Als dat ook is wat je bedoelt dan zitten we dichter bij elkaar dan ik eerder kon opmaken uit je berichten. Ik vind ook wel dat je iets aan overgewicht moet doen, maar ik weet ook hoe moeilijk dat proces soms kan zijn en dat het niet alleen maar zwart-wit is. Je bent niet sneu omdat je dik bent, maar mensen zijn nooit zomaar dik, er zit wel een reden achter en door iedereen over 1 kam te scheren, komt dat kwetsend over. Hoe je eraan komt is natuurlijk niet altijd relevant, maar kan soms wel een klein beetje begrip kweken, dat hoef niet altijd te zijn om het te vergoelijken.
Als ik het maar weer eens op mezelf betrek, een jaar of 4 geleden zat ik op eenvoor mij prima gewicht (was daarvoor zo'n 20 kilo afgevallen), zo rond de 90 kilo (dan ben ik goed in verhouding, slank en fit, met een maatje 42), lager dan dat kom ik ook niet op een gezonde manier. Toen ik een relatie kreeg werd ik all zwaarder, mijn ex sleepte enorme hoeveelheden vreetwerk mee naar huis en we aten vaak laat omdat hij meestal pas rond half 10/10 uur thuiskwam. Daarnaast had hij er nogal een handje van om mij heel subtiel de grond in te boren en me het idee te geven dat ik geen donder waard was. In 2 jaar tijd ben ik 25! kilo aangekomen, daar ben ik zelf bij geweest, maar ik weet ook dat dat zonder mijn ex niet gebeurd was. Ik kan namelijk best goed op gewicht blijven (was voordat ik hem ontmoette ook al een aardige tijd op gewicht). In mijn geval pak ik bij stress geen sigaret, maar ga ik vreten. Toen ik dus zo enorm was, reed ik ook vrijwel niet, omdat ik mezelf inderdaad te zwaar vond, maar ik reed evengoed soms wel. Ik ben toen af gaan vallen, meer gaan rijden en nu ben ik alweer 1,5 jaar stabiel, maar afvallen gebeurde nog steeds niet. Nu ben ik dus maar weer aan het afvallen dmv een nogal heftig dieet, om weer tot dat gewicht te komen van 4 jaar geleden. Dat doe ik in combinatie met veel bewegen, ook in de vorm van rijden.
Ik was niet sneu omdat ik dik was, maar ik weet wel hoe moeilijk en frustrerend dat klotegewicht kan zijn en dan is het best vervelend om sommige opmerkingen te lezen. Niemand is dik voor zijn of haar lol, echt niet

. Het heeft wel vaak te maken met omstandigheden en voor mij was het paardrijden het enige wat me nog op de been hield en motiveerde om verder af te vallen.
Dus ik ben het tot op zekere hoogte met je eens, maar ik blijf erbij dat het een kwestie van verhouding is, en niet alleen maar een gewicht en dat je inderdaad een paard moet kopen wat bij je omvang en lengte past. Dan vind ik het dus belangrijker hoe zo'n ruiter rijdt en of diegene soepel op zijn of haar paard kan komen, dan het aan zijn/haar gewicht op te hangen.