Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 00:06

cherie78 schreef:
liberty22 schreef:
sorry ik ga echt niet meer reageren de oude meesters zijn het fundament van de klassieke leer maar goed jullie denken er anders over prima kan jullie mening niet delen .
heb hier zo geen zin in bah laat me steeds weer verleidden tot een reageren jammer

Ik vraag me alleen nog maar af, hoe het in vredesnaam komt, dat mensen NIET KUNNEN OF WILLEN LEZEN, ALTHANS BEGRIJPEND LEZEN.
Is dat een stoornis :+

verschillende golflengte denk ik..

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 00:08

nombrado schreef:
liberty22 schreef:
de echte leermeesters hebben dus ook gefaald en u niet bedoelt u?

heb ik nergens geschreven...dat zijn woorden die U mij in de schoot probeert te werpen.

overigens is uw onderschrift wel heel pakkend. ;)

u beweert dat u scheve paarden met uw zit ALLEEN tot een rechtgericht paard kunt stimuleren , u impliceert dat mensen die dat niet kunnen falen in het geestelijk en lichamelijk in balans zijn,
dus de oude meesters falen in uw ogen ook daar zij wel de schouders van het paard richten.
LIJKT ME DAT IK HET BEHOORLIJK BEGREPEN HEB WAT ER GESCHREVEN WORD.
je kunt niet een opmerking plaatsen en dan dat gauw van de hand doen alsof iemand anders niet begrijpt wat u bedoelt
Laatst bijgewerkt door liberty22 op 23-02-11 00:10, in het totaal 1 keer bewerkt

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 00:09

Die verschillende golflengte zou nog niet zo erg zijn, als mensen ook willen begrijpen wat er staat en niet gelijk gaan schoppen

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 00:10

cherie78 schreef:
Wat een anthoine de Bodt kan,...
Tja wat kan die eigenlijk? Ik zie 'm niet als een grootmeester oid. Als ruiter zeker niet in de buur van Karl, als boodschap ook minder onderbouwd. Het kan best zijn dat ik te gevoelig ben voor de zendeling achtige manier van presenteren, maar ik ben er niet kapot van. }:)

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 00:11

ART_UMA schreef:
Tja wat kan die eigenlijk? Ik zie 'm niet als een grootmeester oid. Als ruiter zeker niet in de buur van Karl, als boodschap ook minder onderbouwd. Het kan best zijn dat ik te gevoelig ben voor de zendeling achtige manier van presenteren, maar ik ben er niet kapot van. }:)

+1

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 00:11

cherie78 schreef:
Die verschillende golflengte zou nog niet zo erg zijn, als mensen ook willen begrijpen wat er staat en niet gelijk gaan schoppen

Afbeelding

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 00:14

liberty22 schreef:
cherie78 schreef:

Afbeelding

Bedoel je daar je onderschrift mee :D :D

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 00:16

ART_UMA schreef:
cherie78 schreef:

Ik schrijf niet dat ik er kapot van ben :+ maar mensen willen iemand na gaan doen, die uniek in zijn kunnen was/is

Dat bedoel ik ermee.

De meester kan het zelf, maar wil nog echt niet helemaal zeggen, dat zijn gevoel goed verwoord is ;)

Schrijf zelf maar eens een bepaald gevoel op papier :+

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 00:19

ART_UMA schreef:
cherie78 schreef:

De man zelf vind ik ook niets, en de methode schort zeker het een en ander aan, maar het is wel erg kritisch op houding van de ruiter, en als je een goede instructice hebt AdB onderricht is, en nog wat eigen kennis in kan brengen, is het naar mijn idee wel een methode die de gemiddelde ruiter veel kan leren over rechtrichten, vriendelijk rijden, en kritisch naar jezelf kijken.
Ik denk dat het vooral het feit dat er meer naar correct bewegen en recht zijn word gekeken dan naar het plaatje en de kunstjes zoals veel in de moderne dresuur word gedaan mensen aanspreekt.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 00:24

@ airborn

Antoine De Bodt
Antoine De Bodt werd geboren in 1949 en groeide tussen de paarden op. Hij behoort tot de derde generatie van zijn familie die beroepsmatig met paarden werkt en kan nu reeds terugkijken op een carrière van meer dan 35 jaar in de paardensport.
Hij volgde les bij de besten ter wereld, waaronder Oliviera, Von Neindorff, Le Roland, Buurmans en Bemelmans en reed zelf ook op Prix St. George niveau.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 00:26

Volgens mij (corrigeer mij als ik het verkeerd heb) is het bijna onmogelijk een paard wat daadwerkelijk scheef is dus door scheve bekkenstand rijkunstig te kunnen corrigeren.
Dat wil naar mijn idee alleen als het paard weer recht gezet is door een kundig persoon (die hier uiteraard in opgeleid is).
Vandaar uit kun je in de training onder de man het paard recht richten zodat de spieren weer aan beide zijde van het paard gelijkmatig bespierd zullen raken.
Uit ervaring weet ik inmiddels dat dit veel geduld vergt en kundigheid omdat je anders weer terug bij af bent.
Gelukkig krijg ik hulp aangezien ik die kundigheid mis w.b.t het rijden.

Edit* jullie gaan snel, mijn recatie is gericht op het recht richten op zit.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 00:27

Ilegra schreef:
Volgens mij (corrigeer mij als ik het verkeerd heb) is het bijna onmogelijk een paard wat daadwerkelijk scheef is dus door scheve bekkenstand rijkunstig te kunnen corrigeren.
Dat wil naar mijn idee alleen als het paard weer recht gezet is door een kundig persoon (die hier uiteraard in opgeleid is).
Vandaar uit kun je in de training onder de man het paard recht richten zodat de spieren weer aan beide zijde van het paard gelijkmatig bespierd zullen raken.
Uit ervaring weet ik inmiddels dat dit veel geduld vergt en kundigheid omdat je anders weer terug bij af bent.

http://www.paardenrecht.org/asp/content.asp?DocumentID=78

Op zich heel correct wat daar geschreven staat.

Zoals ik al eerder opmerkte :+ Als een paard NIET vastzit in nek en kaak, kan er direct aan het rechtgericht zijn gewerkt worden.

Het lijkt wel of iedereen tegenwoordig uit gaat van een VERREDEN paard ;(
Of zijn dat er dan zoveel :+ dat er allerlei truukjes gebruikt worden om maar eerst van voor alles los te gaan peuteren :+

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 00:32

Cherie, het zal me eigenlijk een worst wezen van wie hij les heeft gehad of wat hij heeft gereden. Ik vind sommige uitspraken van hem klinklare onzin, en ik vind dat hij te eenzijdig naar het paardrijden kijkt. Ik vind sommige van zijn ideeen wel goed, en ik zal niet ontkennen dat hij kunstig is te paard.

Overigens, je kan rijkunstig, als je het goed aanpakt en rustig aan rijd wel degelijk een bekken dat door lichamelijk scheefheid, scheef is gaan staan weer recht zetten.

Cherie, helaas heb ik voornamelijk ervaring met paarden die erhmz, aardig op leeftijd waren/zijn of lichamelijk echte bouwpakketten door verreden zijn of door bv artrose. (zo ben ik ook bij AdB terrecht gekomen)

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 00:34

Zo, heb even tig pagina's bij moeten lezen.

Nombrado??, ik snap werkelijk niks van wat u uitlegt. Zou er ook graag beeldmateriaal van willen zien :j Het doet me denken aan een circus waarbij kunstjes op een paard worden gedaan met de handen op de rug gebonden. :?

Verder vond ik het zeer boeiend.

Voor een aantal: er bestaat een foeifunctie. Dan worden bepaalde posten automatisch geblokkeerd. Denk dat dat voor sommigen wel rust zal geven.

Professor (of een van de anderen) ik heb nog een vraag. Het ging over o.a. de conditie van de berijder. Zelf ben ik zeker van mening dat je als ruiter/amazone ook een goede conditie moet hebben en een soepel lichaam. Voor mijn conditie doe ikzelf aan hardlopen en racefietsen.

Verder ben ikzf dus absoluut niet soepel in mijn lijf. Wat zijn nu oefeningen voor bijvoorbeeld de onderrug? En hoe werd daar vroeger mee omgegaan?

Verder ben ik het absoluut ermee eens dat je geestelijk niet overladen moet zijn. Dit is direct terug te zien aan de paarden. Voor mij is het paardrijden wel enorm ontspannen. Maar als ik echt geestelijk overladen ben kan ik beter op tijd naar bed dan proberen de paarden te trainen.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 00:36

Airborn schreef:
De man zelf vind ik ook niets, en de methode schort zeker het een en ander aan, maar het is wel erg kritisch op houding van de ruiter, en als je een goede instructice hebt AdB onderricht is, en nog wat eigen kennis in kan brengen, is het naar mijn idee wel een methode die de gemiddelde ruiter veel kan leren over rechtrichten, vriendelijk rijden, en kritisch naar jezelf kijken.
Ik denk dat het vooral het feit dat er meer naar correct bewegen en recht zijn word gekeken dan naar het plaatje en de kunstjes zoals veel in de moderne dresuur word gedaan mensen aanspreekt.

Hmmmm, rechtrichten ok (hoewel daar ook wel wat meer nuances te noemen zijn), maar vriendelijk rijden? Dat staat mij niet bij.
Contrastelling, erg hoog tempo, stik veel takt fouten etc. Misschien net de mindere combinaties gezien, of combinaties waar de ruiter ten einde raad was en afmaken het enige alternatief, mij past het niet!

He, ga ik toch nog inhoudelijk reageren }>

@cherie78, ik zie dat nivo er niet aan af, hij citeert ontzettend veel "meesters", maar op mij komt het over als pogen z'n publiek te overdonderen. Klopt z'n CV? Ik zie er niet veel van terug ...

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 00:37

Airborn schreef:
Cherie, het zal me eigenlijk een worst wezen van wie hij les heeft gehad of wat hij heeft gereden. Ik vind sommige uitspraken van hem klinklare onzin, en ik vind dat hij te eenzijdig naar het paardrijden kijkt. Ik vind sommige van zijn ideeen wel goed, en ik zal niet ontkennen dat hij kunstig is te paard.

Overigens, je kan rijkunstig, als je het goed aanpakt en rustig aan rijd wel degelijk een bekken dat door lichamelijk scheefheid, scheef is gaan staan weer recht zetten.

Cherie, helaas heb ik voornamelijk ervaring met paarden die erhmz, aardig op leeftijd waren/zijn of lichamelijk echte bouwpakketten door verreden zijn of door bv artrose. (zo ben ik ook bij AdB terrecht gekomen)

Mijn vorige post bedoelde ik totaal niet aanvallend naar wie dan ook toe.

Maar het is een feit, dat er blijkbaar mensen als een AdB nodig zijn om paarden weer op de rails te krijgen.
Het is een feit, dat Horst Becker in zijn boek beschrijft over de hoge binnenhand om VERREDEN paarden weer op de rails te krijgen.
Het is een feit dat de grootmeesters de halve ophouding mede gebruikten om een paard WEER nageeflijk te krijgen in kaak en nek.
Het is een feit, dat Ernest van Loon de weerstandbiedende hand heeft beschreven om VERREDEN paarden weer op de rails te krijgen.

En dat soort oplossingen lees ik hier steeds weer :+

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 00:37

Om nog maar te zwijgen over een geval wat ik ken van Adb. Paard is stuk nu.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 00:38

cherie78 schreef:

Maar het is een feit, dat er blijkbaar mensen als een AdB nodig zijn om paarden weer op de rails te krijgen.
Het is een feit, dat Horst Becker in zijn boek beschrijft over de hoge binnenhand om VERREDEN paarden weer op de rails te krijgen.
Het is een feit dat de grootmeesters de halve ophouding mede gebruikten om een paard WEER nageeflijk te krijgen in kaak en nek.
Het is een feit, dat Ernest van Loon de weerstandbiedende hand heeft beschreven om VERREDEN paarden weer op de rails te krijgen.

Het is gewoon een feit dat er vreselijk veel slechte instructeurs rondlopen waardoor ruiters verkeerde dingen leren en hun paarden dus verrijden.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 00:40

Mindfields schreef:
cherie78 schreef:

Het is gewoon een feit dat er vreselijk veel slechte instructeurs rondlopen waardoor ruiters verkeerde dingen leren en hun paarden dus verrijden.

Nu zijn we er, wat ik bedoel :+
Laatst bijgewerkt door cherie78 op 23-02-11 00:41, in het totaal 1 keer bewerkt

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 00:41

cherie78 schreef:

Je kunt je ook afvragen of er paarden zijn die geen problemen hebben. Scheef zijn ze allemaal in meer of mindere mate. Balans is haast per definitie nog niet goed. Ik noem het niet speciaal van toepassing op verreden paarden maar op paarden (punt).

Mindfields

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 00:42

Het enkele jonge paard dat de mazzel heeft om van meet af aan netjes opgeleidt te worden is inderdaad probleemloos in de opleiding, maar dat zijn er maar weinig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 00:43

Ik weet hoe hij er over denkt maar vind dat hij door draaft in dit geheel.
Natuurlijke scheefheid kunnen oplossen met goed zitten en de juiste rechtricht oefeningen = prima, maar te denken dat paarden die HKO hebben beter zullen gaan lopen bij zijn trainingstechnieken, euhm ik weet het niet.

Ik zie natuurlijke scheefheid meer als het linkshandig of rechtshandig zijn zoals bij mensen.
Een voorkeurskant die het paard heeft ontwikkeld die naar zoals ik heb begrepen zich kan ontwikkelen in de baarmoeder als ongeboren veulen.
Dat is met de rechtrichtoefeningen zoals hier eerder genoemd zijn SB, SV en Volte werk wel te doen (natuurlijk goed uitgevoerd).

Maar echte scheefheid toch niet? een bekken wat echt scheef staat kan toch niet door de boven genoemde oefeningen weer recht komen te staan?

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 00:44

ART_UMA schreef:
cherie78 schreef:

Je kunt je ook afvragen of er paarden zijn die geen problemen hebben. Scheef zijn ze allemaal in meer of mindere mate. Balans is haast per definitie nog niet goed. Ik noem het niet speciaal van toepassing op verreden paarden maar op paarden (punt).

Da's niet waar :+
Al die zgn truukjes zijn er voor verreden paarden, staat letterliljk in de boeken te lezen :j

En elk paard heeft zijn/haar probleem, zoals elke ruiter zijn/haar probleem heeft.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 00:45

Ilegra schreef:

jij zou, met behulp van een kundig ruiter, die veel ziet, zeker je paard op die aanwijzingen recht kunnen rijden
op zit.
zelfs los aan de longeerlijn (zonder bijzet) is dit mogelijk.
als de scheefheid zodanig is dat het pijn bij het dier veroorzaakt? zoals een val of breuk, moet je er als ruiter echt niet meer op gaan zitten.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 00:45

ART_UMA schreef:
Airborn schreef:

Hmmmm, rechtrichten ok (hoewel daar ook wel wat meer nuances te noemen zijn), maar vriendelijk rijden? Dat staat mij niet bij.
Contrastelling, erg hoog tempo, stik veel takt fouten etc. Misschien net de mindere combinaties gezien, of combinaties waar de ruiter ten einde raad was en afmaken het enige alternatief, mij past het niet!

He, ga ik toch nog inhoudelijk reageren }>

@cherie78, ik zie dat nivo er niet aan af, hij citeert ontzettend veel "meesters", maar op mij komt het over als pogen z'n publiek te overdonderen. Klopt z'n CV? Ik zie er niet veel van terug ...

Hmm, ik heb nooit les gehad van AdB, zou ik ook niet willen, de man komt me niet erg vriendelijk over, lol. Maar zoals ik les heb gehad, op AdB methode was erg vriendelijk qua handgebruik, zacht zijn in de hand, optijd toestaan, en juist heel goed letten op de takt. Tempo voorwaards maar zeker niet over de kop.
1 van de 2 paarden die ik momenteel rijd (beide heten Kas, super verwarrend) is nogal een bouwpaket, en is simpelweg niet anders te rijden. Iig, ik heb nog geen ruiter gezien die hem met een andere methode goed aan het lopen krijgt. Paard had al spat en artrose toen we met deze methode begonnen, en zijn bespiering en bewegingen zijn echt heel veel beter geworden. Dus tja, voor mij zelf, heb ik toch wel echt goede ervaringen met deze methode.
Daar moet ik wel bij zeggen dat ik iets mis in de methode en wel verder aan het zoeken ben.

edit, zelf kunnen zien dat scheef bekken zo wel gecorrigeert kan worden. Dat HKO zo weer beter kan worden vind ik echt onzin persoonlijk, en is ook 1 van de redenen dat ik de meneer zelf erhmm, niet helemaal geloofwaardig vind.