[FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Salidor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 16:27

VisibreTeam schreef:
Dan heb ik ook nog een foto, ik hoop enorm dat iemand een idee heeft hoe het kan en hoe ik het op kan lossen :))

[ Afbeelding ]

Ze begint in een mooie krachtige draf, super achterhand onderplaatsing etc, maar zodra ik het 'commando' voor de 'piaffe' geef (soms doet ze hem wel redelijk en ze heeft er ook zeker de kracht etc voor) dan vaalt ze heel raar uit elkaar zoals op bovenstaande foto? :? ze begint echt mooi, maar na 1 pasje is het *plof* op de voorhand, weg verzameling, weg krachtige pasjes, weg alles. Meestal als ik iets meer teugel contact hou zet ze achterhand er wel beter onder maar ze is érg gevoelig daar op. (mijn hulp is een lichte ophouding en klikken met mijn tong, zo ben ik er al de nodige periode op aan het trainen en gaat opzich ook goed) maar hier ligt haar achterhand gewoon weg :') Iemand tips, verbeter punten of hoe ik het aan kan pakken? Met ruiter er op en iets hulp van de grond gaat het al wel aardig, maar aan de lange lijnen dus niet :=

Waar het het meest op lijkt: een huppeltje, maar dus totaal geen piaffe waardig iets

Probeer mee te schakelen voor de piaffe zodat ze wat meer kracht heeft.
Daarnaast zou het bijtikken met een zweepje kunnen helpen om de achterhand actiever te behouden, waardoor ze meer gewicht overneemt.
Hoe 'rij' je naar de piaffe toe? Heb je het al eens vanuit de passage geprobeert?

Anoniem

Re: [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 22:09

Hoi Salidor,
Bedankt voor de tips!
Deze merrie zakt uit haar zelf heel snel. Ik hoef dan maar een beetje teugeldruk te geven en ze loopt aan de teugel. Het klopt dat ik soms te veel op rechts leun, mijn linkerbeen is langer, waardoor ik snel scheef zit. Maar ik probeer er op te letten! Foto 1 is een foto waar de merrie net is aangegallopeerd. Meestal geeft ze nog wel eens een bokje, vandaar dat ik wat naar voren zit. Niet om het goed te praten natuurlijk, maar ik denk ik zeg het er even bij :p
Merrie is trouwens wel dik op de fotos, paard heeft er enorm aanleg voor maar hier was ze echt dik...

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 12:58

Ik vond deze in een ander topic hier op bokt.

Sorry als ik m gebruikt heb, voor degene die hem in de andere topic heeft gebruikt.
Maar denk dat dit ook wel interresant is.

http://www.youtube.com/v/I8cOq7YWXys

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 15:01

maralyn schreef:
Ik vond deze in een ander topic hier op bokt.

Sorry als ik m gebruikt heb, voor degene die hem in de andere topic heeft gebruikt.
Maar denk dat dit ook wel interresant is.

http://www.youtube.com/v/I8cOq7YWXys

sorry , maar kheb nog nooit zoveel onzin gehoord als in dit filmpje
de rug omhoogbrengen? waarom? wat is het nut daarvan?
Hebben deze mensen zich wel eens verdiept in de beweging van een paard?
en van nature
daar brengt een paard zijn rug nooit omhoog!
pft...
hier wordt ik echt verdrietig van.
Wij maken onze rug toch ook niet bol om beter te kunnen gaan bewegen? Daar is de rug namelijk niet voor gemaakt. Wel om recht te blijven en mee te kunnen deinen in de beweging.
waarom zou een paard dat wel moeten doen, rug omhoog/bol?
Bovendien zie je op het filmpje het paard zwaar op de voorhand lopen.
Helaas is de voorhand daar niet voor gemaakt vanuit moeder natuur.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 15:56

Ik denk dat die man het verkeerd uitlegt...want een paard bolt zeker wel zijn rug wanneer hij zijn bekken kantelt om meer op zijn achterhand te lopen.

En darnaast vind ik ook, dat veel paarden hun rug weg drukken.

Op de achterhand lopen leer je een paard niet in 1.2.3 hoor...
Ook net zo als correct aan de teugel lopen.
Dat moeten jullie samen doen, niet alleen jij, niet alleen je paard.

Ik vind het een fijn beeld, het paard volgt je hand. Hij accepteerd jou hand omdat jij zijn mond accepteerd en respecteerd.
Wanneer de ruiter de teugel weer terug neemt zie je dat het paard correct en ontspannen aan de teugel loopt, dit alleen doordat hij los in zijn vel zit, en de ruiter correct op zijn rug rijd.
Als jij enorm zwaar gaat zitten, terwijl het paard niet los in zijn lijf is, en daarmee "vraagt" om aan de teugel te lopen kom je met enkele spieren in de knoop.

Die man verteld veel, niet alles klopt. Maar als je zelf gaat denken, van hoe en wat vind ik degelijk dat er wel een punt in zit.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 16:16

nee, een paard bolt zijn rug niet
dat is in ieder geval niet de bedoeling van zijn rug
hetgeen wat je voelt als ruiter, is dat het paard meer door de achterhand zakt (in de verzameling) maar daarbij is de rug nog steeds recht.
Het wegdrukken van de rug, doet een paard door het extreem handgebruik (evenals het vastzetten van de rug)
een rug hoort te veren, zowel in de verzamelingen als in de arbeidsdraf..., daarbij kan het spier en gewrichts technisch nooit dat een paard zijn rug omhoog brengt.
(ik hoop het althans niet voor het paard, dat zou echt blessures in de hand werken, wel goed voor de portomonnai van de osteopaat en de fisio ;-) )

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 16:36

Dan heeft die man in de verkeerde boeken gezeten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 16:37

Zijn er nog mensen die tips voor mij hebben? (Zie de fotos hierboven)
Mag van de week weer rijden dus tijd genoeg om er aan te werken! :)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-12 16:56

De rug dient te deinen. Als een paard met een diepe (aangeboren of doorgezakte) rug continu zo opgebold moet lopen door zichzelf lang te maken krijgen ze echt rugklachten.

Volgens mij wil je bij een kort paard de spieren langer maken door ze te leren vouwen als een accordeon (in en uitschuiven) en bij een lang paard wil je dat ze de spieren zo leren gebruiken dat ze korter bij elkaar kunnen komen. (op dezelfde manier)

Ze moeten leren aanspannen in/bij ontspanning. In het optillen van het achterbeen is de rug altijd wat "hol" in het onderzetten van het achterbeen komt de rug recht/"bol"

Een paard iedere dag een uur lang zo uit elkaar gedonderd laten lopen is echt niet goed hoor. Dat is exact het tegenovergestelde van een paard continue met een weggedrukte rug rijden (die dus in iedere beweging van het achterbeen hol blijft. Ze kunnen dan ook niet maximaal ondertreden)

xLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 12:54

kallista90

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 13:31

Afbeelding Afbeelding

Ik ben benieuwd wat jullie van deze foto's vinden, ze zijn gemaakt tijdens een B-proefje op een onderlinge. Die overigens bagger ging :=

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 13:35

Vind je handen wat streng overkomen......

kallista90

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 13:47

Ik heb moeite mijn buitenhand op de plek te houden en goed te begrenzen, daar en tegen ben ik met mn binnenhand dan weer erg streng, omdat paard over de buitenschouder wegloopt. Eigenlijk zou ik automatisch dan mn buitenhand er beter aan moeten hebben, maar dat lukt nog niet altijd en dat is wat je hier ook weer terug ziet.

hamsterfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 15:05

Interessant topic ook altijd weer. Ik vraag me af wat jullie hier van vinden.
Even wat kleine informatie vooraf.
Ik rijd 1x in de week op de manege (al 5 jaar lang alweer..) en vaak op dit manegepaard, eigenlijk gewoon bijna altijd, soms zijn er uitzonderingen, maar ga er maar vanuit dat ik altijd op hem rijd :=. Toen hij hier kwam voor het eerst kon hij helemaal niks zowat, niet achteruit, kon niet wijken, hij had zijn hoofd hoog in de lucht en nu, volgens mij 1/2 jaar verder (Ik weet niet meer wanneer hij hier kwam), gaat het echt al stukken beter. Mijn houding is ook verbeterd (eerst was het veel erger dan het nu is), en natuurlijk kan er nog van alles beter aan mijn houding (Ellebogen meer in een knik houden, handen dichterbij het zadel, tenen niet naar buiten draaien etc.), maar ik werk er aan. Ik ben allang trots op hem dat hij zoveel veranderd is, wel is hij erg scheef en links zet hij zich vaak heel erg vast. Aan de teugel vragen doen ze bij ons op de manege door te kneden en vele ook door te zagen, dit is niet mijn manier van doen absoluut niet zelfs, ben er allergisch voor, jammer dat het zoveel gebeurd.. Ik heb stille, zachte handen vinden veel mensen :D (soms streng daar waar nodig is) en probeer de druk op te vangen door middel van mijn zit, maar voor zit is hij erg ongevoelig en zelf krijg ik er ook niet genoeg sturing in. Ik vroeg me af wat jullie hier van vinden, ik vind het zelf lastig hem recht te houden/te krijgen maar word hierin ook niet geholpen dus probeer ik het allemaal zelf zo goed mogelijk te doen. Hij gaat ook erg graag in je handen hangen en dat word erg zwaar, want een licht hoofd heeft het niet bepaald :=.

Hoe we er eerst bij reden:
6 augustus 2011, bijna een jaar geleden dus, probeerde hier een poging tot wijken te doen. http://i46.tinypic.com/2ebh755.jpg
In draf, kijken voor goede been http://i48.tinypic.com/scx5k6.jpg

En hoe we er nu bij rijden :D
Afbeelding Dit is ook z'n moment dat hij graag in je handen gaat hangen om steun te zoeken.
Afbeelding
Afbeelding
http://i46.tinypic.com/wlsjti.jpg
http://i48.tinypic.com/abjxpj.jpg

Ps. Normaal gesproken heb ik mijn beugels een gaatje langer, als ik nog langer ga zitten voelt het niet fijn voor mij.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 16:08

Ik heb helaas echt geen tijd om uitgebreid te reageren, maar één ding wil ik even snel kwijt.

Kijk eens heel erg goed naar deze foto's, en probeer dan eens te bedenken waarom je paard niet op je zithulpen reageert....Ik vind dat zelf namelijk helemaal niet vreemd, ik denk dat mijn paarden zo ook niet zouden reageren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 16:59

Ik lees hier heel veel over strenge handen, wat zijn dat en hoe kunnen jullie zien of iemand strenge handen heeft?

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 18:40

@Hamsterfan
Oke, ik ga je proberen advies te geven.

Ik vind je qua bovenlichaam nog iets gespannen zitten, probeer je handen naast je lichaam te geven en niet je handen richting het bit te verplaatsen zegmaar. Het lijkt alsof jij zijn mond volgt i.p.v. hij jouw hand. Ik denk dat je dan ook al minder naar voren gaat zitten.

Verder je benen. Op de eerste foto zie je duidelijk dat ze heel erg naar voren zitten en jij daardoor in stoelzit komt, wat je weer belemmert in het meebewegen. Ik zou je als tip meegeven om langzaamaan je beugels wat langer te gaan maken (Niet direct, dat werkt gewoon niet, je moet langzaam leren om met lange beugels te rijden) en erop letten dat je knieen tegen het zadel aan blijven liggen. Oor-Schouder-Heup-Hak één lijn, misschien dat hij dan vanzelf beter op je zit gaat reageren. Als jij met je houding aan het werkt gaat, komt de rest vanzelf goed. Ik kan je niet echt commentaar geven op hoe je paard loopt, behalve dat hij op de voorhand loopt. Veel schakelen&tempoovergangen rijden, maar vooral aan je houding denken :).

Succes!

hamsterfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 19:25

Bedankt :)
@Esther; Ik snap best dat hij niet op zit reageert etc, maar ik probeer hem vooral in tempo overgangen hem over te laten op mijn zit, en niet zozeer onder het rijden :), dat wil ik pas later gaan proberen.
@Lollieloes; Mijn beugels zitten hier inderdaad te kort, waardoor ik mijn hakken te ver uitdruk en mijn knieën niet tegen het zadel aan hou inderdaad :o. Ik ga morgen wat in de weer met schakelen en tempo overgangen rijden :D, en ook weer meer aan mijn houding denken.
Ik hou mijn handen inderdaad niet netjes voor me, hij trekt/steunt nogal vandaar :)

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 20:54

hamsterfan schreef:
Bedankt :)
@Esther; Ik snap best dat hij niet op zit reageert etc, maar ik probeer hem vooral in tempo overgangen hem over te laten op mijn zit, en niet zozeer onder het rijden :), dat wil ik pas later gaan proberen.
@Lollieloes; Mijn beugels zitten hier inderdaad te kort, waardoor ik mijn hakken te ver uitdruk en mijn knieën niet tegen het zadel aan hou inderdaad :o. Ik ga morgen wat in de weer met schakelen en tempo overgangen rijden :D, en ook weer meer aan mijn houding denken.
Ik hou mijn handen inderdaad niet netjes voor me, hij trekt/steunt nogal vandaar :)

Maar waarom reageert hij niet op zit? Volgens mij is dat antwoord namelijk supersimpel (en kan jij daar niets aan doen!!)

Edit: Kan het er ook wel meteen bijzetten trouwens. Als ik kijk naar wat er onder je zadel ligt, kan ik me zomaar voorstellen dat hij je zithulpen niet tot nauwelijks kan voelen. Dan kan je oefenen tot je een ons weegt, maar reageren zal hij alleen doen als hij de hulpen duidelijk kan voelen en onderscheiden....

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 21:47

Amy, een gesloten hand is met de polsen naar binnen gedraaid en naar beneden gekanteld. Een mee gevende hand gaat mee met de teugel en zal op 1 lijn zijn.

zo kunnen we dat zien.

Ook zelfs nog een klein beetje aan de houding van het paard.

sommige mensne doen hun ellebogen recht en op slot.
Sommige mensen in de schouders.

Dan zie je toch enige spanning in de lichaam van de ruiter.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 21:51

hamsterfan@ ik vind het bijzonder, dat je de enige bent in de foto's die geplaatst zijn die het paard "aan de teugel" heeft lopen.
het merendeel wat ik hier voorbij zie komen lopen achter de teugel
jou paard loopt met zijn neus op de loodlijn, zoals het hoort in een B en L proef (dus voor de verzamelingen)
als het paard wat zwaarder in de hand gaat voelen, probeer dan iets langzamer tempo te gaan.
wat betreft je zit, is het lastig in het zadel waar je op zit om recht in dressuur houding te zitten.
volgens mij is het een veelzijdigheid of springzadel, daarin zit je nu eenmaal met kortere beugels en moet je meer verlicht zitten (voor bv springen)
Je middelpunt vinden in een dressuurhouding in dit zadel is lastig.

hamsterfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 22:38

@Nombrado; Bedankt, dat is een groot compliment :). Ik vind het ook wel lastig om te zien wanneer hij achter de loodlijn kruipt als ik er zelf op zit, in de buitenbak hangt maar 1 spiegel en dat is vlakbij de hoek dus lastig te zien. Het is inderdaad een veelzijdigheidszadel, waar ik met mijn knieën dan niet bepaald steun bij kan vinden (merk dat als ik op het paard van een vriendin even uitstap, dat ik een stuk netter zit door dat dressuurzadel), dus daar zit zeker verschil in. Hij is altijd heel erg vlot inderdaad, ik ga het eens proberen als hij weer wat zwaarder in mijn handen gaat worden.

@Esther; De meeste manegepaarden zijn ongevoelig/afgestompt voor zit en of beenhulpen.. Helaas. Het groene dekje is dunner (is mijn eigen) dan de blauwe manege dekjes zijn. Als hij wat dikker was geweest, had ik het kleed er onder uit mogen halen, maar dat mag nu niet (is verplicht). Dus dat is inderdaad ook wel een minpuntje..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 22:45

@maralyn; heb ik dan strenge handen? Als je je handen recht op hebt zitten je polsen toch automatisch aan de binnenkant? Ja sorry, blonT :o

hamsterfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 13:57

@Amykimmie; Ik weet niet waar je foto staat, maar als je je handen recht op hebt zitten je polsen wel automatisch aan de binnenkant, maar als je die draait (je polsen/handen) komen ze dichter naar jezelf toe te staan/wijzen ze meer naar jou toe, dat valt onder strenge handen. Weet niet of ik het goed heb uitgelegd hoor.. dus als mensen me willen corrigeren is dat geen probleem natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 17:28

Mijn fotos staan op vorige pagina, vrij bovenaan! Okee dus je moet je polsen eigenlijk recht houden en niet naar binnen buigen?