[FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Calimero_

Re: [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 17:23

Het is me al meerdere keren gebeurt dat ik wel ontspannen zat, heerlijk aan een lang teugeltje en daar ging ie. En dan ben ik echt niet snel genoeg om hem weer bij me te krijgen. Het gaat ook vaak samen met hele rare sprongen dus ik weet niet of dat de oplossing is.. Maar ik zal het toch proberen.
Bedankt voor de tips!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 17:25

Citaat:
Nou, die 1-2 rondjes lukken in ieder geval al! *\o/*
Dat kun je natuurlijk steeds iets proberen uit te bouwen. Natuurlijk kun je een halve grote volte doen, of een diagonaal.

En er is natuurlijk niets verkeerds aan om steeds weer de hals op lengte proberen te krijgen. Zo kun je je paard ook een beetje bezig houden. En het is een goede bevestiging van 'de hand naar voren opzoeken'.

Die 10 minuten hoeven niet 'van het paard' te zijn in de zin dat je paard kan stilstaan en om zich heen kan koekeloeren, of gras gaan eten.
Het zijn misschien meer 'tien minuten vóór je paard'. _/-\o_
Je vraagt nog niets, hebt nog niets ' opgepakt' ..
Alleen maar om je paard in de mindset te krijgen: ik heb een ruiter op m'n rug, de bloedsomloop komt een beetje op gang .. Hélemaal voor de ontspanning.

Ik zie het te vaak voorkomen dat mensen opstappen, dan moet zo'n paard direct in de krul en aan het werk. En als ze dan klaar zijn is het teugels los en naar stal. >;)
En dan klagen over 'geen plezier', stijfheid.. |o

Inderdaad is 10 minuten stapafstand naar je les of de bak ideaal! :)

Ik stap eerst aan de hand over het erf als ik opgezadeld heb. Zo wordt hij al een beetje warm en ik ook ;) ik kan niet 'koud' opstappen, dan vind ik mezelf te stijf. Daarna erop en een aantal rondjes gewoon stappen. Pas dan pak ik teugels op maat en gaan we loswerken in stap. Ben vaak 20 minuten bezig in stap alles bij elkaar.

Na het rijden doe ik het omgekeerd. Eerst lange teugel uitstappen, dan eraf en aan de hand stappen, zodat we beide goede cooling down hebben en daarna afspuiten en onder solarium. (samen _O- )

EDIT: Ik had vandaag hét voorbeeld van een ruiterfout. Paard en ik hebben moeite met halthouden. Hij wil niet stilstaan. Vandaag les gehad en ik gooi hem onmiddelijk los als we stilstaan. Dus laat hem compleet in de steek en hij weet niet wat hij dan moet doen, schiet veel te diep, gaat naar voren, naar achteren en wordt gestresst. Vandaag moest ik dus goed opletten dat ik contact bleef houden en tada, paard blijft keurig stilstaan. Voor de rest liep hij heerlijk, ging dansen in draf, in galop konden we ineens enorm verzamelen en keurig sprong houden!

Mizsz_Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 17:32

Bertie, bedankt voor de reactie.
Wat ik meestal doe is vooral werken aan het voorwaarts. Meteen lekker doorstappen en daarbij wat laag instappen. Zodra dit fijn gaat pak ik haar iets meer op, veel werken met slangevoltes en stukjes wijken/schoudervoor vragen en vandaar uit dan "echt" aan het werk.

Zie het idd veel dat in en uitstappen(vooral) wordt overgeslagen. Ik probeer zo vaak mogelijk lekker naar buiten te gaan en daar uit te stappen. Gewoon lekker doorlopen met lang teugeltje.

Calimero, ik herken dat wel, al moet ik zeggen dat het de laatste 2-3 maanden heel fijn gaat en dat Cal dat eigenlijk niet meer doet. Ik ben nu half uur/45 min wat harder aan het werk, en ze is dan met uitstappen ook gewoon ontspannen.

Mizsz_Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 17:36

Merel, dat doe ik ook. Loop eerst een paar rondjes door de bak, singel af en toe nog een gaatje aan en dan erop. Uitstappen doe ik een paar rondjes lange teugel in de bak en ga dan stukje in de polder stappen of zadel snel af en ga wandelen buiten. Alleen als het donker is kan dit niet, dan wandel ik kwartier/20 min in de bak.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 19:22

Pletje123 schreef:
Ho, je draait het om, het is geen ontspanning vanuit de aanspanning, maar aanspanning vanuit de ontspanning :)

*\o/* Ga je mond spoelen! *\o/*

Ik zeg niet: "ontspanning vanuit aanspanning", ik zeg "ontspanning in aanspanning".

Als gediplomeerd instructrice zou je het verschil toch moeten kennen. :(:)

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 19:41

Maar ik snap de reactie van Pletje123 ook wel! Je werkt vanuit de ontspanning (in je zit en vanuit je handen) naar de aanspanning toe (het opgerichte plaatje).

Maar die van Bertie natuurlijk ook.. Je hebt áltijd ontspannig nodig in je aanspanning.

Ooooooooooh wat had ik gister een dip zeg! Het levende bewijs dat paarden je grootste spiegel zijn! Wedstrijd ging voor geen meter, ze deed alles wat ze dus niet moest doen, filmpje viel achteraf nog mee, zaten zeker mooie stukken tussen en...... 7 voor SB Links en.... 7 voor de rechtsomkeert! YEEEEH!
En 4x een 7 voor binnenkomen en afgroeten, toppie he!
Madame gaat nu minderen met haar biks en ik ga nadenken over longeren voor de wedstrijd, ze was niet te houden.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 19:44

Calimero_ schreef:
Het is me al meerdere keren gebeurt dat ik wel ontspannen zat, heerlijk aan een lang teugeltje en daar ging ie. En dan ben ik echt niet snel genoeg om hem weer bij me te krijgen. Het gaat ook vaak samen met hele rare sprongen dus ik weet niet of dat de oplossing is.. Maar ik zal het toch proberen.
Bedankt voor de tips!

Zie je wel, je denkt dat 'ontspanning' hetzelfde is als 'slapen'. _O-
Maar ojee, niets is minder waar. _-:(

Het gaat om (ik herhaal het nog maar even :+ ) ontspanning in aanspanning.

En, zoals als zei, als ik slaap ben ik héél ontspannen. Maar ik win er geen prijzen mee. _/-\o_

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 19:46

bertie schreef:
Calimero_ schreef:
Bedankt voor de tips!

Zie je wel, je denkt dat 'ontspanning' hetzelfde is als 'slapen'. _O-
Maar ojee, niets is minder waar. _-:(

Het gaat om (ik herhaal het nog maar even :+ ) ontspanning in aanspanning.

En, zoals als zei, als ik slaap ben ik héél ontspannen. Maar ik win er geen prijzen mee. _/-\o_

Wij kunnen idd heel ontspannen ronddraven, maar daar win je niks mee. Denk maar eens aan een buitenrit! Tijdens het 'echte' rijden is het idd ontspannen in aanspannen.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 19:48

calimero je kan wel ontspannen zitten, maar wel altijd in de juiste houding zodat je een sprong kan opvangen.

hoe meer jij vast houdt, hoe meer kans er is op zo'n ontploffing is mijn mening. Ik zeg niet dat de ontploffingen er níet meer zullen zijn als je losse teugels houdt, maar ze zullen hoogstwaarschijnlijk wel minderen omdat jij je ontspanning (middels je teugels) laat voelen aan je paard. Maar je moet niet ontspannen zitten als in ik zit op een manege paard (al kunnen die ook gek doen ;) ) maar ontspannen zitten in je handen, armen en dus je teugels: los(ser), maar je zit moet nog steeds juist zijn: lange benen, hakken uitgedrukt, rechtop niet ingezakt.

En dan zit je vanzelf ook al gaat hij er vandoor, en dan pak je je teugels en kun je hem weer bij je krijgen..

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 19:50

Ik denk dat je ontspanning in aanspanning mooi kunt vergelijken met jezelf. Als jij netjes rechtop wil zitten, moet je spieren aanspannen, maar tegelijkertijd ook ontspannen, zodat je soepel mee kunt bewegen. Zou je alleen ontspannen, zak je in elkaar. Zit je gespannen, kan je niet meer soepel meebewegen.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 19:54

bertie schreef:
Die aanspanning die zorgt voor ontspanning, met een deinend paard.

Kijk, als ik slaap ben ik ook héél ontspannen. Maar ik win er geen prijzen mee. _/-\o_

Zeg! Let een beetje op, wil je? Hier draai je het letterlijk om, dus ga lekker zelf je mond spoelen! Het is niet de aanspanning die zorgt voor de ontspanning. De ontspanning zou er al moeten zijn voordat er überhaupt sprake is van aanspanning.

Dus.

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 19:56

MyWishMax schreef:
Ik denk dat je ontspanning in aanspanning mooi kunt vergelijken met jezelf. Als jij netjes rechtop wil zitten, moet je spieren aanspannen, maar tegelijkertijd ook ontspannen, zodat je soepel mee kunt bewegen. Zou je alleen ontspannen, zak je in elkaar. Zit je gespannen, kan je niet meer soepel meebewegen.

:j Gister nog meegemaakt |(

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 20:01

JoycexLynn12 schreef:
MyWishMax schreef:

:j Gister nog meegemaakt |(

Weet je, misschien moet je eens proberen hoe het gaat als jij iets neemt tegen de spanning? Misschien kan je haar dan juist heel fijn rijden in het hete? Ik heb het ook gedaan toen ik steeds gespannen was, 3 wedstrijden en toen nooit meer. Misschien zat het alleen tussen mijn oren, maar ik was stuk rustiger!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 20:04

Er ging iets mis met plaatsen. Dus nog een keer. Dit topic volg ik al een tijdje. Een leuk en vriendelijk topic. Vandaag zag ik dit filmpje voorbij komen op Bokt. Voor mij en de meeste van ons onbereikbaar maar zoooooooo mooi. Ik volg deze jonge amazone al een tijdje omdat haar manier van rijden mij bijzonder aanspreekt. En nu heeft ze de eerste prijs gewonnen. Ik ben er helemaal blij van. Hier de link van het filmpje http://www.youtube.com/watch?v=IBJKthPo ... ideo_title en de foto aan de teugel ga ik nu even opzoeken: [VN] Langehanenberg troeft Werth af in Wereldbeker Neumünster .
Hopelijk genieten jullie hier ook van en mag dit even tussen door. Het onbereikbare voor ons maar wel om te genieten en van te leren.

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 20:06

Merel doe ik al :+ 2 pillen!

Maar dit komt niet van mijn spanning af hoor, dit doet ze nu al 3 weken namelijk.. Ze zit zo goed in haar vel, de juiste spieren zijn getraind waardoor het lopen makkelijker word voor haar.
Ze is conditioneel gewoon echt op haar top! Ik zou bij wijze van spreken zo 4 uur met haar op buitenrit kunnen en nog is ze niet moe!

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 20:07

Pletje123, ik ben het roerend met Bertie eens. Ik denk dat velen "ontspanning in de aanspanning" lezen als "ontspannen lijf", maar ik denk dat het meer om een ontspannen "state of mind" gaat. Als ik aan het sporten ben, span ik de spieren in mijn lijf aan, maar raakt mijn geest ontspannen en kan ik nog meer lekker aan het werk in die sport. Ik denk dat dat hetzelfde is met het paard. Een gespannen paard (in z'n kop) kan NIET ontspannen lopen, maar een ontspannen paard (in zijn kop) kan geweldige inspanning leveren, zonder gespannen te zijn.

Ik denk dat daar de essentie ligt van "ontspannen in de aanspanning".

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 20:08

JoycexLynn12 schreef:
Maar ik snap de reactie van Pletje123 ook wel! Je werkt vanuit de ontspanning (in je zit en vanuit je handen) naar de aanspanning toe (het opgerichte plaatje).

Ja, inderdaad. Soms lijkt dat hier een beetje te zijn vergeten.
In de dressuur zoek je toch die aanspanning op. En het grootste probleem is: "Hoe houden we de ontspanning er in".

Op alleen ontspanning win je echt geen proef. En op alleen aanspanning ook niet.
Dat maakt bijvoorbeeld die proef van EG (92,3%) zo bijzonder. Daar zie je het zo mooi samenkomen. Afgezien van trainingsmethoden, en commentaar van muggenzifters en puriteinen, of zo.
JoycexLynn12 schreef:
Maar die van Bertie natuurlijk ook.. Je hebt áltijd ontspannig nodig in je aanspanning.

Ooooooooooh wat had ik gister een dip zeg! Het levende bewijs dat paarden je grootste spiegel zijn! Wedstrijd ging voor geen meter, ze deed alles wat ze dus niet moest doen, filmpje viel achteraf nog mee, zaten zeker mooie stukken tussen en...... 7 voor SB Links en.... 7 voor de rechtsomkeert! YEEEEH!
En 4x een 7 voor binnenkomen en afgroeten, toppie he!
Madame gaat nu minderen met haar biks en ik ga nadenken over longeren voor de wedstrijd, ze was niet te houden.

Dressuur is een lange-duur-krachtsport.
Net zoals steeds langzamer rijden omdat je (algemeen bedoeld) de beweging niet kunt uitzitten vind ik het minderen van voer ook een zwaktebod. >;)

Voer je wel het juiste voer? En geen brok dat geschikt is voor een explosieve prestatie? Of een soort standaardbrok?
In principe moet brok die speciaal voor dressuurdoeleinden gemaakt is paarden niet heet maken, maar wel voldoende energie geven om een prestatie langere tijd vol te houden.
Dat soort brok heb je echt OOK nodig voor normale trainingstijd. Doe je paard niet te kort! :(:)

Eerlijk gezegd vind in dat terugzetten in voer in het algemeen niet eerlijk is naar een paard toe. Omdat je daarmee niet het paard centraal stelt, maar jezelf.

Als je daarentegen gewoon teveel voert (bijvoorbeeld 10kg per dag waar 5kg per dag volstaat), dan heb ik daar natuurlijk helemaal geen problemen mee. :D

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 20:09

JoycexLynn12 schreef:
Merel doe ik al :+ 2 pillen!

Maar dit komt niet van mijn spanning af hoor, dit doet ze nu al 3 weken namelijk.. Ze zit zo goed in haar vel, de juiste spieren zijn getraind waardoor het lopen makkelijker word voor haar.
Ze is conditioneel gewoon echt op haar top! Ik zou bij wijze van spreken zo 4 uur met haar op buitenrit kunnen en nog is ze niet moe!

Braaf _O-

Hoeveel voer krijgt ze dan? Ik heb gemerkt dat in de 'opbouw' fase Beeb meer voer nodig heeft, dan dat hij nodig heeft als hij helemaal in training staat. Misschien vraagt de opbouw meer energie en krijgt ze nu teveel? *hersenspinsel hoor*

EDIT: En idd juiste voer zoals bertie zegt. Maar toch heb ik bij ons gemerkt dat het beetje zoals hierboven zat. Beeb kreeg bijvoorbeeld 3 keer 3/4 kilo per dag, in de opbouwfase ging dat goed, maar nu sinds 2 maanden wordt hij daar dikker van, terwijl hij net zoveel doet. We hebben hem terug gezet naar 3 keer 1/2 en hij doet het super. Qua energie niks verandert, maar wordt niet meer te dik.
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 20-02-12 20:11, in het totaal 1 keer bewerkt

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 20:10

Agossie schreef:
Pletje123, ik ben het roerend met Bertie eens. Ik denk dat velen "ontspanning in de aanspanning" lezen als "ontspannen lijf", maar ik denk dat het meer om een ontspannen "state of mind" gaat. Als ik aan het sporten ben, span ik de spieren in mijn lijf aan, maar raakt mijn geest ontspannen en kan ik nog meer lekker aan het werk in die sport. Ik denk dat dat hetzelfde is met het paard. Een gespannen paard (in z'n kop) kan NIET ontspannen lopen, maar een ontspannen paard (in zijn kop) kan geweldige inspanning leveren, zonder gespannen te zijn.

Ik denk dat daar de essentie ligt van "ontspannen in de aanspanning".

Je moet mijn laatste bericht hierover lezen. Uiteindelijk bedoelen we hetzelfde.

mandy358

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 20:15

Zou ik hier ook een foto mogen plaatsen? :)

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 20:16

Natuurlijk! :D

mandy358

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 20:18

Helaas geen hele recente foto's, dit is al van behoorlijk wat maanden geleden.
Wat je dus niet ziet is wat de laatste maanden veel beter gaat, het ontspannen lopen
en het buigen.
Ben toch benieuwd wat jullie ervan vinden.
Ik krijg 1 keer in de week een half uur priveles :)

Afbeelding

Afbeelding

Mizsz_Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 20:28

MyWishMax schreef:
Wij kunnen idd heel ontspannen ronddraven, maar daar win je niks mee. Denk maar eens aan een buitenrit! Tijdens het 'echte' rijden is het idd ontspannen in aanspannen.

Bedoel je nu met het "echte" rijden bakwerk of buitenrijden? Denk namelijk dat met buitenrijden je je paard ook prima kan trainen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 20:31

Mizsz_Kitty schreef:
MyWishMax schreef:

Bedoel je nu met het "echte" rijden bakwerk of buitenrijden? Denk namelijk dat met buitenrijden je je paard ook prima kan trainen.

Net wat je er zelf onder verstaat. Ik bedoelde met buitenrit gewoon rustig rondtuffen. Buiten kan je zeker trainen, vooral mooi rechtuit en mooie lange rechte stukken draven/galoperen. Maar daar doelde ik niet op :D

Mizsz_Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 20:33

Duidelijk!