[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 16:20

Hmm... Hier helaas nog geen verbetering wbt Gas zijn been..
Leuk hoor, zo'n draver dat al veel energie heeft, en al 3 dagen niks anders mag doen dan stappen, en aan de hand grazen.. NOG meer energie dus, en dan ook nog een dik been. Daarbij staan wij naast drievliet, en hier waren ze bezig met de attracties enzo, en dat was EEEENG! Ik had dus een mega druk paard aan de hand, om hem even te 'stappen'. Bij elk geluidje dat hij hoorde sprong hij opzij, en aangezien ik links van hem loop, draafde hij linksom om me heen. En daarbij belast hij dus zijn dikke been.. Morgen toch maar even met de ketting stappen..

Heb even snel 2 foto's. Misschien dat iemand een idee heeft wat het kan zijn..?
Het gaat dus om zijn linker been. Verschil is niet goed te zien, maar wel te voelen! Je voelt een enorme bult (wss vocht), boven zijn kogel.
Afbeelding

Heb even snel het deel omcirkelt wat dik is.
Afbeelding

marjo_elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 16:38

S_en_Z schreef:
[ Video ]

Eerst doorzitten daarna komt lichtrijden aan bod.

Als ik het goed begrijp moet je dus iets voorover zitten en dan je ja hoe leg je dit uit.. je heup zachtjes omhoog laten komen en weer naar beneden. Je ziet niet echt dat ze wat gaat staan. Ze veert omhoog. Maar als ze zo wat naar voren zit lijkt haar rug wat hol te worden en dan het gewicht naar de voorhand te gaan. (aangezien ze wat naar voren leunt) Dat is toch juist niet de bedoeling? Juist rechtop en je rug niet hol maken? Of zie ik t nou verkeerd? :+

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 17:36

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 17:58

Veel mensen die moeite hebben met doorzitten op meerdere paarden zitten zelf vast in het lijf. Je moet namelijk soepel en los zijn en mee kunnen gaan i de beweging maar dat kan niet als je bekken of rug vast zitten. :)

Maar vaak komt het door het paard zelf. Je moet je voorstellen dat de paardenrug hard is als deze gespannen is, je zit dus op een harde plank als t ware. (bedenk dat 2 mensen een lange balk rennend ronddragen en jij daar op moet zitten.) Pas als het paard de rug los laat kun je goed meeveren en is de beweging soepel.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 18:14

Net een heerlijke les gereden! En wat ben ik blij met mijn instructrice die zo heerlijk op 1 lijn zit en even goed mee kon kijken met wat ik voel! :)

Even weer helemaal terug to the basic, nouja zijn we toch alleen maar mee bezig maar goed. Wat ik met longeren al wel voor elkaar kreeg (dan zie ik wat er gebeurd) lukte nog niet goed ohz. Je voelt wel van alles onder je, maar is dat juist?? Ze heeft me dus even weer heel goed op het goede spoor kunnen zetten! Doorzitten niet eens aan toe gekomen, jammer maar komt de volgende keer vast wel. ;)

Ik ben allang blij dat ik een aantal mensen om mij heen heb en waar ik op terug kan vallen die op 1 lijn zitten, wat we hier in het topic bespreken kan mijn instructrice mij erg goed uitleggen en 'laten voelen' eigenlijk. Ondanks dat ze dus niks weet wat er hier word gezegd :') daarnaast ben ik ooooooook super happy met de support van Jolien die ons ook al heel erg geholpen heeft! En natuurlijk dit topic! :)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 19:18

pien_2010 schreef:
Als je dat gesprek niet hebt zet je jouw paard stil want dan is het tijd voor actie om dat gesprek wel te krijgen.
Je zet hem door de nek met lichte stelling (let op dat je niet te veel buiging hebt). Als je lichte stelling hebt naar links bijvoorbeeld, dan begrens je met je rechter hand je paard. Je binnenhand is ontspannen en met je linker been duw je de achterhand van je paard naar rechts waarbij je paard als het ware over laat stappen op de plek zelf rond de voorhand. Dat noemen ze een wending om de voorhand. Dit alles in alle rust, desnoods iedere keer ¼ en dan weer laten wachten en dan weer een stukje. Paard begint zeer zeker te kauwen op het bit. Als paard mond opent dan ontspan je jouw hele lijf (onderarmen, handen, schouders) en dat is zijn beloning en dan geef je weer halve ophouding. Andersom doe je het met stelling rechts en rechter been en linker hand begrenst dan. Dit is een fijne oefening voor het jonge paard en de beginnende ruiter en ook voor oudere paarden die bijvoorbeeld gecorrigeerd moeten worden werkt dit goed.

:+

Dit stukje zou ik het aanvliegen gewoon vanuit beweging.
Verder er geen probleem mee, overschenkelen werkt vaak ook goed om een paard los te krijgen, voor de menners, ook voor de wagen,
uiteraard is de uitvoering dan wel tikje anders :D En om de achterhand, anders heb je probleem met de kar :+ .
(*ga op jacht naar plaatjes van kw om de vh en overschenkelen, voor de uitleg)

Overigens is het lastige wel dat je hier al uit gaat van gehoorzaamheid voor eenzijdige kuitdruk, dat heeft niet iedereen en diegenen
die dat niet hebben zijn ook al snel geneigd denk ik te veel met binnenteugel op te willen lossen.
Vind dit dus niet echt een oefening die geschikt is voor iedereen.

Sjolvir

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 19:19

LoveUggs, balen dat zijn been nog dik is. Tja en lastig dat hij wat vrolijk is met zo weinig beweging maar wel begrijpelijk. Hopelijk knapt hij snel op.
Betershap met Gas

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 19:31

Air schreef:
Gespannen kaak kan je vaak zien doordat de speekselklieren dan naar ''buiten'' komen.

Ik ben Dressuur onder Vuur aan het lezen en vond een, soort van, antwoord op de vraag van Evelijn: hoelang duurt het voordat een paard goedgetraind is?
Ik zal het hier zo even neerzetten :)

Echter dient daarbij rekening te worden gehouden met de bouw van het paard.
Vandaar dat op keuringen (exterieur) daarop wordt gelet. (hoofd-hals verbinding, ruimte voor de kaak)
Kan je er dus ook niet op blind staren.

(en in de zomer hebben die van mij nog wel eens giga wangetjes (zo noemen wij het) van het grazen, dat vertekend de boel ook aardig)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 19:44

_Marinke_ schreef:
En ik wil keer op zo'n machine zitten die de beweging van die van mij na bootst! Kan ik daar op oefenen met doorzitten... ^)

Het klinkt allemaal zo 'makkelijk' en logisch, dat laatste vooral. In theorie weet ik ook wel hoe je moet doorzitten, kan het op andere paarden ook zonder problemen... Maar op mijn eigen lukt het gewoon echt niet, dan zou ik hem in zo'n giga langzame (sukkel?) draf en giga ontspannen moeten hebben voor je kan zitten ben ik bang voor. Heb zo weer les en aangezien we nu in 3 wedstrijden 3 winstpunten bij elkaar hebben gereden (nooit verwacht, er schot nog zoveel aan maar goed) en instructrice er vanmiddag (eindelijk!) weer bij is maar is even vragen of ze mee kan kijken / helpen. Tot nu toe oefen ik vaak met halstertouwtje om de hals, aangezien balans vinden en houden knap lastig is bij die van mij. Zo leert hij dat doorzitten niet altijd spanning oproepen betekend en kan ik oefenen. Het zit hem namelijk denk ik bij beide, doordat paardlief erg groot beweegt en je echt het zadel uit gooit moet je veel opvangen, dit zorgt bij mij weer voor onbalans waardoor ik wellicht ongemerkt aan de teugels ga trekken (hou vast proberen te krijgen). Wat natuurlijk weer spanning oproept bij paardlief, waardoor je helemaal niet meer kan zitten. :') Dus nu halstertouwtje eraan, die houd ik vast met de buitenhand om daar dus op 'terug te vallen' wanneer ik uit balans raak en ondertussen kan ik dus nog wel gewoon door rijden en zorgen dat paardlief ontspannen word en goed van achteren naar voren beweegt. Maar het is zoooooo lastig.... :\

En dan zie je dit soort filmpjes en denk je hmmm zo fijn wil ik ook kunnen zitten! }:0

Joh, bij al die flimpjes denk ik, leuk paard! he, dat wil ik ook, moet ik ook, gaat hem niet worden alleen vrees ik.

Ik heb een ander probleem.
Ik kan dus niet meer lichtrijden |( op zwartje, kon ik wel en toen hij groter ging bewegen vond ik het in eerste instantie
lastiger hem uit te zitten, maar op rare manier, want het zat ook weer zalig.
Ondertussen kan ik dus eigenlijk niet meer goed lichtrijden op hem (als ik last van mijn rug heb al helemaal niet),
dus zit meestal door.

Nieuw probleem, voor zover het een probleem is.
Gisteren heeft hij eigenlijk heel goed zijn best gedaan (was drijfnat na 3 kwartier rijden), echt zijn best gedaan!
Dus ook terug rijden, aansluiten, niet te lang laten worden, vanuit verzamelde draf wegrijden etc.
Maar eigenlijk vond ik hem net iets te sterk worden van voren (hou van niet veel in je handen hebben :o ),
niet dat hij nu reuze sterk was, maar beduidend sterker dan anders.
Dus mijn oplossing, loslaten, ontspannen, wat niet werkte, want dan viel hij weer uitelkaar, bleef wel lopen,
maar kreeg hem er van achteren dan niet onder.
Hij liep overigens wel fijn, ondanks dat hij af en toe naar voren zijn neus eruit drukte en dan voel je hem ook
zijn rug wat meer wegdrukken, als hij dan weer ontspant, gaat hij weer fijn dragen en zit als een huis.

En de mooiste wijken ooit! Per ongeluk :Y) A afwenden in R galop, met als doel, wijken naar de hoefslag.
(reden, meer leren aansluiten en recht in het lijf houden, sprong behouden)
Toen moest ik uit noodzaak soort noodophouding maken (ivm botsgevaar), dus hij valt in draf,
maar maakte wel zijn zijwaartse beweging nog af (waar ik hulp ook nog voor gaf) en dan mooi groot bewegend.
Uiteraard dit er bedoeld niet meer uitgereden gekregen, maar hij kan het! Betrapt!
Nu nog uitvinden hoe we dat vaker voor elkaar kunnen krijgen.

Hier overigens op 1 van de dagen nieuwe instructie op komst, ben heel benieuwd, wordt paar wkn proefdraaien.
Altijd jammer als een goede instructie gaat, maar ik heb ondertussen geleerd dat er vaak ook weer iets anders voor terug komt
en ipv jammerlijk terug kijken, dan maar vooruit kijken wat ik er bij kan leren van die nieuwe frisse kijk op de zaken.
Van alle instructies tot nu toe heb ik bagage mee gekregen, van de een wat meer dan van de ander, soms in wat te doen,
soms juist in wat niet te doen.
Ben er tot op heden niet slechter van geworden, van al die verschillende, want met 1 wordt je ook wel eens zwaar bedrijfs blind.
Vol verwachting klopt ons hart! (en hopend dat het iemand is die het ook niet dramatisch vind atypische sportpaarden in de les te hebben.)

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 21:01

Kheb na 10 maanden eindelijk weer op mn eigen in t zadel gezeten.

Had 2 proefzadels bij me om te passen. 1 van een winkel, en ik moest men cap bij mn buren ophalen (Had een keer op hun paard gereden mn cap laten liggen, jaaaa blond!!) zei die man: Wat zoek je? Ik alle maten vertellen, hij meten, ohh neem deze ook maar mee.

Joww, 2 zadels mee!
Passen, die van de winkel...Nee gewoon helemaal niet.
Die van de buurman lag wel lekker (Had wel iemand bij me die dat vertelde hoor ;) Doe het niet zomaar)

Maarja, bij passen? Hoort rijden.

Zelf al een beste tijd geen les meer gehad. Had geen pony/paard waarvan ik zei: Jap, dit is et.
Van t buurvrouwtje het paard wel, maar 1 x op gereden, gaf zij me een beetje les van de basis dingetjes (Jaa als je een tijd niet gelest hebt op het zadel, en al een volle tijd niet meer in t zadel heb gereden, wil je echt wel les...Tenminste Ik wel!)

Ik op mn poown, lekker stappen.
Meneer was zo voorwaarts als een ferari! Kuit eraan en gas erop. Maar wel zulk gas, dat t met mijn benen niet meer te controleren was. Mn zit was ik kwijt. En mijn handen wou ik niet te hard opnemen (Kan ik zelf gewoon niet tegen) Toch even streng zijn, ophoudingen maken vanuit mijn houding naar mijn hand en terug naar stap.
Toen gingie me testen: van de hoefslag over zijn schouder en er niet meer op willen.
Streng met mijn been begrenzen, hand eraan, en ineens wassie klaar.
Maar ook ECHT klaar, want meneer zakte.
Handen mee gegeven, want TE diep hoeft natuurlijk ook niet. En hij heeft 4 hoefslagen met veel voltes en andere wendingen na gegeven.
Licht in de hand, lekker vlot op t been.

Maarja......
Toen werd ik moe...En alleen in stap gaffie nog na, omdat ik mijn lichaam ook kon ontspannen omdat ik dan niet moe werd.
Draf was het 10 a 20 meter, zette ik me vast, hijgen en doen, kop weer in de lucht.

Heb 30 minuten er op gezeten. En ik was bek en bek af.
Wauw.....Mijn conditie is op vakantie gegaan!!

Zadel lag na het rijden ook lekker (werd verteld)
Maar, die willen ze waarschijnlijk niet kwijt.
Dus ga ik (alsnog) voor een nieuw zadel.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 21:09

Tja, conditie..
Vind het nooit eerlijk paarden kunnen hem altijd veel sneller opbouwen dan wij mensen.

Hopelijk dan toch een passend zadel voor je paard?

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 21:11

Jaa....Maar ik weet 1 ding

GOED zadel erop
Elke week les.
En dubbele lijnen worden lange lijnen? Want dan moet ik ook mee rennen, hallo conditie!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 21:12

maralyn schreef:
Jaa....Maar ik weet 1 ding

GOED zadel erop
Elke week les.
En dubbele lijnen worden lange lijnen? Want dan moet ik ook mee rennen, hallo conditie!

:D

Goudlokje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 21:43

Ik dacht dat dit een AAN-DE-TEUGEL-FOTOTOPIC was??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 21:44

Tessaaaah schreef:
Ik dacht dat dit een AAN-DE-TEUGEL-FOTOTOPIC was??

Eh verklaar je nader?

Goudlokje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 21:55

Lees maar terug... heb al 2 bladzijdes niets gezien!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 21:56

Maar wel een hoop theorie :D
Dus ik snap niet zo goed wat het probleem is?

Veulen84: bedankt voor je toelichting :)
Dat laatste beetje spanning in haar kin kan wel kloppen idd. En ik rijd haar express met haar neus zo voor de LL, juist omdat zij wil opkroppen en ik wil dat zij mijn hand mee gaat nemen naar voren, wat ze nu dus begint te doen :D

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 21:57

Tessaaaah schreef:
Lees maar terug... heb al 2 bladzijdes niets gezien!

Ik zou zeggen, doe dan zelf een goede suggestie en vertel hoe jij het zou doen.
Plaats een foto van jezelf met commentaar en laat ons ook commentaar geven.

En de oplettende lezer snapt dat het nog steeds wel over aan de teugel gaat (zonder plaatjes),
maar dat dat hier niet perse voortkomt over een teugel verhaal, maar het hele verhaal ernaar toe.
Er is namelijk geen goede shortcut.

Goudlokje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 22:09

Bekijk het maar!

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 22:11

@Tessaaaah, we hebben het ook over veel zaken die erbij horen. Waarom loopt je paard niet aan de teugel? Wat is daar de reden van? Maar ook onze verbeteringen delen we met elkaar. Zo ben ik heel veel vooruit gegaan met mijn maatje. Ook het longeren is heel erg vooruit gegaan. Waarom mogen we dan niet delen hoe we vooruit gegaan zijn, aan de gene die je tips geven? Vind je reactie van Bekijk het maar, trouwens HEEL onaardig. Wat doen we verkeed?

En we weten misschien waar Gas zijn dikke been vandaan komt!
Het is al weer ff geleden dat de smit geweest is, dus laten we hopen dat het aan zijn ijzers ligt! Vandaag hebben we de smit gebelt en die zou een plekje voor Gas regelen. Die komt dus morgen om 9 uur, dus laten we hopen dat het daaraan ligt!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 22:15

Tessaaaah schreef:
Bekijk het maar!

??

Als jij nou zorgt voor inbreng middels een foto of wat dan ook, kunnen we daar toch commentaar op geven?
Alleen hier roepen dat het niet meer over aan de teugel gaat is wat te kort door de bocht, omdat het 1 er nog wel over gaat
en 2 je dan eigen positieve inbreng kan leveren.

LoveUggs, duim voor je, maar wat is er dan mis met zijn ijzers?
Andere dan hij gewend was?
Want wijzigingen in beenstand of ander model ijzers en voet kunnen zeker voor ouder paard met arthrose best
wel probleem zijn, omdat ze hun eigen loopje hebben ontwikkeld waarmee ze zich goed redden en dan moeten
ze ineens anders gaan lopen en gaat het fout.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 22:19

@Sjolvir, Hij heeft al heel lang speciale bekapping, waardoor hij beter loopt. Misschien dat zijn hoeven wat veranderd zijn, waardoor hij die vochtbult op zijn been heeft. T is al weer ff geleden dat de smit geweest is, dus dat kan best.. De smit kan dit dan weer aanpassen. Ik hoop dat dat het is en dat het niet wat anders is...

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 22:20

Tja, wat anders kan 100 1000 andere dingen zijn, duim in ieder geval met je mee.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 22:25

Daarom, en dan kunnen we nog wel ff verder zoeken..
Bedankt! Ik hoop het echt. We blijven in de tussentijd nog lekker stappen. Elke dag 2x ongeveer een uurtje! Morgen ochtend mijn stalgenootje, en morgenavond ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 22:26

Waarom speciale ijzers? Zeker voor artrose? Dan kan t zijn dat artrose terug komt.