Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Tessaaaah schreef:Lees maar terug... heb al 2 bladzijdes niets gezien!
pien_2010 schreef:Als je dat gesprek niet hebt zet je jouw paard stil want dan is het tijd voor actie om dat gesprek wel te krijgen.
Je zet hem door de nek met lichte stelling (let op dat je niet te veel buiging hebt). Als je lichte stelling hebt naar links bijvoorbeeld, dan begrens je met je rechter hand je paard. Je binnenhand is ontspannen en met je linker been duw je de achterhand van je paard naar rechts waarbij je paard als het ware over laat stappen op de plek zelf rond de voorhand. Dat noemen ze een wending om de voorhand. Dit alles in alle rust, desnoods iedere keer ¼ en dan weer laten wachten en dan weer een stukje. Paard begint zeer zeker te kauwen op het bit. Als paard mond opent dan ontspan je jouw hele lijf (onderarmen, handen, schouders) en dat is zijn beloning en dan geef je weer halve ophouding. Andersom doe je het met stelling rechts en rechter been en linker hand begrenst dan. Dit is een fijne oefening voor het jonge paard en de beginnende ruiter en ook voor oudere paarden die bijvoorbeeld gecorrigeerd moeten worden werkt dit goed.
Sjolvir schreef:Nieuw probleem, voor zover het een probleem is.
Gisteren heeft hij eigenlijk heel goed zijn best gedaan (was drijfnat na 3 kwartier rijden), echt zijn best gedaan!
Dus ook terug rijden, aansluiten, niet te lang laten worden, vanuit verzamelde draf wegrijden etc.
Maar eigenlijk vond ik hem net iets te sterk worden van voren (hou van niet veel in je handen hebben),
niet dat hij nu reuze sterk was, maar beduidend sterker dan anders.
Dus mijn oplossing, loslaten, ontspannen, wat niet werkte, want dan viel hij weer uit elkaar, bleef wel lopen,
maar kreeg hem er van achteren dan niet onder.
Hij liep overigens wel fijn, ondanks dat hij af en toe naar voren zijn neus eruit drukte en dan voel je hem ook
zijn rug wat meer wegdrukken, als hij dan weer ontspant, gaat hij weer fijn dragen en zit als een huis.
En de mooiste wijken ooit! Per ongelukA afwenden in R galop, met als doel, wijken naar de hoefslag.
(reden, meer leren aansluiten en recht in het lijf houden, sprong behouden)
Toen moest ik uit noodzaak soort noodophouding maken (ivm botsgevaar), dus hij valt in draf,
maar maakte wel zijn zijwaartse beweging nog af (waar ik hulp ook nog voor gaf) en dan mooi groot bewegend.
Uiteraard dit er bedoeld niet meer uitgereden gekregen, maar hij kan het! Betrapt!
Nu nog uitvinden hoe we dat vaker voor elkaar kunnen krijgen.
Joolien schreef:Waarom speciale ijzers? Zeker voor artrose? Dan kan t zijn dat artrose terug komt.
Snackie schreef:Loveuggs , balen van je paardje, Zooltje is toch voor hko ivm de verkanteling? Tenminste, daarom kreeg mijn paard de laatste maand een zooltje,.
Klinkt goed Sjol, Fijn te weten dat hij het kan!
Ik heb gister gereden,en totaaaal niet tevreden over mezelf. Maar goed, beginnen bij het begin, peerd doet zijn best,
Ik begin met half lange teugel, maar wel direct met verbinding. omdat meneer onder het contact uit wil komen, door of te strekken of de kin op de borst te doen,.
Dus meteen verbinding, lekker ingestapt, buitenbeen en buiten teugel voor de begrenzing.
Op de volte het laatste stuk ineens naar de hoefslag trekken, geen enkele manier om hem tegen te houden, loopt gewoon door mn buitenbeen en teugel heen.
Dus dan por ik een x extra op mn buitenbeen.
Als hij dan eenmaal de hand volgt en ik kijk of hij wil uitschuiven begint hij daar te hangen(wellicht was hij moe)
Met rechtsom rijden heb ik mn linkerbeen wakend met de linkerteugel, zo stuur ik hem de bocht door, begint hij op mn binnenbeen te plakken.
Dus ik had echt een arghh! moment, maar gewoon door gewerkt en niks aan de hand.
In het begin is hij loperig en daarna hangerig, dan word hij moe, en dan word ik moe, en probeer ik het nog net goed af te sluiten.
Dan hebben we beiden keihard gewerkt.
Maar het is wel lastig, eerst deze twee dingen onder de knie hebben voor we een stap verder gaan.hij is qua bespiering erg scheeft, gooit de ruiter op rechts, en bij een foto van schuin bovenaf zie je duidelijk dat hij rechts minder bespiering heeft. dus wss dat hij daarom ook op die kant meer moeite heeft met een volte (naar buiten wegvallen)
Vanmiddag de bijrijder weer, dan ga ik analyseren hoe meneertje het doet.
Snackie schreef:Loveuggs , balen van je paardje, Zooltje is toch voor hko ivm de verkanteling? Tenminste, daarom kreeg mijn paard de laatste maand een zooltje,.
Klinkt goed Sjol, Fijn te weten dat hij het kan!
Ik heb gister gereden,en totaaaal niet tevreden over mezelf. Maar goed, beginnen bij het begin, peerd doet zijn best,
Ik begin met half lange teugel, maar wel direct met verbinding. omdat meneer onder het contact uit wil komen, door of te strekken of de kin op de borst te doen,.
Dus meteen verbinding, lekker ingestapt, buitenbeen en buiten teugel voor de begrenzing.
Op de volte het laatste stuk ineens naar de hoefslag trekken, geen enkele manier om hem tegen te houden, loopt gewoon door mn buitenbeen en teugel heen.
Dus dan por ik een x extra op mn buitenbeen.
Als hij dan eenmaal de hand volgt en ik kijk of hij wil uitschuiven begint hij daar te hangen(wellicht was hij moe)
Met rechtsom rijden heb ik mn linkerbeen wakend met de linkerteugel, zo stuur ik hem de bocht door, begint hij op mn binnenbeen te plakken.
Dus ik had echt een arghh! moment, maar gewoon door gewerkt en niks aan de hand.
In het begin is hij loperig en daarna hangerig, dan word hij moe, en dan word ik moe, en probeer ik het nog net goed af te sluiten.
Dan hebben we beiden keihard gewerkt.
Maar het is wel lastig, eerst deze twee dingen onder de knie hebben voor we een stap verder gaan.hij is qua bespiering erg scheeft, gooit de ruiter op rechts, en bij een foto van schuin bovenaf zie je duidelijk dat hij rechts minder bespiering heeft. dus wss dat hij daarom ook op die kant meer moeite heeft met een volte (naar buiten wegvallen)
Vanmiddag de bijrijder weer, dan ga ik analyseren hoe meneertje het doet.
marjo_elise schreef:[
Als ik het goed begrijp moet je dus iets voorover zitten en dan je ja hoe leg je dit uit.. je heup zachtjes omhoog laten komen en weer naar beneden. Je ziet niet echt dat ze wat gaat staan. Ze veert omhoog. Maar als ze zo wat naar voren zit lijkt haar rug wat hol te worden en dan het gewicht naar de voorhand te gaan. (aangezien ze wat naar voren leunt) Dat is toch juist niet de bedoeling? Juist rechtop en je rug niet hol maken? Of zie ik t nou verkeerd?
Snackie schreef:hij is qua bespiering erg scheeft, gooit de ruiter op rechts, en bij een foto van schuin bovenaf zie je duidelijk dat hij rechts minder bespiering heeft. dus wss dat hij daarom ook op die kant meer moeite heeft met een volte (naar buiten wegvallen)
Babootje schreef:Sjolvir schreef:Nieuw probleem, voor zover het een probleem is.
Gisteren heeft hij eigenlijk heel goed zijn best gedaan (was drijfnat na 3 kwartier rijden), echt zijn best gedaan!
Dus ook terug rijden, aansluiten, niet te lang laten worden, vanuit verzamelde draf wegrijden etc.
Maar eigenlijk vond ik hem net iets te sterk worden van voren (hou van niet veel in je handen hebben),
niet dat hij nu reuze sterk was, maar beduidend sterker dan anders.
Dus mijn oplossing, loslaten, ontspannen, wat niet werkte, want dan viel hij weer uit elkaar, bleef wel lopen,
maar kreeg hem er van achteren dan niet onder.
Hij liep overigens wel fijn, ondanks dat hij af en toe naar voren zijn neus eruit drukte en dan voel je hem ook
zijn rug wat meer wegdrukken, als hij dan weer ontspant, gaat hij weer fijn dragen en zit als een huis.
En de mooiste wijken ooit! Per ongelukA afwenden in R galop, met als doel, wijken naar de hoefslag.
(reden, meer leren aansluiten en recht in het lijf houden, sprong behouden)
Toen moest ik uit noodzaak soort noodophouding maken (ivm botsgevaar), dus hij valt in draf,
maar maakte wel zijn zijwaartse beweging nog af (waar ik hulp ook nog voor gaf) en dan mooi groot bewegend.
Uiteraard dit er bedoeld niet meer uitgereden gekregen, maar hij kan het! Betrapt!
Nu nog uitvinden hoe we dat vaker voor elkaar kunnen krijgen.
Ik weet het wel hoor.... Je bent gewoon te LIEFvoor hem en daar ben je nu achter. Maar zonder gekheid. Ik zie het zo. Jij vraagt meer activiteit; hij geeft dat terug in jouw hand, die activiteit moet jij omzetten in impuls vanuit een dragend achterbeen. Door te stuwen geeft hij je heel veel in de hand terug. Zoveel, dat jij denkt: o jee, dat is niet goed dus los en op eigen benen, maar dan valt hij dus uit elkaar op de voorhand. Door de noodstop ben jij er dus achter hoeveel "terug" jij nodig hebt om hem op het achterbeen te krijgen. Dat is dus meer (dan jou lief is) omdat jij er meer activiteit hebt ingestopt. (Mij is altijd verteld; je moet er zoveel activiteit "instoppen" als jij aan de voorkant kunt verwerken en om kunt zetten naar impuls. Je moet dus activiteit opwekken, maar eerder terugrijden (dus begrenzen), meer en korter achter elkaar met korte ophoudingen om ervoor te zorgen dat hij op het achterbeen blijft. In het begin moet je heel veel "regelen", maar als je hier consequent bij blijft, dan kun je dat weer uitbouwen.
Babootje schreef:Joolien schreef:Waarom speciale ijzers? Zeker voor artrose? Dan kan t zijn dat artrose terug komt.
Artrose gaat nooit weg natuurlijk. Je kan alleen de gevolgen (pijn) verminderen. Zooltjes onder ijzers voorbenen wordt vaak gegeven als er sprake is van hoefkatrol artrose, een artrose aan het straalbeen. Als het paard ooit hoefbevangen is geweest en het hoefbeen is gekanteld geven ze ook een zooltje. Maar dat zegt helemaal niks over de achterbenen. Overigens lijkt op de foto ook het spronggewricht LA overvuld. Een plotselinge kreupelheid kan soms ook komen door een hoefzweer. Dan zou je (als je je vingers legt in de kootholte) pulsatie moeten voelen. Ik neem aan dat jullie wel al hebben gekeken naar wondjes o.i.d. Je kunt de smid laten kijken natuurlijk, maar lijkt me toch meer iets voor de DA.
Air schreef:Snackie: normaal vallen ze juist naar binnen op hun moeilijke kant, dus inderdaad even kijken welke hulpen je geeft.
Als zijn rechterkant onbespierd is en je naar rechts plaatst is hij linksgebogen. Linksom zal dan makkelijker gaan, maar rechtsom moeilijk. Hij moet zijn zijn kortere spieren(die aan de linkerkant) strekken om in de juiste buiging te komen. Doordat dat niet fijn voelt zal hij naar binnen vallen, dus op de schouder. Op de goeie zijde heeft hij nergens last van maar kan zijn binnenbeen ook te ver onder zijn lichaam plaatsen: dan loopt hij over de schouder weg.
Op het moment dat hij door je hand en been heenloopt om naar de hoefslag te gaan moet je ipv. de buiging van de juiste kant eens contrastelling nemen, luistert hij daar ook niet naar dan kan je gideren(iets van AdB), wat normaal niet hoort:
Je teugel waarmee je de contrastelling vraagt naar de hals toe brengen, ipv. van de hals af. Op het moment dat hij dan stelling aanneemt kan je weer terug naar je gewone handhouding.
Joolien schreef:Babootje schreef:Artrose gaat nooit weg natuurlijk. Je kan alleen de gevolgen (pijn) verminderen. Zooltjes onder ijzers voorbenen wordt vaak gegeven als er sprake is van hoefkatrol artrose, een artrose aan het straalbeen. Als het paard ooit hoefbevangen is geweest en het hoefbeen is gekanteld geven ze ook een zooltje. Maar dat zegt helemaal niks over de achterbenen. Overigens lijkt op de foto ook het spronggewricht LA overvuld. Een plotselinge kreupelheid kan soms ook komen door een hoefzweer. Dan zou je (als je je vingers legt in de kootholte) pulsatie moeten voelen. Ik neem aan dat jullie wel al hebben gekeken naar wondjes o.i.d. Je kunt de smid laten kijken natuurlijk, maar lijkt me toch meer iets voor de DA.
Ja ik bedoelde dat het erger werd, ik weet t dat t niet weg gaat. Maar interessante info, weer wat geleerd
lauraatjxx schreef:@loveuggs nog een paard met een dik been, zieligIk ben gisteren met mijn pony naar de DA geweest en op de rontgenfoto's was eigenlijk niks te zien behalve een iets andere botstructuur bij de aanhechting aan de pees die aan het bot zelf vast zit; mogelijk hier een klap op gehad. Nu had hij ook een gigantisch warm been dus dat klopte niet met die diagnose dus er zit toch een ontsteking, aan het botvlies waarschijnlijk... Nu 3 weken stal rust en elke dag stappen en 6 dagen lang ontstekingsremmers geven
Wat een gedoe! Heb ik deze bijna 4 jaar nog nooit wat met hem gehad en nu heeft hij dit