[FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 20:38

MyWishMax schreef:
MyWishMax schreef:
Wij kunnen idd heel ontspannen ronddraven, maar daar win je niks mee. Denk maar eens aan een buitenrit! Tijdens het 'echte' rijden is het idd ontspannen in aanspannen.

Net wat je er zelf onder verstaat. Ik bedoelde met buitenrit gewoon rustig rondtuffen. Buiten kan je zeker trainen, vooral mooi rechtuit en mooie lange rechte stukken draven/galoperen. Maar daar doelde ik niet op :D

Maar nu lijkt het net of ontspanning iets sufs is.. als ik het over ontspanning heb, dan heb ik het niet over een lang teugeltje en je paard wat rond laten hobbelen :n ik denk aan een paard wat fijn over de rug komt en je hand goed volgt. Het legt zijn hals uit en opent achter de kaak. Vanuit die ontspanning kan je doorgaan naar oprichting :) zo werk je vanuit de ontspanning naar de aanspanning. Althans, dat is mijn visie ;)

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 21:11

:# Nog maar 2 pagina's :#

Oja, dat kwam ik niet vertellen.
Over het ontspanning/aanspanning verhaal, ik vind juist het schakelen daartussen de balans vinden zo moeilijk. In de stap bijvoorbeeld, stappen is voor mijn paard echt vakantie, dat hoorde voorheen nooit bij zijn training dus stap is vrije tijd voor hem. Dan moet ik hem dus zodanig zien te activeren dat hij niet zijn hoofd omhoog brengt, niet korter gaat stappen of aandribbelt maar ik moet hem wel actief zien te houden...Dat maakt het zo moeilijk volgens mij. Je wilt namelijk wel reactie, je wilt wel dat er iets gebeurt en dat er gewerkt wordt.
Voordeel bij mijn paard is dan wel weer dat je spanning die vanuit een moeilijke of nieuwe oefening komt heel gemakkelijk weer af kan vloeien. Drie passen stappen en hij is zo relaxed als maar zijn kan. Goh, heeft dat flegmatieke toch nog voordelen :)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 21:13

Pletje123 schreef:
Maar nu lijkt het net of ontspanning iets sufs is.. als ik het over ontspanning heb, dan heb ik het niet over een lang teugeltje en je paard wat rond laten hobbelen :n ik denk aan een paard wat fijn over de rug komt en je hand goed volgt. Het legt zijn hals uit en opent achter de kaak. Vanuit die ontspanning kan je doorgaan naar oprichting :) zo werk je vanuit de ontspanning naar de aanspanning. Althans, dat is mijn visie ;)

Eens, maar ik bedoelde de 'slaap' ontspanning. Maar over de rug en hand volgen is ook een bepaalde aanspanning toch?

Samsie

Re: [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 21:23

Niemand reageert op mijn foto!?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 21:54

Samsie schreef:
Tips? :o

Afbeelding

Niet zo ongeduldig! Heb je wel gezien hoe snel dit topic soms gaat? :+
Wat vind je zelf?
Is de nek net achter de oortjes het hoogste punt?
Is het paard ontspannen en loopt hij op eigen benen?
Waar is het neusje?
Is het paard actief?

(gezien je donkere kleding kan ik niets zinnigs zeggen over je houding.
Nek niet het hoogste punt, wat wel je streven is. Neusje achter de loodlijn en paard oogt alsof
de ruiter zijn hoofd toch beetje voor hem draagt. En mag actiever.
Verder wel heel rustig en prettig beeld hoor)

Ik wil ontspanning en van daaruit kan ik gaan werken aan aanspanning, andersom gaat niet.
En dan nog de juiste verhouding zien te vinden.

Mizsz_Kitty schreef:
MyWishMax schreef:
Wij kunnen idd heel ontspannen ronddraven, maar daar win je niks mee. Denk maar eens aan een buitenrit! Tijdens het 'echte' rijden is het idd ontspannen in aanspannen.

Bedoel je nu met het "echte" rijden bakwerk of buitenrijden? Denk namelijk dat met buitenrijden je je paard ook prima kan trainen.

In het begin toen Toobs nog niet zoveel balans had erg veel gewoon buiten getraind.
Lange rechte stukken, midden op de weg, rechtrichten en op eigen benen laten lopen is dan al moeilijk zat.
Naarmate hij betere balans onder de ruiter kreeg, kon je ook wat langzamer gaan rijden,
want dat kon hij in het begin totaal niet! (hij denkt graag groot :D ).
Galop oefenen vond ik in het bos ook ideaal, tenminste niet elke 60 meter een bocht.

En ja, we lummellen ook wel als we buiten zijn, gezonde combi moet mogelijk zijn.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 22:00

mandy358 schreef:
Helaas geen hele recente foto's, dit is al van behoorlijk wat maanden geleden.
Wat je dus niet ziet is wat de laatste maanden veel beter gaat, het ontspannen lopen
en het buigen.
Ben toch benieuwd wat jullie ervan vinden.
Ik krijg 1 keer in de week een half uur priveles :)

Afbeelding

Afbeelding

Die 2e foto! Geniaal, allebei met een waaikuif! (hebben ze elastiekjes voor uitgevonden overigens)

Ik hoor al mensen zeggen horizon..
Dus hem even recht gezet.
Afbeelding

1e foto vind ik prettiger dan de 2e.
Hoewel op de 1e ik toch het idee krijg dat je nog redelijk wat contact maakt met je handen, maar dat kan zo lijken
omdat je ze beetje plat hebt.
Maar vind deze foto wel prettig om naar te kijken, lijkt op weg naar de ontspanning.
De 2e, lijkt hij ineens in je handen te duiken en jij hem niet los te laten en te drijven zodat hij weer omhoog komt,
waardoor hij op de voorhand valt.

Mizsz_Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 22:02

Vind het met Cal ook heerlijk. Zitten ook hele relaxte stukken tussen en stap veel. Maar rijd ook veel in de duinen en dan is gewoon samen stappen soms al zwaar genoeg.

mandy358

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 22:06

Dankjewel Sjolvier! :)
En wat je zegt klopt precies, we zijn bezig met het loslaten.
Wat al erg goed gaat, sommige stukken kun je hem al echt loslaten.
Eerst lukte dat niet erg omdat hij er dan tussenuit wilt gaan.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 22:13

mandy358
Citaat:
Dankjewel Sjolvier!
En wat je zegt klopt precies, we zijn bezig met het loslaten.
Wat al erg goed gaat, sommige stukken kun je hem al echt loslaten.
Eerst lukte dat niet erg omdat hij er dan tussenuit wilt gaan.

Die eerste foto laat dat ook mooi zien.

JoycexLynn12 schreef:
MyWishMax schreef:
Ik denk dat je ontspanning in aanspanning mooi kunt vergelijken met jezelf. Als jij netjes rechtop wil zitten, moet je spieren aanspannen, maar tegelijkertijd ook ontspannen, zodat je soepel mee kunt bewegen. Zou je alleen ontspannen, zak je in elkaar. Zit je gespannen, kan je niet meer soepel meebewegen.

:j Gister nog meegemaakt |(

Hier nog zo'n hark... die van de spanning soort malloot wordt.. (dit is dus hoe NIET een proef te rijden! gestresst)
Resultaat...
stresskip te paard, net voor begin van proef.
Afbeelding
nekje niet hoogste punt, net te diep, neus moet er iets meer uit, pinguin voeten (vooral rechts, daar mis ik helemaal de controle).

Afbeelding
voeten, amaj, wat ben ik aan het doen?
En aangezien een plank niet meekan gaan, kan stresskip het niet meer uitzitten en gaat achterover hangen.
Wederom neus moet er meer uit, dan ik nek ook meteen hoogste punt.
Stresskip doet hier nog wel haar best, om handjes naar voren te steken, maar niet met veel resultaat.

Stresskip was ook nog ergens blij mee! Oke niet meteen dit momentje, kom hier niet de gebroken lijn af weer op de hoefslag.
Maar ik was hier blij mee, omdat hij maand geleden niet de contra kon (dat heet ik ging op moment dat ik contra wou,
anders rijden, liet hem eigenlijk in de steek, waardoor hij uit galop viel of over sprong).
Sinds 1 week kan ik met hem in de contra gewoon een volte 15 meter rijden en gaat hij gewoon door, heb geleerd
hem dan niet in de kou te laten staan, allicht dat ik het ondersteunen nog wat overdrijf, maar ben zo trots op zwartje!
Afbeelding
Hoofd hals houding idem als vorige plaatjes.

En omdat stresskip aan eind van proef geen idee meer heeft wat ze aan het doen is..
Hij wordt hier trager, dan ga ik prutsen, gevolg hij gaat dan duiken ik ga meer prutsen en uiteindelijk wordt hij 3 meter lang,
loopt met zijn hoofd in de grond en komt echt niet meer vooruit.
Omdat ik dan teveel eraan wil zitten, moet erafblijven en laten lopen!
Afbeelding
volgende keer misschien wijntje drinken voor ik ga starten (maar ik drink niet.. zucht..)

foto's kwaliteit is wat ahum slecht, want het zijn foto's van het beeldscherm.
Laatst bijgewerkt door Sjolvir op 20-02-12 22:17, in het totaal 1 keer bewerkt

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 22:17

Sjolvir, ontzettend herkenbaar! Je zit er zelfs nog netter op dan ikzelf doe, maar het gevoel van stoppen met rijden, spanning in je spieren en ineens niet meer helemaal weten wat je aan het doen bent...Ik ken het precies. Heel erg goed voorbereiden helpt bij mij wel iets, verder hoop ik maar dat het met veel oefenen nog zal verbeteren.

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 22:20

FahyaFemke schreef:
calimero je kan wel ontspannen zitten, maar wel altijd in de juiste houding zodat je een sprong kan opvangen.

hoe meer jij vast houdt, hoe meer kans er is op zo'n ontploffing is mijn mening. Ik zeg niet dat de ontploffingen er níet meer zullen zijn als je losse teugels houdt, maar ze zullen hoogstwaarschijnlijk wel minderen omdat jij je ontspanning (middels je teugels) laat voelen aan je paard. Maar je moet niet ontspannen zitten als in ik zit op een manege paard (al kunnen die ook gek doen ;) ) maar ontspannen zitten in je handen, armen en dus je teugels: los(ser), maar je zit moet nog steeds juist zijn: lange benen, hakken uitgedrukt, rechtop niet ingezakt.

En dan zit je vanzelf ook al gaat hij er vandoor, en dan pak je je teugels en kun je hem weer bij je krijgen..

Ik snap wat je bedoelt. Ik denk alleen (nee heb geen hoge eigendunk hoor, haha) dat het niet aan mij ligt.
Ik vind het niet eng of word bang als hij dat doet en kan het ook uit zitten. Het is alleen erg vervelend als het gebeurt.
Vaak is het zo dat we heerlijk ontspannen aan het rijden zijn en dan plots uit het niets en uit totale ontspanning vliegt ie weg.
Vervolgens is hij zelf helemaal gespannen omdat ie ergens van 'geschrokken' is.
Als je dan door rijd alsof er niets aan de hand is ontspant hij na 10 minuten wel weer..

S_en_Z

Sjol, wat is toobs toch snoezig. Je weet dat je verkeerd doet.. maar zie het maar eens om te zetten.. dat blijft toch ontzettend moeilijk :=

S_en_Z

Als we nou zorgen dat het topic vol is.. Kan ik de volgende er in gooien!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 22:22

Vind het drama, inrijden buiten ging nog wel, mezelf flink herinnert aan niet jagen, niet jagen..
Toen naar de binnenbak, arrrghhhhhh, stress sloeg toe, moet zo de bak in!
Zou hij het blijven doen?
(tuurlijk blijft hij het doen als ik normaal blijf doen, maar niet als ik achtelijk ga doen.)

S_Z we gaan het omzetten, het gaat gewoon lukken, knopje moet gewoon om!
We gaan gewoon ontspannen richting aanspanning en hopen niet in volledige stress te schieten :o

Help al met vol maken.
Maar wil ook nog eten. :+

Mizsz_Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 22:22

Vind het mooi om te zien hoe jullie jezelf bekritiseren.
Heb zelf eigenlijk maar zelden fotos. Probeer wel regelmatig de filmcamera neer te zetten zodat ik zelf kan terugkijken. Maar dit zijn toch vooral beelden verderaf dus echt duidelijk is het helaas niet.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 22:24

Had zelf geen foto's was allang blij dat ik een lezer had opgescharreld!
En er was een fotograaf, heb eigenlijk nu heel oneerbiedig die foto's gejat.
(ga bij de menwedstrijd met Sjol (zal hij er ook wel zijn) wel weer braaf cdtje bij hem bestellen,
die foto's worden vast veel mooier dan deze! )

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 22:25

Kwam deze nog tegen...
[VVDD] Geduld: de mooiste gave van allemaal.
Dat doet toch wel pijn aan je ogen....
Arm dier....
Tijd voor andere instructie, deze had ik persoonlijk van mijn paard gesleurd,
ongeacht wat mijn paard deed.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 22:28

Was hem al tegengekomen.. ook die instructrice.. Bai leert aan de teugel lopen.. als ik er zo 1 onder mijn hoede krijg...... die trek ik zo van dr paard af.

:')

Al moet ik zeggen.. ik kon er ook wat van toen ik nog niet wist wat ik deed en ik ook zo'n "fijne" instructrice had :+

Daphx93

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 22:31

Oeee leuk!

Hoe vinden jullie die van mij??

Afbeelding

Afbeelding

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 22:34

Ik zit vooral in de meeleesmodus (sorry allemaal!)
Maar woei we gaan best snel, van mij mag je hem alvast openen op pagina 99 hoor.. := Beetje smokkelen mag toch? :D

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 22:38

Heb nog een film van een clinic, waar ik voor het eerst ooit "leerde" travers rijden.

In dit geval was dat goed je binnenhand vasthouden en hem tikken als hij zijn kont niet opzij deed. Ik hing goed naar buiten. Ik was 15 (dus 10 jaar terug). Ik had geen idee wat ik aan het doen was.. alleen dat de instructrice het goed vond wat ik deed. 2x komt paard met hoofd omhoog. Ik leerde toen dat hij gewoon "stout" was en dat hij "straf" verdiende met de zweep. Een intructrice die jonge paarden opleidde en veel les gaf... en die ECHT zegt "goed blijven inwerken met je binnenhand zodat hij niet vast kan pakken" en "goedzo" roepen op een travers waarbij het paard zich volledig blokkeert in zijn lijf en geen idee heeft waar hij zijn benen neer moet zetten. Voelde ik toen niet :n

Achteraf weet ik nu hoe het er uit hoort te zien. Uiteindelijk is de travers goedgekomen. Nu weet ik welke hulp ik moet geven en wanneer en dat dwang helemaal niet nodig is om een paard iets aan te leren. Nu zie ik pas echt wat ik toen allemaal fout heb aangepakt.

Zo vreselijk zonde van al die tijd dat het paard iets MOEST wat hij niet kon bolwerken. Geen blij paard, geen blije ruiter. Gevecht.

Schouderbinnenwaarts wou hij niet.. nou.. dan maar draven en galoperen en in die gangen wijken op de volte. Kaak vasthouden? Terugtrekken en goed stelling er in. Hij moet en zal loslaten, geeft hij op.. dan mag hij rechtuit.

Oke, hij liep niet zo verschrikkelijk als het topic hierboven. Ik reed hier al M1 met nette punten. (achteraf vraag ik me af hoe ze gepunt hebben.. ik had echt veeel strenger geweest)

Ben nu aan het uploaden.. maar kan hem alleen in het topic zetten als "zo moet het dus NIET."

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 22:41

XmissdaphX schreef:
Oeee leuk!

Hoe vinden jullie die van mij??

Afbeelding

Afbeelding

De eerste, fantastisch hoe het paardje op de ruiter let! (oortjes!!)
En heel ontspannen denk ik, zou tikje meer aanspanning mogen.

De tweede foto, paard moet de bocht door en buigen, ruiter hoeft niet te buigen (ik ben zelf ook schuldig!)
en erop letten dat je niet terug werkt met je binnenhand en proberen ze op gelijke hoogte te houden (je handen).
Vind je paard netjes lopen, mag iets meer aanspanning. (sorry, maar gezien het onderwerp van de vorige blz-den)
Vind dit wel hele plezierige foto zo van je paard, ze lijkt daar echt lekker ontspannen er relaxt voor je aan het werk te zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 22:43

Ken dat gevoel van in de stress schieten zo..... moet nu in de lessen leren mezelf er weer uit te krijgen, doorademen, niet je adem inhouden, zulke dingen, diep naar je buik ademen, en dan Zen....... maar oh wat moeilijk........

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 22:44

Sjolvir schreef:
Kwam deze nog tegen...
Arm dier....

Ik schrok me dood van die filmpjes!
Vreselijk, dat ze er zo nog zijn!

Mizsz_Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 22:47

Sjolvir schreef:
Kwam deze nog tegen...
Arm dier....

Vind er geen enkel fijn moment tussen zitten. Snap wel dat dat paard zo veel verzet vertoond.