duidelijke foto paard die goed 'door de rug' loopt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Aimee

Re: duidelijke foto paard die goed 'door de rug' loopt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 12:19

Goofy... kun je op basis van een standfoto aangeven of het kruis voldoende lang, breed en schuin is? Ik ben erg benieuwd Lachen

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 12:28

Ik heb een aantal foto`s zitten bekijken , heb niet veel verstand er van , maar vind vaak dat er een heel gespannen onderhals is en het 3 hoekje zeg maar bij de kaaklijn over gang hals dat daar te veel plooien zijn,zo worden er zenuwen geblokkeert met rijden en dus kan het paard zich niet juist ontspannen lijkt me.
Ook mis ik vaak de juiste buiging , maar op foto`s is het vaak ook moeilijk te zien , het zijn ook maar moment opnames natuurlijk.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 12:29

Ik spreek vanuit mijn eigen ervaringen met rug, achterhand en hals gebruik van Volbloeden en Quarter horses.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 12:31

midgie schreef:
Ik heb een aantal foto`s zitten bekijken , heb niet veel verstand er van , maar vind vaak dat er een heel gespannen onderhals is en het 3 hoekje zeg maar bij de kaaklijn over gang hals dat daar te veel plooien zijn,zo worden er zenuwen geblokkeert met rijden en dus kan het paard zich niet juist ontspannen lijkt me.
Ook mis ik vaak de juiste buiging , maar op foto`s is het vaak ook moeilijk te zien , het zijn ook maar moment opnames natuurlijk.

Welke foto's bedoel je precies?

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 12:32

Himyar schreef:
Ik spreek vanuit mijn eigen ervaringen met rug, achterhand en hals gebruik van Volbloeden en Quarter horses.

Dus jou ervaring is dat volbloeden en/of rijpaarden met in directe lijn volbloed makkelijk kantelen in het bekken?

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 12:44

Mijn eigen QH gefokt uit een Volbloed merrie:
Afbeelding
Mijn ervaring is dat het kantelen niet zo'n groot probleem is, ik denk niet groter dan bij de gemiddelde Gelderse.
Een half broertje van hem, ook gefokt van een QH vader uit dezelfde Volbloed moeder:
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Himyar op 05-10-07 12:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 12:52

Waarom noem je de gemiddelde Gelderse? Lachen

Mag ik wat zeggen over jou QH? Bloos

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 12:55

Gelderse omdat die vaak als tegenwicht wordt genoemd van de Volbloed. Maar ik had van alles kunnen noemen natuurlijk. Overigens heb ik zelf een half Gelders paard gehad in het verleden, maar die heb ik verkocht voordat ze drie was, omdat ik over ging op western. Haar vader was een Anglo Arabier. http://groups.msn.com/horsesofelles/jolijt.msnw http://www.allbreedpedigree.com/jolijt2
http://www.paardenbegrijpen.nl/index.ph ... &Itemid=99
Hier nog een plaatje van die heel licht gekleurde Quarter die hier boven ook staat, op deze foto tijdens de periode dat hij werd beleerd. De eerlijkheid gebied me te zeggen dat het een paar maanden voor zijn derde verjaardag was.
Afbeelding

Zeg het maar.
Laatst bijgewerkt door Himyar op 05-10-07 13:19, in het totaal 1 keer bewerkt

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 13:10

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 13:34

Okee Lachen
Het valt me namelijk op de jou QH nogal scherpe hoeken heeft in de achterhand. De gewrichten van het achterbeen zijn allemaal sterk gehoekt en de croupe lijkt mij vrij sterk te hellen. Misschien komt het door de manier waarop hij staat? Of misschien hoort dat zo bij een QH?

Ik ben even niet zo origineel en plaats een link naar een bericht:

viewtopic.php?f=22&t=834074&st=0&sk=t&sd=a&start=375

Arie schrijft in dat bericht dat "paarden met een vrij sterk hellende croupe altijd moeite hebben om het bekken naar voren te kantelen om de romp stabiel te maken (benodigd voor het dragen en heffen van de massa) en vervolgens om de onderliggende gewrichten optimaal te kunnen buigen om het dragen, heffen en een ruime voortstuwing mogelijk te maken. Paarden met een sterk hellende croupe staan over het algemeen ook over weinig bodem."

Dit herken ik wel in het exterieur van jou paard Bloos Maar misschien heb ik het mis, hoort het zo bij een QH of staat ie net ongelukkig Lachen

Ik weet ook niet zo goed wat je aan het doen bent op die rijfoto, ik ben een absolute nono wbt western, maar vind je zelf dat ie daar fijn over de rug loopt? Lachen

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 13:47

Die onder het zadel doet een "spin", de achterbenen blijven daarbij staan en de voorbenen moeten over kruisen. Een hele moeilijke, zware oefening waarbij je van een paard dat nog maar een maand onder het zadel is niet kan verwachten dat hij dat meteen perfect doet. Het mag al een wonder heten dat hij zijn voorbenen zo netjes kon kruisen. Het is dus in feite een zijwaartse beweging.
Halfbroertje nummer drie, ook een QH van een QH vader uit dezelfde VB moeder.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

http://groups.msn.com/horsesofelles/fir ... hotoID=431

En een volle Volbloed merrie van hier 23 maanden oud, ze is een halfzusje van de Quarters, want ze heeft dezelfde moeder.
http://groups.msn.com/horsesofelles/luc ... snw?Page=5

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 13:54

Vind je zelf dat ze kantelen in het bekken?

Mag ik ook vragen waarom je een spin doet met een paard dat een maand onder het zadel is? Bloos
Die donkerbruine merrie op mijn foto's is ook een ruime maand onder het zadel, maar doet stap, draf en galop Bloos

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 13:55

Die man die hem beleerde werd overenthousiast. Stap, draf en galop deed hij ook Bloos .

Arie zegt zoveel...

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 14:03

Hahaha... herkenbaar Haha! Mijn vriend werd ook overenthousiast waarop ik een contragalopje heb gedaan Bloos

Arie zegt heel veel ja Haha! Zie verderop in dat FA topic Clown
Maar ik geef hem hierin wel gelijk Lachen
Bij de dressuurpaarden zie je nog wel eens van die sterk hellende croupes. Het lijkt dan net alsof ze fantastisch zakken achter, kantelen in het bekken en dat ook nog de hele rit vol kunnen houden. Maar stiekem is het gezichtsbedrog.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 14:15

Dus dit is gezichtsbedrog?
Afbeelding

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 14:21

Hmm.. Himyar, zou je een foto willen plaatsen van een paard (en liefst een eigen van jou) die goed door de rug loopt. Dat zou beter aansluiten bij het topic. Deze foto's zijn allemaal leuk, maar ik zie niks waarvan ik zeg, goh dat is nou lekker rug gebruik.
Ik zou dat zelf ook wel willen doen.. maar die foto's heb ik gewoon nog niet van mijn paardje. Misschien over paar weken als ik hem weer beetje op de rails heb en de osteopathie behandeling geholpen heeft.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 14:24

Heb ik al eerder hier in het topic gedaan, maar daar kwam verder geen reactie op.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 14:28

Kan je blz.nummer erbij geven.. anders zoekt het zo lastig.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 14:28

Dat kan ik niet beoordelen van die foto Himyar. Ik had het specifiek over het exterieur en het bewegen van jou QH, wat mij daaraan opviel.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 14:30

Himyar schreef:
Is dit over de rug (sorry, nogal donkere foto):
Afbeelding

Heb al gevonden.. is dit de enige foto Himyar?

Het is wel moeilijk te beoordelen foto. Hij lijkt me een beetje scheef het paard, maar dat kan ook door de foto komen. LA, zet zich ook niet geheel onder het zwaartepunt. Bij dressuurpaard zou je meer sprong willen zien in galop, bij western is dat niet gewenst daar moet galop vooral comfortabel zijn.

Volgens mij vraagt westernrijden ook heel anders rug gebruik dan dressuur.
Laatst bijgewerkt door Evelijn op 05-10-07 14:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Santosww

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 14:32

Hieronder een foto van mijn paard waarvan ik vind dat hij zijn rug goed gebruikt en zijn achterbenen ook goed gebruikt.

Afbeelding

Beetje te diep maar wel een goed rug en achterbeengebruik.
Afbeelding

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 14:39

Ben het niet geheel met je eens Santosww, ik heb mooiere plaatjes gezien. Eerste foto lijkt het paard zich vast te zetten bij de keel en hoofd lijkt ook wat gekanteld. Daarnaast is het achterbeen eerder van de grond dan het voorbeen (taktfout en dus meeste gewicht op rechtsvoor)
Tweede foto is echt achter het bit, en de hals buigt daarom niet vanuit de schoft

Santosww

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 14:45

Evelijn schreef:
Ben het niet geheel met je eens Santosww, ik heb mooiere plaatjes gezien. Eerste foto lijkt het paard zich vast te zetten bij de keel en hoofd lijkt ook wat gekanteld. Daarnaast is het achterbeen eerder van de grond dan het voorbeen (taktfout en dus meeste gewicht op rechtsvoor)
Tweede foto is echt achter het bit, en de hals buigt daarom niet vanuit de schoft

Over het kantelen ben ik het niet eens want als je goed kijkt loop zijn bles schuin zijn neusgat in.Hoor dit veel vaker terwijl als ze (jur's of wie dan ook ) goed kijken dat niet het geval blijkt...

echter heeft hij ook geen taktfout gemaakt, als je goed kijkt is het achterbeen niet eerder van de grond... Tilt hem alleen hoger op als het voorbeen, dit was op concours in Zwolle en dit was het vertrekken naar de uitgestrekte draf en had hier een 9 op, zal dus wel geen tact fout in zitten.

Over de tweede foto zei ik al dat ie te diep loopt maar gebruikt echt wel zijn rug anders kan het achterbeen ook niet zover ondertreden. Maar dat is zoals ik erover denk...

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 14:54

Santosww, ik sluit me toch bij Evelijn aan. Zeker wbt het kantelen. Ik kan me voorstellen dat zo'n schuine bles nog wel eens verwarring oplevert, maar hij kantelt juist naar rechts volgens mij en niet naar links, de kant waar de bles het neusgat ingaat.

De tweede foto buigt de hals inderdaad niet vanuit de schoft. Ik ben niet vies van wat ronder instellen, maar in dit geval zou hij dan nog wat dieper moeten om vanuit de schoft te buigen. (Oei, wat zeg ik nou Haha! ) Of Hij moet meer op lengte, om hetzelfde effect te bereiken.

Santosww

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 14:55

nou ja meningen verschillen...