[FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 23:36

Karin toen ik zyalda net had reageerde ze enkel op omtrekken op de handen.. als je een overgang wou maken zonder aan je teugel te zitten moest je je zadel vastpakken en net zolang zwaar zitten tot ze eindelijk reageerde. Op voltes rechtsom rende ze op een hard tempo over de schouder weg hoe je ook je best deed haar te ondersteunen met hulpen. En linksom liet ze zich letterlijk naar binnen vallen. We hebben afgelopen jaar echt al vreselijk veel bereikt.. want op de filmpjes in draf zou je niet zeggen dat ze zo enorm scheef is (geweest) zo kort geleden.

Met aanleuning staan we heel makkelijk stil no problemo. Maar met lang teugeltje heb ik meer "zit" nodig om haar te overtuigen.

Normaal heb ik minder spanning op mijn bovenbenen.. maar ik geef enkel zoveel hulp als ik dan nodig heb.
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 19-02-12 23:40, in het totaal 1 keer bewerkt

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 23:39

bertie schreef:
S_en_Z schreef:
Losdraven met lang teugeltje en voltes links en rechtsom :)
http://www.youtube.com/watch?v=I79S2Z-lJEw

Een mooi voorbeeld voor hoe het kan. :)

Heb je er wel eens over gedacht om een DVD-cursus te maken?
Professioneel te gaan?

Wat jij laat zien is 'heel gewoon' rijden.

Het gekke is, 'gewoon rijden' is niet eens zo vanzelfsprekend. :roll:
Veel mensen die zo nodig aan de weg menen te moeten timmeren laten niet het beeld zien, zoals jij dat laat zien.
Volgens mij is er een markt om jou manier van rijden te laten zien - eh .. te gelde te maken. :D

Je rijdt met duidelijke hulpen, precies zo als in de Handleiding is beschreven.
Een gat in de markt! :$

HA, je zou bijvoorbeeld ELK onderwerp in de Handleiding kunnen gebruiken voor een filmpje. *\o/*

hihihi.. je maakt me aan het blozen

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 23:41

aangaloperen zonder teugelhulp. Voltes links en rechtsom. Ze valt een keertje uit galop maar viel makkelijk te corrigeren op mn hulp (linksom aangaloperen vind ze heel moeilijk nog)

(ik ben er zo trots op dat ze de hals laat vallen.. aan de dubbele longe durft ze dit nog niet.. en onder het zadel doet ze het pas sinds kort.. normaal kropte ze vreselijk op en ging op de handrem galoperen. Ben nog niet tevreden met de galopsprong zelf.. maar dat is ook een beetje haar bouw + missen kracht)

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 23:45

Oh, nu schiet me even iets te binnen.
Toen mijn paard net bij mij was, kreeg ik hem niet in galop. Nou was dat niet zo heel vreemd, want hij wilde sowieso niets meer, maar op één of andere manier leek hij het niet te snappen. Ik vanalles proberen, verlichte zit, handen helemaal naar voren, met binnenbeen druk geven of juist met het buitenbeen, lukte niet. Bleek dat ik aan mijn binnenteugel moest trekken....Juist ja.
Nog leuker werd ik toen ik tijdelijk een ander paard te rijden kreeg dat vanaf dezelfde ruiter kwam. Zelfde probleem...Gelukkig wist ik het nog en ja hoor....daar ging die in galop.

En S_en_Z, ik vind dat Bertie wel een goed punt heeft. Je hebt een heel fijne manier van uitleggen en als je in het echt net zo geduldig bent als je hier overkomt denk ik dat je een goede docent/coach zou zijn. Denk dat je dus ook zeker een fijne instructrice kan worden (geen idee of je daar al iets in doet, maar is het overwegen best wel waard denk ik).
Laatst bijgewerkt door 0000 op 19-02-12 23:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Mizsz_Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 23:47

Na al een tijd meelezen toch ook maar eens reageren. Ben zelf pas de laatste anderhalf jaar wat serieuzer aan het rijden. Heb een nu 5 jarige merrie die ik als veulen heb gekocht en zelf heb beleerd.
Hiervoor heb ik 9 jaar 2 e-ponys bijgereden en vooral veel crosstrainingen en wedstrijden gereden. Verder reed ik altijd in het bos, de bak kwam ik eigenlijk amper. Tijdens mijn studie 2 jaar gewerkt bij een sportstal, waar ik de jonkies zadelmak maakte. Zodra ze enigsinds de hulpen begrepen en geen gekke acties meer uithaalde nam de stalruiter ze over.

Vind dit topic erg leerzaam om mee te lezen, maar had nu toch een vraag, dus uit de meeleesmodus!

Bertie, je geeft het volgende aan:
bertie schreef:
Wat ik me afvraag .. wanneer begin jij met 'losrijden'?
Voor mij zijn de eerste tien minuten voor het paard. De mindset: "oh, er zit een ruiter op me, dus zo meteen gaan we lopen/werken".. Die eerste tien minuten: keutelen, een beetje kijken, tijd nemen om de bloedsomloop een beetje op gang te brengen. Tijd om spieren LOS te laten .. En ook tussen de oren de ontspanning ..
Pas NA die tien minuten begint bij mij het losrijden.

Ik heb hier even over nagedacht, maar ik doe dit denk maar 1-2 rondjes, omdat ik anders een stuiterbal heb. Wel staat paardlief de gehele dag buiten en is ook erg actief met haar paddockmaatje.
Wat zou jij dan als oplossing zien? Toch pas wat gaan losrijden als ze volledig los is, of toch wat figuren gaan doen om de aandacht te krijgen?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 23:50

S_V, je zei al dat je een paard had waar je soort van aan kon hangen.
Super dat je het nu zo heel anders doet.

Snap je punt met het aan de praat houden met het instappen, totdat ze actief is.
Je kan het overigens goed uitleggen, heeft Bertie gelijk in.

Eerste jaren dat ik reed (manege) heb ik alleen maar te horen gekregen dat ik die waslijnen in moest halen.
Achteraf reed ik ook altijd met waslijnen, ook nog met boogjes erin..
Maar aangezien paarden daarheen gingen waar ik heen wou, snapte ik het probleem niet.
(van aan de teugel rijden, had ik uiteraard geen kaas gegeten)

Ik rij overigens gewoon door bos over hei, met waslijnen, paard luisterd prima zonder teugels.
Als je zwaarder gaat zitten stopt ze, als je iets trager gaat lichtrijden, gaat ze langzamer etc.
Maar FF haar voorstel over hoofdstelloos (het bos in) gaat me nou net weer iets te ver :+
Afbeelding

Hier spotte Sjol de fotograaf die eind verderop in de hei stond, stuk eerder dan ik.
Hier draven we dus ook gewoon, ze kijkt wel, maar loopt gewoon rechtdoor.
Afbeelding

Bertie, dat over het losrijden waar KK het ook over heeft, is de reden, dat ondanks je soms totaal verzopen
op de vereniging komt, of ingevroren staat.
Het toch zalig is om 10 minuten van de vereniging af te staan.
Verplicht je tot minstens 10 minuten heen (en terug) je paard alvast voor te bereiden, zonder dat je echt hem aan het werk zet.
Dan kom je op de vereniging en ga je nog wat instappen.
Zou dit eerlijk gezegd ontzettend missen als ik weer ergens zou staan,
waar je zo de bak in kan.
Vind het zalig om niet rondjes in de bak te moeten stappen, maar gewoon relaxt en ontspannen eendjes kijkend
(en proberen niet aangereden te worden door sluiproute auto's) richting de vereniging te wandelen.
Puur voor je set of mind....

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 23:54

in de bak dan Sjolvir :D

ik zou het wel willen proberen. als jullie dan aangeven wat ik moet doen, zal ik het op film proberen te zetten :j
ik rijd overigens t gros nog wel met stemhulpen zonder hoofdstel..

losrijden is bij mij 1 of 2 rondjes stappen, daarna ga ik al aan de losse teugel voltes rijden op mijn zit en benen. hoofd komt er dan echt nog niet bij.

en leuk het filmpje van de galop! Super om te zien dat ze zo relax galoppeert ja met het hoofd ook omlaag.

Sjolvir

Re: [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 23:57

FF, dat je met stemhulpen rijdt is geen probleem toch?
Ben benieuwd naar je filmpje.

Pracht uitvinding stemhulpen, zeker als je ook nog ooit zou gaan mennen.
(weet niet of je die ambitie hebt?)

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 00:04

ikke niet. ik zit er liever op, dan er achter! hihi. nou ga eens iemand opratelen voor te filmen, ander op de bakrand zetten :j

waar ik zelf wel mee zit, als ik zo weinig met mijn handen wil doen he, met hoofdstel om (maar dus ook zonder hoofdstel geldt deze vraag) dan krijg ik haar toch lang niet zo fijn over de rug lopen zoals ik graag zou willen. ze gaat dan vaak echt met de neus zo de lucht in dat ik mezelf letterlijk voel zakken (dus haar rug inknakt). en dan denk ik ja, ja , mariel niet aan die teugels. Maar als ik ze gewoon licht oppak, en met lichte hulpen help om haar hoofd wat lager te zetten dan voelt het weer fijn.
wat is nu de oplossing.. moet ik niet meuten, en wel wat met mn teugels vragen. Ik rijd dan zoals SenZ in haar filmpje laat zien met stappen. zeer los dus, maar daarmee behoudt ik wel haar ruggebruik..

edit: rara wat gebeurd er hier
Afbeelding

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 00:45

Sjolvir, deze is zacht in de mond. Bij ieder teveel aan teugeldrukje gaat ze rustig op haar kop lopen.. ik ben al heeeeel blij dat ze nu eindelijk ook eens haar neusje eruit durft te drukken zonder daarbij direct ook haar rug weg te drukken en onder me vandaan te stuiteren.

Het heeft me zoveel moeite gekost niets te doen := Het heeft zo'n tijd geduurd voor ze vertrouwen kreeg in de ruiterhand.. dat ze zich zo laat rijden (of ik nu wat teveel hulpen geef her en der of niet) had ik een jaar geleden echt niet verwacht.

Heb nog hierna nog 1 filmpje.

Dacht dat ik haar ook best wat opgepakt had.. maar wat ik heb is eigenlijk allemaal met vrij los teugeltje _O- Heb haar wel stukjes opgepakt.. voor 2 voltes en 1 lange zijde.. en that's it. Hahaha.. Wou voor de film blijkbaar erg graag zien hoe ze reageerde op ruimte.. Want ze is zo lang en ze kan zo laag.. ik zie het niet in de spiegels :=

(aangezien ze een jaar geleden heel diep en laag ging lopen als ze ruimte kreeg)

Ben best wel blij met de filmpjes :D

Achterwaarts ging vandaag niet zoals ze hem echt super kan... maar het was ook niet echt slecht.. ze wou afentoe doorknikken dus ik moest oppassen dat ik mijn hand niet te laag hield want dan kan ze er net achter kruipen in het achterwaarts gaan.

Ze reageerde iig wel netjes. Zit trouwens 1 stukje bij dat ik haar naar de middendraf wegreed doorzittend. Eerste keer dat ik dat vanuit achterwaarts gedaan heb. Ondanks ze het raar vond reageerde ze best fijn :D

Aanleuning was vandaag niet je van het. Maar heb laatste weken niet veel kunnen rijden door pech.. waaronder afgelopen dagen ik alleen een beetje gestapt heb met haar omdat ik er vandeweek afgedonderd ben (ze was in galop rechtsom, normaal haar makkelijke kant.. zooooo lekker aan het dalen.. liep met de neus op de knietjes.. maar boog iets door naar links.. dus ik druk (zonder sporen) door met mn rechterbeen.. en ze gaf ineens een bok... terwijl ik heerlijk ontspannen zat.. had hem helemaal niet aanvoelen komen.. toen zat ik ineens op haar hals.. en toen ben ik er na nog een bok en een linksomkeert vanaf gezwiept en op mijn achterhoofd en onderrug/bil gevallen. Heb mega veel last van mijn spieren... maar wou vandaag persee rijden. :+

Er staat een stukje dubbel op de video zag ik :') (ik had een stukje teveel weggegooid, dacht dat dat het was.. maar was dus niet zo haha)

De laatste achterwaarts vind ik zelf het mooist actief. Maar vond dat ze sowieso wel haar best deed.

Ben benieuwd wat de rest van de meelezers hier ziet op alle filmpjes :)
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 20-02-12 01:05, in het totaal 1 keer bewerkt

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 01:03

_Esther_87_ schreef:
Oh, nu schiet me even iets te binnen.
Toen mijn paard net bij mij was, kreeg ik hem niet in galop. Nou was dat niet zo heel vreemd, want hij wilde sowieso niets meer, maar op één of andere manier leek hij het niet te snappen. Ik vanalles proberen, verlichte zit, handen helemaal naar voren, met binnenbeen druk geven of juist met het buitenbeen, lukte niet. Bleek dat ik aan mijn binnenteugel moest trekken....Juist ja.
Nog leuker werd ik toen ik tijdelijk een ander paard te rijden kreeg dat vanaf dezelfde ruiter kwam. Zelfde probleem...Gelukkig wist ik het nog en ja hoor....daar ging die in galop.

En S_en_Z, ik vind dat Bertie wel een goed punt heeft. Je hebt een heel fijne manier van uitleggen en als je in het echt net zo geduldig bent als je hier overkomt denk ik dat je een goede docent/coach zou zijn. Denk dat je dus ook zeker een fijne instructrice kan worden (geen idee of je daar al iets in doet, maar is het overwegen best wel waard denk ik).

Heb een aantal dames die ik help. Zolang ze enthousiast zijn en graag willen leren vind ik het hartstikke leuk.. al moet ik iets 10.000x zeggen of uitleggen, dat maakt me niet uit. Ik kan alleen niet tegen het eeuwige ge-"ja.. maar"

Heb verder een 32 urige baan en wil niet fulltime de paardenwereld in dus een opleiding doen zie ik niet zitten (al moet ik bekennen dat ik ook best wel aan die opleidingen twijfel als ik zie hoe er lesgegeven wordt..)

Vroeger wou ik het wel graag.. :j

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 01:27

FahyaFemke schreef:
ikke niet. ik zit er liever op, dan er achter! hihi. nou ga eens iemand opratelen voor te filmen, ander op de bakrand zetten :j

waar ik zelf wel mee zit, als ik zo weinig met mijn handen wil doen he, met hoofdstel om (maar dus ook zonder hoofdstel geldt deze vraag) dan krijg ik haar toch lang niet zo fijn over de rug lopen zoals ik graag zou willen. ze gaat dan vaak echt met de neus zo de lucht in dat ik mezelf letterlijk voel zakken (dus haar rug inknakt). en dan denk ik ja, ja , mariel niet aan die teugels. Maar als ik ze gewoon licht oppak, en met lichte hulpen help om haar hoofd wat lager te zetten dan voelt het weer fijn.
wat is nu de oplossing.. moet ik niet meuten, en wel wat met mn teugels vragen. Ik rijd dan zoals SenZ in haar filmpje laat zien met stappen. zeer los dus, maar daarmee behoudt ik wel haar ruggebruik..

Als jouw paard ondersteuning nodig heeft is daar toch niets mis mee? Het is echt niet dat je van de 1 op de andere dag besluit dat je geen enkele hulp hoeft te geven en het paard alle oefeningen al moet laten zien als je achter zijn linker of rechter oor krabt en het paard dat ook doet.. als dat zo is.. dan wil ik er ook wel zo 1!

Consequent zijn in je hulpen - weten wat je doet.. verkleinen van je hulp... subtiel-subtieler-subtielst.

Misschien wil je teveel? (nouja, je wil juist minder, maar misschien zijn je stappen om er te komen te groot)

Bungelende teugels horen imo niet helemaal. Maar ik test graag hoe mijn paard aan de hulpen is. Ik heb haar liever aan mijn benen dan aan mijn handen. Maar heeft ze ondersteuning nodig zal k haar ondersteunen. Verbinding heb ik alleen voor het plaatje en zodat zij makkelijker naar de hand kan blijven. (tsja met bungelende teugels is dat ook lastig)

Afentoe heb ik zo'n dag als vandaag. Dan test ik hoe Zyalda op mijn houding reageert en op mijn afzonderlijke beenhulpen. Als ik teveel met mijn handen werk op voltes, zou zij echt niet tussen 2 benen blijven.. dan zou ze erdoorheen lopen of naar binnen vallen.

En hoe kun je beter controleren of je er met je handen aan zit.. dan zorgen dat je er niet aan kan komen? Je kunt haar dan niet dwingen na te geven, je kunt haar niet forceren op het achterbeen te komen. Het risico dat ze op de voorhand duikt en het kruis optrekt is erg groot.. en voor je haar kan corrigeren (wat je normaal misschien onbewust zou doen) is nu onmogelijk zonder heel veel moeite te moeten doen.

Dus het is eigenlijk al een hele training op zich om dit te voorkomen. Zyalda was na het rijden ook enorm moe.. terwijl ze amper gezweet heeft (haar eigen hals dragen is ze gewend gelukkig dus daar zat de "spanning" niet. Maar ze moet wel ontzettend opletten omdat ze nu bijna geen ondersteuning krijgt. (en als ze die krijgt is het miniem)

Oh en madam is regelmatig afgeleid hoor (als de kat de bakrand opspringt) maar of ik dan met lang teugeltje rijd of met kort teugeltje.. reactie is hetzelfde. Haar beweging van haar lichaam is exact hetzelfde. Ze krijgt van mij de kans te kijken. Al moet ze achter haar oor krabben dan mag ze dat nog.

Als zij echt niet wil nageven, geeft ze ook niet na. Voor mij weer een teken dat ik meer moet RIJDEN. :)

Welterusten allemaal!

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 06:16

Ja mijn vraag was omdat ik veel lees, en geleerd heb: van achter naar voren rijden, dan komt de voorkant vanzelf.
Ik probeer het af en toe wel(dus zonder teugels), en ik heb normaal al bijna niks in mn handen hoor. Maar we werken naar het echt niks meer nodig hebben - en daarbij vroeg ik me af of dat kan. Maar ik heb genoeg filmpjes gezien dat paarden zonder tuig om ook nageeflijk kunnen lopen met ruiter..dus t moet kunnen ;)

Maar gewoon nog zachtjes vragen dus, want anders loopt ze soms echt met een weggedrukte rug.

Fahya is ook mijn lespaard, dus dan bungelen de teugels ook. Ik leer mijn leerlingen met het lichaam rijden, op de zit etc, niet op de teugels. Ze mogen ook een stukje 'doorvragen' omdat fahya anders een uur zomaar hobbelt en dat toch niet echt bevorderlijk is voor haar rug. Maar losrijden is sowieso op losse teugel. Nu een meisje van 13 kan haar ook al op zit terugrijden :j zulke meiden zijn helemaal blij, wereld gaat voor ze open, want zij komen allemaal van een manege ;)

Ik heb wel mijn ORUN niveau 2 gehaald, en ik moet zeggen daar waar ik het gevolgd heb ze super zijn: van áchter naar voren rijden, de motor zit van achter! Los die voorkant, eerst de motor en daarná komt pas de voorkant!! top dus +:)+ Mijn combinatie is ook echt vooruit gegaan nadat ze met mij meeging als lescombi (en daarna ook van instructrice veranderd := )

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 08:49

FayhaFemke: om een fijn nageeflijk paard te hebben, dien je verbinding te bieden met je hand. Je moet inderdaad eerst zorgen dat je paard van achteren naar voren loop en voorwaarts is. Maar als jij vervolgens geen verbinding kan bieden doordat je zonder teugels rijdt, zal je nooit tot een goede aanleuning kunnen komen. Om goed van achteren naar voren te kunnen rijden, dien je wel fijn te zijn in je hand. Dus onafhankelijk zitten en geen steun zoeken in de mond van je paard.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 10:09

S_en_Z schreef:
Achterwaarts ging vandaag niet zoals ze hem echt super kan... maar het was ook niet echt slecht.. ze wou afentoe doorknikken dus ik moest oppassen dat ik mijn hand niet te laag hield want dan kan ze er net achter kruipen in het achterwaarts gaan.

Aanleuning was vandaag niet je van het. Maar heb laatste weken niet veel kunnen rijden door pech.. waaronder afgelopen dagen ik alleen een beetje gestapt heb met haar omdat ik er vandeweek afgedonderd ben (ze was in galop rechtsom, normaal haar makkelijke kant.. zooooo lekker aan het dalen.. liep met de neus op de knietjes.. maar boog iets door naar links.. dus ik druk (zonder sporen) door met mn rechterbeen.. en ze gaf ineens een bok... terwijl ik heerlijk ontspannen zat.. had hem helemaal niet aanvoelen komen.. toen zat ik ineens op haar hals.. en toen ben ik er na nog een bok en een linksomkeert vanaf gezwiept en op mijn achterhoofd en onderrug/bil gevallen. Heb mega veel last van mijn spieren... maar wou vandaag persee rijden. :+

Er staat een stukje dubbel op de video zag ik :') (ik had een stukje teveel weggegooid, dacht dat dat het was.. maar was dus niet zo haha)

De laatste achterwaarts vind ik zelf het mooist actief. Maar vond dat ze sowieso wel haar best deed.

Ik vraag me af waarom je je hand omhoog brengt in het achterwaarts? Ja, omdat ze er anders achter knikt, maar dan verdoezel je het dus eigenlijk een beetje. Ze mag nog een stuk meer gaan kantelen in je achterwaarts en als ze te diep komt, mist ze de kracht nog.

Ik had er zelf niet opgestapt als ik zo'n pijn had, omdat je onbewust toch in de weg gaat zitten. Kijk eens naar je voltes, je valt naar buiten, wat je oplost met buitenbeen, terwijl zij netjes doet wat jij onbewust vraagt.

In de linkergalop, wat doe jij normaal met aangaloperen met je teugels? Ik vind hoe ze daarna zakt wel mooi, maar ze springt niet erg door haar lijf, das zonde... Wel een heel stuk beter als in het begin, maar ik denk dat ze nog beter kan. Dat ze eruitvalt leek mij ook een beetje je eigen schuld. Je doet extreem je binnenhand naar binnen, maar je lichaam gaat weer wat naar buiten, tegenstrijdige hulpen ;)

Ook de los/vast verbinding is niet ideaal. Zo krijgt ze toch onbewust steeds wat in der mond. Ik zou proberen haar in dat lange en lage wel in verbinding te rijden, ookal snap ik dat dat nu zeer deed.

Nog een vraagje: wat versta jij onder een ophouding? Je legt uit dat het een kneepje is en geen (halve) ophouding.

EDIT: Nou... Het lijkt negatief, maar zo bedoelde ik het niet hoor! Gewoon dingen die verbetert kunnen worden. Net als jouw zit, je kantelt zelf in je nek ( _O- ) en zakt wat naar buiten, wat je probeert te corrigeren met je bovenlichaam. Probeer er eens op te letten dat je je hoofd recht houdt en je hele lichaam draait, grote kans dat dat wegzakken dan verholpen wordt.
Ze lijkt in galop af en toe van zichzelf te schrikken als ze haar lijf meer gebruikt, je ziet stukjes dat ze weer op de handrem wil en daar help je haar doorheen, maar jammer dat ze nog niet meer door haar lijf wil/kan.
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 20-02-12 10:21, in het totaal 1 keer bewerkt

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 10:12

S_en_Z schreef:
Heb verder een 32 urige baan en wil niet fulltime de paardenwereld in dus een opleiding doen zie ik niet zitten (al moet ik bekennen dat ik ook best wel aan die opleidingen twijfel als ik zie hoe er lesgegeven wordt..)

Vroeger wou ik het wel graag.. :j

Misschien is het wel een goed idee om tenminste IETS van een papiertje te hebben, dan kun je je verzekeren. Want als een leerling iets overkomt omdat jij instructie stond te geven kun je zomaar door een verzekering aansprakelijk gesteld worden.
Ik heb een Reitlehrerhaftpflichtversicherung. Mooi woord he? :Y)
Om die verzekering af te kunnen sluiten moest ik een diploma laten zien. Terecht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 10:21

Ik wou het vroeger ook, maar ik ben er helemaal klaar mee.

Ik wil nu gewoon mijn paard netjes aan de hulpen hebben, en gewoon goed en correct africhten, en wie weet start ik nog weleens een wedstrijdje...... ooit..... een beetje jury herkent een goed gereden paard toch wel, daarvoor hoef ik het niet te doen, en mensen genoeg aan de kant gehad, nu al, die er naar eigen zeggen geen verstand van hadden, maar wel vinden dat het er fijner uitziet als een paard dat z'n nek zo strak houdt :D

Ik ben het lintjes en statusgedoe spuugzat. teveel competitie, teveel geschreeuw, teveel show. Show is leuk, maar als het alléén maar dat is, is het imo waardeloos. Bij ons geen spektakel, gewoon stappen en draven en daar mee spelen, en soms een galopje, en dat is het. Ik ga haar schouders en heupen steeds meer plaatsen, en als ik dat voor elkaar heb, dan komt alles er zo uit rollen. Eerst basis, buikspieren gebruiken, gespierde billen, loslaten in de bovenlijn, met of zonder krulletje, gewoon een paard dat lekker door d'r lijf sjouwt, en relaxed en blij door de baan gaat. En dan zien wij verder.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 10:49

MyWishMax schreef:
S_en_Z schreef:

http://www.youtube.com/watch?v=gEgxtoz6Dsg

Ik vraag me af waarom je je hand omhoog brengt in het achterwaarts? Ja, omdat ze er anders achter knikt, maar dan verdoezel je het dus eigenlijk een beetje. Ze mag nog een stuk meer gaan kantelen in je achterwaarts en als ze te diep komt, mist ze de kracht nog.

Ik had er zelf niet opgestapt als ik zo'n pijn had, omdat je onbewust toch in de weg gaat zitten. Kijk eens naar je voltes, je valt naar buiten, wat je oplost met buitenbeen, terwijl zij netjes doet wat jij onbewust vraagt.

In de linkergalop, wat doe jij normaal met aangaloperen met je teugels? Ik vind hoe ze daarna zakt wel mooi, maar ze springt niet erg door haar lijf, das zonde... Wel een heel stuk beter als in het begin, maar ik denk dat ze nog beter kan. Dat ze eruitvalt leek mij ook een beetje je eigen schuld. Je doet extreem je binnenhand naar binnen, maar je lichaam gaat weer wat naar buiten, tegenstrijdige hulpen ;)

Ook de los/vast verbinding is niet ideaal. Zo krijgt ze toch onbewust steeds wat in der mond. Ik zou proberen haar in dat lange en lage wel in verbinding te rijden, ookal snap ik dat dat nu zeer deed.

Nog een vraagje: wat versta jij onder een ophouding? Je legt uit dat het een kneepje is en geen (halve) ophouding.

Hoezo verdoezelen? Ik geef enkel aan dat ik wil dat de nek hoog blijft. Ze heeft wat gebrek aan "nek" dus licht doorknikken is voor haar veel eenvoudiger. Het kost haar veel moeite haar hoofd hier te dragen. Ze is gewoon heel gevoelig en reageert heel snel op kleine veranderingen.

MWM, ik verveel me suf als ik er niet op kan.. en paard was poetsen en longeren ook zat := ik zie wel wat je bedoeld, maar vind het nog wel meevallen.. ik heb het veel erger gehad voor ik naar de osteo ging. Vooral linksom blijft het nog lastig om recht te blijven :j

Linkergalop aanspringen. Van binnenbeen naar buitenteugel, zit + been + toestaan binnenhand + aansluiten buitenteugel en beenhulp. Wat je ziet is wat ze MET verbinding ook moeilijk vind. Ze wil niet echt tegen de rechterteugel aanlopen.. dat linkerachterbeen goed eronder en aangaloperen vind ze zo moeilijk dat ze eigenlijk al in de kaak verkrampt als ze de galophulp krijgt. Als ze eenmaal galopeert is het meer van "hee.. dat viel best mee" *zak* Dat ze er uit valt vind ik helemaal niet erg, je ziet mij niet boos worden.. ik zit niet aan de mond, ik geef haar geen schop. Laat haar gewoon even draven en op het moment dat ze terugkomt in tempo geef ik galophulp zodat ze weer aangalopeerd. Ik schop niet.. niets. Ik rijd gewoon verder.. Meestal is het de ruiter waardoor het paard reageert eh :P

Dat galopje.. ja ik weet het.. aan de lange longe komt ze ook niet helemaal door haar lijf heen in de galop.. in de paddock/wei houdt ze zich ook vast. Ze KAN het wel.. maar blijkbaar zit dat verkrampte er al heel erg lang in.. Het wordt wel steeds heel langzaampjes aan wat beter.. maar niet zoals ik graag zou zien.

Los/vast is niet ideaal :n Hopelijk voel ik me snel wat beter.. ik wil gewoon weer aan de slag :(

Halve ophouding is imo een hulp die eerst gegeven wordt en dat DAARNA toegestaan wordt. Mijn kneepje geef ik 9 van de 10x TERWIJL ik met toestaande hand rijd. Ik werk dus minimaal "terug". Als je het als een ophouding wil zien is het geen halve ophouding maar een Kwart "ophouding" :P

Als ik met ontspannen handjes rijd (meestal is dat halfopen ipv vuistje) dan is minieme spanning richting vuistje maken voor een kleine tel voor mij al genoeg hulp om aan te geven wat ik wil.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 11:09

In het filmpje waarin tig keer achterwaarts gaat valt me op ongeveer 1 minuut op dat je gaat halthouden, vervolgens geef je nog twee keer been, waar geen reactie op komt en vervolgens beloon je je paard. Dat stukje begreep ik niet helemaal.

Verder valt me op dat je zit wat naar stoelzit neigt.

Het nivo van de ORUN is inderdaad niet geweldig, maar de KNHS wil de opleiding de komende jaren wel verbeteren, een heel goed idee.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 11:12

Citaat:
Nou... Het lijkt negatief, maar zo bedoelde ik het niet hoor! Gewoon dingen die verbetert kunnen worden. Net als jouw zit, je kantelt zelf in je nek ( ) en zakt wat naar buiten, wat je probeert te corrigeren met je bovenlichaam. Probeer er eens op te letten dat je je hoofd recht houdt en je hele lichaam draait, grote kans dat dat wegzakken dan verholpen wordt.
Ze lijkt in galop af en toe van zichzelf te schrikken als ze haar lijf meer gebruikt, je ziet stukjes dat ze weer op de handrem wil en daar help je haar doorheen, maar jammer dat ze nog niet meer door haar lijf wil/kan.

Weet ik :j Ik spreek je ook niet tegen :D

Ik kantel idd in mijn nek.. ik heb geen idee waarom ik dat doe... ik doe het ook zonder paard met assisteren heeeeeeeeel vaak. (exact zelfde kant ook) Het is iets in mijn motoriek wat ik me op een vage manier aangeleerd heb ofzo.. |o van instructrice moet ik rijden alsof ik mijn linkeroor naar mijn linkerschouder wil zakken. Want dan is mijn hoofd recht.. maar als ik dat doe heb ik het gevoel alsof ik opmnkop zit :')

Ik voel het verschil gewoon niet tussen kantelen en recht houden. Ook als ik mijn hoofd plus bovenlichaam in het geheel draai schijn ik te kantelen volgens moeders.. terwijl ik zou zweren dat ik recht blijf. Das een hele lastige dus ja.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 11:26

Vastbinden :j :')

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 12:20

KarinvdM schreef:
In het filmpje waarin tig keer achterwaarts gaat valt me op ongeveer 1 minuut op dat je gaat halthouden, vervolgens geef je nog twee keer been, waar geen reactie op komt en vervolgens beloon je je paard. Dat stukje begreep ik niet helemaal.

Verder valt me op dat je zit wat naar stoelzit neigt.

Het nivo van de ORUN is inderdaad niet geweldig, maar de KNHS wil de opleiding de komende jaren wel verbeteren, een heel goed idee.

Het viel mij ook op dat het slecht te zien is. Ze verkantelde haar hals (dat zie je niet maar voel je wel), kroop achter mijn hand en keerde even in haar eigen wereldje. Ik geef 1x hulp met alleen linkerbeen en 1x met 2 benen om haar "er uit" te krijgen. Ze drukt haar neus naar voren en denkt voorwaarts maar gaat niet (ze twijfelde weg te stappen) omdat ik geen bevestiging geef met zit. Ze was weer uit die "negatieve spiraal" en daarom kreeg ze van mij een beloning. Het bandje haperde maar daarna zette ik de achterwaarts in en toen bleef ze netjes van de hand af stappen.

Als ik haar niet daar zo gecorrigeerd had had ze achter de hand gaan stappen en kruis opgetrokken aw gegaan.

Dat is wat MWM in de galop ook een beetje ziet denk ik.. op het moment dat ze haar lichaam beter gaat gebruiken is het net of ze het heel eng vind wanneer ze dit doet. Dan keert ze zich in haar eigen wereldje en wil op de handrem gaan en daar moet ik soms bij haar nog heel erg bij opletten.. Soms heeft ze dagen dat het hartstikke goed gaat en dan ineens keer uit het niets slaat de "stress" er in en reageert ze alsof ze heel voorzichtig moet zijn omdat ze anders misschien wel gestraft wordt.

Weet niet precies wat het is.. ze heeft het ook soms als ik een overgang galop-draf vraag en ze zich er uit laat vallen. Ik straf haar er nooit om omdat het mijn domme fout is dat ik haar niet genoeg terug op het achterbeen zet en dan ieeetsjes toe sta. Ik rijd terug en steek dan mn handen naar voren waardoor ik haar uit elkaar laat donderen.. maar op het moment dat ze dan wegdraaft net het "vallen" is het net of ze denkt "sjit nu krijg ik een trap" dus gaat ze op voorhand al ontzettend hard draven.. waardoor ik gewoon echt tegen haar moet praten en wachten tot ze rustig wordt en als ze terug komt in tempo en "zucht" belonen omdat ze (enigzins) ontspant. Als ze alleen uit galop valt omdat ik niet optijd ben met mijn hulp of haar tegen werk doet ze het niet.. ja draaft wel voorwaarts.. maar niet zo in "paniek".

Op afentoe een strenge "uh uh" of "Nee" na corrigeer ik haar enkel met normale hulpen die ik soms iets doorzet.. maar ik trap nooit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 12:39

MyWishMax schreef:
Ik vraag me af waarom je je hand omhoog brengt in het achterwaarts? Ja, omdat ze er anders achter knikt, maar dan verdoezel je het dus eigenlijk een beetje

S_en_Z schreef:
Hoezo verdoezelen? Ik geef enkel aan dat ik wil dat de nek hoog blijft.

Niet op die manier doen dan, dan krijg je een aangeleerd houdinkje, en dat is rijtechnisch net zoveel waard als een jambette bij VD. Hand omhoog is tillen, en dat is idd verdoezelen.
Je gaf ergens anders aan dat je bang bent dat je achterwaarts slepend wordt, als jij hem netjes vanuit je zit rijdt, dan vraag je met je bekken of het paard wil gaan zitten en achterwaarts komt, en omdat je dan vanuit je zit rijdt, en niet het paard achterwaarts trekt (als in: been geven en van voor tegenhouden zodat ze niet anders kunnen) komt jouw paard ook niet te diep. Achter de loodlijn betekent altijd teveel hand. Ook achterwaarts.
Rijd jij je achterwaarts vanuit je zit (dus bekken kantelen, zodat je rug hol wordt, bovenbenen iets naar achter en kuit aansluiten) dan blijft je achterwaarts energiek, omdat je je paard niet tegenwerkt, niet met je hand en niet met je been.
S_en_Z schreef:
inkergalop aanspringen. Van binnenbeen naar buitenteugel, zit + been + toestaan binnenhand + aansluiten buitenteugel en beenhulp. Wat je ziet is wat ze MET verbinding ook moeilijk vind. Ze wil niet echt tegen de rechterteugel aanlopen.. dat linkerachterbeen goed eronder en aangaloperen vind ze zo moeilijk dat ze eigenlijk al in de kaak verkrampt als ze de galophulp krijgt. Als ze eenmaal galopeert is het meer van "hee.. dat viel best mee" *zak* Dat ze er uit valt vind ik helemaal niet erg, je ziet mij niet boos worden.. ik zit niet aan de mond, ik geef haar geen schop. Laat haar gewoon even draven

Ik zou daar wel corrigeren. Je hebt galop gevraagd en geen overgang naar draf, dus komt ze terug, laat haar opnieuw aanspringen, vraag een paar fijn doorgesprongen sprongen, en neem haar terug, maar niet toestaan dat ze zelf terugkomt. Want je hebt dat probleem in draf ook, toen ik op Zya zat en me door haar liet opgooien, en het lichtrijden zo klein mogelijk maakte, kwam ze ook zelf terug, en dat wil je niet, paard kan best zelf lopen, dus leer haar ook dat ze niet steeds been van jou nodig heeft. Steeds been geven maakt je beeld onrustig, gaat ten koste van je ontspanning, en ten koste van het gangwerk van je paard.

DeniesRos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 12:49

S_en_Z schreef:
_Marinke_ schreef:
DNIEZE ik ben zo vrij geweest om deze foto's voor je even 'recht' te zetten;

Afbeelding

Hoewel het op die 1e galopfoto er best 'strak' uitziet, het lijkt of jij heel erg vast houd in je spieren? Of zie ik dit helemaal verkeerd? *help?*

De galop van je paardje, ik weet niet wat ik zie maar ik zie er iets aan.. :? Zijn het die 'strakke' benen? Iemand?

Ik vind hem op deze foto juist heel mooi doorspringen. Op het achterbeen, andere achterbeen er mooi onder. Keurig :j Enige "minpuntjes" zijn de strenge handen (ruiter zet schouders vast en drukt polsen naar beneden wss omdat hij iets wat "heet" galopeerde) en dat de nek niet het hoogste punt is. Neusje had er wat meer uit gemogen. Voor perfectie mocht hij misschien nog ietsjes opwaarts springen in de beweging ervoor.. maarre.. de gang zelf is prima volgens mij..

Op deze foto heeft Radar inderdaad een fijn achterbeen gebruik, zet ze achterbenen er goed onder.
Inderdaad zie ik ook zelf dat mijn handhouding te streng is, maar deze foto is alweer meer als een halfjaar oud dus we zijn ook voorruit gegaan maar heb niet echt recente rijfoto's...

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 12:54

Ik galopeer haar ook gewoon opnieuw aan, het is niet dat ik blijf draven. Maar ik galopeer pas aan wanneer ze ontspant.

Wbt dat opgooien. Ik heb altijd geleerd langzamer lichtrijden is terug in tempo. Wachten tot ze je opgooit betekent voor haar dan ook een overgang terug rijden. Met doorzitten schakelt ze prima op licht/zwaar.. dus paard reageert imo prima.

Dat het lichtrijden voor de ruiter makkelijker wordt op jouw manier, dat geloof ik graag. Maar ik ben gewoon niet volledig van overtuigd dat het zo ook echt werkt.

Ik heb het geprobeerd, maar ik vind het te vervelend voor paard om miscommunicatie te hebben iedere pas.