[FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Geryon

Re: [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 22:09

Hee ik dacht is dat nou Michel van Loon?! Dus ik in je profiel kijken Yelly en toen OJA!
Volgensmij ben ik je vaker tegen gekomen op bokt zonder dat ik wist dat jij het was :P Wat een onwijs leuk paard heb je!

Yelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 21:46

Hey :D

Haha, klopt :) Ben erg tevreden over hem! Mijn vorige instructrice ging naar de andere kant van Nederland verhuizen, dus toen besloot ik maar weer eens contact met hem op te nemen :)

Thanks :) Het is zeker een leuk dier, ze heeft een heel fijn karakter :)

Las ergens dat jij Geryon weer terug hebt? Wat leuk!

femkesofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 17:30

Wat vinden jullie hier van?! :)
Afbeelding
Afbeelding

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 17:35

Dat zijn hele leerzame foto's :j

Wat vind jij ervan? Zou je eens kunnen beschrijven wat de ruiter op de eerste foto aan het doen is, en wat jij denkt dat dit voor effect heeft? Dus niet beschrijven wat je dacht dat je aan het doen was, maar letterlijk wat je ziet en wat jij denkt dat dit voor het paard betekent.

femkesofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 17:36

Ehmm, zou ik hem wat meer teugel moeten geven? En meer ontspannen?! :)

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 17:39

Maar dat is wat je denkt dat je zou moeten doen....Wat doe je?
Zit je op de eerste foto recht boven je paard? Zo niet, wat voor effect zal dat hebben op je paard?
Staan je handen op de juiste plek? Waarom wel of niet?

femkesofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 17:43

Ja dat is zo, ik zit op de eerste foto inderdaad niet rechtop omdat ik (waarschijnlijk) wilde kijken of hij goed liep?! Mijn handen mogen wat meer bij elkaar en wat meer naar voren misschien? :)
Ik vind het fijn dat ik meteen al tips krijg! :D

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 17:49

femkesofie schreef:
Ja dat is zo, ik zit op de eerste foto inderdaad niet rechtop omdat ik (waarschijnlijk) wilde kijken of hij goed liep?! Mijn handen mogen wat meer bij elkaar en wat meer naar voren misschien? :)
Ik vind het fijn dat ik meteen al tips krijg! :D

Goedzo! Maar aangezien je niet kan zien van boven af hoe het er van de zijkant uitziet :D breng je eigenlijk je paard uit balans....Paarden blijven het liefst onder jouw gewicht lopen. De kans is dus best groot dat hij tijdens of vlak na deze foto, naar binnen valt. Wat jij vervolgens weer op moet lossen. Recht boven je paard blijven dus.

Wat mij verder erg opvalt zijn je afstekende ellebogen. Deze horen losjes langs je lichaam te hangen. Door de houding die je nu aanneemt 'fladderen' je armen veel sneller en is daardoor ook je handhouding sneller wat onrustig. Op de tweede foto is dat volgens mij weer veel netter, dus misschien kan je voor jezelf nagaan op welke momenten je dit doet, dan kan je er op letten.

Waar ik wel heel benieuwd naar ben na het langer kijken naar de foto's, is naar welke houding je eigenlijk toewerkt bij je paard. Wat is je doel qua aanleuning? Hoe ziet jouw ideaalplaatje eruit, waar loopt je paard dan met zijn hoofd en hals?

femkesofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 17:50

Afbeelding

Is deze dan beter? :) (ik moet nu even hockeyen, maar ben zo weer terug) :)

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 17:58

Hee, wat grappig, ook op deze foto hang je naar binnen! Fijn dat je deze foto's hebt, nu kan je daar dus heel gericht aan gaan werken. Dat kan zelfs door iemand naast de bak te zetten om met je mee te kijken, diegene hoeft er niet eens verstand van te hebben, enkel aan te geven wanneer jij schuin gaat 'meehangen' zodat ze dat dan even tegen je zeggen.
Dit heeft naast het effect dat je teveel druk op je binnen-zitbeenknobbel zet, nog een probleem trouwens. Je kan hier heel goed zien dat je buitenschouder verder naar achteren staat dan je binnenschouder. En eigenlijk hoor je die juist heel licht mee te draaien in een wending...Ofwel, jij hebt precies tegenovergestelde buiging tov je paard.

Ik vond qua aanleuning de vorige foto's ook niet slecht hoor, ik was alleen (zeker gezien de thiedemanteugel) wel heel benieuwd naar waar je eigenlijk naartoe probeert te werken. Door de stevige nek en bouw van een fjord, kan namelijk gewoon niet alles. Heel voorwaarts-neerwaarts bijvoorbeeld, zou voor dit paard erg veel gewicht op de voorhand betekenen, en is dus niet zo'n handig streven.
Ik vind de tweede foto die je plaatste, heel mooi qua houding...als je paard daarin dan zich fijn loslaat tenminste. Van daaruit zou je dan een beetje meer de neus eruit, een klein beetje ronder maar ook een klein beetje lager of hoger kunnen gaan vragen. Maar dan echt kleine beetjes hoor.

Is hij wel lekker actief trouwens? Kan je makkelijk schakelen, pasje vooruit, pasje terug?

Oja, en veel plezier met hockeyen, ook erg leuk!

Yelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 18:40

Wat geef jij op een fijne manier commentaar, Esther +:)+

Lon83

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 18:52

zo, ik ben hier al heeeel lang niet meer geweest, maar wel veel meegelezen :) Ik heb zelf erg veel gehad aan de commentaren die ik kreeg van Bertie, S_en_Z, Ester en enkele anderen, dus hoop ook mijn bijdrage af en toe nog te kunnen leveren :)
Ik wilde een aanvulling geven over de opmerking van Esther over het naar rechts draaien van je schouders. Ik zie hier een heel lichaam dat naar rechts gedraaid is, op het hoofd na. Ook je heupen zijn naar rechts gedraaid, wat waarschijnlijk resulteert in een naar achter liggend buitenbeen (kunnen we niet zien) en naar voren komend binnenbeen (volgens mij te zien aan de plek van de knie). Eigenlijk zegt je hele lichaam: "ga naar rechts!" terwijl je naar links wilt. Probeer dus meer mee te gaan in de richting waar je naartoe wilt. In eerste instantie is het zelfs moeilijk genoeg om 'neutraal' te blijven zitten. Gewoon recht boven je paard met oren, schouders, heupen en hak op 1 lijn.

Als ik zo nog eens naar de foto's uit je eerste post kijk, zou ik denken dat je beugels ook een gaatje langer zouden mogen. Volgens mij zou dit ten goede komen aan je beenligging. Heb je de thiedemann echt nodig? Rijd je ook wel eens zonder? Ik heb het idee dat je de houding aan de voorkant van je mooie fjord erg belangrijk vindt, maar daarbij de achterkant misschien soms wat lijkt te vergeten... (en dat doet je fjord dus ook). Niet te veel gewicht in je handen nemen, vooral fjorden vinden het heerlijk om die steun van jou te gebruiken en dus te gaan hangen :) Je kan aan de spieren in je rechteronderarm op de eerste foto zien dat je daar behoorlijke spanning op hebt staan, evenals op de laatst geplaatste foto (trouwens, op de tweede foto zie ik het ook wel wat, wel duidelijk minder).

Nou, dat is wel een heleboel commentaar voor iemand die hier zomaar even binnen komt vallen ;) vat het alsjeblieft niet verkeerd op, je hebt een leuk dier, en zoals op foto twee te zien kan je prima zitten. Foto's blijven momentopnames, daarom heb ik altijd de voorkeur voor filmpjes (al kan je dan niet zo mooi spierspanningen zien :) )

femkesofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 20:07

Super bedankt!!! :D
Beugels ga ik zeker een gaatje langer doen de volgende keer dan! Hij hangt inderdaad vreselijk in de teugels, maar als ik dan meer drijf, reageert hij niet echt goed. :)
De eigenaresse heeft gezegd dat Ray heel stout is met rijden, vandaar de thiedeman, ik wil zeker proberen zonder, en dat ga ik mischien volgende week al doen! :)

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 09:26

Fantastisch hoe jij commentaar geeft Esther!

Femkesofie, ik vind dat je netjes zit hoor, en je past prachtig op je pony.
Het valt inderdaad op dat je op de foto's iets naar links leunt, wat je het beste kan doen is proberen vol te houden om naar voren te kijken! Tussen de oortjes door eigenlijk :) zo zal je vanzelf rechter gaan zitten, probeer ook niet te streng te zijn met je handen, als jij ontspant en veel overgangen rijdt met je pony, zal hij vanzelf lichter worden van voren en meer zakken. Succes!

Zouden jullie ook even naar mijn foto's willen kijken?
Moet zeggen dat er een hoop veranderd is, heb hem nu een jaar, in het begin was ie erg sterk en drukte hij constant zijn rug weg, hij trok ook heel erg, zit namelijk veel pit in haha.
We zijn nu veel meer een combinatie, dus we kunnen nu veel harmonieuzer rijden. Wij hebben vrijdag ons debuut in de M1.

Begin van de middendraf, hier piept hij er weer een beetje uit van voren, misschien ook een kwestie van te weinig kracht? Dat hij moeite heeft om van achter te blijven dragen? Gelukkig leer ik het nu ook wat meer toe te staan in plaats dat ik gelijk streng word, hij doet altijd zijn best en maakt niet graag foutjes, ik moet daar rekening mee houden vind ik. :)
Afbeelding

Aanspringen in galop, wat zeggen jullie?
Afbeelding

Moet zeggen dat hij opzich wel netjes loopt, maar dat mede door mijn spanning hij minder zijn lijf gaat gebruiken, dit was ook in de proef. Thuis ben ik heel veel laag en rond aan het rijden, dat vind hij onwijs moeilijk.
Afbeelding

femkesofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 10:08

essie_blue: Bedankt!! :D

Lon83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 10:11

Nog een poging van mijn kant :)

Ten eerste, wat een prachtig paard en succes in de M1!
Op de eerste foto vind ik je netjes zitten, maar oogt het toch nog wat strak. Kan niet goed zeggen waar t m in zit. Doordat het het moment van wegrijden is lijkt het alsof hij wat meer op de voorhand kukelt. Wees zelf ook voorzichtig met je spoorgebruik, die zijn niet bedoeld om harder mee weg te komen. Wel erg mooi te zien hoe keurig rechtop je zit ipv wat veel ruiters doen: achterover hangen...
Op de tweede foto lijkt je bovenlichaam iets sterk naar binnengedraaid, en je binnenhand ook wat streng te zijn. Hierdoor wordt het voor je paard moeilijker goed aan te springen.
Nu ik nogmaals kijk, spurtte je paard weg? Je lijkt remmend te zitten, ook wat verder achterin je zadel dan op de andere foto's. De draaiing in je lichaam kan ik nog niet helemaal verklaren, er lijkt ergens een twist te zitten rond je middenrif.
Grappig dat je op de laatste foto weer juist meer naar buiten lijkt te draaien met je bovenlichaam, was je er iets specifieks aan het doen? Je buitenschouder lijkt verder naar achteren te staan dan je binnenschouder. Je hebt je handen daarentegen hier wel netjes naast elkaar. Je paard mag hier zijn rug meer gebruiken, maar dat gaf je zelf ook al aan :)

Wat voor punten had je? En kan je je een beetje vinden in mijn commentaar of kijk ik er gewoon erg scheef tegenaan? ;)

Edit: zie net dat je morgen m1 start, succes!! Gaat vast goedkomen :)

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 14:47

Dankjewel :D :D

ja ik had maar 10 minuten om hem in te rijden, wat er voor zorgde dat hij een beetje schieterig werd.
Met aanspringen moet ik hem altijd vrij voowaarts rijden omdat hij anders te weinig voorwaarts aanspringt, alleen schoot hij een beetje weg. Gelukkig bleef hij er wel netjes aan :)

Ik moet er ook bij zeggen dat ik niet lekker op mijn zadel zit, ik vind zelf een zadel met meer steun fijner.
Als hij meer gaat draven heb ik echt heel erg veel moeite om recht op mijn paard te blijven, zit voor mijn gevoel ook constant scheef, terwijl iedereen zegt dat ik van voren gewoon recht zit..
ik laat binnenkort dus ook mn zadel nakijken. :) Je hebt dus helemaal gelijk.

Lon83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 15:51

*pfiew* Fijn dat mijn commentaar aansluit bij jouw idee :)

durft weer adem te halen :+

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 16:38

Haha :D
mijn punten waren trouwens 188 en 190, had ook de eerste plaats.

Nicole_tal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 17:11

Zouden jullie mijn eerder geposte foto's willen bekijken/beoordelen?
Dan weet ik wat jullie er van vinden en kan ik misschien ook helpen om andere mensen commentaar te geven... :P

Lon83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 18:46

Netjes essie_blue! Gefeliciteerd met je prijs!

Nicole, ik zal later een poging doen... :)

femkesofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 20:51

Vandaag heb ik weer gereden op Ray! Zien jullie al een beetje verbetering? :D
- Ik heb mijn beugels 1 gaatje langer gedaan
- Ik heb heel erg gelet op het naar beneden kijken

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Dit is volgens mij de beste foto?! :)

Afbeelding

Lon83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 21:52

Nicole, volgens mij ben je heel goed bezig :) je pony loopt in een fijne houding, al lijkt hij daar wel wat zwaar in te worden? Wissel je veel in hoofd-halshouding?
Hij lijkt op de foto's mooi actief te zijn, fijn achterbeentje, zeker op die tweede foto! De eerste foto lijkt, volgens mij en ik ben nog niet zo getraind in paarden-beenzettingen, ook redelijk in horizontaal evenwicht te zijn. Iets op de voorhand, maar volgens mij is dat minimaal.
Jijzelf lijkt je rug erg hol te trekken, je drukt je bips te veel naar achteren. Dit is vaak het gevolg van héél hard proberen rechtop te zitten, waardoor je uiteindelijk je rug overstrekt. Waarschijnlijk moeilijk om zo door te zitten in draf? Je kantelt je bekken hier te veel naar voren, probeer ook je bekken in een rechte stand te houden.
Maakte je op de tweede foto een inzet voor afwenden? Je lijkt iets gedraaid in het bovenlichaam, naar binnen. Of beter gezegd, je buitenschouder lijkt hoger te zijn dan je binnenschouder, probeer die recht te houden, dan blijven je handen ook beter op 1 hoogte. Je ziet op deze foto ook daar een verschil in.

veel succes met je leuke fjord!! (veel fjorden hier trouwens! Niet altijd de makkelijkste paardjes om te rijden...)

Lon83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 21:57

Femkesofie, de eerste FANTASTISCHE verbetering: de thiedemann is weg! *\o/* En zo te zien gaat je dat prima af! Lekker later verstoffen in de kast ;)
Je zit al veel beter recht boven je pony, alleen de derde foto neig je nog wat naar binnen (en vooral sterk achterover, niet doen! Je blokkeert daarmee de voorwaardse gang van het paard). Nu ook nog vooruit gaan kijken ipv de mooie invlecht die je gemaakt hebt, en t is helemaal netjes.
Ik kan een stuk minder goed je onderarmspieren onderscheiden, dus ik neem aan dat je nu ook minder druk had aan de voorkant, klopt dat?

chrisiee021

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 22:18

zo, ik laat dan ook maar zie wat ik (en jelle) kunnen!!

waar we aan werken om daar aan de teugel te blijven en niet steeds om hoog te schieten!
en hebhier me handen wat naar voren :o was wat te veel aan het nageven :+
de foto is niet zo goed kwa kwalitijd maar is ook met mobiel gemaakt.
Afbeelding
jaa, ik rijd met tideman, omdat ie wat te sterk is, en hij vind veel dingen nog wat spannend! en het zo het wat beter lukt!! en wat meer op me zelf kan letten! nu zit ie wel loser,
jaa< rijd op mariewijde sta daar divhtbij dus kan daar oefen!