Dikkere mensen te paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

palinglcw

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 16:23

Mindim schreef:
palinglcw schreef:
jammer dat mensen iemand van 15 zo de grond in stampen in dit topic.
ik denk persoonlijk dat een paard moet horen bij je postuur ik ga tenslotte met mijn 1.93 ook niet op een klein paard zitten meeste mensen uit mijn familie van 1.90+ wegen rond de 100 a 120kg en zijn absoluut niet dik maar slank zulke mensen horen op een paard te zitten die het gewicht aankan zonder dat er schade wordt aangericht op het gestel van een paard.
op de manege bij ons is er ook weleens een vrouw van 130kg weggestuurd omdat ze op een beestje zat van 1.60 en je het paard gewoon kon horen snakken en brullen naar adem...
iedereen mag paardrijden maar blijf aub reeel en zoek wat bij je past.

Degene die jij bedoelt is 17 en kan zelf ook goed van leer trekken hoor ;)

ik ken jou niet en daarbij weet je duidelijk absoluut niet waar je het over hebt ;) groeten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 16:24

palinglcw schreef:
ik ken jou niet en daarbij weet je duidelijk absoluut niet waar je het over hebt ;) groeten.

Oh en jij kent mij wel dan :')

palinglcw

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 16:24

Mindim schreef:
palinglcw schreef:

Oh en jij kent mij wel dan :')

gelukkig niet dankje ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 16:28

hyppolyte schreef:
Als dat ook is wat je bedoelt dan zitten we dichter bij elkaar dan ik eerder kon opmaken uit je berichten. Ik vind ook wel dat je iets aan overgewicht moet doen, maar ik weet ook hoe moeilijk dat proces soms kan zijn en dat het niet alleen maar zwart-wit is. Je bent niet sneu omdat je dik bent, maar mensen zijn nooit zomaar dik, er zit wel een reden achter en door iedereen over 1 kam te scheren, komt dat kwetsend over. Hoe je eraan komt is natuurlijk niet altijd relevant, maar kan soms wel een klein beetje begrip kweken, dat hoef niet altijd te zijn om het te vergoelijken.

Als ik het maar weer eens op mezelf betrek, een jaar of 4 geleden zat ik op eenvoor mij prima gewicht (was daarvoor zo'n 20 kilo afgevallen), zo rond de 90 kilo (dan ben ik goed in verhouding, slank en fit, met een maatje 42), lager dan dat kom ik ook niet op een gezonde manier. Toen ik een relatie kreeg werd ik all zwaarder, mijn ex sleepte enorme hoeveelheden vreetwerk mee naar huis en we aten vaak laat omdat hij meestal pas rond half 10/10 uur thuiskwam. Daarnaast had hij er nogal een handje van om mij heel subtiel de grond in te boren en me het idee te geven dat ik geen donder waard was. In 2 jaar tijd ben ik 25! kilo aangekomen, daar ben ik zelf bij geweest, maar ik weet ook dat dat zonder mijn ex niet gebeurd was. Ik kan namelijk best goed op gewicht blijven (was voordat ik hem ontmoette ook al een aardige tijd op gewicht). In mijn geval pak ik bij stress geen sigaret, maar ga ik vreten. Toen ik dus zo enorm was, reed ik ook vrijwel niet, omdat ik mezelf inderdaad te zwaar vond, maar ik reed evengoed soms wel. Ik ben toen af gaan vallen, meer gaan rijden en nu ben ik alweer 1,5 jaar stabiel, maar afvallen gebeurde nog steeds niet. Nu ben ik dus maar weer aan het afvallen dmv een nogal heftig dieet, om weer tot dat gewicht te komen van 4 jaar geleden. Dat doe ik in combinatie met veel bewegen, ook in de vorm van rijden.
Ik was niet sneu omdat ik dik was, maar ik weet wel hoe moeilijk en frustrerend dat klotegewicht kan zijn en dan is het best vervelend om sommige opmerkingen te lezen. Niemand is dik voor zijn of haar lol, echt niet :n. Het heeft wel vaak te maken met omstandigheden en voor mij was het paardrijden het enige wat me nog op de been hield en motiveerde om verder af te vallen.

Dus ik ben het tot op zekere hoogte met je eens, maar ik blijf erbij dat het een kwestie van verhouding is, en niet alleen maar een gewicht en dat je inderdaad een paard moet kopen wat bij je omvang en lengte past. Dan vind ik het dus belangrijker hoe zo'n ruiter rijdt en of diegene soepel op zijn of haar paard kan komen, dan het aan zijn/haar gewicht op te hangen.

Ik snap goed dat overgewicht heel vervelend en allesoverheersend kan zijn. Maar aan wat je hier boven schrijft, heeft het paard geen boodschap.
Een paard is geen fitnessapparaat welke je helptmet afvallen. Kan het voor de mensen die een paard als middel om af te vallen gebruiken, niet een motivator zijn om het paardrijden als een van de einddoelen te zien? Ga aan je lijf werken naast het paard, totdat het voor het paard ook weer toelaatbaar wordt om er op te gaan zitten.
Alle leed die men ondergaat, doet niets af aan het feit, dat een paard daarmee niet opgezadeld hoeft te worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 16:29

palinglcw schreef:
gelukkig niet dankje ;)

Mag ik even vragen waarom je zo doet, heb ik je iets misdaan?

hyppolyte

Re: Dikkere mensen te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 16:43

Nee dat klopt, maar zoals ik al zei ben ik eerst gaan afvallen en daarna fanatieker gaan rijden (hoewel ik er dus wel zo nu en dan opgestapt ben). Nu gaat het qua rijden prima, maar wil ik dus nog verder afvallen om weer helemaal op het voor mij goede peil te komen. En zolang mijn paard er niet onder lijdt (wat dus ook niet het geval is in mijn optiek, als ze ergens last van heeft dan is dat altijd duidelijk merkbaar, ik ben daar ook altijd absoluute alert op) dan vind ik het dus ook geen probleem om het rijden als extra vorm van beweging te gebruiken, maar dat was al duidelijk dacht ik.
En als ik afgevallen ben tot mijn goede gewicht, dan ben ik volgens sommigen hier nog steeds te zwaar om er überhaupt op te kunnen stappen, terwijl mijn conditie en verhouding dan prima is :j.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 17:24

Colway schreef:
Citaat:
Nee dat kan niet altijd. Een vriendin van mij stopt als ze onder de 64 kilo komt met menstrueren...dat is voor haar te weinig. Ze is niet dik maar wel 184 en heeft bredere schouders en heupen dan ik.
Zij heeft een maat 40/42. Minder zit er gewoon niet in. Is gewoon ongezond voor haar.

Ik zeg toch niet dat ze 55 kg moet wegen? Als zij een gezond gewicht heeft, fysiek in een goede conditie is, en ze heeft maat 40 dan is dat toch prima?

Jij stelde dat als iemand het echt wil maatje 38 kan bereiken...zij kan dat dus niet.(zonder gezondheidsrisico)

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 17:32

Ik heb het niet over kilo's gehad maar over maten. Over het algemeen is maat 38 gewoon een gezonde maat, ook voor vrouwen van 1.84, iets breder gebouwde dan maat 40, aangezien je vaak niet alleen langer bent maar ook wel iets grover

Citaat:
Je had het er net over dat iedereen in een maatje 36 kan komen als ze dat zouden willen. En dat werkt dus niet zo. Die vriendin die natasja opnoemt kan dus niet onder de maat 40 komen omdat ze dat fysiek niet gezond is.

38 zei ik

Jullie trekken alles wat er gezegd wordt uit z'n verband...Ik deed de uitspraak op de uitspraak van Hyppolyte, dat zij nooit in maat 38 zou passen, dát bestreed ik. Dan wordt er opeens weer een vriendin bijgehaald. Waarom steeds alles en iedereen erbij halen?

Natuurlijk moet je geen gezondheidsrisico's gaan lopen om slank te zijn, dat lijkt me de omgekeerde wereld, maar maat 38 lijkt me niet onhaalbaar voor de gemiddelde vrouw (en ja, uitzonderingen daargelaten)

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 17:34

en even los van maten...

Of je nou met maat 42 of 36 op een paard gaat zitten doet er niet echt toe denk ik, wel of je overgewicht hebt

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 17:59

Dit blijft een raar topic. Een man van 80 kilo is geen probleem. Een vrouw van 75 kilo wel want dat is geen maat 38.
Wie houd nu wie voor de gek?

Ik geef toe. Ben 170 groot. weeg onder de 80. Ik heb wel maat 44.
Ik ga mijn tinker maar verkopen want volgens bokt mishandel ik hem.
En ik hoop dat alle springruiters dat ook gaan doen.
Belachelijk 1.50 springen zonder lilliputter of tengere dame op de rug.

D00R

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 18:04

Schrikdraad, je mishandelt je paard niet en je hebt volgens mij ook geen zwaar overgewicht.
Wel heb je volgens het BMI overgewicht, maar zeker niet onwijs veel. Met zo'n post (en er zijn er zoooooooveel van) kan het ook niet anders dan een vreemd topic worden.

Ik ben iets kleiner als jij en ik weet wel dat ik toen ik de 80 kg begon te naderen, ik het paardrijden moeilijker vond.
Ik rij inmiddels 24 jaar paard en nog steeds is mijn lichaam optimaal en goed gebruiken om mijn paard niet in de weg te zitten soms moeilijk (bij het ene paard meer dan bij het andere). Hoe zwaarder ik werd, hoe moeilijker dat ook werd.
Wil jij anders beweren?

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 18:10

schrikdraad schreef:
Dit blijft een raar topic. Een man van 80 kilo is geen probleem. Een vrouw van 75 kilo wel want dat is geen maat 38.
Wie houd nu wie voor de gek?

Als je goed gelezen hebt dan gaat de discussie nu een meer genuanceerdere kant op, en wordt het geneuzel over feitelijke kilo's losgelaten. Het gaat om een voor de ruiter gezond gewicht en bewust bezig zijn met je sport. Jammer dat je dit nu weer op zo'n manier komt verstoren.

schrikdraad schreef:

Door zo zielig en slachtofferig te gaan doen ga je totaal voorbij aan de strekking van de discussie. Maar het is altijd makkelijker om zielig te doen/je kop in het zand te steken, dan eens kritisch naar je eigen situatie te kijken.

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 18:14

Ja ik wil anders beweren.
Geen idee hoe het bij meer overgewicht bij mij zou zijn ben nu namelijk zwaarder dan ooit.
Maar ik heb maat 36 gehad (zwaar onder gezond bmi, 38 was aan de onderkant van nog net gezond bmi) en toen reed ik met rijden niet gemakkelijker dan nu. Conditie heb ik nu wel minder maar dat komt door de traag werkende schildklier en ik het nog niet volhoud om naast paardrijden te sporten.
Dus ik stap meer tussendoor dan eerder.
Maar het zitten geen verschil.

En voor het paard geen verschil mijn man of ik te paard hij loopt net zo gemakkelijk.

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 18:17

jasmijn
niemand zo kritisch over een eigen lijf dan de bewoner :-)
jij bent gewoon star ook als je weet dag je fout bent met je rare uitspraken

Manuela379

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 18:21

waar ik net aan dacht he, warom heet dit forum niet te zwaaren mensen te paard, dat zou al veel anders overkomen dan dikkeremensen te paard.

en ik ga niet meer echt op mensen in want sommige willen aleen uitloken en zoeken overal wel wat achter wat best laag is.

ilse011

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 18:25

ja je hebt gelijk,
en nu denken andere mense die niet paardrijden dat je van paardrijden dik word tewijl je best veel conditie er voor nodig moet hebben

GittekeZ1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 18:29

volgens mij heb ik hier ergens geroepen dat we de 100 wel gaan halen
dus nog even en we zijn er

in de 44 jaar dat ik paard rij heb ik alle maten gehad hoor maar
zoals ts eigenlijk beweert moet het een mooi plaatje zijn anders mag het niet
mijn mening is het paard moet goed ontspannen en recht kunnen bewegen
daar moet men maar eens op letten dat zijn er veel te weinig
dan storen aan een niet perfect plaatje

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 18:33

Citaat:
Ik geef toe. Ben 170 groot. weeg onder de 80. Ik heb wel maat 44.
En ik hoop dat alle springruiters dat ook gaan doen.
Belachelijk 1.50 springen zonder lilliputter of tengere dame op de rug.

:')

Wat een uberflauwe reactie, wil je nog dat iemand hier inhoudelijk op regeageert? :')

Citaat:
volgens mij heb ik hier ergens geroepen dat we de 100 wel gaan halen
dus nog even en we zijn er

in de 44 jaar dat ik paard rij heb ik alle maten gehad hoor maar
mijn mening is het paard moet goed ontspannen en recht kunnen bewegen
daar moet men maar eens op letten dat zijn er veel te weinig
dan storen aan een niet perfect plaatj

Perfecte plaatje zou er ook niet toe moeten doen, maar topic gaat al een tijdje niet meer om het plaatje, maar wat gezond is...voor paard (en ook ruiter)

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 18:36

schrikdraad schreef:
Conditie heb ik nu wel minder maar dat komt door de traag werkende schildklier en ik het nog niet volhoud om naast paardrijden te sporten.

Je kunt ook sporten tot je voldoende conditie hebt voor het paardrijden... het is maar net welke keuzes je maakt. Met paardrijden bouw je an sich niet echt/snel/gericht een goede conditie op EN met een slechte conditie zit je je paard ook nog eens in de weg. Dus eerst sporten tot je conditie oke is en dan pas paardrijden; dat vind ik een keuze die meer past bij mensen die bewust met paardrijden bezig zijn.

schrikdraad schreef:

Hoezo rare uiitspraken. Ik onderbouw alles te uit en te na wat ik hier stel. In tegenstelling tot jou. Een argument als: 'mijn paard heeft er geen last van want hij loopt net zo gemakkelijk' vind ik absoluut geen onderbouwing. En je overtuigd mij daar geenzins mee dat zwaar overgewicht van de ruiter voor een paard niet onnodig belastend is.

Bovendien gaat het mij niet om jouw specifieke situatie. Ik vind alleen dat de discussie gevoerd moet worden, het onderwerp uit de tabosfeer gehaald moet worden en dat ruiters met zwaar overgewicht en die niet bewust met paardensport bezig zijn geen algemeen geaccpeteerd beeld moeten worden in de paardensport.

ilse011 schreef:
nu denken andere mense die niet paardrijden dat je van paardrijden dik word tewijl je best veel conditie er voor nodig moet hebben

Als ruiters met zwaar overgewicht een algemeen geaccepteerd iets worden binnen de paardensport, dan zal de paardensport door buitenstaanders in zijn geheel niet meer gezien en serieus genomen worden als SPORT.

GittekeZ1 schreef:

Als je de laatse pagina's gelezen hebt gaat het iig wat mij betreft niet om het plaatje, feitelijke kilo's en maten. Het gaat om gezond, bewust en verantwoord bezig zijn met paardensport. En zwaar overgewicht van een ruiter hoort daar niet bij. En met zwaar overgewicht hebben we het niet over een kilo'tje teveel of maatje 40. Dan hebben we het over gewicht dat ook voor de ruiter ongezond is.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 18:40

Wat andere over mij vinden daar trek ik me geen lap over aan, dat heb ik wel geleerd door dit topic.
Niemand kent mij persoonlijk,niemand kent mijn paard persoonlijk, dus kan niemand er ook geen oordeel over vellen.

Daarmee wil ik eigenlijk zeggen dat dit topic zinloos is aangezien niemand via de computer een correct beeld kan vormen, men kent niemand persoonlijk.

Manuela379

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 18:44

jasmijn78 schreef:
schrikdraad schreef:
Conditie heb ik nu wel minder maar dat komt door de traag werkende schildklier en ik het nog niet volhoud om naast paardrijden te sporten.

Je kunt ook sporten tot je voldoende conditie hebt voor het paardrijden... het is maar net welke keuzes je maakt. Met paardrijden bouw je an sich niet echt/snel/gericht een goede conditie op EN met een slechte conditie zit je je paard ook nog eens in de weg. Dus eerst sporten tot je conditie oke is en dan pas paardrijden; dat vind ik een keuze die meer past bij mensen die bewust met paardrijden bezig zijn.

schrikdraad schreef:

Hoezo rare uiitspraken. Ik onderbouw alles te uit en te na wat ik hier stel. In tegenstelling tot jou. Een argument als: 'mijn paard heeft er geen last van want hij loopt net zo gemakkelijk' vind ik absoluut geen onderbouwing. En je overtuigd mij daar geenzins mee dat zwaar overgewicht van de ruiter voor een paard niet onnodig belastend is.

Bovendien gaat het mij niet om jouw specifieke situatie. Ik vind alleen dat de discussie gevoerd moet worden, het onderwerp uit de tabosfeer gehaald moet worden en dat ruiters met zwaar overgewicht en die niet bewust met paardensport bezig zijn geen algemeen geaccpeteerd beeld moeten worden in de paardensport.

ilse011 schreef:
nu denken andere mense die niet paardrijden dat je van paardrijden dik word tewijl je best veel conditie er voor nodig moet hebben

Als ruiters met zwaar overgewicht een algemeen geaccepteerd iets worden binnen de paardensport, dan zal de paardensport door buitenstaanders in zijn geheel niet meer gezien en serieus genomen worden als SPORT.

GittekeZ1 schreef:

Als je de laatse pagina's gelezen hebt gaat het iig wat mij betreft niet om het plaatje, feitelijke kilo's en maten. Het gaat om gezond, bewust en verantwoord bezig zijn met paardensport. En zwaar overgewicht van een ruiter hoort daar niet bij. En met zwaar overgewicht hebben we het niet over een kilo'tje teveel of maatje 40. Dan hebben we het over gewicht dat ook voor de ruiter ongezond is.

waar maak je je eigen druk om....
Laatst bijgewerkt door Manuela379 op 10-08-11 19:20, in het totaal 1 keer bewerkt

D00R

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 18:52

schrikdraad schreef:
Ja ik wil anders beweren.
Geen idee hoe het bij meer overgewicht bij mij zou zijn ben nu namelijk zwaarder dan ooit.
Maar ik heb maat 36 gehad (zwaar onder gezond bmi, 38 was aan de onderkant van nog net gezond bmi) en toen reed ik met rijden niet gemakkelijker dan nu. Conditie heb ik nu wel minder maar dat komt door de traag werkende schildklier en ik het nog niet volhoud om naast paardrijden te sporten.
Dus ik stap meer tussendoor dan eerder.
Maar het zitten geen verschil.

En voor het paard geen verschil mijn man of ik te paard hij loopt net zo gemakkelijk.

Bijzonder dat jij het dan zo anders ervaart als ik. Ooit had ik maatje 34 (en turnde veel) en ik reed toen toch al wat jaartjes paard. Ik kon toen minder goed rijden overigens, maar had toen ik te dun was last van mezelf (of vooral van mijn zadel eigenlijk). Daarna stopte ik met turnen (om gezondheidsredenen) en vlogen de kilo's eraan. Er was een tijdje (toen ik rond de 60 kg woog) dat ik me echt gemakkelijker voelde op mijn paardje. Eenmaal meer aangekomen, merkte ik dat ik beperkt raakte in mijn eigen bewegingen en daarmee het paard dus ook beperkte. Daarna ben ik langzaam weer afgevallen en toen ik eenmaal vond dat ik wel weer op een paard kon in plaats van ernaast, merkte ik gelijk ook dat ik weer beter zat.

Niet alleen mijn eigen lichaam beperkte me trouwens. Het feit alleen al dat de meeste zadels gewoonweg niet paste bij mij, zorgde ervoor dat ik niet goed zitten kon. En dáár zit voor mij een heel groot probleem met overgewicht. De meeste paarden passen nou eenmaal geen groot zadel. Jezelf in een te klein zadel proberen te krijgen kan, maar dat is totaal niet wenselijk. En al helemaal niet in een diep dressuurzadel. Je kúnt dan immers met geen mogelijkheid nog meebewegen met de bewegingen van je paard.

Zodra je het gewicht bereikt (of de omvang eigenlijk) waarin dat problematisch(er) begint te worden, moet je toch wel concluderen dat je niet goed bezig bent.
En ter vergelijking: ik heb nu een Lusitano, ik weeg 61 kg (oladiejeej - en het kost behoorlijk wat tijd en energie om dat te blijven wegen, aangezien ook ik het probleem heb dat ik niet veel meer kan en mag bewegen) en ik heb héél veel moeite moeten doen om een zadel te vinden wat past bij ons beiden. No way dat ik -goed- met mijn maatje 38 in een dressuuzadeltje pas van 16,5 inch. Hoe doen alle ruiters dat dan die overgewicht hebben, maar zich wel in een 17,5 inch dressuurzadel weten te proppen? Dat is namelijk toch (of zit ik er nou zo naast) het gemiddelde wat een gemiddeld paard kwijt kan?

paardje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 18:55

dikke mensen kunnen ook met hun paard gaan wandelen langs de weg bivoorbeeld aan de hand dan vallen ze wel af

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 18:55

Citaat:
waar maak je je eigen druk om je wil het volgensmij echt als een elite sport houden?
aleen maatjes 36 op wetstrijd. als je zo iets wil ga dan op turnen;) want je hik aleen tegen dik niet dik en zulke dingen daar kijk je aleen naar!

weer zo'n reactie waar je niets mee kan, wordt vermoeiend...

Citaat:
No way dat ik -goed- met mijn maatje 38 in een dressuuzadeltje pas van 16,5 inch. Hoe doen alle ruiters dat dan die overgewicht hebben, maar zich wel in een 17,5 inch dressuurzadel weten te proppen? Dat is namelijk toch (of zit ik er nou zo naast) het gemiddelde wat een gemiddeld paard kwijt kan?

geen idee, maar dat is inderdaad ook een punt, een goed passend zadel voor ruiter én paard....Dat wordt naar gelang je omvang toeneemt ook steeds lastiger

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 18:56

Ik heb nochtans niet zo'n dunnen poep en pas perfect in mijn 17.5inch zadel (heb nog een volledige hand, als ik errop zit, op overschot)