Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 23:05

Je vous souhaite une bonne année! Veel paardenplezier allemaal, dat het jaar jullie moge brengen wat jullie wensen. En de wereld wens ik vooral vrede en wijsheid toe.

knollentuin

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 23:07

Nou zeg dat pien, vreselijk wat er weer gebeurd is in Istanbul...

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 00:29

inderdaad knollentuin.

succes sinne; super dat kdv je zo vooruit heeft kunnen helpen.
zucht ja vakantie. ik ben ook wel francofiel, dus grote kans dat het ook dit jaar weer Frankrijk wordt; als het je is bevallen, laat dan maar weten.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 00:42

Vaucluse is een prachtige regio. Ik weet niet zeker of het die regio is, maar niet ver daarvandaan in ieder geval woont één uitzonderlijk ruiter en denker op dat vlak; Phillipe Karl. Maar Sinne hij heeft geen B+B.
S_en_Z en Knollentuin er wordt in Zuid Frankrijk jaarlijks een prachtig festival gehouden. Deze zomer staat zeker het saxofoon concert van Glazunov op het programma.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 02:01

Zal ik doen KDV!

Ik ben net terug van de stal.. er is daar een pony die nu al heel de week 's avonds en 's nachts de rust verstoort. Iemand tips?

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 02:04

Nou Kwibus was enorm gespannen op concour. Hij sliep niet. En verstoorde de rust. Natuurlijk was ik meer bezorgd om zijn prestatie. Ik heb natuurlijk gezocht in de muziek die ik ken/ van hou. Hij bleek het best op opera en strijkkwartetten te reageren. Het werk van Joseph Grün [=Giuseppe Verdi, grapje] erg goed te werken. Maar nog veel beter, echt slaapverwekkend was het werk van Henry Boulanger. Hij werd er zelfs iets klef van.
ik geloof oprecht dat het bijdroeg aan de harmonie en het vertrouwen tussen ons.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 02:05

Ah mijn zus kent Henry Boulanger zeker! Zal het dr eens vragen.

Bedankt voor de tip!

Esprit4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 04:54

Sorry dat ik hier zo kom binnenvallen
Si gewricht nakijken kan ook via echo DA waar ik stage liep deed dat volgens mij.

Ik zal eens kijken of ik beeldmateriaal kan krijgen van de 18 jarige merrie die ik rijd. Zeer bijzonder om zo maar te zeggen.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 06:58

Ik wens jullie allen een zeer goed 2017!
De mensen die op het moment een flinke tegenslag hebben te verwerken wens ik extra kracht toe en hopelijk kunnen jullie achteraf zeggen: ik heb overwonnen! :j

Wat betreft dit topic: ik hoop echt dat we het kunnen opbrengen te luisteren naar elkaar en open te staan voor andermans mening, alleen zo kunnen we van elkaar leren! Laten we daar ons best voor doen!
Op naar een nieuw begin.. *\%/*

Babootje: heel veel suc6 met het herstel van history!
Kadank ook heel veel sterkte!

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 07:03

SinneJ schreef:
Zal ik doen KDV!

Ik ben net terug van de stal.. er is daar een pony die nu al heel de week 's avonds en 's nachts de rust verstoort. Iemand tips?

Ah bij jullie ook al! Wij hebben een paard die al een paar dagen echt niet te genieten is! Druk op stal, niet rustig willen eten, zeer ongehoorzaam ohz! Geen idee of dit nou met de knallen van afgelopen dgn te maken heeft ( het is bij ons zeer rustig wat dat betreft).. zelfs kleine Livia van 8 mnd gaf en geeft er Niks om!
Vervelend probleem met name voor eigenaar! Maar ik heb geen oplossing helaas!

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 09:56

Ja POl. Voor mij is het iets waarmee ik te maken kreeg met Kwibus op reis. Hij was onrustig. Nu ben ik dol op klassieke muziek [dat hoeft niemand te verbazen].
Henry Boulanger schreef slaapverwekkende muziek.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 12:00

Iedereen nog een heel gelukkig nieuwjaar en voor de gene waar het minder goed begon erg veel sterkte en beterschap!

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 13:51

Heey Sam! Wist niet dat je zo muzikaal bent!

Even een vraagje hier. Vraag me namelijk iets af.

Een paard moet naar mate je hoger in de dressuur komt meer gaan buigen. Even er vanuit gaan dat het paard ook gewoon de buitenhand als begrenzing kent.
Toch ben ik van mening dat ene paard stelling in zijn hals nodig heeft om met zijn lijf te kunnen buigen (denk aan schouderbinnenwaarts of travers). Er zijn hier vast mensen die mij kunnen uitleggen of dat klopt of niet en waarom dat dan zo is.

Ken namelijk iemand en die wil dat het paard recht blijft in z'n hals, minimaal stelling maar wel dat hij gaat buigen in z'n lijf.

Mijn instructeur geeft me les ahv wat ik zelf denk dat ook goed is (onze visies komen daarin overeen).

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 14:14

In principe wil je bij een gebogen paard toch juist dat er een mooie "boog" ontstaat indien je het paard van bovenaf bekijkt. Via een rechte hals creëer je toch een "knik" in die lijn... Lijkt me dus juist niet wenselijk..
Máár ik heb ooit wel een lesgever gehad (1x ) die ook zo dacht. Zijn argument was: "stelling vanaf de schoft krijgt iedereen klaar, buiging in de kaak niet."
Hij kon echter verder niet uit leggen waarom je niet zou streven naar beide... :+ Maar er waren nog wel meer "dingetjes" die hij zei die maakte dat ik na afloop zei "het spijt me maar dit wordt 'm niet."

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 15:27

Stelling (achter de kaken), buiging in de hals en lengtebuiging zijn volgens mij 3 afzondelijke dingen. Je kunt stelling en buiging in de hals vragen zonder lengtebuiging. Lengtebuiging zonder stelling of buiging in de hals is volgens mij een stuk lastiger en lijkt mij ook een zinloze oefening.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 15:42

suikermeisje schreef:
Heey Sam! Wist niet dat je zo muzikaal bent!

Even een vraagje hier. Vraag me namelijk iets af.

Een paard moet naar mate je hoger in de dressuur komt meer gaan buigen. Even er vanuit gaan dat het paard ook gewoon de buitenhand als begrenzing kent.
Toch ben ik van mening dat ene paard stelling in zijn hals nodig heeft om met zijn lijf te kunnen buigen (denk aan schouderbinnenwaarts of travers). Er zijn hier vast mensen die mij kunnen uitleggen of dat klopt of niet en waarom dat dan zo is.

Ken namelijk iemand en die wil dat het paard recht blijft in z'n hals, minimaal stelling maar wel dat hij gaat buigen in z'n lijf.

Mijn instructeur geeft me les ahv wat ik zelf denk dat ook goed is (onze visies komen daarin overeen).

Het lijkt me heel logisch wat u stelt; een buiging van het paard wordt geacht door het hele paard te gaan, dus ook door de hals. En wel in dezelfde mate als dat mogelijk is in het lichaam.
Heel misschien is er een misverstand en bedoeld die ene persoon dat er vaak teveel in de hals gebogen wordt, meer dan hetgeen op dat moment in het lichaam mogelijk is?

Bij de uitvoering van bepaalde oefeningen, kan men er vanuit gaan dat er maar één manier van uitvoeren juist is. Maar waarom zijn er dan over de wereld verschillende stijlen ontstaan? zou er een verband zijn met het gebruik van de paarden? Of de bouw van diezelfden? Men kan best wel eens een paard wat meer buigen in een richting dan voorgeschreven, of juist veel minder!! Pas als men als ruiter/africhter voelt dat het paard tot zo'n houding met kracht gedwongen moet worden, is het fout.

Weer terug naar uw vraag; Ik vind dat u gelijk hebt; buiging van het paard is inclusief de hals, buiging van een paard zonder die in de hals te hebben komt onlogisch over. Wel wordt de hals te vaak 'over-bogen'.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 16:08

Kdv: heel helder, Dankje. Ik denk dat die persoon dat dan ook bedoeld. Toch zegt hij regelmatig dat de hals recht moet zijn of bijna naar buiten en dan buigen in het lijf. Het zal dus een combinatie zijn van beide bij die persoon.

Vur: jouw korte versie is ook helder, en wat je zegt herken ik me wel in inderdaad. Tuurlijk maak ik doen fout ook weleens, maar zonder stelling en buiging in de hals komt dat lichaam dus niet zo ver.

Ayasha: er zijn wel meer instructeurs die vreemde dingen roepen. Gelukkig is die persoon niet m'n instructeur. Verder zegt ie ook wel hele goede en nuttige dingen maar soms ben je het niet eens met elkaar en doe ik vaak graag wat 'onderzoek' om erachter te komen wat 'goed' is. Maar dat is natuurlijk zoveel zoals hier ook al geopperd wordt.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 16:23

Suikermeisje: Oh maar "vreemde dingen" kunnen soms heel verhelderend werken; Als je altijd hetzelfde doet; krijg je ook alleen maar hetzelfde

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 16:31

Kadankovitch schreef:
Suikermeisje: Oh maar "vreemde dingen" kunnen soms heel verhelderend werken; Als je altijd hetzelfde doet; krijg je ook alleen maar hetzelfde

Dat is zeker. Maar neus naar teen trekken enzo vind ik vreemd, niet verhelderend en het werkt voor mij ook niet. Maar het is toch ook maar wat bij jou als persoon en of bij je paard past.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 16:47

Zeker maar dat bedoelde ik ook niet. Iets kan vreemd zijn zonder dieronvriendelijk te zijn. Daarvoor kan men openstaan. "kan men", maar moet niet.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 19:48

Nu we het over buiging hebben kan het ook heel interessant zijn om even te spreken over dat werk met de schouders dat KDV me getoond heeft de laatste keer dat hij hier was (p87). Dat is toen wat verloren gegaan met de mooie foto's die Knollentuin geplaatst had ;).

Het ging oorspronkelijk over werk in draf, maar nu zijn we het ook aan het uitbreiden naar de galop.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 19:57

Kadankovitch schreef:
SinneJ schreef:
KDV voelde zich vanmorgen heel fit en is maar meteen naar mij gereden en wat ben ik blij dat hij dat gedaan heeft! Hij heeft er zelf op gezeten en daarna voelde ik meteen hoe ik hem in rustig in mijn hand kreeg. Het was echt een mega doorbraak! *\o/*

Sorry Sinne, Mij was u bericht geheel ontgaan.

Nou nou , mega doorbraak??? Die is er toch al eerder geweest. Ik heb begrepen dat Bolero nog al eens de 'hand' negeerde. Waardoor ik u de toepassing van de 'Corrigerende weerstand-biedende hand' [hierna; Cwbh''] en de gewone 'weerstand-biedende hand [hierna; Wbh] heb uitgelegd. En daarna hebben we over de toepassing daarvan nog vaak geschreven. Dat moet de "mega doorbraak" zijn geweest. Want toen ik hem gisteren reed was de toepassing van de Cwbh helemaal niet meer nodig. Niets wees op een 'zwaar'paard. Of u hebt het bovenstaande heel goed toegepast, of u hebt Bolero altijd al netje gereden. dat kan niet anders. Hij is niet een paard dat het 'werk' heeft uit gevonden, maar hij is heel meegaand, helder in het hoofd , ongefrustreerd en hij toont een absoluut vertrouwen in u als africhter. Dat kan niet anders dan dat u het paard fijn hebt opgeleid.
Natuurlijk zijn er belangrijke punten die voor verbetering vatbaar zijn. Maar dat is van wel van nu af aan, zonder dat een correctie [dus een pas terug] noodzakelijk is. U bent iets te afwachtend, te zacht. Een iets fermere uitvoering komt op het paard iets overtuigender over. Het 'vrijmaken van de schouders' zal in de toekomst de grootste verandering brengen.
Ik heb van mij bezoek, vooral ingegeven door mijn [ziekelijke :+ ] nieuwsgierigheid, was heel leuk. Ik heb ervan genoten [maar betaal daar nu wel een prijs voor]

Je bedoelt deze Sinne? En dan het stukje over het vrijmaken van de schouders. Ben benieuwd naar je vorderingen op dat punt. Kun je daar iets over vertellen?

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 20:14

Babootje schreef:
Je bedoelt deze Sinne? En dan het stukje over het vrijmaken van de schouders. Ben benieuwd naar je vorderingen op dat punt. Kun je daar iets over vertellen?

Inderdaad!

KDV heeft me specifiek laten zien op welke kant en in welke buiging hij graag van welke schouder afkomt.

Dat begin ik nu zelf te voelen en meteen te corrigeren;
ik spoor hem aan met het andere been meer naar voor/opzij te grijpen waardoor hij wel rechter moet komen in de schouder.
De nadruk ligt hierin echt op de voorhand, want vanaf dat de achterhand uit het spoor van de voorhand komt, is dat ‚grijpen’ meteen al minder nodig en dat wil ik dan juist uitlokken.

Soms doe ik dat door af te wijken van de hoefslag, soms duw ik hem in of juist uit de cirkel.

De galop is weer een heel ander verhaal.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 20:54

FCSA schreef:
Iets anders: hebben jullie ervaring met paarden met zwakke knieën? Ik heb soms het idee dat de mijne daar last van heeft. Moeite met ondertreden, zeer moeilijk kunnen gaan liggen/rollen (buigen door achterbenen lukt vrijwel niet, hij gaat door zijn voorbenen en laat zich dan vallen), na het werk leunt hij in de stal vaak met zijn billen tegen de muur, en bij het spelen/steigeren viel hij laatst om. Hij springt dan weer wel met zeer goede techniek en met weinig probleem.

Ben benieuwd naar jullie ervaringen/meningen!

Waarom denk je precies aan zwakke knieën?
Welk onderdeel van je paard precies het probleem is, is heel moeilijk zo te zeggen. De symptomen die je noemt kunnen uit de onderrug, si-gewrichten, overgang van bekken-onderrug, heupen, knieën of sprong komen. Een goed klinisch onderzoek met buigproeven zal daar misschien duidelijkheid over geven. Kan je natuurlijk ook prima laten doen door een dierenarts die ook osteopaat of chiropractor is ;)

Wel bijzonder dat je eigenlijk verder met springen niets merkt, maar ik zou het zeker verder onderzoeken. Vooral het niet kunnen liggen, vind ik wel zorgelijk.
Het leunen tegen de muur, kan nog alleen vermoeidheid zijn (ontlasting van de broekspieren), maar dan zou ik in ieder geval sowieso het werk lichter maken.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 21:00

Trouwens fre, is dat gekomen na z'n operatie aan de melanoompje?