DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

QQQQ

Re: DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 20:17

Kafue schreef:
Ik denk dat er altijd spanning en ontspanning in spieren moet zijn. Het hoofd wordt op welke plek dan ook toch gedragen door spieren. Natuurlijk als je je hals ver moet buigen naar voren kin op de borst idee dan voel je trekken in de nek maar doe je je hoofd achterover dan voel je het voor in de hals en in de rug ofzo.
Jij hebt het nu over het mensenhoofd. Dat hoofd kan je zonder spieraanspanning exact op je nek laten balanceren. Doe maar, ga rechtop zitten en ontspan (dat mag nu zelfs volledig). Laat iemand een duwtje tegen je hoofd geven. Als je hoofd los gebalaceerd stond, dan was dat erg irritant... (en het effect van het duwtje groot). Zet je je schrap voor het duwtje, dan beweegt je hoofd niet vanzelf mee. Dat schrap zetten getuigt van een gebrek aan vertrouwen in de hand: Je rekent op een duw. Wij willen juist, dat het paard zo'n vertrouwen in de hand heeft, dat ie zich niet schrap zet en de subtiele inwerkingen van de teugel zo ongehinderd laat doorkomen.
horseyfries schreef:
Misschien ga jij naar clinics om daar te laten zien hoe goed je het wel niet kan, maar dat is bepaald niet de reden waarom ik aan een clinic ga meedoen. Ik heb mogen ervaren hoe hij les gaf en dat vond ik een hele eer. Ik vind het absoluut niet van respect voor zo iemand getuigen als je op dat moment je eigen ding gaat doen. Een gemiste kans was het dus absoluut niet, ik kom daar niet om iets te bewijzen maar om iets te leren.
Ik had het niet over je eigen ding doen tijdens de les, maar in je losrijfase, waarin je je paard los reed terwijl hij nog iemand anders les gaf. Was toch nuttiger geweest als ie je had kunnen helpen met het verder komen in je training, vanaf het punt waar je training werkelijk is. Dus wat is er dan respectvol aan het binnenrijden van een clinic met een paard dat je niet optimaal heb voorbereid?
Kafue schreef:
Verder begrijp ik abslouut niet waarom een QQQQ en anderen dan een Solange niet geloven of willen geloven en een Ulrieke wel.
Ik "geloof" een ulrieke niet, ik kom ten dele tot dezelfde conclusies. Dat is heel wat anders.
Mireille1970 schreef:
Ik vind het ongelooflijk dat mensen denken dat ze op een koudbloed kunnen gaan zitten en dan tegenover de eigenaar van de volbloed gaan staan becommanderen dat ze het fout doen, dat hebben ze namelijk gelezen, en tja "een paard is een paard".... Bloos Dromen
Ja dat is ongelovelijk. Gelukkig heb ik op van alles en nogwat gezeten, dus heb je het hier niet over mij.
Kafue schreef:
Ik zou dus ook QQQQ willen zeggen pin je niet alleen vast op de theorie want theorie en praktijk staan helaas mijlen ver uitelkaar.
Wees gerust, dat doe ik niet. Hier gaat het echter voornamelijk om theorie, want praktijk werkt niet achter de computer. Ik zorg er zeker voor dat ik mijn portie praktijkervaring op doe. Maak je geen zorgen Knipoog !
Mireille1970 schreef:
Het interview moet ik nog lezen, en morgen begint mijn marathon Aken...
O, dan zie ik je daar van het weekend nog wel Haha! !
KiWiKo schreef:
weet ik niet, ben niet theoretisch onderlegd........ maar een blik is genoeg hoor Haha! Haha! en waar honderd mensen zeggen dat het paard voor kreupel is kan ik zien dat die kruepelheid van achteren komt Haha! of uit de rug......

maar dat kan te maken hebben met ervaring Haha! Haha!
Heb jij zo vaak kreupele paarden dan Kiwiko? Knipoog Clown
Kafue schreef:
Natuurlijk moet je wel weten wat je paard moet eten, en waarneer hij ziek is of lijkt te zijn en waarneer hij bijvoorbeeld niet rad loopt.
Maar de spieren en dergelijke nee dat vind ik niet dat je dat hoeft te weten om een goed ruiter te zijn.
Da's toch typisch, als je bedenkt dat je met paardrijden juist die spieren wilt beïnvloeden... Nors opkijken

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 20:19

hihi nee dat niet Haha! Haha! gelukkig.

maar ik begin wel eens met iemand die een probleem heeft en die stuur ik dan eerst naar een goede fysio of osteopaat.

zijn die paarden helemaal vastgereden, of wat dan ook .......... en dat dier dan maar de schuld geven

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 20:40

Kafue schreef:
Maar de spieren en dergelijke nee dat vind ik niet dat je dat hoeft te weten om een goed ruiter te zijn.

Dat ben ik niet geheel met je eens. Je hoeft geen afgestudeerd dierfysiotherapeut te zijn om goed te kunnen paardrijden, maar je moet wel begrijpen hoe een paard in elkaar steekt. Je past je wijze van trainen namelijk aan op de individuele bouw en kwaliteiten van een paard. Als je amper doorhebt hoe het onder de motorkap functioneert komt er van rijden weinig terecht.

Kijk hier op bokt maar eens naar het soort volk dat en masse achter een antoine de bodt aanhobbelt. Als je dan opmerkt dat het logica als een Koe is dat van slecht paardrijden je paard kapot gaat kijken ze je aan of je gek geworden bent.

Citaat:
Ik heb het liefst te doen met praktijkmensen al dan niet door schade en schande wijs geworden.

dat ben ik dan weer volledig met je eens Ja ik heb het geluk gehad het grootste deel van mijn opleiding van 2 practische toppers die beide ook een goede theoretische achtergrond hadden.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 21:08

Ja je moet natuurlijk een paard dat op de kop gebouwd is niet LDR willen instellen. En een paard dat juist correct gebouwd is maar het liefst met het koppie in de houding loopt moet je weer wel een keertje wat ronder rijden en dergelijk
.
Dat weet ik wel maar vraag me niet hoe de spier van de hals heet die dan lekker los moet komen, ik kan hem wel aanwijzen maar weet niet hoe die heet. Ik ga veel op mijn gevoel af en dat heeft me toch nog toe goed begeleid. Dus mij moet mijn gevoel leiden Ik ken de spieren niet bij naam kan ze wel aanwijzen weet wel de bedoeling ervan en dergelijke. Maar soms met die wiskundige dingen en dergelijke die gaan me te ver.

Eigelijk wil ik prettig rijden als uitlaatklep naar de drukke werkzaamheden. Ik ben geen beroeps ruiter, de pk's waar wij in het dagelijkse werkbare leven mee omgaan komen uitsluitend boven de 400 uit. Autos en vrachtwagens zijn mijn ding en paarden is mijn hobby.

Lezen doe ik wel heel veel natuurlijk. Maar theorie en praktijk is een hemelsbreed verschil.
Zo heb je in praktijk met externe factoren vandoen zoals karakter waarin theorie vaak puur op ideale situaties toegesprits is.
Als je een paard hebt dat gewoon effe geen zin heeft dan zal die niet lekker lopen die dag leuk dat die in theorie het wel doet maar ja dat is op papier op het paard is echt.
Vandaar ook dat ik altijd zeg op papier kun je niet rijden.

Therieen met voeren, weidegang, stallen enzo zijn wel belangrijk.
Laatst bijgewerkt door Kafue op 21-08-06 21:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 21:08

QQQQ ik had het ook niet alleen over jou... niet alle eer één kant op hè Knipoog

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 21:11

Mireille1970 schreef:
QQQQ ik had het ook niet alleen over jou... niet alle eer één kant op hè Knipoog
Wie in deze discussie rijden er nog meer wel eens koudbloeden dan Verward

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 21:14

Kafue schreef:
Ja je moet natuurlijk een paard dat op de kop gebouwd is niet LDR willen instellen. En een paard dat juist correct gebouwd is maar het liefst met het koppie in de houding loopt moet je weer wel een keertje wat ronder rijden en dergelijk
.
Dat weet ik wel maar vraag me niet hoe de spier van de hals heet die dan lekker los moet komen, ik kan hem wel aanwijzen maar weet niet hoe die heet. Ik ga veel op mijn gevoel af en dat heeft me toch nog toe goed begeleid. Dus mij moet mijn gevoel leiden Ik ken de spieren niet bij naam kan ze wel aanwijzen weet wel de bedoeling ervan en dergelijke. Maar soms met die wiskundige dingen en dergelijke die gaan me te ver.

Eigelijk wil ik prettig rijden als uitlaatklep naar de drukke werkzaamheden. Ik ben geen beroeps ruiter, de pk's waar wij in het dagelijkse werkbare leven mee omgaan komen uitsluitend boven de 400 uit. Autos en vrachtwagens zijn mijn ding en paarden is mijn hobby.

Lezen doe ik wel heel veel natuurlijk. Maar theorie en praktijk is een hemelsbreed verschil.
Zo heb je in praktijk met externe factoren vandoen zoals karakter waarin theorie vaak puur op ideale situaties toegesprits is.
Als je een paard hebt dat gewoon effe geen zin heeft dan zal die niet lekker lopen die dag leuk dat die in theorie het wel doet maar ja dat is op papier op het paard is echt.
Vandaar ook dat ik altijd zeg op papier kun je niet rijden.

Therieen met voeren, weidegang, stallen enzo zijn wel belangrijk.

Helemaal waar.

Al heb ik hier vaker gelezen dat als je op klassieke wijze een goede band hebt en rijtechnisch bezig bent, je paard niets meer hoort of ziet en doofstom door de baan gaat, er dus geen invloeden van buitenaf zijn... Aldus de theorie-gelovigen.

Mijn idee "theorie is leuk, maar als basis, daarna gaat de jarenlange praktijk op honderden verschillende dieren per jaar met verschillende manieren en verschillende instructeurs van start en gooi dan alsjeblieft gauw dat theoriegedeelte weg, want je zal zien dat de raakvlakken minimaal zijn en dat je verongelukt als je op elk paard hetzelfde doet omdat je vind dat elk paard een paard is en dus hetzelfde"...

Doe mij maar de praktijk.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 21:15

QQQQ schreef:
Mireille1970 schreef:
Wie in deze discussie rijden er nog meer wel eens koudbloeden dan Verward

Dat was toeval... het ging in deze om het verschil tussen rood en groen...
En ik heb zelf wel wat haflingers en portugese imports klaargemaakt, geldt dat ook?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 21:17

Citaat:
Wie in deze discussie rijden er nog meer wel eens koudbloeden dan
n euh ikke, friezen, tinkers, haffies, fjorden passeren wekelijks bij mij de revue........ ik moet zeggen dat het altijd wel schakelen is hoor. Om tien uur zit ik op een hittemetit sportpeerd, en om elf uur op een dwarse fjord Haha! Haha!

wel leuk, dat wel Haha! Haha!

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 21:38

KiWiKo schreef:
Citaat:
Wie in deze discussie rijden er nog meer wel eens koudbloeden dan
n euh ikke, friezen, tinkers, haffies, fjorden passeren wekelijks bij mij de revue........ ik moet zeggen dat het altijd wel schakelen is hoor. Om tien uur zit ik op een hittemetit sportpeerd, en om elf uur op een dwarse fjord Haha! Haha!

wel leuk, dat wel Haha! Haha!

Ik moet je toch echt even vertellen dat een Fries geen koudbloed is.... Vork

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 21:39

laat ik de fries weg uit het rijtje Haha! Haha!

klopt, tis een barok Haha! Haha! maargoed, reageert wel als koudbloed Haha! Haha!

heb trouwens wel een superfijne fries in het werk nu !!!

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 21:46

En die reageert niet als een koudbloed?

Ik vind het soms wel grappig, soms wordt ik er ook wel moe van, dat soort opmerkingen over hoe ze lui zijn of zoals jij nu zegt "reageert wel als een koudbloed". Ik zie 90 % van de KWPN ruiters rond mij op wedstrijden tien keer harder drijven dan ik moet doen....
Dus gewoon een kwestie van a. een goede Fries te rijden en geen "manegeknol onder de Friezen" en b. netjes op te leiden!

Oh ja, moet on-topic blijven.... : b. netjes LDR op te leiden! Haha! Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 21:52

nee hoor lui niet, absoluut niet lui....

maar een Fries kan bijvoorbeeld moeilijk galoperen (dresuurtechnisch gezien dan) en ik kan ze nogal sterk vinden, sluiten zich makkelijk af voor de ruiter......

laat ik het zo zeggen dat de friezen die ik zo in het dagelijkse werk tegenkom niet de toekomstige dresuurpaarden zijn........ terwijl ik wel heel veel fijne friezen heb meegemaakt de afgelopen tijd.

Die ik nu in de beleer heb is echt een heel fijn beest...... veel ril, erg angstig maar heel, heel fijn mee te werken, dier wil heel graag EN heeft er ook nog een hele goede galop onder zitten.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 10:00

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 10:07

die site is al wel vaker langs gekomen Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 10:17

idd oud nieuws Haha!

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 10:20

Gunst, ik dacht dat ik wat leuks had gevonden.
Nou ja, kan gebeuren nietwaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 10:27

OMG die site weer uit het stof getrokken Haha!

Het aardige is dat die Theresa Sandin een Zweedse is, ik heb wel eens een antecedentenonderzoekje op die dame uitgevoerd Haha! Dat is er dus ook eentje die het uit een boekje heeft en sindsdien heb ik ietwat moeite om haar al te serieus te nemen. Wel grappig dat er hordes en masse achter haar site aanhobbelen met het idee dat zij De Waarheid verkondigt. Met name op de Amerikaanse fora zijn ze daar goed in.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 10:40

Grappig, antecedentenonderzoekje is bij ins iets anders dan wat jij bedoelt.
Wat is dat toch dat mensen zich zo graag willen aansluiten en dan klaarblijkelijk en masse iets volgen zoals je stel. Grappig mechanisme, en dat terwijl mensen niet eens kudde dieren zijn.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 10:45

Mensen willen zich OF graag aansluiten, OF graag manifesteren als TEGEN...

Dat is al vanaf vroeger. Kijk maar naar de apostelen. Of iets recenter: al die groepen die zich tegen de maatschappij keren.

Of tegen de gevestigde orde...

Heel triest. Meestal omdat ze geen eigen mening hebben en zich daardoor gesterkt moeten voelen door de mening van een ander aannemelijk persoon...

Het is veilig.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 10:48

Citaat:
U hebt gezocht op antecedentenonderzoek:

RESULTAAT (maximaal 20 woorden)

an·te·ce·den·ten·on·der·zoek (het ~)
1 onderzoek naar gegevens en omstandigheden uit iemands leven

Dit is wat onze grote vriend van Dale vind dat een antecedentenonderzoek is.

Maar ik geloof dat steeds onze communicatie foutloopt op verschil van interpretatie en benamingen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 10:49

Ik ben niet voor, en ik ben niet tegen Haha! Haha!

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 10:59

Of mensen die zelf nadenken Mireille, en een eigen mening vormen. Die bestaan. Lachen

Soms lijkt het hier wel een arena, ole.... oooh.... aaah... olé! Maar waar het precies om gaat ontgaat ze totaal, hoe rijden die mensen hun paarden?

Het maakt mij wel aan het grijnzen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 11:00

deze post snap ik ook weer niet Haha! Haha! ik blijf blont sorrie

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 11:01

Was 't te hoog gegrepen voor je, hoest mogelijk.