duidelijke foto paard die goed 'door de rug' loopt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Scum

Re: duidelijke foto paard die goed 'door de rug' loopt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 16:28

Himyar schreef:
Heb ik al eerder hier in het topic gedaan, maar daar kwam verder geen reactie op.

Moderatoropmerking:
En bij deze toch het verzoek om on-topic te blijven Knipoog

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 16:49

Aimee schreef:
kun je op basis van een standfoto aangeven of het kruis voldoende lang, breed en schuin is? Ik ben erg benieuwd Lachen

Standfoto geeft vanaf de zijkant van het kruis:
1/. de lengte
2/. de helling (wat jij schuin noemt)

De breedte van het kruis kan je bepalen vanaf een standfoto van de achterkant van een paard.

Je hebt het dus over: 1/. kruislengte, 2/. kruishelling en 3/. kruisbreedte. Pling

In de praktijk beoordeel je een paard meestal niet vanaf de foto. Je kan op basis van een foto wel bepalen of er fundamentele conformatie fouten in de bouw van het paard zitten.

Dit staat weer in relatie tot het onderwerp van dit topic.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 16:59

Okee... breedte is dus moeilijk Lachen Maar kun je van dit paard dan wat zeggen over de lengte en de helling van het kruis? Dus beoordelen of er fundamentele conformatie fouten in de bouw van het paard zitten?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wees vooral kritisch, ik heb geen roze bril op omdat het m'n eigen paard is Lachen

Hij is hier overigens op enkele dagen na 3 jaar, dus volgens de 3 dagen - 3 maanden - 3 jaar regel zou het te beoordelen moeten zijn.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 20:19

Heb je er geen 1 waar het paard evenwijdig aan de camera staat vierkant? Deze foto's vertekenen zo al snel.

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 20:37

ditchie schreef:
Op pagina 74 heb ik mijn paard aan de longeerlijn op de foto gezet en daarop het nodige commentaar gehad Lachen

Ik ben haar nu precies een maand aan het trainen (gezien de eerste foto) . Ben weer benieuwd naar jullie mening! (Goofy) Ik probeer haar sterker in de achterhand te maken. Ik rijd eigenlijk heel veel middendraf en begin vrij vroeg met galoperen. Daarin word ze heel erg los en super licht in de hand die ze dan ook goed wil volgen.

Afbeelding

Afbeelding

Kan iemand me hier nog commentaar op geven?

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 20:39

Nee. Maar hij staat toch wel redelijk evenwijdig, in ieder geval niet extreem schuin Lachen

Afbeelding

Deze is rechter, maar hier is ie twee en een half jaar oud en daarna nog 5 cm gegroeid.
Afbeelding

Twee jaar en niet gepoetst Clown
Afbeelding

Als jaarling.
Afbeelding

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 20:40

Ik wacht ook nog steeds op commentaar, Ditchie Lachen

Maar... waarom rijd je veel middendraf?

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 21:32

ditchie schreef:
Afbeelding
Kan iemand me hier nog commentaar op geven?

Ik heb nog eens tig keer naar deze foto gekeken en vergeleken met deze foto + commentaar:
viewtopic.php?f=22&t=834074&st=0&sk=t&sd=a&start=375

Ook jou paard landt eerst met de hiel van de hoef en een recht achterbeen, als ik het goed zie.
Nou lijkt je binnenhand ook iets te blokkeren, misschien dat daar nog een oorzaak ligt, maar ik denk niet dat je paard echt los door het lijf loopt.

Op de draf foto is je paard mooi sterk in het achterbeen en het lijkt me dat best aardig over de rug loopt. Ik ben alleen bang dat ze de kracht van achter misschien nog niet echt opwaarts gebruikt Lachen

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 22:03

Evelijn schreef:
Volgens mij vraagt westernrijden ook heel anders rug gebruik dan dressuur.

Kijk, dat vind ik nog eens een interessante stelling.
Persoonlijk denk ik dat dat niet zo is; het lijkt mij dat het verschil vooral zit in de hulpen en de oefeningen, niet in de beweging en het ruggebruik op zich. (correct me if I'm wrong)

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 22:04

Moi stelletje klepdozen!!

Wat ik zelf eigenlijk in elke trainig doe is lekker lang en laag en zo min mogelijk contact met de mond. Tempo ligt ook laag. Draf gaat ook in een laag tempo en lekker lang en laag en los teugeltje. Dat combineer ik met wat slangenvoltes en daarna pak ik wat overgangen mee. Daarna pak ik wat schijnovergangen mee. Dan ga ik losgalopperen, nog steeds lang en laag en los teugeltje. Dan ga ik weer stappen en druk zijn achterhand weg op de volte (wat we nog niet goed snappen) Ik weet dat dat niet officieel een oefening is, maar je paard wordt er wel gruwelijk los van, als hij dat al niet was van het loswerken.

Dan zijn we of klaar om aan het werk te gaan, of klaar om uit te stappen.

Paard is lekker los over de rug en draagt zichzelf. Hij wacht ook mooi op de hulpen. Di eje ook nauwelijks hoeft te geven. Eigenlijk doe ik gewoon zo min mogelijk en probeer daar zoveel mogelijk mee te bereiken. Wat voor het paard makkelijk is, want hij begrijpt dat.

Klein vragen is klein krijgen. Ik merk dat er soms meer wordt gevraagd dan nodig is.

Ook de middendraf pers ik er niet uit. Ik sta toen en geef been. Hij verlengt zijn passen. Niet zo hele veel nog, maar daar is hij nog niet sterk genoeg voor. Het heeft totaal geen zin dit keer op keer weer mee te pakken. Het werkt niet. Train liever op dat hij sterker wordt. Dat doe ik dus op bovenstaande manier, en dat werkt voor ruiter en paard erg ontspannend

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 10:27

@ WBC; Klinkt voor mij als een hele goede methode, maar hoe pak je dat aan met een te snelle pony? Ze loopt gewoon onder je uit... Aan een los teugeltje draven en gallopperen gaat dus niet. Al zou ze volgens mij eigenlijk juist langzamer moeten gaan, ze is totaal niet in balans en over de rug.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 10:30

Safiera... dat is hier al eerder besproken Lachen Aan een los teugeltje is leuk, maar rijtechnisch niet helemaal correct en zeker niet voor elk paard geschikt.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 11:12

Afbeelding

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 11:16

Himyar schreef:
Die onder het zadel doet een "spin", de achterbenen blijven daarbij staan en de voorbenen moeten over kruisen. Een hele moeilijke, zware oefening waarbij je van een paard dat nog maar een maand onder het zadel is niet kan verwachten dat hij dat meteen perfect doet.

Ik vind het so ie so niet verstandig om een paard wat nog geen 3 is gelijk in de spin te zetten,
Je ziet ook dat hij er erg onzeker bij is en ook helemaal niet ontspannen is. al kijk je alleen al naar zijn ogen!!!
En zeker niet ontspannen in de rug is , waar dit topic eigenlijk over gaat,

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 11:36

Aimee schreef:
Safiera... dat is hier al eerder besproken Lachen Aan een los teugeltje is leuk, maar rijtechnisch niet helemaal correct en zeker niet voor elk paard geschikt.

Heb je een paginanummer? Kan het niet vinden Clown Het gaat hier ook zo snel!

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 12:17

beantsje schreef:
Evelijn schreef:
Volgens mij vraagt westernrijden ook heel anders rug gebruik dan dressuur.

Kijk, dat vind ik nog eens een interessante stelling.
Persoonlijk denk ik dat dat niet zo is; het lijkt mij dat het verschil vooral zit in de hulpen en de oefeningen, niet in de beweging en het ruggebruik op zich. (correct me if I'm wrong)

Nou een jog zoals de westernruiters die vragen is qua beweging echt iets wat een dressuurruiter nooit zou naar streven. Veels te weinig activiteit. Net als de rustige galop die wordt gevraagd bij western, daar zit nauwlijks sprong in. De houding die ze vragen is ook totaal anders het hoofd hoort laag te blijven. Oprichting wordt niet gevraagd. Ik kan me dus voorstellen dat er daarom totaal ander soort ruggebruik is. Het moet ook wel los zijn maar de bewegingen zijn totaal anders. Het springveer in een doosje effect dat je bij dressuur nastreeft is uit den boze bij western.
Bij dressuur balanceer je toch steeds op het randje van ontspanning/losheid en activiteit/spanning. Het moet er toch flitsend uitzien en imponerend (hoe overbluf je anders je tegenstander). Bij western moet je niet teveel imponeren.. dan rennen die koeien alleen maar de verkeerde kant op. Clown

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 12:40

hé zus Knipoog
Bij western moeten paarden hun rug ook echt goed gebruiken, dus het principe is niet anders, maar de krachten misschien wel zoals aangegeven wil je minder vering (westernpaarden bewegen zich vaak al een stuk vlakker). Om goed verzameld te kunnen lopen (vlakte van de gangen behouden) moet een paard wel goed blijven onder treden (vanuit de lumbale wervelkolom zijn sacrum en been buigen). De afzet wordt minder zoals Huertecilla aangeeft op pag. 94, omdat het been minder ver naar achteren kan strekken. Dat is geen probleem als je niet heel snel naar voren wilt verplaatsen.
De hoofdhouding lijkt me niet het grootste probleem, laag of hoog het paard hoort niet zijn rug weg te drukken.

Het paard op de foto van Himyar lijkt zijn rug niet echt goed te gebruiken. Het wordt een beetje verdoezeld door de pad.

(Voor de niet western kenners, reining is niet de enige discipline. Niet elke westernruiter houdt zich bezig met stops/spins en koeien Haha! Vind dat je dat kan vergelijken met springen bij het engels rijden oid. Het gaat ook om je paard in balans te laten lopen, te laten reageren en zijn rug goed te gebruiken.)

panache

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 17:14

Afbeelding
op deze foto is ook goed te zien het door de rug lopen..

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 17:22

Hmm dat vind ik eigenlijk niet..
Het paard loop heel erg op de voorhand, het LV been draagt het meeste gewicht en de pas voor is groter dan achter..
Daarnaast is ook het beruchte deukje zichtbaar.

Correct me if i'm wrong Bloos Knipoog

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 17:23

ik vind dat niet een voorbeeld van goed door de rug lopen... Lachen

hij valt op de voorhand, achterhand is niet actief, en drukt z'n rug wat weg... Lachen

panache

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 17:25

xSiep schreef:
Hmm dat vind ik eigenlijk niet..
Het paard loop heel erg op de voorhand, het LV been draagt het meeste gewicht en de pas voor is groter dan achter..
Daarnaast is ook het beruchte deukje zichtbaar.

Correct me if i'm wrong Bloos Knipoog

het achterbeen moet verder weggedragen worden, maar het halsje wordt verder naar beneden gebracht en is een moment opnamen.
als de rug vast wordt gezet kan die nooit zo ver naar beneden komen, rug vasthouden, hand volgen en met het achterbeen sporen, inclusief het uitzitten.

panache

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 17:43

Afbeelding
Afbeelding
?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 17:44

Bij alle2 valt ze op de voorhand. En de 2e lijkt ze der rug weg te drukken lichtjes..

panache

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 17:45

MyWishMax schreef:
Bij alle2 valt ze op de voorhand. En de 2e lijkt ze der rug weg te drukken lichtjes..

klopt, het is trouwens wel een pony die net zadelmak is, dus de balans is nog niet 100.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 17:47

Ik vind het er wel uit zien dat ze van voren correct afbuigt, geen vals knikje dus Knipoog En als het nog een jong ding is, komt die achterhanf vanzelf wel als ze sterker wordt en meer balans krijgt.

Toch? Bloos