Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 13:43

Kadankovitch schreef:
Zonder tegenover iemand kwetsend te willen overkomen, maar je kunt bijna zeggen dat; 'groot zijn' bijna een handicap is. :+ :+ :+ Ik heb het altijd al geweten *\o/* *\o/* *\o/*

Ik vond u al zo vies kijken in mijn richting toen u de beugels van mijn zadel verkortte... :Y)

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 13:48

:+ }> :+ }> :+ }> Nou?!?!? vies???? Nee hoor met compassie, met diep diep gevoeld medelijden :+ }> :+ }>

Ayasha
Blogger

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 13:54

_O- _O-
Denk er wel aan dat je dan grotere beugels moet kopen he SineJ. Maar ach, welk paardenmeisje vindt het erg om iets te kopen voor de knol? :P

Als ik op iemand anders' paard kruip dan moet ik van tijd zelfs de riem door de beugel heen halen alvorens ik ze kort genoeg kan maken. ^) ^)

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 13:56

Ik ook, te korte varkensvangers

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 13:57

Ayasha schreef:
_O- _O-
Denk er wel aan dat je dan grotere beugels moet kopen he SineJ. Maar ach, welk paardenmeisje vindt het erg om iets te kopen voor de knol? :P

Als ik op iemand anders' paard kruip dan moet ik van tijd zelfs de riem door de beugel heen halen alvorens ik ze kort genoeg kan maken. ^) ^)

Wij hadden geluk, voor KDV was het net goed op het eerste gaatje :Y)

En ik vind dat zeer erg, dingen kopen, aangezien ik arme student ben, mijn knol loopt niet in mooie setjes, die moet maar tevreden zijn met zwarte getten en de onderlegger die op dat moment gewassen is hahahahaha

Nee maar ik heb er dus echt wel werk aan wanneer ik ernaast loop, hij is zo bruut soms.. ik probeer de meeste bewegingen, als ze niet in stilstand kunnen, toch onder het zadel te doen. Veel eenvoudiger :+

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 14:10

Kleinere paarden zijn idd handiger om mee te werken wat betreft handwerken. Ooit eens een flinke gelder gepakt van stal: we gingen werken aan de hand :D einde van het liedje was dat hij mij vooral had laten werken aan de hand _O- pffff ik ging de hele bak Door, controle wat is dat? Huh loopt er iemand naast me? Ow sorry niet gezien %) het leek dus werkelijk nergens op! Moet er wel eerlijk bij vermelden dat het desbetreffende paard beroerd gereden was en weinig fijngevoeligheid bezat ( of misschien wel afgestompt Door eigenaar, dat kan ook)..

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 14:14

SinneJ schreef:
Kadankovitch schreef:
Zonder tegenover iemand kwetsend te willen overkomen, maar je kunt bijna zeggen dat; 'groot zijn' bijna een handicap is. :+ :+ :+ Ik heb het altijd al geweten *\o/* *\o/* *\o/*

Ik vond u al zo vies kijken in mijn richting toen u de beugels van mijn zadel verkortte... :Y)

_O- _O- _O- geweldig!

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 14:55

Aangezien we op het topic Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling zijn veronderstel ik dat Kadankovitch zijn foto's heeft geplaatst om reden dat anderen er iets van kunnen leren.

AfbeeldingAfbeelding

Hierbij mijn mening:
In de klassieke dressuur worden alle bewegingen van het paard uitgevoerd vanuit wat we noemen het voorwaarts, in bovenstaande foto's is het voorwaarts volledig verstikt in de blokkerende aanhoudende hand, er is geen sprake meer van een voorwaartse opbouw. (zie Karl)
Het paard is met handen en benen in elkaar gepropt en daarin in beweging gehouden.

Er is hier sprake van een totaal verkeerde rijkunstige opbouw.
Dit komt tot uiting door het ruimschoots achter de loodlijn gaan, een paard in een juiste piaffe komt door het oprichten van de hals vanzelf eerder ruim voor de loodlijn (zie Karl).
Het te ver doorbuigen in de hals, de pol staat omstreeks 10cm onder het hoogste punt van de hals terwijl deze minimaal op gelijke hoogte zou moeten zijn, hetgeen veroorzaakt wordt door het met aanzienlijke druk van voren naar achteren werken.

Dit paard is al voorwaarts drijvend van voren naar achteren over het bekken gewerkt, het paard is gebogen in bekken en femurs maar niet in de knie (zie Karl), er is geen oprichting.
Een zich oprichtend paard buigt in eerste instantie door in de knieën, gevolgd door het kantelen van het bekken.
De hak is te ver onder de massa geschoven in een poging van het paard om het gebrek aan kniebuiging te compenseren. (schenkelganger)

Het paard is niet in de hand gesteld, dat = altijd voor de loodlijn, maar geeft slechts na aan de druk van het bit, met andere woorden het paard heeft het bit niet onvoorwaardelijk aangenomen.

Het inbrengen van de spoor op de achterzijde van de ribbenkast laat zien dat de ruiter het juiste gebruik van de spoor niet heeft doorvoeld, deze hoort ingebracht op de schuine buikspieren.

Het paard uit zijn ongenoegen met staart zwiepen en hevig schuimen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 15:09

K. is in mijn ogen dapper door zich kwetsbaar op te stellen zodat we van hem kunnen leren :j . Daar wil ik u voor bedanken Heer K!. Ik zelf plaats geen foto's van mezelf hetgeen mijn goed recht is, maar heb veel bewondering voor mensen die dat wel doen.

Ik vind de post van S. een hele duidelijke leerzame post. Hij beschrijft heel gedetailleerd wat hij ziet en waar zaken in zijn ogen vandaan komen. Hiervoor dank. Ik kan wel zien dat het plaatje niet goed is en deel daarin zijn mening, maar kan het niet zo duidelijk uit leggen.

Ik ben heel benieuwd als er mensen zijn die anders zien, of zij het ook aan de hand van argumenten kunnen duiden. Dat maakt deze discussie dan zo leerzaam en dan heeft het plaatsen van foto's door de dapperen onder ons die zich kwetsbaar durven op te stellen, extra zin. Waarvoor nogmaals dank K.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 15:15

Mevr. P, U verpakt het heel vriendelijk

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 15:19

Dank allemaal voor het meedenken w.b. de knieen/achterhand.

Hij is vorig jaar klinisch en rontgenologisch goedgekeurd, wel daarna nog onder volledige narcose geweest (voordat hij naar mij kwam), wellicht dat dat iets scheef heeft getrokken. In de eerste maanden zette hij rechtsachter wat meer buiten de massa en was hij wat sloom, dat is er inmiddels grotendeels af. Hij draaft nu ook simpeler (eerder zat er een soort zweef in).

Hij is vorig jaar naar de osteo geweest, die constateerde wel een blokkade in bekken/si, maar niets ernstigs. Ze vond het verder een heel correct gebouwd paard. Ik zal haar binnenkort nog eens laten komen. Zal ook eens een filmpje maken van het rollen en dat aan een DA laten zien. Ik had gehoopt dat het in de loop van de tijd beter zou worden, maar dat is helaas niet zo.

Kantelen/onderplaatsen kan hij wel, maar hij heeft er wel moeite mee (verlies van tempo en knauwen op het bit). Hier twee plaatjes (ik ben me bewust van de taktfout in draf):

Afbeelding

Afbeelding

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 15:23

Waarom is hij onder narcose geweest als ik vragen mag FCSA?

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 15:25

Hij had een (goedaardig) melanoom op zijn ooglid dat groeide en dus verwijderd moest worden. Ze wilden het eigenlijk onder plaatselijke verdoving doen, maar tijdens de operatie bleek dat hij toch plat moest.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 15:28

FCSA schreef:
Hij had een (goedaardig) melanoom op zijn ooglid dat groeide en dus verwijderd moest worden. Ze wilden het eigenlijk onder plaatselijke verdoving doen, maar tijdens de operatie bleek dat hij toch plat moest.

En hoe is het nu met die melanoom?

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 15:29

Kadankovitch schreef:
FCSA schreef:

En hoe is het nu met die melanoom?

Succesvol verwijderd en ooglid is netjes hersteld :)

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 15:31

Oh mooi en hoe zijn de prognoses? komt zoiets terug?

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 15:35

Kadankovitch schreef:
Oh mooi en hoe zijn de prognoses? komt zoiets terug?

Niet op de plaats waar hij is weggehaald in ieder geval. Ze kunnen wel ontstaan op andere plaatsen op het lichaam (komt bij schimmels vaak voor).

Hier nog een plaatje vanaf de andere kant. Lijkt me op zich een correct beeld w.b. lichaamsgebruik / kantelen bekken (voor een niet-verzamelde gang)?

Afbeelding

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 15:38

Inderdaad, zo zie ik geen probleem

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 16:13

Mooi paard FSCA.
Simpelman bedankt voor de uitleg.

Kan er iemand voor mij dmv foto's duidelijk maken wanneer een paard het bekken kantelt en wanneer niet?

Ik vind het erg lastig om te zien. Het bekken ligt volgens mij erg diep onder een laag spieren, dus ik vraag mij af hoe het zichtbaar wordt/is.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 16:21

Laatste tien pagina's en durf me wel te melden hier :D

Heb twee eigen paarden. 1 is 1,75 en om aan te haken op het huidige onderwerp, dat is soms best lastig. Eerder ging het over flegmatiek en hij is dat ook wat maar hij wil wel heel graag werken voor me. Zet zich altijd 100% in.
Deze loopt succesvol in het Z2, heeft wat moeite met op achter lopen en in de juiste oprichting te lopen. Maar daarvoor heb ik natuurlijk ook les. Zal eens foto's opzoeken.

Ander is 1,56 maar pas 2,5 jaar dus behalve aan de (dubbele) longe niet zoveel mee aan het doen.

Verder nog een paard van iemand anders. Makkelijk oprichting, kracht in achterhand maar moeite met lossigheid in z'n lijf en met bewerkbaar blijven. Is daarin soms wat stug. Loop ik nu in het M2 ook tegenaan.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 16:23

Afbeelding het Z2 paard aan de longe. Zo nu en dan met balkjes. Hij moest hierbij heel veel kracht gebruiken.

Deze foto is van een half jaar geleden. Paard had er 9 maanden uit gelegen omdat hij was gevallen op straat. Was toen 1,5 maand weer aan het lessen met hem en 1 van de eerste keren in het Z1 weer.
Afbeelding

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 16:24

Ik kijk als eerste naar hoe een paard gewend is te staan, dus hoe staan de achterbenen op de grond en welke hoeken maken sprong knie en heup/zitbeen. Dan hoe ligt de lijn van de rug, week / recht?
Paard met holle rug, hangbuik en achterbenen achter de massa heeft veel meer moeite met buik aanspannen bekken kantelen om die ruglijn rechter te maken dan een compact paard

Afbeelding
Foto gevonden van de moeder van de vos, m'n kleinste paard is zij, 163. De andere zijn 175 en 180.... Dus ik doe met jullie klein maar fijn verhaal niet mee :D
Laatst bijgewerkt door knollentuin op 30-12-16 16:29, in het totaal 1 keer bewerkt

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 16:27

Hij is lang met weke rug. Horizontaal gebouwd. Afbeelding
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 16:34

KT ik denk dat je op mijn vraag reageert, maar ik weet het niet zeker :D .

Ik zou eigenlijk graag wat plaatjes willen zien waarop te zien is dat een paard het bekken kantelt en eentje (of 2) waar een paar dat niet doet.

Op de foto die jij plaatst, wil je daarmee aangeven dat dit paard zijn bekken kantelt? En waar zie je dit aan?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 16:37

Ok ik ga even zoeken, en ja op mijn foto loopt t paard met gekanteld bekken :j