[FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 13:03

Dat is ook maar een paar keer, hoor, ze snappen het heel snel, en als je je laat opgooien blijf je niet achter bij de beweging. Als je het niet toelaat en bewust iets achter het ritme komt, dan wel, en daarop zou ze langzamer moeten gaan draven. Vegs gaat langzamer als ik mijn ademhaling dieper en langzamer maak.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 13:59

De manier van licht rijden van S_en_Z komt voor een deel ook uit haar beenligging, ze zit licht in stoelzit. Het gaan staan met lichtrijden is dan veel moeilijker dan wanneer je het onderbeen wat verder terug hebt liggen, met schouder, heup en hak op één lijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 14:01

KLopt, heb ik ook gemerkt in mijn lessen: toen ik mijn been rechter naar beneden had liggen, meer alles in één lijn, werd lichtrijden veel makkelijker, omdat je balans veel beter is :)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 14:11

Het punt is dat als ik mij benen terug leg dat ik mijn rug niet recht kan houden en ik direct op mijn doos zit. Ik krijg mezelf niet op m'n kont hoe hard ik het ook probeer. Als ik dan ga staan val ik continu naar voren. Osteopaat doet mij met behandelingen ook vreselijk zeer als hij aan mijn bekken zit, op een bepaalde manier mijn been loswerkt en als hij de spieren in mijn liezen rekt plus aanraakt.

Het zadel legt mijn benen onvoldoende terug. Maar zonder zadel zit ik ook in stoelzit. Als ik dan mijn benen lang maak knal ik op de schoft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 14:14

Kun je wel je voet pakken en naar je kont trekken? of lukt dat ook niet?

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 14:17

Bij de meeste zadels zit de haak van de beugelriem te ver naar voren waardoor je al snel wat richting stoelzit gaat zitten.
Sinds ik zitles heb gehad ( www.equilibritas.nl ) is het bij mij wel wat beter geworden. :)

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 14:30

Goede oefening om je balans te vinden in het lichtrijden is ipv sta-zit, sta-sta-zit te doen,
Zal je verbazen hoe weinig mensen dat (gelijk) kunnen :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 14:35

:j klopt, dat is echt moeilijk :j

al lukt het nu 8-)

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 14:43

KarinvdM schreef:
Bij de meeste zadels zit de haak van de beugelriem te ver naar voren waardoor je al snel wat richting stoelzit gaat zitten.
Sinds ik zitles heb gehad ( http://www.equilibritas.nl ) is het bij mij wel wat beter geworden. :)

Ik dacht ook meteen aan zitles :)

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 14:46

Zitles is erg nuttig. Het lost niet altijd direct alle problemen op, maar je wordt je wel bewuster van je "fouten". Ik wilde graag van mijn wiebelbenen af, helaas is dat nog steeds niet gelukt, maar ik ben me wel bewuster geworden van wat ik doe en ook in hoe ik het kan verbeteren. Maar veranderen is heel moeilijk, vind ik, soms zijn het dingen die er in de loop van de tijd ingeslopen zijn en dat leer je niet meer zo 1-2-3 af.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 14:51

Ow ja, je zit veranderen is heel erg moeilijk! Heeft voornamelijk met de balans te maken die je gevonden hebt, maar doordat je anders gaat zitten (beter) kom je eerst in disbalans. Voelt niet fijn :n Heeft even tijd nodig, maar ik geloof zeker in zitles! Het grote voordeel is dat je je even helemaal kunt concentreren op jezelf. Je hoeft niet te sturen oid, alleen maar te zitten.

Ik ga er dan vanuit dat de zitles aan de longe is :)

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 15:02

S_en_Z schreef:
_Esther_87_ schreef:
Oh, nu schiet me even iets te binnen.
Toen mijn paard net bij mij was, kreeg ik hem niet in galop. Nou was dat niet zo heel vreemd, want hij wilde sowieso niets meer, maar op één of andere manier leek hij het niet te snappen. Ik vanalles proberen, verlichte zit, handen helemaal naar voren, met binnenbeen druk geven of juist met het buitenbeen, lukte niet. Bleek dat ik aan mijn binnenteugel moest trekken....Juist ja.
Nog leuker werd ik toen ik tijdelijk een ander paard te rijden kreeg dat vanaf dezelfde ruiter kwam. Zelfde probleem...Gelukkig wist ik het nog en ja hoor....daar ging die in galop.

En S_en_Z, ik vind dat Bertie wel een goed punt heeft. Je hebt een heel fijne manier van uitleggen en als je in het echt net zo geduldig bent als je hier overkomt denk ik dat je een goede docent/coach zou zijn. Denk dat je dus ook zeker een fijne instructrice kan worden (geen idee of je daar al iets in doet, maar is het overwegen best wel waard denk ik).

Heb een aantal dames die ik help. Zolang ze enthousiast zijn en graag willen leren vind ik het hartstikke leuk.. al moet ik iets 10.000x zeggen of uitleggen, dat maakt me niet uit. Ik kan alleen niet tegen het eeuwige ge-"ja.. maar"

Heb verder een 32 urige baan en wil niet fulltime de paardenwereld in dus een opleiding doen zie ik niet zitten (al moet ik bekennen dat ik ook best wel aan die opleidingen twijfel als ik zie hoe er lesgegeven wordt..)

Vroeger wou ik het wel graag.. :j

Haha, alsof ik mezelf hoor praten, achteraf gezien ook blij geen opleiding in die richting te hebben gedaan, pfoe, hier in BE vraag ik me echt af wat voor types lesgeven aan de toekomstige instructeurs...oei oei, wat ik hier allemaal zie.
Maar lesgeven blijft leuk hoor, heb een paar hele leuke frisse meiden om mee te mogen werken en nog geen ja-maar gehoord, dus dat is fijn...
Ik moet eerlijk bekennen dat ik ook niet rauwig ben om anderen die ermee stopten bij mij, omdat het niet snel genoeg vooruit ging, liever met respect voro het paard dan ten koste van het paard toch doorduwen...zal dus nooit rijk worden van het lesgeven, maar ik leer er wel heel veel van :)

jokenicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 15:04

mag ik er eentje plaatsen?
dit zijn de foto's:
dit vind ik een fijn beeld, hij ziet er ontspannen uit, en ik ook. de achterhand mag bij beide foto's wel actiever.
Afbeelding
deze foto vind ik ook fijn, mooi ontspannen, ik moet alleen letten op mijn pianohanden.
Afbeelding

ben benieuwd wat jullie ervan vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 15:06

Wat vind je zelf?

Waarom kan hij bij de eerste foto opwaartser? En hoe zou dat er uit moeten zien?

Wat vind je er goed en niet goed aan?

Foto 2: waarom is het ontspannen, volgens jou? Waar zie je dat aan?

Wat zou je aan het beeld willen verbeteren, en wat zou het effect daarvan zijn?

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 15:07

Pletje123 schreef:
Ow ja, je zit veranderen is heel erg moeilijk! Heeft voornamelijk met de balans te maken die je gevonden hebt, maar doordat je anders gaat zitten (beter) kom je eerst in disbalans. Voelt niet fijn :n Heeft even tijd nodig, maar ik geloof zeker in zitles! Het grote voordeel is dat je je even helemaal kunt concentreren op jezelf. Je hoeft niet te sturen oid, alleen maar te zitten.

Idd, je zit veranderen is heel moeilijk, ik geloof ook niet zo sterk in zitles, echt fijn zitten kun je nl ook pas als je paard echt fijn loopt, dit is een groeiproces, op een 14 jarig perfect opgeleerd paard kun je bijv. heerlijk zitten tijdens de zitles aan de longe(pfoe, wat een belasting voor ruiter en paard), maar dat wil niet zeggen dat je dat op je eigen 6 jarige net zo kunt...zitten zit trouwens voor zeker 50% tussen je oren, zo heb ik weleens een echt nerveuze amazone op mijn piepjonge appie gezet met de mededeling, die is suuupermak en braaf echt...ze reed er vervolgens lekker relaxt op rond, en zat zo mooi zacht mee....achteraf gezegd dat het dus niet aan haar paard lag dat het daarop niet lukte, en eerlijk opgebiecht dat de mijne nog niet zo ervaren, braaf en relaxed is...ze was met stomheid geslagen, heb filmpje laten zien van mijn paard in stressy moment, en toen zag ze ook dat het in haar hoofd zit, dat lekker ontspannen zitten...ze gaat nu overigens per kilometer vooruit, wiehoe!

jokenicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 15:15

yamacha,

daarmee bedoel ik dat hij zijn achterhand nog net even meer eronder brengt, had het verkeerde woord gebruikt :)) heb het al aangepast. ik zie dat hij ontspannen is aan zijn houding, ik heb ook heel licht contact, en heb mijn handen op de goede plek, mogen misschien wat hoger? ik weet niet wat ik aan dit beeld moet veranderen, dat vraag ik aan jullie. ik ben zelf al trots dat hij zo ontspant.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 15:26

Yamcha schreef:
Kun je wel je voet pakken en naar je kont trekken? of lukt dat ook niet?

Uhm.. dan voel ik mijn bovenbeenspier wel heeeeel hard trekken.. en ik voel heel duidelijk dat mijn onderbeen "terug" trekt. Maar als ik echt kracht zet lukt het wel.. maar niet helemaal tegen mijn kont aan hoor :n (maar dan moet ik echt aan mn been gaan staan trekken _O- ) En ik kukel gelijk voorover. Ik kan niet "recht" blijven staan.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 16:51

Mizsz_Kitty schreef:
Bertie, je geeft het volgende aan:
bertie schreef:
Wat ik me afvraag .. wanneer begin jij met 'losrijden'?
Voor mij zijn de eerste tien minuten voor het paard. De mindset: "oh, er zit een ruiter op me, dus zo meteen gaan we lopen/werken".. Die eerste tien minuten: keutelen, een beetje kijken, tijd nemen om de bloedsomloop een beetje op gang te brengen. Tijd om spieren LOS te laten .. En ook tussen de oren de ontspanning ..
Pas NA die tien minuten begint bij mij het losrijden.

Ik heb hier even over nagedacht, maar ik doe dit denk maar 1-2 rondjes, omdat ik anders een stuiterbal heb. Wel staat paardlief de gehele dag buiten en is ook erg actief met haar paddockmaatje.
Wat zou jij dan als oplossing zien? Toch pas wat gaan losrijden als ze volledig los is, of toch wat figuren gaan doen om de aandacht te krijgen?

Nou, die 1-2 rondjes lukken in ieder geval al! *\o/*
Dat kun je natuurlijk steeds iets proberen uit te bouwen. Natuurlijk kun je een halve grote volte doen, of een diagonaal.

En er is natuurlijk niets verkeerds aan om steeds weer de hals op lengte proberen te krijgen. Zo kun je je paard ook een beetje bezig houden. En het is een goede bevestiging van 'de hand naar voren opzoeken'.

Die 10 minuten hoeven niet 'van het paard' te zijn in de zin dat je paard kan stilstaan en om zich heen kan koekeloeren, of gras gaan eten.
Het zijn misschien meer 'tien minuten vóór je paard'. _/-\o_
Je vraagt nog niets, hebt nog niets ' opgepakt' ..
Alleen maar om je paard in de mindset te krijgen: ik heb een ruiter op m'n rug, de bloedsomloop komt een beetje op gang .. Hélemaal voor de ontspanning.

Ik zie het te vaak voorkomen dat mensen opstappen, dan moet zo'n paard direct in de krul en aan het werk. En als ze dan klaar zijn is het teugels los en naar stal. >;)
En dan klagen over 'geen plezier', stijfheid.. |o

Inderdaad is 10 minuten stapafstand naar je les of de bak ideaal! :)

Samsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 16:54

Tips? :o

Afbeelding

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 16:57

freeride schreef:
Pletje123 schreef:

Idd, je zit veranderen is heel moeilijk, ik geloof ook niet zo sterk in zitles, echt fijn zitten kun je nl ook pas als je paard echt fijn loopt, dit is een groeiproces, op een 14 jarig perfect opgeleerd paard kun je bijv. heerlijk zitten tijdens de zitles aan de longe(pfoe, wat een belasting voor ruiter en paard), maar dat wil niet zeggen dat je dat op je eigen 6 jarige net zo kunt...zitten zit trouwens voor zeker 50% tussen je oren, zo heb ik weleens een echt nerveuze amazone op mijn piepjonge appie gezet met de mededeling, die is suuupermak en braaf echt...ze reed er vervolgens lekker relaxt op rond, en zat zo mooi zacht mee....achteraf gezegd dat het dus niet aan haar paard lag dat het daarop niet lukte, en eerlijk opgebiecht dat de mijne nog niet zo ervaren, braaf en relaxed is...ze was met stomheid geslagen, heb filmpje laten zien van mijn paard in stressy moment, en toen zag ze ook dat het in haar hoofd zit, dat lekker ontspannen zitten...ze gaat nu overigens per kilometer vooruit, wiehoe!

Ik geloof wel in zitles :) maar fine tunen is iets anders en dat is waar jij nu over praat ;)rechtop zitten kan op een jong paard en op een verder opgeleid paard. Natuurlijk zit het voor je gevoel anders. En zitles hoeft niet zwaar te zijn, keep it simple ;)

ElanII

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 17:00

@S_en_Z: heb ik nou goed begrepen dat jij "beperkt" bent in je heupgewricht ? Is dat iets tijdelijks door je val ? In ieder geval doe ik het onder begeleiding van mijn instructrice zo: eerst benen af laten hangen in stilstand. Rustig je benen naar voren en achteren zwaaien, niet veel en vooral ontspannen, dan worden je benen al "zwaarder". Eventueel even stappen zonder beugels. Ook in stilstand: benen ontspannen en uit de beugels, instructrice pakt onder mijn voet beet, tilt mijn been op. Been moet ontspannen blijven, zelf geen enkel spiertje aanpannen dus. Daarna laat ze mijn been weer rustig zakken. Als ze het been optilt kan je het gevoel hebben (door totale ontspanning) dat je aan de andere kant van je paard afkukelt :D Bij beide benen doet ze dat. Daarna liggen mijn benen goed en lijken ze voor mijn gevoel 1 meter langer, super fijn en ontspannen gevoel. Ik zat met mijn beugels ook veel te kort overigens en ben al 2 gaatjes langer gegaan. Verder doet mijn instructrice vantevoren ook grondoefeningen met mij: ontspanningsoefeningen voor mijn hele lijf, ademhalingsoefeningen, oefeningen op de fitnessbal. Een jaar geleden zat ik nog helemaal vast in mijn eigen lijf en dat is al aanzienlijk verbeterd. Mijn houding is door al deze oefeningen ook verbeterd. Kieperde ik vroeger ook naar voren, nu blijf ik meestal netjes recht zitten met mijn been lang en in één lijn met schouders en heupen.
Nog een goede tip (niet onbekend natuurlijk): houd je hoofd netjes boven je romp, kijk naar voren en ontspan je eigen kaken. Dat werkt door in je hele houding en dus in je paard.

Edit: typo

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 17:05

Ik als een paar pagina's terug een stukje over los rijden.
Dit is een punt waar Belarus en ik veel moeite mee hebben en ik niet helemaal weet wat ik moet.

Belarus wil tijdens het rijden redelijk vaak ineens uit het niets schrikken. Dan vliegt hij er ook echt vandoor. Als ik mijn teugels op maat heb is hij redelijk snel bij je te krijgen. Maar als ik wil inrijden/losrijden dan wil ik hem eigenlijk lang laten. Maar op het moment dat hij dan schrikt en er vandoor vliegt komt hij niet meer terug. Ik ben hem dan echt kwijt. Ik kan dus eigenlijk de teugels nooit langer laten, zelfs met het uitstappen niet.. Wat zouden jullie doen?

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 17:10

jokenicky schreef:
mag ik er eentje plaatsen?
dit zijn de foto's:
dit vind ik een fijn beeld, hij ziet er ontspannen uit, en ik ook. de achterhand mag bij beide foto's wel actiever.

Die vind ik grappig! :j
Ontspannen, maar de achterhand mag wel wat actiever. :=

Inderdaad, ik ben het helemaal met je eens.

Wat in 'dressuur' trouwens 'ontspannen' heet is altijd ontspanning in aanspanning.
En dát is nou net wat ik op de foto's mis.
Die aanspanning die zorgt voor ontspanning, met een deinend paard.

Kijk, als ik slaap ben ik ook héél ontspannen. Maar ik win er geen prijzen mee. _/-\o_

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 17:16

Ho, je draait het om, het is geen ontspanning vanuit de aanspanning, maar aanspanning vanuit de ontspanning :)

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 17:21

Calimero_ schreef:
Ik als een paar pagina's terug een stukje over los rijden.
Dit is een punt waar Belarus en ik veel moeite mee hebben en ik niet helemaal weet wat ik moet.

Belarus wil tijdens het rijden redelijk vaak ineens uit het niets schrikken. Dan vliegt hij er ook echt vandoor. Als ik mijn teugels op maat heb is hij redelijk snel bij je te krijgen. Maar als ik wil inrijden/losrijden dan wil ik hem eigenlijk lang laten. Maar op het moment dat hij dan schrikt en er vandoor vliegt komt hij niet meer terug. Ik ben hem dan echt kwijt. Ik kan dus eigenlijk de teugels nooit langer laten, zelfs met het uitstappen niet.. Wat zouden jullie doen?

Haha, die spontane schrikreacties als je erop zit met losse teugels ken ik ook nog van vroeger, bleek dat dat gewoon door mij kwam, ik moest van mijn toenmalige juf leren vertrouwen op mijn eigen rijkunde, dus kortweg, je hebt de teugels echt wel weer op tijd vast, en zover kan ie niet wegrennen he!, tis een kwestie van ontspannen als ie dan schrikt(door je eigen spanning), diep zitten, de tijd nemen om terug te rijden in tempo, zodra ie weer stapt, voila doel bereikt, teugels weer zo los mogelijk en verder waar je gebleven was, dit helpt jou op den duur te ontspannen, en je paard gaat dat zeker voelen :).
(mocht het echt nog moeilijk zijn, wandel gezellig effe naast hem rond, warmen jullie tegelijk op :))