Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Qimm schreef:wat is net zadelmak?
Qimm schreef:haha ja dát snapte ik wel
Nee, hoeláng is net zadelmak? 1 week, 1 maand?
Yamcha schreef:Maar waarom gebruik je ze als voorbeeld foto's?
Want een paard wat nog maar net zadelmak is, is niet recht, en nog niet zo sterk dat ze goed door het lijf kunnen lopen.
Ik vind foto's niet erg, maar zo ontneem je ons een beetje de mogelijkheid om je tips te kunnen geven
Vind ik een beetje jammer eigenlijk.
Ik vind op zich dat je pony wel netjes loopt voor een die net onder het zadel is, maar van correct ruggebruik is nog geen sprake.
Ik zie echt op alle foto's een weggedrukte rug en een paard dat op de voorhand dendert.
Dat is niet erg voor een jonkie, maar hij/zij heeft nog wel een hoop te leren.
Lise81 schreef:hé zus![]()
Bij western moeten paarden hun rug ook echt goed gebruiken, dus het principe is niet anders, maar de krachten misschien wel zoals aangegeven wil je minder vering (westernpaarden bewegen zich vaak al een stuk vlakker). Om goed verzameld te kunnen lopen (vlakte van de gangen behouden) moet een paard wel goed blijven onder treden (vanuit de lumbale wervelkolom zijn sacrum en been buigen). De afzet wordt minder zoals Huertecilla aangeeft op pag. 94, omdat het been minder ver naar achteren kan strekken. Dat is geen probleem als je niet heel snel naar voren wilt verplaatsen.
De hoofdhouding lijkt me niet het grootste probleem, laag of hoog het paard hoort niet zijn rug weg te drukken.
Het paard op de foto van Himyar lijkt zijn rug niet echt goed te gebruiken. Het wordt een beetje verdoezeld door de pad.
(Voor de niet western kenners, reining is niet de enige discipline. Niet elke westernruiter houdt zich bezig met stops/spins en koeienVind dat je dat kan vergelijken met springen bij het engels rijden oid. Het gaat ook om je paard in balans te laten lopen, te laten reageren en zijn rug goed te gebruiken.)
MyWishMax schreef:Ik vind het er wel uit zien dat ze van voren correct afbuigt, geen vals knikje dusEn als het nog een jong ding is, komt die achterhanf vanzelf wel als ze sterker wordt en meer balans krijgt.
Toch?
Yamcha schreef:Maar waarom gebruik je ze als voorbeeld foto's?
Want een paard wat nog maar net zadelmak is, is niet recht, en nog niet zo sterk dat ze goed door het lijf kunnen lopen.
Ik vind foto's niet erg, maar zo ontneem je ons een beetje de mogelijkheid om je tips te kunnen geven
Ik vind op zich dat je pony wel netjes loopt voor een die net onder het zadel is, maar van correct ruggebruik is nog geen sprake.
Ik zie echt op alle foto's een weggedrukte rug en een paard dat op de voorhand dendert.
Safiera schreef:@ WBC; Klinkt voor mij als een hele goede methode, maar hoe pak je dat aan met een te snelle pony? Ze loopt gewoon onder je uit... Aan een los teugeltje draven en gallopperen gaat dus niet. Al zou ze volgens mij eigenlijk juist langzamer moeten gaan, ze is totaal niet in balans en over de rug.
Aimee schreef:Yamcha schreef:Maar waarom gebruik je ze als voorbeeld foto's?
Aaaaaah... Yamcha.... wil je nou ook nog een keer naar mijn foto's kijken (die met de donkerbruine merrie) en commentaar geven?
Die is namelijk ook net zadelmak... dat wil zeggen... keer of 16 gereden, waarvan 10 keer zelfstandig zonder hulp van de grond om voorwaarts te houden of te remmen.
Wees vooral kritisch
Yamcha schreef:Ja wil ik wel. Maar ik weet niet zeker of ik tips kan geven, meid.
Welke pagina?
xSiep schreef:Hmm dat vind ik eigenlijk niet..
Het paard loop heel erg op de voorhand, het LV been draagt het meeste gewicht en de pas voor is groter dan achter..
Daarnaast is ook het beruchte deukje zichtbaar.
Correct me if i'm wrong![]()
beantsje schreef:volgens mij haal je hier twee dingen door elkaar.
Een paard dat goed over de rug loopt, kan nog best wel op de voorhand lopen.
Andersom: voor verzameling (oftewel meer gewicht op de achterhand) moet het paard wel goed over de rug lopen.
(Oftewel: eerst voorwaarts-neerwaarts, dan pas verzamelen)
Aimee schreef:Poeh.... nog 50 bladzijden te lezenMaar ik plaats alvast deze foto's, ben erg benieuwd wat jullie er over te zeggen hebben
WinBinChes schreef:Ik denk dat beantsje bedoelt dat het paard niet perse verzameld hoeft te zijn. Een paard wat horizontaal is kan wel goed over de rug lopen, terwijl hij niet verzamelt is. De voorhand en achterhand zijn dan op gelijke hoogte
Yamcha schreef:Beloon haar ook tussendoor, met een lekker galopje aan een lang teugeltje...Succes!!!
Aimee schreef:Maar een paard dat correct over de rug loopt doet dit van z'n staart tot z'n oren, en niet vanaf de schoft tot de oren![]()
Correct voorwaarts-neerwaarts rijden gebeurt met een actieve achterhand, gebeurt dat niet dan valt het paard op de voorhand.
beantsje schreef:Een paard dat niet verzameld loopt, heeft nog steeds het meeste gewicht op de voorhand. Ookal heeft hij een actieve achterhand.
Yamcha schreef:Aimee: Soorrry...![]()
Galopje aan een lang teugeltje is zelfs makkelijker met een jong paard als met contactteugel
Dus je blijft heus wel boven.
Ik galoppeer met jonge paarden vaker met een los teugeltje als met contactteugel, vinden ze vaak iets makkelijker.
Maar als het niet goed voelt, moet je het niet doen, want dan krijg je spanning in je lijf, wat resulteert in spanning bij het paard...
Veel succes met trainen, meid!!! En neem je tijd.
Het hoeft niet morgen klaar, he..