Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

knollentuin

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 16:53

Ik heb hier 3 plaatjes van skeletten, waar verschillende fases in te zien zijn- ik ga geen foto's van internet trekken, omdat ik dan misschien van iemand ongeoorloofd materiaal gebruik. Afbeelding
Een paard dat "geopend" loopt

Afbeelding
Paard dat al meer aangesloten loopt

Afbeelding
Maximale geslotenheid en hier zie je vergeleken met eerste duidelijk verschil in bekken kanteling

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 16:59

Dankjewel KT. Je ziet een duidelijk verschil in de afstand van de knie tot de ribben en meer afstand tussen de heupen de de staart.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 17:01

Juist en als je nu de lijntjes van de botjes naar elkaar toe tekent maak je een hoek in de achterhand, en als je dat van een paard in stand doet, en in beweging zie je het verschil hoe het bekken gekanteld wordt, of niet

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 17:11

Citaat:
Een zich oprichtend paard buigt in eerste instantie door in de knieën, gevolgd door het kantelen van het bekken.

@Simpelman: Interessant om te weten! Hoe kan ik aan mijn paard merken met welk onderdeel hij moeite heeft, het buigen in de knieën of het kantelen van het bekken?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 18:20

FCSA schreef:
Hier nog een plaatje vanaf de andere kant. Lijkt me op zich een correct beeld w.b. lichaamsgebruik / kantelen bekken (voor een niet-verzamelde gang)?

Afbeelding

Dat ziet er fijn uit FCSA.
Wat betreft die "slappe" knieën, Ikzelf heb bij de 11 paarden die ik mijn leven privé heb gehad er niet één gehad die het niet had.
Engels volbloed, Anglo Arabisch volbloed, Welsh Arabier, NRPS, KWPN, Fries, Arabo Fries.
Het treedt telkens op bij een jong of ongetraind paard dat correct over de schouder wordt gereden.
Op het moment dat het inbuigt in de knie, dat heel kleine beetje in het begin, bijvoorbeeld als je de hals strekt en iets buiging vraagt in de wending dat valt het als het ware door de knie doordat de benodigde bespiering nog niet ontwikkeld is.
Het is vergelijkbaar met wanneer iemand ons een duw achter in de knieholte geeft als we met twee gestrekte benen staan, we vallen dan door de knie in de spieren.

Het is voor mij een goed teken, doorgaan!, voorwaarts.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 18:21

[***] schreef:
Kan er iemand voor mij dmv foto's duidelijk maken wanneer een paard het bekken kantelt en wanneer niet?
Ik vind het erg lastig om te zien. Het bekken ligt volgens mij erg diep onder een laag spieren, dus ik vraag mij af hoe het zichtbaar wordt/is.

Op de eerste foto van KDV is het heel goed te zien.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 18:25

knollentuin schreef:
Ik kijk als eerste naar hoe een paard gewend is te staan, dus hoe staan de achterbenen op de grond en welke hoeken maken sprong knie en heup/zitbeen. Dan hoe ligt de lijn van de rug, week / recht?
Paard met holle rug, hangbuik en achterbenen achter de massa heeft veel meer moeite met buik aanspannen bekken kantelen om die ruglijn rechter te maken dan een compact paard

[ [url=m/9ix0Zq.jpg]Afbeelding[/url] ]
Foto gevonden van de moeder van de vos, m'n kleinste paard is zij, 163. De andere zijn 175 en 180.... Dus ik doe met jullie klein maar fijn verhaal niet mee :D

Mooie foto Knollentuin ik heb daar niets over te zeggen. :) :)
(Misschien, je knieligging.... :) )
Laatst bijgewerkt door Simpelman op 30-12-16 18:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 18:28

FCSA schreef:
Citaat:

@Simpelman: Interessant om te weten! Hoe kan ik aan mijn paard merken met welk onderdeel hij moeite heeft, het buigen in de knieën of het kantelen van het bekken?

Daar kan ik zo geen antwoord opgeven, je kunt het duidelijk voelen als je rijdt.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 18:35

Simpelman schreef:
FCSA schreef:
Hier nog een plaatje vanaf de andere kant. Lijkt me op zich een correct beeld w.b. lichaamsgebruik / kantelen bekken (voor een niet-verzamelde gang)?

Dat ziet er fijn uit FCSA.
Wat betreft die "slappe" knieën, Ikzelf heb bij de 11 paarden die ik mijn leven privé heb gehad er niet één gehad die het niet had.
Engels volbloed, Anglo Arabisch volbloed, Welsh Arabier, NRPS, KWPN, Fries, Arabo Fries.
Het treedt telkens op bij een jong of ongetraind paard dat correct over de schouder wordt gereden.
Op het moment dat het inbuigt in de knie, dat heel kleine beetje in het begin, bijvoorbeeld als je de hals strekt en iets buiging vraagt in de wending dat valt het als het ware door de knie doordat de benodigde bespiering nog niet ontwikkeld is.
Het is vergelijkbaar met wanneer iemand ons een duw achter in de knieholte geeft als we met twee gestrekte benen staan, we vallen dan door de knie in de spieren.

Het is voor mij een goed teken, doorgaan!, voorwaarts.

Ok, merci!
Toch vind ik het vreemd dat hij zoveel moeite heeft met gaan liggen. Ik zal een filmpje maken en het hier posten, wellicht maakt dat het duidelijker.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 18:37

Ja dat gaan liggen met moeite, hoe gaat ie achterwaarts? Zit er wat kramperigheid in?
Dank simpelman, ja die knie...tenen...ach :P

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 18:40

Leuk dat je meedoet Suikermeisje!
Ik vind je paard inderdaad ook meer een "huntertype" De lengte in de rug is niet zozeer wat het moeilijk maakt om hem goed op het achterbeen te krijgen, maar het zit hem denk ik meer in de lengte van het achterbeen.
Meer gebouwd voor springen en snelheid, minder voor dragen.
Desalniettemin zit je er al maar mooi mee in het Z

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 18:41

knollentuin schreef:
Ja dat gaan liggen met moeite, hoe gaat ie achterwaarts? Zit er wat kramperigheid in?

Achterwaarts doet hij goed: diagonale plaatsing van benen, kanteling van bekken, zijn hele houding verbetert erdoor. Soms duurt het wel een pas of 5 voordat we 'm te pakken hebben. Op zich zou je zeggen dat hij wel aardig kan buigen in de gewrichten (zie foto hieronder, let niet op mijn kippenvleugel-armpjes), maar gaan liggen is echt een issue. Soms gaat hij alleen door zijn voorbenen, rolt dan zijn hoofd en nek in het zand, en gaat weer staan >;)

Afbeelding

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 18:45

Juist FCSA. Zo op de foto ziet het er allemaal goed uit. Maar ergens zit hem toch iets dwars. Ik vind je verhaal wel zorgelijk. Misschien toch nog eens naar een goede kliniek voor onderzoek? Bij een keuring gaat ook niet alles op de foto.
Het is nog een redelijk jong paard toch?

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 18:47

Babootje schreef:
Juist FCSA. Zo op de foto ziet het er allemaal goed uit. Maar ergens zit hem toch iets dwars. Ik vind je verhaal wel zorgelijk. Misschien toch nog eens naar een goede kliniek voor onderzoek? Bij een keuring gaat ook niet alles op de foto.

Hij is nu 6. Ik zal e.e.a. voor jullie (en evt. DA) op video zetten!

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 18:47

Babootje schreef:
Ik vind je paard inderdaad ook meer een "huntertype" De lengte in de rug is niet zozeer wat het moeilijk maakt om hem goed op het achterbeen te krijgen, maar het zit hem denk ik meer in de lengte van het achterbeen.

Dank. Klopt hoor, dankzij z'n geweldige instelling zijn we al tot hier. Nog nooit in een proef gehad dat ie 'me liet zitten'.. al heb je dat vaak aan jezelf te danken imo.

Springen... hij kan het wel. Echter niet met mij. Ik =1.64m en hij dus 1.75. Hij trekt niet echt naar de sprong toe waardoor hij dus niet met genoeg reactie springt.. daardoor vaak een balk.
Daarin is dus het flegmatieke minder.

Hard gaan kan die wel. Gister met vriendje erop helaas... 5 minuten in rengalop door de bak. Vriendje rijdt pas een jaar, dus die kwam shakend eraf. Al met al wel goedgekomen en blijven zitten, maar dat snelheid maken kan die wel. Echter ook gewoon met arbeidstempo is bij hem ook al vrij hoog.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 18:49

FCSA schreef:
knollentuin schreef:

Achterwaarts doet hij goed: diagonale plaatsing van benen, kanteling van bekken, zijn hele houding verbetert erdoor. Soms duurt het wel een pas of 5 voordat we 'm te pakken hebben. Op zich zou je zeggen dat hij wel aardig kan buigen in de gewrichten (zie foto hieronder, let niet op mijn kippenvleugel-armpjes), maar gaan liggen is echt een issue. Soms gaat hij alleen door zijn voorbenen, rolt dan zijn hoofd en nek in het zand, en gaat weer staan >;)

[ [url=m/OXm9dJ.png]Afbeelding[/url] ]

Ja, maar hier valt me dan wel een brede beenzetting op, en dat kan weer een moment zijn, en hoeft niet altijd zo te zijn...

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 18:58

Babootje schreef:

FCSA schreef:
Hij is nu 6. Ik zal e.e.a. voor jullie (en evt. DA) op video zetten!

Doe hem dan even links- en rechtsom op de harde volte stap en draf en stap en draf in rechte lijn van achteren gefilmd.
Dan moeten we Sanne even tippen, want want ik denk dat zij het meest gekwalificeerd is om er iets aan te zien.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 19:29

FCSA schreef:
Leuk, werken aan de hand! Ik heb daar weinig ervaring mee, maar zou het best graag wat meer willen doen.

Iets anders: hebben jullie ervaring met paarden met zwakke knieën? Ik heb soms het idee dat de mijne daar last van heeft. Moeite met ondertreden, zeer moeilijk kunnen gaan liggen/rollen (buigen door achterbenen lukt vrijwel niet, hij gaat door zijn voorbenen en laat zich dan vallen), na het werk leunt hij in de stal vaak met zijn billen tegen de muur, en bij het spelen/steigeren viel hij laatst om. Hij springt dan weer wel met zeer goede techniek en met weinig probleem.

Ben benieuwd naar jullie ervaringen/meningen!

Mijn hengst had ook een tijdlang gelijkaardige symptomen, behalve dat tegen de muur staan. Die had problemen met zijn bekken / SI-gewricht (diagnose via botscan). Hij heeft ontstekingsremmers ingespoten gekregen in de kliniek, maar leek niet te helpen. Het is er echter mettertijd vanzelf uit gegaan, nu gaat ie normaal liggen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 19:36

Voor beeldvorming van het SI moeten ze scintigrafie gebruiken en dat is een duur grapje.

Een paard dat echt problemen heeft in dat gebied lijkt overbouwd ook al is het dat niet.
Zo zag ik ook dat Dallas niet goed was, die leek ineens wel een quarter zo overbouwd, maar was precies even hoog als je het ging meten.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 20:04

Ik ben ook 2x per week bezig met het achterwaarts gaan ik vind dit een hele nuttige oefening om het bekken te laten kantelen Welliswaar nog aan de hand (kind is 3 jaar) We zitten al op een halve langezijde keurig recht en mooi doorstappend Wel met een snoepje en het commando terug

Ook doe ik een aantal x per week de oefening met mijn vingers langs zijn bilspier zodat die kantelt (alsof er koud water op zijn bips komt)

Ben er nu een mnd of 2/3 echt serieus mee bezig en merk dat die onder het zadel ook wat meer kan kantelen ( voor zijn leeftijd uiteraard)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 20:54

Suikermeisje, hoe oud is je paard?
Ik durf te wedden dat die voor een 10 kan appuyeren. Ik heb een enorme voorkeur voor lange paarden. Het duurt in het begin langer maar daarna kun je alle kanten op.

Ik kan geen frans, ik vraag me af waarom in dat stuk van PK zo'n enorm goede en zo'n slechte foto gekozen is.
Staat dat erbij?
Die strek foto is imo echt alles wat je niet wil en waarschijnlijk op een moment genomen dat hij net over het tempo uit de takt viel.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 20:56

Deze had ik nog beloofd over bügeltritt. Maar helpt waarschijnlijk niet voor de beeldvorming.
Afbeelding

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 22:33

Sizzle schreef:
Ik kan geen frans, ik vraag me af waarom in dat stuk van PK zo'n enorm goede en zo'n slechte foto gekozen is.
Staat dat erbij?
Die strek foto is imo echt alles wat je niet wil en waarschijnlijk op een moment genomen dat hij net over het tempo uit de takt viel.

Bij mij is de site in het Engels.

Ik veronderstel dat je foto's absoluut neemt, paarden zijn allemaal verschillend van bouw en hun prestaties zijn daarmee beperkt.
Dit is een waarschijnlijk een PRE met een korte schouder en daarmee weinig schoudervrijheid.
Gemakkelijker te verzamelen moeilijker te strekken.

Alleen perfecte paarden kunnen perfecte bewegingen laten zien, daarnaar streven in wedstrijdverband is dat is wat de fokkerij dan ook graag ziet. :Y) :Y)

Waar het om gaat is de juistheid van de bewegingen binnen de kaders van het individuele paard en de natuurlijkheid van de beweging.
Als we daar allemaal naar zouden streven als optimum dan zou er een groot deel van de paarden een beter leven krijgen en zouden hun ruiters gelukkiger zijn.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 22:34

suikermeisje schreef:
Babootje schreef:

Dank. Klopt hoor, dankzij z'n geweldige instelling zijn we al tot hier. Nog nooit in een proef gehad dat ie 'me liet zitten'.. al heb je dat vaak aan jezelf te danken imo.

Springen... hij kan het wel. Echter niet met mij. Ik =1.64m en hij dus 1.75. Hij trekt niet echt naar de sprong toe waardoor hij dus niet met genoeg reactie springt.. daardoor vaak een balk.
Daarin is dus het flegmatieke minder.

Hard gaan kan die wel. Gister met vriendje erop helaas... 5 minuten in rengalop door de bak. Vriendje rijdt pas een jaar, dus die kwam shakend eraf. Al met al wel goedgekomen en blijven zitten, maar dat snelheid maken kan die wel. Echter ook gewoon met arbeidstempo is bij hem ook al vrij hoog.

Hallo, leuk dat je foto's post!
Maakt je paard grote passen?
Daar bedoel ik mee grote ruime, maar eigenlijk trage passen, ik zie op de foto een traag en achterblijvend achterbeen. De vraag van [***] over kanteling van bekken zou je bij jouw foto van t z2 paard kunnen laten zien dat hij daar z'n bekken niet kantelt, herken je dat?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 22:41

Simpelman, wat gek, ik zie het in het frans :?
Binnen de kaders van de capaciteit van het paard is hij op het moment van de foto overvraagd of overijverig. Kiept van het achterbeen met stekend voorbeen in de hand.
Maar net zo goed liep hij twee passen eerder nog in takt, dat weet je helaas niet van zo'n foto moment.