Waar is het gebleven?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

terpentijn

Re: Waar is het gebleven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 21:02

Auww, een gevoelige waarschuwing aan mijn adres: volgens moderators ging mijn laatste post te ver: ben op fikken getikt, mag niks vervelends meer zeggen.
Is goed. ik zeg alleen nog aardige dingen.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 21:03

Gini, geeft Arlette Holsters nog les in België? Misschien is dat een idee? Vroeger kon ze echt goed rijden, de laatste jaren heb ik niet meer mee gekregen. En Mieke Lunskens? Volgens mij is er van haar wel wat te vinden op Bokt.
Laatst bijgewerkt door setteke op 02-01-13 21:06, in het totaal 1 keer bewerkt

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 21:05

Nou ja, een deuk achter het zadel, tja, dat zel wel. Het ligt volgens mij ook wel aan de bouw van het paard. Ik vind wel dat ze op het filmpje met Nelson heel slecht zit. Helemaal achterin het zadel en de voeten vaak wat naar voren afgestoken. Wij zeggen ooit tegen zo'n zit wel eens dat iemand zit als een springruiter, een beetje onderuitgezakt met de benen lui vooruit. Niet mijn ding. Dan vind ik het mooier zoals ze zat in het filmpje van bonfire van de jaren 90. En o ja, zullen we het weer gezellig houden hier Terpentijn?

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 21:05

nombrado schreef:
http://www.youtube.com/watch?v=_sPeNvKEl4Y
door dat fijne systeem (LDR ;( ) lijkt wel of ze juist meer moeite hebben het paard ontspannen in het tempo te houden en niet te laten uitbreken
ook zie ik (door dat LDR) een knik achter de lendenen ontstaan, iets wat je duidelijk bij Bonfire niet ziet.

Nombrado, ik vind die 2 paarden ook totaal niet te vergelijken. Nelson heeft nooit GP gelopen en Bonfire is een wereldpaard. Zijn ook totaal verschillende types, dus wie weet heeft Nelson gewoon een knik.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-13 22:30

setteke schreef:
nombrado schreef:
http://www.youtube.com/watch?v=_sPeNvKEl4Y
door dat fijne systeem (LDR ;( ) lijkt wel of ze juist meer moeite hebben het paard ontspannen in het tempo te houden en niet te laten uitbreken
ook zie ik (door dat LDR) een knik achter de lendenen ontstaan, iets wat je duidelijk bij Bonfire niet ziet.

Nombrado, ik vind die 2 paarden ook totaal niet te vergelijken. Nelson heeft nooit GP gelopen en Bonfire is een wereldpaard. Zijn ook totaal verschillende types, dus wie weet heeft Nelson gewoon een knik.

die knik is erin gereden.
zie hier een still van beide. Let goed Nelson en zijn valse knik/ knik in lendenen.
Dit heeft niets met het type paard te maken. Maar er zo ingereden
Paard kan niet anders dan knikken achter de lendenen als ze zo diep worden gereden .
Beide foto's zijn de passage
Afbeelding

Afbeelding

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 22:36

Setteke, dat zijn idd twee grote dressuurnamen. Of ze nog les geven weet ik niet, moet ik eens googlen. Natuurlijk zijn er nu ook instructeur-ruiters die op hun beurt misschien de leer doorgeven. Jammer dat België toch zo achter is op dressuurgebied.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 23:44

Eh... Nombrado, Bonfire werd ook LDR gereden, dus je beweringen kloppen niet helemaal. ;)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-13 23:52

Betteke schreef:
Eh... Nombrado, Bonfire werd ook LDR gereden, dus je beweringen kloppen niet helemaal. ;)

nee hoor ech nie...............later wel
maar tijdens het filmpje niet.
maar dat zie je toch tijdens de uitleg van het eerste filmpje?

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 00:03

Ah, eerste filmpje had ik overheen gekeken.

Toch vind ik persoonlijk dat paarden die wat ronder gereden worden, losser door het lijf bewegen.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 00:06

Betteke schreef:
Toch vind ik persoonlijk dat paarden die wat ronder gereden worden, losser door het lijf bewegen.

Dat kan wel kloppen, dat paarden die 'wat' ronder gereden worden, losser door het lijf bewegen.
De achterhand komt nl "los" van de voorhand.
De verbinding over de schoft loopt niet meer door.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 00:09

Grapjas, dat bedoelde ik dus net niet en dat weet jezelf ook.
Het verschil tussen het paard in het filmpje in de OP en de filmpjes van Anky die wel LDR trainde is overduidelijk. Paard van Anky loopt met meer afdruk, beter door het lijf enz.enz. Alles waar de "klassiekers" tegen zijn en als fout bestempelen.

Prettige monoloog verder.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 09:25

Bonfire, werd eerst klassiek gereden, daarna laag diep en rond, maar is nooit op de Hyperflexie manier gereden zoals de anderen, het paard liet het niet toe.
LDR:
Afbeelding
Hyperflexie:
Afbeelding

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 09:45

Val zomaar even binnen en heb het filmpje van Anky en LDR gekeken.
Ik ben als ex-westernruiter 17 jaar uit 'de dressuur' geweest en nu in een PRE heb rij ik weer in een dressuurzadel :)

Wat ik al een tijdje zeer opvallend vind als ik nu naar dressur kijk, in vergelijking tot 17 jaar geleden, is dat de paarden tegenwoordig uit drie delen lijken te bestaan tijdens het rijden; verheven voorhand, hol middellijf en erachteraankomende achterhand. Is dit nieuw?
Verder lijkt het ook mode dat je stang praktisch horizontaal moet staan. Vroeger was het een 'hulpteugel' maar nu zie ik het alleen nog maar gebruikt worden als 'hoofdteugel'.
Aan iemand mij uitleggen waarom of zie ik iets totaal verkeerd :?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 09:46

De tekening is officieel van de F.E.I. in deze houding mag maximaal 10 minuten gereden worden.

En zo word er gerommeld bij de warming up en dan worden de paarden "lekker los in hun lijf" sorry de paarden worden gewoon geknecht en kunnen geen boe of bah meer heeft niets met losgelassenheit o. Dürchlässigkeit te doen dat mode woord los door zijn lijf ook zo vreemd, het heet los in zijn lichaam maar waarschijnlijk stamt het af van keurslijf.
Afbeelding[/url]

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 09:55

Vera schreef:
Val zomaar even binnen en heb het filmpje van Anky en LDR gekeken.
Ik ben als ex-westernruiter 17 jaar uit 'de dressuur' geweest en nu in een PRE heb rij ik weer in een dressuurzadel :)

Wat ik al een tijdje zeer opvallend vind als ik nu naar dressur kijk, in vergelijking tot 17 jaar geleden, is dat de paarden tegenwoordig uit drie delen lijken te bestaan tijdens het rijden; verheven voorhand, hol middellijf en erachteraankomende achterhand. Is dit nieuw?
Verder lijkt het ook mode dat je stang praktisch horizontaal moet staan. Vroeger was het een 'hulpteugel' maar nu zie ik het alleen nog maar gebruikt worden als 'hoofdteugel'.
Aan iemand mij uitleggen waarom of zie ik iets totaal verkeerd :?

U ziet het volkomen goed, alleen het heet niet Hulpteugel de stang maar verfijning`s instrument.
En de meeste denken dat wanneer de kinketting maar los is dat dat "zachter werkt". Helaas niet de druk tussen de oren word versterkt, en wanneer u western gereden heeft weet maar al te goed wat dat bewerkt. En iedereen dient dat eigenlijk te weten het werkt als een chambon.
De hoek die de Stang maken kan ten opzichte van de mondspleet is 45 graden, dat is ook officieel zo en de teugelvoering klopt vele gevallen ook niet, snap niet dat de jury dat niet bemerkt....

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 10:34

Denk dat dat ook door het fokken komt. Ik zie die 3 delen namelijk ook regelmatig bij jonge talentvolle paarden die nog niet lang onder het zadel zijn. (en dus ook geen lange training achter de rug hebben)

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 10:42

Ja, verfijningsinstrument, dat bedoelde ik maar kwam even niet op een beter woord dan 'hulpteugel'.
In de westernsport gebruik je het ook alleen om te 'verfijnen', verder heb je geen teugelkontakt. Mocht een westernruiter zijn stang zo hebben als de dressuurruiters tegenwoordig, dan zou de mond ver opengesperd zijn. Iets wat met alle aansnoermogelijkheden in de dressuur bijna niet zichtbaar is helaas.

Waarom worden paarden in 'drie delen' gefokt? Wat is daar het voordeel van?
Vind het namelijk verre van fraai en zie geen fijn dressuurbeeld meer nu.

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 10:58

Gini schreef:
Interessant topic is dit zeg! Dank aan iedereen die een bijdrage levert. Ik voel mezelf gewoon kennis opdoen, heerlijk. :)
Een leuke uitdaging zou zijn om de dressuur in België aan te zwengelen.
Qua theoretisch inzicht heb ik tot nu toe iedere instructeur/instructrice vastgepraat, jammer genoeg, want ik vind juist dat ik nog maar aan het prille, kleine begin van de dressuur sta.
Een klein tussenvraagje: welke Belgische ruiter/amazone/instructeur kunnen jullie wel waarderen? Zelf vind ik voornamelijk Vicky Smits een goede amazone die haar paard altijd mooi en vriendelijk weet voor te stellen.

Over dressuur in België zou je echt een heel nieuw topic kunnen maken. Geen gemakkelijke zaak :P
Vicky Smits zie ik idd héél erg graag rijden. Altijd netjes. Spijtig genoeg zie je dat hier nog te weinig.. Ik denk maar aan een bepaalde GP ruiter waar het altijd bij lijkt alsof al zijn paarden botsballen zijn, heb werkelijk nog nooit iemand zo hard zien botsen. Hier in België krijgt hij toch telkens goede punten.. Terwijl ik zo'n zit echt niet vind kunnen voor een GP ruiter. Maar ja, eerlijk is eerlijk, ik kan het niet beter hoor :D

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 11:49

Vera schreef:
Waarom worden paarden in 'drie delen' gefokt? Wat is daar het oordeel van
Vind het namelijk verre van fraai en zie geen fijn dressuurbeeld meer nu.

Ik weet het niet,het valt me gewoon op. Ik heb (helaas) geen ervaring op super talentvolle paarden en rij ook niet op dat niveau (duhh :P ). Maar wat mooi is,is natuurlijk persoonlijk en gewenning is daar ook een belangrijk deel van. Het zal wsl wel voordelen hebben met rijden ;)

Oh ja en dan in het topic: "waar is het gebleven", denk ik dat niet alle veranderingen verbeteringen zijn,mààr dat het vasthouden aan wat je gewend bent ook niet goed is. Het zal altijd een zoektocht blijven.....
Laatst bijgewerkt door superwoman op 03-01-13 12:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 11:54

Professor schreef:
De tekening is officieel van de F.E.I. in deze houding mag maximaal 10 minuten gereden worden.

En zo word er gerommeld bij de warming up en dan worden de paarden "lekker los in hun lijf" sorry de paarden worden gewoon geknecht en kunnen geen boe of bah meer heeft niets met losgelassenheit o. Dürchlässigkeit te doen dat mode woord los door zijn lijf ook zo vreemd, het heet los in zijn lichaam maar waarschijnlijk stamt het af van keurslijf.
[ Afbeelding ][/url]

Dat zijn plaatjes die vaker voorbij zijn gekomen op Bokt. Ik heb op Bokt ook al eens aangedragen dat bovenstaande plaatjes, hetgeen 10 min toegestaan is tijdens losrijden, echt een heel ander beeld tonen dan de foto's, genomen tijdens het losrijden. En wat wordt er dan gezegd? Dat die onderstaande foto's momentopnames zijn..
Waarom zou men niet gewoon toegeven dat onderstaande foto's de praktijk is en dus verboden.. omdat het nog steeds onder het mom van LDR gebeurt terwijl het hyperflexie is.

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 11:58

Gister naar de Bittalentendag geweest.Moest onze dochter ook rijden.
Groepje voor haar reed een amazone haar paard los haast alleen op de stang,paard liep constant veel te diep.
Zodra hij het hoofd iets omhoog bracht kwam ze hard in met haar hand en hup..hoofd weer diep.Bah,zit me nog steeds dwars.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 12:39

Maar wat ik mij afvraag, waarom is het slecht om even in die houding te trainen op de plaatjes? ik bedoel dan wel de getekende plaatjes, en niet de foto's, dat zie ik zo ook wel dat dat niet erg goed kan zijn...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 12:52

Ik weet niet of het heel slecht is. Daar zijn talloze onderzoeken over geweest en nog steeds gaande. Wat ik vind van de eerste 2 getekende plaatjes, is dat het iets naargeestigs, neerbuigends naar het paard uitstraalt. Daarbij kan ik mij voorstellen dat dit helemaal niet fijn voelt voor een paard, die neus zo achter de loodlijn. Ik zou dat persoonlijk gewoon niet trainen. Ook niet voor even... Het 3e getekende plaatje geeft voor mij wel een fijn beeld, met die kanttekening dat het paard niet naar beneden gedwongen wordt, maar dat hij zijn hals zo laat zakken "vallen" omdat hij ontspant.

De foto's doen mij pijn. Arme dieren....

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 12:56

Even een vraagje, zoals dat 3e, mag je dan zo ook maar 10 min losrijden? Ik rij m'n paard zo nl. altijd los, probeer dan wel het neusje nog meer eruit te doen dan op het plaatje.

Oliefanter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 13:13

lienbono schreef:
Even een vraagje, zoals dat 3e, mag je dan zo ook maar 10 min losrijden? Ik rij m'n paard zo nl. altijd los, probeer dan wel het neusje nog meer eruit te doen dan op het plaatje.

Ik doe hetzelfde... Ook met een jong paard net onder het zadel is dit en zelfs nog een iets lagere houding juist waarnaar ik streef en wat er mij ook geleerd is, in functie van de anatomie van het paard. Je gaat namelijk op zijn rug zitten, en om dat gewicht te kunnen dragen vraag je hem op die manier (door de hand te volgen en het hoofd te laten zakken in een voorwaarts-neerwaartse houding) om zijn buikspieren aan te spannen (kort maken) en de rug te ontspannen (lang maken), waardoor hij leert het ruitergewicht te dragen. Door je paard op die manier te kunnen laten zakken heb je ook altijd in geval van onrust of spanning een manier achter de hand om hem terug te doen ontspannen, eenmaal ze geleerd hebben te zakken met het hoofd dus... Is dat dan volgens de klassieke manier verkeerd? Wat ik op de foto's zie is gewoon afschuwelijk en onbegrijpelijk dat een paard dit kan toelaten. Dit heeft niets te maken met het aan of ontspannen van rug en buikspieren, dus daar wil ik verder ook geen vergelijk mee maken...