Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
SinneJ schreef:Zal ik doen KDV!
Ik ben net terug van de stal.. er is daar een pony die nu al heel de week 's avonds en 's nachts de rust verstoort. Iemand tips?
suikermeisje schreef:Heey Sam! Wist niet dat je zo muzikaal bent!
Even een vraagje hier. Vraag me namelijk iets af.
Een paard moet naar mate je hoger in de dressuur komt meer gaan buigen. Even er vanuit gaan dat het paard ook gewoon de buitenhand als begrenzing kent.
Toch ben ik van mening dat ene paard stelling in zijn hals nodig heeft om met zijn lijf te kunnen buigen (denk aan schouderbinnenwaarts of travers). Er zijn hier vast mensen die mij kunnen uitleggen of dat klopt of niet en waarom dat dan zo is.
Ken namelijk iemand en die wil dat het paard recht blijft in z'n hals, minimaal stelling maar wel dat hij gaat buigen in z'n lijf.
Mijn instructeur geeft me les ahv wat ik zelf denk dat ook goed is (onze visies komen daarin overeen).
Kadankovitch schreef:Suikermeisje: Oh maar "vreemde dingen" kunnen soms heel verhelderend werken; Als je altijd hetzelfde doet; krijg je ook alleen maar hetzelfde
Kadankovitch schreef:SinneJ schreef:KDV voelde zich vanmorgen heel fit en is maar meteen naar mij gereden en wat ben ik blij dat hij dat gedaan heeft! Hij heeft er zelf op gezeten en daarna voelde ik meteen hoe ik hem in rustig in mijn hand kreeg. Het was echt een mega doorbraak!
Sorry Sinne, Mij was u bericht geheel ontgaan.
Nou nou , mega doorbraak??? Die is er toch al eerder geweest. Ik heb begrepen dat Bolero nog al eens de 'hand' negeerde. Waardoor ik u de toepassing van de 'Corrigerende weerstand-biedende hand' [hierna; Cwbh''] en de gewone 'weerstand-biedende hand [hierna; Wbh] heb uitgelegd. En daarna hebben we over de toepassing daarvan nog vaak geschreven. Dat moet de "mega doorbraak" zijn geweest. Want toen ik hem gisteren reed was de toepassing van de Cwbh helemaal niet meer nodig. Niets wees op een 'zwaar'paard. Of u hebt het bovenstaande heel goed toegepast, of u hebt Bolero altijd al netje gereden. dat kan niet anders. Hij is niet een paard dat het 'werk' heeft uit gevonden, maar hij is heel meegaand, helder in het hoofd , ongefrustreerd en hij toont een absoluut vertrouwen in u als africhter. Dat kan niet anders dan dat u het paard fijn hebt opgeleid.
Natuurlijk zijn er belangrijke punten die voor verbetering vatbaar zijn. Maar dat is van wel van nu af aan, zonder dat een correctie [dus een pas terug] noodzakelijk is. U bent iets te afwachtend, te zacht. Een iets fermere uitvoering komt op het paard iets overtuigender over. Het 'vrijmaken van de schouders' zal in de toekomst de grootste verandering brengen.
Ik heb van mij bezoek, vooral ingegeven door mijn [ziekelijke] nieuwsgierigheid, was heel leuk. Ik heb ervan genoten [maar betaal daar nu wel een prijs voor]
Babootje schreef:Je bedoelt deze Sinne? En dan het stukje over het vrijmaken van de schouders. Ben benieuwd naar je vorderingen op dat punt. Kun je daar iets over vertellen?
FCSA schreef:Iets anders: hebben jullie ervaring met paarden met zwakke knieën? Ik heb soms het idee dat de mijne daar last van heeft. Moeite met ondertreden, zeer moeilijk kunnen gaan liggen/rollen (buigen door achterbenen lukt vrijwel niet, hij gaat door zijn voorbenen en laat zich dan vallen), na het werk leunt hij in de stal vaak met zijn billen tegen de muur, en bij het spelen/steigeren viel hij laatst om. Hij springt dan weer wel met zeer goede techniek en met weinig probleem.
Ben benieuwd naar jullie ervaringen/meningen!