Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 23:15

Milkberry schreef:
Nope, ik zit dan in een stuk tank te duwen. Krijg hem al nauwelijks van de hoefslag. Tenzij ik hem in de stretch rij. Maar ik werk op het moment aan de gebroken lijnen en voltes. Want ook daar breekt meneer graag uit. Gaat sinds het stretchen al wel miljoen keer beter. Ik ben echt niveau mega beginner. Ik rij pas sinds een paar maanden echt dressuur. Daarvoor alleen endurance. Ik zou zelf al niet eens weten hoe ik een zijgang fatsoenlijk moet rijden. Heb les hoor. Maar daarmee ben ik zoals ik zei, nog bezig met voltes ED

Hallo, ik ben nieuw in dit topic en ik lees alles met veel interesse.
Ik wilde hier even op reageren, Milkberry, je maakt het jezelf en je paard makkelijker door de zijgangen eerst te leren vanaf de grond, naast je paard. Handwerk is heel leuk en je kan goed kijken hoe je paard zijn benen plaatst. Je leert er enorm van en je hebt zowel je teugels als een zweepje als verlenging van je arm om je paard iets duidelijk te maken. In eerste instantie kan je ook je paard aan een longeerlijn doen met de kaptoom, als je t nog lastig vindt met teugels te werken vanaf de grond. Op FB kan je eens kijken naar Manolo Mendez, hij werkt met een enorme bamboe aanwijsstok, hij is in mijn optiek een absolute held in het longeer/handwerk.

Kesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 23:27

damian23 schreef:
Kesje, ik kijk uit naar nieuwe foto's.

Op deze reeks loopt je paard inderdaad erg op de voorhand en achter de loodlijn. Dat jij het gevoel hebt dat je paard niet zwaar in de hand is komt omdat je paard door achter de loodlijn te lopen het contact met het bit ontwijkt. Als je het contact weer wil herstellen zou ik dat niet doen door je handen naar achteren te doen maar door ze omhoog te doen.

Ik zou voorlopig niet werken aan nagevelijkheid. Dat komt later wel. Probeer eerst te werken aan de losgelatenheid door vwnw/strecht te rijden.

Mijn dierenarts adviseert luzerne bij te voeren voor de spieropbouw.

Das knap, ze heeft geen bit :+ Maar ik snap je, ze ontwijkt de druk. Vanavond erover gehad met de instructrice, die gaf ook aan meer voorwaarts rijden en dat voor op te vangen, dan zou ze wat meer onder moeten treden. Inmiddels draafde ze af en toe met de neus over de grond en zette ze de achterste hoeven half in de afdrukken van de voorste, dus dat is al vooruitgang. Daarnaast moet ik er op letten vanuit mijn ellebogen te werken, ik doe teveel vanuit mijn polsen.
Ik heb niet de kans gehad foto's te laten nemen, er waren namelijk nog 2 anderen in de les die natuurlijk ook aandacht moeten krijgen.

Luzerne heb ik een tijdje gevoerd, is nu op, dus zodra ik een ton heb waar ik het in kan bewaren koop ik weer nieuwe :j

Ik ga proberen nieuwe foto's te maken en werk verder met wat ik nu heb opgestoken :)

Milkberry

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 23:35

Fransje, ik heb met mijn paard de eerste jaren alleen maar aan de hand gewerkt. Ik heb hem nu 5 jaar. En van de 5 jaar heb ik er 4 aan de hand gewerkt. Incl de zijgangen. Dus op de grond kunnen we het wel degelijk ;)
Alleen onder het zadel raakt mijn paard nogal snel.. tjsa.. emotioneel noem ik het altijd maar. Maar ik vind het wel even prima zo. Ik hoef nu nog niet perse zijgangen te doen onder het zadel. Eerst maar eens echt de basis basis bevestigen. Want met overhaasten is het al eens eerder mis gegaan (niet bij mij). Ik wil hem de kans geven rustig uit te breiden.
Maar bedankt voor de tip! Want aan de hand beginnen daar sta ik helemaal achter!

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 23:56

Milkberry schreef:
Fransje, ik heb met mijn paard de eerste jaren alleen maar aan de hand gewerkt. Ik heb hem nu 5 jaar. En van de 5 jaar heb ik er 4 aan de hand gewerkt. Incl de zijgangen. Dus op de grond kunnen we het wel degelijk ;)
Alleen onder het zadel raakt mijn paard nogal snel.. tjsa.. emotioneel noem ik het altijd maar. Maar ik vind het wel even prima zo. Ik hoef nu nog niet perse zijgangen te doen onder het zadel. Eerst maar eens echt de basis basis bevestigen. Want met overhaasten is het al eens eerder mis gegaan (niet bij mij). Ik wil hem de kans geven rustig uit te breiden.
Maar bedankt voor de tip! Want aan de hand beginnen daar sta ik helemaal achter!

O ok :o
Weet je dat veel goede trainers een paard die zijgangen ook leren ohz met een grondman? Ook piaffe etc, heel vaak iemand erop en iemand er naast om ondersteuning vanaf de grond te geven. Als je dan in je eentje loopt te modderen zou t mooi zijn om zo'n ondersteunende grondman erbij te hebben, en die trainers doen dat elke dag he, met een assistent, zo'n luxe....

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 00:14

Starbreeze schreef:
Ik sta ook overal voor open, ik ben alleen nu nog druk bezig met het vwnw goed te bevestigen en dat gaat gewoon super nu, dus waarom iets veranderen dat goed gaat :)

Er staan hier nog wat boeken van Ernest van Loon in de kast, werkt die ook vanuit de 'Franse' visie?

Ben zeer zeker benieuwd naar de verschillen en het waarom. Er is niet per definitie iets niet goed, beiden stromingen hebben zich bewezen toch? Alleen dat LDR en Rollkur hoort hier niet thuis, dat heeft niets met rijKUNST te maken.

Ja inderdaad meneer van Loon werkte zeer zeker vanuit een Franse visie, lees het gedeelte over de corrigerend weerstandbiedende hand. Weliswaar paste hij dit alleen toe bij verreden paarden, maar het gaat uit van het beginsel eerst het evenwicht/positie, dan de beweging, lees het maar na. Maar ook in de beweging stelde hij dat eerst het rijdier in een bepaalde positie geplaatst moest worden en dan eerst gedreven werd. Ook hier evenwicht voor beweging [hier wordt 'beweging' dan gezien in verandering van de beweging, verruiming of verzameling of zijgangen, wendingen]. ,maar in andere punten streefde hij zeker een mooie aanleuning na waar de paardenmond de hand volgde. Ook daar zijn talloze foto's van waar hij aangeeft wat hij goed vind en niet.
Nogmaals INDERDAAD beide stromingen hebben zich bewezen

En in het algemeen, omdat mijn blijkbaar over eerdere opmerkingen van gelijke strekking heen heeft gelezen;
IK ZAL PROBEREN MIJN VISIE OVER DE VERHOUDING TUSSEN DE TWEE RIJSTIJLEN IN DIT TOPIC WEERGEVEN. Nu ben ik niet in staat zo'n stuk te schrijven.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 06:33

Fransje, ik krijg les van iemand die veel vanaf de grond doet. Laatst de zijgangen op de grond er ook nog even bij gepakt. Dus ik denk dat dat goed moet komen ^__^
Fijn dat er mensen zijn die meedenken

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 08:07

Starbreeze schreef:
Er staan hier nog wat boeken van Ernest van Loon in de kast, werkt die ook vanuit de 'Franse' visie?

Heb je dit boek?
http://www.bol.com/nl/p/ruiters-en-rechters/666846926/
Wat ik fijne boeken vind zijn boeken waarin problemen waar je tegen aanloopt worden besproken, zoals paardrijden met gevoel van David de Wispelaere en Tessa van Daalen.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 08:25

@Kadankovitch, bedankt en ik ben benieuwd.
@damian, ja die en deel 2 ervan. Ik vind ze erg langdradig geschreven, dus ik kan me er niet goed toe zetten ze volledig te lezen. Bedankt voor de tip.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 08:53

Ik hou niet van langdradige boeken. Ik was in mijn vakantie begonnen met Gymnasium des Pferdes. Niet om doorheen te komen....

Ik vond deel 1 en 2 van "paardrijden met gevoel" erg fijn om te lezen. Korte hoofdstukken en per "probleem" iets geschreven.
Dit boek vond ik ook fijn om lezen. Eerst een stukje basis en dan per probleem omschreven.
http://www.bol.com/nl/p/dressuurtraining/666818778/

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 09:16

Ohja die heb ik ook, en paardrijden met gevoel ook, heel fijn boek :)

Das Gymnasium heb ik hier ook. Daar lees ik dan stukjes uit, zware kost :D

Daarom lees ik veel en graag op internet, en hier in dit topic. Veel makkelijk opneembare informatie.

Ben ook nog aan het lezen in Denkwerk van Teblick, heel leuk boek waar je met rijden en omgang zeker profijt van hebt.

http://www.ingeteblick.be/shop/boeken/denkwerk/
Laatst bijgewerkt door Starbreeze op 20-08-15 09:21, in het totaal 1 keer bewerkt

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 09:20

Dat heb ik dus ook. Daarom vind ik dit topic ook zo leuk. Je kan dan een probleem voorleggen, waarop anderen met veel ervaring (en die wel alle boeken waarschijnlijk hebben gelezen en de theorie hebben uitgeprobeerd) hierop reageren.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-15 09:26

Kesje schreef:
Vanavond erover gehad met de instructrice, die gaf ook aan meer voorwaarts rijden en dat voor op te vangen, dan zou ze wat meer onder moeten treden.

Voorwaarts rijden en voor opvangen is gas geven en remmen teglijk.
Dat is niet de bedoeling.
Wanneer je energie vraagt van de achterhand moet je die voor uit laten vloeien.
Met de hand kun je die uitvloeiende energie meer verheven en omhoog laten uitvloeien of door langere passen te laten maken.
Altijd gaat die energie naar vooren uit.
Opvangen is dodelijk.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 09:28

@damian
Ja en er vallen kwartjes omdat je het gevoel nu zelf een keer meekrijgt. Dat vind ik ook zo apart eigenlijk, ik wist altijd wel dat je een paard vwnw moest rijden, en paarden die ik reed konden altijd mooi halsstrekken in alle gangen. Maar er heeft nooit iemand tegen me gezegd dat je je paard eerst helemaal beneden moest bevestigen (ik begrijp dat hier verschillende visies op zijn..) dus dat gedeelte is volledig nieuw voor me. Mijn vorige instructrice zei 'ja zo rij ik toch ook?' (Beetje gepikeerd dat ik gestopt ben bij haar). En tijdens de lessen zijn we wel met die arbeidshouding bezig geweest, maar ze heeft nooit gezegd dat ik hem eerst nog dieper moest rijden. Dat vind ik dan zo jammer, dan denk ik echt waarom heb je me dít niet laten doen dan? Dan had ik het gevoel eerder gehad en was die arbeidshouding ook minder moeilijk geweest. Ik merk gewoon dat het erg veel voordelen heeft en zie het nu er echt van in en dat is vooral dankzij dit topic.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-15 09:33

damian23 schreef:
Dat heb ik dus ook. Daarom vind ik dit topic ook zo leuk. Je kan dan een probleem voorleggen, waarop anderen met veel ervaring (en die wel alle boeken waarschijnlijk hebben gelezen en de theorie hebben uitgeprobeerd) hierop reageren.

We zien hier nu weer een aanzienlijk gescherm met door de topic schrijvers geinterpreteerde maar niet geciteerde boek teksten die per definitie uit hun verband gelicht zijn.
Er wordt gesteld dat het Skala niet altijd van toepassing zou zijn omdat anderen dat geschreven zouden hebben.
Wat er ontbreekt zijn argumenten.

We kunnen ook de theorieën van onze An ky over de Roll Kurr aanvoeren, niemand heeft meer recht van spreken dan zij, toch?
Laatst bijgewerkt door Simpelman op 20-08-15 09:41, in het totaal 1 keer bewerkt

kevinsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 09:38

damian23 schreef:
Kevinski, lukt het om je paard meer vwnw te rijden? Dus met zijn neusje naar de grond of bouw je dan zelf te veel spanning op?

Ik het begin lukt het nog niet. Maar als we een half uurtje bezig zijn kan hij wel zakken naar knie hoogte :j

Ik richt mij nu eerst vooral op het tempo. Omdat hij die erg graag over wil nemen. En daarin probeer ik de ontspanning te vinden. En als dat lukt dan probeer ik hem zo veel mogelijk met zijn hals te laten dalen.

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 10:34

Simpelman schreef:
We zien hier nu weer een aanzienlijk gescherm met door de topic schrijvers geinterpreteerde maar niet geciteerde boek teksten die per definitie uit hun verband gelicht zijn.
Er wordt gesteld dat het Skala niet altijd van toepassing zou zijn omdat anderen dat geschreven zouden hebben.
Wat er ontbreekt zijn argumenten.

We kunnen ook de theorieën van onze An ky over de Roll Kurr aanvoeren, niemand heeft meer recht van spreken dan zij, toch?

Nou Simpelman, er is toch wel vaker geprobeerd om de zgn logica van het Skala te doorgronden. Misschien zijn mensen die er vraagtekens bij plaatsen ofwel er kritisch op zijn gewoon heel dom. Maar worden ook nooit wijzer gemaakt met de tegenargumenten. Het verzandt altijd in een herhaling van de tekst van het Skala. Waar het nu net om draait is de samenhang van die tekst. Omdat er dus meerdere mogelijkheden zijn om de samenhang van de begrippen uit te leggen, uit zich dit in de praktijk dus in een andere aanpak van trainingsopbouw.

Hier nog wat quotes uit eerdere discussies waaruit blijkt dat de logica van het Skala telkens weer niet tot uiting komt.

Airnt schreef:
Ik lees wel vaker dat het SCALA teruggrijpt op meester (vul in) voornamelijk gueriniere, maar als ik zijn boek lees lees ik heel wat anders, hij begint ook gewoon al heel snel met zijgangen e.d..
Het SCALA is heel nieuw en toch wel grotendeels te koppelen aan HdV 1912. Bedoeld om snel duizenden cavalreristen op te leiden tot een soort SGW ruiters. Daar was de hoge school een ongrijpbaar doel.

Simpelman schreef:
Het Scala helemaal afgewerkt is bedoeld om officierspaarden op te leiden tot aan de Hoge School.
De paarden van de cavaleristen bleven hangen op de Campagneschool.
Het Scala is niet heel nieuw het is het resultaat van een evolutie.

Voor een intelligente ruiter die er onbevangen naar kijkt kan het niet anders dan een volstrekt logisch systeem zijn.

De bedoelde "meesters" begonnen gewoonlijk op paarden tussen de 6 en 8 jaar die al jaren voorbereid waren door andere ruiters, om te beginnen in de Campagneschool en vervolgens doorgereden in de manege.

Airnt schreef:
logisch systeem? dan kun je het dus uitleggen.

Een lastige zaak is dat zelfs de definities al erg verwarrend zijn, en niet vast staan.
Erg lastig een logisch argument to geven als de definities al een uitdrukking zijn van cirkelredeneringen.

Simpelman schreef:
Het eerste stadium is de gewenningsfase, de fase dat een jong, groen paard moet leren wennen aan het ruitergewicht op zijn rug en daarin zijn evenwicht moet zien te vinden.

In die eerste fase staan de takt en Losgelassenheit centraal.

In het tweede stadium van de scholing heeft het paard al een horizontaal evenwicht onder de ruiter bereikt en is het streven er op gericht het achterbeengebruik te stimuleren en het horizontale evenwicht nog meer te bevestigen. In de gemiddelde twee jaar staan de aanleuning en de Schwung op de voorgrond.

De derde fase van de scholing van een paard is de moeilijkste. In deze fase moet de draagkracht worden ontwikkeld. Het paard moet zijn evenwicht van een horizontaal evenwicht gaan verplaatsen naar een evenwicht op de achterhand. Bij deze fase van de scholing horen de begrippen recht richten en verzamelen.

De zes hoofdbegrippen: takt, Losgelassenheit, aanleuning, Schwung, recht richten en verzameling.

Airnt schreef:
dat is allemaal reproductie, geen verklaring, dus ik heb og geen woord logica gehoord. (geen redenen waarom iets zo is)

definities: dingen als 'schwung' 'impulsie' 'verzameling' 'losgelassenheit' 'durchlässigkeit'

Die zijn niet in elk land en elke taal hetzelfde. 'Schwung' in duitschland is niet hetzelfde als wat de Engelsen onder 'impulsion' verstaan.

Ikzelf hab het mezelf makkelijk gemaakt. Ik ga uit bij 'verzameling' van 'gewichtsverdeling onder invloed van houding' . Veel mensen roepen dat PER DEFINITIE er ook een impuls moet zijn om van verzameling te spreken.

Het kan goed zijn dat dat (impulscomponent) in de practijk nodig of zelfs alleen raadzaam kan zijn (die mening ben ik ook zelf toegedaan) maar ik bestrijd dat het een deel moet zijn van de definitie. dat maakt het lastig te communiceren over het systeem en de definities zijn ervoor om erover te communiceren.

Simpelman schreef:
Tsja...
Misschien toch eens echt een boekje lezen.

Airnt schreef:
Spreekt u over uzelf? dat doet me deugd dat ik u tot verder onderzoek heb aangezet.
Of moet ik er uit opmaken dat u geen redenen kunt produceren?

Lees maar eens gueriniere, heel interessant, die heeft twee verschillende begrippen voor verzameling!

En zo gaat het klaarblijkelijk iedere keer.. zo ook nu weer. Degenen die kritisch zijn worden gauw teruggewezen met wat Skalatekst.

Hier overigens een Engelse vertaling van een van de boeken van Gueriniere, voor de liefhebbers:
https://books.google.nl/books?id=qusIAA ... &q&f=false
Laatst bijgewerkt door Ansie op 20-08-15 10:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Kesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 10:35

Simpelman schreef:
Kesje schreef:
Vanavond erover gehad met de instructrice, die gaf ook aan meer voorwaarts rijden en dat voor op te vangen, dan zou ze wat meer onder moeten treden.

Met de hand kun je die uitvloeiende energie meer verheven en omhoog laten uitvloeien of door langere passen te laten maken.
Opvangen is dodelijk.

Dan gaat ze toch alleen maar harder lopen, of mis ik nog iets? Door mijn eigen houding aan te passen kan ik haar nog wel enigszins uitnodigen meer opwaarts te lopen dan harder te gaan, maar met drijven gaat ze toch echt harder lopen, niet langere passen maken. Heeft dit gewoon tijd nodig?

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 10:38

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 10:45

Even voor de duidelijkheid (blond :o? ) maar het Skala, dat is toch de Duitse rijkunstige theorie?
En daarnaast heb je de Franse rijkunst (PK) en nog wat stromingen (Portugees etc... )
Duits is beweging voor balans?
Frans is balans voor beweging?

Citaat:
Beweging voor balans houdt eigenlijk in dat je je paard eerst voorwaarts laat gaan en vanuit het voorwaartse probeert om hem naar de achterhand te verplaatsen.
Balans voor beweging leert je paard eerst op een heel traag tempo het gewicht op de achterhand te nemen en van daar uit steeds een beetje meer tempo erin te brengen.

jannico

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 11:01

Balans voor beweging zo als omschreven in die quote is een meer academische benadering, en niet frans.

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 11:05

Simpelman schreef:
Kesje schreef:

Opvangen is dodelijk.

Ik heb hier soms moeite mee.
Als ik mijn paard niet opvang/vraag van voren blijft ze echt voor eeuwig in dezelfde comfortabele houding lopen. Mijn merrie was heel lang niet klaar om na te geven ivm veel verschillende omstandigheden. Ik was misschien wel 2 jaar bezig met van de teugels afblijven, alleen licht contact, niks niet vragen, geen weerstand bieden, niet opvangen WANT het zou vanuit het paard zelf moeten komen. Mijn paard bood zelf echt niets aan hoor, behalve dat ze wel lekker ontspannen haar rondje liep door de bak, vaak op de voorhand ook nog. Wilde ik iets meer van haar, dan gooide ze dr hoofd omhoog. Dan liet ik weer los, want ze was er niet klaar voor.

Een nieuwe instructrice raadde mij toen aan haar toch is meer bij elkaar te rijden en meer in de werkhouding te rijden. Eerste reactie van mijn vraag was kont in de kribbe gooien. Ik ben doortastend geweest, door gevraagd, vrij snel (zonder overdreven getrek of een gevecht) accepteerde ze het en kwam er meer ronding in haar hals. En dan bedoel ik geen valse knik of achter de loodlijn, ze voelde zelf dat dit ook helemaal niet verkeerd was. Vanaf daar konden we weer verder rijden. Ze weet nu waar ik haar wil hebben, doet ze dit niet, dan vraag ik haar daar naar toe. Daarbij komt geen geweld te pas, wel een duidelijk hand. Dat kan ook betekenen kneepjes links en rechts. Komt ze lager, braaaaf en los (in die zin terug naar alleen licht contact, een pakje vlees in mijn handen zeg maar :D ) gooit ze weer omhoog, weer een duidelijke hand. Ondertussen rijden we zoveel lekkerder, ze weet wat ik wil, ze gebruikt haar lijf beter. Als ik mijn paard niks had gevraagd, had ze me niks gegeven.

Ik ben echt serieus benieuwd of niemand hier zijn paard vraagt in een houding, en het echt allemaal helemaal vanzelf komt.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-15 11:15

De houding waarin je je paard vraagt is NEERWAARTS.
Heb je het neerwaarts eenmaal bevestigd dan loopt hij niet meer weg, integendeel je zult stevig voorwaarts moeten drijven om hem gaande te houden.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-15 11:16

Kesje schreef:
Dan gaat ze toch alleen maar harder lopen, of mis ik nog iets? Door mijn eigen houding aan te passen kan ik haar nog wel enigszins uitnodigen meer opwaarts te lopen dan harder te gaan, maar met drijven gaat ze toch echt harder lopen, niet langere passen maken. Heeft dit gewoon tijd nodig?

Inderdaad, omstreeks een jaar.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-15 11:21

@Ansie,
In de topics waarop ik actief was heb ik uit en ten treure argumenten aangevoerd waarom de kaders van het Skala logisch zijn.
Mogelijk heb je die allemaal gemist.

Jij geeft overigens nooit antwoord op gestelde vragen als, hoe wil je een paard in balans brengen wanneer het niet losgelaten is?
Recht richten zonder nageeflijkheid?
En dan blijven binnen de ethiek van FEI art 401?
Zie boven voor meer.

Kesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 11:21

Je hebt het steeds over geduld. Waar is dat te koop? :')

Gelukkig heb ik geen ambities, als ze er een jaar over doet, dan doet ze dat lekker. Het heeft ons ook een jaar gekost om elkaar te leren kennen.

Ik blijf wel het topic volgen, sommige tips springen er echt uit, het is ook interessant om over de verschillende scholen te lezen.