Waar is het gebleven?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 14:50

Wedstrijden zijn een controle op het werk wat je samen met je paard thuis gedaan hebt, het is het vergelijken met de andere combinaties hoever je bent, en ontdekken waar je zwakten nog liggen.
Wedstrijden zijn geen einddoel in de rijkunst maar een weg om verder te komen.

HeleenM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 14:52

BaileyMix schreef:
Hoe dan ook, vind dat dit paard anders flink aan de mond wordt getrokken hoor. Voorafgaan aan de galopwissels, sodeju! DAt is nu niet andres, maar wil dus niet zeggen dat vroeger alles beter was.

precies ;)

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 14:56

HeleenM schreef:
BaileyMix schreef:
Hoe dan ook, vind dat dit paard anders flink aan de mond wordt getrokken hoor. Voorafgaan aan de galopwissels, sodeju! DAt is nu niet andres, maar wil dus niet zeggen dat vroeger alles beter was.

precies ;)

Vreemd ik zie nergens galopwissels gereden worden, zie wel filmpjes met changementen?

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 14:59

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 15:02

Dus zonder halve ophoudingen? Vreemd zelfs de hele ophouding herkend men.
Talent volle amazone die helaas niet geleerd heeft wat een goede teugelvoering is jammer heel jammer kon er veel lichter en eleganter uit zien, maar bedankt voor de filmpjes.

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 15:13

Professor schreef:
Dus zonder halve ophoudingen? Vreemd zelfs de hele ophouding herkend men.
Talent volle amazone die helaas niet geleerd heeft wat een goede teugelvoering is jammer heel jammer kon er veel lichter en eleganter uit zien, maar bedankt voor de filmpjes.

Ja zonder halve ophoudingen.
Heb de filmpjes met toestemming van haar hier geplaatst.
Kunt U uitleggen hoe het er lichter en eleganter uit kan zien? (vraagt ze zelf).
Ze is nu een half jaar verder en het ziet er nu toch al weer beter uit.

MissQ

Re: Waar is het gebleven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 15:40

Lieve mensen, bedankt voor het meelezen, ik stuur mijn dochter geregeld een stuk van jullie getypte waarheden door! murphy102 ken ik persoonlijk, wat een fijn paardenmens is zij! Ik wens jullie een gelukkig en paardvriendlijk nieuwjaar!

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 15:51

MissQ schreef:
Lieve mensen, bedankt voor het meelezen, ik stuur mijn dochter geregeld een stuk van jullie getypte waarheden door! murphy102 ken ik persoonlijk, wat een fijn paardenmens is zij! Ik wens jullie een gelukkig en paardvriendlijk nieuwjaar!

De beste wensen voor het nieuwe jaar :D

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 16:09

loriene schreef:
burl schreef:
Wat knap Loriene, heb je een voorbeeld filmpje of foto's ervan?

Gevonden! Hier de filmpjes, kijk en huiver.

http://www.youtube.com/watch?v=EvL6-52mmgk

http://www.youtube.com/watch?v=hAWka8OrugQ

http://www.youtube.com/watch?v=045ED42elkQ

Ik heb zojuist clip 1 bekeken, ziet er prettig en ongedwongen uit. Paard loopt los door het lijf, maar naar mijn mening te veel op de voorhand. Overgangen zijn mooi vloeiend, paard heeft er duidelijk plezier in.

Amazone werkt te veel met haar linkerhand/kant, ik zie die hand iets te veel omhoog gaan, waardoor ze gelijk een stuk aanleuning mist. Verder zie ik tijdens de 'makkelijke' momenten (lange rechte, maar vooral ontspannen stukken) dat ze iets te veel achter de beweging van het paard 'hangt'. Als er oefeningen aan te pas komen ziet het beeld er al veel fijner uit, dan zie je haar echt werken met har lichaam. Goed, hiet en daar net iets te laat, maar we hebben het over het Z1. Nog tijd genoeg, ik zie i.i.g. genoeg mogelijkheden.

Ik ga verder met kijken.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 16:20

murphy102 schreef:
Ik ben het met Professor eens.
Bovendien zou het goed zijn als de KNHS zijn monopolie-positie in zou leveren.
Als paarden op zijn vroegst met hun 4e jaar uitgebracht zouden worden dwingt men de ruiters ook al meer geduld op te brengen.
Maar ja, dat scheelt weer een jaar incasseren voor de KNHS.

Daarnaast Loriene, denk ik dat het heel goed zou zijn als de jeugd op jonge leeftijd zich minder met dressuur zou moeten bezig houden en meer met spelvorm in allerlei variëteiten, springen of gewoon balkenwerk, carroussel enz. ipv hoe krijg ik mijn pony zsm in de krul.
Biedt wat anders aan dan dressuurwedstrijdjes. Dat komt vanzelf wel.
Als je beseft hoe moeilijk dressuur al is voor volwassenen, hoe kunnen we dan van kinderen tot een jaar of 12 verwachten dat zij die materie wel begrijpen.
Bovendien ligt de aandacht dan meer op leren zitten en hoe beter de zit wordt en hoe minder angst er bij kinderen is, maar dus ook later bij de oudere ruiters.
Die competiedrang ontstaat vanzelf bij tieners. Ik vind het jammer dat het tegenwoordig alleen maar daar omdraait.

Ik heb het nu natuurlijk niet specifiek over jouw dochter, daar kan ik niet over oordelen.
Ik praat meer in 't algemeen.

Kinderen willen ook vaak meedoen met wedstrijden. Er worden bij ons op stal ook FNRS wedstrijdjes georganiseerd; is altijd superdruk en de kinderen vinden het erg leuk. In elke sport zit een wedstrijdelement, dat brengt sport nu eenmaal met zich mee.
Maar ik kan me er heel erg in vinden dat kinderen ook iets anders dan dressuur met hun paarden/pony's moeten doen. Aan de andere kant, wie zegt dat ze dat niet doen.
Mijn dochter rijdt ook wedstrijden, is 14 en start M1. Maar springt ook. Maar heeft ook genoeg "lol met haar knol". En dat hebben de meeste kids wel.
Het probleem (want dat zie ik ook echt wel) zit hem vooral bij de ouders (en in welke sport nu niet?). Kopen een kant en klaar "automaatje" voor hun kind, om zo snel mogelijk zo hoog mogelijk te rijden. (Want inderdaad, "bij de pony's" heb je maar tijd tot je 18e; vandaar dat je ook een hoop betaalt voor een goed automaatje). Worden boos op de jury als het kind geen WPtje heeft gereden. En daar leer je idd niet van rijden.

Voor professor: bij de pony's worden gewoon dezelfde proeven gereden als bij de paarden. Het is alleen een andere klasse / ander kampioenschap.
Alleen voor de A/B-tjes en de bixies bestaan er andere proeven, maar die kindjes zijn dan ook nog heel klein. Wat mij betreft, zouden de pony's gemakkelijk tussen de paarden mogen starten. Ik zie vaak meer "kwaliteit" bij de ponyruiters dan bij de paardenruiters op hetzelfde niveau.

Voor loriene: Vind het idd een hele prestatie van je dochter, zelf haar pony's opgeleid naar het Z2. Dat laat wel zien dat ze talent heeft. Ik vind haar ook fijn rijden; af en toe nog wat teveel in de hand. (Schouderbinnenwaarts wordt bijv. met de hand gereden, terwijl dat niet hoeft). Het lastige met kinderen is, (en dat heb ik zelf met mijn dochter meegemaakt) dat er een periode is dat ze van kleine hulpen nog niet zoveel snappen. Heeft te maken met de motoriek heb ik me laten vertellen. Een kleine ophouding geven ze groot, een beetje been vertalen ze groot; ze leren er alleen van als de pony het niet pikt. Helaas heb ik een incasseerder. Dat was zo rond haar 12e. (En had ik er ook het meeste "last" van want ik rijd ook). Het is nu veel en veel beter geworden; zijn wij beter op elkaar afgestemd en proberen we weer naar "kleiner" te gaan. Want dat is natuurlijk het ultieme streven (niet het Z). Overigens "kunnen" we niet hoger want wij hebben een E-pony :D :D :D
Ik vind het eerste filmpje het fijnst (met Daisy?). Tweede filmpje (Bundy?) vind ik de pony niet fijn lopen. Veel tactfouten. Omdat ik het eerste filmpje heb gezien lijkt het mij dat de pony niet rad is. Linksvoor als ik het goed heb.

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 16:32

Babootje...2de is inderdaad Bundy.Deze pony is nog maar 6 jaar en heeft nog wat moeite met de constante aanleuning.
Tactfouten heeft hij nooit,denk dat je in de war bent met Daisy....deze is nu 8 jaar (heeft 1 jaar training gemist vanwege dracht)deze pony is gauw in de stress en gaat dan vanwege spanning onregelmatig lopen,vooral in de oefeningen.
We hebben haar nu aan de magnesium en ze word nu ietsie ontspannender.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 15:13

Zonet de jongste gereden. De boer kwam al blij naar me toe omdat ik er was en hij vertelde dat paardje zo zenuwachtig was en is van al het vuurwerk en van het feit dat ze een nacht binnen moest blijven.
Zo mooi om te ervaren dat paardje al rustig werd doordat ik er was. Ik heb dan ook fijn kunnen dressuren met haar in onze buitenbak, ook al had ze niet dat hele super fijne dat ze vaak kan hebben. Maar dat ik haar al echt kon rijden in deze gemoedstoestand terwijl het om ons heen floot en klapte, vond ik toch een enorm ijkpunt van vertrouwen en vooruit gang met elkaar. Heb heel bewust alleen de basis gedaan en veel wijk oefeningen en SB die ze super goed kan in stap en draf. Heel bewust niets mee gepakt dat ze nog moeilijk vindt en zenuwachtig van wordt.
Martina zou zeggen: "ben echt blij". :D

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-13 15:32

Allemaal de beste wensen!!! En heel veel paarden plezier het komende jaar!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 15:39

nombrado schreef:
Allemaal de beste wensen!!! En heel veel paarden plezier het komende jaar!

Sluit ik me volledig bij aan!

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 16:35

Ook namens mij de beste wensen voor dit jaar, met veel inzicht en plezier ;)

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 16:35

Zou iemand mij meer kunnen vertellen over mr. Michael Putz (uit Duitsland)?

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 17:53

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 18:25

setteke schreef:
Ailill, ik neem aan dat je zelf ook al gegoogeld hebt, maar dit vond ik http://www.michael-putz.de/index.php?id=3
Verder ken ik hem niet. Hoezo?

Daar ben ik ook wel nieuwsgierig naar.

Vond wel een leuk citaat op die site

"Wer gelernt hat, mit einem Pferd umzugehen, hat ein Stück Erziehung an sich selbst vollbracht. Er wird es leichter haben, Menschen richtig zu behandeln!"

Peter Bamm (1972)

Maar oh zo waar :j al zal niet een ieder dit kunnen.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 18:27

Professor schreef:
Wedstrijden zijn een controle op het werk wat je samen met je paard thuis gedaan hebt, het is het vergelijken met de andere combinaties hoever je bent, en ontdekken waar je zwakten nog liggen.
Wedstrijden zijn geen einddoel in de rijkunst maar een weg om verder te komen.

Ik neem aan dat je dit bedoelt wanneer de wedstrijden omgevormd zijn, zoals je een stukje terug schreef?

Want anders kan ik het er niet mee eens zijn.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 19:18

Ik heb een baan aangeboden gekregen, in Duitsland (grens met Zwisterland). Het gaat om een prive/trainings stal, voornamelijk Duitse warmbloedpaarden. Op zich ziet de vacature er goed uit, maar ik zie wel vaker een vacature in mijn inbox verschijnen. Meestal zie je dan ergens een/meerdere namen staan, diegene is vaak een int. iemand die op de betreffende stal verantwoordelijk is voor het trainen van de ruiters/paarden.

Daar kan je natuurlijk een hele hoop info uithalen, maar ik ken de beste man niet. Enkel van naam. Nou kom ik hier wel vaker namen tegen, dus ik wilde het met jullie delen.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 19:49

Hartstikke leuk toch, Ailill. Zeker voor een jong iemand zoals jij zou ik zo'n aanbod aannemen, wie weet kan je er een boel van opsteken. Verdienen die banen in de paarden tegenwoordig nog een beetje?
Of gaat het echt om het leren?

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 19:55

setteke schreef:
Hartstikke leuk toch, Ailill. Zeker voor een jong iemand zoals jij zou ik zo'n aanbod aannemen, wie weet kan je er een boel van opsteken. Verdienen die banen in de paarden tegenwoordig nog een beetje?
Of gaat het echt om het leren?

Dat is dus juist het probleem, ik grijp al 6/7 jaar van zulke kansen. En begrijp me niet verkeerd, ik heb ontzettend veel geluk gehad met de stallen. Zou iedere dag over doen, maar ik zoek nu iets anders.

De afgelopen jaren heb ik gezien als een soort van proeven/testen, heb verschillende baantjes gehad en mezelf goed kunnen ontwikkelen. Maar ik ben nu op een punt beland waarbij ik meer wil, ik wil niet meer enkel diensten leveren en daar door de jaren heen ervaring uit halen. Ik heb echt wel goede training gehad, maar het was altijd gericht op de paarden. Wat natuurlijk logisch is.

Daarom ben ik nu op zoek naar een stal met genoeg uitdaging/mogelijkheden maar niet de druk van verkoopcijfers/trainings-schema's enzovoorts. Ik wil zelf ook kunnen en mogen leren. Dan wil ik wat betreft salaris echt wel een stapje terug doen. Wat ik vanuit de mail begrijp heeft deze stal het over een bedrag van 1200/1400 netto per maand en een eigen woning op het erf.

Maar het gaat mij ditmaal vooral om de training, ik wil niet langer leren van de ervaring op zich, ik wil leren om te leren. Ik ben me pas sinds kort bewust van wat ik überhaupt wil leren, ik denk dat ik daarom nu op zoek ben naar een andere stal. Fingers crossed 'bout this yard ;)

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 20:08

Wow, dat is een best inkomen, dat verdiende ik een aantal jaren terug niet. Fijn dat je dat wil delen, je had het ook voor jezelf kunnen houden.

Ik denk dat ik je snap, maar aan de andere kant, je leert toch ook mee terwijl de paarden het leren? Het is tenslotte een groeiproces. En je kan niet verwachten dat ze alleen in jou tijd en geld investeren, daar verdienen ze hun boterham niet mee. En als je weggaat hebben ze niets meer.
Waar wil je dan van leren als je niet wil leren van de ervaring op zich? En wat wil je precies leren dan?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 20:19

Ailill schreef:
Zou iemand mij meer kunnen vertellen over mr. Michael Putz (uit Duitsland)?

Michael Putz ken ik als jury, Ausbilder en Reiter.
Hij was de opvolger van Major a.D. P. Stecken (mijn leermeester) van de Westfählische Reit- und Fahrschule in Münster.
Men kan veel van hem leren, hij heeft de zefde opleiding als dat ik gehad heb in Duitsland en heeft meegewerkt om de nieuwe richtlienen op papier te brengen.
Wanneer men leren wil is dit het juiste adres, zeker wanneer men leren wil om het geleerde verder te geven.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 20:30

setteke schreef:
Wow, dat is een best inkomen, dat verdiende ik een aantal jaren terug niet. Fijn dat je dat wil delen, je had het ook voor jezelf kunnen houden.

Ik denk dat ik je snap, maar aan de andere kant, je leert toch ook mee terwijl de paarden het leren? Het is tenslotte een groeiproces. En je kan niet verwachten dat ze alleen in jou tijd en geld investeren, daar verdienen ze hun boterham niet mee. En als je weggaat hebben ze niets meer.
Waar wil je dan van leren als je niet wil leren van de ervaring op zich? En wat wil je precies leren dan?

Ik klaag ook niet over het inkomen hoor, zeker niet als je ook geen kosten kwijt bent aan je huis, da's toch zo 600/700 per maand. . . maar, als ik freelance werk en qua paarden in training en lesklanten optimaal zit kan ik een stuk meer verdienen. Maar dan ben ik dus ook dik 600 per maand kwijt aan mijn huis.

Ik zal wat voorbeelden geven, vooral tijdens mijn eerste twee banen kwam ik vooral om zelf te leren. Ik kreeg meer dan genoeg en ontzettend goede begeleiding. Ik kreeg meer ervaren paarden onder mijn kont en ik ontwikkelde me snel (al zeg ik het zelf). Mijn salaris was lager dan waar we nu over praten, een heel stuk lager zelfs. Maar dit was een bewuste keuze, ik kreeg deze twee mogelijkheden en het was op dat moment wat ik nodig had.

Na die paar jaar werd ik beter, en ik wilde wat meer verdienen. Ik had al een leuker salaris maar dat was vooral omdat ik buiten de normale uren nog 2/3 paarden in training had, als we er de ruimte voor hadden. Ik heb toen heel bewust gekozen voor een functie als stal/wedstrijd ruiter, juist om de theorie en mijn eigen gedachten in praktijk te brengen. Er werden andere dingen van mij verwacht, ik had opeens veel meer verantwoordelijkheden, en was zelfs verantwoordelijk voor andere mensen (en natuurlijk de paarden). Ook op deze stallen heb ik veel mogen en kunnen leren, vooral over mijzelf en mijn eigen kunnen/inzichten.

Ook op de laatste stallen kreeg ik training, maar dat was vooral met de paarden die te koop stonden of waarvan bijv. de eigenaar de dag erna zou komen kijken. Niet erg, maar het had wel een commercieel tintje. Daarnaast reed ik voornamelijk jonge paarden, tot het Z1/Z2. Dat was/is mijn passie, maar het doet je rijstijl geen goed. Of laat ik het zo zeggen, af en toe een ouder paard onder je kont is heel verstandig.

Nu ben ik voor mijn gevoel op het punt aangekomen dat ik van beide kanten heb kunnen proeven, en daarnaast aardig wat ervaring. Ik ben nu nog jong genoeg om een paar te investeren in het verdiepen van de keuze die ik heb gemaakt, en dat is de Klassieke manier/weg. Ik lees hier heel veel verhalen over 'grote' mensen van vroeger, de juiste trainers enzovoorts. Dat heeft mij aan het denken gezet. Ik ben inmiddels op een punt aangekomen dat ik daadwerkelijk iets voor een bedrijf kan betekenen (rijden/trainen/talen/int. netwerk) en dus wat presteren betreft een stapje terug wil doen. Juist om aan mijzelf te gaan werken.

De stal waar ik het nu over heb heeft volgens mij de juiste insteek, investeren in je mensen en paarden en zo uiteindelijk resultaat boeken. Nu heb ik het idee dat deze eigenaar goed in de slappe was zit en daarnaast heel veel interesse heeft in de/zijn paarden. Ik lees bijv. zaken als meerdere keren per week training, verschillende leeftijden/niveau's wat betreft paarden en veel mogelijkheden tot zelfontwikkeling.

Ik heb dit verhaal al met mensen van dit topic besproken, voornamelijk via pb omdat ik er geen nood in zag het hier te melden. Nu ik het zo terug lees denk ik 'waarom niet?'