Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Himyar schreef:Maar ik hoor zo vaak zeggen dat het aan het Volbloed ligt als zich ook maar wat voor probleempje ook zich voor doet... Alles is altijd en eeuwig de schuld van het Volbloed... Lekker makkelijk natuurlijk als je ieder obstakeltje daar op af kan wentelen...
Huertecilla schreef:Bedenk dat ook weer bij ELK paard de groeischijven in de ruggenwervels pas na het 6de levensjaar sluiten.Door de rug eerder te belasten zal het lichaam deze feitelijk overbelasting proberen te compenseren en verstijven.
Wanneer een paard met een overbelaste rug veel rechtuit getraind wordt is dit niet bevorderlijk voor de lenigheid.
Hermelientje schreef:Is dat echt waar? Heel veel mensen hebben mij nl. wijs gemaakt dat Volbloeds en Quarters eerder uitgegroeid en volwassen zouden zijn dan bv. barokke paarden. Of hebben ze het hier misschien puur over de "maat". Het wordt wel altijd gezegd om het jonge inrijden te vergoelijken.
Heeft de leeftijd van inrijden iets te maken met de heel erg doorgezakte rug die je vaak ziet bij paarden/pony's of heeft dat gewoon te maken met hun lichaamsbouw?
Hermelientje schreef:Huertecilla schreef:Bedenk dat ook weer bij ELK paard de groeischijven in de ruggenwervels pas na het 6de levensjaar sluiten.Door de rug eerder te belasten zal het lichaam deze feitelijk overbelasting proberen te compenseren en verstijven.
Wanneer een paard met een overbelaste rug veel rechtuit getraind wordt is dit niet bevorderlijk voor de lenigheid.
Is dat echt waar? Heel veel mensen hebben mij nl. wijs gemaakt dat Volbloeds en Quarters eerder uitgegroeid en volwassen zouden zijn dan bv. barokke paarden. Of hebben ze het hier misschien puur over de "maat". Het wordt wel altijd gezegd om het jonge inrijden te vergoelijken.
Heeft de leeftijd van inrijden iets te maken met de heel erg doorgezakte rug die je vaak ziet bij paarden/pony's of heeft dat gewoon te maken met hun lichaamsbouw?
Himyar schreef:Verdorie, het lijken bijna wel normale paarden!
Zouden Volbloeden dan ook maar gewoon paarden zijn?
Himyar schreef:Zouden Volbloeden dan ook maar gewoon paarden zijn? Nee, het zal toch niet?!
Aimee schreef:Maar echt op achter zetten, dat was er niet bij of ging slechts zeer moeizaam
Huertecilla schreef:Aimee schreef:Maar echt op achter zetten, dat was er niet bij of ging slechts zeer moeizaam
Anatomisch is daar geen reden voor. Wel kan er door gebruik een reden voor zijn gekómen.
Ook zijn veel volbloeds overbouwd en is een gelijke mate van bekkenkanteling en gelijke mate van verandering van relatieve gewichtsverdeling nog steeds relatief sterk op de voorhand.
Voor de beoordeling van de ´kwaliteit´ van het bekkenkantelen op signaal is dat echter irrelevant. Binnen de conformatie van het paard laat dit hetzelfde zien als een paard met een andere conformatie en gelijke mate van ´dressuur´ = het opvolgen van een signaal door specifiek gedrag.
Goofy44 schreef:Wel eens gekeken naar:
1/. het verschil in ligging van het kruis van paarden ?
2/. de verbinding van het kruis aan de lenden ?
3/. de lengte van de lendestreek over de wervelkolom ?
Zou dat bepalen of een bepaald paard voor bepaalde verrichtingen meer of minder geschikt is?
Goofy44 schreef:Wel eens gekeken naar:
1/. het verschil in ligging van het kruis van paarden ?
2/. de verbinding van het kruis aan de lenden ?
3/. de lengte van de lendestreek over de wervelkolom ?
Zou dat bepalen of een bepaald paard voor bepaalde verrichtingen meer of minder geschikt is?
Citaat:Ik neem aan dat je met ´kruis´ het bekken bedoelt.
Aimee schreef:Himyar, ik heb gezegd dat je volbloeden niet zo hoeft te verdedigenNiet dat je er niets van mag zeggen.