[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 07:34

_Marinke_ schreef:
Joolien schreef:
Het is belangrijk dat je naar je hand toe gaat rijden, dat je contact krijgt. Dus actief maken, en contact laten opzoeken. Dit kun je ook met stelling meer opzoeken. Maar altijd met hand oplossen.

Hoe bedoel je dit precies? Met de hand oplossen?
Als ik het zo zie staan lijkt het net of je bedoeld dat je maar aan de teugels moet gaan sjorren bij wijze van. Nu weet ik dat jij dat vast en zeker niet bedoeld maar waarschijnlijk iets anders. Alleen ik kan maar niet ontdekken wat je dan precies bedoelt, altijd naar de hand toe rijden? Juist met been oplossen misschien?

Moet met been zijn idd :')

annedrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 07:55

_Michelleee schreef:
Ik zou hier graag ook wat tips krijgen :)

Even een korte schets:

Ik heb haar vorig jaar in Oktober gekocht in Nederland nadat ik mijn springpaard had verkocht.
Ze heeft erg lang in de kudde gestaan en is pas laat zadelmak gemaakt, rond haar 6-7. Dit jaar wordt ze 9.
Toen ik haar kocht, wist ik dat het rijden nog véél verbeterpunten nodig had... Maar toch was ik van de eerste moment verkocht.

Toen ik haar kocht, kropte ze zichzelf bij het rijden altijd maar op. Bij het vragen van voorwaarts neerwaarts hoorde ze het in Keulen donderen, ze kende dat niet. Ze kropt haar hals helemaal op en ze voelde nageefelijk, maar dat was niet zo. Ze nam het bit niet aan.
Nu neemt ze nog steeds het bit erg moeilijk aan, maar het voorwaarts neerwaarts gaat al pakken beter. Ze prefeert nu erg om daar laag te lopen dan omhoog. Daar ben ik al suuuuuuper blij mee! Ook was ze in draf erg voorwaarts en was ze erg moeilijk schakelbaar en terug te nemen. Ze liep onder mij uit. Dat is ook al fel verbeterd, in DRAF!

Toch zijn er nog een aantal struikblokken:
Zo is de galop een erg moeilijke oefening voor haar. Ze crost er gewoon van onder door. Dan neemt ze haar bit juist wel erg haar vast en wil ze niet nageven. Het enige dat ze dan wil is heel hard rennen. Als ik haar dan toch wat bij mij probeer te krijgen via mijn zit, valt ze meteen in draf. Dus het tempo tussen die super snelle galop of draf, kent ze niet/of wil ze niet. Heeft iemand hier tips voor?
Overgangen zijn ook niet echt een oplossing, omdat ze daar alleen maar erg heet van wordt en dus mijn nageefelijk draf ook terug rampzalig wordt...
Zelfs bij het longeren heeft ze het daar heel erg moeilijk mee.

Heeft iemand misschien een tip om haar nog meer aan mijn bit te krijgen in plaats van daar te lopen waar ze het bit niet aanneemt?

Ik kijk alvast uit naar jullie tips...

Hoi!
Heb je een bak met een goed hek eromheen zodat ze niet zomaar de bak uit kan tijdens het rijden?
Als dat het geval is, naar voren rijden in galop. Net even over het tempo heen dat zij wil. Je zal merken dat ze dan vaak net achter iets beter door komen en dus ook aan de voorkant het bit gaan aannemen. Is dit niet zo (of duurt het heeel lang) dan kan je proberen om te schakelen tussen haar hoge tempo in galop en een nog iets hoger tempo. In ieder geval altijd naar voren oplossen. Een paard dat wil rennen in galop en het bit niet aanneemt toch terug proberen te rijden is bijna onmogelijk. Dan vallen ze vaak in draf inderdaad, zoals je zelf ook beschrijft. En in draf geldt hetzelfde, neemt ze het bit niet aan? Naar voren. Het liefst een beetje blijven schakelen zodat ze niet op de voorhand kukelen.
Wanneer een paard in een hoger tempo wil lopen dan dat jij wilt en het bit niet aanneemt, lijdt terug rijden in tempo bijna altijd alleen maar tot meer spanning en dus meer opkroppen. Je tempocontrole kan je blijven behouden door wel te schakelen, maar dan in dat hogere tempo. Gaat ze in het hogere tempo het bit aannemen? Dan kan je voorzichtig een stukje terug schakelen (op je zit!) en zodra je voelt dat ze zich ook maar weer iets opkrult, meteen weer naar voren rijden!

Edit: Voorwaarde is wel dat je paard door het naar voren rijden niet op de voorhand kukelt, als dat het geval is dan heeft deze manier van trainen niet veel zin.. Want een paard dat op de voorhand kukelt zal waarschijnlijk nog minder snel het bit aannemen.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt, succes!

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 08:46

Hallo allemaal,

Ook ik kom weer terug, bijleren kan je altijd. Onderstaand even een idee van wie ik ben uit februari en mei 2013.

Jotoma schreef:
In februari dit jaar ben ik hier ook even actief geweest, jullie herkennen me wellicht nog van deze foto:
[ Afbeelding ]

Sinds maart rijles, terug naar basis en hierbij een filmpje in mei.
[ Video ]

Hoe gaat het nu?
Met de nieuwe juf gaat het een stuk beter en zijn we inmiddels meer wedstrijdgericht aan het trainen.
Mijn paard is flegmatiek en inmiddels heb ik geleerd dat ik de training uitdagender moet maken, max 10 minuten kan trainen, dan hals strekken en dan weer oppakken. Een flegmatiek paard eis consequentie. Maar ik kan hem inmiddels op een veel lichtere en enkele hulp rijden. Ik merk dat mijn paard en ik meer eencombinatie zijn geworden, mijn houding is verbeterd en mijn paard is erg opgewekt als we nu aan het werk gaan. Dat is het allerleukste resultaat.

Dus we gaan met sprongen vooruit, maar toch ben ik nog even benieuwd naar een stukje theorie. Losrijden doe ik het liefst lang en laag, maar mijn paard moet even op gang komen en kan de eerste 10 minuten nog prima met onderhals lopen (geen sterren kijken, maar hij kan moeilijk zn hals laten vallen) als ik contact maak. Laat ik hem helemaal los, dan kan hij prima ontspannen. Tijdens het losrijden probeer ik contact te houden met de mond, wat ik moeilijk vind en ik denk dat ik daardoor zelf ga spannen waardoor hij moeilijk los laat (logisch). Ik ben snel bang dat ik te streng ben in de mond, waardoor ik hem het liefste los laat.
Op het moment dat ik wat meer contact maak en hij goed aan mijn been is en actief loopt, vraag ik hem na te geven op een halve ophouding omdat hij zich liever nog wat langer houdt. Ik vraag mij af, is dit verkeerd?

Mijn paard is nog scheef en we zijn druk bezig met rechtrichten, maar hij is natuurlijk niet recht van de 1 op andere dag. Soms blijft hij wat vasthouden op links (zijn moeilijke kant), juf geeft aan dat ik dit wanneer ik op een rechte lijn loop ik hem met een ophouding wel kan vragen om los te laten. Ik moet zelf dan natuurlijk ook loslaten, dat is iets waar ik zeker op links nog aan werk.
Omdat ik te onzeker ben over het streng zijn in de mond, ben ik hier dus ook wat onzeker over. Hij geeft daarna ook gewoon na en we gaan weer verder.
Even voor de duidelijkheid; ik ben dus niet aan het kneden, ik maak de ophouding op zit en lichte teugeldruk. Ik vraag en hij geeft na, overigens moet ik het soms wel twee keer vragen. Maar wanneer wordt het dwang of pijnprikkel ontwijken en wanneer is het nageven?

Juf zegt dat ik absoluut niet te streng ben met mijn hand of been en ook anderen die ik het vraag, zeggen dat ik juist een eerlijke amazone ben. Toch ben ik benieuwd wat jullie reactie hier op is. Wanneer vraag je een paard na te geven en waneer kies je ervoor om te wachten (dus alleen op been rijden, met contact en meer niet)?

RiannaB

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 09:58

Erg goede vraag Jotoma! Ik ben ook heel benieuwd wat hierover te zeggen valt.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 10:32

Goede vraag inderdaad!

Mijn mening is dat je soms paarden best even mag helpen, in de zin van het leren en aanwijzen wat ook een prettige houding is. Je hebt namelijk paarden die zichzelf hebben aangeleerd om met een enorme onderhals erop te lopen, dat zijn ook vaak de paarden die inderdaad lastig loslaten, ontspannen en de hals laten vallen. Lang en laag rijden is daarvoor de oplossing, maar zoals je zegt; hoe maak je dat nou je paard duidelijk?

Mijn ervaring is dat wanneer je bij dit soort paarden blijft wachten en alleen met een licht contact en op je been gaat rijden dat ze lekker met die onderhals erop blijver lopen. Ook niet gek want het is de comfort zone waarin ze in evenwicht / balans blijven. Ideaal bij dit soort paarden vind ik het longeren met een bijzetje, deze manier werkt bijvoorbeeld erg fijn. Wel ervoor zorgen dat het paard goed actief loopt, dus echt zorgen dat het paard de achterhand goed gebruikt. Dit kun je ook prima aan de longe doen door het paard te laten schakelen.

Aan de longe leer je ze een andere manier aan qua lichaamsgebruik, nog zonder ruiter die het paard weer uit balans kan halen. Als je er daarna op stapt dan heeft het paard zelf al kennis gemaakt met deze manier van lopen, heeft het zijn eigen balans erin gevonden en kun jij er waarschijnlijk zo mee weg rijden. Maar dan, het paard loopt alsnog met de onderhals erop en wat nou?

Nou even een ophouding maken mag best, zolang je maar niet blijft trekken en vast houden. Die longeerhulp, geeft ook druk als het paard zijn onderhals erop gaat zetten maar laat DIRECT weer los zodra het paard ook maar iets zakt. Niet de teugels direct helemaal los gooien maar wel een stukje mee geven. Het is belangrijk dat je wel contact blijft houden namelijk, een los - vast verbinding is voor het paard erg onaangenaam doordat het telkens weer een klein 'rukje' in zijn mond krijgt.

Je bent imo dus prima op weg en ik ga mee in wat je instructrice je uitlegt, zodra ze neigt om de onderhals erop te zetten mag jij best even door een kleine (en een halve ophouding is een kleine) aanwijzing zeggen; "Hé, denk je eraan dat je hier blijft en niet omhoog komt?" ;) Als ruiter moet je ze soms ook even begeleiden, daar is niets verkeerds aan. :)

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 10:47

Ik longeer ook met die longeerhulp en op kaptoom, zonder bit. Die combinatie vind heel prettig werken.

Nee, het vasthouden doe ik absoluut niet. Met constant contact vind ik het al moeilijk omdat ik elke keer vrees dat ik mn handen te veel span. Het is helemaal geen getrek en gepluk, maar wel zoals je omschrijft even een reminder om niet in de lucht te blijven koekeloeren.

Toch denk ik wel; er zijn voorwaarden waar je als amazone aan moet voldoen, wil jou paard kunnen ontspannen. Is het dan eerlijk dat ik die ophouding maak als ik niet aan al die voorwaarde voldoe? Denk hierbij aan je eigen houding, ademhaling en altijd mee zijn in de beweging. Als mijn paard zakt, wordt dit voor mij veel makkelijker om mezelf te corrigeren. Maar doe ik het niet in de verkeerde volgorde?

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 11:07

Mijn ervaring is dat ik totaal niet lekker kan zitten als mijn paard met onderhals erop blijft lopen, dan kan ik mij ook niet fijn ontspannen.. Verlies ik sneller mijn balans en is mijn houding echt hetgeen waar ik me dan voor schaam... Het zit gewoon totaal niet. Maar als ik dan denk; "Oké ONTSPAN" dan verslechterd mijn houding maar ontspan ik wel en zakt paardlief ook sneller waarnaar ik als hij fijn over de rug loopt etc. ook weer beter ga zitten. :+ Ga ik krampachtig denken; "Netjes rechtop, hak/heup/schouder 1 lijn, hakken uitdrukken, handen mooi dragen etc. etc." dan span ik weer teveel aan waardoor het helemaal niet wil (logisch). ;)

Dus wat betreft je eigen houding en alles, vooral ontspannen. Pas als jij ontspant kan het paard ook ontspannen. En dan is die hak nog maar iets hoger, zit je niet netjes in 1 lijn, heb je handen niet op de 'perfecte' plek (als in zoals ze volgens het plaatje zouden moeten). Vooral ontspannen, als ik zie dat de ruiter teveel zijn best gaat doet roep ik wel eens; "Gewoon lekker zitten! Net alsof je in een lekkere stoel voor de tv zit!" Niet dat je zo onderuit gezakt op je paard moet gaan zitten maar wat je dan ziet is dat ze wel meer gaan ontspannen waardoor het paard ook direct weer fijner kan lopen en waarna de ruiter weer beter kan (en gaat) zitten. :')

Het is zo'n wisselwerking... Ik ga even een stukje tekst opzoeken. :)

Edit; Gevonden!

Simpelman schreef:
Een goede zit bereik je niet door te doen.
Alles dat je doet wekt spanning op bij jezelf én bij je paard.
Spanning, hoe gering ook blokkeert/verduistert jouw voelen en dat van je paard.
Een volmaakte zit is: volmaakt niets doen en 100% geconcentreerd voelen.
Als je dit bereikt is geen enkele zichtbare hulp meer nodig, slechts de intentie van een hulp is voldoende om je paard te besturen, paarden kunnen ongelooflijk goed “luisteren”.

Voor een goede zit zijn nodig: evenwicht en ontspanning.
Laat als het kan iemand je paard aan de teugel voor je begeleiden op de hoefslag, in stap, relaxed.
Vergeet je paard te rijden voor dit moment, je hoeft niets te doen, niet drijven, niet sturen, niets. Kijk rustig voor je uit, voel.

Stel je voor dat je hoofd op een stokje staat, je hals.
Het doel is om met zo min mogelijk spierspanning je hoofd te balanceren op het stokje.
Beweeg je hoofd naar voren en voel dat de spieren in de achterzijde van je hals zich aanspannen om te voorkomen dat je hoofd op je borst valt.
Beweeg je hoofd nu terug naar het balanspunt op het stokje, zoek het punt waarop je hoofd in balans staat en je hier nagenoeg geen spierspanning voor nodig hebt.
Herhaal het een paar keer.
Doe hetzelfde maar nu laat je je hoofd naar achteren bewegen en terug.
Hetzelfde naar links en naar rechts.

Je zult je er nu bewust van geworden zijn hoe je je hoofd met de minste inspanning kunt balanceren op je hals.
Je hals is nu volledig ontspannen.
Dit is het principe.

Doe hetzelfde met de bovenkant van je romp, je borst en je schouders, laat je bovenarmen helemaal los afhangen, leg je handen voor je in je schoot alsof je bid. Je kunt de teugels erdoorheen laten lopen, doe er niets mee.
Dit is een volstrekt natuurlijke houding, volledig ontspannen, in balans en rechtop.

Zoek nu in gedachten je zitbeenknobbels in het zadel.
Doe hetzelfde als hierboven vanuit je zitbeenknobbels.
Ontspan je volledig maar alert mét handhaving van je evenwicht, dus geen zoutzak.
“Geef je aan je paard”.
Alle spanning die je opwekt anders dan om je evenwicht te bewaren is fout.

Een juiste zit is een driehoekszit.
Je zit op je zitbeenknobbels én de binnenzijde van je knieën die als scharnier functioneren al je licht rijdt.

Leg opnieuw je benen aan aan het zadel door je voor te stellen dat je zoveel mogelijk de bovenkant van je dijen naar je zadel laat wijzen.
Laat je onderbenen afhangen, ze liggen nu vanzelf goed.

Stel je voor dat iemand je paard in een flits onder vandaan haalt, je zult dan op je voeten willen landen, deze moeten zich dan dus onder je zwaartepunt bevinden.
Daar ligt je been dan goed of je nu met lange beugelriemen rijdt of met korte, je hoeft er niets voor te doen.

Zo rijdt je paard, het “kan niet makkelijker”, tijdens het licht rijden hoef je slechts je evenwicht te bewaren in dezelfde volledige ontspanning.
Ontspanning en voelen.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 11:25

@Marinke: fijne quote! Ik heb zelf ook zitlessen, dit is een mooie aanvulling om mee te oefenen. Zelf ben ik ook niet bezig met het totale plaatje, maar mijn dagelijkse houding is opgetrokken schouders en een holle rug. Dat moet ik dus in het dagelijkse leven aanpassen, maar te paard vind ik het nog moeilijker om 'zo maar' ontspannen te gaan zitten. Vandaar mijn vraag of het wel eerlijk is om te doen met die ophouding, omdat ik zelf dus tijd nodig heb om te ontspannen:)
De wisselwerking is daarna super. Met zitlessen merk ik ook gelijk verschil en mijn paard spiegelt gewoon heel goed. Maar alles in 1x goed doen qua ontspannen lijf tijdens de verdere training, dat gaat even wat tijd kosten!

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 17:28

Ik ben ook eindelijk toe aan deel 5! Ik loop nog wel 50 pagina's achter, maar ik zit tenminste in hetzelfde deel :o

Heel toepasselijk dat mijn paard vandaag totaal niet ontspannen liep en ik mij gigantisch zat te ergeren aan mijn eigen houding en gedrag. Ik ben meerdere keren gaan stappen om te bedenken wat nu eigenlijk het probleem was. Ik heb geconstateerd dat ik teveel zat te wiebelen en te plukken en het op deze manier toch echt niet zou gaan werken. Uiteindelijk ben ik geëindigd met een heerlijke losse ontspannen paard en was ik weer helemaal happy! Fijn om te lezen dat ik niet de enige ben die niet lekker op een niet ontspannen paard kan zitten.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 17:35

Als ik mezelf in de weg zit, stap ik af. Dan wordt het niets! Gelukkig lang niet gehad.

Het is wel logisch dat het niet goed zit op een gespannen paard. Er daarbij van uitgaande dat hij ook zn rug uitdrukt. Als je dan zelf (in mijn geval) nog niet onafhankelijk kan zitten, is dat denk ik ook minder snel goed op te lossen. Ik moet ook eerst zelf loslaten en eerlijk in hulpen zijn, dan vragen, loslaten en werken aan mezelf en een poging doen tot paard trainen.

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 09:14

Marinka dat is interessante stof :)
Gisteren weer even wat gedaan met Eelkje.... ze liep echt heel hoekerig en voor m'n gevoel niet altijd even zuiver...Ik heb heeeeel veel gestapt, 30 min maar gereden en maximaal in totaal 5 min. gedraafd. en de voorkant misschien 3 min. opgepakt en verder losgelaten... en gefocust op m'n zit en beenwerk.
Morgen weer even rust en vrijdag weer even kijken hoe ze het doet...
Al met al prima tevreden na bijna 1,5 jaar blessure in en uit... nu 2 maanden eigk alleen stappen en nu dan weer draf erbij.... dus al met al prima :j

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 17:27

Haaai!

Ik kruip onder mijn steen vandaan. Er is zoveel gebeurd maar met resultaat dat ik nu een nieuw verzorgpaardje heb waar ik kan rijden hoe ik wil. <3
Daar hoort natuurlijk een foto bij! Dit is de 3e keer op haar, een elegante dame van 14 jaar die net een rottijd achter haar rug heeft gehad (ze was erg ziek).

Ik kom elke dag steeds iets meer over haar te weten, en het is een geweldig en eigenwijs dier die absoluut met respect moet worden behandeld.

Mijn eigen commentaar op de foto:
Actiever zou wel mogen :) Al is deze dame een slome trien ben ik wel trots dat ze soms helemaal haar beentjes los gooit :D!
Mijn zit: minder achter in het zadel zitten

Verder zie ik er niet zoveel aan.
Afbeelding

Een iets onduidelijkere foto:

Afbeelding

_Michelleee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 18:48

Het rijden vandaag ging echt niet goed na het gebruiken van jullie tips. :(
Ik ben echt een beetje zak in as... Ik weet niet wat ik verkeerd doe. :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 19:00

_Michelleee schreef:

Maak eens een filmpje? :)

_Michelleee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 19:03

Joolien schreef:
_Michelleee schreef:

Maak eens een filmpje? :)

Zal van het weekend een filmpje maken.
Maar ik weet echt geen raad meer. Heb haar vooral actief proberen te rijden nu, maar haalt niet veel uit. Ze komt CONSTANT in verzet!
Ik vraag echt zo weinig van haar: wat stap, draf en wat oefeningen in draf. Zelfs geen galop. En toch kan ze nog geen 3 passen constant lopen.
Ze kent nu al van daarvoor dat voorwaarts neerwaarts wel goed is voor haar, dan geef ik haar teugel, neemt ze die goed aan, loopt ze 2-3 passen mooi laag en door de rug en hup weer dat hoofd in lucht!

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 19:08

Is er geen medisch probleem waarom er zo veel verzet is? En hoe is ze als ze vrij loopt? En aan de longe?

Ik zou me als ik jou was eerst richten op dat actieve, laat dat hoofd maar lekker. Wel licht contact houden, maar er verder vanaf blijven en zorgen dat ze aan je been wordt / actiever wordt.. En vooral geen verzet!
Als je te veel aan die voorkant gaat zitten kan het zijn dat je haar zelf hiermee onbewust terug rijdt..

Leuk Fry! Lekker genieten van je nieuwe vzpaardje!! Tsja en de foto, ze lijkt niet heel actief, maar wel in tact (voor zover ik dat kan beoordelen haha).. Lekker veel (schijn)overgangen rijden, dan komt dat vast helemaal goed! Alleen mag ze meer haar rug loslaten en hals laten zakken, wat meer ontspanning (maar hee, wat wil je na 2x eerder erop gezeten te hebben!). Lekker blijven rijden en over een tijdje gewoon weer een update plaatsen!
Laatst bijgewerkt door Saintelette op 17-10-13 19:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 19:11

Het kan ook zijn dat je teveel over het tempo komt, dan komt ze uit balans en moet ze haar hoofd wel omhoog houden. Probeer anders wel te richten op actief maar niet te hard willen draven.

Waar woon je trouwens?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 19:14

Jotoma schreef:
Hallo allemaal,

Maar wanneer wordt het dwang of pijnprikkel ontwijken en wanneer is het nageven?

Wanneer vraag je een paard na te geven en waneer kies je ervoor om te wachten (dus alleen op been rijden, met contact en meer niet)?

Om je eerste vraag te beantwoorden: nageven is altijd gebaseerd op "wijken voor druk". Je wekt impuls op door te drijven en biedt weerstand met de hand waardoor de naar voren opgewekte impuls terugvloeit en de achterhand meer tot dragen zal komen. Heel wat pagina's geleden is dat ooit met tekeningetjes/filmpjes uitgelegd.

Om je tweede vraag te beantwoorden: als je je paard dressuurmatig traint zul je altijd naar de nageeflijkheid toe rijden. Als je alleen op been rijdt met een beetje contact zal je nooit het resultaat van verzameling bereiken. Het is niet zozeer dus een keuze wanneer je je paard laat nageven of alleen met een contactteugel rijdt, het is meer de keuze of je je paard dresuurmatig wil trainen of dat je lekker met een contactteugeltje naar buiten wil.

_Michelleee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 19:16

Joolien schreef:
Het kan ook zijn dat je teveel over het tempo komt, dan komt ze uit balans en moet ze haar hoofd wel omhoog houden. Probeer anders wel te richten op actief maar niet te hard willen draven.

Waar woon je trouwens?

Ja, heb alles geprobeerd.. Over tempo (zoals iemand zei), actief maar niet over tempo, tempo dat we normaal rijden, schijnovergangen, hand stil houden, haar vooraan ruimte geven... Maar steeds komt ze in verzet, met alles.
Ik woon in Nijlen (provincie Antwerpen-België).

Heb ook gewoon de indruk de ze geen zin heeft in het rijden en dat ze het niet leuk vindt. Dat begint al bij het opzadelen. Zadel ed geen probleem, maar vanaf dat ik haar halster afdoe om hoofdstel aan te doen, stapt ze achteruit.
Bij het rijden geeft ze constant verzet.
En als we uitstappen kan ze niet snel genoeg naar de uitgang.

Medisch? Tgoh, heb ik ook een tijd aan gedacht en dan heb ik alles gedaan. Tandarts is geweest, perfect gebit. Osteopaat is geweest (toen had ze wat verzuring in haar hals + haar lenden zaten wat vast) maar ze heeft haar goed los gekregen zei ze. Ze heeft een nieuw zadel gekregen, is in samenwerking met een erkend zadelmaker gebeurt...

Ik weet echt niet wat ik nog meer kan doen.
Soms gaat het goed, maar veel vaker minder goed. En dan zo soms rampzalige dagen zoals deze.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 19:27

Als ze verzet geeft kunnen er 2 dingen zijn, of jij doet het fout, of zij kán het door ongemak niet. Als je denkt dat ze geen zin heeft komt dat 9 vd 10 keer ook door lichamelijk ongemak. Dat kan ook bij jou weg komen, maar het kan zoveel zijn. Daarom ben ik wel benieuwd naar een filmpje.

En veel mensen denken dat na een osteopathie behandeling het paard helemaal goed moet zijn maar pas daarmee op, er kan nog zoveel meer aan de hand zijn, dierenartsen zijn er niet voor niks ;)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 19:39

_Michelleee schreef:

Ik heb een beetje in je profiel gekeken: is het de pony Eline? Mooi ponietje hoor. Ik heb het filmpje in je profiel ook gezien en als het om die pony gaat zou ik je het volgende willen meegeven.
Wat mij meteen opviel is dat je geen contact hebt met het bit. Ze krult zich op en drukt zich er dan weer uit. Verder loopt ze over het tempo waardoor het een rommelig geheel wordt met kortere en dan weer langere passen.
Het is belangrijk dat je ervoor gaat zorgen dat de pony het bit gaat accepteren en jouw tempo gaat lopen. Jouw been accepteert zonder erop te gaan rennen.
Vergewis je er allereerst van dat je pony geen problemen in de mond heeft (geen haken) en dat je bit goed past. Laat daar eventueel een tandarts of DA naar kijken. Vervolgens ga je rijden met een contactteugel. Je teugels dus op maat in plaats van zoveel te lang. Probeer de rust erin te houden door in een lager tempo te rijden en je pony balans te laten vinden. Maakt niet zo uit waar het hoofd is, als ie maar niet opkrult, dan rij je hem eruit zodat ie "aan het bit trekt" en zoek daarna weer de rust en de balans in een lager tempo. Hij mag niet opkrullen en achter het bit komen. Contact met het bit is nu even het allerbelangrijkst. Omdat het in galop niet lukt (wat denk ik met balans te maken heeft) galloppeer je gewoon niet of een heel klein stukje.
Dan zal het na verloop van tijd beter moeten gaan (als ze meer balans vindt en sterker wordt). Dit zie je met jonge paarden ook veel en eigenlijk heb je een jong paard omdat ze pas zo laat zadelmak is gemaakt.

Edit: ik zie dat de tandarts al is geweest. Kan best zijn dat ze het bit niet prettig vindt. Sommige paarden reageren daar ook erg gevoelig op. Zo te zien een klein hoofdje met luxe mondje, misschien moet je daar nog even naar laten kijken.
En wat ik zeg: ik zou haar de tijd en gelegenheid geven balans te vinden in een lager tempo. Het is in wezen in de africhting nog maar een "jong" paard.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 22:12

_Michelleee schreef:
Heb ook gewoon de indruk de ze geen zin heeft in het rijden en dat ze het niet leuk vindt. Dat begint al bij het opzadelen. Zadel ed geen probleem, maar vanaf dat ik haar halster afdoe om hoofdstel aan te doen, stapt ze achteruit.
Bij het rijden geeft ze constant verzet.
En als we uitstappen kan ze niet snel genoeg naar de uitgang.

Medisch? Tgoh, heb ik ook een tijd aan gedacht en dan heb ik alles gedaan. Tandarts is geweest, perfect gebit. Osteopaat is geweest (toen had ze wat verzuring in haar hals + haar lenden zaten wat vast) maar ze heeft haar goed los gekregen zei ze. Ze heeft een nieuw zadel gekregen, is in samenwerking met een erkend zadelmaker gebeurt...

Ik weet echt niet wat ik nog meer kan doen.
Soms gaat het goed, maar veel vaker minder goed. En dan zo soms rampzalige dagen zoals deze.

Ik herken dit in mijn paard van 2 jaar terug. Ik had een 2e TA nodig die vertelde dat gebit van mijn paard helemaal niet zo perfect was. Hij had oa een overbeet waardoor hij zijn onderkaak niet kon uitschuiven, terwijl dat is wat er gebeurt als je paard neerwaarts gaat.
Heb je echt een goede zadelmaker bij je paard gehad? Heeft mij 3 verschillende zadelmakers geduurd voordat ik iemand had die een passend zadel kon maken.

Ik denk doordat jullie training niet goed gaan, jou paard ook geen zin heeft. Biedt voldoende afwisseling, rijd bijv niet meer dan 2 dagen achter elkaar in de bak of stort je op grondwerk. Probeer het lijf van je pony eerst op de grond te gymnasticeren. Ga terug naar de basis met een juf die jou hier écht bij kan helpen.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 22:26

Lastig een paard die telkens in verzet gaat. Wat zegt je juf? En een dierenarts raadplegen kan geen kwaad denk ik. Je kunt het maar beter uitsluiten. is de mond in orde, het zadel? zit je bitje wel fijn? is die niet te dik, of juist te dun?

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 00:39

Als je zegt dat ze het bit niet wil indoen. Dan ga ik toch al snel denken aan een probleem rond het hoofd. Kan een bit zijn, kan ook last zijn van bv te veel druk op d'r neus.
Kijk eens of je daar iets mee kan varieren. Bv dubbel gebroken bit/ ongebroken bit. Wel sperriem, geen sperriem, lage of juist hoge neusriem.

Probeer verder stabiel contact te houden. Soms is het ook zaak om niet te veel ruimte af te geven. Dat steeds slaan met haar hoofd. Daarmee zorgt ze dat jij haar niet kan brengen waar jij wil. Maar misschien doet ze het ook wel omdat ze een meer zwarte aanpak gewend is.

Ik denk dat een instructeur of gedragsdeskundige voor jou echt wel een goede weg zouden zijn. Zelfs 1 of 2 losse lesjes zouden je al veel verder helpen.

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 00:45

Ik volg dit topic al heel lang. :)
Ben toch wel benieuwd wat jullie nu van mijn dame vinden:
Afbeelding
Afbeelding

Waar ik zelf heel erg op moet letten is dat ik niet met me kin op me borst ga rijden als het lekkerder gaat maar rechtop moet blijven. En niet te streng worden met m'n binnenhand. Het mag nog iets meer van achter naar voor, voor het beeld. Maar we zijn hard aan het oefenen!