[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LoveUggs

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-13 11:16

Hier heb ik nog even de filmpjes.

Galop:

De galop lijkt zo wel mee te vallen maar als je erop zit is dat dus niet zo..

Hier op de andere hand, hier zie je ook duidelijk dat ze wel de hand op zoekt, maar ook heel erg gaat hangen, en op de voorhand knalt.

Het laatste filmpje krijg ik er op een of andere manier niet op..

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 11:27

Hoi LU, leuk dat je weer een paardje hebt gevonden om bij te rijden. Stoer dat je de eerste foto's al met ons wil delen (want vaak zijn dat niet altijd de beste).
Op alle foto's is de pony op de voorhand (ook op de eerste foto). Verder zie ik veel spanning in de bovenlijn en is ie volgens mij erg scheef. Op de galopfoto op de rechterhand valt ze zowat om (door je been heen). Mogelijk galloppeert ze groot door onbalans. Zo te zien een aardig projectje. Ben benieuwd wat je ervan gaat maken.
PS (we moeten idd nog een keer afspreken, erg druk gehad de laatste tijd "schaam" :oo )

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 11:34

Net de filmpjes gezien, die maken het niet anders. Stijve bovenlijn. Op de linkerhand iets beter dan rechterhand, maar niet veel verschil. Je zit er netjes op maar je handen vind ik wat te "statisch". Probeer de lengte souplesse in de teugelvoering te vinden in onderarm/elleboog en de teugels niet te lang te laten. (Teugels korter, handen meer naar voren). Probeer je been meer te laten afhangen (wel lastig want de pony is vrij klein voor je)
Kortom, een aardig projectje rechtrichten en aan het been maken. Ga je ook lesnemen op deze merrie?

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 11:38

LU wat fijn dat je weer een paardje hebt gevonden om bij te rijden...
schakelen is inderdaad erg goed en dat hangen in de galop misschien kan je eerst teugels helemaal los laten in de galop dat ze op eigen benen moet lopen en niet steun in je hand zoekt daarin?

Ik wil even laten weten dat ik weer mag opbouwen dus misschien over een maand of 2 weer foto's van ons :)

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-13 11:39

Ik ga haar eens in de 2 weken rijden maar zat er wel aan te denken om het erover te hebben. :j eigenaar zelf heeft ook les met haar. (Elke woensdag) dus als ik om de keer dat ik rij ook les kan nemen dan word ze ook een beetje op dezelfde manier gereden.
Van m'n handen dat wist ik, klopt ook, ga ik zeker mee aan het werk! In de manegelessen moet het ook steeds tegen me gezegd worden haha

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 11:43

Eens in de twee weken is wel weinig om er wat aan te veranderen.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-13 11:44

Klopt, maar wil eerst kijken of het allemaal lukt met school, werk en natuurlijk gas.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 11:50

Ik vind het leuke pony om te zien LU... wel nog genoeg werk... en maar 2x per maand rijden... lijkt me ook erg weinig... zeker als je echt wil trainen (en zo klinken je berichtjes altijd wel) dan lift je meer mee op de vooruitgang die de eigenaar gaat maken met paard ipv zelf er echt wat aan te rijden... en paard goed te leren kennen.

Zo ik ga even lunchen... en daarna Kafka rijden (al ruim week niet gedaan ivm ziekte) eens zien hoe het bos er vandaag met zonnetje uit ziet :)

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 21:28

Hallo :wave:
Voor het eerst sinds anderhalf jaar heb ik eindelijk iemand gevonden die weer eens wat fotoo'tjes van mij en Quintos wou maken. Q en ik zijn die afgelopen anderhalf jaar door een paar diepe dalen gegaan, en nadat hij deze zomer 2 maanden vrij heeft gekregen om aan te sterken (erg mager) gaan we als een speer, vind ik zelf dan. We rijden voornamelijk nog buiten om zijn conditie en wat spieren spelenderwijs weer op te bouwen, en dit was goedweg de vijfde keer dat we weer wat serieuzer aan het werk waren, want van het weekend hebben we een onderling wedstrijdje :+
Quintos is onderhand al 26 jaartjes jong, en heeft Cushing's, mede door dit en zijn vakantie zit hij nog niet mooi in zijn vetjes en spieren, dit komt er langzaam maar zeker meer op.
Helaas alleen wat stapfoto's, een still uit een filmpje en een GIF, hopelijk is dat beeldmateriaal genoeg.

Instappen, ik zie nog een wat stijve pony; hij maakt zijn rug nog te hol en ontspant zijn bovenlijn nog niet. En natuurlijk een ruiter die er niet fijn op zit, ik ga zeker heel hard aan mijzelf werken de komende tijd!
Afbeelding

Q begint al te ontspannen, ik vind hem hier fijn naar mijn hand toe lopen, en de netjes gedragen staart vind ik er ook fijn uitzien. Ik heb alleen het idee dat hij wat in een valse knik loopt? Achterhand mag actiever, en ik moet m'n teugels in stap korter pakken. Ik laat hem vaak te lang, wat resulteert dat ik met mijn handen in m'n buik zit.
Afbeelding

Still uit een filmpje. Ik zie hier een redelijk fijn actieve pony, die zijn oren netjes als hoogste punt heeft. Ik kan het niet al te goed zien, maar ik heb het idee dat hij zijn benen netjes in twee 'paren' beweegt, dus goed in tact. Pony houd goed ruimte van voor over, dit vind ik zelf een erg fijn beeld, al zou hij voor het fijne er nog net een tikkeltje meer doorheen mogen denk ik. Ik moet rechtop zitten en m'n handen net iets hoger en dichter bij elkaar dragen.
Afbeelding

GIF, uit hetzelfde moment als de still hierboven gok ik. Zelfde commentaar dus.
Afbeelding

Kom maar op met 't commentaar, maar houd het graag wel een beetje netjes :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 16:10

Ik zie vooral een ruiter die het de pony niet makkelijk maakt, ik zal even uitleggen waarom.
Je bent wat aan de grote kant, ik zeg niet te groot maar dan is het belangrijk dat je je pony niet in de weg zit en dat doe je nu helaas wel iets.

Foto1:
Je bent hier helemaal ingezakt waardoor je weinig balans hebt van jezelf. Daardoor ljkt het of je wat gaat steunen aan de teugels maar ook maak je je zwaarder dan je bent.
Ga goed op je zitbeenknobbels zitten, goed rechtop. Handen voor je dragen en soepel zijn in je lichaam.

foto 2:
Hier is het al wat beter maar ook hier mag je meer rechtop gaan zitten. Probeer je handhulpen kleiner te maken, je bent hier nu wat streng op de binnenhand.

Foto 3:
Hier zit jij voorover en daardoor kan je pony bijna niet ontspannen omdat hij in balans moet blijven. Ga dus wederom goed rechtop zitten, kijk waar je heen gaat en voel wat er onder je gebeurd.

(even afgekort, geen tijd om uit te breiden :P )
Dus veel werk voor jou, want het hangt grotendeels af van de zit van de ruiter :)

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 16:12

Ben het met Jolien eens... en wat ik zie in de GIF is dat als jij neerkomt de rug van de pony echt inzakt... niet banketstaaf bedoeld hoor maar dat is wat ik zie... :)
Ik zie een miniminie zweefmoment bij de pony...dus mag het nog actiever van achteren ..

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-13 16:28

Ben het eens met wat hierboven genoemd is.
Verder lijk ik op de gif te zien dat je op het verkeerde been rijd.. Ook even op letten, op de derde foto zit je dan wel weer goed.

Ik kan de komende dagen niet goed rijden (lees; moet rustig aan doen). Na mijn scooterongeluk is de wond op mijn voet gaan ontsteken... Joepie.... :(

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 18:16

Klopt, ik baal verschrikkelijk van m'n houding en ga hier zeker hard aan werken. Activiteit is inderdaad een groot probleem voor ons. Ik heb zelf enorm veel moeite met het rechtop zitten, en dan met name in m'n schouders, en ik weet dat ik helaas hier m'n paardje er bij in de weg zit. Oefen zelf ook in het 'dagelijkse leven' met goed rechtop zitten, en ik heb het idee dat het me steeds makkelijker afgaat. Ik hoop snel weer wat nieuwe foto's te kunnen krijgen & plaatsen om (hopelijk :o ) verbetering te zien :)

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-13 20:26

Altijd leuk om mensen terug te zien komen! Zeker doen! :D

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 20:35

Ik hooop het, helaas ben ik eigenlijk altijd alleen bij de paardjes, de vorige keer dat ik foto's had was in mei 2012 :+

_Michelleee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 21:40

Ik zou hier graag ook wat tips krijgen :)

Even een korte schets:

Ik heb haar vorig jaar in Oktober gekocht in Nederland nadat ik mijn springpaard had verkocht.
Ze heeft erg lang in de kudde gestaan en is pas laat zadelmak gemaakt, rond haar 6-7. Dit jaar wordt ze 9.
Toen ik haar kocht, wist ik dat het rijden nog véél verbeterpunten nodig had... Maar toch was ik van de eerste moment verkocht.

Toen ik haar kocht, kropte ze zichzelf bij het rijden altijd maar op. Bij het vragen van voorwaarts neerwaarts hoorde ze het in Keulen donderen, ze kende dat niet. Ze kropt haar hals helemaal op en ze voelde nageefelijk, maar dat was niet zo. Ze nam het bit niet aan.
Nu neemt ze nog steeds het bit erg moeilijk aan, maar het voorwaarts neerwaarts gaat al pakken beter. Ze prefeert nu erg om daar laag te lopen dan omhoog. Daar ben ik al suuuuuuper blij mee! Ook was ze in draf erg voorwaarts en was ze erg moeilijk schakelbaar en terug te nemen. Ze liep onder mij uit. Dat is ook al fel verbeterd, in DRAF!

Toch zijn er nog een aantal struikblokken:
Zo is de galop een erg moeilijke oefening voor haar. Ze crost er gewoon van onder door. Dan neemt ze haar bit juist wel erg haar vast en wil ze niet nageven. Het enige dat ze dan wil is heel hard rennen. Als ik haar dan toch wat bij mij probeer te krijgen via mijn zit, valt ze meteen in draf. Dus het tempo tussen die super snelle galop of draf, kent ze niet/of wil ze niet. Heeft iemand hier tips voor?
Overgangen zijn ook niet echt een oplossing, omdat ze daar alleen maar erg heet van wordt en dus mijn nageefelijk draf ook terug rampzalig wordt...
Zelfs bij het longeren heeft ze het daar heel erg moeilijk mee.

Heeft iemand misschien een tip om haar nog meer aan mijn bit te krijgen in plaats van daar te lopen waar ze het bit niet aanneemt?

Ik kijk alvast uit naar jullie tips...

KarmaWitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 22:03

Les nemen :') ik vind het erg moeilijk om hier uit tips te moeten geven.
Heb je foto's of filmpjes?

Heb je al schijnovergangen geprobeerd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 22:07

Het is belangrijk dat je naar je hand toe gaat rijden, dat je contact krijgt. Dus actief maken, en contact laten opzoeken. Dit kun je ook met stelling meer opzoeken. MAar altijd met hand oplossen.

_Michelleee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 22:10

Joolien, ik denk inderdaad dat ik van jou al eens tips heb gehad in mijn topic over mijn nieuwe zadel. :)
Maar dat naar de hand toe rijden is nog steeds erg moeilijk (zoals je je mss nog herhinnert is Elina super actief en snel moeilijk controleerbaar) :D
Ja, morgen kan ik wel een filmpje posten van laatst.

Om al een idee te geven van een paar maanden geleden + na het volgen van tips, kan je dit topic bekijken Daantje : [RT-HAW] Elina trainen met nieuw zadel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 22:17

Ah jullie :)
Je kunt evengoed actief rijden en terugrijden tegelijk, dat is erg moeilijk uit te leggen maar ik ga een poging wagen.
Ga langzamer lichtrijden, het tempo vertragen, je zwaar maken. Als dat lukt kun je met been wat meer eraan gaan rijden.

KarmaWitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 23:09

Joolien: schijnovergang dus :')

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 23:50

Die moet je alleen ook niet te vaak maken, die van mij dacht laatst nog; "Ahh die snap ik! Gewoon bijna naar stap maar net niet!" terwijl ik een overgang terug naar stap in gedachten had. :')

Iets te vaak schijnovergangen gereden en niet voldoende afgewisseld met echte overgangen en dat i.c.m. een slim voor uitdenkend paard is ook niet handig. :+

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 23:53

Joolien schreef:
Het is belangrijk dat je naar je hand toe gaat rijden, dat je contact krijgt. Dus actief maken, en contact laten opzoeken. Dit kun je ook met stelling meer opzoeken. Maar altijd met hand oplossen.

Hoe bedoel je dit precies? Met de hand oplossen?
Als ik het zo zie staan lijkt het net of je bedoeld dat je maar aan de teugels moet gaan sjorren bij wijze van. Nu weet ik dat jij dat vast en zeker niet bedoeld maar waarschijnlijk iets anders. Alleen ik kan maar niet ontdekken wat je dan precies bedoelt, altijd naar de hand toe rijden? Juist met been oplossen misschien?

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 02:00

_Michelleee schreef:
Ik zou hier graag ook wat tips krijgen :)

Even een korte schets:

Ik heb haar vorig jaar in Oktober gekocht in Nederland nadat ik mijn springpaard had verkocht.
Ze heeft erg lang in de kudde gestaan en is pas laat zadelmak gemaakt, rond haar 6-7. Dit jaar wordt ze 9.
Toen ik haar kocht, wist ik dat het rijden nog véél verbeterpunten nodig had... Maar toch was ik van de eerste moment verkocht.

Toen ik haar kocht, kropte ze zichzelf bij het rijden altijd maar op. Bij het vragen van voorwaarts neerwaarts hoorde ze het in Keulen donderen, ze kende dat niet. Ze kropt haar hals helemaal op en ze voelde nageefelijk, maar dat was niet zo. Ze nam het bit niet aan.
Nu neemt ze nog steeds het bit erg moeilijk aan, maar het voorwaarts neerwaarts gaat al pakken beter. Ze prefeert nu erg om daar laag te lopen dan omhoog. Daar ben ik al suuuuuuper blij mee! Ook was ze in draf erg voorwaarts en was ze erg moeilijk schakelbaar en terug te nemen. Ze liep onder mij uit. Dat is ook al fel verbeterd, in DRAF!

Toch zijn er nog een aantal struikblokken:
Zo is de galop een erg moeilijke oefening voor haar. Ze crost er gewoon van onder door. Dan neemt ze haar bit juist wel erg haar vast en wil ze niet nageven. Het enige dat ze dan wil is heel hard rennen. Als ik haar dan toch wat bij mij probeer te krijgen via mijn zit, valt ze meteen in draf. Dus het tempo tussen die super snelle galop of draf, kent ze niet/of wil ze niet. Heeft iemand hier tips voor?
Overgangen zijn ook niet echt een oplossing, omdat ze daar alleen maar erg heet van wordt en dus mijn nageefelijk draf ook terug rampzalig wordt...
Zelfs bij het longeren heeft ze het daar heel erg moeilijk mee.

Heeft iemand misschien een tip om haar nog meer aan mijn bit te krijgen in plaats van daar te lopen waar ze het bit niet aanneemt?

Ik kijk alvast uit naar jullie tips...

Ik heb lekker de eerste foto's van je topic snel voorbij gescrollt en ik ben verder gegaan met de laatste foto's en filmpje. Ze is inderdaad totaal niet nagevelijk. Maar jou grote probleem is het feit dat je paard heel erg op de voorhand hangt. Ze gebruikt ene beetje een chaotische manier van bewegen om het haar zelf makkelijker te maken. Ze zet met haar achterbeen kleine driftige passen achter haar lijf, met haar voorbenen zet ze grote passen die van ver onder haar lijf komen. Ze loopt niet in tact hierdoor. Om haar evenwicht en beweging in balans te houden gooit ze bij regelmaat met haar hoofd. Dat moet ze doen om jou van het achterbeen te halen.

Om dus een goeie aanleuning te krijgen moet je dus een mooi ritme gaan zoeken. Dat is best lastig. Je moet haar niet verbieden de grote passen te maken, anders ga je een valse knik creëren (zoals op je eerste foto's, veel gemaakte fout). Je moet een manier bedenken om het achterbeen naar voren te werken en net zulke ruime passen te nemen als met haar voorbenen.

Heb je eenmaal op alle 4 de benen een ruime beweging, dan kun je gaan terug rijden richting verzameling. Dan kun je de draagkracht van haar beweging vergroten en wordt de galop vanzelf sterker.

Snap je?

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-13 02:03

Ik heb jullie topic toen ook gezien!
En na de tips zag het er al veeeeel beter uit!
Over het nageven in de galop; laat dat, tot ze ontspannen kan galopperen. Zet die nageeflijkheid even van je af, tot ze ontspannen leert lopen in de galop.
Over de galop zelf: probeer je paard goed aan te voelen. Je weet wat ze doet als je je zwaar maakt. Probeer haar voor te zijn. Zwaar maken, terug rijden op zit, en been eraan. Lukt dit niet? Pak er dan een zweepje bij. Want zelfs op een heet paard als dit, kan een zweepje goed van pas komen.

Marinke, ik denk dat jolien bedoeld van achter naar voor rijden. De 'snelheid' met de hand omzetten naar activiteit en voorwaartse drang. Je snapt me wel denk ik. Haha.

Verder, ga Amira voorlopig toch elke week rijden zodat we elkaar eerst leren kennen. (Bijvoorbeeld het aantal streken die ze heeft!)