[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lauraatjxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 15:54

LoveUggs schreef:
Vervelend zeg! Hier een soort van vochtbult boven de kogel. Wel warm been, warme hoef, niet kreupel, en laat ook niet zien dat hij pijn heeft. Hopen dat het door zijn oude ijzers komt, en dat de bult deze dagen afneemt..!
Sterkte met jou paardjee!

Ja zeker vervelend, mijne laat ook geen pijn zien... Dankjewel en ook sterkte met de jouwe :(:)
Maar goed ik ga weer in de mee-lees modus en de laatste pagina's bij lezen :+ Het is natuurlijk geen dokterstopic :D

NikkivanOlst

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 17:38

:wave:

Misschien niet zo heel makkelijk te beoordelen, maar mijn zusje van 9 jaar op Nike
Zelf vind ik het best een fijn beeld geven, vind dat Nike alleen wel uit elkaar loopt. Verder issie happy en ontspannen, hangt ook zeker niet aan de teugel
Afbeelding

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 17:48

VisibreTeam schreef:
:wave:

Misschien niet zo heel makkelijk te beoordelen, maar mijn zusje van 9 jaar op Nike
Zelf vind ik het best een fijn beeld geven, vind dat Nike alleen wel uit elkaar loopt. Verder issie happy en ontspannen, hangt ook zeker niet aan de teugel
[ Afbeelding ]

Hooi!
Heeft je zusje ervaring? Moeten we ook je zusje beoordelen of alleen je paard?
Idd een beetje moeilijk beoordelen zo, aangezien er wat vragen over zijn :=

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 17:51

Mijn zusje heeft vrij weinig tot geen ervaring, heeft vandaag voor de tweede keer ooit gegalopeerd :))

Maar ben wel benieuwd hoe het algehele plaatje overkomt :j Omdat 2 of 3 meer zien dan 1 :D

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 18:00

Hmm niet tot geen ervaring? Dan vind ik het heel netjes! (of je hebt hem gewoon afgericht van, bit in de mond? Ruiter erop en "aan de teugel")
Waarschijnlijk had je dan zelf al gezien dat de teugels veeeeeeel korter mogen, dan word hij ook niet zo lang. Verder mag hij actiever, maar dat kan je een meisje van 9 dat eigenlijk geen ervaring heeft niet kwalijk nemen.

Wil gelijk ff zeggen dat ik jullie als duo VD zo gaaf vind! *\o/* Ben er zelf ook mee begonnen!

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 18:03

Nee, dat is hij absoluut niet, het liefst loopt hij met een pretface en hoofd in de lucht rond te huppelen _O-
Teugels mogen ook wel korter, maar vind het persoonlijk eerst heel belangrijk dat ze van de teugels af blijft tijdens het draven. (mijn ervaring is dat jonge kinderen graag gebruik maken van teugels om het sta zitten in balans te doen) stap 1 is kilometers maken en leren zitten, van de zomer gaan we wel een keer aan de gang met het 'technische' gedeelte :))

Hahaha dankjewel :D

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 18:04

Hallo, ik kom hier zomaar even binnenvallen, sta wel vaak in de leesstand.
Als je zusje geen ervaring heeft zou ik zeggen dat het paard de houding uit zichzelf zo aanneemt en dat lijkt me geen goed teken. Als mijn dochter van 10 op mijn paard gaat rijden moet ik haar nl. Heel bewust laten rijden. In super eenvoudige taal haar het paard tegen het bit aan laten drijven en als hij dan ontspant moet zij ook ontspannen. Als ze dat niet doet, loopt mijn paard echt niet nageeflijk hoor. En zij heeft al wel wat jaartjes ervaring. Als mijn dochter van 7 er op zit loopt hij ook gewoon in een onspannen maar niet nageeflijke houding. Lijkt me logisch toch? Of zeg ik het nu verkeerd. Shoot me iff i am wrong?

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 18:09

Hij neemt absoluut de houding niet uit zichzelf aan, maar bedenk dat ik ook VEEL grondwerk met hem doe en hij dus ook aan de hulpen staat vanaf de grond. Dus dat ik natuurlijk hem wel een beetje actief houd etc.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 18:15

Door grondwerk kun je ook al ver komen hoor...

Tenminste, dat is wat ik ervaar.
Veel longeren met enkele lijn en dubbele lijnen. Daarnaast lange lijnen. Maar vooral alles met ontspanning.

laetitia98

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 18:29

Ik ga weer een poging wagen om hier mijn foto's te droppen ;)
(foto's zijn van na het opwarmen begin van losrijden)

1:Afbeelding
Wat ik zie:
Weinig achterbeen gebruik, mag veel meer er onder komen (hier werken we aan)
Wel mooie ontspanne binnen hand maar bij het paard veel spanning in kaak en nek ...

2: Afbeelding
Hier duiken we gezellig samen op de voorhand -O-
Veder zie ik iets meer been gebruik en wat meer ontspanning maar paard loopt wel iets achter LL eigelijk een hele foute foto maar we hebben les en werken om alles te verbeteren (was hier aan het opwarmen om de activiteit er in te rijden)

3: Afbeelding
netjes been gebruik maar mag meer er van achter onderkomen, veder een redelijk strenge binnenhand die wel wat losser zou mogen. paard op LL maar nog te gespannen in kaak en nek.

Xx. graag opbouwend comentaar

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 19:05

Wat vind je van je eigen houding?

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 19:10

laetitia98 schreef:

1:[ Afbeelding ]
Wat ik zie:
Wel mooie ontspanne binnen hand maar bij het paard veel spanning in kaak en nek ...

2: [ Afbeelding ]
Veder zie ik iets meer been gebruik en wat meer ontspanning maar paard loopt wel iets achter LL eigelijk een hele foute foto maar we hebben les en werken om alles te verbeteren (was hier aan het opwarmen om de activiteit er in te rijden)

3: [ Afbeelding ]
netjes been gebruik maar mag meer er van achter onderkomen, veder een redelijk strenge binnenhand die wel wat losser zou mogen. paard op LL maar nog te gespannen in kaak en nek.

Je laatste foto zeg je: Netjes been gebruik maar mag er meer onder komen.
Mwaa, het beengebruik is idd netjes, maar nog niet netjes genoeg. Mag NOG actiever, en er idd NOG meer onder.
Verder vind ik de halshouding van je paard op foto 2, wel heel fijn. Netjes uit de schoft, en lang. Als je je paard nog actiever rijd, en meer los durft te laten in je handen, en dus meer mee geeft met je handen, komt dat achter de loodlijn lopen ook wel weer goed.
Je bent in elk geval netjes op weg. Overigens zie ik op foto 2 wel een fijn ontspannen paard! Ondanks dat ie op de voorhand valt. Vergeet niet je hakken uit te drukken en lekker om je heen te kijken ipv naar je paard. :j Moet ook zeggen dat je wel de verandering ziet tussen het rijden!

marjo_elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 19:10

Janneke2 schreef:
marjo_elise schreef:
[
Als ik het goed begrijp moet je dus iets voorover zitten en dan je ja hoe leg je dit uit.. je heup zachtjes omhoog laten komen en weer naar beneden. Je ziet niet echt dat ze wat gaat staan. Ze veert omhoog. Maar als ze zo wat naar voren zit lijkt haar rug wat hol te worden en dan het gewicht naar de voorhand te gaan. (aangezien ze wat naar voren leunt) Dat is toch juist niet de bedoeling? Juist rechtop en je rug niet hol maken? Of zie ik t nou verkeerd? :+

Heater Moffet heeft het er over, dat als je correct lichtrijdt, je hoofd op dezelfde plaats blijft.

Dat heb ik altijd als volgt "ingevuld": met een regel uit centered riding:
"bij lichtrijden kom je met je bekken omhoog, maar met je benen de je, alsof je knielt" je laat je knie zakken, alsof je dijbeen langer wordt. Heb je dan je voet correct in de lijn oor-schouder- heup dan blijft je zwaartepunt waar het is.

(En ten overvloede: lichtrijden heeft dus niets te maken met "gaan staan". Het is meer: je laten opveren en zo laag mogelijk, zo dicht mogelijk bij het zadel blijven.)

Aah thanks! Duidelijke uitleg! :+

Verder is Heater Moffet een 'spaanse', zo je wilt klassieke ruiter: lichtrijden gebruik je bij het opwarmen van je paard, bij een jong paard, of bij het 'uitdraven' aan de lange teugel. In al die gevallen mag (zo niet: moet ;) ) een paard op de voorhand lopen. Gaat het dier desondanks 'hard weglopen', dan zijn er een serie oefeningen die je kunt doen, om dat wer te herstellen (zoals schouderbinnenwaarts op zit en gewicht).

laetitia98

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 19:50

LoveUggs tanx ja we zijn al zoveel beter op weg dan een tijdje geleden veel meer ontspannen en langer in de hals en niet meer zo opgekropt en gedwongen ;) ik kan niet zo goed zien of ze nou wel of neit in die kaak nek vast houd omdat ik dat verschil wel kan voelen maar niet zo goed kan zien ... veder vind ik het wel fijne beelden

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 20:05

Volgens mij houd hij op de eerste en laatste foto wel vast. Je tweede foto niet, maar dan zou je voor de zekerheid eens de reacties van Joolien, of Sjolvir af moeten wachten. Die kunnen je dat beter vertellen.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 20:12

@ Babootje, waarom in hemelsnaam een spoor als het paard niet aan het been is? een spooris verfijning, en daar zijn wij nog lange niet aan toe.
En hij is vorige week nagekeken en lichamelijk in orde.

Scheefheid heeft te maken met het over de schouder weg laten lopen, te lang, en teveel op rechts zitten.
Nu nieuw zadel etc, en betere training word hij beter van.

pien_2010 schreef:
Snackie schreef:

Ik heb gister gereden,en totaaaal niet tevreden over mezelf. Maar goed, beginnen bij het begin, peerd doet zijn best,

Ik begin met half lange teugel, maar wel direct met verbinding. omdat meneer onder het contact uit wil komen, door of te strekken of de kin op de borst te doen,.
Dus meteen verbinding, lekker ingestapt, buitenbeen en buiten teugel voor de begrenzing.
Op de volte het laatste stuk ineens naar de hoefslag trekken, geen enkele manier om hem tegen te houden, loopt gewoon door mn buitenbeen en teugel heen.
Dus dan por ik een x extra op mn buitenbeen.

Als hij dan eenmaal de hand volgt en ik kijk of hij wil uitschuiven begint hij daar te hangen(wellicht was hij moe)

Met rechtsom rijden heb ik mn linkerbeen wakend met de linkerteugel, zo stuur ik hem de bocht door, begint hij op mn binnenbeen te plakken.

Dus ik had echt een arghh! moment, maar gewoon door gewerkt en niks aan de hand.
In het begin is hij loperig en daarna hangerig, dan word hij moe, en dan word ik moe, en probeer ik het nog net goed af te sluiten.
Dan hebben we beiden keihard gewerkt.

Maar het is wel lastig, eerst deze twee dingen onder de knie hebben voor we een stap verder gaan.hij is qua bespiering erg scheeft, gooit de ruiter op rechts, en bij een foto van schuin bovenaf zie je duidelijk dat hij rechts minder bespiering heeft. dus wss dat hij daarom ook op die kant meer moeite heeft met een volte (naar buiten wegvallen)

Vanmiddag de bijrijder weer, dan ga ik analyseren hoe meneertje het doet.

Kijk ook eens naar wat je binnenhand doet als hij over de buitenschouder weg valt. Wellicht werk je onbewust terug en/ of is je binnenhand te sterk/ streng waardoor
hij niet anders kan als over de schouder weglopen. Kijk eens wat er gebeurd als je jouw binnenhand ietwat naar voren doet (alleen als je binnenbeen aan het paard is) en
je buitenhand streng begrenst zo van "hier blijven paardje". Kijk ook eens of hij niet te veel verbuiging heeft met zijn hoofd, het gaat om zeer lichte stelling.
Succes ermee. Wellicht iemand foto's laten maken of filmpje en dat eens kritisch zelf terug kijken.
hangen is vaak een teken dat je ietwat te streng met je handen bent.
Logisch als hij zo loperig wordt want dan is de verleiding wel heel groot, maar als jij hem geen vijfde "been = hand" geeft om te gaan hangen dan pakt hij dat ook niet.

Als hij jou naar rechts gooit, even omhoog komen in het zadel en zelf iedere keer weer op links gaan zitten.

Als hij loperig is, iedere keer stil zetten en rustig in stap gaan loswerken. Probeer loperigheid om te zetten in activiteit. Met een loperig paard kun je helemaal niets.Probeer met draven eens of je hem onder het tempo kunt laten draven. Stappen onder het tempo laten stappen, pasje verruimen en weer terug. Wachten moeten loperige paardjes leren.

Gisteren door de kou had ik zelf een te loperig paardje in de les. Oefening die ik moest doen na het loswerken en waar ze zo fijn van werd was:
op de lange hoefslag in een draf onder het tempo wijken 45 graden tot B of E (buitenbeen geeft de hulp), dan paardje omzetten, schouder voor in de hoek bij C of A afslaan en naar B of E terug wijken, dan weer verder tot voor hoek wijken 45 graden op de hoefslag, bij A of C afwenden en weer wijken naar E of B. Je moet dan heel veel doen in korte tijd en paardje moet luisteren. Met name het onder het tempo moeten gaan werken vond ze zeer moeilijk maar daar werd ze erg fijn van en actief ipv loperig. Ook een keer stil gezet van hier blijven paardje, rustig weg stappen en dan weer onder het tempo draven. Ze ging zo goed voelen en bewegen. Echt fijne goede oefening voor de looplustigen onder ons. Ze worden los hiervan, gehoorzaam en ze gaan minder op de voorhand en al wat meer dragen.

We doen ook de wat moeilijkere oefeningen zoals schouder binnenwaarts en travers maar ik houd het hier eenvoudig met oefeningen die iedereen kan doen. Mijn instructrice zegt altijd: Pien, je paardje wordt niet beter van geen moeilijke oefeningen opzoeken voor haar, dus ook als je dit nog niet kunt gewoon onder begeleiding oefenen.

Ik kan niet vaak genoeg benadrukken dat je met een paard dat boven het tempo gaat, loperig is, niets kan. Pas als loperigheid verdwenen is dan kun je gaan drijven en zoals Babootje het mooi schreef: "dan pas kun je van voren gaan opvangen wat je van achteren er bij drijft". Dan pas kan paardje actief van achter uit gaan dragen.

Vandaag heb ik niet gereden, maar morgen ga ik er even op letten.
Wat ik altijd deed is links aantrekken (de bocht om slepen) nu begrens ik met buitenbeen en buitenteugel, en duw ik hem met rechter been naar links.
en ik begrens sterk op rechts, zonder te veel kracht in zn mond te geven, maar hij valt er gewoon doorheen, dus ik vermoed dat hij er nog sterker in moet worden.

Bij het loperige word hij er alleen maar heter van als ik hem terug zet.
Het is makkelijker voor ons beiden om er een middenweg in te krijgen, princiepe van laat hem maar lopen, maar wel met verbinding, dus daar ontkom je niet aan.
En dat is constant hoofd hoog hoofd laag, maar die seconden beneden worden steeds langer.

Maar dan word hij moe en ga je uitschuiven, maar ik geef hem niet alles, hij moet in mijn handen blijven komen, en hij wil t liefste stofzuigen. en dat doen we niet, want ik beslis hoe ver jij naar beneden mag zakken.
Ik denk dat als hij eenmaal doorheeft dat hij niet onder het contact vandaan komt dat hij wel terug in tempo komt.
Wijken is bij ons nog niet aan de orde. ik denk wel dat het hem zal helpen. Maar eerst leren om laag te lopen en hand te volgen, als hij dat door heeft gaan we naar de volgende stap.

Dankjewel iig!

Janneke2 schreef:
Hoi Snackie, dit lijkt mij de kern:
Snackie schreef:
hij is qua bespiering erg scheeft, gooit de ruiter op rechts, en bij een foto van schuin bovenaf zie je duidelijk dat hij rechts minder bespiering heeft. dus wss dat hij daarom ook op die kant meer moeite heeft met een volte (naar buiten wegvallen)

En het klinkt simpel en het IS erg lastig: ga telkens zelf weer (voor je gevoel moet je soms fiks overdrijven) op links zitten.
Omdat zijn linkerachterbeen niet"wil" (lees: KAN) dragen (hij heeft de spieren niet!) IS jouw ''op links zitten'' al gymnastiek/ body building voor hem!

Dat hij met enige regelmaat in de bochten rechtom "plakt op jouw binnenbeen" lijkt me logisch. Wat hem betreft hoort jouw gewicht rechts te zitten, dus dreigen die bochten wel erg scherp te worden en dan is een steuntje van de ruiter welkom.
;) Ga 'gewoon' voor je gevoel op buiten zitten.
(Dwz.: op de rechte stukken enorm naar links en in de bochten een beetje naar links.)

Wat en leuke loswerkoefening kan zijn: "snakewalk". Een soort van zig-zaglijntje.
Je wendt af op de korte zijde en stapt een paar passen (jij bepaalt hoeveel) laten we zeggen richting E. Dan let je er op, dat je niet op rechts gegooid bent (zo ja, dan ga je verzitten) en na bijv. 4 passen maak je een bochtje de andere kant op, met jouw zit, gewicht. Losse binnenteugel en alleen het leer van de buitenteugel tegen de hals. Steek wel je binnenhand opzij, om stelling te vragen met een doorhangende teugel.
Na weer bijv. 6 passen wendt je weer op zit gewicht en losse teugels, etc.
En dus telkens controleren, of je nog recht zit, of op rechts gegooid bent.

Jij bepaalt, hoe scherp de hoeken van de zigzag zijn - en je kunt dan opmerken, hoe makkelijk of hoe moeilijk hij naar links en rechts gaat.
(Gaat hij moelijk naar links, dan vraag je de linkerwendingen met veel nadruk, je draait je schouders tot je haaks op je paard zit, etc.).

Het grote voordeel van de zigzag dwars door de bak is, dat er geen hoefslag is, waar hij naartoe kan kleven. (Wat niet wil zeggen, dat "rechtuit" zo makkelijk is. In het midden zitten, voorwaarts - en verder iedereen maar laten kijken, ze weten lekker toch niet wat jij precies vraagt.)

Ten eerste ben je op dit moment je paard al aan het loswerken ( = hij moet wendingen maken, zonder op jou te kunnen leunen en terwijl je niet met hem 'meegaat' in zijn scheefheid, door op rechts te zitten).
En verder geeft dit jou info, over wat je later in het uur zoal kunt voelen en verwachten bij de verschillende voltes, etc.

En als dat kan: als hij rechts minder bespierd is: net iets vaker even een galopje rechts van 1 lange zijde vragen.
(Het doel is, dat je paard recht wordt, dus als je even veel linkergalop doet als rechtergalop, blijft hij scheef.)

Janneke, dankje wel.

De kern is inderdaad de scheefheid, nu inderdaad de goeie oplossing vinden.
Ik ben de laatste maanden heel erg bewust recht gaan zitten boven mijn paard, waarom niet bewust op links? omdat ik dan ga over compenseren,en dat leek mij nou juist weer niet goed?
maar daarmee loopt hij nog steeds over die schouder weg,. dus die spieren rechts moeten groter worden.

Dat zigzaggen heb ik idd veel gedaan, op de adb methode dan. maar dan zigzaggen op jou manier door middel van buitenbeen buitenteugel telkens te verwisselen?
Doordat ik alleen maar figuren rij en nooit de hoefslag volg merk ik dat hij rechtuit ontzettend moeilijk vind.

Galopje rechts, vind hij makkelijker dan linksom galoperen, ik dacht dat dat met elkaar te maken had, maar jij zegt, rechts is minder bespierd dus galopeer op rechts?
Want linker galop springt hij regelmatig rechts aan(dus contra)

Air schreef:
Snackie: normaal vallen ze juist naar binnen op hun moeilijke kant, dus inderdaad even kijken welke hulpen je geeft.

Als zijn rechterkant onbespierd is en je naar rechts plaatst is hij linksgebogen. Linksom zal dan makkelijker gaan, maar rechtsom moeilijk. Hij moet zijn zijn kortere spieren(die aan de linkerkant) strekken om in de juiste buiging te komen. Doordat dat niet fijn voelt zal hij naar binnen vallen, dus op de schouder. Op de goeie zijde heeft hij nergens last van maar kan zijn binnenbeen ook te ver onder zijn lichaam plaatsen: dan loopt hij over de schouder weg.

Op het moment dat hij door je hand en been heenloopt om naar de hoefslag te gaan moet je ipv. de buiging van de juiste kant eens contrastelling nemen, luistert hij daar ook niet naar dan kan je gideren(iets van AdB), wat normaal niet hoort:
Je teugel waarmee je de contrastelling vraagt naar de hals toe brengen, ipv. van de hals af. Op het moment dat hij dan stelling aanneemt kan je weer terug naar je gewone handhouding.

Das typisch, want links is hij juist lastiger dan rechts. voltes rechtsom gaan makkelijker , maar links zijn die spieren ook meer ontwikkeld.
Hij plaatst idd zijn achterbeen schuin onder de massa. contra stelling ga ik ook even onthouden en voorleggen aan mijn juf.
We hebben pas twee lessen gehad op de nieuwe manier, maar tis handig om een hoop te weten van te voren,

Bedankt!

Joolien schreef:
Snackie ga maar heel veel op de 2e hoefslag rijden en denk in contrastelling. Hoe meer je op de binnenkant gaat focussen hoe meer je hem kwijtraakt. En wees maar eens streng met je buitenbeen. als je geen reactie krijgt mag je een beenhulp best een keer groot maken om daarna te belonen en de hulp weer kleiner te maken.

Txs,ook die ga ik even voorleggen aan mijn juf!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 20:53

Babootje schreef:
Sjolvir schreef:
Nieuw probleem, voor zover het een probleem is.
Gisteren heeft hij eigenlijk heel goed zijn best gedaan (was drijfnat na 3 kwartier rijden), echt zijn best gedaan!
Dus ook terug rijden, aansluiten, niet te lang laten worden, vanuit verzamelde draf wegrijden etc.
Maar eigenlijk vond ik hem net iets te sterk worden van voren (hou van niet veel in je handen hebben :o ),
niet dat hij nu reuze sterk was, maar beduidend sterker dan anders.
Dus mijn oplossing, loslaten, ontspannen, wat niet werkte, want dan viel hij weer uit elkaar, bleef wel lopen,
maar kreeg hem er van achteren dan niet onder.
Hij liep overigens wel fijn, ondanks dat hij af en toe naar voren zijn neus eruit drukte en dan voel je hem ook
zijn rug wat meer wegdrukken, als hij dan weer ontspant, gaat hij weer fijn dragen en zit als een huis.

En de mooiste wijken ooit! Per ongeluk :Y) A afwenden in R galop, met als doel, wijken naar de hoefslag.
(reden, meer leren aansluiten en recht in het lijf houden, sprong behouden)
Toen moest ik uit noodzaak soort noodophouding maken (ivm botsgevaar), dus hij valt in draf,
maar maakte wel zijn zijwaartse beweging nog af (waar ik hulp ook nog voor gaf) en dan mooi groot bewegend.
Uiteraard dit er bedoeld niet meer uitgereden gekregen, maar hij kan het! Betrapt!
Nu nog uitvinden hoe we dat vaker voor elkaar kunnen krijgen.

Ik weet het wel hoor.... Je bent gewoon te LIEF :)* voor hem en daar ben je nu achter. Maar zonder gekheid. Ik zie het zo. Jij vraagt meer activiteit; hij geeft dat terug in jouw hand, die activiteit moet jij omzetten in impuls vanuit een dragend achterbeen. Door te stuwen geeft hij je heel veel in de hand terug. Zoveel, dat jij denkt: o jee, dat is niet goed dus los en op eigen benen, maar dan valt hij dus uit elkaar op de voorhand. Door de noodstop ben jij er dus achter hoeveel "terug" jij nodig hebt om hem op het achterbeen te krijgen. Dat is dus meer (dan jou lief is) omdat jij er meer activiteit hebt ingestopt. (Mij is altijd verteld; je moet er zoveel activiteit "instoppen" als jij aan de voorkant kunt verwerken en om kunt zetten naar impuls. Je moet dus activiteit opwekken, maar eerder terugrijden (dus begrenzen), meer en korter achter elkaar met korte ophoudingen om ervoor te zorgen dat hij op het achterbeen blijft. In het begin moet je heel veel "regelen", maar als je hier consequent bij blijft, dan kun je dat weer uitbouwen.

Story of my life, ben altijd te laat en betrapt, nog wel eens te lief.
Ondanks gepruts op zijn rug gaat hij in ieder geval naar mijn idee wel vooruit, is in ieder geval iets.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 20:55

Snackie schreef:
Loveuggs , balen van je paardje, Zooltje is toch voor hko ivm de verkanteling? Tenminste, daarom kreeg mijn paard de laatste maand een zooltje,.

Klinkt goed Sjol, Fijn te weten dat hij het kan!

Ik heb gister gereden,en totaaaal niet tevreden over mezelf. Maar goed, beginnen bij het begin, peerd doet zijn best,

Ik begin met half lange teugel, maar wel direct met verbinding. omdat meneer onder het contact uit wil komen, door of te strekken of de kin op de borst te doen,.
Dus meteen verbinding, lekker ingestapt, buitenbeen en buiten teugel voor de begrenzing.
Op de volte het laatste stuk ineens naar de hoefslag trekken, geen enkele manier om hem tegen te houden, loopt gewoon door mn buitenbeen en teugel heen.
Dus dan por ik een x extra op mn buitenbeen.

Als hij dan eenmaal de hand volgt en ik kijk of hij wil uitschuiven begint hij daar te hangen(wellicht was hij moe)

Met rechtsom rijden heb ik mn linkerbeen wakend met de linkerteugel, zo stuur ik hem de bocht door, begint hij op mn binnenbeen te plakken.

Dus ik had echt een arghh! moment, maar gewoon door gewerkt en niks aan de hand.
In het begin is hij loperig en daarna hangerig, dan word hij moe, en dan word ik moe, en probeer ik het nog net goed af te sluiten.
Dan hebben we beiden keihard gewerkt.

Maar het is wel lastig, eerst deze twee dingen onder de knie hebben voor we een stap verder gaan.hij is qua bespiering erg scheeft, gooit de ruiter op rechts, en bij een foto van schuin bovenaf zie je duidelijk dat hij rechts minder bespiering heeft. dus wss dat hij daarom ook op die kant meer moeite heeft met een volte (naar buiten wegvallen)

Vanmiddag de bijrijder weer, dan ga ik analyseren hoe meneertje het doet.

Klinkt alsof je nog werk zat hebt, maar dat er wel verbetering in zit *\o/* , dat hij 1 kant anders reageerd dan de andere zal inderdaad met
zijn scheefheid te maken hebben.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 21:02

Joolien schreef:
Voorwaartse drang moet je omzetten in impuls idd, zelf doe ik dat dmv een ophouding in de hand maar ook vooral met veel zit. Door je zit te gebruiken hoef je zelf niet teveel terug te werken met de hand en kun je het paard veel beter de gelegenheid geven om achter wat door te treden.
Wat een goede oefening is om op de lange zijde 2 keer weg te rijden. Dus 3 passen weg en duidelijk weer terug, zwaar maken en hand sluiten, daarna weer 3 passen weg en weer duidelijk terug. Bij het verruimen is het terugrijden eigenlijk nog het meest belangrijk :)
Je kunt dit ook toepassen in galop al zou ik het dan op de 2e helft van de lange zijde doen en hem in de hoek terugnemen. Dat is voor de paarden vaak makkelijker.
Je kunt je zithulp mede aanwennen door langzamer te gaan lichtrijden. En druk je zitknobbels in het zadel. Volgens mij doe ik iets mn bekken kantelen maar dat weet ik niet zeker :P
Eerst doe je de zithulp in combinatie met hand maar als het paard hier aan wendt kan de handhulp steeds kleiner worden :)

Wegrijden en terug rijden doen we al op die manier, in galop werkt bij hem ook heel goed op een volte en bij naderen bakrand terug rijden.
Je kan hem ook gewoon paar passen weg en terug rijden in galop, is ook geen probleem, moet ik alleen wel weer gruwelijk opletten dat ik hem
bij het wegrijden niet losgooi (heb daar een handje van), zodat hele effect weg is, maar hem wel opwaarts houden.
Klinkt volkomen debiel maar ik kan op hem dus niet lichtrijden tegenwoordig (kon het wel, jaar terug), ik vlieg er dan bijna af en hij
valt volkomen uit elkaar.
(rij uiteraard wel stukjes licht, maar daar wordt ie niet beter van heb ik meteen ook een duikboot, mijn fout, maar weet daar even
geen oplossing voor.)

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 21:08

Sjolvir schreef:
Klinkt alsof je nog werk zat hebt, maar dat er wel verbetering in zit *\o/* , dat hij 1 kant anders reageerd dan de andere zal inderdaad met
zijn scheefheid te maken hebben.

Hij doet ook super zijn best, maar een mens wil gauw te snel he.
als die scheefheid er uit komt, zal dit probleem opgelost zijn,en dan lopen we weer tegen de volgende op :D

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 21:09

Zanshiro schreef:
Sjolvir: je hebt zeker gelijk: op de eerste foto komt hij helemaal niet vanaf de schoft omhoog. Hij is echt aan het stuwen en wil dan niet op eigen benen lopen maar lekker gaan hangen. Op zulke momenten geef ik been en laat los en probeer daarna meteen weer met zit het tempo te controleren.
op de tweede foto kantelt hij volgens mij niet (doet hij volgens mij ook nooit, is iets waar ik zelf wel veel op let)
Ik zal eens goed gaan letten op dat achterin het zadel zitten, naar mijn idee en op film te zien doe ik dit niet, maar het is zeker goed om erop te letten. Ik heb wel het idee dat ik iets te ver achterover zit.

Kom net van stal af, paardje had koliek!!! Vorig jaar maart heb ik mijn andere paard aan koliek verloren, dus ben behoorlijk geschrokken. Gaat nu gelukkig beter, hij ligt niet meer en probeert weer de clown uit te hangen, dus goede hoop dat het goed gaat komen.

Hey dat is grappig. Ik ken jou paard. Hij is namelijk vroeger van mij geweest...
Hoe is het met hem?

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 21:25

Nou.. Hier een heeeeeel klein beetje verbetering! *\o/*
Zijn been en hoef zijn in elk geval niet warm meer! Maar nog altijd die verdikking. -O-
Hij heeft nieuw beslag, nu ook zijn achterbenen iets anders.. Als iemand weet waar dit goed voor is, het antwoord is welkom!
Afbeelding

Had het er met mijn stalgenootje over.. Nu weet weten we wss de oorzaak. Degene die altijd op zaterdag een buitenritje maakt, heeft hem waarschijnlijk afgelopen zaterdag over de top gereden.. Buiten, in het gras, dat nog zacht was, waar hij met zijn benen naar beneden zakte. Dat is te zwaar voor hem geweest, waardoor hij zo struikelde. Ze is er 2x bijna afgevallen omdat hij zo struikelde..
Daarbij nog een probleem.. Zijn eigenaresse (dat overigens een enorme schat is, en echt het beste met Gas voor heeft), wil niet inzien dat hij ouder word.. 23 is een hoge leeftijd voor een draver (mij is verteld dat ze meestal maar een jaar of 16 worden).
Ik zie het juist heel erg in dat hij al oud is, en dat hij artrose heeft. Pas me ALTIJD aan aan hem. Ik heb zelfs een periode gehad dat ik echt bang was dat ik hem plotseling kwijt zou raken, aan zijn leeftijd..
Het dringt allemaal wel heel erg door nu na dat gesprek.. Hoe langer hij die vochtbult houd, hoe langer we niks kunnen doen, des te sneller hij achteruit gaat.. -O-

Maar voor nu, een kleine verbetering dus.

Edit: Had zijn hoeven trouwens goed uitgekrabt hoor :+ had hem alleen op stal gezet om hem er vervolgens weer uit te halen omdat ik was vergeten zijn drollen eruit te vissen :+

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 21:33

laetitia98 schreef:

1:[ Afbeelding ]
Wat ik zie:

2: [ Afbeelding ]

3: [ Afbeelding ]

Even snel algemeen wat ik denk te zien.
Zit een foto bij waar hij best netjes van achteren aan het werk is. Foto 3 meen ik.
Krijg het idee dat je hem met iets te veel stelling in de hals laat lopen her en der (naar links),
Wat je handhouding ook weergeeft.
Lengte in de hals en openheid vind ik mooi, maar hij moet meer omhoog komen vanuit de schoft,
maar dat kan ook niet in 1 dag en daarvoor heb je wel activiteit van achteren nodig.
Probeer je been lang te houden en ik denk dat jij ook wel wat hebt aan de oefeningen die Joolien omschreef voor mij.

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 22:57

Hoi hoi! ik wil even terug komen op mijn filmpje (de onregelmatig lopende pre)
Vandaag les gehad, en meneer liep weer onregelmatig.
Omdat hij tijdens buitenritten niks laat zien hebben we ook even op de (lange) oprijlaan gekeken, en wat blijkt, daar herstelt ie zich. Dus het probleem zit in het dragend vermogen van de achterhand...
Voorlopig dus vooral zonder ruiter trainen, en vooral ook korte periodes.
Nou is mijn vraag hebben jullie nog tips om in de bak te oefenen met die achterhand? Eigenlijk gewoon vrij simpele oefeningen.
Heb de eigenaresse van de stalling gevraagd naar balkjes, die had ze wel. Dus kan daar mooi mee aan de slag (alleen weet niet precies hoe en wat allemaal)

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 23:08

Laatst bijgewerkt door bertine37 op 20-03-13 23:49, in het totaal 1 keer bewerkt