Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 16:37

SinneJ schreef:
Kadankovitch schreef:
SinneJ; daar kan ik wellicht helpen. Een van mijn ex-leerlingen is getrouwd met een neef van de beroemde dr, Borba. hier haar link ; http://ajmh.eu/about-2.html

Bedankt voor het meedenken! Dat is inderdaad interessant.
Bij Antonio kan ik ook eender waneer terecht, het probleem is dat ik deze portugese rijstijl moeilijk toe te passen vind op mijn Duits warmbloedpaard, hoewel ik enorm genoten heb van het werken met die lusitano's daar. Ik zou graag nog teruggaan.

Denkt u dat dat ondanks de verschillen toch een interessante richting is om uit te gaan?

Ja, maar Antiono Borba houdt erg vast aan de Portugese opvatting. Angelique Hofman en haar man Julio Borba zijn wat rekkelijker. Ik maak mijzelf wijs dat het nog het laatste restje invloed is dat ik heb op men dierbare homologue Angeliue.
Daarbij zijn er enorm veel overeenkomsten met de Franse rijopvatting. En zoals vermeld heb ik mijn kwpn paard ook beter aan het werk gekregen op basis van die methode. [nogmaals; wat niet wil zeggen dat een andere oopvatting fout is]

kevinsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 17:05

Hier ook en stille meelezer :o

Ik vind dit topic heel interessant! En lees met plezier al jullie meningen en ideeën over het trainen van paarden.

Op dit moment heb ik helaas geen les, arme student, dus ik dacht. Ik laat de foto's aan jullie zien.
En ik ben benieuwd wat jullie mij er over kunnen vertellen. zodat ik nog meer kan leren over hoe ik mijn paard zo vriendelijk en goed mogelijk kan rijden!

Even wat geschiedenis:
Ik kreeg Ed als mijn eerste groene paardje.
Hij was ongeveer zadelmak en wat werkelijk overal bang voor.
Hij had een versnelling en dat was hard :o

Ik was voorheen ook een hakken en zagen ruiter, heel slecht ik weet het.
Alleen iedereen reed zo, dus ja als beginnend ruiter ga je dan ook maar zo rijden..
Maar Ed heeft mij toch in laten zien dat dat gewoon niet werkt :n

Hier mijn foto's

Ik begin met twee foto's van hoe wij er een jaar geleden bij liepen.
https://lh3.googleusercontent.com/SGWleNcWx1S_zd_JsrYJviNpvBrSMT_34UYABCD9UAw=w1034-h775-no
https://lh3.googleusercontent.com/Q1v_x9RxyGMAvchpbu9AOOsFtYoAZ--AXvudDAY6EuU=w1034-h775-no

En dit zijn de foto's van een paar dagen geleden:

https://lh3.googleusercontent.com/dRfKUkpmBXtCU1-flWP369pXNSDaT5CL5QY8ypEq798=w1378-h775-no
[url]https://lh3.googleusercontent.com/5LGd8TxihaWaLiMdsLJPdW0VIPWQAa8bNzblEE2kZeM=w1378-h775-no
[/url]
https://lh3.googleusercontent.com/CjmhROvAZnWmwXIrz_R68uXHRqS8va3W55AEcUhC69U=w1378-h775-no
https://lh3.googleusercontent.com/Op3k2GPPEDJF8JFjzr7oX08mEclXqc2ftEI6XfP7pnk=w1378-h775-no
https://lh3.googleusercontent.com/1cnmIhr2vwOSfaz86Qww3OHHItTNZaeRzZwklF6X_Aw=w1378-h775-no

Wees een klein beetje lief voor mij :o
Ed en ik lopen vooral tegen spanningsproblemen aan.
Ik raak nog best snel gespannen, door een ongeluk die wij hebben gehad.
En die spanning neemt hij heel erg over.
Ik heb nog nooit zo'n gevoelig paard als Ed gehad. Hij spiegelt mij zo erg, dat het soms gewoon eng is :o

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 17:10

Oh nu wordt het interessant. Ik heb in het verleden al eens geprobeerd om helderheid te krijgen in de verschillen in de Franse en Duitse dressuuropvattingen. Waarbij Simpelman stellig beweerde dat er echter maar 1 volledig geevalueerde leer over is gebleven vanuit de klassieke geschiedenis en dat is het Skala. In mijn ogen werkt de Franse leer (Racinet, Karl) op een andere manier. Waarbij Balans voor beweging (Frans) vs. Beweging voor balans (Duits) wel het duidelijkste verschil is volgens mij. Misschien kan Kadankovitch wat helderheid brengen? Onderstaand een aantal quotes van destijds:

Ansie schreef:
Ik heb er wat dingen uitgepikt waarvan ik denk dat het niet zo stellig neergezet kan worden. Leg het ecole de legerete eens naast het Skala en het kan niet anders dan dat je tot de conclusie komt dat er essentiele verschillen te vinden zijn. Het principe is niet altijd gelijk. Het doel wel. Maar de weg er naar toe verschilt.
Ik noem een voorbeeld, even kort door de bocht:
Skala (duits) - zonder takt geen losgelatenheid, en geen losgelatenheid betekent geen goede aanleuning en swung.
Franse school - zonder rechtgerichtheid geen balans, geen balans --> geen takt.
En zo zijn er nog een aantal verschillen.
Dus als je alleen al hiernaar kijkt dan zie je 'fouten' in een bepaald stadium van de training terwijl het misschien heel bewust zo gedaan wordt. Het doel is hetzelfde, de weg er naar toe is anders. Dus dan kan je niet een willekeurig trainingsfilmpje uit de Franse school beoordelen met een Skalabril op. Omdat op dat moment in de training misschien dingen worden gedaan die bij het Skala pas later aan de orde zouden komen of op dat moment al lang bevestigd zouden moeten zijn (zoals takt) (ondanks dat het geen stappenplan is, je hebt wel die drie stadia).

Ik hoop dat je mijn 'probleem' snapt.

Simpelman schreef:
@Ansie
Een discussie die alleen om het gelijk hebben gaat ook als je ernaast zit heeft geen zin, leren is luisteren niet je eigen ongelijk bewijzen als gelijk.
ZONDER LOSGELATENHEID GEEN TACT (=onmogelijk)
zonder losgelatenheid geen aanleuning (=onmogelijk)

Ik woon een kwart van mijn leven in FR en Ph. Karl is mijn buurman...

Ansie schreef:
Je begrijpt me verkeerd met die twee zinnen. En ik probeer helemaal mijn gelijk niet te halen. Ik haal alleen aan wat ik tegenstrijdig vind in de hoop dat je dat fatsoenlijk uit kan leggen :)
Ik zie namelijk wel degelijk verschillen dus als jij stelt dat het Skala en de Franse school gelijk zijn en volgens hetzelfde principe werken dan vind ik dat vreemd want ik zie het niet.

Wat ik schreef is:
Inderdaad wat jij schrijft, zoals in het Skala staat: zonder losgelassenheit geen takt of andersom (beinvloed elkaar), aanleuning, swung.
In de Franse school: zonder ontspanning en rechtgerichtheid, geen balans en zonder balans geen takt.

Het is niet mijn mening, dit zijn twee punten die niet volgens hetzelfde principe beschreven zijn. Het is denk ik nogal een verschil in uitvoering om eerst bezig te zijn met balans en rechtrichten voordat er echt takt te waarnemen is. Balans voor beweging vs. beweging voor balans?
Dat is toch gewoon een verschil, je kan dan toch niet zeggen dat het hetzelfde principe is.........

En als ik dat verkeerd zie, LEG HET DAN UIT! ipv het skala te herhalen en met anekdotes te komen..

Ansie schreef:
AR betrekt invloeden van meerdere oude meesters in de theorie. Een appuyement wordt echt zo uitgelegd alszijnde een traversmatige beweging.

Simpelman schreef:
De Klassieke Dressuur, zoals die heden ten dage gereden zou moeten worden, is vastgelegd in de FEI reglementen.
Hier houdt men zich helaas niet maar aan maar desalniettemin.
In de KNHS heeft men ze voor het gemak een beetje aangepast aan de commercie.

De Klassieke Dressuur is niet "de oude meesters".
De "oude meesters" zijn fasen in de ontwikkeling/evolutie naar wat we nu KD noemen.
Iedere "oude meester" heeft gewerkt, gedacht, geëxperimenteerd en schrijft binnen de context van zijn tijd.
Het zijn geen standaardwerken, ze zijn relatief.

Ansie schreef:
Het was een antwoord op een vraag van iemand; "AR werkt toch vanuit de franse klassiek rijkunst?"
Het was van mijn kant geen uitleg over wat KD is. En inderdaad AR is een verzameling van ideeen van meerdere oude meesters. Dat is ook precies jouw pijnpunt over AR, weet ik.
Het is in jouw ogen niet zo'n fantastisch mooi geëvolueerde samenvatting als het skala. Prima.

En misschien moet ik zelfs de opmerking nog maken dat een woord als Swung in de klassieke geschiedenis op diverse manieren uitgelegd wordt.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 17:23

Ik blijf even weg uit de Duits/Franse discussie want ik weet daar te weinig van.

Wat ik wel voorbij zag komen (hier of in een ander topic) is wijken voor druk en dan met name over het nageven op druk. Ik ben nu juist bezig om de neus 'vooruit te laten steken' dus het erin laten lopen en juist niet naar me toe te halen. Is dat wel goed dan?

Kesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 17:27

Oké, daar gaan we.

Ik ben heel erg geïnteresseerd in dit topic en lees dan ook al erg lang mee. Ik heb jarenlang op maneges gereden en eigenlijk sinds mijn allereerste manege waar ik heb leren zitten, sturen en remmen, niets meer bijgeleerd. Ik wil dus mijn uiterste best doen om beter te leren rijden zodat mijn lieve merrie ook gezond blijft.

Sinds 2014 een eigen paardje die ik recreatief rijd, daarmee gaan lessen bij de lokale vereniging. Een fijne centred-riding instructrice die voor suggesties openstaat en denkt vanuit het belang van het paard. We streven dan ook naar een paard dat lekker in z'n lijf loopt, niet naar wedstrijden. Ik ga vaak op barebackpad naar de les omdat ik dan beter aanvoel wat ze doet met haar rug, de communicatie verloopt dan ook beter, lijkt wel.

Mijn paard lijkt moeilijk spieren op te bouwen, dus nu aan de myoplast en wat meer training (balkjes, in-uitjes, meer dressuur, lange buitenritten). Pas sinds de laatste weken begint ze haar hoofd en hals los te laten, en ik had een week geleden eindelijk eens iemand op sleeptouw die foto's kon nemen zodat ik zelf kon zien wat er gebeurt tijdens het rijden.

We rijden bitloos en hier in de wei heel soms ook zonder cap (ik zat er maar 5-10 minuutjes op). Ga ik de straat op, dan NOOIT zonder cap. Mooi, dan hebben we dat gehad.

Ik heb de foto's even bij elkaar gevoegd, anders zijn het er nogal veel, en zo is er wel meteen een mooi overzicht.

NB: dit is eventjes 5 minuutjes voor de foto, dus niet echt goed losgereden of oefeningen gedaan. Vanavond zal ik eens vragen of de instructrice foto's neemt.

Afbeelding

Wat ik zelf zie is dat ze graag achter de loodlijn kruipt, terwijl ik echt weinig gewicht in handen heb. De reden dat mijn handen vaak zo ver naar achteren gaan is omdat ik contact probeer te houden. Ik hoef maar iets te drijven en haar hoofd/hals zakt alweer.
Ik zie ook dat ik zelf de neiging heb om teveel achterover te zitten, in een poging haar achterhand eronder te krijgen. Ik snap dat dit anders moet.
Ze lijkt erg op de voorhand te lopen, ik zie ook dat wanneer ze draaft op foto 7, ze erg ongelijk is qua voor- en achterhand. Dit is al beter op foto 8, dus het kan komen doordat ik bij 7 net aandraafde.

We zijn nu nog aan het werken aan nageeflijkheid, en dat lijkt dus wel te lukken. Ik vind het zelf nog geen mooi plaatje, dus ik ga dat vanavond eens met de instructrice bespreken, wat de volgende stap is. Maar ik heb hier ook behoorlijk wat goede kritieken gelezen, dus ik ben benieuwd :o Brand los!

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 17:48

Starbreeze schreef:
Ik blijf even weg uit de Duits/Franse discussie want ik weet daar te weinig van.

Wat ik wel voorbij zag komen (hier of in een ander topic) is wijken voor druk en dan met name over het nageven op druk. Ik ben nu juist bezig om de neus 'vooruit te laten steken' dus het erin laten lopen en juist niet naar me toe te halen. Is dat wel goed dan?

Ja je wil dat een paard zelf je hand op zoekt en je hand altijd naar beneden volgt. In mijn opinie lukt je dat niet door te dwingen met je hand.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 17:52

Wat goed dat je hier wat foto's plaatst. Ik denk dat dit wel de plaats is waar je veel kunt leren.
Ik zou eens beginnen met vanuit een contactteugel steeds meer haar hals te laten vallen, waarbij haar neus voor de loodlijn blijft. En ze mag wat mij betreft ook wat meer voorwaarts, ze heeft zo te zien nog al de neiging om op haar voorbenen de duiken.

En wat betreft de vraag van Starbreeze: ik ga mee met Horseware. Je kunt een paard niet goed laten nageven op druk.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 17:54

Kadankovitch schreef:
Sorry ik heb stretchen altijd geïnterpreteerd als voorwaartneerwaarts. Het FEI heeft toendertijd het verschil tussen LDR en Rolkür verklaard ik het al dan niet gebruik van geweld. RollKür zou dus per definitie verboden zijn en LDR maar een beperkte tijd.
Maar goed in de kern zijn we het dus eens en betrof het slecht een andere interpretatie van woorden waardoor ik dacht dat er een meningsverschil was, sorry.

Wat is het verschil tussen LDR en Rollkur? Of is het alleen een naampje voor hetzelfde om een excuus te hebben om het toe te staan?

Men kiest voor LDR omdat het snel resultaat heeft. Time is money, maar of het ook in het welzijn van het paard is? Correct opleiden heeft gewoon tijd nodig.

Starbreeze

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 17:57

Tx Milkberry en Horseware, gaan we gewoon door met waar we mee bezig waren. Mijn vriendin vond hem uit elkaar lopen wanneer je niet na liet geven. Maar ik weet, hij komt straks bij elkaar wanneer hij toe is aan een kortere teugel :)

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 18:00

Eerst terug naar de basis, en dat helemaal onder controle. Daarna de volgende stap. Wat een ander daar over te zeggen heeft, moet je maar even negeren. Natuurlijk loopt hij nog uit elkaar. Hij kan nog niet bij elkaar lopen als hij niet kan ontspannen toch? :)
Zolang je voor jezelf kan verantwoorden waar je mee bezig bent, zit je op de goede weg!

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 18:15

Jouw/een paard geeft wel degelijk na in de stretch hoor :)

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 18:16

En lopen Totilas, Undercover, Parzival enz dan wel "aan elkaar"?

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 18:21

Volgens mij kan je een hele studie doen over alles stromingen binnen de klassieke dressuur. Wat is eigenlijk nu echt een interessant boek om te lezen in relatie tot hoe wij nu trainen?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-15 18:22

De telkens gebruikte woorden "stretch" en "stretchen" zijn verkeerd gekozen.
Het is een vernederlandsing van de Amerikaanse woorden maar in onze taal betekenen ze iets anders dan in het Am Engels.
De bedoeling van het woord is uitstrekken, "het uitstrekken van een arm of een been".
De betekenis van het woord stretch in onze taal is uitrekken en daar zijn we bij het voorwaarts neerwaarts niet mee bezig.

Voorwaarts neerwaarts is het uitstrekken van de hals én het paard daarbij voorwaarts rijden.

abbycootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 18:32

Ik ben ook wel erg benieuwd, topic paar keer voor bij zien komen en nu training weer opgepakt met een paardje dat ik wel benieuwd ben wat jullie vinden.

Deze merrie heb ik vorig jaar beleerd. Ze liep al aangespannen/voor de kar. (Recreatief, maar wel intensief zegmaar haha). Ze kende natuurlijk het sturen en de rem al een beetje en is heel braaf geweest met inrijden. Begin de galop wat bokken/springen maar al met al enorm leergierig pakt het snel op.
Enorm fijn te rijden.
Grootste ''werkpunt'' is dat ze voor de kar heel erg in een houding blijft lopen (ze is een Hackney x KWPN).
Ze loopt et lichte, gelijke druk heel makkelijk naar benedenn alleen blijft ze hierin wat vast houden.
Ik heb haar over een periode van een paar maanden ongeveer 15 x gereden ongeveer. Waarvan 1 keer op vreemd terrein in een binnenbak.
ca. 6e keer ohz: (hier is goed te zien dat ze net niet die verbinding aan neemt maar in haar eigen comfortzone blijft)
Afbeelding
Op ander terrein (ca. 10e x ohz)
Afbeelding

Zelf ben ik een aantal maanden druk geweest met school en toen een aantal maanden naar het buitenland geweest.
Hierdoor heeft ze toch ruim een jaar niet onder het zadel gelopen.
Wel 1a2 keer per week voor de kar.

Spelender wijs weer opgepakt, eerste paar keer lekker in het bos gereden (heerlijk een paard waar je na paar maanden weer op kan stappen zonder dat ze gek wordt).

Nu weer 3 keer serieus in de bak getraind. Ze pakt het enorm goed op dus volgende week een oefendressuur wedstrijdje op gegeven. Meer om te oefenen op vreemd terrein dan om de punten.

Dit zijn wat momentopnames van vanmiddag, ik ben hier zeer tevreden mee al is het natuurlijk nog maar een begin. Maar hem er vertrouwen in dat we vanuit deze basis prima aan de slag kunnen.
Ben benieuwd wat jullie er van vinden. :
(aan het begin heb ik natuurlijk wel wat langer en lager ingesteld, dit nam ze goed aan dus rustig aan wat opgepakt)
Afbeelding
Stukje verruimen..
Afbeelding

Afbeelding

Ze is trouwens 5 jaar, ze lijkt vrij groot maar valt opzich mee, schat rond de 1,67 maar ze heeft vrij veel body.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 18:44

damian23 schreef:
Kadankovitch schreef:
Sorry ik heb stretchen altijd geïnterpreteerd als voorwaartneerwaarts. Het FEI heeft toendertijd het verschil tussen LDR en Rolkür verklaard ik het al dan niet gebruik van geweld. RollKür zou dus per definitie verboden zijn en LDR maar een beperkte tijd.
Maar goed in de kern zijn we het dus eens en betrof het slecht een andere interpretatie van woorden waardoor ik dacht dat er een meningsverschil was, sorry.

Wat is het verschil tussen LDR en Rollkur? Of is het alleen een naampje voor hetzelfde om een excuus te hebben om het toe te staan?

Men kiest voor LDR omdat het snel resultaat heeft. Time is money, maar of het ook in het welzijn van het paard is? Correct opleiden heeft gewoon tijd nodig.

Sorry, waarom moet die toon zo onvriendelijk?
Heb ik ergens mijn voorkeur geuit, behalve voor voorwaartsneerwaarts?

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 18:46

Simpelman schreef:
De telkens gebruikte woorden "stretch" en "stretchen" zijn verkeerd gekozen.
Het is een vernederlandsing van de Amerikaanse woorden maar in onze taal betekenen ze iets anders dan in het Am Engels.
De bedoeling van het woord is uitstrekken, "het uitstrekken van een arm of een been".
De betekenis van het woord stretch in onze taal is uitrekken en daar zijn we bij het voorwaarts neerwaarts niet mee bezig.

Voorwaarts neerwaarts is het uitstrekken van de hals én het paard daarbij voorwaarts rijden.

Dank voor deze aanvulling. Ik deel uw opvatting in deze geheel.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 18:48

Ik denk niet dat Damian het onvriendelijk bedoeld heeft hoor. Dit topic staat er niet echt om bekend dat mensen aangevallen worden. Denk dat je het anders interpreteert dan dat het is bedoeld.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 19:23

Milkberry, u zult wel gelijk hebben, dank.

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 19:49

damian23 schreef:
Volgens mij kan je een hele studie doen over alles stromingen binnen de klassieke dressuur. Wat is eigenlijk nu echt een interessant boek om te lezen in relatie tot hoe wij nu trainen?

Het ligt inderdaad ook veel genuanceerder dan het Skala DE grote samenvatting van de klassieke dressuur te noemen. Inmiddels ben ik met Kadankovitch op PB overgegaan gezien het onderwerp hier toch niet echt blijkt te passen en verder redelijk genegeerd wordt. Ik vond de inbreng van Kadankovitch waardevol, waaruit blijkt dat niet 1 methode heilig is en men zich niet blind moet staren op slechts 1 manier/volgorde te willen rijden. Waarbij ik wel duidelijk wil aangeven dat ik absoluut nooit LDR zal willen toepassen, daar zie ik geen voordelen in. Maar in de geschiedenis zijn vele methodes, oefeningen en manieren uitgeprobeerd en het wil niet zeggen dat het Duitse Skala daar de heilige samenvatting van is geworden.
Dat er vele nuances aan te brengen zijn en het Skala wel degelijk verschilt van de Franse opvattingen is mij inmiddels duidelijk. Excuses voor de interruptie :)

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 20:06

Ik denk dat de discussie an sich wel interessant gevonden wordt. Maar dat het merendeel in dit topic te weinig "kennis" heeft om echt in discussie te gaan... We lezen mee! Ik in ieder geval wel hahah

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 20:12

Ik ken de franse stijl niet.
Maar ik kijk hier en daar wat bij ons past. En voor nu is dat halsstrekken en van daaruit oppakken. Ik heb in anderhalve maand een vet relaxed paard die zich nergens meer druk om maakt. Meer bewijs dan dit heb ik voor mezelf niet nodig.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 20:19

Kadankovitch schreef:
Milkberry, u zult wel gelijk hebben, dank.

Het was absoluut niet onaardig bedoeld. Sorry als ik je dat idee gegeven heb. Ik word ook moe van de discussies omtrent het LDR gebeuren. De FEI geeft het een andere naam en het mag ineens wel. Ik vind het beiden (LDR en Rollkur) een slechte ontwikkeling, met het EK toch wel een treurig dieptepunt.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 20:24

Ik heb inderdaad ook niet met plezier het EK gekeken. Ik vind het belangrijk dat mijn paard het rijden net zo leuk blijft vinden als ik. Het plezier straalt er nou niet echt vanaf bij de paarden op het EK.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 20:24

Milkberry schreef:
Ik ken de franse stijl niet.
Maar ik kijk hier en daar wat bij ons past. En voor nu is dat halsstrekken en van daaruit oppakken. Ik heb in anderhalve maand een vet relaxed paard die zich nergens meer druk om maakt. Meer bewijs dan dit heb ik voor mezelf niet nodig.

Volgens mij is het vwnw (zullen we het geen stretch meer noemen? En het ontwikkelen van de bovenlijn iets wat zowel de Fransen als de duiters deden.
Ik vind het allemaal erg interessant maar ik heb gewoon de tijd niet om me hier echt in te verdiepen.