Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
bertie schreef:S_en_Z schreef:
Een mooi voorbeeld voor hoe het kan.![]()
Heb je er wel eens over gedacht om een DVD-cursus te maken?
Professioneel te gaan?
Wat jij laat zien is 'heel gewoon' rijden.
Het gekke is, 'gewoon rijden' is niet eens zo vanzelfsprekend.![]()
Veel mensen die zo nodig aan de weg menen te moeten timmeren laten niet het beeld zien, zoals jij dat laat zien.
Volgens mij is er een markt om jou manier van rijden te laten zien - eh .. te gelde te maken.![]()
Je rijdt met duidelijke hulpen, precies zo als in de Handleiding is beschreven.
Een gat in de markt!![]()
HA, je zou bijvoorbeeld ELK onderwerp in de Handleiding kunnen gebruiken voor een filmpje.
bertie schreef:Wat ik me afvraag .. wanneer begin jij met 'losrijden'?
Voor mij zijn de eerste tien minuten voor het paard. De mindset: "oh, er zit een ruiter op me, dus zo meteen gaan we lopen/werken".. Die eerste tien minuten: keutelen, een beetje kijken, tijd nemen om de bloedsomloop een beetje op gang te brengen. Tijd om spieren LOS te laten .. En ook tussen de oren de ontspanning ..
Pas NA die tien minuten begint bij mij het losrijden.
_Esther_87_ schreef:Oh, nu schiet me even iets te binnen.
Toen mijn paard net bij mij was, kreeg ik hem niet in galop. Nou was dat niet zo heel vreemd, want hij wilde sowieso niets meer, maar op één of andere manier leek hij het niet te snappen. Ik vanalles proberen, verlichte zit, handen helemaal naar voren, met binnenbeen druk geven of juist met het buitenbeen, lukte niet. Bleek dat ik aan mijn binnenteugel moest trekken....Juist ja.
Nog leuker werd ik toen ik tijdelijk een ander paard te rijden kreeg dat vanaf dezelfde ruiter kwam. Zelfde probleem...Gelukkig wist ik het nog en ja hoor....daar ging die in galop.
En S_en_Z, ik vind dat Bertie wel een goed punt heeft. Je hebt een heel fijne manier van uitleggen en als je in het echt net zo geduldig bent als je hier overkomt denk ik dat je een goede docent/coach zou zijn. Denk dat je dus ook zeker een fijne instructrice kan worden (geen idee of je daar al iets in doet, maar is het overwegen best wel waard denk ik).
FahyaFemke schreef:ikke niet. ik zit er liever op, dan er achter! hihi. nou ga eens iemand opratelen voor te filmen, ander op de bakrand zetten
waar ik zelf wel mee zit, als ik zo weinig met mijn handen wil doen he, met hoofdstel om (maar dus ook zonder hoofdstel geldt deze vraag) dan krijg ik haar toch lang niet zo fijn over de rug lopen zoals ik graag zou willen. ze gaat dan vaak echt met de neus zo de lucht in dat ik mezelf letterlijk voel zakken (dus haar rug inknakt). en dan denk ik ja, ja , mariel niet aan die teugels. Maar als ik ze gewoon licht oppak, en met lichte hulpen help om haar hoofd wat lager te zetten dan voelt het weer fijn.
wat is nu de oplossing.. moet ik niet meuten, en wel wat met mn teugels vragen. Ik rijd dan zoals SenZ in haar filmpje laat zien met stappen. zeer los dus, maar daarmee behoudt ik wel haar ruggebruik..
S_en_Z schreef:Achterwaarts ging vandaag niet zoals ze hem echt super kan... maar het was ook niet echt slecht.. ze wou afentoe doorknikken dus ik moest oppassen dat ik mijn hand niet te laag hield want dan kan ze er net achter kruipen in het achterwaarts gaan.
Aanleuning was vandaag niet je van het. Maar heb laatste weken niet veel kunnen rijden door pech.. waaronder afgelopen dagen ik alleen een beetje gestapt heb met haar omdat ik er vandeweek afgedonderd ben (ze was in galop rechtsom, normaal haar makkelijke kant.. zooooo lekker aan het dalen.. liep met de neus op de knietjes.. maar boog iets door naar links.. dus ik druk (zonder sporen) door met mn rechterbeen.. en ze gaf ineens een bok... terwijl ik heerlijk ontspannen zat.. had hem helemaal niet aanvoelen komen.. toen zat ik ineens op haar hals.. en toen ben ik er na nog een bok en een linksomkeert vanaf gezwiept en op mijn achterhoofd en onderrug/bil gevallen. Heb mega veel last van mijn spieren... maar wou vandaag persee rijden.![]()
Er staat een stukje dubbel op de video zag ik(ik had een stukje teveel weggegooid, dacht dat dat het was.. maar was dus niet zo haha)
De laatste achterwaarts vind ik zelf het mooist actief. Maar vond dat ze sowieso wel haar best deed.
Ben benieuwd wat de rest van de meelezers hier ziet op alle filmpjes
S_en_Z schreef:Heb verder een 32 urige baan en wil niet fulltime de paardenwereld in dus een opleiding doen zie ik niet zitten (al moet ik bekennen dat ik ook best wel aan die opleidingen twijfel als ik zie hoe er lesgegeven wordt..)
Vroeger wou ik het wel graag..
MyWishMax schreef:S_en_Z schreef:Achterwaarts ging vandaag niet zoals ze hem echt super kan... maar het was ook niet echt slecht.. ze wou afentoe doorknikken dus ik moest oppassen dat ik mijn hand niet te laag hield want dan kan ze er net achter kruipen in het achterwaarts gaan.
Aanleuning was vandaag niet je van het. Maar heb laatste weken niet veel kunnen rijden door pech.. waaronder afgelopen dagen ik alleen een beetje gestapt heb met haar omdat ik er vandeweek afgedonderd ben (ze was in galop rechtsom, normaal haar makkelijke kant.. zooooo lekker aan het dalen.. liep met de neus op de knietjes.. maar boog iets door naar links.. dus ik druk (zonder sporen) door met mn rechterbeen.. en ze gaf ineens een bok... terwijl ik heerlijk ontspannen zat.. had hem helemaal niet aanvoelen komen.. toen zat ik ineens op haar hals.. en toen ben ik er na nog een bok en een linksomkeert vanaf gezwiept en op mijn achterhoofd en onderrug/bil gevallen. Heb mega veel last van mijn spieren... maar wou vandaag persee rijden.![]()
http://www.youtube.com/watch?v=gEgxtoz6Dsg
Er staat een stukje dubbel op de video zag ik(ik had een stukje teveel weggegooid, dacht dat dat het was.. maar was dus niet zo haha)
De laatste achterwaarts vind ik zelf het mooist actief. Maar vond dat ze sowieso wel haar best deed.
Ben benieuwd wat de rest van de meelezers hier ziet op alle filmpjes
Ik vraag me af waarom je je hand omhoog brengt in het achterwaarts? Ja, omdat ze er anders achter knikt, maar dan verdoezel je het dus eigenlijk een beetje. Ze mag nog een stuk meer gaan kantelen in je achterwaarts en als ze te diep komt, mist ze de kracht nog.
Ik had er zelf niet opgestapt als ik zo'n pijn had, omdat je onbewust toch in de weg gaat zitten. Kijk eens naar je voltes, je valt naar buiten, wat je oplost met buitenbeen, terwijl zij netjes doet wat jij onbewust vraagt.
In de linkergalop, wat doe jij normaal met aangaloperen met je teugels? Ik vind hoe ze daarna zakt wel mooi, maar ze springt niet erg door haar lijf, das zonde... Wel een heel stuk beter als in het begin, maar ik denk dat ze nog beter kan. Dat ze eruitvalt leek mij ook een beetje je eigen schuld. Je doet extreem je binnenhand naar binnen, maar je lichaam gaat weer wat naar buiten, tegenstrijdige hulpen
Ook de los/vast verbinding is niet ideaal. Zo krijgt ze toch onbewust steeds wat in der mond. Ik zou proberen haar in dat lange en lage wel in verbinding te rijden, ookal snap ik dat dat nu zeer deed.
Nog een vraagje: wat versta jij onder een ophouding? Je legt uit dat het een kneepje is en geen (halve) ophouding.
Citaat:Nou... Het lijkt negatief, maar zo bedoelde ik het niet hoor! Gewoon dingen die verbetert kunnen worden. Net als jouw zit, je kantelt zelf in je nek ( ) en zakt wat naar buiten, wat je probeert te corrigeren met je bovenlichaam. Probeer er eens op te letten dat je je hoofd recht houdt en je hele lichaam draait, grote kans dat dat wegzakken dan verholpen wordt.
Ze lijkt in galop af en toe van zichzelf te schrikken als ze haar lijf meer gebruikt, je ziet stukjes dat ze weer op de handrem wil en daar help je haar doorheen, maar jammer dat ze nog niet meer door haar lijf wil/kan.
KarinvdM schreef:In het filmpje waarin tig keer achterwaarts gaat valt me op ongeveer 1 minuut op dat je gaat halthouden, vervolgens geef je nog twee keer been, waar geen reactie op komt en vervolgens beloon je je paard. Dat stukje begreep ik niet helemaal.
Verder valt me op dat je zit wat naar stoelzit neigt.
Het nivo van de ORUN is inderdaad niet geweldig, maar de KNHS wil de opleiding de komende jaren wel verbeteren, een heel goed idee.
MyWishMax schreef:Ik vraag me af waarom je je hand omhoog brengt in het achterwaarts? Ja, omdat ze er anders achter knikt, maar dan verdoezel je het dus eigenlijk een beetje
S_en_Z schreef:Hoezo verdoezelen? Ik geef enkel aan dat ik wil dat de nek hoog blijft.
S_en_Z schreef:inkergalop aanspringen. Van binnenbeen naar buitenteugel, zit + been + toestaan binnenhand + aansluiten buitenteugel en beenhulp. Wat je ziet is wat ze MET verbinding ook moeilijk vind. Ze wil niet echt tegen de rechterteugel aanlopen.. dat linkerachterbeen goed eronder en aangaloperen vind ze zo moeilijk dat ze eigenlijk al in de kaak verkrampt als ze de galophulp krijgt. Als ze eenmaal galopeert is het meer van "hee.. dat viel best mee" *zak* Dat ze er uit valt vind ik helemaal niet erg, je ziet mij niet boos worden.. ik zit niet aan de mond, ik geef haar geen schop. Laat haar gewoon even draven
S_en_Z schreef:_Marinke_ schreef:DNIEZE ik ben zo vrij geweest om deze foto's voor je even 'recht' te zetten;
Hoewel het op die 1e galopfoto er best 'strak' uitziet, het lijkt of jij heel erg vast houd in je spieren? Of zie ik dit helemaal verkeerd? *help?*
De galop van je paardje, ik weet niet wat ik zie maar ik zie er iets aan..Zijn het die 'strakke' benen? Iemand?
Ik vind hem op deze foto juist heel mooi doorspringen. Op het achterbeen, andere achterbeen er mooi onder. KeurigEnige "minpuntjes" zijn de strenge handen (ruiter zet schouders vast en drukt polsen naar beneden wss omdat hij iets wat "heet" galopeerde) en dat de nek niet het hoogste punt is. Neusje had er wat meer uit gemogen. Voor perfectie mocht hij misschien nog ietsjes opwaarts springen in de beweging ervoor.. maarre.. de gang zelf is prima volgens mij..