Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
nombrado schreef:http://www.youtube.com/watch?v=_sPeNvKEl4Y
door dat fijne systeem (LDR) lijkt wel of ze juist meer moeite hebben het paard ontspannen in het tempo te houden en niet te laten uitbreken
ook zie ik (door dat LDR) een knik achter de lendenen ontstaan, iets wat je duidelijk bij Bonfire niet ziet.
setteke schreef:nombrado schreef:http://www.youtube.com/watch?v=_sPeNvKEl4Y
door dat fijne systeem (LDR) lijkt wel of ze juist meer moeite hebben het paard ontspannen in het tempo te houden en niet te laten uitbreken
ook zie ik (door dat LDR) een knik achter de lendenen ontstaan, iets wat je duidelijk bij Bonfire niet ziet.
Nombrado, ik vind die 2 paarden ook totaal niet te vergelijken. Nelson heeft nooit GP gelopen en Bonfire is een wereldpaard. Zijn ook totaal verschillende types, dus wie weet heeft Nelson gewoon een knik.
Betteke schreef:Toch vind ik persoonlijk dat paarden die wat ronder gereden worden, losser door het lijf bewegen.
Vera schreef:Val zomaar even binnen en heb het filmpje van Anky en LDR gekeken.
Ik ben als ex-westernruiter 17 jaar uit 'de dressuur' geweest en nu in een PRE heb rij ik weer in een dressuurzadel
Wat ik al een tijdje zeer opvallend vind als ik nu naar dressur kijk, in vergelijking tot 17 jaar geleden, is dat de paarden tegenwoordig uit drie delen lijken te bestaan tijdens het rijden; verheven voorhand, hol middellijf en erachteraankomende achterhand. Is dit nieuw?
Verder lijkt het ook mode dat je stang praktisch horizontaal moet staan. Vroeger was het een 'hulpteugel' maar nu zie ik het alleen nog maar gebruikt worden als 'hoofdteugel'.
Aan iemand mij uitleggen waarom of zie ik iets totaal verkeerd
Gini schreef:Interessant topic is dit zeg! Dank aan iedereen die een bijdrage levert. Ik voel mezelf gewoon kennis opdoen, heerlijk.![]()
Een leuke uitdaging zou zijn om de dressuur in België aan te zwengelen.
Qua theoretisch inzicht heb ik tot nu toe iedere instructeur/instructrice vastgepraat, jammer genoeg, want ik vind juist dat ik nog maar aan het prille, kleine begin van de dressuur sta.
Een klein tussenvraagje: welke Belgische ruiter/amazone/instructeur kunnen jullie wel waarderen? Zelf vind ik voornamelijk Vicky Smits een goede amazone die haar paard altijd mooi en vriendelijk weet voor te stellen.
Vera schreef:Waarom worden paarden in 'drie delen' gefokt? Wat is daar het oordeel van
Vind het namelijk verre van fraai en zie geen fijn dressuurbeeld meer nu.
Professor schreef:De tekening is officieel van de F.E.I. in deze houding mag maximaal 10 minuten gereden worden.
En zo word er gerommeld bij de warming up en dan worden de paarden "lekker los in hun lijf" sorry de paarden worden gewoon geknecht en kunnen geen boe of bah meer heeft niets met losgelassenheit o. Dürchlässigkeit te doen dat mode woord los door zijn lijf ook zo vreemd, het heet los in zijn lichaam maar waarschijnlijk stamt het af van keurslijf.
[ Afbeelding ][/url]
lienbono schreef:Even een vraagje, zoals dat 3e, mag je dan zo ook maar 10 min losrijden? Ik rij m'n paard zo nl. altijd los, probeer dan wel het neusje nog meer eruit te doen dan op het plaatje.