Een paard dat "geopend" loopt

Paard dat al meer aangesloten loopt

Maximale geslotenheid en hier zie je vergeleken met eerste duidelijk verschil in bekken kanteling
Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
FCSA schreef:Hier nog een plaatje vanaf de andere kant. Lijkt me op zich een correct beeld w.b. lichaamsgebruik / kantelen bekken (voor een niet-verzamelde gang)?
[***] schreef:Kan er iemand voor mij dmv foto's duidelijk maken wanneer een paard het bekken kantelt en wanneer niet?
Ik vind het erg lastig om te zien. Het bekken ligt volgens mij erg diep onder een laag spieren, dus ik vraag mij af hoe het zichtbaar wordt/is.
knollentuin schreef:Ik kijk als eerste naar hoe een paard gewend is te staan, dus hoe staan de achterbenen op de grond en welke hoeken maken sprong knie en heup/zitbeen. Dan hoe ligt de lijn van de rug, week / recht?
Paard met holle rug, hangbuik en achterbenen achter de massa heeft veel meer moeite met buik aanspannen bekken kantelen om die ruglijn rechter te maken dan een compact paard
[ [url=m/9ix0Zq.jpg]Afbeelding[/url] ]
Foto gevonden van de moeder van de vos, m'n kleinste paard is zij, 163. De andere zijn 175 en 180.... Dus ik doe met jullie klein maar fijn verhaal niet mee
Simpelman schreef:FCSA schreef:Hier nog een plaatje vanaf de andere kant. Lijkt me op zich een correct beeld w.b. lichaamsgebruik / kantelen bekken (voor een niet-verzamelde gang)?
Dat ziet er fijn uit FCSA.
Wat betreft die "slappe" knieën, Ikzelf heb bij de 11 paarden die ik mijn leven privé heb gehad er niet één gehad die het niet had.
Engels volbloed, Anglo Arabisch volbloed, Welsh Arabier, NRPS, KWPN, Fries, Arabo Fries.
Het treedt telkens op bij een jong of ongetraind paard dat correct over de schouder wordt gereden.
Op het moment dat het inbuigt in de knie, dat heel kleine beetje in het begin, bijvoorbeeld als je de hals strekt en iets buiging vraagt in de wending dat valt het als het ware door de knie doordat de benodigde bespiering nog niet ontwikkeld is.
Het is vergelijkbaar met wanneer iemand ons een duw achter in de knieholte geeft als we met twee gestrekte benen staan, we vallen dan door de knie in de spieren.
Het is voor mij een goed teken, doorgaan!, voorwaarts.
knollentuin schreef:Ja dat gaan liggen met moeite, hoe gaat ie achterwaarts? Zit er wat kramperigheid in?
Babootje schreef:Juist FCSA. Zo op de foto ziet het er allemaal goed uit. Maar ergens zit hem toch iets dwars. Ik vind je verhaal wel zorgelijk. Misschien toch nog eens naar een goede kliniek voor onderzoek? Bij een keuring gaat ook niet alles op de foto.
Het is nog een redelijk jong paard toch?
Babootje schreef:Leuk dat je meedoet Suikermeisje!
Ik vind je paard inderdaad ook meer een "huntertype" De lengte in de rug is niet zozeer wat het moeilijk maakt om hem goed op het achterbeen te krijgen, maar het zit hem denk ik meer in de lengte van het achterbeen.
Meer gebouwd voor springen en snelheid, minder voor dragen.
Desalniettemin zit je er al maar mooi mee in het Z
FCSA schreef:knollentuin schreef:Ja dat gaan liggen met moeite, hoe gaat ie achterwaarts? Zit er wat kramperigheid in?
Achterwaarts doet hij goed: diagonale plaatsing van benen, kanteling van bekken, zijn hele houding verbetert erdoor. Soms duurt het wel een pas of 5 voordat we 'm te pakken hebben. Op zich zou je zeggen dat hij wel aardig kan buigen in de gewrichten (zie foto hieronder, let niet op mijn kippenvleugel-armpjes), maar gaan liggen is echt een issue. Soms gaat hij alleen door zijn voorbenen, rolt dan zijn hoofd en nek in het zand, en gaat weer staan![]()
[ [url=m/OXm9dJ.png]Afbeelding[/url] ]
Babootje schreef:Juist FCSA. Zo op de foto ziet het er allemaal goed uit. Maar ergens zit hem toch iets dwars. Ik vind je verhaal wel zorgelijk. Misschien toch nog eens naar een goede kliniek voor onderzoek? Bij een keuring gaat ook niet alles op de foto.
Het is nog een redelijk jong paard toch?
FCSA schreef:Hij is nu 6. Ik zal e.e.a. voor jullie (en evt. DA) op video zetten!
FCSA schreef:Leuk, werken aan de hand! Ik heb daar weinig ervaring mee, maar zou het best graag wat meer willen doen.
Iets anders: hebben jullie ervaring met paarden met zwakke knieën? Ik heb soms het idee dat de mijne daar last van heeft. Moeite met ondertreden, zeer moeilijk kunnen gaan liggen/rollen (buigen door achterbenen lukt vrijwel niet, hij gaat door zijn voorbenen en laat zich dan vallen), na het werk leunt hij in de stal vaak met zijn billen tegen de muur, en bij het spelen/steigeren viel hij laatst om. Hij springt dan weer wel met zeer goede techniek en met weinig probleem.
Ben benieuwd naar jullie ervaringen/meningen!
Sizzle schreef:Ik kan geen frans, ik vraag me af waarom in dat stuk van PK zo'n enorm goede en zo'n slechte foto gekozen is.
Staat dat erbij?
Die strek foto is imo echt alles wat je niet wil en waarschijnlijk op een moment genomen dat hij net over het tempo uit de takt viel.
suikermeisje schreef:Babootje schreef:Leuk dat je meedoet Suikermeisje!
Ik vind je paard inderdaad ook meer een "huntertype" De lengte in de rug is niet zozeer wat het moeilijk maakt om hem goed op het achterbeen te krijgen, maar het zit hem denk ik meer in de lengte van het achterbeen.
Meer gebouwd voor springen en snelheid, minder voor dragen.
Desalniettemin zit je er al maar mooi mee in het Z
Dank. Klopt hoor, dankzij z'n geweldige instelling zijn we al tot hier. Nog nooit in een proef gehad dat ie 'me liet zitten'.. al heb je dat vaak aan jezelf te danken imo.
Springen... hij kan het wel. Echter niet met mij. Ik =1.64m en hij dus 1.75. Hij trekt niet echt naar de sprong toe waardoor hij dus niet met genoeg reactie springt.. daardoor vaak een balk.
Daarin is dus het flegmatieke minder.
Hard gaan kan die wel. Gister met vriendje erop helaas... 5 minuten in rengalop door de bak. Vriendje rijdt pas een jaar, dus die kwam shakend eraf. Al met al wel goedgekomen en blijven zitten, maar dat snelheid maken kan die wel. Echter ook gewoon met arbeidstempo is bij hem ook al vrij hoog.