[FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel III

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mloulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 09:01

Hoi! Ik ben al geruime tijd een meelezer en heb dit hele topic doorgespit. Ontzettend leerzaam! Het is al vaak gezegd, maar het is zo jammer dat anderen niet even lezen wat de bedoeling is... Duidelijke foto's plaatsen, eerst zelf vertellen -O- Even teruglezen, daar wordt je zoveel wijzer van! Ik ben ervan overuigd dat als mensen die moeite nemen het plaatsen van hun foto bijna niet meer nodig is ;)

Maar on topic, en correct me please als ik iets verkeerds zeg.
@Fredi98 Wat ik zie is een paard dat meer op de voorhand dan op de achterhand loopt. De driehoek bij de voorbenen is veel groter dan bij de achterbenen. Zijn achterhoef komt dan ook meerdere hoeflengtes achter de afdruk van de voorhoef aan de grond. Verder heb ik het idee spanning bij de staart te zien, maar dat kan ook door het opbinden (noem je dat zo?) komen. Als ik naar de hals kijk, begint de bolling pas bij het laatste stukje richting nek. Volgens mij is het beter als de bolling al vanaf de schoft begint. Ik weet het niet zeker, maar volgens mij is de kaak ook iets gespannen. Ik vraag me dan ook af of hij uit zichzelf nageeflijk is?
Je houding, daar zei je zelf al wat over. Je leunt veel te ver naar achteren. Trek maar eens een lijn van schouder, heup naar voet...
Verbeterpunten zijn je houding (rechterop, voet ietsje verder naar achteren), je onderarmen op een lijn met de teugel (handen iestje hoger), en het paard van achteren actiever maken door veel overgangen en wendingen te rijden.

Wie vult aan of corrigeert? Ben benieuwd of ik goed heb leren kijken :)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 21:18

bertie schreef:
Sjolvir schreef:
Bertie jij zegt in stilstand en vraag, eis niet.
Wat als paard dan niet thuis geeft? En niet ontspant?

Hm .. hier een antwoord om over te broeden. :)
Ik vind dat als een ruiter iets vraagt, hij ook verantwoordelijk is voor het krijgen van een reactie.
In een mensenwereld hoeft dat niet te gelden, omdat mensen met redenatie kunnen reageren.
Paarden reageren met eh .. reactie.

Mijn stelling in de paardenwereld is: JIJ vraagt iets, en dan ben je ook verantwoordelijk voorde reactie.

Jouw veronderstelling is een onmogelijkheid, in mijn wereld.

Ongetwijfeld deed ik iets fout (fijn een paard wat van zijn ruiter eist dat die het ook echt correct doet en anders lekker puh zegt :+ ,
maar ook wel eens frustrerend), alleen wel problematisch als de dan aanwezig instructie je ook niet kan helpen met wat je nou fout
doet of goed doet.
Maar geef toe dat het concept stilstaan en dan aan paard vragen na te geven bij mij zowiezo al niet helemaal door komt en dan moet ik
die het niet helemaal snapt het door gaan geven aan het paard, dat wordt een no go....

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 21:25

fredi98 schreef:
Wat vinden jullie van mijn paardje? ^^ Op deze foto heb ik een belabberde houding, (1e x L2, hele proef doorzitten, Pff k had een rugpijn joh! Tipsss?? :))

[ Afbeelding ]

Dat dit paard niet helemaal lekker doorzit zoals hij op die foto's loopt geloof ik meteen.

Wat je bent vergeten is te vertellen wat je zelf van de foto vind.
Dus kijk naar de ruiter alsof je het niet zelf bent en kijk naar het paard alsof je het voor de eerste keer in je leven ziet.
(goh, hoe vaak heb ik iets in deze geest al in dit topic neergezet en anderen met mij)

Ruiter, zit met bovenlichaam naar achteren, leunt als het ware, vermoedelijk om evenwicht te bewaren en om in het zadel te blijven zitten met doorzitten.
Die fout maak ik zelf ook vaak genoeg.
Verder zit ruiter er wel netjes op.
Teugels mogen korter, deze zijn relatief lang.

Het paard, onvoordelige foto, omdat horizon iets naar beneden afloopt, de meeste mensen shoppen hem juist de andere kant op, zodat het beeld geflatteerd wordt.
Alleen als ik de horizon rechter zet, hangt de ruiter juist nog meer naar achteren.
(ga zo meteen even shoppen)

Neusje voor de loodlijn dat is netjes, achter oortjes hoogste punt dat ik ook netjes.
Hals zou iets meer mogen afbuigen, maar he! Het is L2, dus dit is volgens mij keurig.
Paard loopt wel nog te veel op de voorhand en lijkt een wat strakke rug te hebben,
wat weer verklaard waarom hij niet lekker zit.
Hij zou achter meer mogen zakken, maar dat is iets dat met de tijd moet komen,
want daar moet hij kracht en souplesse voor krijgen.
Dan kan hij waarschijnlijk ook zijn achterbeen er verder onderzetten.
Verder lijkt hij achter en voor niet geheel gelijk te lopen in fase zeg maar, als je kijkt naar achter en voorvoet en hoever
die aan de grond zijn.

(gaat even fotoshoppen, back in 5 minutes)

Recht gezet adhv het groene spant.
Afbeelding

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 21:40

ShadyCeline schreef:
Iemand tips voor mij en mijn Friesje? :D

Ze heeft héél snel de neiging om achter de teugel te gaan lopen, maar dat valt de laatste tijd wel mee..
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Foto's zijn zo donker dat je niets meer kan zien van welk been waar zit als het ware en waar hoofd en hals etc zitten.

Ik pak even de bovenste foto.
Je zegt dat paard makkelijk op rolt, dan aan jou de taak om te proberen haar toch met iets meer hals lengte en minder opgekropt te rijden, dat is moeilijk snap ik, want voor dit paard betekend dat dat ze uit haar comfort zone moet komen en haar hals spieren en overige spieren in haar lijf anders moet gaan gebruiken.
Op de bovenste foto zie je ok dat er 1 voorbeen aan de grond is, RV, echter LA is al van de grond af,
in dit geval loopt je paard dus te veel op de voorhand.
Het zou stuk chiquer staan als je je handen minder breed zou zetten en teugels stukje korter, dat klinkt tegenstrijdig met dat ik net zei dat je haar niet moet laten opkroppen, maar als je ze korter houdt, kan je eigenlijk je paard veel mooier begrenzen links en rechts met de teugels tegen de hals.

De redenatie van stijl achterbeen, zodat het paard die meer moet optillen, ontgaat me eigenlijk.
In mijn ogen kan een paard met een steil achterbeen wel degelijk deze onder zijn massa zetten
en naar voren brengen, echter zal het hoeken, dus buigen, meer moeite kosten.
Dus dat stukje is wel eens lastig.

Heb je een stand foto van je paard, waarop de stand van de achterbenen te beoordelen is?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 21:46

xLoki schreef:
Wat vinden jullie van deze twee 'aan de teugel' foto's?

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Oke, je zegt dat de knieactie voor komt vanwege zijn pedigree, maar...
Dan zou hij achter ook best nog tandje bij kunnen zetten en ook meer hoeken.
Want ook dat kunnen ze.
Alleen kost hem dat natuurlijk meer kracht dan voor met een been knieactie hebben.

1e foto veder wel fijn plaatje, qua hoofd hals houding.
Jammer dat je je handen zo hoog hebt, nu lijkt het net alsof je hem probeert op te tillen,
gewoon je handen op normale hoogte houden, dus je elleboog-pols en de mond van het paard op 1 lijn. Nu zit er een knik in.
En probeer iets meer in? je paard te gaan zitten.

Persoonlijk, vind ik de 2 e foto beter, want paard is ontspannener, ruiter vermoedelijk ook (geen wedstrijd), paard loopt daar meer in balans, qua beweging voor en achter.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 22:01

Piekosjj schreef:
xDaantjxx schreef:
Heb je een recentere foto, zodat we die ook eens kunnen vergelijken?

De laatste keer dat er rij-foto's zijn gemaakt van ons was in mei 2012. Sinds die tijd is er juist erg veel veranderd dus ik heb eigenlijk geen beeld van hoe wij nu rijden. Deze foto's zijn ook nog met mijn oude zadel en op dat moment zaten we een beetje in een dipje.
http://25.media.tumblr.com/tumblr_m6hjo ... 8_1280.png
Ik ben helaas altijd alleen bij de paarden, en als er iemand mee is, is er geen camera mee of gaan we op buitenrit en worden er dus geen 'train' foto's gemaakt.

Lastig he, als er niemand is om foto's te maken.

Let op je houding, je hebt de neiging op alle foto's om met je boven lijf in elkaar te duiken, wees trots! *\o/*
En probeer je handen dichter bij elkaar te houden en juist bij bv de 2e foto fractie hoger en teugels stuk korter.

Zucht, dit alles zei de wijsneus, die gisteren de conclusie trok wel nooit te zullen gaan leren rijcen.
Meer op rechts zitten, linker schouder terug houden, rechtervoet niet als kapstok (krijg dan weer knak enkeltje), nu spookt rechter hand weer omhoog als ik linker schouder terug moet houden.
Moet in galop meer op mijn achterste blijven zitten en niet te veel willen helpen, in draf idem, maar ook niet achterover hangen.
Verder moet ik loslaten en ontspannen, dus been ook los en niet te veel drijven.
Conclusie.. kansloos project ik en die zwarte, want je komt bij hem ook echt niet weg met dat geblunder,
want dan bedankt hij voor de eer op variabele wijze. (goede leermeester straft onmiddelijk, maar tzt zeer frustrerend)

Maar... als je hem dan hebt.. een meter of 10 en met wat geluk een halve baklengte.
(eigenlijk moet daar staan, als je het dan zelf hebt, dan gaat hij sjouwen!)
Dan voel je pas hoe hij kan lopen, kom je nogmaals tot de conclusie dat je niet kan rijden,
want je voelt weer hele andere spieren die je nodig hebt om hem te volgen en toch voelt het great!
En smaakt het naar meer.
Jammer dat ik niet zo goed kan rijden dat er altijd uit te krijgen, lijkt me leuk hem te zien lopen met echt goede ruiter,
die hem snapt en hem niet in de weg zit. En dan zelf kwijlend langs de kant gaan staan en groen ziend van jaloezie...
(Ik net iets uit balans, boem, hele stuk weer weg.. ik vraag iets te veel of te weinig, boem, hele stuk weer weg)

Coeffie

Re: [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 17:30

Oh Sjolvir... wat herkenbaar.....

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 20:00

Coeffie schreef:

Vandaag met hem wezen mennen, nadat hij alweer paar wkn niet voor de kar heeft gestaan (ijs en sneeuw).
Dan ben ik deel van het ik kan niet zitten probleem kwijt *\o/*, kortom heel lekker gemend, totaal niet lijnvast
en fouten zat, maar hij deed het zo leuk!

DaisyB94

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 20:22

Sjolvir schreef:
Coeffie schreef:

Vandaag met hem wezen mennen, nadat hij alweer paar wkn niet voor de kar heeft gestaan (ijs en sneeuw).
Dan ben ik deel van het ik kan niet zitten probleem kwijt *\o/*, kortom heel lekker gemend, totaal niet lijnvast
en fouten zat, maar hij deed het zo leuk!

ik geniet altijd zo van jou enthousiasme!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 20:39

Daisy, ik heb mijn paarden voor hun en mijn plezier, jullie ook, maar zoveel mensen hebben dat niet!
Baal er alleen wel eens van dat ik dan weer eens de beperkende factor ben. (aan de andere kant... het kan altijd erger.... weet ik ook :+ .)

DaisyB94

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 20:55

Ik snap wat je bedoelt! Ik kan me ook mateloos aan mezelf irriteren wanneer mijn lichaam niet doet wat ik wil dat het doet...

CMLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 21:05

Ik ook maar even dan :Afbeelding
Dit is zeker NIET mijn beste foto, maar ik kon nu geen andere oploaden.
Wat ik er zelf van vind? Hij mag meer van achter gereden worden, maar daar zijn we mee bezig! :d
Ik zit zelf teveel naar voren, ik moet dus meer op mijn kont zitten.
Benieuwd wat jullie er van vinden!

DaisyB94

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 21:14

Oke ik ga het eens proberen
Ik zie een paard dat in mijn ogen vrij ontspannen loopt; staart ontspannen, oren licht gefocused op ruiter.
Hij mag wat je zelf zei meer van achter erbij gereden worden, linkerachterbeen meer ondertreden.
En je mag zelf wat meer in balans gaan zitten.

Ik denk dat je zo op de goede weg bent! succes

CMLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 21:19

Hij liep daar zeker ontspannen ! Ondanks dat er altijd wel kaboutertjes in de bak zijn hihi. Dressuur is niet mijn ding eigenlijk spring ik bijna altijd ( ook met andere pony), maar er moet een goede basis opzitten voordat je kan springen! Bedankt voor het snelle reageren! Aan mijn houding ga ik aan werken!

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 22:36

wat een super intressant topic dames! ik ben hem aan t doorspitten, en ik heb al veel opgestoken

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 09:50

Sjolvir schreef:
Daisy, ik heb mijn paarden voor hun en mijn plezier, jullie ook, maar zoveel mensen hebben dat niet!
Baal er alleen wel eens van dat ik dan weer eens de beperkende factor ben. (aan de andere kant... het kan altijd erger.... weet ik ook :+ .)

Kan een zin van mij zijn Sjolvir. Jouw balen is zeer herkenbaar. Heb veel plezier met rijden, wil altijd beter (heb enorme sprong gemaakt laatste half jaar nu ik weer in NL kan lessen) en ik zelf ben altijd de beperking. Paardje is goed, maar ja die ruiter hé.
We gaan goed met af en toe een terug valletje en daar kan ik erg slecht tegen want ik weet dat ik de beperkende factor ben. :(:)

Mloulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 10:24

DaisyB94 schreef:
Ik zie een paard dat in mijn ogen vrij ontspannen loopt; staart ontspannen, oren licht gefocused op ruiter.
Hij mag wat je zelf zei meer van achter erbij gereden worden, linkerachterbeen meer ondertreden.

Heb je het over de foto van CMlotte? Want ik zie juist een gespannen staart?

DaisyB94

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 11:00

ik vind de staart niet extreem gespannen

edit: je hebt gelijk niet goed gekeken, staart is wel degelijk gespannen

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 14:21

Ik heb een vraagje. Gisteren weer voor het eerst in 2 weken ongeveer gereden. Het waaide nogal en dan is ze wat opgefokter. In de galop hield ze heel erg vast op rechts (zowel in de linker- als de rechtergalop). Mijn reactie is dan om druk t houden tot ze los laat (wijken voor druk dus) en verder veel voltes rijden. Dit hielp echter niet en ze liet niet los. Toen ik terug naar draf ging liet ze wel weer los.
Kan ik niet beter gewoon een keer de teugels los gooien, dat ze niks heeft om aan vast te houden en dan langzaam op te pakken?

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 15:44

Je moet doen wat voor jouw paard werkt. Ieder paard is anders. Ik heb ook weleens dat ik op een paard zit dat snel gespannen raakt. Die heeft afentoe echt behoefte aan huppelen aan een lang teugeltje tot t koppie valt en dan weer oppakken.

De ander gaat juist vaker strakker lopen in het opnemen omdat ze als aangeleerd gedrag weten dat als ze spanning geven ze lengte krijgen ;) die moet je er juist weer doorheen rijden en even rust geven als ze stukjes ontspannen.

Vast houden en druk geven tot ze ervoor wijken is sowieso niet goed. Na het vragen moet jij ook ontspannen om het paard de kans te geven ook daadwerkelijk je hand op te zoeken. Vast blijven houden roept op vast pakken en terug trekken of opkrullen en achter je hand kruipen zodat ze de druk niet meer voelen.

:)

CMLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 18:10

Mloulou schreef:
DaisyB94 schreef:

Heb je het over de foto van CMlotte? Want ik zie juist een gespannen staart?

Voor de omstandigheden waarin ik reed was hij zeer ontspannen. Ik weet dat hij daar natuurlijk niet heel relaxt was. Maar het was slecht weer en het werk donker. Meneer ziet dan overal spoken :j Dus voor hem was dit ontspannen.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 20:11

Ik rij ook gewoon met storm hoor, worden ze makkelijk van.

Ik lees nog maar net mee, maar ik wilde ook graag een poging doen met foto's meekijken

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 20:14

CMLotte schreef:
Ik ook maar even dan :[ Afbeelding ]
Dit is zeker NIET mijn beste foto, maar ik kon nu geen andere oploaden.
Wat ik er zelf van vind? Hij mag meer van achter gereden worden, maar daar zijn we mee bezig! :d
Ik zit zelf teveel naar voren, ik moet dus meer op mijn kont zitten.
Benieuwd wat jullie er van vinden!

Ik zie een paard wat nog niet actief op zijn achterbeen is, mij lijkt op het eerste gezicht fijn in de aanleuning,
Als ik dan beter kijk, lijkt het of hij licht gekanteld met zijn hoofd loopt.
Ik vind het verder een fijn plaatje. Maar ik denk wel dat je je armen iets minder ver moet uitsteken , dus ellebogen aan je lijf houden.

Een gedragen staart is toch niet per definitie een gespannen staart?

En ik weet niet of ik het goed zeg.. :o Dus of ik gelijk heb of niet laat ik aan de kenners over.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 20:17

fredi98 schreef:

Wat ik hier zie. Ik probeer het gewoon nog een keertje.
Paard loopt met zijn neus op/net voor de LL.
Maar ik vind de halshouding niet rond/fijn. ziet er wat strak uit.
Daarbij is het paard zijn rug niet bol,en zijn buikspieren lijken niet aangespannen te zijn.

Ik zou hem zelf wat actiever rijden dmw overgangen,en vragen om vwnw te gaan rijden. Lang en laag, en daarvanuit licht op te pakken,zodat hij eenmooie afgebogen hals heeft.
Laatst bijgewerkt door TurboTinker op 31-01-13 20:39, in het totaal 1 keer bewerkt

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 20:39

Nu wilde ik het bij mezelf ook wel proberen.
Vaak zit ik op mn paard en denk ik lekker te rijden, zie ik de foto's of t filmpje, en dan klopt mn gevoel niet bij t beeld.

zo ook 3 Januari :

Afbeelding
Een fijn moment denk ik zelf.
Hij lijkt mij aardig actief, maar meestal is hij in die hoek rennerig. de eerste keer dat ik ging schakelen.
Ik moet gaan leren om mn handen bij elkaar te houden en hem niet meer de bocht om te 'trekken'. te vaak heb ik te veel druk,en dan weer niks in mn handen, echt een losvast contact.
Hij mag hier meer zakken in zijn hals. En ik rechterop zitten plus handen naar voren.

Uit diezelfde dag :
Afbeelding
Ik was ontzettend blij met dit beeld. hij zakt mooi, licht contact in de hand. mag nog actiever.
Nu ik er meer van weet zie ik duidelijk dat hij achter de teugel kruipt. Maar hij voelt daar dus ontzettend fijn. Typisch he.

Daarom wil ik ook de foto's van gister er bij zetten.
Ik heb even willekeurige momenten proberen te kiezen uit de still van het filmpje ( deze : http://youtu.be/cLGs5B9llCE & http://youtu.be/YJwbS0MzTlg _

http://i1072.photobucket.com/albums/w36 ... 6ee757.jpg
Deze is donker, maar ik ben al blij dat ik nu ongeveer weet waar hij wel moet lopen qua halshouding.
Het was erg wennen om het te voelen, ik heb t idee dat ik geen contact heb met zn mond. en hij word onrustig.
Wederom proberen om rechtop te zitten,en een stille verbinding met mn hand te hebben.

Afbeelding
Puur gekeken naar het achterbeen. ik vind hem hier vooruit gegaan, hij pakt zijn achterhandje mooi mee, maar zou een fractie actiever mogen.
Waarschijnlijk kwam hij hier iets druk ivm het wenden wat hij erg moeillijk vind. En dat hij daarom ook tegen de hand komt.

Heb ik het goed, of heb ik het fout?

Dankjewel! nu ga ik weer in bijleesmodus, op naar nog 250 pagina's bijlezen