[FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 21:06

Elanor schreef:
Wat een mooi topic dit. Leuk om al die foto's te zien, ik ga eens even bladeren. In het algemeen valt direct op dat geen advies is te geven over het "aan de teugel rijden" zonder iets te zeggen over de zit.

W.b. de bovenstaande: in de normale training grijp je terug op een voorgaande oefening om dit soort problemen op te lossen. Je noemt echter een commando alsof de piaffe een circuskunstje is, dus ik vraag me af of je de piaffe op dressuurmatig correcte wijze hebt getraind? Heeft je pony m.a.w. wel de fysieke basis voor deze oefening? In elk geval ontbreekt op de foto elk dalen in de achterhand en de 'hurken'; de benen blijven recht (met uitzondering van de sprong uiteraard), hetgeen duidt op het ontbreken van (de vereiste mate van) verzameling. De kennelijke noodzaak van teugelcontact klinkt ook alsof ze niet genoeg kan verzamelen. :)

Ze kan super netjes verzameld draven, versnellen, meer verzamelen met goed ondertreden van de achterhand, en zoals ik al zei, onder het zadel blijft ze meer bij elkaar, maar aan de lange lijnen blijft ze veel te lang en doet de achterhand niks meer. Van mij hoeft Silke die piaffe niet perse te kunnen, maar het zou leuk zijn als ik er toch iets verder mee kon natuurlijk :) Zelf denk ik dat ik gewoon terug moet naar veel schakelen in de draf en die weer goed verzamelen en daarna pas weer een keer uitvogelen met de 'piaffe' :)

Geryon

Re: [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 22:03

Ligt het niet aan je aanleuning met de lange lijnen?
Aangezien ze onder het zadel meer bij elkaar blijft, lijkt het me dat het daarmee te maken heeft.
Op de foto heb je ook geen goed contact namelijk. En het wordt moeilijker voor een paard om de achterhand dan onder te treden, dus wordt verzameling ook moeilijker.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 22:25

Echte tips voor de piaffe kan ik je niet geven, daar heb ik de ervaring niet voor. Ik meende echter wel dat deze oefening, in tegenstelling tot passage, vaak juist vanuit de stap wordt aangeleerd? Via de halbe-tritte waarbij het paard leert zakken en leert te zitten, naar de piaffe.
Ik denk dat je vanuit de draf sneller een te voorwaartse beweging krijgt, die nooit zo verzameld kan zijn als voor de piaffe vereist is.

Verder denk ik heel eerlijk gezegd (en dat bedoel ik echt niet vervelend, viel me gewoon op) dat de pony nou ook niet echt gebouwd is voor de zwaar verzamelde oefeningen. Ze heeft een erg hoog kruis en recht achterbeen. Zou het kunnen dat je gewoon tegen haar grens aanloopt? Echt niet ieder paard kan correct piafferen....

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-12 22:49

NeverGiveUp schreef:
S_en_Z schreef:
Ik vind hem erg "op de handrem" nevergiveup. Heb je ooit al eens oudere foto's van dit paardje in het topic geplaatst? (kan het me even niet herinneren)

Op de laatste foto is hij zo klein van pas, zowel de voor- als achterbenen maken de pas niet af. waar kwam dat door denk je?

Hm nee, ik herken niet wat je zegt :P

Heeeeel lang geleden ja, toen hij achter de teugel liep en zijn achterhand niet in beeld was :')
Sloeg nergens op. Dit voelt al zo fijn.

Maar met op de handrem bedoel je daarmee dat hij meer naar voren moet en minder druk op de teugels?
Want we zijn nu al zo erg vooruit aan het rijden zeg maar, niet dat gemiep, gewoon rijden.
Dus ik heb eigenlijk mijn teugels gewoon vast, niet echt met druk.

Ehm ja die laatste inderdaad, ik weet niet, misschien dat ik hem met mijn handen wat tegenhield want dan gaat hij gelijk korte passen nemen.
Als ik mijn handen naar voren doe dan worden zijn passen heel ruim. Dat zal het wel zijn denk ik?

Dat kan idd, dat het daardoor zo lijkt.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 22:51

Wat bedoel je nou met die handrem dan? :)

Liins

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 23:51

Even stipje! Leerzaam dit! Morgen is even doorkijken en ook wat reageren en plaatsen..

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 11:29

Die schimmeltje aan de lange lijnen.

Als je er op zit kun je het paard makkelijker met je zit in elkaar rijden waardoor hij zijn achterhand er makkelijker onder treed. Met lange lijnen kun je het paardje niet met je benen naar elkaar toe rijden. Wat miss kan helpen. En ik zeg dat ik dat denk hoor, kan ook mis zitten. Veel overgangetjes rijden. Net als onder het zadel. Hep je wel eens met een zweepje geprobeerd?
Piaffe is een zeer moeilijke oefening. Het is stilstaan en draven tegelijk. Mijn pony kan ik alleen met een zweepje zijn achterhand meer activeren met lange lijnen. Maar achterhand krijg ik er ook niet onder.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 15:12

VisibreTeam schreef:
Dan heb ik ook nog een foto, ik hoop enorm dat iemand een idee heeft hoe het kan en hoe ik het op kan lossen :))

[ Afbeelding ]

Ze begint in een mooie krachtige draf, super achterhand onderplaatsing etc, maar zodra ik het 'commando' voor de 'piaffe' geef (soms doet ze hem wel redelijk en ze heeft er ook zeker de kracht etc voor) dan vaalt ze heel raar uit elkaar zoals op bovenstaande foto? :? ze begint echt mooi, maar na 1 pasje is het *plof* op de voorhand, weg verzameling, weg krachtige pasjes, weg alles. Meestal als ik iets meer teugel contact hou zet ze achterhand er wel beter onder maar ze is érg gevoelig daar op. (mijn hulp is een lichte ophouding en klikken met mijn tong, zo ben ik er al de nodige periode op aan het trainen en gaat opzich ook goed) maar hier ligt haar achterhand gewoon weg :') Iemand tips, verbeter punten of hoe ik het aan kan pakken? Met ruiter er op en iets hulp van de grond gaat het al wel aardig, maar aan de lange lijnen dus niet :=

Waar het het meest op lijkt: een huppeltje, maar dus totaal geen piaffe waardig iets

ze mist de kracht in haar achterhand om dit vol te houden.
er is meer spierontwikkeling in haar billen nodig de piaffe te kunnen uitvoeren.
los het niet op met handen, maar train haar meer in een zeer langzaam tempo, Ze zal eerst moeten leren haar gewicht (langer) op haar achterhand moeten houden.
Vergeet niet dat piaffe het uiterste is in de verzameling. Dat doe je niet zomaar even met een (ongetraind) paard
vandaar dat dit pas in de GP gevraagd wordt.

zonder teugels (aanleuning) is het wel degelijk mogelijk te vragen
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 15:20

Ik kom ook even weer wat plaatsen:

Afbeelding
Mo is nu vanaf november onder het zadel, heeft een ongeluk gehad met staleigenaar waardoor we een flinke tijd met alleen maar weer opnieuw ontspannen bezig zijn geweest en dit was het resultaat ongeveer een maand of 2 terug.
Ik zat daar nog te veel naar voren (al minder als voorheen maar moet nog minder) maar steek in ieder geval mijn been al niet meer af :P
Ben benieuwd wat jullie er verder nog van maken :)

hpfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 16:44

mijn verzorgpaard Bacara, nu ongeveer weer een half jaar onder het zadel
We zijn vooral bezig met de basis, ontspanning, de vooruit-knop vinden :p
we hebben nog niet echt een niveau

foto 1 en 2: 2de keer bij mij onder het zadel (enorm op de voorhand + geen impuls)
Afbeelding
Afbeelding
foto 3: ongeveer 3 maand later
Afbeelding
intussen kan ze al veel beter ontspannen, want er is wel behoorlijk wat spanning op die foto
sorry voor de slechte kwaliteit

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 16:45

Ze loopt erg netjes...de schimmel

Probeer alleen rechter op te zitten. TRoster zijn, want je hebt een mooi dier onder je lichaam!!!
Ook je beugels mogen wel 1 langer.
Hoe actief is je paardje?

Ook heb ik het gevoel dat het zadel iets te ver naar voren licht. Maar dat kan ook opties zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 16:49

Mijn paard is rennerig, zeer actief dus :P Dragen gaat ze pas doen als ze ontspant en wat onder haar eigen tempo loopt, zijn we dan ook mee bezig, haar terugrijden door mijn bekken te kantelen (wat nog veel meer mag ;)) en daardoor haar achterhand er meer onder te krijgen.
Beugels mogen idd 1 langer, had ik eerst ook maar bouw nog te veel spanning op in vooral rechts waardoor ik ga afsteken en wiebelen, dus vandaar nog even een gaatje korter, puur voor mezelf!

Zadel iets naar voren zou zomaar kunnen hoor, ik leg hem volgens mij iedere dag ergens anders neer :+

Rechterop zitten is een duidelijk leerpunt idd!

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 17:04

nombrado schreef:
zonder teugels (aanleuning) is het wel degelijk mogelijk te vragen
[ Afbeelding ]

Dat kan idd, (is m.i zelfs heel goed) maar dan hou je je paard onder je met je zit, aan de lange teugels kan dit niet.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 09:48

Robijntjah schreef:
Mijn paard is rennerig, zeer actief dus :P Dragen gaat ze pas doen als ze ontspant en wat onder haar eigen tempo loopt, zijn we dan ook mee bezig, haar terugrijden door mijn bekken te kantelen (wat nog veel meer mag ;)) en daardoor haar achterhand er meer onder te krijgen.
Beugels mogen idd 1 langer, had ik eerst ook maar bouw nog te veel spanning op in vooral rechts waardoor ik ga afsteken en wiebelen, dus vandaar nog even een gaatje korter, puur voor mezelf!

Zadel iets naar voren zou zomaar kunnen hoor, ik leg hem volgens mij iedere dag ergens anders neer :+

DAn is mijn vraag:

Hoe leg jij je zadel er op, en waar let jij op...?

annagerds

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 09:51

nicky_rilana schreef:
nou ben ik wel benieuwd wat jullie van de mijne vinden. volgensmij heb ik hem ook al in het vorige topic gezet.
wat info: mijn paardje is 4 jaar en loopt B doet het tot nu toe super goed.

[ Afbeelding ]
ik rij hier net een volte in, moet eigenlijk mijn binnen hand nog meer naar binnen doen. maar hij valt nog al snel door mijn binnen been, zo als hij dat hier ook doet. vandaar dan mijn been er aan zit.

[ Afbeelding ]
deze vind ik zelf best mooi, alleen ik moet zelf niet mee in de bocht gaan hangen :o

ik ben benieuwd naar jullie commetaar :D

Ziet er indd mooi uit ! Hakken alleen wel iets omlaag houden & indd iets beter rechtop zitten .
Verder echt top !

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 12:39

VisibreTeam schreef:
Dan heb ik ook nog een foto, ik hoop enorm dat iemand een idee heeft hoe het kan en hoe ik het op kan lossen :))

http://a3.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 0020_n.jpg

Ze begint in een mooie krachtige draf, super achterhand onderplaatsing etc, maar zodra ik het 'commando' voor de 'piaffe' geef (soms doet ze hem wel redelijk en ze heeft er ook zeker de kracht etc voor) dan vaalt ze heel raar uit elkaar zoals op bovenstaande foto? :? ze begint echt mooi, maar na 1 pasje is het *plof* op de voorhand, weg verzameling, weg krachtige pasjes, weg alles. Meestal als ik iets meer teugel contact hou zet ze achterhand er wel beter onder maar ze is érg gevoelig daar op. (mijn hulp is een lichte ophouding en klikken met mijn tong, zo ben ik er al de nodige periode op aan het trainen en gaat opzich ook goed) maar hier ligt haar achterhand gewoon weg :') Iemand tips, verbeter punten of hoe ik het aan kan pakken? Met ruiter er op en iets hulp van de grond gaat het al wel aardig, maar aan de lange lijnen dus niet :=

Waar het het meest op lijkt: een huppeltje, maar dus totaal geen piaffe waardig iets

Fotograaf had dus de verkeerde foto gestuurd :=
Dit is helemaal geen poging tot piaffe....

Deze wel :j
Afbeelding

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 12:47

Ahja, dat lijkt er al een stuk meer op. Ijverig dier!

Toch krijg ik ook hier het idee dat de pony erg haar best doet te zakken van achter, maar ondanks dat ze echt probeert haar spronggewrichten te buigen en te gaan zitten, ze simpelweg niet ver genoeg onder kan komen. Wat ze vervolgens compenseert door de onderhals erop te zetten en op die manier de benodigde 'oprichting' aan de voorkant te verkrijgen. Spannen van de onderhals kan niet samengaan met aanspannen van de juiste spieren aan de bovenkant van de hals, wat haar ruggebruik weer bemoeilijkt....Imo werkt het allemaal een beetje samen en krijgt ze het gewoon niet rond. Maar, voor alle duidelijkheid, ik heb géén ervaring met het aanleren van deze oefening en dus ook geen idee in hoeverre dit nog trainbaar is en hoe je haar hiermee zou kunnen helpen.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 12:49

Ze is dus lichtelijk overbouwd waardoor het een heel stuk moeilijker voor haar is :) Ik heb via PB al een aantal supertips gehad waar ik nu mee aan de slag kan om haar te leren eerst verder te buigen in haar achterbenen :j

isioma

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 10:06

VisibreTeam schreef:
Ze is dus lichtelijk overbouwd waardoor het een heel stuk moeilijker voor haar is :) Ik heb via PB al een aantal supertips gehad waar ik nu mee aan de slag kan om haar te leren eerst verder te buigen in haar achterbenen :j

==========
ben heel benieuwd naar hoe je een paard leert meer te buigen in haar achterbenen.
Zou je dat willen delen ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 10:41

maralyn schreef:
Robijntjah schreef:

DAn is mijn vraag:

Hoe leg jij je zadel er op, en waar let jij op...?

Dat mijn zadel niet over de schoft ligt, mijn singel niet te ver naar voren, en dan schuif ik hem nog wat naar achteren, alleen dit vergeet ik af en toe :+

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-12 11:09

fjordenfan schreef:
VisibreTeam schreef:

==========
ben heel benieuwd naar hoe je een paard leert meer te buigen in haar achterbenen.
Zou je dat willen delen ?

Ik ben ook wel erg benieuwd!

puck12345

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 11:51

hpfan: leuk paardje!
ik heb wel twee tips:
-hakken iets meer uitdrukken.
-de teugels iets strakker, vooral op foto 2.
verder vind ik dat je er heel netjes op zit.

hpfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 11:08

danitiapuck schreef:
hpfan: leuk paardje!
ik heb wel twee tips:
-hakken iets meer uitdrukken.
-de teugels iets strakker, vooral op foto 2.
verder vind ik dat je er heel netjes op zit.

dank je wel, tja, die teugels strakker kan mss wel zijn, vroeger had ik namelijk een hele harde hand :( nu misschien wel ietsje te zacht :D
ben blij dat je mijn zit leuk vindt, ben nochtans een springruiter en rijd gewoon af en toe een dressuurtje voor de fun :D

hakken, ja, is een groot werkpunt waar ik volledig akkoord met ga, eveneens voorover vallen (vnl foto 1 dan)
maar dank je wel voor de tips *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 11:27

Salidor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 16:22

Foto 1:

Je paard loopt met een weggedrukte, holle rug.
Ze is niet ontspannen en geeft dus ook niet na.
Daarnaast zit jij scheef (naar rechts) en je zit naar voren.
Op die manier is het voor je paard moeilijk om nageeflijk te lopen.

Foto 2:

Een wereld van verschil.
Ze gebruikt haar lichaam een stuk meer, jij zit stukken beter.
Hierbij is de hals in een fijnere positie.

Foto 3:

Jij zit aardig, maar je hebt teveel druk op rechts waardoor je paard kantelt.

Dus probeer je paard over twee teugels, met gelijke druk op beide teugels laag en over de rug naar beneden te rijden. Zo zal ze haar rugspieren trainen en door het lijf gaan lopen. Let veel op je eigen zit en probeer iemand erbij te vragen om mee te kijken, zodat je weet dat je het goed doet.

Probeer hier heen te werken, met een zachte hand:

http://pic20.picturetrail.com/VOL21/630 ... 344664.jpg

Je moet dus je handen voor je zadel neer zetten en gelijke druk vragen. Jij geeft haar druk en houdt dit net zolang vol totdat je paard zakt. Dan ontspan je. Ben je tevreden met de hoogte, dan hou je zacht contact, wil je haar lager dan neem je de teugels wat meer aan en wacht je weer op ontspanning.