[FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 22:25

:o Dankjewel voor de leuke berichtjes! Ik ben ervan overtuigd dat je meer leert als je niet 'in verzet' wordt gejaagd (eigenlijk net als je paard *D ) dus probeer altijd ervoor te zorgen dat het voor de ruiter ook leuk blijft. Zoals ik het in 'het echt' vaak zeg 'Je bent nog maar aan het oefenen' en 'het mag fout gaan!'. Of eigenlijk, het moet soms even fout gaan! Daar leer je van. Alles in één keer goed doen kan niet en dat moet je ook niet willen, dan is het namelijk helemaal niet leuk want dat levert veel te veel frustratie op.

Van de laatste foto kan ik helaas niet zoveel maken, die is echt wat te ver weg (en te scheef). Als je een wat duidelijkere foto hebt, liefst zo recht mogelijk van de zijkant, kunnen we er veel meer van zeggen :j

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 22:30

Lon83 schreef:
Femkesofie, de eerste FANTASTISCHE verbetering: de thiedemann is weg! *\o/* En zo te zien gaat je dat prima af! Lekker later verstoffen in de kast ;)
Je zit al veel beter recht boven je pony, alleen de derde foto neig je nog wat naar binnen (en vooral sterk achterover, niet doen! Je blokkeert daarmee de voorwaardse gang van het paard). Nu ook nog vooruit gaan kijken ipv de mooie invlecht die je gemaakt hebt, en t is helemaal netjes.
Ik kan een stuk minder goed je onderarmspieren onderscheiden, dus ik neem aan dat je nu ook minder druk had aan de voorkant, klopt dat?

Vind ik ook!
En wat zit je keurig met je benen nu je beugels een gaatje langer zijn! Merk ook dat je helemaal je hakken niet meer verder hoeft uit te drukken he, geeft minder spanning je been en dus kan je stiller zitten en duidelijker hulpen geven. Netjes!
Waar je nog eens op kan letten om je holle rug wat te verminderen is of je je bekken goed kunt kantelen. Verschrikkelijk lastig om zo uit te leggen, maar je kan je bekken naar voren en achter bewegen. Als je bekken naar achteren staat, zoals bij jou nu het geval is als je op je paard zit, is je onderrug hol. Eigenlijk is dat een remmende houding. Als je je bekken naar voren kantelt, zit je rechter en stabieler op je paard. Het is wel even oefenen hoor, maar het scheelt echt!
(kantelen van je bekken kan je trouwens leuk oefenen op een zitbal of een krukje met wieletjes. Die bewegen dan namelijk. Ook in de boeken van Anne Muller staat dit heel fijn en vooral duidelijk uitgelegd!)

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 22:37

essie_blue schreef:
Dankjewel :D :D

ja ik had maar 10 minuten om hem in te rijden, wat er voor zorgde dat hij een beetje schieterig werd.
Met aanspringen moet ik hem altijd vrij voowaarts rijden omdat hij anders te weinig voorwaarts aanspringt, alleen schoot hij een beetje weg. Gelukkig bleef hij er wel netjes aan :)

Ik moet er ook bij zeggen dat ik niet lekker op mijn zadel zit, ik vind zelf een zadel met meer steun fijner.
Als hij meer gaat draven heb ik echt heel erg veel moeite om recht op mijn paard te blijven, zit voor mijn gevoel ook constant scheef, terwijl iedereen zegt dat ik van voren gewoon recht zit..
ik laat binnenkort dus ook mn zadel nakijken. :) Je hebt dus helemaal gelijk.

Ik vind je ook vrij ver achter in je zadel zitten, misschien dat je daardoor ook wat balans verliest....Ik kan er niet precies de vinger op leggen zo. Je lijkt niet zo'n heel lang bovenbeen te hebben, zou het kunnen dat daardoor je knie wat te ver naar voren komt?

Verder vind ik het een erg gaaf paard :D Gefeliciteerd met je mooie punten en prijs, mooi debuut!

Ik denk dat je met dit paard veel moet wisselen in houding, dat hij anders snel wat stug en vast wordt? Aanspringen vind ik eigenlijk wel lekker zo, mooie grote galopsprong, hij kijkt er lekker fanatiek bij, enkel dat de staart even zwiept maar dat kan voor hetzelfde geld gewoon een beestje zijn geweest.
Volgens mij weet jij verder prima waar je aan moet werken, blijf denken aan de lossigheid zowel in je hand als in zijn lijf, veel basiswerk (maar he, dat moeten we allemaal) en vooral genieten om hiermee te mogen werken!

chrisiee021

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 22:38

_Esther_87_ schreef:
:o Dankjewel voor de leuke berichtjes! Ik ben ervan overtuigd dat je meer leert als je niet 'in verzet' wordt gejaagd (eigenlijk net als je paard *D ) dus probeer altijd ervoor te zorgen dat het voor de ruiter ook leuk blijft. Zoals ik het in 'het echt' vaak zeg 'Je bent nog maar aan het oefenen' en 'het mag fout gaan!'. Of eigenlijk, het moet soms even fout gaan! Daar leer je van. Alles in één keer goed doen kan niet en dat moet je ook niet willen, dan is het namelijk helemaal niet leuk want dat levert veel te veel frustratie op.

Van de laatste foto kan ik helaas niet zoveel maken, die is echt wat te ver weg (en te scheef). Als je een wat duidelijkere foto hebt, liefst zo recht mogelijk van de zijkant, kunnen we er veel meer van zeggen :j

jaa, nou heb niet echt duidelijkere foto,jammer.. maar jaa, hij is idd heel scheef daar heb ik in draf ook last van want dan zet ie me op het verkeerde been en we zijn er aan bezig ook met grond werk enzo!
maar bedankt voor je reactie!

0000

Re: [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 22:45

Oh, ik bedoelde eigenlijk dat de foto zelf scheef genomen was hihi.

Maar, als je paard wat scheef is, probeer maar eens heel veel op de binnenhoefslag te rijden! Lange rechte lijnen afwisselen met grote voltes, maar blijf op de rechte stukken van de hoefslag af. Je voelt veel meer op die manier :j
Als je een overgang maakt op de binnenhoefslag, kan je precies voelen of je paard recht tussen je been en je teugels is. Heel goed opletten of je dan ook echt een rechte lijn maakt en je paard niet stiekem wat naar binnen of buiten valt. Klinkt simpel, maar is nog best wel moeilijk (maar wel leuk om te oefenen vind ik).

JustDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 22:54

Ik heb vandaag ook weer gereden op vzpony.
Het 'aan de teugel' rijden, ging echt stukken beter.
Maar als ik een overgang rij, van bijv. stap naar draf dan vliegt hij er helemaal uit.
Iemand tips?

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 22:59

_Esther_87_ schreef:
essie_blue schreef:
Dankjewel :D :D

ja ik had maar 10 minuten om hem in te rijden, wat er voor zorgde dat hij een beetje schieterig werd.
Met aanspringen moet ik hem altijd vrij voowaarts rijden omdat hij anders te weinig voorwaarts aanspringt, alleen schoot hij een beetje weg. Gelukkig bleef hij er wel netjes aan :)

Ik moet er ook bij zeggen dat ik niet lekker op mijn zadel zit, ik vind zelf een zadel met meer steun fijner.
Als hij meer gaat draven heb ik echt heel erg veel moeite om recht op mijn paard te blijven, zit voor mijn gevoel ook constant scheef, terwijl iedereen zegt dat ik van voren gewoon recht zit..
ik laat binnenkort dus ook mn zadel nakijken. :) Je hebt dus helemaal gelijk.

Ik vind je ook vrij ver achter in je zadel zitten, misschien dat je daardoor ook wat balans verliest....Ik kan er niet precies de vinger op leggen zo. Je lijkt niet zo'n heel lang bovenbeen te hebben, zou het kunnen dat daardoor je knie wat te ver naar voren komt?

Verder vind ik het een erg gaaf paard :D Gefeliciteerd met je mooie punten en prijs, mooi debuut!

Ik denk dat je met dit paard veel moet wisselen in houding, dat hij anders snel wat stug en vast wordt? Aanspringen vind ik eigenlijk wel lekker zo, mooie grote galopsprong, hij kijkt er lekker fanatiek bij, enkel dat de staart even zwiept maar dat kan voor hetzelfde geld gewoon een beestje zijn geweest.
Volgens mij weet jij verder prima waar je aan moet werken, blijf denken aan de lossigheid zowel in je hand als in zijn lijf, veel basiswerk (maar he, dat moeten we allemaal) en vooral genieten om hiermee te mogen werken!

Precies!! Ik zit ook teveel achterin, maar dat is maar soms hoor, als hij zulke buien heeft kan ik hem niet zo goed uit zitten.
Dan ga ik waarschijnlijk ook onbewust klemmen, vandaar dat ik mn bovenbenen heb opgetrokken, normaal laat ik die wel lekker bungelen voor mn gevoel haha!
Maar zit gewoon niet lekker, kan er zelf ook geen vinger op leggen :')
Daarom wil ik ook op zoek naar een ander zadel, met een diepere zit en meer wrong, vind ik zelf veel fijner! :)

Klopt! ik ben thuis ook grotendeels lang en diep en lang en laag aan het trainen thuis!
Opgericht heb je hem zo, maar met goed ruggebruik is het al veel moeilijker!

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 00:01

ik zou ook graag willen weten wat jullie van mij en mijn paardje vinden, ik wil binnenkort officiële wedstrijden gaan starten, en hoop dat het allemaal een beetje B waardig is. Onderling rijden we nu in de L2 tussen wel-landelijke ruiters, maar dat is toch anders.
Ik heb een tijdje bitloos gereden, maar ik ben begin dit jaar toch weer vaker het bitje gaan pakken ivm dressuurwedstrijden. Dressuur rijden met het bitloze hoofdstel ging ook prima, maar daar kon ik niet alle oefeningen mee vragen, oprichting bijvoorbeeld was heel erg lastig. Ook wil ik binnenkort wedstrijden gaan starten, en aangezien ik toos trailerloos ben kan dat alleen bij ons op stal of de stal op loop-afstand. problemen waar ik vaak tegen aan loop zijn voornamelijk de hyperactiviteit van mijn paard, hij is van zichzelf erg voorwaarts, heeft de concentratieboog van een ongedopte pinda en is heel erg wisselend qua stemming. De ene keer is hij binnen no time rustig en ontspannen, de andere keer blijft hij maar naar voren duwen met de neus in de wind. Ik heb nu even geen instructrice meer, maar wil voor na de zomer weer iemand zoeken.
Aangezien mijn oude dressuurzadel niet meer past rijd ik alleen met ons vzh zadel, wat het voor mij lastig maakt om met lange beugels te rijden en mijn houding niet ten goede komt. Ik heb naar mijn gevoel altijd mijn benen te ver naar voren. Ook lijkt het zadel wat ver naar voren te liggen, maar Noah is wat overbouwd, en de schouder ligt als ik het goed heb nog vrij.
De foto's zijn van een paar maanden terug, paardlief is net een maand kreupel geweest en we zijn nu halverwege het revalidatieproces. Helaas zijn de foto's niet zo scherp omdat ze uit een filmpje geknipt zijn -O-

1. hier heb ik hem net na het warmdraven met een lange teugel iets meer opgepakt. Hij loopt nog wel teveel op de voorhand, ook een van de problemen bij ons
Afbeelding

2. nog iets meer opgepakt, lekker tempo er in
Afbeelding

3. een groot probleem bij ons, nageeflijkheid in de middendraf. Paard gaat óf met zijn hoofd de lucht in, of hij kropt zich ontzettend op. Daardoor komt het achterbeen ook een stuk trager mee...
http://i50.tinypic.com/2hpndoj.jpg

4. dit is voor ons doen echt al een stuk beter
http://i50.tinypic.com/aw3x54.jpg

Leetje1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 09:48

Ik ben benieuwd wat jullie van deze foto vinden
Afbeelding

Ik moet zelf er goed opletten dat ik mijn tenen niet naar buiten afsteek en ik hang wel een beetje voorover hier, om haar meer teugel mee te geven

Maar eerst was het zo, dus we zijn al vooruit aan het gaan vind ik :)
Afbeelding

femkesofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 17:34

_Esther_87_ schreef:
Lon83 schreef:
Femkesofie, de eerste FANTASTISCHE verbetering: de thiedemann is weg! *\o/* En zo te zien gaat je dat prima af! Lekker later verstoffen in de kast ;)
Je zit al veel beter recht boven je pony, alleen de derde foto neig je nog wat naar binnen (en vooral sterk achterover, niet doen! Je blokkeert daarmee de voorwaardse gang van het paard). Nu ook nog vooruit gaan kijken ipv de mooie invlecht die je gemaakt hebt, en t is helemaal netjes.
Ik kan een stuk minder goed je onderarmspieren onderscheiden, dus ik neem aan dat je nu ook minder druk had aan de voorkant, klopt dat?

Vind ik ook!
En wat zit je keurig met je benen nu je beugels een gaatje langer zijn! Merk ook dat je helemaal je hakken niet meer verder hoeft uit te drukken he, geeft minder spanning je been en dus kan je stiller zitten en duidelijker hulpen geven. Netjes!
Waar je nog eens op kan letten om je holle rug wat te verminderen is of je je bekken goed kunt kantelen. Verschrikkelijk lastig om zo uit te leggen, maar je kan je bekken naar voren en achter bewegen. Als je bekken naar achteren staat, zoals bij jou nu het geval is als je op je paard zit, is je onderrug hol. Eigenlijk is dat een remmende houding. Als je je bekken naar voren kantelt, zit je rechter en stabieler op je paard. Het is wel even oefenen hoor, maar het scheelt echt!
(kantelen van je bekken kan je trouwens leuk oefenen op een zitbal of een krukje met wieletjes. Die bewegen dan namelijk. Ook in de boeken van Anne Muller staat dit heel fijn en vooral duidelijk uitgelegd!)

Hij hing inderdaad een stuk minder in mijn handen, en het ging eigenlijk veel soepeler! :D
Van mijn holle rug ben ik bewust, ik heb van mezelf al een hele holle rug dus het is voor mij extra lastig om mijn bekken te kantelen, hier probeer ik ook aan te werken! :)

Riannnnnne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 19:20

@Leetje1996 Ziet er opzich ontspannen uit, maar let er wel op dat hij niet teveel op de voorhand valt. Jij keepert nu ook naar voren ;) Laat hem dus goed zijn achterhand eronder zetten zodat hij niet zo op de voorhand loopt! Leuk trouwens al dat rood :D

saskiiaa96

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 19:35

Hey allemaal :)
Ik plaats hier ook een paar foto's, kijken wat jullie ervan vinden! :)
Dit is Victoria (a)
Even over mijn zit trouwens: Die is niet altijd goed! Ik heb een kleine afwijking in mijn rug waardoor het niet altijd 100% optimaal is.. En mn voeten.. Tsja I'm trying!

De eerste les:
Afbeelding
Totaal niet ontspannen, ze was hartstikke druk!

Na 2 weken:
1Afbeelding
2Afbeelding

Foto 2: Ik zit nou niet bepaald netjes... Ook naar mijn idee is ze wat 'opgekropt' terwijl ze wel lekker haar hals naar beneden heeft (naar mijn idee dan..)

Nicole_tal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 21:06

Lon83 schreef:
Nicole, volgens mij ben je heel goed bezig :) je pony loopt in een fijne houding, al lijkt hij daar wel wat zwaar in te worden? Wissel je veel in hoofd-halshouding?
Hij lijkt op de foto's mooi actief te zijn, fijn achterbeentje, zeker op die tweede foto! De eerste foto lijkt, volgens mij en ik ben nog niet zo getraind in paarden-beenzettingen, ook redelijk in horizontaal evenwicht te zijn. Iets op de voorhand, maar volgens mij is dat minimaal.
Jijzelf lijkt je rug erg hol te trekken, je drukt je bips te veel naar achteren. Dit is vaak het gevolg van héél hard proberen rechtop te zitten, waardoor je uiteindelijk je rug overstrekt. Waarschijnlijk moeilijk om zo door te zitten in draf? Je kantelt je bekken hier te veel naar voren, probeer ook je bekken in een rechte stand te houden.
Maakte je op de tweede foto een inzet voor afwenden? Je lijkt iets gedraaid in het bovenlichaam, naar binnen. Of beter gezegd, je buitenschouder lijkt hoger te zijn dan je binnenschouder, probeer die recht te houden, dan blijven je handen ook beter op 1 hoogte. Je ziet op deze foto ook daar een verschil in.

veel succes met je leuke fjord!! (veel fjorden hier trouwens! Niet altijd de makkelijkste paardjes om te rijden...)

Dankjewel voor je commentaar en je compliment ;)
Het is idd een erg fijn paardje om te rijden, als ze tenminste voor je wil werken..
Ze heeft nogal een eigen willetje.

Ik probeer veel af te wisselen in de hoofd-halshouding, dit gaat meestal wel aardig, maar ze kan soms wat zwaar worden, ik weet niet of dat op dit moment ook zo was.
Wat je zegt over mn holle rug en mn gekantelde bekken, daar liep ik vorige week zelf tegen aan. Het lukte opeens niet meer zo goed om af te wisselen in 'licht en zwaar' zitten.
Heb je misschien een ideetje hoe ik dit af kan leren?
Het doorzitten is niet erg moeilijk, maar dat komt misschien ook wel doordat ze redelijk vlakke gangen heeft en lekker breed is... :P

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 21:52

Ik kom mij ook weer eens melden.
Wij zijn er een tijdje uit geweest en stoppen met trainen is weer opnieuw beginnen bij Peeps.
Ze is 1 juni hoefbevange geraakt, hoefbenen zijn verzakt. Nu met speciaal beslag loopt ze weer helemaal zuiver en zijn we sinds 2 weekjes weer aan het opbouwen. Maandag hebben we voor het eerst weer prive les na de bevangenheid, van een nieuwe instructrice gezien we door de bevangenheid verhuist zijn.

Zo ging het:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En wat lager ingesteld(teveel spekkies nog) :')
http://www.mijnalbum.nl/Foto-Q4KURKHV.jpg

En zo gaat het nu:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Moet zelf op mijn binnenhand letten(te streng) en in de galop moet ik echt leren op mijn kont te zitten, teugels op maat en goede hand/arm houding.

Leetje1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 09:39

Riannnnnne schreef:
@Leetje1996 Ziet er opzich ontspannen uit, maar let er wel op dat hij niet teveel op de voorhand valt. Jij keepert nu ook naar voren ;) Laat hem dus goed zijn achterhand eronder zetten zodat hij niet zo op de voorhand loopt! Leuk trouwens al dat rood :D

Daar zijn we inderdaad mee bezig, maar dat vind ze nog al moeilijk :) maar bedankt voor de tip

Leetje1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 10:43

En wat vinden jullie van deze?
Afbeelding

Eigen commentaar: Tenen meer naar binnen en niet te ver naar voren hangen, verder mag ie iets meer zakken met zijn hoofd vind ik

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 16:56

ik vind dat ie netjes loopt.Zet de achterhand er redelijk goed onder, kan nog iets meer, maar ziet er al goed uit!

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 19:31

Ik denk dat als je je handen meer onstpant, dat het paard dan ook onstpannender gaat lopen

Is je paardje actief aan je been?
Schakel je ook wel eens? In je gangen?
Door veel schakelen en verzamelingen te oefenen, kun je de achterhand er onder krijgen.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 22:40

Ik zie dat er veel fotos geplaatst worden, ik hoop toch dat iemand iets over mijn foto kan zeggen wat mijn eigen gedachtes bevestigt of iets toevoegt.

Ik ben écht heel blij met deze foto's. Ik heb sinds kort op een hele andere manier les. Het vorige was heel technisch en dat past gewoon niet bij mij, ik moest perfect zitten en daardoor werd het allemaal heel geforceerd.
Nu is het gewoon, rijden. Voorwaarts, ontspannen en rijden.
Ik was het laatste half jaar totaal de fout in gegaan door hem ontzettend onder zijn tempo te gaan rijden
Hij liep echt vreselijk en de motor stond gewoon uit en ik liep vast.
ik ben dus blij met deze grote omschakeling, deze foto's zijn voor mij zo'n fijn begin.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit was de 4e les!

Waar ik nu het meest op hamer is mijn schouders. Van mezelf kan ik mooi recht zitten met mijn rug, maar ik wil steeds meegeven, met de gedachte, 'ga maar, je mag naar beneden'. Héél irritant en moeilijk te verhelpen. Vooral de 2e galopfoto, vreselijk. Ik heb de balans wel, maar ik wil het hem de hele tijd makkelijk maken op die manier. Waardoor mijn been natuurlijk naar achteren vliegt. Iemand daar tips voor?

Hij loopt soms nog achter of voor de loodlijn, maakt helemaal niet uit. Het gaat erom dat hij ontspant, en ik ook of course. Nu is het gewoon kracht opbouwen dan komt dat vanzelf.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-12 08:38

Ik vind hem erg "op de handrem" nevergiveup. Heb je ooit al eens oudere foto's van dit paardje in het topic geplaatst? (kan het me even niet herinneren)

Op de laatste foto is hij zo klein van pas, zowel de voor- als achterbenen maken de pas niet af. waar kwam dat door denk je?

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 18:28

Vind de foto's hierboven er erg ontspannen uit zien, bevalt me wel!

Ik ben benieuwd wat jullie hier van vinden. Dit was in de springring op weg naar hindernis 1, dus het was niet echt de bedoeling dat hij geweldig liep. Toch ben ik wel benieuwd naar wat reacties. Zelf vind ik dat zijn achterhand er mooi onder zit en dat hij goed actief is (hij ging zelfs een beeeetje hard, maar dat is een kwestie van routine opdoen)

Afbeelding

En hier nog een foto van in de ring, naar een andere hindernis. Mijn rechterhand zit hier nogal hoog, dat is een tik die ik moet afleren. Ook hier vind ik dat hij zijn achterhand er goed onder plaatst en dat het er actief uitziet. Iemand een reactie?

Afbeelding

Pony is trouwens een 4-jarige (bijna 5) Ovidius van 1.55.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 18:34

S_en_Z schreef:
Ik vind hem erg "op de handrem" nevergiveup. Heb je ooit al eens oudere foto's van dit paardje in het topic geplaatst? (kan het me even niet herinneren)

Op de laatste foto is hij zo klein van pas, zowel de voor- als achterbenen maken de pas niet af. waar kwam dat door denk je?

Hm nee, ik herken niet wat je zegt :P

Heeeeel lang geleden ja, toen hij achter de teugel liep en zijn achterhand niet in beeld was :')
Sloeg nergens op. Dit voelt al zo fijn.

Maar met op de handrem bedoel je daarmee dat hij meer naar voren moet en minder druk op de teugels?
Want we zijn nu al zo erg vooruit aan het rijden zeg maar, niet dat gemiep, gewoon rijden.
Dus ik heb eigenlijk mijn teugels gewoon vast, niet echt met druk.

Ehm ja die laatste inderdaad, ik weet niet, misschien dat ik hem met mijn handen wat tegenhield want dan gaat hij gelijk korte passen nemen.
Als ik mijn handen naar voren doe dan worden zijn passen heel ruim. Dat zal het wel zijn denk ik?

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 18:44

Dan heb ik ook nog een foto, ik hoop enorm dat iemand een idee heeft hoe het kan en hoe ik het op kan lossen :))

Afbeelding

Ze begint in een mooie krachtige draf, super achterhand onderplaatsing etc, maar zodra ik het 'commando' voor de 'piaffe' geef (soms doet ze hem wel redelijk en ze heeft er ook zeker de kracht etc voor) dan vaalt ze heel raar uit elkaar zoals op bovenstaande foto? :? ze begint echt mooi, maar na 1 pasje is het *plof* op de voorhand, weg verzameling, weg krachtige pasjes, weg alles. Meestal als ik iets meer teugel contact hou zet ze achterhand er wel beter onder maar ze is érg gevoelig daar op. (mijn hulp is een lichte ophouding en klikken met mijn tong, zo ben ik er al de nodige periode op aan het trainen en gaat opzich ook goed) maar hier ligt haar achterhand gewoon weg :') Iemand tips, verbeter punten of hoe ik het aan kan pakken? Met ruiter er op en iets hulp van de grond gaat het al wel aardig, maar aan de lange lijnen dus niet :=

Waar het het meest op lijkt: een huppeltje, maar dus totaal geen piaffe waardig iets

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 20:50

Wat een mooi topic dit. Leuk om al die foto's te zien, ik ga eens even bladeren. In het algemeen valt direct op dat geen advies is te geven over het "aan de teugel rijden" zonder iets te zeggen over de zit.

W.b. de bovenstaande: in de normale training grijp je terug op een voorgaande oefening om dit soort problemen op te lossen. Je noemt echter een commando alsof de piaffe een circuskunstje is, dus ik vraag me af of je de piaffe op dressuurmatig correcte wijze hebt getraind? Heeft je pony m.a.w. wel de fysieke basis voor deze oefening? In elk geval ontbreekt op de foto elk dalen in de achterhand en de 'hurken'; de benen blijven recht (met uitzondering van de sprong uiteraard), hetgeen duidt op het ontbreken van (de vereiste mate van) verzameling. De kennelijke noodzaak van teugelcontact klinkt ook alsof ze niet genoeg kan verzamelen. :)
Laatst bijgewerkt door Elanor op 18-07-12 20:55, in het totaal 1 keer bewerkt

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 20:54

michelle933 schreef:
Ik zie btw toch egt een 3 hoek op de eerste foto? En hij loopt toch gelijk met zn voorbenen en achterbenen? Alle 2 zijn ze int midden? Sorry maar dit is wiskunde voor mij :s

Nou en van wiskunde heb je duidelijk geen kaas van gegeten.

De ene hand hoger dragen dan ander hand is meestal tegenwerken en vastzetten.
Schimmel ziet er te mager uit weinig bespiering