Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Kamy schreef:Ik denk dat de discussie an sich wel interessant gevonden wordt. Maar dat het merendeel in dit topic te weinig "kennis" heeft om echt in discussie te gaan... We lezen mee! Ik in ieder geval wel hahah
damian23 schreef:Kadankovitch schreef:Milkberry, u zult wel gelijk hebben, dank.
Het was absoluut niet onaardig bedoeld. Sorry als ik je dat idee gegeven heb. Ik word ook moe van de discussies omtrent het LDR gebeuren. De FEI geeft het een andere naam en het mag ineens wel. Ik vind het beiden (LDR en Rollkur) een slechte ontwikkeling, met het EK toch wel een treurig dieptepunt.
Milkberry schreef:Het nadeel aan zijgangen enz enz (de moeilijkere soort oefeningen) is dat ik ze zelf niet kan. En het idee heb dat ik ze niet goed kan uitvoeren als mijn paard een tank wordt en niet los wil laten. Dan ga ik toch weer aan die teugel zitten hijssen. Ik kon nog niet eens fatsoenlijk van hand veranderen omdat Kilian zo vast zat.
Maar ook ik ben benieuwd wat de spaanse manier verder inhoud. Leren is leuk. Ook al kan ik het misschien nu nog niet toepassen.
damian23 schreef:Ik denk dat je ook naar je paard moet kijken wat daar op dat moment het beste bij past en werkt. ik rijd zelf bijvoorbeeld wel zijgangen in stap, draf en galop en ik pak ook altijd even achterwaards mee omdat dit goed is voor de lendenen en bekken. Ik rijd nu ook veel in de werkhouding.
damian23 schreef:Jammer dat de discussie verder gaat in PB. Ik kan er dan wel niet veel over mee praten maar neemt niet weg dat ik het erg interessant vind.
Simpelman schreef:Heb je Karl wel eens zien werken?
Hij werkt aan losgelatenheid = vertrouwen, ontspanning en buigen;
gehoorzaam voorwaarts in ZIJN tempo gaan =tact en regelmaat;
aanleuning en nageeflijkheid (kijk naar zijn bit oefeningen);
impuls, opbouwend naar een gelijkmatige ontwikkeling van beide zijden (=recht richten);
naar verzameling.
Dat hij dat allemaal anders noemt maakt het nog niet anders.
Hij werkt alleen niet vanuit het strekken van de hals, de door hem toegepaste technieken zijn aanzienlijk veel moeilijker toe te passen, strict intellectueel.
En nu nodig ik @Jannico of wie ook uit voorbeelden te laten zien van ruiters die net zulke mooie beelden kunnen laten zien als Phillip zelf die hun paard opgeleid hebben vanuit zijn methode.
Of denk je dat je kunt recht richten zonder nageeflijkheid?
Buigen zonder losgelatenheid?
Verzameling zonder impuls?
Impuls zonder nageeflijkheid?
Het Scala is logika als een koe.