[FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel III

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 16:42

Aleeneh schreef:
Kaus schreef:
Hmmm, dat vind ik lastig te beoordelen aangezien ik hier nogal nieuw in ben. Heb het topic wel lang mee gelezen.
Ik vind dat ze actief loopt en de achterhand er mooi onder heeft. Over hoofd en hals houding weet ik verder weinig...

Als je al zo lang meeleest weet je ook dat wij niks zeggen tot jij zelf met iets komt ;) het hoeft allemaal niet 100% te kloppen wat je zegt, maar doe toch eens een poging? :)

Oké ik zal wat proberen en ik hoop dat het een beetje klopt.
Ik heb het gevoel dat ze haar achterhand goed gebruikt, maar haar rug/buikspieren minder. Niet op een manier dat ze die wegdrukt maar wel dat ze die niet actief gebruikt.
Ze loopt niet heel erg op de voorhand maar helt wel wat over naar voren.
Verder vind ik het er ontspannen uitzien (behalve dat ik wat gespannen zit maar de reden had ik hierboven al neer gezet). Ze lijkt niet opgekropt te lopen.

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 16:57

Kaus schreef:
Beetje wazig foto, maar wat vinden jullie hier van?
Op het moment van de foto was ik vooral bezig controle terug te krijgen na een ren actie. Ik zit er wat gespannen op (en een beetje in elkaar gekrompen door de kou...) doordat ze hier voor meerdere keren heel hard naar de uitgang is gerend (dit doet ze vaker, hier krijgen wij les in).
Als ik de teugel wat losser laat gaat ze geleidelijk aan met haar neusje naar de grond en blijft ze in het zelfde tempo lopen.

edit;
Martingaal lijkt strak te zitten maar ze kan haar nek zo laag en ver naar voren doen als ze zelf wil, ze kan alleen haar kop niet in de lucht gooien. Er zit een knop in de martingaal omdat we een te grote hadden gekocht.

Afbeelding

Ik ga het ook maar weer eens proberen, Bertie, Sjolvir en andere actieve posters, corrigeren jullie me als ik fout zit? :o

Ik zie een gespannen ruiter en daardoor een gespannen paard. Jij zit niet alleen bekrompen door de kauw, je hele lichaam spant zich, en je lijkt niet onafhankelijk te zitten. Vanaf dit plaatje lijk je je op te trekken aan je teugels met het lichtrijden, of je neemt in ieder geval je teugels mee in plaats van je handen op dezelfde plaats te houden als in het zit-moment.
Je beugels zijn (veel) te kort waardoor je te veel achterin je zadel zit, en je kan je paard dus niet goed voelen en meegaan met de beweging. Dit zie je weer terug in zijn beweging, hij loopt namelijk kort van voor en ook van achter. Hij heeft al geen heel vrije schouder zo te zien maar het voorbeen kan wel een stuk meer dan er op dit plaatje wordt getoond.
Verder zie ik spanning in de staart, kaak en rug bij je paard. Hij (zij?) loopt namelijk met zijn hoofd wel in het krulletje, maar rug, hals en benen doen vrij weinig. Ook lijkt hij er niet doorheen te lopen maar loopt hij wel achter de loodlijn, dat komt doordat de hals niet meewerkt. Als hij zijn hals meer gaat 'bollen' en zelf dragen, in plaats van te laten hangen, zal hij er meer doorheen komen zonder dat hij te diep komt.

Dan loopt hij nog erg op de voorhand en is de takt niet diagonaal juist. Het rechterachterbeen is al aan de grond terwijl het linkervoorbeen nog in het zweefmoment zit.

Dit is puur wat ik zie, en ik zal allicht nog wat vergeten zijn.

Nu dan wat tips:
Als je paard af en toe naar de uitgang rent, zou ik niet voor een martingaal kiezen maar eerder voor een slof of een tweede teugel. Dat deze écht alleen inwerkt als hij hem peert en jij hem er dan bij kan pakken.
Voor nu raad ik je aan iets losser te worden in je handen, hem iets meer proberen te laten zakken en daarbij veel tempowisselingen maken om hem actiever van achter te maken. Ook denk ik (moeilijk te zeggen van een foto) dat het tempo iets te hoog ligt, en hij daardoor taktmatig niet goed loopt, dat zou dus betekenen dat je hem iets meer terug moet rijden, maar nogmaals is dit moeilijk te zien van een foto.

Verder prachtig paard en jullie zijn een leuk setje :)

KarmaWitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 21:23

Haha eigenlijk was het niet moeilijk, je moet gewoon logisch nadenken en met jezelf vergelijken vind ik. Ook met naar ontspanning toe rijden en nageven dus.
Nageven.. Wat houdt het eigenlijk in.
Het paard moet eerst zijn rug kunnen ontspannen voordat hij na gaat geven en z'n hoofd laat zakken.
Waarom zie je zoveel paarden die "in de krul" gereden worden?
Dit komt omdat de rug van het paard niet ontspant doordat het niet lekker actief van achter gereden wordt.
Hierdoor kunnen de rug en bekken niet ontspannen. Ruiters vragen of dwingen het dan af.
Je kan zelf ook niet als je je rug spant en dus je bekken de verkeerde kant op kantelt ook niet ontspannen en dus nageven in je nek/hals, waardoor een moeilijke uitdrukking hebt in je gezicht....

Aaah ik snap hem!
Ja die foto: als ze haar wegdrukt, kan ze haar bekken niet kantelen.
Voorbeeld: je wilt je rug hol hebben en tegelijkertijd je heupen/bekken naar voren. Dat lukt niet want het werkt elkaar tegen.

Lees mijn commentaar op mijn eigen pony maar eens.
Dat was commentaar wat super goed was :)

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 21:35

Sjolvir schreef:
Bertie jij zegt in stilstand en vraag, eis niet.
Wat als paard dan niet thuis geeft? En niet ontspant?

Hm .. hier een antwoord om over te broeden. :)
Ik vind dat als een ruiter iets vraagt, hij ook verantwoordelijk is voor het krijgen van een reactie.
In een mensenwereld hoeft dat niet te gelden, omdat mensen met redenatie kunnen reageren.
Paarden reageren met eh .. reactie.

Mijn stelling in de paardenwereld is: JIJ vraagt iets, en dan ben je ook verantwoordelijk voorde reactie.

Jouw veronderstelling is een onmogelijkheid, in mijn wereld.

bertie

Re: [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 21:42

dank jullie wel, ook voor de felicitaties per PM! :)

KarmaWitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 21:43

Jaa nog gefeliciteerd :D

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 21:47

mang schreef:
Kaus schreef:
Beetje wazig foto, maar wat vinden jullie hier van?
Op het moment van de foto was ik vooral bezig controle terug te krijgen na een ren actie. Ik zit er wat gespannen op (en een beetje in elkaar gekrompen door de kou...) doordat ze hier voor meerdere keren heel hard naar de uitgang is gerend (dit doet ze vaker, hier krijgen wij les in).
Als ik de teugel wat losser laat gaat ze geleidelijk aan met haar neusje naar de grond en blijft ze in het zelfde tempo lopen.

edit;
Martingaal lijkt strak te zitten maar ze kan haar nek zo laag en ver naar voren doen als ze zelf wil, ze kan alleen haar kop niet in de lucht gooien. Er zit een knop in de martingaal omdat we een te grote hadden gekocht.

[ Afbeelding ]

Ik ga het ook maar weer eens proberen, Bertie, Sjolvir en andere actieve posters, corrigeren jullie me als ik fout zit? :o

Ik zie een gespannen ruiter en daardoor een gespannen paard. Jij zit niet alleen bekrompen door de kauw, je hele lichaam spant zich, en je lijkt niet onafhankelijk te zitten. Vanaf dit plaatje lijk je je op te trekken aan je teugels met het lichtrijden, of je neemt in ieder geval je teugels mee in plaats van je handen op dezelfde plaats te houden als in het zit-moment.
Je beugels zijn (veel) te kort waardoor je te veel achterin je zadel zit, en je kan je paard dus niet goed voelen en meegaan met de beweging. Dit zie je weer terug in zijn beweging, hij loopt namelijk kort van voor en ook van achter. Hij heeft al geen heel vrije schouder zo te zien maar het voorbeen kan wel een stuk meer dan er op dit plaatje wordt getoond.
Verder zie ik spanning in de staart, kaak en rug bij je paard. Hij (zij?) loopt namelijk met zijn hoofd wel in het krulletje, maar rug, hals en benen doen vrij weinig. Ook lijkt hij er niet doorheen te lopen maar loopt hij wel achter de loodlijn, dat komt doordat de hals niet meewerkt. Als hij zijn hals meer gaat 'bollen' en zelf dragen, in plaats van te laten hangen, zal hij er meer doorheen komen zonder dat hij te diep komt.

Dan loopt hij nog erg op de voorhand en is de takt niet diagonaal juist. Het rechterachterbeen is al aan de grond terwijl het linkervoorbeen nog in het zweefmoment zit.

Dit is puur wat ik zie, en ik zal allicht nog wat vergeten zijn.

Nu dan wat tips:
Als je paard af en toe naar de uitgang rent, zou ik niet voor een martingaal kiezen maar eerder voor een slof of een tweede teugel. Dat deze écht alleen inwerkt als hij hem peert en jij hem er dan bij kan pakken.
Voor nu raad ik je aan iets losser te worden in je handen, hem iets meer proberen te laten zakken en daarbij veel tempowisselingen maken om hem actiever van achter te maken. Ook denk ik (moeilijk te zeggen van een foto) dat het tempo iets te hoog ligt, en hij daardoor taktmatig niet goed loopt, dat zou dus betekenen dat je hem iets meer terug moet rijden, maar nogmaals is dit moeilijk te zien van een foto.

Verder prachtig paard en jullie zijn een leuk setje :)

Bedankt voor je feedback!
Dat de beugels kort zijn klopt inderdaad, dat is omdat ik dan beter kan blijven zitten op het moment dat ze wegvliegt. Maar die kan ik wel eens een gaatje langer maken.
Mijn handen meenemen doe ik volgens mij niet, dat is iets waar ik erg op heb geoefend. Dat moet dan het foto moment zijn geweest.
Met kort bedoel je korte pasjes of lage pasjes?
Ontspanning in de rug zit er wel, of ze haar rug ook goed gebruikt kan ik niet helemaal voelen.
Overgangen probeer ik zoveel mogelijk te rijden, vooral op de dagen dat ze veel wegren acties heeft.

En een martingaal leek mij juist de beste hulp teugel aangezien ze als ze wegrent haar kop in de lucht smijt en begint te rennen. Met de martingaal kan ze haar hoofd dus de lucht niet in doen.
Maar die weg ren acties zijn gewoon iets wat ik moet doorbreken. Zelfs met de neus bij mijn knie rent ze nog keihard weg... :\

edit;
spanning in de kaak en staart zie ik overigens niet, waar haal je dat zo vandaan? :)

yoeki

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 16:01

Ben benieuwd wat jullie hiervan vinden:

foto 1:Afbeelding
ong. een jaar geleden, we reden B of L1

Foto 2:Afbeelding
half jaar geleden, rijden Z2

foto 3:Afbeelding
ook ong een half jaar geleden.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 16:10

Aleeneh schreef:
...wat vind jij er zelf van?

Edit: Binnenkort kom ik ook weer wat actiever zelf commentaar geven :j kom ik deze week even niet zo goed aan toe.

yoeki

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 16:22

Ze kan af en toe wat strak in de bovenlijn worden, waardoor ze iets meer hakkelig gaat lopen. Maar tegenwoordig is dat eigenlijk steeds minder, en gaat ze écht sjouwen. Ze is énorm vlug, denkt zelfs af en toe voor je uit. Vooral vroeger was dit een probleem. Nu krijg ik het steeds beter voor elkaar om dit te veel aan energie om te zetten in kracht van achter. Ze heeft een énorm goed achterbeen (ook nl-kampioen op keuring geweest, maar dat terzijde), maar ze vind het wel moeilijk om het goed te gebruiken zonder te gaan hakkelen van achter en mooi takt te houden. Gaat nu ook steeds beter, maar alles kan nog zoveel beter :D

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 16:28

En los van wat je zelf van je paard weet, stel dat dit niet je eigen paard was dat je hier op de foto's zou zien en behalve de foto's had je niks om over te oordelen, wat zou je dan over de foto's te zeggen hebben? Wat zie je daar gebeuren?

yoeki

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 16:42

eh.. Naar mijn idee ziet het er op de foto's best wel los uit. Ook mooi ruim qua beweging en los in de bovenlijn. Ook de teugels niet te los of te strak. Het ziet er niet enorm onvriendelijk uit. Wel mag ze in de galop nog iets meer op de achterhand komen, en in de draf nog wat meer het achterbeen bijzetten. Ik ben me er verder van bewust dat mijn houding zeker niet de beste is, maar ik zie mezelf niet echt hangen of trekken.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 16:59

yoekie, zou je eens willen kijken naar schouder heup hak?

yoeki

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 17:02

op de eerste foto niet mooi, iknow. 2e foto vind ik wel mooi in een lijn en de 3e kan ik niet echt goed zien

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 18:12

Yoekie, 2e foto ook niet...Trek maar een lijn via paint.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 19:13

Wat een fijn bewegend diertje yoeki!

Mag in galop nog iets spetterender achter maar ziet er fijn uit! Wbt appuyement; vergeet je binnenhand niet te ontspannen en meer naar voor te plaatsen. Die hand heb je niet nodig als ze om je been heen buigt. Dan krijg je nog meer lengtebuiging. Nu lijkt ze voor wat strakker te zijn

yoeki

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 19:30

S_en_Z schreef:
Wat een fijn bewegend diertje yoeki!

Mag in galop nog iets spetterender achter maar ziet er fijn uit! Wbt appuyement; vergeet je binnenhand niet te ontspannen en meer naar voor te plaatsen. Die hand heb je niet nodig als ze om je been heen buigt. Dan krijg je nog meer lengtebuiging. Nu lijkt ze voor wat strakker te zijn

okee! super bedankt, gaan we aan werken! :D

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 21:11

Ik heb eventjes de tijd voor een reactie dus die grijp ik ook aan :j ik zie op de eerste foto een paard dat nog ietwat strak lijkt te zijn, maar grotendeels lekker door zijn lijf loopt. Losse, ruime bewegingen, mooi afhangende staart, fijn nageeflijk. Ik zie alleen wel dat hij ruimer loopt met zijn voorbenen dan met zijn achterbenen, de driehoek daar is groter. Hij lijkt ondanks dat wel netjes horizontaal te lopen. Ik vind het een fijn plaatje, zeker voor de B/L1.
Het tweede plaatje is iets lastiger te zien door de grote watermerken er doorheen. Hij lijkt die strakheid van het eerste plaatje kwijt te zijn, het oogt losser en meer ontspannen.
In het appuyement: mooie ruime beweging, fijn om te zien. Ik zie hetzelfde als S_en_Z wat betreft je binnenhand. Met het terughalen van je binnenhand blokkeer je je paardje een beetje en ik denk dat het beeld er nog fijner op wordt als je die hand ook ontspant. Op de andere foto's vind ik je juist een hele nette handhouding hebben, mooi naar voren en bij elkaar.
Wel netjes naar voren blijven kijken he ;)

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 21:16

Hallo allemaal, als meelezer kruip ik vandaag eens uit m'n hoek want ik heb een vraag mbt het 'nek op het hoogste punt.'
Als voorbeeldfoto om mezelf te verduidelijken foto van m'n pony vorige week:
Afbeelding
Wat ik zie is een redelijk actieve pony, (mag zeker meer, maargoed pony loopt hier in complete vrijheid) buikspieren aangespannen, kont lijkt lager te zijn dan schoft, (zeer goed, pony is overbouwd!) een ontspannen hangende staart en nouja mooi 'aan de teugel' (wel ietswat te diep) maar ze liep tegen de sneeuw/wind in :+
Maargoed, mijn vraag is dus; tot waar zit dat punt wat het hoogste moet/mag zijn?
Ik lees/hoor vaak 'nek is netjes op het hoogste punt' of juist 'nek is níet op het hoogste punt' maar nu vraag ik me dus af: Kan je pony ook netjes, actief, en ontspannen nageeflijk lopen als de nek niet het hoogste punt is? En dan natuurlijk het stofzuigen buiten gelaten. En tot waar zit de nek, wanneer wordt het de hals? Heeft mijn pony op de foto haar nek op het hoogste punt of loopt ze in een valse knik met haar hals als hoogst?
Sorry voor mijn vele vragen, maar ik zit hier nu al een tijdje over te dubben!
Oh en Bertie, nog van harte gefeliciteerd :)

yoeki

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 21:27

Aleeneh schreef:
Ik heb eventjes de tijd voor een reactie dus die grijp ik ook aan :j ik zie op de eerste foto een paard dat nog ietwat strak lijkt te zijn, maar grotendeels lekker door zijn lijf loopt. Losse, ruime bewegingen, mooi afhangende staart, fijn nageeflijk. Ik zie alleen wel dat hij ruimer loopt met zijn voorbenen dan met zijn achterbenen, de driehoek daar is groter. Hij lijkt ondanks dat wel netjes horizontaal te lopen. Ik vind het een fijn plaatje, zeker voor de B/L1.
Het tweede plaatje is iets lastiger te zien door de grote watermerken er doorheen. Hij lijkt die strakheid van het eerste plaatje kwijt te zijn, het oogt losser en meer ontspannen.
In het appuyement: mooie ruime beweging, fijn om te zien. Ik zie hetzelfde als S_en_Z wat betreft je binnenhand. Met het terughalen van je binnenhand blokkeer je je paardje een beetje en ik denk dat het beeld er nog fijner op wordt als je die hand ook ontspant. Op de andere foto's vind ik je juist een hele nette handhouding hebben, mooi naar voren en bij elkaar.
Wel netjes naar voren blijven kijken he ;)

Okee, ook super bedankt! haha gaan we doen! maar vraagje, op gegeven moment wórd die drie hoek daar toch ook groter? Ze kan nu een lichte passage, en daaruit weer vertrekken, maar als we daaruit vertrekken krijgt ze enorm veel voorbeen actie. Dan word de driehoek toch ook groter? Dat is dan juist wél goed toch? of op een andere manier?

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 21:29

Vaak met passage naar voren rijden doe je van achteren dus zou achteren eerst een stukje breder/groter moeten zijn.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 21:29

Ik bedoelde dat hij daar met zijn achterbenen nog ietsje ruimer mag :)

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 21:31

yoeki schreef:

foto 1:[ Afbeelding ]

Foto 2:[ Afbeelding ]

foto 3:[ Afbeelding ]

Tjonge, dit soort foto's zien we hier niet vaak!

Bij de eerste foto, een jaar geleden waar je B of L1 bent, zie ik een mooi ontspannen en in het midden zittende amazone. :):)
Wat een PRACHTIG plaatje! <3
Een plaatje dat je totaal NIET verwacht voor een B combinatie.
Ach, mag ik zeuren: dan zie ik natuurlijk liever de nek als hoogste punt. _/-\o_
Maar ik ga NIET zeuren, hier. Want ik zie een pony die SUPER over de benen is, met zo te zien een rustige aanleuning. Het hele plaatje straalt VERTROUWEN uit, harmonie. En dat voor een B-of-L1 combinatie. +:)+

Het is heel snel gegaan he?
want een jaar later ben je al Z2 met je pony.

En dan beginnen ook want andere verwachtingen een rol te spelen. Begin je ook iets te zien waar je denkt hm ..
Nog steeds een fantastisch bewegende pony!
Maar Z2 - dan mag in de tweede foto de galop wel wat meer bergop. En wat ruimer in de sprong. En dan wordt de zit van de amazone inderdaad wel wat meer belangrijk. Je zou in die galopfoto inderdaad VANUIT je lies je been iets meer naar achteren kunnen leggen, met iets meer aanspanning in je eigen houding.
Maar ach, wat mekker ik. Je bent nog hartstikke jong. Waren er maar meer mensen die rijden zoals JIJ dat nu al doet! :+:

Dan is er nog een derde foto.
De pony s nog steeds super over de benen, maar er begint iets in te kruipen waar ik NIET zo blij van word, en dat is die terugwerkende binnenhand.
Stel je voor .. STEL je voor dat je pony ZO goed draagt en in balans is dat je je binnenhand kunt openen in de richting waarin je gaat. En dat je pony in balans op het achterbeen blijft. Omdat JIJ met je ZIT dat voor elkaar krijgt..

Ik WEET dat het kan, ik heb het ervaren.
En ik moet zeggen, het is een bijzondere ervaring. <3

Toen k het de eerste keer -een paar passen maar- ervaren heb wist ik: dit is wat ik wil, dit is mogelijk met correct rijden.

Ik GUN je wat ik voelde - een paard in balans.
GO for it! :):)

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 21:42

Piekosjj schreef:
Hallo allemaal, als meelezer kruip ik vandaag eens uit m'n hoek want ik heb een vraag mbt het 'nek op het hoogste punt.'
Als voorbeeldfoto om mezelf te verduidelijken foto van m'n pony vorige week:
[ Afbeelding ]
Wat ik zie is een redelijk actieve pony, (mag zeker meer, maargoed pony loopt hier in complete vrijheid) buikspieren aangespannen, kont lijkt lager te zijn dan schoft, (zeer goed, pony is overbouwd!) een ontspannen hangende staart en nouja mooi 'aan de teugel' (wel ietswat te diep) maar ze liep tegen de sneeuw/wind in :+
Maargoed, mijn vraag is dus; tot waar zit dat punt wat het hoogste moet/mag zijn?
Ik lees/hoor vaak 'nek is netjes op het hoogste punt' of juist 'nek is níet op het hoogste punt' maar nu vraag ik me dus af: Kan je pony ook netjes, actief, en ontspannen nageeflijk lopen als de nek niet het hoogste punt is? En dan natuurlijk het stofzuigen buiten gelaten. En tot waar zit de nek, wanneer wordt het de hals? Heeft mijn pony op de foto haar nek op het hoogste punt of loopt ze in een valse knik met haar hals als hoogst?
Sorry voor mijn vele vragen, maar ik zit hier nu al een tijdje over te dubben!
Oh en Bertie, nog van harte gefeliciteerd :)

Dank je wel voor je felictatie! :)

Hm .. dit topic gaat over 'aan de teugel', en dat heeft alles met rijden te maken.
Ik zie hier een pony zonder teugel, zonder ruiter of amazone. _O-

Maar je vraag begrijp ik wel, over wat nek hoogste punt is, en zo. _/-\o_

Wel vind ik dat je een beter plaatje mag plaatsen: eentje waarbij de palen vertikaal staan.
Ga je daar nog even voor aan de slag? :D

yoeki

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 21:53

bertie schreef:
yoeki schreef:

foto 1:[ Afbeelding ]

Foto 2:[ Afbeelding ]

foto 3:[ Afbeelding ]

Tjonge, dit soort foto's zien we hier niet vaak!

Bij de eerste foto, een jaar geleden waar je B of L1 bent, zie ik een mooi ontspannen en in het midden zittende amazone. :):)
Wat een PRACHTIG plaatje! <3
Een plaatje dat je totaal NIET verwacht voor een B combinatie.
Ach, mag ik zeuren: dan zie ik natuurlijk liever de nek als hoogste punt. _/-\o_
Maar ik ga NIET zeuren, hier. Want ik zie een pony die SUPER over de benen is, met zo te zien een rustige aanleuning. Het hele plaatje straalt VERTROUWEN uit, harmonie. En dat voor een B-of-L1 combinatie. +:)+

Het is heel snel gegaan he?
want een jaar later ben je al Z2 met je pony.

En dan beginnen ook want andere verwachtingen een rol te spelen. Begin je ook iets te zien waar je denkt hm ..
Nog steeds een fantastisch bewegende pony!
Maar Z2 - dan mag in de tweede foto de galop wel wat meer bergop. En wat ruimer in de sprong. En dan wordt de zit van de amazone inderdaad wel wat meer belangrijk. Je zou in die galopfoto inderdaad VANUIT je lies je been iets meer naar achteren kunnen leggen, met iets meer aanspanning in je eigen houding.
Maar ach, wat mekker ik. Je bent nog hartstikke jong. Waren er maar meer mensen die rijden zoals JIJ dat nu al doet! :+:

Dan is er nog een derde foto.
De pony s nog steeds super over de benen, maar er begint iets in te kruipen waar ik NIET zo blij van word, en dat is die terugwerkende binnenhand.
Stel je voor .. STEL je voor dat je pony ZO goed draagt en in balans is dat je je binnenhand kunt openen in de richting waarin je gaat. En dat je pony in balans op het achterbeen blijft. Omdat JIJ met je ZIT dat voor elkaar krijgt..

Ik WEET dat het kan, ik heb het ervaren.
En ik moet zeggen, het is een bijzondere ervaring. <3

Toen k het de eerste keer -een paar passen maar- ervaren heb wist ik: dit is wat ik wil, dit is mogelijk met correct rijden.

Ik GUN je wat ik voelde - een paard in balans.
GO for it! :):)

Ook weer super bedankt! Aan elk dingetje gaan we keihard werken, altijd leuk om zulk leuk commentaar te krijgen! Ja, we zijn erg hard gegaan, maar er zit ook een verhaal achter haha! Zal het niet uitbreiden, want dan ben k een uur bezig, maar in het kort: We hebben haar op 3 jarige leeftijd gekocht, volledig verwaarloosd, schimmel en ribben kon je tellen, zo uitgemergeld. Maar ze liep, en hoe. Toen zijn we heel rustig begonnen, het is een enorm gevoelige pony. Ze rilt bij je been en als k alleen al een oefening denk of iets m'n gewicht verleg doet ze het al. En bovendien ook nog eens lenig als een elastiekje! Maar geen beginners pony.. We zijn 3 jaar bezig geweest om normaal een b proefje te kunnen rijden en al het vertrouwen terug te krijgen. Ik heb nu ook een enorme band met haar en ze gaat ook nooit meer weg!! Maar het komt erop neer dat ik van b-z ben gekomen zonder ook maar m'n been te gebruiken... Dus nu zijn we heel voorzichtig bezig om rustig iets meer achterbeen erin te krijgen. En ze pakt het allemaal enorm goed aan! Eigenlijk is alles wat fout gaat dan ook altijd mijn schuld door íetsje te veel een hulp te geven. Op de foto 3 is het dan ook een klein beetje druk, maar ze geeft meteen mee... Houdt niet in dat het niet goed is, want het is er wel degelijk in geslopen! We gaan dan ook weer hard aan het werk om het weer een fijn beeld te maken :D