Dikkere mensen te paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 14:47

Colway schreef:
het zal vast tegen het zere been zijn, maar als je echt wilt.....

Nee dat kan niet altijd. Een vriendin van mij stopt als ze onder de 64 kilo komt met menstrueren...dat is voor haar te weinig. Ze is niet dik maar wel 184 en heeft bredere schouders en heupen dan ik.
Zij heeft een maat 40/42. Minder zit er gewoon niet in. Is gewoon ongezond voor haar.

Ik ben 178 (58 kilo)en heb figuurtje Sidonia...smalle polsjes, smalle kuiten, smalle schouders, smalle heupen. Tis voor mij echt een stuk eenvoudiger om weinig te wegen en in maat 36/38 te passen.

palinglcw

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 14:48

LinsxDot schreef:
laten we dan het topic afsluiten met een patatje :')

lekker ! zit net aan de aardbeien shake :P

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 14:53

LinsxDot schreef:
laten we dan het topic afsluiten met een patatje :')

Heb ik gisteren al op ;( gevulde koek dan maar :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 14:57

palinglcw schreef:
jammer dat mensen iemand van 15 zo de grond in stampen in dit topic.
ik denk persoonlijk dat een paard moet horen bij je postuur ik ga tenslotte met mijn 1.93 ook niet op een klein paard zitten meeste mensen uit mijn familie van 1.90+ wegen rond de 100 a 120kg en zijn absoluut niet dik maar slank zulke mensen horen op een paard te zitten die het gewicht aankan zonder dat er schade wordt aangericht op het gestel van een paard.
op de manege bij ons is er ook weleens een vrouw van 130kg weggestuurd omdat ze op een beestje zat van 1.60 en je het paard gewoon kon horen snakken en brullen naar adem...
iedereen mag paardrijden maar blijf aub reeel en zoek wat bij je past.

Degene die jij bedoelt is 17 en kan zelf ook goed van leer trekken hoor ;)

Britt_Sisi

Re: Dikkere mensen te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 15:00

Ik zit al een tijdje weer mee te lezen hier, en jullie hebben het steeds over een zwaar overgewicht, maar wat vinden jullie dan zwaar overgewicht? Met hoeveel kg vinden jullie dat je niet meer op een paard mag zitten? ik las in een ander topic dat mensen op een manege op weegschalen moesten gaan staan en boven de 80 kg niet meer mochten rijden. Ik denk als mensen boven de 80 kg niet meer mogen rijden dat er erg weinig volwassenen overblijven.
Hier ben ik wel benieuwd naar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 15:01

hyppolyte schreef:
@paling, daar heb je nou helemaal gelijk in :j.
Met die lengte heb je gewoon een gezond gewicht volgens BMI, maar dan mag je nog steeds niet op een paard zitten volgens de mensen hier. Toch jammer :j.

Ik ken veel mensen van 2meter en groter. Een man is 2.03 en weegt 105 kilo, maar heeft wel een bierbuik. Maar no way dat ie op mijn paard komt. Mag zijn bmi dan nog gewoon normaal zijn, maar ik vind 105 kilo te zwaar voor een paardenrug. Waarom wil je in vredesnaam met 105 kilo nog op een paardenrug zitten en vind je het de normaalste zaak van de wereld dat dat maar moet kunnen. Dan denk je toch niet aan je paard, maar aan je eigen plezier?

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 15:02

NatasjavE schreef:
Maar wat preces de grens voor het paard dat de ruiter moet gaan dragen(deze discussie dus) van meerere factoren afhankelijk is.

Weer snap ik de kortzichtigheid niet dat men steeds op deze discussie terugkomt. Ga zonder overgewicht op een paard zitten wat bij je lengte past en je hoeft het niet over die grens te hebben. Want dan kom je daar geen eens bij in de buurt. Maar blijkbaar vinden maar weinig de disucssie over de conditie van de ruiter relevant, wat treurig is. Laten we vooral zoeken naar argumenten waarom je eigen situatie nog wel kan... Want stel je voor dat je zelf aan de gang moet.

Wat een oogkleppen hebben sommige hier op zeg!

hyppolyte schreef:
Momenteel wordt de BMI als een minder goede maatstaf gezien dan het opmeten van de tailleomvang om te beoordelen of iemand al dan niet gezond is. Dus BMI is ook alweer enigszins achterhaald.

Ik werk in de gezondheidszorg en werk nauw samen met artsen en ben betrokken bij de beleidsvorming rondom zorg voor chronisch zieken. Leefstijl (dieet, bewegen, alcohol etc) komt hierbij aan de orde. Ik kan je verzekeren dat BMI een hele gebruikelijke richtlijn is voor artsen. Niks achterhaald. Een eerste indicatie. Als daar een zorgelijk getal uit komt of andere aanleidingen zijn volgt verder onderzoek. Natuurlijk kan ik je hier wel doodgooien met nog meer onderbouwde argumenten. Maar op elk argument vind jij wel weer een uitvlucht waarom je daar niet van uit zou moeten gaan. Verder staat onomstotelijk vast dat meer bewegen en gezonder eten altijd van positieve invloed is. ook als je dik wordt van medicijnen. Dus in mijn ogen ontslaat dat de dikke ruiters hier die menen dik te zijn van medicijnen er niet dan dat ze er iets aan kunnen doen. Ik zal niet zeggen dat het makkelijk is, maar het kan zeker.

hyppolyte schreef:
Wat ik aan mijn conditie doe? Ik wandel veel, en ben naast het gemiddeld 4 keer per week rijden ook heel veel op de grond met paarden bezig. Ik heb laatst conditietest van de brandweer af moeten leggen en daar kwam ik prima doorheen. Niets mis met mijn conditie dus.
En verder ben ik aan alle kanten bezig met afvallen en doe ik mijn stinkende best om het op peil te houden. Alleen heb ik als dat allemaal lukt nog steeds een maat 42 en geen 36.

Prima dat je daar mee bezig bent. Aangezien jij er zoveel aan doet snap ik niet dat jij dan zo anti de stelling bent dat zwaar overgewicht van negatieve invloed op het paardrijden is. Althans zo kom je iig op mij over. En maten zeggen mij niks. Kennelijk zie jij het belang er dus ook van in. Het gaat er om of je een gezond gewicht hebt in verhouding met je lengte.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 15:04

Mindim schreef:
hyppolyte schreef:
@paling, daar heb je nou helemaal gelijk in :j.
Met die lengte heb je gewoon een gezond gewicht volgens BMI, maar dan mag je nog steeds niet op een paard zitten volgens de mensen hier. Toch jammer :j.

Ik ken veel mensen van 2meter en groter. Een man is 2.03 en weegt 105 kilo, maar heeft wel een bierbuik. Maar no way dat ie op mijn paard komt. Mag zijn bmi dan nog gewoon normaal zijn, maar ik vind 105 kilo te zwaar voor een paardenrug. Waarom wil je in vredesnaam met 105 kilo nog op een paardenrug zitten en vind je het de normaalste zaak van de wereld dat dat maar moet kunnen. Dan denk je toch niet aan je paard, maar aan je eigen plezier?

paardrijden is toch ook voor eigen plezier??
ik hoop straks weer op mijn paard te stappen en dat doet mij veel plezier maar of mijn paard dat ook vind?
die vind hele dagen op de wei wel best :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 15:07

sjimmiepony schreef:
Wat een belachelijk en respectloos topic zeg! Het is juist goed dat die 'te dikke mensen' sporten, anders zouden ze nog veel dikker zijn. Als deze mensen zo makkelijk zouden afvallen zouden ze het wel doen, het is juist de combinatie minder eten meer bewegen wat zo goed is! En als je je er zo aan ergert, kijk lekker de andere kant op!

Dat is goed ja, maar niet ten koste van een paard !!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 15:08

mirgino schreef:
paardrijden is toch ook voor eigen plezier??
ik hoop straks weer op mijn paard te stappen en dat doet mij veel plezier maar of mijn paard dat ook vind?
die vind hele dagen op de wei wel best :j

Ja, ieder heeft een paard voor zijn plezier, maar mogen we ons dan ook altijd het recht toe eigenen om er op te gaan rijden, ook al is dit voor het paard zeer belastend?
Is dat fair naar het paard? Moet het paard alles maar slikken voor ons plezier? Nee, vind ik van niet. Ik vind dat je je als ruiter verantwoordelijk naar je paard toe dient te gedragen.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 15:09

Schangah schreef:
Gelders met een lange rug + lendenen? Zo ja dan is de rug een stuk zwakker.

Bow - string constructie

Nee de 1 een mooie rug en heel sterk (meer rijpaard type) en de andere een gemiddelde rug iets aan de lange kant, maar wel heel sterk.
Laatst bijgewerkt door Tendance op 10-08-11 15:09, in het totaal 1 keer bewerkt

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 15:09

Citaat:
Maar 23km/h valt toch wel mee? Of ben ik nou zo blonT?

Dat dacht ik dus ook, maar mijn collega gaf aan dat het op zich wel een aardig tempo is, gemiddeld is een snelheid van 18km/h. En dat voor iemand zo goed als nooit fietst (ik had ook tot voor kort geen fiets ;) ).

Mirgino, dat is wat mensen ook vaak nog vergeten, eten is net zoals alcohol en roken, flink verslavend. Gelukkig heb ik van de laatste 2 dan weer geen last, hoewel ik wel een hogere verslavingsgevoeligheid heb ivm een aandoening. Gelukkig maar, want dat zou het nog moeilijker maken. Maar een eetverslaving, die is er denk ik wel :j.

@quellian, dat probeer ik wel, maar dat neemt niet weg dat ik niet altijd elk gebakje weiger. Ik ben gek op koken en eet graag lekkere (en gezonde) dingen. Met dat dieet wat ik nu doe mag je echt helemaal niks en dat vind ik echt verschrikkelijk!

Citaat:

Nee, zo werkt het dus niet! Tenzij je je dus inderdaad gaat gedragen als een anorexia/boulimiapatient, ik had met 12 jaar een maat 36, teruggaan naar dat niveau is niet reëel en niet gezond.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 15:12

Citaat:
23 km per uur valt inderdaad best mee (vind ik). Ik reed vroeger altijd "op mijn gemak" rond de 25 km/u naar school. Goed, je bent wel lekker stevig aan het doortrappen, maar het is geen top-prestatie.

Ik zei ook niet dat het een topprestatie was, maar dat ik dat dus zonder al teveel moeite haal met de conditie die ik op dit moment heb en daarnaast dus nooit fiets. Dus dan is mijn conditie niet bepaald slecht te noemen.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 15:12

Mindim schreef:
Quellian schreef:
Tendance, ik had ook al getemd op jouw berichten, dus dat komt dubbel en dwars goed.
Maar WAT is nou precies jouw probleem? Dat je je mening niet aan me kwijt kunt of wat? Ik heb jou persoonlijk nergens aangevallen op je gewicht oid, maar mijn mening in z'n algemeen staat jou niet aan en zoals ik al eerder zei; meningen verschillen nou eenmaal.
Ik vind het zeer vermoeiend dat je constant blijft PBen en hier in het topic op komt dagen onder het mom van 'laatste keer dat ik reageer', je blijft gewoon doorgaan, dus nogmaals: wat is je probleem?

Kunnen jullie het misschien per PB op lossen, leest hier wel zo fijn :D

Hoeft niet Mindim, want ik reageer gewoon al lang niet meer op haar, ik pb ook al lang niet meer, maar blijkbaar is dat nog niet duidelijk, dat ik nog zou pb-en klopt ook niet gewoon een kwestie van proberen zwart te maken. Het besef komt vanzelf!
Ik maak me er in ieder geval niet druk om!
Laatst bijgewerkt door Tendance op 10-08-11 15:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 15:14

MelisXFeikje schreef:
Tendance schreef:
hihi die Geldersen van mij niet hoor!!!!
Ik heb dan ook geen iele paardjes, maar echt van die bulldozers... Nou ja wel hele elegante bulldozers.

Heb even in je profiel gespiekt. Maar ik denk niet dat jij te zwaar voor je bulldozers bent := Ik vind juist dat je er mooi op past :j
Prachtige paarden trouwens.

Dank je wel!!! Ben ook heel erg blij met ze!!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 15:18

jasmijn78 schreef:
NatasjavE schreef:
Maar wat preces de grens voor het paard dat de ruiter moet gaan dragen(deze discussie dus) van meerere factoren afhankelijk is.

Weer snap ik de kortzichtigheid niet dat men steeds op deze discussie terugkomt. Ga zonder overgewicht op een paard zitten wat bij je lengte past en je hoeft het niet over die grens te hebben. Want dan kom je daar geen eens bij in de buurt. Maar blijkbaar vinden maar weinig de disucssie over de conditie van de ruiter relevant, wat treurig is. Laten we vooral zoeken naar argumenten waarom je eigen situatie nog wel kan... Want stel je voor dat je zelf aan de gang moet.

Wat een oogkleppen hebben sommige hier op zeg!

O, is dat dan niet van meerder factoren afhankelijk?? Kan het ene paard niet meer tillen dan de andere?? Ik heb het niet over iemand van 126 kilo die op een volbloed stapt uiteraard. Maar waarom een beginner van 75 kilo wel en een gevorderde ruiter met balans en goede houding en zit van 88 kilo niet?

Overigens...ik ben geen gram te zwaar voor mijn paard. Zoals gezegt weeg ik 58/59 kilo Dat kan die Gelderse van mij heel aardig hebben. Ik heb geen oogkleppen op...ik probeer gewoon objectief naar deze discussie te kijken.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 15:25

Citaat:
Prima dat je daar mee bezig bent. Aangezien jij er zoveel aan doet snap ik niet dat jij dan zo anti de stelling bent dat zwaar overgewicht van negatieve invloed op het paardrijden is. Althans zo kom je iig op mij over. En maten zeggen mij niks. Kennelijk zie jij het belang er dus ook van in. Het gaat er om of je een gezond gewicht hebt in verhouding met je lengte.

Ik ben op zich niet tegen de stelling dat iemand die in verhouding te zwaar is voor een paard, niet moet gaan rijden. Zoals die vrouw in het filmpje dat moet niet kunnen inderdaad. Ik zie ook wel eens mensen voorbij komen waarvan ik de verhouding absoluut niet goed vind. Dat zijn dan vaak ook mensen die erg log zijn en dus ook alleen maar met een krukje op hun paard kunnen komen en dan gaat het nog moeizaam. Ik zie daar dus ook duidelijk het belang wel van in :j.

Maar ik zit zelf ook in die categorie van zwaar overgewicht, kan alleen nog wel gewoon goed meekomen in de beweging, opstappen zonder krukje etc. Ik houd mijn conditie ook op peil, maar ik ben nu eenmaal zwaarlijvig, altijd al geweest en dat zal helaas ook altijd wel zo blijven. Ik heb dus nu geen gezond gewicht in verhouding met mijn lengte, daar ben ik ook steeds mee bezig om dat wel weer voor elkaar te krijgen alleen dat is een gevecht wat alweer 2 jaar bezig is. Wat mij vooral dwarszit is het gemak waarmee dikke mensen allemaal op hetzelfde lijntje getrokken worden, iedereen is anders, ook dikke mensen. Ik heb een vriendin die ongeveer even zwaar is en ook ongeveer even lang, maar bij haar is de vetverdeling heel anders dan bij mij, dus haar zwaartepunt ligt anders dan het mijne. Ik zit dus makkelijker mee, ben soepeler en hinder mijn paard niet, dus het ene gewicht is het andere niet.

Dus aan de ene kant word ik wel aangesproken, want ik val in de categorie zwaar overgewicht, alleen al die andere punten kan ik wel aan voldoen.

Die opmerking was meer om aan te geven dat de medische wereld nog wel eens wil wijzigen van mening ;). Wat trouwens ook leuk is, ik heb wel een gezonde buikomvang, maar een te hoog BMI :').

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 15:31

Citaat:
k ben op zich niet tegen de stelling dat iemand die in verhouding te zwaar is voor een paard, niet moet gaan rijden. Zoals die vrouw in het filmpje dat moet niet kunnen inderdaad

Als ze 20kg lichter was ook nog niet, bedoel dit is wel een heeeeeel extreem voorbeeld?

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 15:33

Citaat:
Nee dat kan niet altijd. Een vriendin van mij stopt als ze onder de 64 kilo komt met menstrueren...dat is voor haar te weinig. Ze is niet dik maar wel 184 en heeft bredere schouders en heupen dan ik.
Zij heeft een maat 40/42. Minder zit er gewoon niet in. Is gewoon ongezond voor haar.

Ik zeg toch niet dat ze 55 kg moet wegen? Als zij een gezond gewicht heeft, fysiek in een goede conditie is, en ze heeft maat 40 dan is dat toch prima?

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 15:35

Citaat:
Maar ik zit zelf ook in die categorie van zwaar overgewicht,

Ik zit dus makkelijker mee, ben soepeler en hinder mijn paard niet

Die vlieger gaat voor mij niet op, met zwaar overgewicht hinder je je paard wel degelijk, tis denk ik dan eerder de vraag of je daar je ogen voor sluit

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 15:35

hyppolyte schreef:
Wat mij vooral dwarszit is het gemak waarmee dikke mensen allemaal op hetzelfde lijntje getrokken worden, iedereen is anders, ook dikke mensen.

Misschien dat het in het heetst van de strijd ook niet goed naar voren komt; maar ik denk dat niemand hier (dik of dun) ontkent dat het makkelijk is om af te vallen/opgewicht/conditie te komen/blijven.

Wat mij stoort is het gemak waarmee alle discussie over overgewicht te paard in de wind wordt geslagen met allerlei dooddoeners als 'dunne ruiters kunnen ook hun paard hinderen etc) en de manier waarop sommige zich hier als slachtoffer opstellen.

Tuurlijk zal de een meer worstelen met zijn gewicht dan de ander en voor sommige is het iid een levenslange strijd. Maar nogmaals: ik vind het nog altijd geen excuus om als ruiter maar niets met je overgewicht te moeten... Zeker met het toenemende probleem dat mensen steeds dikker worden vind ik niet dat het 'gewoon' moet worden dat je hele zware ruiters te paard ziet. En als je alles maar blijft vegoeilijken 'omdat het toch al zo sneu is dat iemand dik is'... Dan werk je dat juist wel in de hand. En dat vind ik een slechte ontwikkeling voor de paardensport waarbij het paard op termijn het onderspit gaat delven.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 15:36

@ Jasmijn....Totally agree

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 16:00

Als dat ook is wat je bedoelt dan zitten we dichter bij elkaar dan ik eerder kon opmaken uit je berichten. Ik vind ook wel dat je iets aan overgewicht moet doen, maar ik weet ook hoe moeilijk dat proces soms kan zijn en dat het niet alleen maar zwart-wit is. Je bent niet sneu omdat je dik bent, maar mensen zijn nooit zomaar dik, er zit wel een reden achter en door iedereen over 1 kam te scheren, komt dat kwetsend over. Hoe je eraan komt is natuurlijk niet altijd relevant, maar kan soms wel een klein beetje begrip kweken, dat hoef niet altijd te zijn om het te vergoelijken.

Als ik het maar weer eens op mezelf betrek, een jaar of 4 geleden zat ik op eenvoor mij prima gewicht (was daarvoor zo'n 20 kilo afgevallen), zo rond de 90 kilo (dan ben ik goed in verhouding, slank en fit, met een maatje 42), lager dan dat kom ik ook niet op een gezonde manier. Toen ik een relatie kreeg werd ik all zwaarder, mijn ex sleepte enorme hoeveelheden vreetwerk mee naar huis en we aten vaak laat omdat hij meestal pas rond half 10/10 uur thuiskwam. Daarnaast had hij er nogal een handje van om mij heel subtiel de grond in te boren en me het idee te geven dat ik geen donder waard was. In 2 jaar tijd ben ik 25! kilo aangekomen, daar ben ik zelf bij geweest, maar ik weet ook dat dat zonder mijn ex niet gebeurd was. Ik kan namelijk best goed op gewicht blijven (was voordat ik hem ontmoette ook al een aardige tijd op gewicht). In mijn geval pak ik bij stress geen sigaret, maar ga ik vreten. Toen ik dus zo enorm was, reed ik ook vrijwel niet, omdat ik mezelf inderdaad te zwaar vond, maar ik reed evengoed soms wel. Ik ben toen af gaan vallen, meer gaan rijden en nu ben ik alweer 1,5 jaar stabiel, maar afvallen gebeurde nog steeds niet. Nu ben ik dus maar weer aan het afvallen dmv een nogal heftig dieet, om weer tot dat gewicht te komen van 4 jaar geleden. Dat doe ik in combinatie met veel bewegen, ook in de vorm van rijden.
Ik was niet sneu omdat ik dik was, maar ik weet wel hoe moeilijk en frustrerend dat klotegewicht kan zijn en dan is het best vervelend om sommige opmerkingen te lezen. Niemand is dik voor zijn of haar lol, echt niet :n. Het heeft wel vaak te maken met omstandigheden en voor mij was het paardrijden het enige wat me nog op de been hield en motiveerde om verder af te vallen.

Dus ik ben het tot op zekere hoogte met je eens, maar ik blijf erbij dat het een kwestie van verhouding is, en niet alleen maar een gewicht en dat je inderdaad een paard moet kopen wat bij je omvang en lengte past. Dan vind ik het dus belangrijker hoe zo'n ruiter rijdt en of diegene soepel op zijn of haar paard kan komen, dan het aan zijn/haar gewicht op te hangen.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 16:05

@colway:
Citaat:
Colway schreef:

Citaat:
Ik zeg toch niet dat ze 55 kg moet wegen? Als zij een gezond gewicht heeft, fysiek in een goede conditie is, en ze heeft maat 40 dan is dat toch prima?

Je had het er net over dat iedereen in een maatje 36 kan komen als ze dat zouden willen. En dat werkt dus niet zo. Die vriendin die natasja opnoemt kan dus niet onder de maat 40 komen omdat ze dat fysiek niet gezond is.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 16:10

Ik heb weer eens bijgelezen :D , ik ben het helemaal met Jasmijn eens, alleen ik denk, dat een aantal mensen in dit topic zich (misschien onterecht) voelen aangesproken.