Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 10:24

Nobrado, u praat onzin
Cherie, heel soms komt er een klein beetje zinigheid uit
kur, u snap nog niet veel van KR

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 10:29

nombrado schreef:
... ook de eigen (soms aangeleerde) scheefheid van de ruiter heeft al invloed op het paardenlichaam.
ga maar eens bij jezelf voelen, of je recht staat, zit of loopt.
Bij Bartels promoten ze de Flexchair, waarmee je via een computer kunt zien hoe je nu eigenlijk je paard belast, en beter, wat je moet doen om dat te verbeteren. Dit gaat verder als "kijken of je goed rechtop zit", als je bv stik rechts bent, kun je rechtop zitten en toch rechts meer belasten (meer spier massa). vraag is of je dit kunt of wil compenseren. Het idee is in ieder geval niet slecht.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 10:31

Woodstock schreef:
Ilegra schreef:
een bekken wat echt scheef staat kan toch niet door de boven genoemde oefeningen weer recht komen te staan?

Wat je probeert met rijden (en ook met osteopathie) is om de gebieden die niet meer mobiel zijn, mobiel te krijgen. Dat heeft dus niet iets met recht zetten te maken, maar met mobiliseren waardoor het dier weer kan functioneren.

Airborn schreef:
Voor de duidelijkheid, naar mijn idee moet het rechtrichten van een erg scheef paard áltijd in samenwerking met een osteopaat omdat er vaak allerlei blokkades in het lichaam zitten, en je bespaart jezelf en je paard een boel frustraties en ongemak door het tegelijk aan te pakken.

Dat klopt, de ene blokkade veroorzaakt een volgende compensatie, en als je pech hebt ook nog decompensaties (compensaties die eigenlijk niet bij elkaar horen, heel kort door de bocht gezegd). Je werkt dus met meerdere problemen tegelijk, en daarvoor gebruik je alle middelen in combinatie, zit, been én teugels.

Als je het mij vraagt, werkt het ook andersom. Osteopatische behandeling moet samen met juiste training, zodat je de losgemaakte gebieden mobiel houdt, en voorkomt dat het paard weer terug schiet in zijn oude patroon.

Dat laatste ben ik helemaal mee eens, en daaromvond ik het ook erg opvallend dat onze osteopaat duidelijk zei dat ze veel liever paarden behandelde van mensen die AdB reden omdat die sneller weer goed waren, en ook beter bleven, qua blokkades enzo dan he.

Naar mijn idee, door het mobiliseren, wat je doet door het paard recht te maken, geef je het paard de kans om zijn lichaam weer correct te gebruiken, waardoor de juiste spierspanning langzaam ook de houding van de bottige delen kan corrigeren.

Moll

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 10:34

bijna alle lichaamelijke beperkingen gerelateerd aan scheefheid zijn rijtechnish oplosbaar, echter kan dit niet alleen op zit, dat is klinkklare onzin, als dit mogelijk is wil ik beeld matriaal van zin in de vorm van een filmpje

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 10:34

ART_UMA schreef:
nombrado schreef:
... ook de eigen (soms aangeleerde) scheefheid van de ruiter heeft al invloed op het paardenlichaam.
ga maar eens bij jezelf voelen, of je recht staat, zit of loopt.
Bij Bartels promoten ze de Flexchair, waarmee je via een computer kunt zien hoe je nu eigenlijk je paard belast, en beter, wat je moet doen om dat te verbeteren. Dit gaat verder als "kijken of je goed rechtop zit", als je bv stik rechts bent, kun je rechtop zitten en toch rechts meer belasten (meer spier massa). vraag is of je dit kunt of wil compenseren. Het idee is in ieder geval niet slecht.

rijden begint met de rechtheid van de ruiter.
wel goed dat initiatief idd. daarmee kan je als ruiter goed bewust worden van je eigen scheefheid.
echter hoef je dit niet met meer spiermassa op te lossen. daar kan je simpelweg je skelet/fundament als mens voor gebruiken. Het begint al bij het juist ademhalen.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 10:35

Moll schreef:
bijna alle lichaamelijke beperkingen gerelateerd aan scheefheid zijn rijtechnish oplosbaar, echter kan dit niet alleen op zit, dat is klinkklare onzin, als dit mogelijk is wil ik beeld matriaal van zin in de vorm van een filmpje

Geef dat maar op, want dat kan ze niet :n

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 10:37

Zooist schreef:
Moll schreef:

Geef dat maar op, want dat kan ze niet :n

weet ik, alleen is het zo dat wanneer je zo overtuigt ben van je kunnen steek je dat niet onder stoelen of baken dan wil je dat heel de wereld dat weet, en dan wil je je punt kunnen maken door middel van een filmpje foto's enz voor als nog is het een hoop geblaat en weinig wol, niks onderbouwt in welke vorm dan ook

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 10:38

Ik zeg nergens dat het alleen op de zit kan he, voor alle duidelijkheid? Alleen dat je met rechtrichten met combinatie van alle hulpen het wel kan. Heb ookal aangeboden om Moll eens voor te rijden op mn andere verzorg paard, om visueel beeld erbij te geven.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 10:42

Airborn schreef:
Ik zeg nergens dat het alleen op de zit kan he, voor alle duidelijkheid? Alleen dat je met rechtrichten met combinatie van alle hulpen het wel kan. Heb ookal aangeboden om Moll eens voor te rijden op mn andere verzorg paard, om visueel beeld erbij te geven.

combinatie kan goed werken, dat ben ik met je eens

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 10:46

Er is maar 1 grootmeester en dat is het paard

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 10:50

nombrado schreef:

nou ik val van me stoel , er komt eens een feitelijk omonstreden waarheid uit uw mond

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 10:51

liberty22 schreef:
nombrado schreef:

nou ik val van me stoel , er komt eens een feitelijk omonstreden waarheid uit uw mond

ik heb nooit anders beweerd
dan heb je al die prachtige boeken ook niet meer nodig :+
Laatst bijgewerkt door nombrado op 23-02-11 10:52, in het totaal 1 keer bewerkt

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 10:52

ik begrijp de obsessie met dat rechtrichten niet... het is iets dat in de loop van de opleiding van het paard vanzelf wordt opgelost.

ik heb deze vraag al een paar keer eerder gesteld en ik heb ook al een aantal keer aangegeven, dat het hele proces tm de hoge school in feite rechtrichten is. toch lijkt het telkens alsof het het startpunt is.

dat is het niet en dat kan het ook nooit worden.

de ruiter zal zich in eerste instantie aan moeten passen aan de scheefheid van zijn paard, om het paard niet te hinderen. en na jaren van training zal je dan vanzelf steeds beter en rechter op je paard kunnen zitten.

de klassieke leer richt zich helemaal niet op rechtrichten, het is een telkens weer terugkomend onderdeel, omdat een paard in de loop van de opleiding wordt 'rechtgericht' door het rijden van de zijgangen en dit wordt rechtrichtende buigingsarbeid genoemd. alleen een volledig opgeleid paard t/m GP niveau is volledig recht in het lijf en kan een rechte lijn ook recht in het lijf afleggen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 10:54

quadripes schreef:
de klassieke leer richt zich helemaal niet op rechtrichten, het is een telkens weer terugkomend onderdeel, omdat een paard in de loop van de opleiding wordt 'rechtgericht' door het rijden van de zijgangen en dit wordt rechtrichtende buigingsarbeid genoemd. alleen een volledig opgeleid paard t/m GP niveau is volledig recht in het lijf en kan een rechte lijn ook recht in het lijf afleggen.

ik weet niet of je wel eens op GP paarden hebt gereden?
daarvan zijn er vele nog steeds scheef!

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 10:55

quadripes schreef:
ik begrijp de obsessie met dat rechtrichten niet... het is iets dat in de loop van de opleiding van het paard vanzelf wordt opgelost.

ik heb deze vraag al een paar keer eerder gesteld en ik heb ook al een aantal keer aangegeven, dat het hele proces tm de hoge school in feite rechtrichten is. toch lijkt het telkens alsof het het startpunt is.

dat is het niet en dat kan het ook nooit worden.

de ruiter zal zich in eerste instantie aan moeten passen aan de scheefheid van zijn paard, om het paard niet te hinderen. en na jaren van training zal je dan vanzelf steeds beter en rechter op je paard kunnen zitten.

de obsessie van het rechtrichten komt door de consumerende maatschappij , mensen hebben maken de tijd niet om een paard een doordachte opleiding te geven moeten snel snel waardoor er aan zoveel punten voorbij word gegaan met alle gevolgen van dien.
overbelaste paarden door scheefheid

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 10:59

En door het feit dat er gewoon vaak verkeert les word gegeven, waardoor rechtrichten helemaal word overgeslagen, waardoor je ook weer overbelaste, scheve paarden krijgt. Naar mijn idee is bij dát soort paarden rechtrichten wel stap 1, omdat die zo scheef zijn dat ze hun rug niet kunnen ontspannen zonder om te vallen. (wederom de kanttekening dat ik eigenlijk alleen oudere paarden heb gereden die al aardig scheef waren, heb raar genoeg eigenlijk 0 ervaring met gezonde jonge goed opgeleide paarden, lol)

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 11:01

Airborn schreef:
En door het feit dat er gewoon vaak verkeert les word gegeven, waardoor rechtrichten helemaal word overgeslagen, waardoor je ook weer overbelaste, scheve paarden krijgt. Naar mijn idee is bij dát soort paarden rechtrichten wel stap 1, omdat die zo scheef zijn dat ze hun rug niet kunnen ontspannen zonder om te vallen. (wederom de kanttekening dat ik eigenlijk alleen oudere paarden heb gereden die al aardig scheef waren, heb raar genoeg eigenlijk 0 ervaring met gezonde jonge goed opgeleide paarden, lol)

dat zijn ook gouden kansen een jong onbedorven paad op te leidden denk ik zo

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 11:01

liberty22 schreef:
de obsessie van het rechtrichten komt door de consumerende maatschappij , mensen hebben maken de tijd niet om een paard een doordachte opleiding te geven moeten snel snel waardoor er aan zoveel punten voorbij word gegaan met alle gevolgen van dien.

ben ik het mee eens.
er worden hele ingewikkelde oefeningen verzonnen om het paard recht te maken.
als je de vraag aan jezelf vraagt, of als je scheef loopt, het zou helpen elke keer links of rechtsom te lopen , en of je daar recht van wordt?
ik denk het niet nl. rechtrichten begint met rechtuit.. , vandaaruit kan rechtheid ontstaan.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 11:04

liberty22 schreef:
Airborn schreef:

dat zijn ook gouden kansen een jong onbedorven paad op te leidden denk ik zo

2 keer op een groen paard kunnen rijden, daarna is ze verkocht helaas. Ach, paarden corrigeren leer je ook veel van, en zo lang rijd ik nog niet, dus komt vast wel een keer. Je word ook best handig van het rijden van paarden die lichamelijk moeilijk zijn.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 11:07

nombrado schreef:
liberty22 schreef:

ben ik het mee eens.
er worden hele ingewikkelde oefeningen verzonnen om het paard recht te maken.
als je de vraag aan jezelf vraagt, of als je scheef loopt, het zou helpen elke keer links of rechtsom te lopen , en of je daar recht van wordt?
ik denk het niet nl. rechtrichten begint met rechtuit.. , vandaaruit kan rechtheid ontstaan.

_O-

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 11:07

nombrado schreef:

Aangezien jij en een aantal anderen zich hier (middels hun onderschrift) ook aanbieden als dressuurinstructie:

Kunnen jullie, of een van jullie, eens een goed stukje GP waardige dressuur laten zien van zichzelf? De discussie hier heeft een voor mij te hoog abstractieniveau bereikt, en aangezien in nogal autodidactisch ben ingesteld... Ik wil nu echt wel eens zien hoe dressuur en dan uit moet zien (aangezien de huidige wedstrijdtoppers hier altijd nog volle lagen kritiek krijgen. Die zijn kennelijk dus niet het goede voorbeeld...)

Nombrado: jij rijdt kennelijk regelmatig GP paarden? Van anderen of door jouzelf opgeleid? En kennelijk beschik je over zoveel ruitergevoel dat jij kunt constateren in welke mate ze scheef zijn... Je hebt mij echt heel nieuwschierig gemaakt naar jouw rijderij. En je biedt jezelf ook aan als instructie, dus dan neem ik aan dat je ook in staat bent voor te doen wat je instrueert?

Dezelfde vraag ook aan anderen die zich hier (middels site in onderschrift) als instructie presenteren. Je kunt pagina's vol kletsen over dressuur, maar HOE ziet het er bij jullie uit?

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 11:08

ik ben een geluksvogel , heb een jong paard wachten , zijn moeder gepoogd te corrigeren wat naar mijn idee erg goed lukt , en mijn oude kinderpony die zijn gewicht in goud waard is maar je zult hem geen cent geven als je hem ziet

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 11:09

jasmijn78 schreef:
nombrado schreef:

Aangezien jij en een aantal anderen zich hier (middels hun onderschrift) ook aanbieden als dressuurinstructie:

Kunnen jullie, of een van jullie, eens een goed stukje GP waardige dressuur laten zien van zichzelf? De discussie hier heeft een voor mij te hoog abstractieniveau bereikt, en aangezien in nogal autodidactisch ben ingesteld... Ik wil nu echt wel eens zien hoe dressuur en dan uit moet zien (aangezien de huidige wedstrijdtoppers hier altijd nog volle lagen kritiek krijgen. Die zijn kennelijk dus niet het goede voorbeeld...)

Nombrado: jij rijdt kennelijk regelmatig GP paarden? Van anderen of door jouzelf opgeleid? En kennelijk beschik je over zoveel ruitergevoel dat jij kunt constateren in welke mate ze scheef zijn... Je hebt mij echt heel nieuwschierig gemaakt naar jouw rijderij. En je biedt jezelf ook aan als instructie, dus dan neem ik aan dat je ook in staat bent voor te doen wat je instrueert?

Dezelfde vraag ook aan anderen die zich hier (middels site in onderschrift) als instructie presenteren. Je kunt pagina's vol kletsen over dressuur, maar HOE ziet het er bij jullie uit?

gaat je helaas niet voor elkaar krijgen ben ik bang

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 11:10

Nou, dat proberen we al het gehele topic :j

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 11:16

jasmijn78 schreef:

het in staat zijn voor te doen, zal je toch moeten langskomen :+
echter kan ik het gevoel daarin van scheefheid niet laten zien, wel laten voelen, dus zal je er zelf op moeten ;)
ik ben er niet voor, om te laten zien wat ik wel of niet kan, wel kan ik aangeven in lessen, wat je zelf kan leren voelen..., veel belangrijker vind ik.
Het is maar net wat men wil
wil men het zelf leren rijden? of wil men kijken hoe goed een ander is?