Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Citaat:Nou, die 1-2 rondjes lukken in ieder geval al!![]()
Dat kun je natuurlijk steeds iets proberen uit te bouwen. Natuurlijk kun je een halve grote volte doen, of een diagonaal.
En er is natuurlijk niets verkeerds aan om steeds weer de hals op lengte proberen te krijgen. Zo kun je je paard ook een beetje bezig houden. En het is een goede bevestiging van 'de hand naar voren opzoeken'.
Die 10 minuten hoeven niet 'van het paard' te zijn in de zin dat je paard kan stilstaan en om zich heen kan koekeloeren, of gras gaan eten.
Het zijn misschien meer 'tien minuten vóór je paard'.![]()
Je vraagt nog niets, hebt nog niets ' opgepakt' ..
Alleen maar om je paard in de mindset te krijgen: ik heb een ruiter op m'n rug, de bloedsomloop komt een beetje op gang .. Hélemaal voor de ontspanning.
Ik zie het te vaak voorkomen dat mensen opstappen, dan moet zo'n paard direct in de krul en aan het werk. En als ze dan klaar zijn is het teugels los en naar stal.![]()
En dan klagen over 'geen plezier', stijfheid..![]()
Inderdaad is 10 minuten stapafstand naar je les of de bak ideaal!
Calimero_ schreef:Het is me al meerdere keren gebeurt dat ik wel ontspannen zat, heerlijk aan een lang teugeltje en daar ging ie. En dan ben ik echt niet snel genoeg om hem weer bij me te krijgen. Het gaat ook vaak samen met hele rare sprongen dus ik weet niet of dat de oplossing is.. Maar ik zal het toch proberen.
Bedankt voor de tips!
bertie schreef:Calimero_ schreef:Het is me al meerdere keren gebeurt dat ik wel ontspannen zat, heerlijk aan een lang teugeltje en daar ging ie. En dan ben ik echt niet snel genoeg om hem weer bij me te krijgen. Het gaat ook vaak samen met hele rare sprongen dus ik weet niet of dat de oplossing is.. Maar ik zal het toch proberen.
Bedankt voor de tips!
Zie je wel, je denkt dat 'ontspanning' hetzelfde is als 'slapen'.![]()
Maar ojee, niets is minder waar.![]()
Het gaat om (ik herhaal het nog maar even) ontspanning in aanspanning.
En, zoals als zei, als ik slaap ben ik héél ontspannen. Maar ik win er geen prijzen mee.
bertie schreef:Die aanspanning die zorgt voor ontspanning, met een deinend paard.
Kijk, als ik slaap ben ik ook héél ontspannen. Maar ik win er geen prijzen mee.
MyWishMax schreef:Ik denk dat je ontspanning in aanspanning mooi kunt vergelijken met jezelf. Als jij netjes rechtop wil zitten, moet je spieren aanspannen, maar tegelijkertijd ook ontspannen, zodat je soepel mee kunt bewegen. Zou je alleen ontspannen, zak je in elkaar. Zit je gespannen, kan je niet meer soepel meebewegen.
JoycexLynn12 schreef:MyWishMax schreef:Ik denk dat je ontspanning in aanspanning mooi kunt vergelijken met jezelf. Als jij netjes rechtop wil zitten, moet je spieren aanspannen, maar tegelijkertijd ook ontspannen, zodat je soepel mee kunt bewegen. Zou je alleen ontspannen, zak je in elkaar. Zit je gespannen, kan je niet meer soepel meebewegen.
Gister nog meegemaakt
JoycexLynn12 schreef:Maar ik snap de reactie van Pletje123 ook wel! Je werkt vanuit de ontspanning (in je zit en vanuit je handen) naar de aanspanning toe (het opgerichte plaatje).
JoycexLynn12 schreef:Maar die van Bertie natuurlijk ook.. Je hebt áltijd ontspannig nodig in je aanspanning.
Ooooooooooh wat had ik gister een dip zeg! Het levende bewijs dat paarden je grootste spiegel zijn! Wedstrijd ging voor geen meter, ze deed alles wat ze dus niet moest doen, filmpje viel achteraf nog mee, zaten zeker mooie stukken tussen en...... 7 voor SB Links en.... 7 voor de rechtsomkeert! YEEEEH!
En 4x een 7 voor binnenkomen en afgroeten, toppie he!
Madame gaat nu minderen met haar biks en ik ga nadenken over longeren voor de wedstrijd, ze was niet te houden.
JoycexLynn12 schreef:Merel doe ik al2 pillen!
Maar dit komt niet van mijn spanning af hoor, dit doet ze nu al 3 weken namelijk.. Ze zit zo goed in haar vel, de juiste spieren zijn getraind waardoor het lopen makkelijker word voor haar.
Ze is conditioneel gewoon echt op haar top! Ik zou bij wijze van spreken zo 4 uur met haar op buitenrit kunnen en nog is ze niet moe!
Agossie schreef:Pletje123, ik ben het roerend met Bertie eens. Ik denk dat velen "ontspanning in de aanspanning" lezen als "ontspannen lijf", maar ik denk dat het meer om een ontspannen "state of mind" gaat. Als ik aan het sporten ben, span ik de spieren in mijn lijf aan, maar raakt mijn geest ontspannen en kan ik nog meer lekker aan het werk in die sport. Ik denk dat dat hetzelfde is met het paard. Een gespannen paard (in z'n kop) kan NIET ontspannen lopen, maar een ontspannen paard (in zijn kop) kan geweldige inspanning leveren, zonder gespannen te zijn.
Ik denk dat daar de essentie ligt van "ontspannen in de aanspanning".
MyWishMax schreef:Wij kunnen idd heel ontspannen ronddraven, maar daar win je niks mee. Denk maar eens aan een buitenrit! Tijdens het 'echte' rijden is het idd ontspannen in aanspannen.
Mizsz_Kitty schreef:MyWishMax schreef:Wij kunnen idd heel ontspannen ronddraven, maar daar win je niks mee. Denk maar eens aan een buitenrit! Tijdens het 'echte' rijden is het idd ontspannen in aanspannen.
Bedoel je nu met het "echte" rijden bakwerk of buitenrijden? Denk namelijk dat met buitenrijden je je paard ook prima kan trainen.