Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
KarinvdM schreef:Bij de meeste zadels zit de haak van de beugelriem te ver naar voren waardoor je al snel wat richting stoelzit gaat zitten.
Sinds ik zitles heb gehad ( http://www.equilibritas.nl ) is het bij mij wel wat beter geworden.
S_en_Z schreef:_Esther_87_ schreef:Oh, nu schiet me even iets te binnen.
Toen mijn paard net bij mij was, kreeg ik hem niet in galop. Nou was dat niet zo heel vreemd, want hij wilde sowieso niets meer, maar op één of andere manier leek hij het niet te snappen. Ik vanalles proberen, verlichte zit, handen helemaal naar voren, met binnenbeen druk geven of juist met het buitenbeen, lukte niet. Bleek dat ik aan mijn binnenteugel moest trekken....Juist ja.
Nog leuker werd ik toen ik tijdelijk een ander paard te rijden kreeg dat vanaf dezelfde ruiter kwam. Zelfde probleem...Gelukkig wist ik het nog en ja hoor....daar ging die in galop.
En S_en_Z, ik vind dat Bertie wel een goed punt heeft. Je hebt een heel fijne manier van uitleggen en als je in het echt net zo geduldig bent als je hier overkomt denk ik dat je een goede docent/coach zou zijn. Denk dat je dus ook zeker een fijne instructrice kan worden (geen idee of je daar al iets in doet, maar is het overwegen best wel waard denk ik).
Heb een aantal dames die ik help. Zolang ze enthousiast zijn en graag willen leren vind ik het hartstikke leuk.. al moet ik iets 10.000x zeggen of uitleggen, dat maakt me niet uit. Ik kan alleen niet tegen het eeuwige ge-"ja.. maar"
Heb verder een 32 urige baan en wil niet fulltime de paardenwereld in dus een opleiding doen zie ik niet zitten (al moet ik bekennen dat ik ook best wel aan die opleidingen twijfel als ik zie hoe er lesgegeven wordt..)
Vroeger wou ik het wel graag..
Pletje123 schreef:Ow ja, je zit veranderen is heel erg moeilijk! Heeft voornamelijk met de balans te maken die je gevonden hebt, maar doordat je anders gaat zitten (beter) kom je eerst in disbalans. Voelt niet fijnHeeft even tijd nodig, maar ik geloof zeker in zitles! Het grote voordeel is dat je je even helemaal kunt concentreren op jezelf. Je hoeft niet te sturen oid, alleen maar te zitten.
Ik ga er dan vanuit dat de zitles aan de longe is
Yamcha schreef:Kun je wel je voet pakken en naar je kont trekken? of lukt dat ook niet?
Mizsz_Kitty schreef:Bertie, je geeft het volgende aan:bertie schreef:Wat ik me afvraag .. wanneer begin jij met 'losrijden'?
Voor mij zijn de eerste tien minuten voor het paard. De mindset: "oh, er zit een ruiter op me, dus zo meteen gaan we lopen/werken".. Die eerste tien minuten: keutelen, een beetje kijken, tijd nemen om de bloedsomloop een beetje op gang te brengen. Tijd om spieren LOS te laten .. En ook tussen de oren de ontspanning ..
Pas NA die tien minuten begint bij mij het losrijden.
Ik heb hier even over nagedacht, maar ik doe dit denk maar 1-2 rondjes, omdat ik anders een stuiterbal heb. Wel staat paardlief de gehele dag buiten en is ook erg actief met haar paddockmaatje.
Wat zou jij dan als oplossing zien? Toch pas wat gaan losrijden als ze volledig los is, of toch wat figuren gaan doen om de aandacht te krijgen?
freeride schreef:Pletje123 schreef:Ow ja, je zit veranderen is heel erg moeilijk! Heeft voornamelijk met de balans te maken die je gevonden hebt, maar doordat je anders gaat zitten (beter) kom je eerst in disbalans. Voelt niet fijnHeeft even tijd nodig, maar ik geloof zeker in zitles! Het grote voordeel is dat je je even helemaal kunt concentreren op jezelf. Je hoeft niet te sturen oid, alleen maar te zitten.
Ik ga er dan vanuit dat de zitles aan de longe is
Idd, je zit veranderen is heel moeilijk, ik geloof ook niet zo sterk in zitles, echt fijn zitten kun je nl ook pas als je paard echt fijn loopt, dit is een groeiproces, op een 14 jarig perfect opgeleerd paard kun je bijv. heerlijk zitten tijdens de zitles aan de longe(pfoe, wat een belasting voor ruiter en paard), maar dat wil niet zeggen dat je dat op je eigen 6 jarige net zo kunt...zitten zit trouwens voor zeker 50% tussen je oren, zo heb ik weleens een echt nerveuze amazone op mijn piepjonge appie gezet met de mededeling, die is suuupermak en braaf echt...ze reed er vervolgens lekker relaxt op rond, en zat zo mooi zacht mee....achteraf gezegd dat het dus niet aan haar paard lag dat het daarop niet lukte, en eerlijk opgebiecht dat de mijne nog niet zo ervaren, braaf en relaxed is...ze was met stomheid geslagen, heb filmpje laten zien van mijn paard in stressy moment, en toen zag ze ook dat het in haar hoofd zit, dat lekker ontspannen zitten...ze gaat nu overigens per kilometer vooruit, wiehoe!
jokenicky schreef:mag ik er eentje plaatsen?
dit zijn de foto's:
dit vind ik een fijn beeld, hij ziet er ontspannen uit, en ik ook. de achterhand mag bij beide foto's wel actiever.
Calimero_ schreef:Ik als een paar pagina's terug een stukje over los rijden.
Dit is een punt waar Belarus en ik veel moeite mee hebben en ik niet helemaal weet wat ik moet.
Belarus wil tijdens het rijden redelijk vaak ineens uit het niets schrikken. Dan vliegt hij er ook echt vandoor. Als ik mijn teugels op maat heb is hij redelijk snel bij je te krijgen. Maar als ik wil inrijden/losrijden dan wil ik hem eigenlijk lang laten. Maar op het moment dat hij dan schrikt en er vandoor vliegt komt hij niet meer terug. Ik ben hem dan echt kwijt. Ik kan dus eigenlijk de teugels nooit langer laten, zelfs met het uitstappen niet.. Wat zouden jullie doen?