel banketstaaf (sorry). Maar ik twijfel ernstig of deze instructeur wel de juiste voor jullie is...

Ja tis echt een ruiterfout hoor,dat los vast contact, ik werk dr hard aan.
Vandaag ook, armen in je zij houden, buikspier oefeningen gedaan, recht op je paard zitten, bepaalde spiergroepen aanspreken, zodat je idd niet overdreven mee gaat zitten.
Alles stapje voor stapje.

Ik val idd heel snel naar voren, moet echt aan gewerkt worden, daardoor voelt het wss nog sneller aan.
Dankjewel!

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 18:49

goldenarrow schreef:
Aleeneh schreef:

Ben ik het mee eens, daarbij, als je niet begrenst met je buitenteugel (die steek je immers naar voren) dan krijgt het paard alle ruimte om over de buitenschouder weg te lopen, terwijl je juist met je buitenteugel moet begrensen om de juiste buiging te krijgen. Zegt mijn instructrice in ieder geval tegen me :P

Ik begrens ook hoor, ik gooi hem niet weg. juist daarom gaat hij nu beter mee door de wendingen en voltes. Eerst was het een drama, volte linksom bij c, en dan op x keihard naar rechts knallen. Dat hebben we onder controle, door op de buitenteugel te rijden.
Ik rij op mijn buitenteugel de bocht door, en probeer de binnenteugel te ontspannen (helaas valt die te vaak in een boog dan)
En als hij echt de kop in de lucht gooit geef ik hem een halve ophouding op de binnenkant.

jsa ik zwabber enorm met mn handen, maar ook daar word aan gewerkt ;)

Reusje0504

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 20:08

http://i1307.photobucket.com/albums/s58 ... 265647.jpg[/img]

Hallo allemaal, ik heb alle 98 pagina's gelezen en heb al veel geleerd! Dit is mijn 7-jarige verzorgpaard. Hij heeft vanaf zijn geboorte problemen met zijn SI-gewricht en vind het erg moeilijk zijn achterhand onder de massa te plaatsen, hij heeft hiervoor wel behandelingen bij de chiropractor etc.

Helaas gaat het op het moment nog niet super, deze foto is gemaakt in mei, daarna hebik 3 maanden in het buitenland gezeten en toen ik net terug was mijn arm gebroken bij een val van deze meneer (vanwege bakkabouters heb ik ook op deze foto een bokriem en een martingaal, mijn leven is me lief :+ ) Nu zijn we net weer begonnen met wat actiever trainen. Ik ben nog helemaal niet toe aan 'aan de teugel' of oprichten. Maar ik wil wel graag op de goede weg zijn:)

Wat zie ik:
2 ruime driehoeken bijna even groot
Ik zit met mijn bovenlichaam naar voren alsof ik zijn hals naar voren wil duwen
Te weinig teugelcontact doordat mijn handen te ver naar voren zijn
Een ontspannen staart
Zijn neusje is er mooi uit denk ik
Hij lijkt rustig en ontspannen imo

Ik ben benieuwd hoe jullie het zien! Alvast bedankt :)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 22:09

Snackie, heb je filmpje bekeken.
Korte samenvatting, aangezien er al hele berg commentaar is gegeven.

alles mg actiever, nu aarzelend.
Handen heel breed en laag en je zit in het begin bij die volte naar links,
heel erg ingeknakt met je lichaam naar links, jij hebt meer buiging naar links dan je paard zeg maar ;) .
Ruiter heeft veel losvast geen mooi vloeiend contact met het paard.
Paard ziet er af en toe wel zoekende uit, maar wordt niet op de juiste momenten bevestigd in dat hij het goed doet.
Dat is nou ook net het moeilijkste stukje, het goede moment aanvoelen en dan snel genoeg zijn en het juiste doen.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 22:17

Thanks, dat zijn idd de punten waar we oa mee aan het werk zijn gegaan vandaag, en de volgende keren.
Daarom nog meer bewust worden van het lichaam, de goede spieren gebruiken, want als je zelf scheef bent word je paard ook niet recht.
Dankje!

KarmaWitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 00:28

Dit ben ik niet, maar vind ik wel even een plaatje wat ik kan showen omdat het best wel richting perfect gaan

Afbeelding

Paard heeft mooie V vormen, loopt helaas wel iets achter de loodlijn.
Rug is niet weggedrukt, waardoor de bekken hoogstwaarschijnlijk zijn gekanteld.
Paard vertoont wel spanning in de kaak helaas, en oren staan voor mij geconcentreerd.
Staart wel spanning.

Het ging voor mij echt over de rug, omdat die niet weg gedrukt lijkt te zijn.
Ruiter zit erg mooi, handen lopen met een lichte knik naar de teugels. Nouja de overgang handen/teugels.

Tja.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 00:40

Ik ben het niet met je eens wat betreft de v-vormen. Tussen de voor- en achterbenen vind ik meer een o-vorm en ik zie eigenlijk ook geen v-vorm bij de voor en achterbenen.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 00:41

Dat heeft met het moment van de foto te maken :)

KarmaWitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 00:42

Klopt zag ik later pas :o

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 11:11

xDaantjxx schreef:
Dit ben ik niet, maar vind ik wel even een plaatje wat ik kan showen omdat het best wel richting perfect gaan

[ Afbeelding ]

Paard heeft mooie V vormen, loopt helaas wel iets achter de loodlijn.
Rug is niet weggedrukt, waardoor de bekken hoogstwaarschijnlijk zijn gekanteld.
Paard vertoont wel spanning in de kaak helaas, en oren staan voor mij geconcentreerd.
Staart wel spanning.

Het ging voor mij echt over de rug, omdat die niet weg gedrukt lijkt te zijn.
Ruiter zit erg mooi, handen lopen met een lichte knik naar de teugels. Nouja de overgang handen/teugels.

Tja.

Nee Daantje hier ben ik het niet met je eens. Paard loopt op de voorhand in een vlase knik en achter de teugel. Ruiter zit niet in het zadel dus gebruikt haar zit niet maar zit er er op. Paard heeft geen swingende rug integendeel rug is strak en paard is geen happy athlete en heeft spanning dat tot uitkomt in staart gebruik. Paard is ook niet aan het bit, dus het achter de teugel zijn is geen moment opname maar is opleidingsfout zoals ik het zie. Dus dit vind ik gewoon een plaatje zoals het niet moet. Ik schrijf dit niet Daantje om je te kwetsen maar dat weet je wel hé, want heel vaak zie je het wel goed. Ik schrijf dit omdat ik het belangrijk vindt dat we wel het goede als goed benoemen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 20:22

xDaantjxx, kan ook niet gelukkig worden van die foto, als je hem als voorbeeld foto voor goed bedoeld,
er is namelijk nog genoeg om te verbeteren.
Meeste is al wel genoemd.