Kafue schreef:Ik denk dat er altijd spanning en ontspanning in spieren moet zijn. Het hoofd wordt op welke plek dan ook toch gedragen door spieren. Natuurlijk als je je hals ver moet buigen naar voren kin op de borst idee dan voel je trekken in de nek maar doe je je hoofd achterover dan voel je het voor in de hals en in de rug ofzo.
Jij hebt het nu over het mensenhoofd. Dat hoofd kan je zonder spieraanspanning exact op je nek laten balanceren. Doe maar, ga rechtop zitten en ontspan (dat mag nu zelfs volledig). Laat iemand een duwtje tegen je hoofd geven. Als je hoofd los gebalaceerd stond, dan was dat erg irritant... (en het effect van het duwtje groot). Zet je je schrap voor het duwtje, dan beweegt je hoofd niet vanzelf mee. Dat schrap zetten getuigt van een gebrek aan vertrouwen in de hand: Je rekent op een duw. Wij willen juist, dat het paard zo'n vertrouwen in de hand heeft, dat ie zich niet schrap zet en de subtiele inwerkingen van de teugel zo ongehinderd laat doorkomen.
horseyfries schreef:Misschien ga jij naar clinics om daar te laten zien hoe goed je het wel niet kan, maar dat is bepaald niet de reden waarom ik aan een clinic ga meedoen. Ik heb mogen ervaren hoe hij les gaf en dat vond ik een hele eer. Ik vind het absoluut niet van respect voor zo iemand getuigen als je op dat moment je eigen ding gaat doen. Een gemiste kans was het dus absoluut niet, ik kom daar niet om iets te bewijzen maar om iets te leren.
Ik had het niet over je eigen ding doen tijdens de les, maar in je losrijfase, waarin je je paard los reed terwijl hij nog iemand anders les gaf. Was toch nuttiger geweest als ie je had kunnen helpen met het verder komen in je training, vanaf het punt waar je training werkelijk is. Dus wat is er dan respectvol aan het binnenrijden van een clinic met een paard dat je niet optimaal heb voorbereid?
Kafue schreef:Verder begrijp ik abslouut niet waarom een QQQQ en anderen dan een Solange niet geloven of willen geloven en een Ulrieke wel.
Ik "geloof" een ulrieke niet, ik kom ten dele tot dezelfde conclusies. Dat is heel wat anders.
Mireille1970 schreef:Ik vind het ongelooflijk dat mensen denken dat ze op een koudbloed kunnen gaan zitten en dan tegenover de eigenaar van de volbloed gaan staan becommanderen dat ze het fout doen, dat hebben ze namelijk gelezen, en tja "een paard is een paard"....

Ja dat is ongelovelijk. Gelukkig heb ik op van alles en nogwat gezeten, dus heb je het hier niet over mij.
Kafue schreef:Ik zou dus ook QQQQ willen zeggen pin je niet alleen vast op de theorie want theorie en praktijk staan helaas mijlen ver uitelkaar.
Wees gerust, dat doe ik niet. Hier gaat het echter voornamelijk om theorie, want praktijk werkt niet achter de computer. Ik zorg er zeker voor dat ik mijn portie praktijkervaring op doe. Maak je geen zorgen
!
Mireille1970 schreef:Het interview moet ik nog lezen, en morgen begint mijn marathon Aken...
O, dan zie ik je daar van het weekend nog wel
!KiWiKo schreef:weet ik niet, ben niet theoretisch onderlegd........ maar een blik is genoeg hoor

en waar honderd mensen zeggen dat het paard voor kreupel is kan ik zien dat die kruepelheid van achteren komt

of uit de rug......
maar dat kan te maken hebben met ervaring

Heb jij zo vaak kreupele paarden dan Kiwiko?
Kafue schreef:Natuurlijk moet je wel weten wat je paard moet eten, en waarneer hij ziek is of lijkt te zijn en waarneer hij bijvoorbeeld niet rad loopt.
Maar de spieren en dergelijke nee dat vind ik niet dat je dat hoeft te weten om een goed ruiter te zijn.
Da's toch typisch, als je bedenkt dat je met paardrijden juist die spieren wilt beïnvloeden...