Elanor schreef:Wat een mooi topic dit. Leuk om al die foto's te zien, ik ga eens even bladeren. In het algemeen valt direct op dat geen advies is te geven over het "aan de teugel rijden" zonder iets te zeggen over de zit.
W.b. de bovenstaande: in de normale training grijp je terug op een voorgaande oefening om dit soort problemen op te lossen. Je noemt echter een commando alsof de piaffe een circuskunstje is, dus ik vraag me af of je de piaffe op dressuurmatig correcte wijze hebt getraind? Heeft je pony m.a.w. wel de fysieke basis voor deze oefening? In elk geval ontbreekt op de foto elk dalen in de achterhand en de 'hurken'; de benen blijven recht (met uitzondering van de sprong uiteraard), hetgeen duidt op het ontbreken van (de vereiste mate van) verzameling. De kennelijke noodzaak van teugelcontact klinkt ook alsof ze niet genoeg kan verzamelen.
Ze kan super netjes verzameld draven, versnellen, meer verzamelen met goed ondertreden van de achterhand, en zoals ik al zei, onder het zadel blijft ze meer bij elkaar, maar aan de lange lijnen blijft ze veel te lang en doet de achterhand niks meer. Van mij hoeft Silke die piaffe niet perse te kunnen, maar het zou leuk zijn als ik er toch iets verder mee kon natuurlijk