Dikkere mensen te paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 19:38

En omdat we het niet eens zijn, gaan we in de verdediging?

Ik zal nooit geen maat 38 hebben, hoeveel moeite ik hier ook voor zou doen (het zou wel gaan maar gezond is dan iets anders, wil mijn leven niet opofferen voor het ideale maatje). Dat iemand hier in dit topic dit zegt dat iedereen dit kan, klopt niet en is vrij enggeestig.
Heb nu een maat 44, misschien dat ik maat 42 haal, ben daar al meer dan content mee en het belangrijkst is dat IK weet dat ik mijn pony niet in de weg zit,dat is het belangrijkste.

Manuela379

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 19:41

Door jouw woord "jullie" in je eerste post, voel ik me voor het gemak ook maar even aangesproken.
En ik ben zo iemand die moeite moet doen om op gewicht te blijven en door ziekte te dik was.

weetje ook dat je veel moeite moet doen om terug op je gewicht te komen als je volgepropt word met medicijnen;) en als je weeken lang in het ziekenhuis moet ligen zonder beweging en de zelfde dosis dikmaakende medicijnen.

daar ben ik nu namelijk ook mee bezig al weer ik dat over tijdje weer naar het ziekenhuis moet voor en hartoperatie.
ik ga zelfs na een dietisten om zo me voeding aan te passen, omdat ik niet ieder dieet kan volgen.

D00R

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 19:45

Manuela379 schreef:
Door jouw woord "jullie" in je eerste post, voel ik me voor het gemak ook maar even aangesproken.
En ik ben zo iemand die moeite moet doen om op gewicht te blijven en door ziekte te dik was.

weetje ook dat je veel moeite moet doen om terug op je gewicht te komen als je volgepropt word met medicijnen;) en als je weeken lang in het ziekenhuis moet ligen zonder beweging en de zelfde dosis dikmaakende medicijnen.

daar ben ik nu namelijk ook mee bezig al weer ik dat over tijdje weer naar het ziekenhuis moet voor en hartoperatie.
ik ga zelfs na een dietisten om zo me voeding aan te passen, omdat ik niet ieder dieet kan volgen.

Ja, dat weet ik. En wat wil je daarmee zeggen?
Wat ga jij doen na al deze dingen. Kruip jij dan gewoon weer op je paard, ook als tegen die tijd blijkt dat je jezelf en je paard in de weg zit?

D00R

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 19:48

Manuela379 schreef:
met gewicht kan je gewoon niet goed zegen of iemand te zwaar is met dat zadel gedoe ook als iemand 1.64 is en 85 kilo weeg is het snel al een propje, die kan dan ook niet goed in de zadel zitten terwijl iemand van 1.77 dan normaal is.

Propje? He? Serieus? En jij vindt dat we hier niet respectvol met elkaar omgaan? Dus.... :+
Respectvol is blijkbaar een zéér ruim begrip.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 19:50

chanel1985 schreef:
En omdat we het niet eens zijn, gaan we in de verdediging?

Ik zal nooit geen maat 38 hebben, hoeveel moeite ik hier ook voor zou doen (het zou wel gaan maar gezond is dan iets anders, wil mijn leven niet opofferen voor het ideale maatje). Dat iemand hier in dit topic dit zegt dat iedereen dit kan, klopt niet en is vrij enggeestig.
Heb nu een maat 44, misschien dat ik maat 42 haal, ben daar al meer dan content mee en het belangrijkst is dat IK weet dat ik mijn pony niet in de weg zit,dat is het belangrijkste.

Lees voor de lol eens de afgelopen pagina of 2 terug. Wie roepen daar nu het hardst.

Ik heb van 80+ tot 46 kilo gewogen, ik ken de klappen van de zweep prima. Ik doe heel veel moeite om mijn huidige postuur te behouden. Ik sport veel en ben een erh druk mens.
Ik moet evengoed moeite doen, het is namelijk een fabel dat een goed figuur je aan komt waaien. Zo wordt er veelal wel over gesproken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 19:51

Manuela379 schreef:

Ja en ik ken de andere kant ook, ga er niet altijd vanuit dat mensen uit onwetendheid spreken.

Manuela379

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 19:53

D00R schreef:
Manuela379 schreef:

Ja, dat weet ik. En wat wil je daarmee zeggen?
Wat ga jij doen na al deze dingen. Kruip jij dan gewoon weer op je paard, ook als tegen die tijd blijkt dat je jezelf en je paard in de weg zit?

ik heb nergens gezecht dat ik zo op het paard stap;)
dus dat maak je er zelf van

D00R

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 19:54

Nee hoor, dat maak ik er niet van. Ik vraag het aan je Manuela. Er staat niet voor niets een vraagteken.
Maar goed. Jij gaat dan dus niet direct op je paard. Waarom niet? (is géén aanval)

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 19:55

Manuela379 schreef:
met gewicht kan je gewoon niet goed zegen of iemand te zwaar is met dat zadel gedoe ook als iemand 1.64 is en 85 kilo weeg is het snel al een propje, die kan dan ook niet goed in de zadel zitten terwijl iemand van 1.77 dan normaal is.

Dat punt waren we in deze discussie gelukkig al voorbij en daarom hadden we het nu over BMI en een gezond gewicht voor de ruiter. Het is echt jammer dat je niet de moeite hebt genomen om goed terug te lezen, want zo zijn we weer terug bij af.

Voor jou info nog maar een keer: BMI gaat over je lengte in verhouding tot je gewicht. Als die gezond is (en daar zijn berekeningen voor) en je neemt een paard dat bij je lengte past dan zit je altijd goed. Nog beter is als je dan ook nog eens een goede conditie hebt.

chanel1985 schreef:
Ik zal nooit geen maat 38 hebben

De discussie ging, voordat jullie hier kwamen, gelukkig ook niet meer over maten. Maar dus over BMI en gezond gewicht.

Manuela379 schreef:

Dus jij vind dat als iemand maar ziek genoeg is, dat het welzijn van het paard daar dan maar ondergeschikt aan moet zijn?

Manuela379

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 19:57

D00R schreef:
Nee hoor, dat maak ik er niet van. Ik vraag het aan je Manuela. Er staat niet voor niets een vraagteken.
Maar goed. Jij gaat dan dus niet direct op je paard. Waarom niet? (is géén aanval)

zit zelf niet lekker in me vel als tezwaar ben;) en dat zal een paard ook altijd ondervinden en door dat die mij onzekkerheid voeld raar gaan doen.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 19:59

Quellian schreef:
We hebben het over een gemiddelde en dat vind ik toch behoorlijk aan de grote kant. Overigens wordt maat 40-42 door de modefabrikanten ook betiteld als 'maatje meer'.

Besef je eens dat ruim 48% van de Nederlandse bevolking lijdt aan overgewicht, ik vind dat niet nogal wat zeg.

welke maat denk je dat ik heb kijk even in mijn profiel zou ik zeggen ;)
ik vind het vooral vreemd dat de mode industrie zegt dat dat een maatje meer is dat zou betekenen dat ik *dik*zou zijn
ben wel stevig maar dik? #)

edit sorry even niet terug gelezen,
BMI is inderdaad zeer belangrijk maar toch vind ik dan als je bijv 1,90 lang bent en 90-95 kilo weegt zeer goed moet gaan nadenken of je nog wel op een paard thuis hoort ....
Laatst bijgewerkt door little_birdy op 10-08-11 20:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Manuela379

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 20:00

jasmijn78 schreef:
Manuela379 schreef:

Dat punt waren we in deze discussie gelukkig al voorbij en daarom hadden we het nu over BMI en een gezond gewicht voor de ruiter. Het is echt jammer dat je niet de moeite hebt genomen om goed terug te lezen, want zo zijn we weer terug bij af.

Voor jou info nog maar een keer: BMI gaat over je lengte in verhouding tot je gewicht. Als die gezond is (en daar zijn berekeningen voor) en je neemt een paard dat bij je lengte past dan zit je altijd goed. Nog beter is als je dan ook nog eens een goede conditie hebt.

chanel1985 schreef:
Ik zal nooit geen maat 38 hebben

De discussie ging, voordat jullie hier kwamen, gelukkig ook niet meer over maten. Maar dus over BMI en gezond gewicht.

Manuela379 schreef:

Dus jij vind dat als iemand maar ziek genoeg is, dat het welzijn van het paard daar dan maar ondergeschikt aan moet zijn?

Nee hoor en dit klink hard gehandicapte worden ook op b ponytjes gezet terwijl ze veelste dik zijn soms. is dat dan niet erg of zielig? en vin het juist leuk dat die mensen zo ontspanning hebben maar dat is dan ook zielig.

ilona_selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 20:00

jasmijn78 schreef:
Ik begrijp nog steeds niet de discussie over gewicht en grote sterke paarden en zo... Blijkbaar hechten toch weinig mensen waarde aan het belang van een goede conditie van de ruiter. Ik vind het echt een gemiste kans als je dat als ruiter niet onderkent.

Een goede algemene condite van de ruiter (geen overgewicht, snel herstellen na inspanning etc) stelt je in staat stelt een betere balans en coordinatie te bewerkstelligen die nodig is voor het goed zitten en het licht geven van hulpen.

Daarnaast vergaren ruiters die zelf ook naast het paard eens iets doen aan lichaamsbeweging en sport, essentiele kennis op die nodig is voor een goede training van je paard. Als je merkt hoe je eigen lichaam reageert op (zware) inspanning, en hoeveel tijd het nodig heeft om te herstellen van verzuring etc., kun je je veel beter verplaatsen in wat je van je paard verlangd tijdens een training. Dan ga je ook begrijpen dat je paard toch echt verzuurd raakt na 3 lange zijdes onafgebroken travers bijvoorbeeld. Dan ervaar je zelf ook wat een warming up en cooling down daadwerkelijk voor je paard kunnen betekenen, etc. Weten hoe spieren en een lichaam werkt en functioneert geeft zoveel info... Je kan het lezen in een boek (maar ook daar lijkt vaak weinig interesse in...) maar zelf ervaren is nog beter.

Er zijn zoveel goede oefeningen naast het paard die je als ruiter kunnen helpen bij de ontwikkeling een onafhankelijke zit, aan een goede coordinatie etc... Echt een gemiste kans als je daar je ogen voor sluit. En dat geldt wat mij betreft voor dik en dun. Ik vind het echt een vorm van luiheid, ongeinteresseerdheid in goed paardrijden als je niet het belang van de ruiterconditie onderkent.

Na een hele dag op je kont zitten (op kantoor of op de bank) met koek en chips in de auto naar je paard en dan zo hop, zonder warming up van de ruiter, op het paard om even een uurtje te hobbelen. Mijn definitie van bewust paardrijden is dat in ieder geval niet, maar gezien de opmerkingen die hier steeds terug keren in de trant van 'als je zwaar bent dan moet je maar gewoon een groter sterek paard nemen' of 'ja maar ik kan er ook niks aan doen dat ik dik ben' leeft dat bewustzijn maar bij heel weinig ruiters (zowel dik als dun). En dat vind ik echt heel slecht voor de paardensport.

En voor iedereen die zwaar is die er volgens eigen zeggen niets aan kunnen doen: je kan er altijd wat aan doen. Meer bewegen is voor iedereen goed. Misschien dat de een sneller en meer af zal vallen dan de ander. Maar net als bij paarden kan ieder mens fysiek verbeteren bij een goede training. Als je bijvoorbeeld onder begeleiding gerichte coordinatie en balansoefeningen gaat doen zul je merken waar je te kort schiet (en dat geldt ook voor dunne ruiters)

Maar ja, dat kost natuurlijk moeite. Het vraag discipline en doorzettingsvermogen. Makkelijker is om gewoon de osteo, fysio of wathever voor je paard te laten komen. En natuurlijk zegt die dat het niet aan jouw gewicht/conditie ligt! Bij hem moet ook de schoorsteen roken! Kosten worden niet gespaard, moeite wel.

En dan worden de ruiters die hun gewicht/conditie wel voor elkaar hebben maar afgeschilderd als betweterig/arrogant en makkelijk praten. Het enige verschil is dat zij wel doorzettingsvermogen en discipline voor zichzelf op kunnen brengen. Vrijwel geen enkel mens krijgt en behoudt een strak, slank en fit lijf zonder enige moeite. Helemaal niet als je ouder wordt. Daar zit een hoop werk in.

Het gaat mij er nog geen eens om wie met welk gewicht op welk paard stapt. Waar het mij om gaat is dat iemand bewust met paardenSPORT bezig is, en het niet schuwt om zaken bij de bron aan te pakken. Dus niet opstappen met een krukje omdat je te zwaar/stijf bent om op je paard te komen. Maar zorgen dat je lichter en leniger wordt om normaal op te stappen. Niet accepteren dat je om de 5 minuten moet stappen om op adem te komen, maar zorgen dat je voldoende uithoudingsvermogen hebt om je paard zodanig te kunnen rijden/trainen dat je paard ook los en soepel in zijn lijf komt. Niet halfjaarlijks de fysio laten komen om te controleren of jouw paard lijdt onder je gewicht, maar zorgen dat je lijf zo in conditie is dat het risico voor overbelasting van je paard er niet meer is.

weet je je heb het over mensen dun en dik maar ik zie je dus alleen maar over mensen schrijven die dus wel dik zijn, je verhaal klopt voor een deel maar ben het er niet mee eens dat dunne mensen wel veel inspanning moeten hebben om dun te blijven, ik ken er genoeg die dun zijn maar dat is echt niet omdat hun zoveel sporten

D00R

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 20:01

Manuela, maar dan ben je het toch eigenlijk in grote lijnen eens met een groot deel van de posters in de laatste paar pagina's?
Je zit niet lekker in je vel als je te zwaar bent en ik neem aan dat dat dus komt omdat... je te zwaar bent (duhuuuh).
Daar wordt jij onzeker van en dus kruip je niet op je paard. Je houdt dus rekening met je paard ;) (waarvoor hulde).
Anderen, die wel lekker in hun vel zitten, ook al zijn ze te zwaar, zouden zich naar mijn mening af moeten vragen of ze niet hun paard in de weg zitten. Als het niet is op emotioneel gebied, dan toch echt wel op gebied van belemmeringen in de bewegingen van het paard.

Manuela379

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 20:04

D00R schreef:
Manuela, maar dan ben je het toch eigenlijk in grote lijnen eens met een groot deel van de posters in de laatste paar pagina's?
Je zit niet lekker in je vel als je te zwaar bent en ik neem aan dat dat dus komt omdat... je te zwaar bent (duhuuuh).
Daar wordt jij onzeker van en dus kruip je niet op je paard. Je houdt dus rekening met je paard ;) (waarvoor hulde).
Anderen, die wel lekker in hun vel zitten, ook al zijn ze te zwaar, zouden zich naar mijn mening af moeten vragen of ze niet hun paard in de weg zitten. Als het niet is op emotioneel gebied, dan toch echt wel op gebied van belemmeringen in de bewegingen van het paard.

Inderdaat maar vin het altijd wel krom wat sommige hier posten als ik 90 weeg heb ik maatje 42 van broek en truitjes L.
en dan word ik ook door niemand als dik gezien, zou ik al heel blij mee zijn.

ik ga er ook vanuit dat iemand zelf wel aanvoeld weneer het gewoon niet gaat, je kan mij niet vertellen dat je veelste dik op een paard je lekker voeld.
Laatst bijgewerkt door Manuela379 op 10-08-11 20:06, in het totaal 1 keer bewerkt

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 20:06

Manuela379 schreef:
Nee hoor en dit klink hard gehandicapte worden ook op b ponytjes gezet terwijl ze veelste dik zijn soms. is dat dan niet erg of zielig?

Dat is ook discutabel... Ik vind niet dat we dieren mogen misbruiken voor onze ontspanning als dat ten koste gaat van het welzijn. Of je nu ziek, gehandicapt of gezond bent doet er niet toe.

ilona_selina schreef:
je verhaal klopt voor een deel maar ben het er niet mee eens dat dunne mensen wel veel inspanning moeten hebben om dun te blijven, ik ken er genoeg die dun zijn maar dat is echt niet omdat hun zoveel sporten

Een hoop slanke mensen doen mer moeite dan jij misschien denkt. En inderdaad; sommige gaat dat weer gemakkelijker af. Maar dat doet er toch niet toe als het gaat om het welzijn van het paard? Dan ga je dus weer op de toer van als iemand maar zielig genoeg is dat het dan oke is om het welzijn van het paard ondergeschikt te maken. En daar ga ik absoluut niet in mee.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 20:07

Jasmijn, als je me quote gelieve dan heel mijn tekst te quoten in plaats van één zinnetje, want zo ruk je alles uit de contekst, dank u.

Electra63

Re: Dikkere mensen te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 20:29

Ik heb weer even bijgelezen.
Ik vind het vervelend als "nieuwe" meepraters, niet bijlezen en ongenuanceerde uitspraken doen en zich vooral aangesproken voelen.
Ik heb respect voor Jasmijn dat zij iedere keer weer zo onderbouwd daar op ingaat, ik haak altijd snel af, daar heb ik geen geduld voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 20:31

Neemt niet weg chanel85 dat we het allang niet meer over maaten hadden, niet over 38 en niet over 42 en ook neit over truitjes L en M. Maar over gezond gewicht en over het belasten van een paardenrug. dat was al lang een gepasseerd station.

Ilona-Selina, dat jij een paar mensen kent die slank blijven door niets te doen, wil niet zeggen dat het iedereen zo maar komt aanwaaien.
Bij ons op de sportschool komen steeds meer zware mensen, nou ik heb daar respect voor. Stuk voor stuk zit hun gewicht ze in de weg en zijn ze er zat van. Waarom zou het bij ruiters zoveel anders zijn?

Ik ben het helemaal met Jasmijn eens en vind dat ze het keurig donderbouwd en duidelijk brengt. En probeert het weer op de volwassen discussie te krijgen.

ilona_selina

Re: Dikkere mensen te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 20:41

Een hoop slanke mensen doen mer moeite dan jij misschien denkt. En inderdaad; sommige gaat dat weer gemakkelijker af. Maar dat doet er toch niet toe als het gaat om het welzijn van het paard? Dan ga je dus weer op de toer van als iemand maar zielig genoeg is dat het dan oke is om het welzijn van het paard ondergeschikt te maken. En daar ga ik absoluut niet in mee.

oke mee eens, maar wat vind jij het welzijn van een paard dan, als ik daar aan zou moeten denken en dus geen lol meer mag hebben vind ik dat je dus helemaal maar niet meer moet paardrijden en je paardje lekker als grasmaaier moet gebruiken.
kijk ik mijn profiel en wat vind je van mijn postuur op dat paard ben ik dan wel benieuwd naar

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 20:52

Mindim schreef:
Neemt niet weg chanel85 dat we het allang niet meer over maaten hadden, niet over 38 en niet over 42 en ook neit over truitjes L en M. Maar over gezond gewicht en over het belasten van een paardenrug. dat was al lang een gepasseerd station.

Ilona-Selina, dat jij een paar mensen kent die slank blijven door niets te doen, wil niet zeggen dat het iedereen zo maar komt aanwaaien.
Bij ons op de sportschool komen steeds meer zware mensen, nou ik heb daar respect voor. Stuk voor stuk zit hun gewicht ze in de weg en zijn ze er zat van. Waarom zou het bij ruiters zoveel anders zijn?

Ik ben het helemaal met Jasmijn eens en vind dat ze het keurig donderbouwd en duidelijk brengt. En probeert het weer op de volwassen discussie te krijgen.

Ja, Sorry ik heb nog een vrijgevuld leven dus lees niet elke dag bij, dit neemt niet weg dat ik daar ook een mening over mag hebben en dit ook mag uitte.

Sorry, maar nu zeggen jullie weer dat wij onvolwassen zijn omdat wij een andere mening hebben.
Wij kunnen zeggen wat we willen, op welke manier ook, het haal tniets uit, jullie zijn gefocust op jullie gelijk, zwart/wit denken dat jullie nog niet eens kunnen aanvaarden dat er wel meerdere correcte meningen zijn dan de uwe.
Sorry, dat we dan op den duur volgens jullie onvolwassen reageren.
Waarom niet het eens zijn in het oneens zijn?

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 20:54

Electra63 schreef:
Ik heb weer even bijgelezen.
Ik vind het vervelend als "nieuwe" meepraters, niet bijlezen en ongenuanceerde uitspraken doen en zich vooral aangesproken voelen.
Ik heb respect voor Jasmijn dat zij iedere keer weer zo onderbouwd daar op ingaat, ik haak altijd snel af, daar heb ik geen geduld voor.

Ik ben geen nieuwe meelezer, heb al eerder gereageerd in het topic ;)
Dat ondrbouwde van Jasmijn kan je ook anders opvatten trouwens, ik zit niet op school (nog niet, begint pas in september)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 20:54

ilona_selina schreef:

oke mee eens, maar wat vind jij het welzijn van een paard dan, als ik daar aan zou moeten denken en dus geen lol meer mag hebben vind ik dat je dus helemaal maar niet meer moet paardrijden en je paardje lekker als grasmaaier moet gebruiken.
kijk ik mijn profiel en wat vind je van mijn postuur op dat paard ben ik dan wel benieuwd naar

Voor sommige van de paardjes in je profiel vind ik je persoonlijk te groot inderdaad.

Dus jouw lol gaat voor op het welzijn van je paard?

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 20:55

Tjah hier word al zo veel over gepraat.
maar vele mensen die paardrijden en te dik zijn kunnen er niet veel aan doen. en de gene die dat wel kunnen zijn er mee bezig.

Maar mijn gevoel zegt ook met jou stukje van als jij een dik iemand een ijsje ziet eten of bij de Mac Donalds ziet zitten.
dat ze dat elke week doen.

toevallig dat ik een om zo duidelijk te zijn dikke moeder heb!! en wij heten ook wel eens een ijsje of een big mac.
Maar mijn moeder kan dus niets maar dan ook niets aan doen dat ze te dik is. ze heeft al haar hele leven (52) er alles aan geprobeerd.
maar als we eens een ijsje eten moet je kijken hoe mensen naar ons kijken en helemaal naar me moeder.

Ik denk dat de meeste bredere mensen te paard er echt wel zelf over na hebben gedacht of het kan en of ze het paard niet in de weg zitten!!
en dat ze daar echt wel op letten.
dus vind dat jij te snel oordeelt.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 20:56

Mindim, is één en hetzelfde paard.

Ik vind dat je daar nog perfect op past trouwens