Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Milkberry
Berichten: 1174
Geregistreerd: 12-02-15
Woonplaats: Den Helder

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 20:29

Vwnw/stretchen/halsstrekken we bedoelen iig hetzelfde XD

Zie je, dat wist ik al niet. Ik weet er te weinig over. Daarom zit ik hier haha

Mungbean

Berichten: 36335
Geregistreerd: 21-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 20:34

Sowie, gaat hard hier, moet eerst even gaan lezen.
Maar Kadanovich, dat met buiging vermijden zie ik ook zo. Maar alleen noem ik dat niet misbruiken, maar gebruiken.
Als mijn paard zo inzet op het hals strekken weet ik dat ik voorzichtig moet zijn met haar. Dan kun je kiezen tussen helemaal niet galopperen of vwnw galopperen. Ik kies dan het laatste.

Nu heeft ze zich helaas laatst (waarschijnlijk op de wei) overbelast en wil helemaal niet meer in galop onder het zadel. Begint dan vreselijk te bokken.
Helaas kan de DA niet echt wat doen en kan ik alleen maar hopen dat er niets chronisch aan de deur staat te wachten -O-
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 19-08-15 20:35, in het totaal 1 keer bewerkt

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 20:34

Kevinski, lukt het om je paard meer vwnw te rijden? Dus met zijn neusje naar de grond of bouw je dan zelf te veel spanning op?

Ansie

Berichten: 1229
Geregistreerd: 16-03-05
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 20:40

Kamy schreef:
Ik denk dat de discussie an sich wel interessant gevonden wordt. Maar dat het merendeel in dit topic te weinig "kennis" heeft om echt in discussie te gaan... We lezen mee! Ik in ieder geval wel hahah


Leuk! Maar waar het hier mogelijk al spaak loopt in de discussie is de manier van opbouw van training. En wel precies om het verschil in opvattingen. Waarbij vanuit het skala vooral gewerkt wordt in het iets meer op tempo (zonder hard te gaan) rijden om te zorgen voor balans en ook het doel om tot een constante aanleuning te komen is al heel anders dan de Franse opvatting. Volgens mij heeft Jannico hier in het topic ook al eens aangekaart dat zijgangen heel waardevol zijn. Volg je het Skala dan is het bijna verboden om vroegtijdig al een zijgang mee te pakken, terwijl vanuit de Franse optiek de zijgangen juist gebruikt worden als losmakende oefeningen, waarbij je juist ook merkt dat het paard de kaak los laat. Aanleuning is ook al een verschil, bij de Fransen is meer sprake van los/vast. Dan is er nog het verschil dat er in de Franse rijstijl ook veel vanuit stilstand wordt gedaan, en daarin ook 'gespeeld' wordt met de balans. In Duitse optiek is dat haast onmogelijk omdat balans vanuit de beweging ontstaat. Enz.
Dan hebben we het ook nog niet eens over de Spaanse en Portugese rijstijl, welke in opbouw ook wezenlijk verschillen van het Duitse Skala.
Het ene is niet goed of fout, maar ik kan me voorstellen dat de aanpak voor de paarden wel verschil kan maken.
Overigens vind ik niks mis met de 'stretch', het is denk ik goed om hier een goede basis mee te leggen. Maar ik pak dan toch ook graag al andere oefeningen mee omdat ik denk dat je anders te eenzijdig bezig bent. Dat is hoe ik het ervaar hoor. Het is alleen maar goed om te lezen dat velen erg veel profijt hebben van deze aanpak. Ik lees ook met plezier mee.
Ik was alleen even wakker geschud door Kadankovitch, het deed me herinneren aan de discussie die ik vorig jaar al eens gevoerd heb over de verschillende stromingen.

Jennyxx

Berichten: 3069
Geregistreerd: 11-10-06
Woonplaats: Bij de duinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 20:43

Voor allen die foto's en filmpjes geplaatst hebben. Wat fijn dat jullie geinteresseerd zijn in het trainen van je paard om hem/haar op een gezonde manier ons te laten dragen. Ik zie nog wat gebroken diagonalen, wat ruggen weggedrukt en op de voorhand. Door eerst een tijd voorwaartsneerwaarts te rijden, zoals eerder besproken is in het topic en waar filmmateriaal van is, leert het paard om zijn rug los te laten en zo voorwaarts te gaan. Zodra het paard sterk genoeg is, kan hij in werkhouding gereden worden. Dit kan wel weken/maanden duren. Ik zie alle 3 de paarden graag meer voorwaartsneerwaarts.

Jammer dat de bespreking over de verschillen tussen de Franse (Portugese) en Duitse school in de pb verder gaat. Ik vind dat zeer interessant! En ook belangrijk om te weten, omdat zoals beschreven, het soms voor een paard net even anders kan werken.

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 20:52

Kesje, ik kijk uit naar nieuwe foto's.

Op deze reeks loopt je paard inderdaad erg op de voorhand en achter de loodlijn. Dat jij het gevoel hebt dat je paard niet zwaar in de hand is komt omdat je paard door achter de loodlijn te lopen het contact met het bit ontwijkt. Als je het contact weer wil herstellen zou ik dat niet doen door je handen naar achteren te doen maar door ze omhoog te doen.

Ik zou voorlopig niet werken aan nagevelijkheid. Dat komt later wel. Probeer eerst te werken aan de losgelatenheid door vwnw/strecht te rijden.

Mijn dierenarts adviseert luzerne bij te voeren voor de spieropbouw.

Milkberry
Berichten: 1174
Geregistreerd: 12-02-15
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 20:56

Het nadeel aan zijgangen enz enz (de moeilijkere soort oefeningen) is dat ik ze zelf niet kan. En het idee heb dat ik ze niet goed kan uitvoeren als mijn paard een tank wordt en niet los wil laten. Dan ga ik toch weer aan die teugel zitten hijssen. Ik kon nog niet eens fatsoenlijk van hand veranderen omdat Kilian zo vast zat.

Maar ook ik ben benieuwd wat de spaanse manier verder inhoud. Leren is leuk. Ook al kan ik het misschien nu nog niet toepassen.

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 20:57

Ik denk dat je ook naar je paard moet kijken wat daar op dat moment het beste bij past en werkt. ik rijd zelf bijvoorbeeld wel zijgangen in stap, draf en galop en ik pak ook altijd even achterwaards mee omdat dit goed is voor de lendenen en bekken. Ik rijd nu ook veel in de werkhouding.

Milkberry
Berichten: 1174
Geregistreerd: 12-02-15
Woonplaats: Den Helder

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 20:59

Volgens mij rijden er meerdere hier ook gewoon de zijgangen. Heb dat Horseware ook zien doen in haar filmljes voor WF

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 21:00

Zijgangen zijn eigenlijk wel heel goed als je paard vast zit. Lukt het wel in stap?

Simpelman
Berichten: 4155
Geregistreerd: 24-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-15 21:01

Voor @Ansie, maar ook voor anderen om nog even op te frissen, hieronder Skala der Ausbildung gecopieerd uit Wikipedia.
Waarbij even de aanmerking vooral te zoeken naar de hierin beschreven rijkunstige oefeningen en technieken en het zich er bewust van zijn dat de letterlijke tekst een interpretatie is van een Wiki schrijfster. (er staan wat kleine foutjes in)

Drie stadia, zes hoofdbegrippen

In de Duitse rijkunstige theorie worden drie stadia in de scholing van een paard beschreven.
Het eerste stadium is de gewenningsfase, de fase dat een jong, groen paard moet leren wennen aan het ruitergewicht op zijn rug en daarin zijn evenwicht moet zien te vinden. In die eerste fase staan de takt en Losgelassenheit centraal. Losgelassenheit is een Duits begrip dat neerkomt op ontspannen (losgelatenheid).

In het tweede stadium van de scholing heeft het paard al een horizontaal evenwicht onder de ruiter bereikt en is het streven er op gericht het achterbeengebruik te stimuleren en het horizontale evenwicht nog meer te bevestigen. In de gemiddelde twee jaar staan de aanleuning en de Schwung op de voorgrond.

De derde fase van de scholing van een paard is de moeilijkste. In deze fase moet de draagkracht worden ontwikkeld. Het paard moet zijn evenwicht van een horizontaal evenwicht gaan verplaatsen naar een evenwicht op de achterhand. Bij deze fase van de scholing horen de begrippen recht richten en verzamelen.

Hier onder worden de zes hoofdbegrippen takt, Losgelassenheit, aanleuning, Schwung, recht richten en verzameling besproken.
Takt
Zie takt voor het hoofdartikel over dit onderwerp.
Het eerste steeds terugkomende basisbegrip in de dressuurscholing is takt. Het paard heeft drie basisgangen, de stap, draf en galop. Elke basisgang heeft zijn eigen takt, met een opeenvolging van stappen (stap), passen (draf) of sprongen (galop). Takt wil dus zeggen: het eigen zuivere ritme van de beweging. De stap is eens schrijdende en schwungloze gang, de draf en galop zijn beide bewegingen met schwung en met een zweefmoment. De zuivere takt is zo'n belangrijke basis voor de scholing van een paard, dat deze nooit verloren mag gaan. Niet bij een jong paard, niet bij een verder doorgereden paard. Op geen enkel moment tijdens het rijden.

Losgelassenheit
Losgelassenheit is een synoniem voor losheid, souplesse en ontspanning. Het bevestigen van de zuivere takt en het streven naar ontspanning (Losgelassenheit) zijn de voornaamste trainingsdoelen van de gewenningsfase, de eerste anderhalf jaar van de scholing. Als je werkt aan de zuivere takt in het begin, stel je het paard in staat om in balans te gaan onder de ruiter. Dan kan het paard gaan swingen, voorwaarde voor de Losgelassenheit. Takt en Losgelassenheit beïnvloeden elkaar wederzijds. Een paard kan alleen in zuivere takt gaan, als de rug swingt en de spieren van de hals en rug zich zonder dwang aanspannen en ontspannen. Bij een ontspannen gaand paard, buigen en strekken de gewrichten van het paard zich gelijkmatig en ziet het paard er tevreden uit.

Aanleuning
Zie aanleuning voor het hoofdartikel over dit onderwerp.
Aanleuning is een veerkrachtige verbinding die ontstaat nadat het paard in nageeflijkheid voorwaarts en eventueel neerwaarts gereden wordt. De aanleuning, aangenomen door het paard op de ruiterhand, mag noch te zwaar, noch te licht zijn. Het gewicht van de aanleuning wordt bepaald door het evenwicht van het paard en daarbij de graad van africhting of verzameling. Een goede aanleuning heeft altijd een wisselwerking met de al besproken begrippen takt en volledige ontspanning (Losgelassenheit) en met de nog te bespreken begrippen Schwung, recht richten en verzameling. Dit alles bij elkaar heeft als resultaat dat het paard fijn te rijden is.
Aanleuning komt echter niet alleen tot stand door een veerkrachtige verbinding tussen ruiterhand en de mond van het paard. Er zijn meerdere contactpunten van belang om tot een goede aanleuning te komen, namelijk een voortdurend contact met jouw been en het paard en je zit (met je zit heb je contact met het paard en geef je hulpen, die door het paard beantwoord kunnen worden). Het derde contactpunt is vervolgens het teugelcontact, waaruit de aanleuning van de mond en de ruiterhand ontstaat. Deze drie punten samen bepalen dan de kwaliteitsvolle aanleuning die tot een volkomen harmonie en begrip van paard en ruiter leiden.

Schwung
Schwung is het doorgaan van de energieke impuls van de achterhand naar de totale voorwaartse beweging van het paard. Een paard beweegt schwungvol wanneer hij zijn benen energiek optilt en in het zweefmoment met zijn ledematen goed naar voren doorswingt.
De ruiter begint met impuls te rijden: de door de ruiter opgewekte en volkomen beheerste voorwaartse drang. Het echte mooie losse en swingende bewegen door het lijf ontwikkelt zich uit deze impuls. Schwung wordt bereikt door het activeren van het achterbeen. Een ruiter activeert de achterbenen door het rijden van veel korte tempowisselingen en overgangen. Veel ruiters denken dat Schwung, de swingende beweging van het paard met een losgelaten rug, iets aangeborens is van het paard. Bij een goede basisopleiding van een paard kun je wel degelijk de Schwung ontwikkelen. Het echte swingen, het imponeren met losse, soepele bewegingen, staat niet op zichzelf. Het hangt nauw samen met een fijne takt en aanleuning. En met de losheid en ontspanning van een paard.

Recht richten
Wanneer de takt, ontspanning, aanleuning en Schwung bij het jonge paard redelijk bevestigd zijn, wordt het tijd voor een volgende stap: het ontwikkelen van meer evenwicht op de achterhand. Als eerste aandachtspunt hiervoor geld het recht richten. Het recht richten is een essentiële voorwaarde voor verzameling en het echte dragen van het paard. Een paard is van nature niet recht. De heupen van het paard zijn breder dan de schouders, wat ervoor zorgt dat het paard geneigd is om met zijn buitenschouder en buitenheup aan de wand te kleven: het paard gaat scheef. Daarnaast heeft elk paard van nature een gemakkelijke kant. Een ruiter moet deze scheefheid proberen weg te trainen door het juiste werk. Een scheef paard kan nooit in balans gaan: de kracht komt niet optimaal van achter naar voren door.
De bewegingsimpuls van het paard moet vanuit de achterhand komen. Elke manier van hulpen geven die van voor naar achteren werkt, is beslist fout. Een recht gericht paard is recht op een rechte lijn, en zoveel gebogen op de gebogen lijn als die lijn van hem vraagt.
Wie goed nadenkt over het natuurlijke scheef gaan bij een paard begrijpt dat een ruiter vanuit de achterhand moet denken en steeds bezig moet zijn om de voorhand weer voor de achterhand te plaatsen. De belangrijkste oefening voor het verbeteren van de draagkracht en het recht richten is altijd het rijden van schouderbinnenwaarts. In een correcte schouderbinnenwaarts treedt het binnenachterbeen in het spoor van het buitenvoorbeen. Door het naar binnen brengen van de voorhand maak je het paard niet naar de andere kant scheef, maar juist recht omdat de achterhand nu geactiveerd wordt en zich niet meer kan onttrekken aan een dragende werking.

Verzameling
Zie verzameling voor het hoofdartikel over dit onderwerp.
Met behulp van de Schwung en het recht richten is het mogelijk een paard te motiveren om meer gewicht op zijn achterhand te gaan dragen. Dat dragen van meer gewicht op de achterhand heet verzameling. Beide achterbenen worden gelijkmatig in de richting van het zwaartepunt van het paard opgetild en weer neergezet. Door de toenemende kracht van het paard kan het paard zich meer gaan buiden in zijn gewrichten van de achterhand (Hankenbiegung). De croupe van de achterhand daalt daardoor iets, de oprichting in de voorhand neemt tegelijkertijd toe. De drafpassen of galopsprongen van het paard worden door het toegenomen buigen en strekken van de gewrichten van de achterhand meer verheven.

Het einddoel: Durchlässigkeit

In de rijkunstige theorie staat de term Durchlässigkeit beschreven als iets om voortdurend naar te streven en als einddoel van de dressuurscholing. Durchlässigkeit is een moeilijk te vertalen Duitse rijkunstige term, die zo ongeveer volledige souplesse en het steeds volkomen doorkomen van alle hulpen betekend. Het verkrijgen van Durchlässigkeit is dus het doel van alle trainingsarbeid. Het mag dan misschien een moeilijk woord zijn, de bedoeling is simpel. Het gaat er om dat het paard nergens strak of stijf is. Dat het paard zich nergens vasthoudt in zijn spieren en gehoorzaam en soepel steeds luistert naar de hulpen van de ruiter. Hij 'laat' de hulpen als het ware 'door': Durchlässig.
Laatst bijgewerkt door Simpelman op 19-08-15 21:11, in het totaal 2 keer bewerkt

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 21:03

Jammer dat de discussie verder gaat in PB. Ik kan er dan wel niet veel over mee praten maar neemt niet weg dat ik het erg interessant vind.

Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 21:06

damian23 schreef:
Kadankovitch schreef:
Milkberry, u zult wel gelijk hebben, dank.


Het was absoluut niet onaardig bedoeld. Sorry als ik je dat idee gegeven heb. Ik word ook moe van de discussies omtrent het LDR gebeuren. De FEI geeft het een andere naam en het mag ineens wel. Ik vind het beiden (LDR en Rollkur) een slechte ontwikkeling, met het EK toch wel een treurig dieptepunt.

Ik had het al aangenomen dat het niet onvriendelijk bedoeld was, maar ik waardeer uw brief toch zeer.
En ik kan u mededelen dat ik het in de kern van uw betoog wel eens ben; het was een spel met woorden omdat het FEI geen kleur wilde bekennen. En niet alleen omwille van de dressuurruiters, maar bedenk eens hoeveel springruiters en militaryruiters deze methode bedrijven. Niet te spreken van enkele menners die hun paarden trainen in het span met een strak aangezette gogue [van Felix Brasseur heb ik in ieder geval het live mogen meegenieten en op video gezien]. Een veroordeling van deze methode had het FEI op z'n kop gezet.

Eerlijkheidshalve moet ik wel vermelden dat ik het soms iets, LET WEL; SOMS en IETS achter de loodlijn rijden niet afkeur. Daarbij mag dan de hoek tussen hoofd [of beter bovenkaak/profiellijn] en de nek, niet enger zijn dat bij een correct gereden oprichting, bij voorkeur minder.
Ik vermeld dit niet om hierover een discussie te starten, maar ofschoon ik het geheel eens ben met uw stelling over het woordspelletje dat het FEI gespeeld heeft. En ik ook vind dat de engte en kanteling van het hoofd zoals bij de RollKür [en dus ook bij LDR als alleen geweld het verschil is] ontoelaatbaar zijn. Ik vermeld dit om mijn standpunt duidelijk te maken en later niet als leugenaar of hypocriet uitgescholden wens te worden, omdat ik het in deze wel met u eens ben.

Ansie

Berichten: 1229
Geregistreerd: 16-03-05
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 21:08

Milkberry schreef:
Het nadeel aan zijgangen enz enz (de moeilijkere soort oefeningen) is dat ik ze zelf niet kan. En het idee heb dat ik ze niet goed kan uitvoeren als mijn paard een tank wordt en niet los wil laten. Dan ga ik toch weer aan die teugel zitten hijssen. Ik kon nog niet eens fatsoenlijk van hand veranderen omdat Kilian zo vast zat.

Maar ook ik ben benieuwd wat de spaanse manier verder inhoud. Leren is leuk. Ook al kan ik het misschien nu nog niet toepassen.


Wat is moeilijk! :) Als je je training bijvoorbeeld opbouwt door het paard al heel bewust te laten voelen dat je de balans met je zit kan verplaatsen en kennis laat maken met ophoudingen (die kunnen wel alleen doorkomen als het paard losgelaten is!), ook zelf weer op tijd loslaten, hoeft het geen tank te zijn in de oefeningen. Denk ook niet dat je meteen een hele lange zijde in een zijgang moet rijden, twee passen kwaliteit en ophouden. Doorjengelen in een slechte zijgang heb je niks aan. Dus op tijd stoppen, nog voor het paard wil gaan drammen. Het is maar hoe je de dingen afspreekt met je paard.


damian23 schreef:
Ik denk dat je ook naar je paard moet kijken wat daar op dat moment het beste bij past en werkt. ik rijd zelf bijvoorbeeld wel zijgangen in stap, draf en galop en ik pak ook altijd even achterwaards mee omdat dit goed is voor de lendenen en bekken. Ik rijd nu ook veel in de werkhouding.

Klinkt goed!

Ansie

Berichten: 1229
Geregistreerd: 16-03-05
Woonplaats: Eindhoven

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 21:11

Simpelman wat wil je nu duidelijk maken. Ik ken de tekst van het Skala. Ik weet dat er geen rijkunstige oefeningen, als in welke je wanneer, waarvoor en hoe moet rijden, in staan. Het gaat om de algehele samenhang van de begrippen. Heeft Karl zich daar voor niets 'druk' om gemaakt in zijn boek? Heeft hij voor de lol een andere samenhang van deze begrippen gekozen?

Milkberry
Berichten: 1174
Geregistreerd: 12-02-15
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 21:12

Nope, ik zit dan in een stuk tank te duwen. Krijg hem al nauwelijks van de hoefslag. Tenzij ik hem in de stretch rij. Maar ik werk op het moment aan de gebroken lijnen en voltes. Want ook daar breekt meneer graag uit. Gaat sinds het stretchen al wel miljoen keer beter. Ik ben echt niveau mega beginner. Ik rij pas sinds een paar maanden echt dressuur. Daarvoor alleen endurance. Ik zou zelf al niet eens weten hoe ik een zijgang fatsoenlijk moet rijden. Heb les hoor. Maar daarmee ben ik zoals ik zei, nog bezig met voltes ED

Simpelman
Berichten: 4155
Geregistreerd: 24-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-15 21:20

Heb je Karl wel eens zien werken?
Hij werkt aan losgelatenheid = vertrouwen, ontspanning en buigen;
gehoorzaam voorwaarts in ZIJN tempo gaan =tact en regelmaat;
aanleuning en nageeflijkheid (kijk naar zijn bit oefeningen);
impuls, opbouwend naar een gelijkmatige ontwikkeling van beide zijden (=recht richten);
naar verzameling.

Dat hij dat allemaal anders noemt maakt het nog niet anders.
Hij werkt alleen niet vanuit het strekken van de hals, de door hem toegepaste technieken zijn aanzienlijk veel moeilijker toe te passen, strict intellectueel.
En nu nodig ik @Jannico of wie ook uit voorbeelden te laten zien van ruiters die net zulke mooie beelden kunnen laten zien als Phillip zelf die hun paard opgeleid hebben vanuit zijn methode.

Of denk je dat je kunt recht richten zonder nageeflijkheid?
Buigen zonder losgelatenheid?
Verzameling zonder impuls?
Impuls zonder nageeflijkheid?

Het Scala is logika als een koe.
Laatst bijgewerkt door Simpelman op 19-08-15 21:32, in het totaal 2 keer bewerkt

Ansie

Berichten: 1229
Geregistreerd: 16-03-05
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 21:29

Dus eigenlijk wil je zeggen dat Karl eigenwijs is en dingen anders benoemd dan het Skala. Toch heeft hij de moeite genomen om de begrippen in een andere samenhang te gieten, omdat het Skala zo logisch is?

Simpelman
Berichten: 4155
Geregistreerd: 24-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-15 21:31

PK is Frans.
Simpelman is een simpele Hollander, die kijkt en dat wat hij ziet niet laat verduisteren door woorden.
Ene, P K is de mooiste ruiter die ik tot nu toe gezien heb! :)

Deze is ook héél mooi:
Cadre noir - Nadège Bourdon

Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 21:42

damian23 schreef:
Jammer dat de discussie verder gaat in PB. Ik kan er dan wel niet veel over mee praten maar neemt niet weg dat ik het erg interessant vind.

Nu u dit schrijft moet ik er bij vermelden dat ik, weer eens, kamp met ernstige problemen met mijn gezondheid. Dit was de hoofdreden waarom mijn correspondent om geduld vroeg.
Maar daarbij kwam ook ter sprake van mijn kant dat ik ernstig betwijfel of hier wel serieus interesse bestaat in een open discussie. En hier moet ik een uitspraak van U citeren [sorry voor het geklungel, ik weet nog steeds niet hoe ik 2 quotes op een 'vel' krijg]

damian23 schreef:

Volgens mij kan je een hele studie doen over alles stromingen binnen de klassieke dressuur. Wat is eigenlijk nu echt een interessant boek om te lezen in relatie tot hoe wij nu trainen?

Die studie doe ik nu. Maar u tekst klinkt niet echt bemoedigend. Sorry dat ik het zo zeg, maar het wekte op mij de indruk alsof het toch allemaal geen zin heeft. Inmiddels weet ik dat ik dat ook verkeerd heb begrepen. Waarvoor mijn oprecht excuus, maar wellicht kunt u begrijpen waarom ik tot die gedachte kwam.
Er is eigenlijk geen enkel boek dat streeft naar een objectieve analyse van de rijstijlen in de dressuur. Het is of een Duitse interpretatie van de Franse opvatting , zoals de heer Simpelman ze geeft, of een Franse analyse over de Duitse rijopvatting zoals Philippe Karl ie geeft [maar dan wezenlijk meer doorwrocht], niet te vergeten de ronduit haatdragende analyse van Jean-Claude Racinet.
Waarbij ik nu al kan stellen dat de beperking tot deze twee rijstijlen een flagrante belediging is van de Spaanse, Portugese en niet te vergeten Russische rijstijl. En bovenal ik weet ook niet of ik die objectiviteit [die ik wel nastreef] voldoende heb en dan ook nog kan overbrengen.

Ik denk dat 'thinking out of the box', of Nederlands; eens over de haag kijken, geen kwaad kan. Misschien geeft het een ander inzicht al dan niet toepasbaar op het zeer individuele paard dat iedereen heeft. Zolang men toets of hetgeen men verandert, binnen de grenzen van het toelaatbare blijft. En ik persoonlijk vertrouw erop dat een ieder hier, dat echt voor zichzelf kan uitmaken.

Dus mijn bescheiden bijdrage komt wel, als ik mij fit genoeg voel om een coherent stuk te schrijven.

Een punt nog: Rijkunst is niet het exclusieve recht van een natie, niet de Duitse, niet de Franse, etc., en dus ook niet van het FEI. Zeker niet als men onomstotelijk kan vaststellen welk een koehandel er met rijkunstige begrippen wordt gedreven, zoals u Damian zeer terecht aanhaalde. Bedenk ook dat het nieuwe FEI reglement is aangepast op wens van de commercie, sponsoren, de vereniging van internationaal rijdende ruiters en The International Trainers Club. Staan zij garant voor wat rijkunst genoemd mag worden? De vraag stellen is het beantwoorden.

Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 21:44

Simpelman schreef:
Heb je Karl wel eens zien werken?
Hij werkt aan losgelatenheid = vertrouwen, ontspanning en buigen;
gehoorzaam voorwaarts in ZIJN tempo gaan =tact en regelmaat;
aanleuning en nageeflijkheid (kijk naar zijn bit oefeningen);
impuls, opbouwend naar een gelijkmatige ontwikkeling van beide zijden (=recht richten);
naar verzameling.

Dat hij dat allemaal anders noemt maakt het nog niet anders.
Hij werkt alleen niet vanuit het strekken van de hals, de door hem toegepaste technieken zijn aanzienlijk veel moeilijker toe te passen, strict intellectueel.
En nu nodig ik @Jannico of wie ook uit voorbeelden te laten zien van ruiters die net zulke mooie beelden kunnen laten zien als Phillip zelf die hun paard opgeleid hebben vanuit zijn methode.

Of denk je dat je kunt recht richten zonder nageeflijkheid?
Buigen zonder losgelatenheid?
Verzameling zonder impuls?
Impuls zonder nageeflijkheid?

Het Scala is logika als een koe.



Sorry ik had weer op de verkeerde knop gedrukt, waardoor alleen de quote van de heer Simpelman verscheen.
Geachte heer u hebt overduidelijk het boek "Dérives du dressage moderne" van Philippe Karl niet gelezen anders zou u niet kunnen beweren dat de Skala logisch is. In zijn laatste hoofdstukken legt hij met bijna wiskundige logica uit waarom dat niet het geval is en stelt daar zijn eigen alternatief tegenover. U vind dat het zo logisch is als een koe [ik heb dat gezegde nooit echt begrepen], ik niet, en nu??? Waar haalt u de stelligheid vandaan dat alleen u het weet?

Maar ik ben blij dat u Philippe Karl zozeer waardeert als dat ik dat doe. Stellen dat hij uw opvatting of die van de Skala volgt vind ik op z'n minst ietwat stoutmoedig. Hebt u zijn discour met mijn goeie vrind Christof Hess gezien? Dat had Christof beter niet kunnen doen. Maar daaruit blijkt dat hij geenszins de Skala aanhangt.
Laatst bijgewerkt door Kadankovitch op 19-08-15 22:00, in het totaal 1 keer bewerkt

RoyalMemory
Berichten: 621
Geregistreerd: 18-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 21:53

Jennyxx schreef:
Jammer dat de bespreking over de verschillen tussen de Franse (Portugese) en Duitse school in de pb verder gaat. Ik vind dat zeer interessant! En ook belangrijk om te weten, omdat zoals beschreven, het soms voor een paard net even anders kan werken.


Dat vind ik ook :j

Milkberry
Berichten: 1174
Geregistreerd: 12-02-15
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 21:54

Als ik mijn eerlijke mening mag geven die even niet op rijkunst gebaseerd is..
Ik vind dat je je snel aangevallen voelt Kadankovitch. In de paar posts heb je damian al 2 keer verkeerd begrepen. Want nmi kijkt damian echt wel verder dan de spreekwoordelijke neus. En gaf je eerder in je posts aan dat je iets zegt ter verdediging zodat je niet voor hypocriet wordt uitgescholden.
Ik weer niet hoe goed je dit topic hebt gelezen. Maar tot nu toe vond ik dit altijd een veilige, gezellige groep mensen die mee probeert te denken en juist helemaal niets uit sluit. Iedereen wordt warm onthaalt in dit topic. Laten we dat zo houden :)

jannico
Berichten: 501
Geregistreerd: 01-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 23:06

Die bespreking hoeft natuurlijk niet per pb te blijven. Ik lig momenteel grieperig op bed en een uitgebreidere respons met links zie ik niet zitten op de telefoon. Laat ik wel stellen dat in de eerder aangehaalde (publieke en gefilmde) discussie klassisch contra classique (belangrijk term verschil in deze discussie) Dhr Karl toch een aantal visie verschillen aanstipt ten aanzien van het skala met name in combinaties die afwijken van het geschetste ideaal plaatje ( de grote meerderheid dus)

Met betrekking tot de Portugese school: in mij optiek rijden ze nog al snel kort in de hals.

Wanneer ik wat fitter ben wil Ik wel wat uitgebreider op andere ingaan

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 23:06

Ik sta ook overal voor open, ik ben alleen nu nog druk bezig met het vwnw goed te bevestigen en dat gaat gewoon super nu, dus waarom iets veranderen dat goed gaat :)

Er staan hier nog wat boeken van Ernest van Loon in de kast, werkt die ook vanuit de 'Franse' visie?

Ben zeer zeker benieuwd naar de verschillen en het waarom. Er is niet per definitie iets niet goed, beiden stromingen hebben zich bewezen toch? Alleen dat LDR en Rollkur hoort hier niet thuis, dat heeft niets met rijKUNST te maken.