Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 00:47

Ilegra schreef:
Ik weet hoe hij er over denkt maar vind dat hij door draaft in dit geheel.
Natuurlijke scheefheid kunnen oplossen met goed zitten en de juiste rechtricht oefeningen = prima, maar te denken dat paarden die HKO hebben beter zullen gaan lopen bij zijn trainingstechnieken, euhm ik weet het niet.

Ik zie natuurlijke scheefheid meer als het linkshandig of rechtshandig zijn zoals bij mensen.
Een voorkeurskant die het paard heeft ontwikkeld die naar zoals ik heb begrepen zich kan ontwikkelen in de baarmoeder als ongeboren veulen.
Dat is met de rechtrichtoefeningen zoals hier eerder genoemd zijn SB, SV en Volte werk wel te doen (natuurlijk goed uitgevoerd).

Maar echte scheefheid toch niet? een bekken wat echt scheef staat kan toch niet door de boven genoemde oefeningen weer recht komen te staan?

Het gewone natuurlijke scheefzijn van een paard wordt natuurlijk opgelost door de "gewone" oefeningen zoals je die beschrijft.
Maar kan ook opgelost worden door het paard uit zijn scheefzijn te "halen" door de ruiterzit.

Extreme scheefheid zal dan inderdaad ook (waarschijnlijk) opgelost kunnen worden, maar ik weet niet of Nombrado dat ook bedoeld.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 00:48

Als er een bekken scheefstaat krijg je dat met geen mogelijkheid recht door er netjes op te gaan zitten Nombrado, echt meid open je ogen toch eens, je pretendeert een osteopaat's werk te kunnen doen met alleen je zit. Dus een bot manipuleren. Ik wil dan niet weten wat je doet. En kom nu alsjeblieft niet nog eens aan met, 'nou gewoon, in balans zitten' want het raakt echt kant noch wal en zal een enkele onwetende lezer wellicht een osteopatenbezoek doen afzeggen terwijl het paard het wel nodig heeft.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 00:50

Mindfields schreef:
Als er een bekken scheefstaat krijg je dat met geen mogelijkheid recht door er netjes op te gaan zitten Nombrado, echt meid open je ogen toch eens, je pretendeert een osteopaat's werk te kunnen doen met alleen je zit. Dus een bot manipuleren. Ik wil dan niet weten wat je doet. En kom nu alsjeblieft niet nog eens aan met, 'nou gewoon, in balans zitten' want het raakt echt kant noch wal en zal een enkele onwetende lezer wellicht een osteopatenbezoek doen afzeggen terwijl het paard het wel nodig heeft.

en nu nog een keer goed lezen wat ik geschreven heb!
als de scheefheid zodanig is dat het pijn bij het dier veroorzaakt? zoals een val of breuk, moet je er als ruiter echt niet meer op gaan zitten

we hebben het over 'natuurlijke scheefheid' niets meer en niets minder
echter, osteopaten en fisio's varen wel bij onbewuste ruiters en diens instructeurs.
als er goed gereden zou worden, en een paard geen ongeluk gehad heeft, is er simpelweg bij goed rijden geen fisio of osteo nodig!
Laatst bijgewerkt door nombrado op 23-02-11 00:52, in het totaal 1 keer bewerkt

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 00:51

Mindfields schreef:

Wat deed Racinet bij leven :+ het manipuleren van bot/wervels.

Eigenlijk net als Baucher. De eerste osteopaten, soms ;)

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 00:51

Er zijn zat paarden die met een scheefstaand bekken rondlopen zonder pijn omdat die zich qua spieren hebben aangepast. Echter staat het bot nog steeds scheef en krijg je dat met geen mogelijkheid recht door rijden.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 00:52

Een scheef bekken is echt geen breuk hoor en hoeft ook geen direct zichtbare pijn te veroorzaken :n

er zijn duizenden paarden met een scheef bekken die vrolijk doorgereden worden.

Edit: mindfields was me al voor :P

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 00:53

Mindfields schreef:

betreffende paard waar ik het over heb heeft na combinati van osteopaat behandelingen en rechtrichten volgens AdB heel duidelijk een minder scheef bekken. Osteopaat heeft daarbij gezegt dat dit resultaat niet zonder het rechtrichten had kunnen worden berijkt. Ik kan dr ook niets aan doen als het nie logisch is, maar... das wat ik heb ervaren.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 00:54

Zooist schreef:
Een scheef bekken is echt geen breuk hoor en hoeft ook geen direct zichtbare pijn te veroorzaken :n

er zijn duizenden paarden met een scheef bekken die vrolijk doorgereden worden.

Edit: mindfields was me al voor :P

in dat geval kan je dit met rijden en longeren recht krijgen

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 00:54

Een minder scheef bekken is nog steeds geen rechtstaand bekken. Minder scheef is logisch als de spieren bewerkt worden. Recht krijg je het echter niet zonder manipulatie.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 00:56

Mindfields schreef:
Een minder scheef bekken is nog steeds geen rechtstaand bekken. Minder scheef is logisch als de spieren bewerkt worden. Recht krijg je het echter niet zonder manipulatie.

door recht te rijden wel.
daarbij ontspan je de spieren....juist in de beweging.
laat het paard bewegen in zijn eigen fundament.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 00:59

Hmm, afgelopen half jaar niet meer gekeken in hoeverre het bekken nu recht staat. Zal morgen eens kijken. Ik vond het cverschil zelf heel opvallend iig. Zat centimeters verschil in links en rechts. Nou is dit paard wel echt een kaartenhuis en geen goed voorbeeld eigenlijk, gezien zn scheve bekken, spat, en artrose. (als je goed rijd loopt hij nog met plezier hoor, hij word sjago als hij een paar dagen niet gereden is)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 01:01

Airborn schreef:
Hmm, afgelopen half jaar niet meer gekeken in hoeverre het bekken nu recht staat. Zal morgen eens kijken. Ik vond het cverschil zelf heel opvallend iig. Zat centimeters verschil in links en rechts. Nou is dit paard wel echt een kaartenhuis en geen goed voorbeeld eigenlijk, gezien zn scheve bekken, spat, en artrose. (als je goed rijd loopt hij nog met plezier hoor, hij word sjago als hij een paar dagen niet gereden is)

klopt, lekker in beweging houden is het beste voor deze paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 01:03

Nou dan ik mijn geld dus beter in een goede lesgeefster steken dan in de beste man die mijn paard om de zoveel tijd een check up geeft.

Ik vind het moelijk te begrijpen dat een paard dat werkelijk scheef is in de bekken (door een val) alleen op zit recht te richten is.
Laat staan dat natuurlijk scheefheid te corrigeren is met alleen zit.
Ik heb aan mijn eigen ruin gemerkt dat ik echt ook met teugelhulp moet begrensen en moet vragen omdat hij anders buiten zijn spoor gaat lopen.

Mijn ruin liep als een paard dat ataxie had dus daar was ik zo wie zo al niet opgestapt.
Kwam door zijn scheve heupen, overigens was er geen sprake van een breuk.
Ik weet ook niet of hij pijn had (hij liep zo briek als maar kon maar altijd met een vrolijke blijdschap).

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 01:05

nombrado schreef:
Mindfields schreef:

Ik kan werkelijk niet begrijpen hoe je dat voor elkaar krijgt?
Vind het erg jammer dat je het ook niet kan laten of wil laten zien.....

Aangezien ik nog nooit zoiets gehoord heb ben ik daar echt nieuwsgierig naar. Zou een hele hoop schelen en de osteopaten kunnen het wel shaken dan.

Airborn

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 01:10

Voor de duidelijkheid, naar mijn idee moet het rechtrichten van een erg scheef paard áltijd in samenwerking met een osteopaat omdat er vaak allerlei blokkades in het lichaam zitten, en je bespaart jezelf en je paard een boel frustraties en ongemak door het tegelijk aan te pakken.

Mindfields, als de les donderdag bevalt, en ik ga regelmatig lessen bij Moll kan ik vast wel een keer laten zien hoe het andere paard dat ik rij loopt als je die "gewoon"rijd en als je die via AdB rijd.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 01:18

Zooist schreef:
nombrado schreef:

Ik kan werkelijk niet begrijpen hoe je dat voor elkaar krijgt?
Vind het erg jammer dat je het ook niet kan laten of wil laten zien.....

Aangezien ik nog nooit zoiets gehoord heb ben ik daar echt nieuwsgierig naar. Zou een hele hoop schelen en de osteopaten kunnen het wel shaken dan.

laten zien kan niet
laten voelen wel.. :D

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 08:15

Ik wil sowieso eerst zien op welke manier iemand bezig is met zijn paarden. En van uw site kan ik dat niet afzien.

Integendeel, daar vind ik plaatjes die mij juist niet aan staan :n

Ik zie niks van terug wat verkondigd wordt.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 08:19

En laten wij nu ophouden op dit topic het ongmogelijke mogelijk te maken, dan worden wij Godlasternd.
Wanneer men het niet kan laten zien maar wel kan voelen dan loopt bij mij al de kippenvel over de rug.
Nu nog de hand op leggen??

Maar om weer op het thema terug te komen, het is dus onmogelijk biomechanisch zowel van mens en dier om alleen met je zit het paard recht terichten of met je heupen of welke onzin ook.
Dit is een samenspel van hulpen.
En wanneer een paard in zijn heup scheef is door een val etc. dan is het wel mogelijk door de spieren te trainen dit te compenseren maar de scheeefheid in de heup die blijft.
We handden het over het rechtgericht zijn van het paard, en dat is een paard eerst wanneer hij de zijgangen beheerst, en dat nog labiel, want ik als ruiter zou hem toch steeds weer recht moeten houden.
Dit wanneer men bv de zig zag traversale rjdt bemerkt men dat bij het omstellen.
Wanneer men op de middenlijn rijd, of wanneer men halthoud aan het beschot.
Dit komt omdat een paard zijn schouders smallen zijn dan zijn heupen.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 08:25

Mooie opmerking.:j

Verder ben ik het geheel met uw schrijven hierboven eens. Nadat een paard behandeld is zal de ruiter het lichaam weer correct kunnen gaan trainen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 10:16

Zooist schreef:
Ik wil sowieso eerst zien op welke manier iemand bezig is met zijn paarden. En van uw site kan ik dat niet afzien.

Integendeel, daar vind ik plaatjes die mij juist niet aan staan :n

Ik zie niks van terug wat verkondigd wordt.

precies, dat kan je op een site ook niet zien. Ook niet hoe er met de paarden gewerkt wordt.
een foto is een moment opname en dus een deel van het complete plaatje
daar kan tegenwoordig heel wat op gefotoshoped worden. ;)
Hetgeen wat ik bedoel , zal echt door de ruiter zelf gevoeld moeten worden, hetzij op eigen paard, hetzij op lespaard.
Gevoel kan je niet op een foto zetten

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 10:18

Zooist schreef:

Verder ben ik het geheel met uw schrijven hierboven eens. Nadat een paard behandeld is zal de ruiter het lichaam weer correct kunnen gaan trainen.

graag wel met kundige begeleiding, anders zit je zo weer in het oude patroon.
je zal dus als ruiter goed moeten leren voelen, als je paard scheef is (ook minimaal)

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 10:20

Ilegra schreef:
een bekken wat echt scheef staat kan toch niet door de boven genoemde oefeningen weer recht komen te staan?

Wat je probeert met rijden (en ook met osteopathie) is om de gebieden die niet meer mobiel zijn, mobiel te krijgen. Dat heeft dus niet iets met recht zetten te maken, maar met mobiliseren waardoor het dier weer kan functioneren.

Airborn schreef:
Voor de duidelijkheid, naar mijn idee moet het rechtrichten van een erg scheef paard áltijd in samenwerking met een osteopaat omdat er vaak allerlei blokkades in het lichaam zitten, en je bespaart jezelf en je paard een boel frustraties en ongemak door het tegelijk aan te pakken.

Dat klopt, de ene blokkade veroorzaakt een volgende compensatie, en als je pech hebt ook nog decompensaties (compensaties die eigenlijk niet bij elkaar horen, heel kort door de bocht gezegd). Je werkt dus met meerdere problemen tegelijk, en daarvoor gebruik je alle middelen in combinatie, zit, been én teugels.

Als je het mij vraagt, werkt het ook andersom. Osteopatische behandeling moet samen met juiste training, zodat je de losgemaakte gebieden mobiel houdt, en voorkomt dat het paard weer terug schiet in zijn oude patroon.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 10:21

Professor schreef:
Wanneer men het niet kan laten zien maar wel kan voelen dan loopt bij mij al de kippenvel over de rug.
Nu nog de hand op leggen??

nee voelen.
dat is simpelweg voelen of een paard onder de ruiter scheef gaat of niet
dat zal elke ruiter 'moeten' leren om uberhaupt paard te leren rijden.
maar ook de eigen (soms aangeleerde) scheefheid van de ruiter heeft al invloed op het paardenlichaam.
ga maar eens bij jezelf voelen, of je recht staat, zit of loopt.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 10:22

nombrado schreef:
Zooist schreef:

graag wel met kundige begeleiding, anders zit je zo weer in het oude patroon.
je zal dus als ruiter goed moeten leren voelen, als je paard scheef is (ook minimaal)

Ow echt? :o? Dat heb ik nu echt nooit begrepen. :o

Nou, op basis van je antwoorden en het niet willen tonen van voorbeelden haak ik af bij wat je verkondigd.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 10:24

Zooist schreef:
Nou, op basis van je antwoorden en het niet willen tonen van voorbeelden haak ik af bij wat je verkondigd.

prima, jou keuze 8-)