[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LoveUggs

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 22:34

Nee hij heeft zegmaar ijzers, en dan onder zijn voorbenen, een soort van rubbertje.. Of het speciaal voor artrose is.. Geen idee. Maar hij loopt er als een trein op! Zijn achterbenen hebben wel normale ijzers.
Ik baal gewoon heel erg, we gingen net zo lekker. En ook voor hem baal ik hoor, met zijn ras en karakter, en dan alleen maar mogen stappen..! Dat is gewoon een bommetje energie, dat hij eigenlijk niet kan uitenm. En of hij nou voelt dat dat been dik is? Geen idee, aangezien hij niet kreupel loopt, maar zijn been, en hoef zijn wel warm.. Konden ze zo ad en toe maar eens praten.... =o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 22:35

Zooltjes is vaak wel voor artrose. T is een draver he. Weet je zijn officiele naam? (of had ik dat al eens gevraagd?)

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 22:38

Haha, ja je hebt het al eens gevraagd :+ :=
Voor zover ik weet heet hij gewoon Gaspard..! Hij is hier al sinds zijn 4e..

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 22:39

Tessaaaah schreef:
Lees maar terug... heb al 2 bladzijdes niets gezien!

Tesaaah lees dan maar eens goed terug. O.a. mijn stukje gaat helemaal over loswerken en hoe je jouw paard kunt helpen los te worden in de nek en kaak later rug. Dat is toch echt wel nodig om aan de teugel te kunnen rijden. Dat is als het ware het voorbereidende werk. Dus wel opletten hé. Ik en anderen doen toch echt ons best en besteden onze kostbare tijd hieraan. :+

Sjolvir vandaag heeft mijn instructrice heel duidelijk aangegeven dat wending om de voorhand vanuit stilstand moet gebeuren en niet zoals jij zegt van uit stappen. Want dan ga je een rondje doen en geen wending om de voorhand.
Gehoorzaamheid leren voor de kuitdruk kun je dus leren vanuit wijken maar ook middels deze oefening. Ik probeer toch naast overgangen rijden dat veel aan bod komt binnen dit topic ook theorie mee te geven hoe bereid je nu een aantal zaken voor. Als je paard niet reageert op de kuit hulp dan gaat daar dus de aandacht naar toe om paard dat aan te leren. Zonder wijken geen loswerken, zonder los zijn van nek, kaak en rug geen nageeflijkheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 22:40

Haha dat dacht ik al oeps :P

Waarom gaan jullie uberhaupt in op Tessa :') Als je haar geschiedenis terug leest zie je dat het een recalcitrant persoontje is :)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 22:42

Joolien schreef:
Haha dat dacht ik al oeps :P

Waarom gaan jullie uberhaupt in op Tessa :') Als je haar geschiedenis terug leest zie je dat het een recalcitrant persoontje is :)

OK dat wist ik niet. BEdankt voor de waarschuwing dan laten we dit soort opmerkingen voortaan gewoon gaan. :D

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 22:44

Een wat voor persoontje, Joolien?! Dat woord ken ik niet xD =$

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 22:45

recalcitrant
recalcitrant bijv.naamw.Uitspraak: [rekɑlsi'trɑnt] geneigd om je te verzetten Voorbeeld: `een recalcitrante leerling`Synoniemen: ongehoorzaam, weerspannig ...

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 22:47

Aaahh, een woordenboek! =P (gaat niet op mijn telefoon..)
Bedankt!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 23:11

pien_2010 schreef:
Als je dat gesprek niet hebt zet je jouw paard stil want dan is het tijd voor actie om dat gesprek wel te krijgen.
Je zet hem door de nek met lichte stelling (let op dat je niet te veel buiging hebt). Als je lichte stelling hebt naar links bijvoorbeeld, dan begrens je met je rechter hand je paard. Je binnenhand is ontspannen en met je linker been duw je de achterhand van je paard naar rechts waarbij je paard als het ware over laat stappen op de plek zelf rond de voorhand. Dat noemen ze een wending om de voorhand. Dit alles in alle rust, desnoods iedere keer ¼ en dan weer laten wachten en dan weer een stukje. Paard begint zeer zeker te kauwen op het bit. Als paard mond opent dan ontspan je jouw hele lijf (onderarmen, handen, schouders) en dat is zijn beloning en dan geef je weer halve ophouding. Andersom doe je het met stelling rechts en rechter been en linker hand begrenst dan. Dit is een fijne oefening voor het jonge paard en de beginnende ruiter en ook voor oudere paarden die bijvoorbeeld gecorrigeerd moeten worden werkt dit goed.

:+

Die oefening gebruik ik ook nogal es Pien. Ook omdat mijn paard een scheef bekken heeft gehad (een poos terug) en linksachter dus altijd wat meer onderhoud nodig heeft, doe ik dit soort oefeningen standaard wel een paar x per week. Soort fysiotherapie zeg maar :D :D

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 23:32

Sjolvir schreef:
Nieuw probleem, voor zover het een probleem is.
Gisteren heeft hij eigenlijk heel goed zijn best gedaan (was drijfnat na 3 kwartier rijden), echt zijn best gedaan!
Dus ook terug rijden, aansluiten, niet te lang laten worden, vanuit verzamelde draf wegrijden etc.
Maar eigenlijk vond ik hem net iets te sterk worden van voren (hou van niet veel in je handen hebben :o ),
niet dat hij nu reuze sterk was, maar beduidend sterker dan anders.
Dus mijn oplossing, loslaten, ontspannen, wat niet werkte, want dan viel hij weer uit elkaar, bleef wel lopen,
maar kreeg hem er van achteren dan niet onder.
Hij liep overigens wel fijn, ondanks dat hij af en toe naar voren zijn neus eruit drukte en dan voel je hem ook
zijn rug wat meer wegdrukken, als hij dan weer ontspant, gaat hij weer fijn dragen en zit als een huis.

En de mooiste wijken ooit! Per ongeluk :Y) A afwenden in R galop, met als doel, wijken naar de hoefslag.
(reden, meer leren aansluiten en recht in het lijf houden, sprong behouden)
Toen moest ik uit noodzaak soort noodophouding maken (ivm botsgevaar), dus hij valt in draf,
maar maakte wel zijn zijwaartse beweging nog af (waar ik hulp ook nog voor gaf) en dan mooi groot bewegend.
Uiteraard dit er bedoeld niet meer uitgereden gekregen, maar hij kan het! Betrapt!
Nu nog uitvinden hoe we dat vaker voor elkaar kunnen krijgen.

Ik weet het wel hoor.... Je bent gewoon te LIEF :)* voor hem en daar ben je nu achter. Maar zonder gekheid. Ik zie het zo. Jij vraagt meer activiteit; hij geeft dat terug in jouw hand, die activiteit moet jij omzetten in impuls vanuit een dragend achterbeen. Door te stuwen geeft hij je heel veel in de hand terug. Zoveel, dat jij denkt: o jee, dat is niet goed dus los en op eigen benen, maar dan valt hij dus uit elkaar op de voorhand. Door de noodstop ben jij er dus achter hoeveel "terug" jij nodig hebt om hem op het achterbeen te krijgen. Dat is dus meer (dan jou lief is) omdat jij er meer activiteit hebt ingestopt. (Mij is altijd verteld; je moet er zoveel activiteit "instoppen" als jij aan de voorkant kunt verwerken en om kunt zetten naar impuls. Je moet dus activiteit opwekken, maar eerder terugrijden (dus begrenzen), meer en korter achter elkaar met korte ophoudingen om ervoor te zorgen dat hij op het achterbeen blijft. In het begin moet je heel veel "regelen", maar als je hier consequent bij blijft, dan kun je dat weer uitbouwen.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 09:12

Loveuggs , balen van je paardje, Zooltje is toch voor hko ivm de verkanteling? Tenminste, daarom kreeg mijn paard de laatste maand een zooltje,.

Klinkt goed Sjol, Fijn te weten dat hij het kan!

Ik heb gister gereden,en totaaaal niet tevreden over mezelf. Maar goed, beginnen bij het begin, peerd doet zijn best,

Ik begin met half lange teugel, maar wel direct met verbinding. omdat meneer onder het contact uit wil komen, door of te strekken of de kin op de borst te doen,.
Dus meteen verbinding, lekker ingestapt, buitenbeen en buiten teugel voor de begrenzing.
Op de volte het laatste stuk ineens naar de hoefslag trekken, geen enkele manier om hem tegen te houden, loopt gewoon door mn buitenbeen en teugel heen.
Dus dan por ik een x extra op mn buitenbeen.

Als hij dan eenmaal de hand volgt en ik kijk of hij wil uitschuiven begint hij daar te hangen(wellicht was hij moe)

Met rechtsom rijden heb ik mn linkerbeen wakend met de linkerteugel, zo stuur ik hem de bocht door, begint hij op mn binnenbeen te plakken.

Dus ik had echt een arghh! moment, maar gewoon door gewerkt en niks aan de hand.
In het begin is hij loperig en daarna hangerig, dan word hij moe, en dan word ik moe, en probeer ik het nog net goed af te sluiten.
Dan hebben we beiden keihard gewerkt.

Maar het is wel lastig, eerst deze twee dingen onder de knie hebben voor we een stap verder gaan.hij is qua bespiering erg scheeft, gooit de ruiter op rechts, en bij een foto van schuin bovenaf zie je duidelijk dat hij rechts minder bespiering heeft. dus wss dat hij daarom ook op die kant meer moeite heeft met een volte (naar buiten wegvallen)

Vanmiddag de bijrijder weer, dan ga ik analyseren hoe meneertje het doet.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 09:36

Joolien schreef:
Waarom speciale ijzers? Zeker voor artrose? Dan kan t zijn dat artrose terug komt.

Artrose gaat nooit weg natuurlijk. Je kan alleen de gevolgen (pijn) verminderen. Zooltjes onder ijzers voorbenen wordt vaak gegeven als er sprake is van hoefkatrol artrose, een artrose aan het straalbeen. Als het paard ooit hoefbevangen is geweest en het hoefbeen is gekanteld geven ze ook een zooltje. Maar dat zegt helemaal niks over de achterbenen. Overigens lijkt op de foto ook het spronggewricht LA overvuld. Een plotselinge kreupelheid kan soms ook komen door een hoefzweer. Dan zou je (als je je vingers legt in de kootholte) pulsatie moeten voelen. Ik neem aan dat jullie wel al hebben gekeken naar wondjes o.i.d. Je kunt de smid laten kijken natuurlijk, maar lijkt me toch meer iets voor de DA.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 09:40

Snackie schreef:
Loveuggs , balen van je paardje, Zooltje is toch voor hko ivm de verkanteling? Tenminste, daarom kreeg mijn paard de laatste maand een zooltje,.

Ik heb gister gereden,en totaaaal niet tevreden over mezelf. Maar goed, beginnen bij het begin, peerd doet zijn best,

Ik begin met half lange teugel, maar wel direct met verbinding. omdat meneer onder het contact uit wil komen, door of te strekken of de kin op de borst te doen,.
Dus meteen verbinding, lekker ingestapt, buitenbeen en buiten teugel voor de begrenzing.
Op de volte het laatste stuk ineens naar de hoefslag trekken, geen enkele manier om hem tegen te houden, loopt gewoon door mn buitenbeen en teugel heen.

Als hij dan eenmaal de hand volgt en ik kijk of hij wil uitschuiven begint hij daar te hangen(wellicht was hij moe)

Met rechtsom rijden heb ik mn linkerbeen wakend met de linkerteugel, zo stuur ik hem de bocht door, begint hij op mn binnenbeen te plakken.

Dus ik had echt een arghh! moment, maar gewoon door gewerkt en niks aan de hand.
In het begin is hij loperig en daarna hangerig, dan word hij moe, en dan word ik moe, en probeer ik het nog net goed af te sluiten.

Maar het is wel lastig, eerst deze twee dingen onder de knie hebben voor we een stap verder gaan.hij is qua bespiering erg scheeft, gooit de ruiter op rechts, en bij een foto van schuin bovenaf zie je duidelijk dat hij rechts minder bespiering heeft. dus wss dat hij daarom ook op die kant meer moeite heeft met een volte (naar buiten wegvallen)

Voor dit soort dingen Snackie gebruik ik dus een spoortje. Ik kan je een spoor met grof wiel van harte aanbevelen.
V.w.b. de scheefheid, heb je al eens laten kijken naar het bekken?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 11:29

Snackie schreef:

Kijk ook eens naar wat je binnenhand doet als hij over de buitenschouder weg valt. Wellicht werk je onbewust terug en/ of is je binnenhand te sterk/ streng waardoor hij niet anders kan als over de schouder weglopen. Kijk eens wat er gebeurd als je jouw binnenhand ietwat naar voren doet (alleen als je binnenbeen aan het paard is) en je buitenhand streng begrenst zo van "hier blijven paardje". Kijk ook eens of hij niet te veel verbuiging heeft met zijn hoofd, het gaat om zeer lichte stelling. Succes ermee. Wellicht iemand foto's laten maken of filmpje en dat eens kritisch zelf terug kijken.
hangen is vaak een teken dat je ietwat te streng met je handen bent. Logisch als hij zo loperig wordt want dan is de verleiding wel heel groot, maar als jij hem geen vijfde "been = hand" geeft om te gaan hangen dan pakt hij dat ook niet.

Als hij jou naar rechts gooit, even omhoog komen in het zadel en zelf iedere keer weer op links gaan zitten.

Als hij loperig is, iedere keer stil zetten en rustig in stap gaan loswerken. Probeer loperigheid om te zetten in activiteit. Met een loperig paard kun je helemaal niets. Probeer met draven eens of je hem onder het tempo kunt laten draven. Stappen onder het tempo laten stappen, pasje verruimen en weer terug. Wachten moeten loperige paardjes leren.

Gisteren door de kou had ik zelf een te loperig paardje in de les. Oefening die ik moest doen na het loswerken en waar ze zo fijn van werd was:
op de lange hoefslag in een draf onder het tempo wijken 45 graden tot B of E (buitenbeen geeft de hulp), dan paardje omzetten, schouder voor in de hoek bij C of A afslaan en naar B of E terug wijken, dan weer verder tot voor hoek wijken 45 graden op de hoefslag, bij A of C afwenden en weer wijken naar E of B. Je moet dan heel veel doen in korte tijd en paardje moet luisteren. Met name het onder het tempo moeten gaan werken vond ze zeer moeilijk maar daar werd ze erg fijn van en actief ipv loperig. Ook een keer stil gezet van hier blijven paardje, rustig weg stappen en dan weer onder het tempo draven. Ze ging zo goed voelen en bewegen. Echt fijne goede oefening voor de looplustigen onder ons. Ze worden los hiervan, gehoorzaam en ze gaan minder op de voorhand en al wat meer dragen.

We doen ook de wat moeilijkere oefeningen zoals schouder binnenwaarts en travers maar ik houd het hier eenvoudig met oefeningen die iedereen kan doen. Mijn instructrice zegt altijd: Pien, je paardje wordt niet beter van geen moeilijke oefeningen opzoeken voor haar, dus ook als je dit nog niet kunt gewoon onder begeleiding oefenen.

Ik kan niet vaak genoeg benadrukken dat je met een paard dat boven het tempo gaat, loperig is, niets kan. Pas als loperigheid verdwenen is dan kun je gaan drijven en zoals Babootje het mooi schreef: "dan pas kun je van voren gaan opvangen wat je van achteren er bij drijft". Dan pas kan paardje actief van achter uit gaan dragen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 12:23

marjo_elise schreef:
[
Als ik het goed begrijp moet je dus iets voorover zitten en dan je ja hoe leg je dit uit.. je heup zachtjes omhoog laten komen en weer naar beneden. Je ziet niet echt dat ze wat gaat staan. Ze veert omhoog. Maar als ze zo wat naar voren zit lijkt haar rug wat hol te worden en dan het gewicht naar de voorhand te gaan. (aangezien ze wat naar voren leunt) Dat is toch juist niet de bedoeling? Juist rechtop en je rug niet hol maken? Of zie ik t nou verkeerd? :+

Heater Moffet heeft het er over, dat als je correct lichtrijdt, je hoofd op dezelfde plaats blijft.

Dat heb ik altijd als volgt "ingevuld": met een regel uit centered riding:
"bij lichtrijden kom je met je bekken omhoog, maar met je benen de je, alsof je knielt" je laat je knie zakken, alsof je dijbeen langer wordt. Heb je dan je voet correct in de lijn oor-schouder- heup dan blijft je zwaartepunt waar het is.

(En ten overvloede: lichtrijden heeft dus niets te maken met "gaan staan". Het is meer: je laten opveren en zo laag mogelijk, zo dicht mogelijk bij het zadel blijven.)

Verder is Heater Moffet een 'spaanse', zo je wilt klassieke ruiter: lichtrijden gebruik je bij het opwarmen van je paard, bij een jong paard, of bij het 'uitdraven' aan de lange teugel. In al die gevallen mag (zo niet: moet ;) ) een paard op de voorhand lopen. Gaat het dier desondanks 'hard weglopen', dan zijn er een serie oefeningen die je kunt doen, om dat wer te herstellen (zoals schouderbinnenwaarts op zit en gewicht).

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 12:47

Hoi Snackie, dit lijkt mij de kern:
Snackie schreef:
hij is qua bespiering erg scheeft, gooit de ruiter op rechts, en bij een foto van schuin bovenaf zie je duidelijk dat hij rechts minder bespiering heeft. dus wss dat hij daarom ook op die kant meer moeite heeft met een volte (naar buiten wegvallen)

En het klinkt simpel en het IS erg lastig: ga telkens zelf weer (voor je gevoel moet je soms fiks overdrijven) op links zitten.
Omdat zijn linkerachterbeen niet"wil" (lees: KAN) dragen (hij heeft de spieren niet!) IS jouw ''op links zitten'' al gymnastiek/ body building voor hem!

Dat hij met enige regelmaat in de bochten rechtom "plakt op jouw binnenbeen" lijkt me logisch. Wat hem betreft hoort jouw gewicht rechts te zitten, dus dreigen die bochten wel erg scherp te worden en dan is een steuntje van de ruiter welkom.
;) Ga 'gewoon' voor je gevoel op buiten zitten.
(Dwz.: op de rechte stukken enorm naar links en in de bochten een beetje naar links.)

Wat en leuke loswerkoefening kan zijn: "snakewalk". Een soort van zig-zaglijntje.
Je wendt af op de korte zijde en stapt een paar passen (jij bepaalt hoeveel) laten we zeggen richting E. Dan let je er op, dat je niet op rechts gegooid bent (zo ja, dan ga je verzitten) en na bijv. 4 passen maak je een bochtje de andere kant op, met jouw zit, gewicht. Losse binnenteugel en alleen het leer van de buitenteugel tegen de hals. Steek wel je binnenhand opzij, om stelling te vragen met een doorhangende teugel.
Na weer bijv. 6 passen wendt je weer op zit gewicht en losse teugels, etc.
En dus telkens controleren, of je nog recht zit, of op rechts gegooid bent.

Jij bepaalt, hoe scherp de hoeken van de zigzag zijn - en je kunt dan opmerken, hoe makkelijk of hoe moeilijk hij naar links en rechts gaat.
(Gaat hij moelijk naar links, dan vraag je de linkerwendingen met veel nadruk, je draait je schouders tot je haaks op je paard zit, etc.).

Het grote voordeel van de zigzag dwars door de bak is, dat er geen hoefslag is, waar hij naartoe kan kleven. (Wat niet wil zeggen, dat "rechtuit" zo makkelijk is. In het midden zitten, voorwaarts - en verder iedereen maar laten kijken, ze weten lekker toch niet wat jij precies vraagt.)

Ten eerste ben je op dit moment je paard al aan het loswerken ( = hij moet wendingen maken, zonder op jou te kunnen leunen en terwijl je niet met hem 'meegaat' in zijn scheefheid, door op rechts te zitten).
En verder geeft dit jou info, over wat je later in het uur zoal kunt voelen en verwachten bij de verschillende voltes, etc.

En als dat kan: als hij rechts minder bespierd is: net iets vaker even een galopje rechts van 1 lange zijde vragen.
(Het doel is, dat je paard recht wordt, dus als je even veel linkergalop doet als rechtergalop, blijft hij scheef.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 13:42

Babootje schreef:
Sjolvir schreef:
Nieuw probleem, voor zover het een probleem is.
Gisteren heeft hij eigenlijk heel goed zijn best gedaan (was drijfnat na 3 kwartier rijden), echt zijn best gedaan!
Dus ook terug rijden, aansluiten, niet te lang laten worden, vanuit verzamelde draf wegrijden etc.
Maar eigenlijk vond ik hem net iets te sterk worden van voren (hou van niet veel in je handen hebben :o ),
niet dat hij nu reuze sterk was, maar beduidend sterker dan anders.
Dus mijn oplossing, loslaten, ontspannen, wat niet werkte, want dan viel hij weer uit elkaar, bleef wel lopen,
maar kreeg hem er van achteren dan niet onder.
Hij liep overigens wel fijn, ondanks dat hij af en toe naar voren zijn neus eruit drukte en dan voel je hem ook
zijn rug wat meer wegdrukken, als hij dan weer ontspant, gaat hij weer fijn dragen en zit als een huis.

En de mooiste wijken ooit! Per ongeluk :Y) A afwenden in R galop, met als doel, wijken naar de hoefslag.
(reden, meer leren aansluiten en recht in het lijf houden, sprong behouden)
Toen moest ik uit noodzaak soort noodophouding maken (ivm botsgevaar), dus hij valt in draf,
maar maakte wel zijn zijwaartse beweging nog af (waar ik hulp ook nog voor gaf) en dan mooi groot bewegend.
Uiteraard dit er bedoeld niet meer uitgereden gekregen, maar hij kan het! Betrapt!
Nu nog uitvinden hoe we dat vaker voor elkaar kunnen krijgen.

Ik weet het wel hoor.... Je bent gewoon te LIEF :)* voor hem en daar ben je nu achter. Maar zonder gekheid. Ik zie het zo. Jij vraagt meer activiteit; hij geeft dat terug in jouw hand, die activiteit moet jij omzetten in impuls vanuit een dragend achterbeen. Door te stuwen geeft hij je heel veel in de hand terug. Zoveel, dat jij denkt: o jee, dat is niet goed dus los en op eigen benen, maar dan valt hij dus uit elkaar op de voorhand. Door de noodstop ben jij er dus achter hoeveel "terug" jij nodig hebt om hem op het achterbeen te krijgen. Dat is dus meer (dan jou lief is) omdat jij er meer activiteit hebt ingestopt. (Mij is altijd verteld; je moet er zoveel activiteit "instoppen" als jij aan de voorkant kunt verwerken en om kunt zetten naar impuls. Je moet dus activiteit opwekken, maar eerder terugrijden (dus begrenzen), meer en korter achter elkaar met korte ophoudingen om ervoor te zorgen dat hij op het achterbeen blijft. In het begin moet je heel veel "regelen", maar als je hier consequent bij blijft, dan kun je dat weer uitbouwen.

Voorwaartse drang moet je omzetten in impuls idd, zelf doe ik dat dmv een ophouding in de hand maar ook vooral met veel zit. Door je zit te gebruiken hoef je zelf niet teveel terug te werken met de hand en kun je het paard veel beter de gelegenheid geven om achter wat door te treden.
Wat een goede oefening is om op de lange zijde 2 keer weg te rijden. Dus 3 passen weg en duidelijk weer terug, zwaar maken en hand sluiten, daarna weer 3 passen weg en weer duidelijk terug. Bij het verruimen is het terugrijden eigenlijk nog het meest belangrijk :)
Je kunt dit ook toepassen in galop al zou ik het dan op de 2e helft van de lange zijde doen en hem in de hoek terugnemen. Dat is voor de paarden vaak makkelijker.
Je kunt je zithulp mede aanwennen door langzamer te gaan lichtrijden. En druk je zitknobbels in het zadel. Volgens mij doe ik iets mn bekken kantelen maar dat weet ik niet zeker :P
Eerst doe je de zithulp in combinatie met hand maar als het paard hier aan wendt kan de handhulp steeds kleiner worden :)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 13:45

Snackie: normaal vallen ze juist naar binnen op hun moeilijke kant, dus inderdaad even kijken welke hulpen je geeft.

Als zijn rechterkant onbespierd is en je naar rechts plaatst is hij linksgebogen. Linksom zal dan makkelijker gaan, maar rechtsom moeilijk. Hij moet zijn zijn kortere spieren(die aan de linkerkant) strekken om in de juiste buiging te komen. Doordat dat niet fijn voelt zal hij naar binnen vallen, dus op de schouder. Op de goeie zijde heeft hij nergens last van maar kan zijn binnenbeen ook te ver onder zijn lichaam plaatsen: dan loopt hij over de schouder weg.

Op het moment dat hij door je hand en been heenloopt om naar de hoefslag te gaan moet je ipv. de buiging van de juiste kant eens contrastelling nemen, luistert hij daar ook niet naar dan kan je gideren(iets van AdB), wat normaal niet hoort:
Je teugel waarmee je de contrastelling vraagt naar de hals toe brengen, ipv. van de hals af. Op het moment dat hij dan stelling aanneemt kan je weer terug naar je gewone handhouding.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 13:49

Snackie ga maar heel veel op de 2e hoefslag rijden en denk in contrastelling. Hoe meer je op de binnenkant gaat focussen hoe meer je hem kwijtraakt. En wees maar eens streng met je buitenbeen. als je geen reactie krijgt mag je een beenhulp best een keer groot maken om daarna te belonen en de hulp weer kleiner te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 13:51

Babootje schreef:
Joolien schreef:
Waarom speciale ijzers? Zeker voor artrose? Dan kan t zijn dat artrose terug komt.

Artrose gaat nooit weg natuurlijk. Je kan alleen de gevolgen (pijn) verminderen. Zooltjes onder ijzers voorbenen wordt vaak gegeven als er sprake is van hoefkatrol artrose, een artrose aan het straalbeen. Als het paard ooit hoefbevangen is geweest en het hoefbeen is gekanteld geven ze ook een zooltje. Maar dat zegt helemaal niks over de achterbenen. Overigens lijkt op de foto ook het spronggewricht LA overvuld. Een plotselinge kreupelheid kan soms ook komen door een hoefzweer. Dan zou je (als je je vingers legt in de kootholte) pulsatie moeten voelen. Ik neem aan dat jullie wel al hebben gekeken naar wondjes o.i.d. Je kunt de smid laten kijken natuurlijk, maar lijkt me toch meer iets voor de DA.

Ja ik bedoelde dat het erger werd, ik weet t dat t niet weg gaat. Maar interessante info, weer wat geleerd :)

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 14:14

Air schreef:
Snackie: normaal vallen ze juist naar binnen op hun moeilijke kant, dus inderdaad even kijken welke hulpen je geeft.

Als zijn rechterkant onbespierd is en je naar rechts plaatst is hij linksgebogen. Linksom zal dan makkelijker gaan, maar rechtsom moeilijk. Hij moet zijn zijn kortere spieren(die aan de linkerkant) strekken om in de juiste buiging te komen. Doordat dat niet fijn voelt zal hij naar binnen vallen, dus op de schouder. Op de goeie zijde heeft hij nergens last van maar kan zijn binnenbeen ook te ver onder zijn lichaam plaatsen: dan loopt hij over de schouder weg.

Op het moment dat hij door je hand en been heenloopt om naar de hoefslag te gaan moet je ipv. de buiging van de juiste kant eens contrastelling nemen, luistert hij daar ook niet naar dan kan je gideren(iets van AdB), wat normaal niet hoort:
Je teugel waarmee je de contrastelling vraagt naar de hals toe brengen, ipv. van de hals af. Op het moment dat hij dan stelling aanneemt kan je weer terug naar je gewone handhouding.

Een tip van mijn instructrice die ik kreeg om een paard dat aan een kant kortere spieren heeft is 'van en naar de hoefslag' rijden. Je rijdt op de hoefslag, vraagt bijv. binnen stelling, laat hem vrij kort daarna een paar passen van de hoefslag af komen (alsof je een volte gaat rijden zegmaar), en vraagt dan buiten stelling en rijdt weer terug naar de hoefslag. Je gaat dus zeg maar zigzaggend de bak door. Hierbij vraag je niet meteen te veel of te moeilijke dingen van het paard, en ze worden er lekker los van! Ideaal om mee te beginnen met instappen.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 14:22

Joolien schreef:
Babootje schreef:

Ja ik bedoelde dat het erger werd, ik weet t dat t niet weg gaat. Maar interessante info, weer wat geleerd :)

Heb dit bericht zelf volledig over het hoofd gezien! -O- Sorry! :=
Hij heeft idd geen wondjes en dergelijke. Zit gewoon van de een op andere dag een enorme lading vocht boven zijn kogel.. -O-
Vanochtend is gelukkig de smid geweest, en hij heeft nieuw beslag.
Gas heeft voor zooltjes, en achter alleen ijzers. Met die zooltjes loopt hij als een trein..
Vanavond nog maar stappen, met de ketting eraan, en morgen kijkt zijn eigenaresse hoe hij loopt in draf, aangezien hij in stap niks van pijn laat zien. Je mag er gewoon aankomen, en voelen, enz, terwijl hij juist een paard is dat (ondanks dat hij verder altijd super lief is) je het liefst een lel om je oren verkoopt als je ergens aan zit wat hem pijn doet.. (zo heeft hij ooit een keer een wondje gehad op zijn been. Vrij diep, en groot, dat we elke dag 2x per dag in smeerde met een spulletje. Toen moest altijd 1 iemand zijn achterbeen vast houden, en dan kon ik veilig smeren.. :=) Dat is het gekke, hij laat er niks van zien..!

lauraatjxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 15:04

@loveuggs nog een paard met een dik been, zielig :( Ik ben gisteren met mijn pony naar de DA geweest en op de rontgenfoto's was eigenlijk niks te zien behalve een iets andere botstructuur bij de aanhechting aan de pees die aan het bot zelf vast zit; mogelijk hier een klap op gehad. Nu had hij ook een gigantisch warm been dus dat klopte niet met die diagnose dus er zit toch een ontsteking, aan het botvlies waarschijnlijk... Nu 3 weken stal rust en elke dag stappen en 6 dagen lang ontstekingsremmers geven :( Wat een gedoe! Heb ik deze bijna 4 jaar nog nooit wat met hem gehad en nu heeft hij dit :(:)

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 15:10

lauraatjxx schreef:
@loveuggs nog een paard met een dik been, zielig :( Ik ben gisteren met mijn pony naar de DA geweest en op de rontgenfoto's was eigenlijk niks te zien behalve een iets andere botstructuur bij de aanhechting aan de pees die aan het bot zelf vast zit; mogelijk hier een klap op gehad. Nu had hij ook een gigantisch warm been dus dat klopte niet met die diagnose dus er zit toch een ontsteking, aan het botvlies waarschijnlijk... Nu 3 weken stal rust en elke dag stappen en 6 dagen lang ontstekingsremmers geven :( Wat een gedoe! Heb ik deze bijna 4 jaar nog nooit wat met hem gehad en nu heeft hij dit :(:)

Vervelend zeg! Hier een soort van vochtbult boven de kogel. Wel warm been, warme hoef, niet kreupel, en laat ook niet zien dat hij pijn heeft. Hopen dat het door zijn oude ijzers komt, en dat de bult deze dagen afneemt..!
Sterkte met jou paardjee!