duidelijke foto paard die goed 'door de rug' loopt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Qimm

Re: duidelijke foto paard die goed 'door de rug' loopt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 17:47

wat is net zadelmak?

panache

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 17:48

Qimm schreef:
wat is net zadelmak?

oh mijn pony Bloos

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 17:49

haha ja dát snapte ik wel *LOL*

Nee, hoeláng is net zadelmak? 1 week, 1 maand?

panache

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 17:51

Qimm schreef:
haha ja dát snapte ik wel *LOL*

Nee, hoeláng is net zadelmak? 1 week, 1 maand?

HAHAHAHA oh grapje!
um op de bijde fotos 1,5 á 2 maand?.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 18:17

Maar waarom gebruik je ze als voorbeeld foto's?

Want een paard wat nog maar net zadelmak is, is niet recht, en nog niet zo sterk dat ze goed door het lijf kunnen lopen.
Ik vind foto's niet erg, maar zo ontneem je ons een beetje de mogelijkheid om je tips te kunnen geven Bloos

Vind ik een beetje jammer eigenlijk.
Ik vind op zich dat je pony wel netjes loopt voor een die net onder het zadel is, maar van correct ruggebruik is nog geen sprake.
Ik zie echt op alle foto's een weggedrukte rug en een paard dat op de voorhand dendert.
Dat is niet erg voor een jonkie, maar hij/zij heeft nog wel een hoop te leren.

panache

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 18:22

Yamcha schreef:

Want een paard wat nog maar net zadelmak is, is niet recht, en nog niet zo sterk dat ze goed door het lijf kunnen lopen.
Ik vind foto's niet erg, maar zo ontneem je ons een beetje de mogelijkheid om je tips te kunnen geven Bloos

Ik vind op zich dat je pony wel netjes loopt voor een die net onder het zadel is, maar van correct ruggebruik is nog geen sprake.
Ik zie echt op alle foto's een weggedrukte rug en een paard dat op de voorhand dendert.

voorhand denderen?
dat klinkt wel heel hard en abruct.
tenopzichte van mijn kijk op de fotos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 18:29

Mijn kijk op jouw foto's is anders Lachen

Niet erg toch?
Daar is het een discussieforum voor. Lachen

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 19:22

Lise81 schreef:
hé zus Knipoog
Bij western moeten paarden hun rug ook echt goed gebruiken, dus het principe is niet anders, maar de krachten misschien wel zoals aangegeven wil je minder vering (westernpaarden bewegen zich vaak al een stuk vlakker). Om goed verzameld te kunnen lopen (vlakte van de gangen behouden) moet een paard wel goed blijven onder treden (vanuit de lumbale wervelkolom zijn sacrum en been buigen). De afzet wordt minder zoals Huertecilla aangeeft op pag. 94, omdat het been minder ver naar achteren kan strekken. Dat is geen probleem als je niet heel snel naar voren wilt verplaatsen.
De hoofdhouding lijkt me niet het grootste probleem, laag of hoog het paard hoort niet zijn rug weg te drukken.

Het paard op de foto van Himyar lijkt zijn rug niet echt goed te gebruiken. Het wordt een beetje verdoezeld door de pad.

(Voor de niet western kenners, reining is niet de enige discipline. Niet elke westernruiter houdt zich bezig met stops/spins en koeien Haha! Vind dat je dat kan vergelijken met springen bij het engels rijden oid. Het gaat ook om je paard in balans te laten lopen, te laten reageren en zijn rug goed te gebruiken.)

Leuk om te lezen zeg... ik heb hier echt totaal geen verstand van en mijn bericht heeft totaal geen toegevoegde waarde Clown Maar wilde toch even zeggen dat zo'n vergelijking hartstikke interessant is Ja

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 19:25

MyWishMax schreef:
Ik vind het er wel uit zien dat ze van voren correct afbuigt, geen vals knikje dus Knipoog En als het nog een jong ding is, komt die achterhanf vanzelf wel als ze sterker wordt en meer balans krijgt.

Toch? Bloos

Dat denk ik ook Lachen Maar daarmee zijn de foto's geen voorbeeld voor correct ruggebruik, dat komt met de tijd wellicht.

Overigens zou ik het zadel zeker 5 cm verder naar achteren leggen, panache.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 19:28

Yamcha schreef:

Aaaaaah... Yamcha.... wil je nou ook nog een keer naar mijn foto's kijken (die met de donkerbruine merrie) en commentaar geven?
Die is namelijk ook net zadelmak... dat wil zeggen... keer of 16 gereden, waarvan 10 keer zelfstandig zonder hulp van de grond om voorwaarts te houden of te remmen.
Wees vooral kritisch Haha!

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 19:36

Safiera schreef:
@ WBC; Klinkt voor mij als een hele goede methode, maar hoe pak je dat aan met een te snelle pony? Ze loopt gewoon onder je uit... Aan een los teugeltje draven en gallopperen gaat dus niet. Al zou ze volgens mij eigenlijk juist langzamer moeten gaan, ze is totaal niet in balans en over de rug.

Je moet ook niet je teugel los gaan gooien. Ik heb wel in meer of mindere mate contact, maar tijdens het losrijden een stuk minder dan wanneer we echt aan het werk gaan. Wat vaak wel helpt is om lanzamer te gaan doorzitten dan je pony loopt. En niet elk paard/pony loopt op het zelfde tempo. Hij moet op eigen benen en eigen tempo lopen. Dat is het juiste tempo om los te werken. Niet over het tempo van de pony loswerken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 19:40

Aimee schreef:
Yamcha schreef:

Aaaaaah... Yamcha.... wil je nou ook nog een keer naar mijn foto's kijken (die met de donkerbruine merrie) en commentaar geven?
Die is namelijk ook net zadelmak... dat wil zeggen... keer of 16 gereden, waarvan 10 keer zelfstandig zonder hulp van de grond om voorwaarts te houden of te remmen.
Wees vooral kritisch Haha!

Ja wil ik wel. Maar ik weet niet zeker of ik tips kan geven, meid. Lachen

Welke pagina?

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 19:42

Yamcha schreef:
Ja wil ik wel. Maar ik weet niet zeker of ik tips kan geven, meid. Lachen

Welke pagina?

Vast wel! Pagina 76 redelijk onderaan.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 19:48

xSiep schreef:
Hmm dat vind ik eigenlijk niet..
Het paard loop heel erg op de voorhand, het LV been draagt het meeste gewicht en de pas voor is groter dan achter..
Daarnaast is ook het beruchte deukje zichtbaar.

Correct me if i'm wrong Bloos Knipoog

volgens mij haal je hier twee dingen door elkaar.
Een paard dat goed over de rug loopt, kan nog best wel op de voorhand lopen.

Andersom: voor verzameling (oftewel meer gewicht op de achterhand) moet het paard wel goed over de rug lopen.

(Oftewel: eerst voorwaarts-neerwaarts, dan pas verzamelen)

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 19:54

beantsje schreef:
volgens mij haal je hier twee dingen door elkaar.
Een paard dat goed over de rug loopt, kan nog best wel op de voorhand lopen.

Andersom: voor verzameling (oftewel meer gewicht op de achterhand) moet het paard wel goed over de rug lopen.

(Oftewel: eerst voorwaarts-neerwaarts, dan pas verzamelen)

Maar een paard dat correct over de rug loopt doet dit van z'n staart tot z'n oren, en niet vanaf de schoft tot de oren Knipoog
Correct voorwaarts-neerwaarts rijden gebeurt met een actieve achterhand, gebeurt dat niet dan valt het paard op de voorhand.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 19:58

Ik denk dat beantsje bedoelt dat het paard niet perse verzameld hoeft te zijn. Een paard wat horizontaal is kan wel goed over de rug lopen, terwijl hij niet verzamelt is. De voorhand en achterhand zijn dan op gelijke hoogte

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 20:13

Aimee schreef:
Poeh.... nog 50 bladzijden te lezen Haha! Maar ik plaats alvast deze foto's, ben erg benieuwd wat jullie er over te zeggen hebben Lachen

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Allereerst: jou zit, dame. Je lijkt gespannen in je heupen, daardoor draai je je schouders naar voren, met als gevolg dat je armen en handen en je polsen (and it's all in the wrist, baby) gespannen zijn.
Ik zou graag willen zien dat je je heupen loslaat. Dit doe je door je bekken iets te kantelen. Voor je gevoel zit je dan iets achterover, maar in werkelijkheid zit je keurig rechtop.

Schouders naar achteren en loslaten (snap je wat ik bedoel?), borst vooruit, rug recht (niet hol maken, want dan zet je de boel weer vast). Met je billen op het zadel zitten, je schaambeen raakt je zadel nu ook, en dat veroorzaakt de spanning in je lijf (en het is zo heel moeilijk om te voelen wat het paard nu eigenlijk doet). Ontspannen zitten.
Die eventueel warming-up oefeningen en ontspanningsoefeningen voordat je op het paard stapt.

Armen mag een knikje inzitten, maak een rechte lijn van je elleboog naar het bit. Door de zorgen dat je duimen in 1 lijn zijn met de teugel, heb je het meeste gevoel in je handen, geen vuisten maken, handen iets open laten. Probeer een licht contact te houden, het "duiken" los je op met je been, niet met je hand.
Neusje eruit rijden.

Ik ga zo uitgebreid op je zit in, omdat doordat je nu iets naar voren zit, je gewicht ook naar voren "valt". Zou je in deze houding op de grond landen, dan zou je je evenwicht niet kunnen bewaren, je zou een stap naar voren moeten doen, om niet te vallen.

Je paard moet dat nu compenseren, ze moet voortdurend die stap naar voren blijven doen, als ze niet op haar snuit wil gaan (en dat wil ze niet Lachen ), en dat verklaart ook het duiken wat ze doet. Ik denk dat ze ook erg loperig is... klopt dat?

Rechtop zitten, been erbij en hou dat binnenachterbeen actief!!
Terugrijden op je zit, en direct weer voorwaarts rijden zet het achterbeen er ook meer onder.

Bij het terugrijden: op je kont zitten, benen heeeeeeel lang maken voor je gevoel, kantel je bekken nu echt achterover, en hou je been er iets aan om dat achterbeen er wel onder te houden.
Kom zo min mogelijk aan de mond (een kneepje mag wel, maar niet meer dan dat) anders "valt" ze terug, en dat wil je niet.

Ik zie regelmatig een weggedrukte rug ook (kan het ook niet helpen Bloos ) Ook dat heeft te maken met je zit. Als je je heupen loslaat, zul je makkelijker met de beweging mee kunnen, en zal het voor haar ook makkelijker zijn om het binnenachterbeen onder te brengen.

Laat haar niet boven haar tempo lopen, dan valt ze weer terug in deze manier van lopen... ze moet echt aan het werk nu, en soms is dat in een wat lager tempo net even iets makkelijker voor jou.
Beloon haar ook tussendoor, met een lekker galopje aan een lang teugeltje...

Knipoog Succes!!! Lachen

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 20:19

WinBinChes schreef:
Ik denk dat beantsje bedoelt dat het paard niet perse verzameld hoeft te zijn. Een paard wat horizontaal is kan wel goed over de rug lopen, terwijl hij niet verzamelt is. De voorhand en achterhand zijn dan op gelijke hoogte

Dat snap ik wel, maar waar staat dat xsiep zegt dat een paard verzameld moet zijn om over de rug te gaan? Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 20:21

Dat staat er niet.
Weet ook niet waar die verzameling dan opeens vandaan komt?

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 20:29

Yamcha schreef:
Beloon haar ook tussendoor, met een lekker galopje aan een lang teugeltje...

Knipoog Succes!!! Lachen

Dankjewel!

Even over dit laatste Haha! Ik wil echt alles doen wat je zegt, maar met een paard dat nog geen 20 keer gereden is, waag ik me hier niet aan... Ik blijf graag boven Haha!

Trouwens... pak me niet zo op m'n zwakke punt ja Nors opkijken Knipoog Haha! Haha! Haha!
Ik heb een "probleem" in m'n bekken dat zelfs de manueel therapeut/fysio van het Nationaal ballet niet opgelost krijgt. Het enige wat helpt, is veel uren in het zadel. Paardrijden mobiliseert de rug. helaas maak ik niet veel rij uren nu, mede ivm de leeftijd van het paard. Ik ga m'n best doen Bloos

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 20:29

Afbeelding

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 20:31

Aimee schreef:
Maar een paard dat correct over de rug loopt doet dit van z'n staart tot z'n oren, en niet vanaf de schoft tot de oren Knipoog
Correct voorwaarts-neerwaarts rijden gebeurt met een actieve achterhand, gebeurt dat niet dan valt het paard op de voorhand.

Een paard dat niet verzameld loopt, heeft nog steeds het meeste gewicht op de voorhand. Ookal heeft hij een actieve achterhand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 20:33

Aimee: Soorrry... Bloos Haha!

Galopje aan een lang teugeltje is zelfs makkelijker met een jong paard als met contactteugel Ja
Dus je blijft heus wel boven.

Ik galoppeer met jonge paarden vaker met een los teugeltje als met contactteugel, vinden ze vaak iets makkelijker.
Maar als het niet goed voelt, moet je het niet doen, want dan krijg je spanning in je lijf, wat resulteert in spanning bij het paard...

Veel succes met trainen, meid!!! En neem je tijd.
Het hoeft niet morgen klaar, he.. Lachen
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 06-10-07 20:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 20:33

beantsje schreef:
Een paard dat niet verzameld loopt, heeft nog steeds het meeste gewicht op de voorhand. Ookal heeft hij een actieve achterhand.

Een paard dat verzameld is, heeft ook nog steeds het meeste gewicht op de voorhand Haha!

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 20:51

Yamcha schreef:
Aimee: Soorrry... Bloos Haha!

Galopje aan een lang teugeltje is zelfs makkelijker met een jong paard als met contactteugel Ja
Dus je blijft heus wel boven.

Ik galoppeer met jonge paarden vaker met een los teugeltje als met contactteugel, vinden ze vaak iets makkelijker.
Maar als het niet goed voelt, moet je het niet doen, want dan krijg je spanning in je lijf, wat resulteert in spanning bij het paard...

Veel succes met trainen, meid!!! En neem je tijd.
Het hoeft niet morgen klaar, he.. Lachen

Nee joh, ben je gek Haha! Ik ben juist blij dat je me er nog eens extra op wijst Ja
De meeste mensen zien gewoon een ruiter die de benen lang en stil kan houden en de handen op de plaats heeft. Als ik dan zeg; maar moet je m'n bekken zien, of m'n schouders, of m'n kin... dan ben ik maar aan het zeuren Knipoog

Deze merrie is een beetje te snel en te heet om met een lang teugeltje te galoperen Haha!
Ze galopeert ook vrij makkelijk onder het zadel, eigenlijk met meer balans dan in draf.

Dankjewel!