Oh nu wordt het interessant. Ik heb in het verleden al eens geprobeerd om helderheid te krijgen in de verschillen in de Franse en Duitse dressuuropvattingen. Waarbij Simpelman stellig beweerde dat er echter maar 1 volledig geevalueerde leer over is gebleven vanuit de klassieke geschiedenis en dat is het Skala. In mijn ogen werkt de Franse leer (Racinet, Karl) op een andere manier. Waarbij Balans voor beweging (Frans) vs. Beweging voor balans (Duits) wel het duidelijkste verschil is volgens mij. Misschien kan Kadankovitch wat helderheid brengen? Onderstaand een aantal quotes van destijds:
Ansie schreef:Ik heb er wat dingen uitgepikt waarvan ik denk dat het niet zo stellig neergezet kan worden. Leg het ecole de legerete eens naast het Skala en het kan niet anders dan dat je tot de conclusie komt dat er essentiele verschillen te vinden zijn. Het principe is niet altijd gelijk. Het doel wel. Maar de weg er naar toe verschilt.
Ik noem een voorbeeld, even kort door de bocht:
Skala (duits) - zonder takt geen losgelatenheid, en geen losgelatenheid betekent geen goede aanleuning en swung.
Franse school - zonder rechtgerichtheid geen balans, geen balans --> geen takt.
En zo zijn er nog een aantal verschillen.
Dus als je alleen al hiernaar kijkt dan zie je 'fouten' in een bepaald stadium van de training terwijl het misschien heel bewust zo gedaan wordt. Het doel is hetzelfde, de weg er naar toe is anders. Dus dan kan je niet een willekeurig trainingsfilmpje uit de Franse school beoordelen met een Skalabril op. Omdat op dat moment in de training misschien dingen worden gedaan die bij het Skala pas later aan de orde zouden komen of op dat moment al lang bevestigd zouden moeten zijn (zoals takt) (ondanks dat het geen stappenplan is, je hebt wel die drie stadia).
Ik hoop dat je mijn 'probleem' snapt.
Simpelman schreef:@Ansie
Een discussie die alleen om het gelijk hebben gaat ook als je ernaast zit heeft geen zin, leren is luisteren niet je eigen ongelijk bewijzen als gelijk.
ZONDER LOSGELATENHEID GEEN TACT (=onmogelijk)
zonder losgelatenheid geen aanleuning (=onmogelijk)
Ik woon een kwart van mijn leven in FR en Ph. Karl is mijn buurman...
Ansie schreef:Je begrijpt me verkeerd met die twee zinnen. En ik probeer helemaal mijn gelijk niet te halen. Ik haal alleen aan wat ik tegenstrijdig vind in de hoop dat je dat fatsoenlijk uit kan leggen

Ik zie namelijk wel degelijk verschillen dus als jij stelt dat het Skala en de Franse school gelijk zijn en volgens hetzelfde principe werken dan vind ik dat vreemd want ik zie het niet.
Wat ik schreef is:
Inderdaad wat jij schrijft, zoals in het Skala staat: zonder losgelassenheit geen takt of andersom (beinvloed elkaar), aanleuning, swung.
In de Franse school: zonder ontspanning en rechtgerichtheid, geen balans en zonder balans geen takt.
Het is niet mijn mening, dit zijn twee punten die niet volgens hetzelfde principe beschreven zijn. Het is denk ik nogal een verschil in
uitvoering om eerst bezig te zijn met balans en rechtrichten voordat er echt takt te waarnemen is. Balans voor beweging vs. beweging voor balans?
Dat is toch gewoon een verschil, je kan dan toch niet zeggen dat het hetzelfde principe is.........
En als ik dat verkeerd zie, LEG HET DAN UIT! ipv het skala te herhalen en met anekdotes te komen..
Ansie schreef:AR betrekt invloeden van meerdere oude meesters in de theorie. Een appuyement wordt echt zo uitgelegd alszijnde een traversmatige beweging.
Simpelman schreef:De Klassieke Dressuur, zoals die heden ten dage gereden zou moeten worden, is vastgelegd in de FEI reglementen.
Hier houdt men zich helaas niet maar aan maar desalniettemin.
In de KNHS heeft men ze voor het gemak een beetje aangepast aan de commercie.
De Klassieke Dressuur is niet "de oude meesters".
De "oude meesters" zijn fasen in de ontwikkeling/evolutie naar wat we nu KD noemen.
Iedere "oude meester" heeft gewerkt, gedacht, geëxperimenteerd en schrijft binnen de context van zijn tijd.
Het zijn geen standaardwerken, ze zijn relatief.
Ansie schreef:Het was een antwoord op een vraag van iemand; "AR werkt toch vanuit de franse klassiek rijkunst?"
Het was van mijn kant geen uitleg over wat KD is. En inderdaad AR is een verzameling van ideeen van meerdere oude meesters. Dat is ook precies jouw pijnpunt over AR, weet ik.
Het is in jouw ogen niet zo'n fantastisch mooi geëvolueerde samenvatting als het skala. Prima.
En misschien moet ik zelfs de opmerking nog maken dat een woord als Swung in de klassieke geschiedenis op diverse manieren uitgelegd wordt.